|
TÖRTÉNETEK
A VISSZAVÁGÁS NAPJA
Szerző: Horváth Zoltán
Egy békés szombat délelőtt
A háború 133. napja csendes, tiszta égbolttal virradt Tokióra.
A szélesen elterpeszkedő nagyvárosban dolguk után sietők
örültek a szép tavaszi időjárásnak. A megszokottól ez a szombat
mindössze annyiban tért el, hogy a délelőtt folyamán légoltalmi
gyakorlatot tartottak. A riadó azonban csak gyenge utánzata
lett egy valódinak, hiszen még a szirénák sem szóltak. A
légóparancsnokok unatkozva bámultak a békés égre. A tűzoltóbrigádok
harsány kurjongatás közepette tologatták eszközeiket az utcákon.
A tengerpart vonalában telepített záró léggömbök lustán imbolyogtak
a magasban. Dél körül a próbariadó véget ért. Mint ahogy
kezdetét, úgy lefújását sem jelezték a szirénák. Tekintettel
arra, hogy semmi említésre méltó nem történt, az illetékes
parancsnokok sikeresen végrehajtott gyakorlatról körmölgették
jelentéseiket. A hadiüzemek munkásai letették szerszámaikat,
és megkezdték ebédszünetüket. A tokióiak milliói pedig éppen
vásároltak, felkeresték a szent helyeket vagy a városi parkokat.
A japán szigetek lakóinak - úgy tűnt - semmiféle támadástól
nincs okuk félni, annak ellenére, hogy világháború dúlt körülöttük.
A tokiói rádió mindenesetre ezt sulykolta beléjük azáltal,
hogy újra és újra sugározta: A nemzet - mindenekelőtt pedig
Hirohito császár - védve van bármiféle ellenséges támadásától.
A japán anyaországban élők biztonságérzetét még fokozta a "kamikaze"-monda
is. Hitük szerint ugyanis ez az "isteni szél" 1281
- vagyis Kubláj kán inváziós hajóhadának elpusztítása óta
- mindig megakadályozta, hogy idegen támadók lépjenek a szent
japán földre. A szigetek védelméről természetesen ennél kézzelfoghatóbb
módon is gondoskodtak: légvédelmi ágyúkkal, hadihajókkal
és repülőgépekkel. Ezek ereje, együtt az égiek támogatásával,
elégnek ígérkezett ahhoz, hogy távol tartsa az ellenséget
Japántól. Tévhitüket táplálta az a "győzelmi mámor" is,
mely a császári flotta és a hadsereg 4 és fél hónapos győzelmi
sorozatának eredményeképpen uralkodott el a szigeteken.
Bombázók a semmiből
Percekkel déli 12 után a fővárost körüllengő békesség egy
csapásra szertefoszlott. Tokió külvárosai felett - itt is,
ott is - sötétzöldre festett gépek tűntek fel. Olyan alacsonyan
repültek, hogy hasukkal csaknem érintették a házak vagy dombok
tetejét. A tengerparton lézengők, a biciklivel kerekezők
és a sétálgatók egy pillanatra elnémultak az elsuhanó árnyakra
meredve. Néhányan még integettek is a gyorsan tovatűnő, idegen
kinézésű kétmotorosoknak. Egy francia újságíró, a szokatlan
zajt hallva, kirohant az utcára. A csillagmotorok dübörgése
nem téveszthető össze semmi mással, ezért rögtön tudtam,
hogy repülőgépek jönnek. Hirtelen robbanások hallatszottak.
Az egyik háztetők magasságában elszáguldó, piszkoszöld gépen
megvillant a fehér csillag. Amerikai bombatámadás fényes
nappal! Csakhogy végre-valahára megtették! A légvédelmi szirénák
felvisítottak, a vadászgépek levegőbe emelkedtek és a légelhárító
ágyúk tüzet nyitottak. De későn! A méregből elpufogtatott
gránátok fekete pamacsai hiába piszkították be az eget Tokió
felett, a támadók messze jártak. Az utcákon megkövülten ácsorgók
először nem is értették, mit látnak. Aztán, mikor megértették,
nem hitték el. Azt, hogy déli 12 órakor Tokió felett amerikai
bombázók repkedhetnek és szórhatják le halálos terhüket.
Büntetlenül! A támadást a történelemkönyvek "Tokió bombázása" vagy
a "Doolittle-féle bombatámadás" néven emlegetik.
A japánokat főként az döbbentette meg, hogy a gépek szinte
a semmiből tűntek elő csak azért, hogy aztán ugyanolyan hirtelen
kámforrá váljanak. Ez a lehetetlennek látszó, merész támadás
soha be nem gyógyuló sebet ejtett büszkeségükön.
Visszavágni Japánnak!
Amerikának, mely még a Pearl Harbor-i sokkot sem heverte
ki, 1942 eleje újabb keserű vereségeket hozott. Wake és Guam,
a legfontosabb csendes-óceáni szigettámaszpontok, melyek "gázlókövekként" sorakoztak
az óceánban és védték az amerikai érdekszférát, elvesztek.
A Fülöp-szigeteki amerikai fegyveres erők sorsa is megpecsételődött.
Kapitulációjuk küszöbön állt. Az amerikai anyaország utolsó
védbástyájaként már csak a Hawaii-szigetek álltak a japánok
útjában. Ráadásul a legfőbb katonai vezetés állandóan az
Egyesült Államok nyugati parti államai elleni támadástól
rettegett. És csak rossz hírek jöttek, nap nap után. Égető
szükség volt valamilyen nagy haditettre, ami a nemzetet felrázná
az elkeseredésből. A japán orvtámadástól felbőszült Roosevelt
a vezérkarát minden tanácskozáson azért nyúzta, hogy találjanak
megoldást a japán anyaország bombázására. Hogy az ottani
hátország biztonságában élők is megtudják, mi az a háború.
Az egyedülállóan merész akció terve, meglepő módon, nem
egy repülőtiszt ötlete volt. A szikra egy tengeralattjárós,
név szerint Low sorhajókapitány fejéből pattant ki, aki az
idő tájt hadműveleti tisztként King tengernagy törzsében
szolgált. Január közepén Norfolkba küldték, hogy ellenőrizze
a munkákat a flotta legújabb, Hornet nevet viselő anyahajóján.
A bázis repterén felfedezte a repülőgép-hordozó körvonalait
a leszállópályára festve, melyet a haditengerészet pilótái
a fel- és leszállás gyakorlására használtak. Ahogy ott nézelődött,
hirtelen megjelent a hadsereg egyik kétmotorosa is, hogy
imitált bombázást hajtson végre. Amint a mélyrepülésben áthúzó
bombavető árnyéka elsuhant az említett ábra felett, felötlött
benne a kérdés: Mi lenne, ha a hadsereg bombázói fel tudnának
szállni egy anyahajóról? A vezérkarban ugyanis addig csak
a viszonylag rövid hatótávolságú tengerészeti bombázókat
vették számításba. Mivel bevetésükhöz veszélyesen meg kellett
volna közelíteni a japán szigeteket, a tervet elvetették.
A hadsereg bombázóinak jóval nagyobb hatótávolsága viszont
nemcsak azt szavatolta volna, hogy az értékes anyahajó különösebb
kockázat nélkül bevethető legyen, hanem azt is, hogy a japán
védelmet teljesen készületlenül érje a csapás. Elgondolását
még aznap éjjel előadta a hallgatag tengernagynak, aki utasította
repülési szakértőjét, hogy vizsgálja meg az ötletet, kisüthető-e
valami épkézláb dolog belőle. Duncan sorhajókapitány 5 napig
munkálkodott, mire kiizzadta a forgatókönyvet. Haditervéből
egy olyan vakmerő rajtaütés képe rajzolódott ki, mely a legnagyobb
japán városok ellen irányul, és amit a hadsereg azon közepes
bombavetői hajtanak végre, melyek egy anyahajóról szállnak
fel. Kész volt tehát az a haditerv, melyet megvalósítva rövid
úton elégtételt vehetnek a japán orvtámadásért, és amire
Roosevelt - valamint egész Amerika - hónapok óta várt.
"Jimmy" színre lép
Arnold tábornok, a hadsereg repülőinek főparancsnoka Jamevs
H. Doolittle alezredest szemelte ki arra, hogy a gépszemélyzeteket
kiválassza a kockázatos küldetésre. Kiképzésük cseppet sem
könnyű terhe szintén ráhárult. Az akkor már 45 esztendős "Jimmy" Amerika
- Lindbergh után - második leghíresebb aviatikusa volt. Egyik
jeles képviselője annak a bőrruhás, haubés pilótanemzedéknek,
akik brilléjüket a homlokukra tolva fürkészték a horizontot,
és akik igazán jól a nyitott pilótaülésben érezték magukat.
Élete, vándorló légi mutatványosként, berepülőpilótaként,
hivatásos repülőtisztként, mindig a gépek körül forgott.
Az foglalkoztatta, hogyan lehet velük gyorsabban, magasabbra,
messzebbre és a legjobban repülni. Kötélidegzetű ember hírében
állt, aki számos sebességi rekordot megdöntött. A 20-as és
30-as években - megnyerve a világ három legfontosabb repülőversenyét
- elhozta a Schneider-, a Bendix- és a Thompson kupákat.
A világon elsőként hajtott végre előrebukfencet és először
repült végig egy teljes útvonalat - felszállástól a leszállásig
- vakrepülésben, csak a műszerekre hagyatkozva. E csodálatra
méltó eredmények mellett repülőmérnöki diplomát is szerzett.
Említést érdemel még, hogy közreműködött a 100 oktános repülőbenzin
gyártásának beindításában is. Amerikában úgy tartották: Ha
valaminek szárnyai vannak, és valamelyest repülőgépre emlékeztet,
azzal "Jimmy" tud repülni.
Dootittle habozás nélkül igent mondott, annak ellenére,
hogy a tábornok világossá tette, neki tervezőként és szervezőként
van szüksége rá, nem pedig pilótaként. "Jimmy" legalább
15 évvel volt idősebb, mint a bombázógépek legénysége. Ráadásul
Arnold úgy vélte, ahhoz túlontúl is híres és túl sokat tud
a repülésről, hogy akármilyen harci bevetésben vásárra vigye
a bőrét. Február elején Doolittle papírra vetette a részleteket.
A különleges terv célja: bombázni és felgyújtani Japán ipari
központját. 700-800 km-es távolságra megközelítve az ellenséges
partokat, az anyahajóról napkelte előtt elindított 18 db
B-25-ös pirkadatkor a célok fölé érve, nagy meglepetést keltve
csaphat le. A célzás nem ígérkezik nehéznek, mert a hajnali
fények jól kirajzolják Tokió, Jokohama, Osaka-Kobe és Nagoja
kijelölt hadiüzemeit és katonai létesítményeit. Megtámadásukra
mindegyik gép 3 db 227 kg-os rombolóbombát és 1 db ugyanilyen
tömegű gyújtóbomba-kazettát visz, kivéve a vezérgépet, ami
célmegjelölésre - előző nap alkonyatkor - kizárólag gyújtóbomba-rakománnyal
száll fel. Mivel az üresen is 10 tonnás gépek leszállása
az anyahajóra lehetetlen, visszatérés helyett továbbrepülnek
az ázsiai szárazföld irányába. A földet érés Kína vagy a
Szovjetunió területén fekvő repterekre történne. A kilátás
a bevetés sikerére 50%-os. Habár Vlagyivosztok bármelyik
szóba jöhető kínai reptérnél közelebb feküdt a célpontokhoz,
Sztálin - országa semlegességére hivatkozva - megtagadta
a közreműködést. Döntése érthető, hiszen nem akarta, hogy
a németekkel élethalálharcot vívó Vörös Hadsereg egy esetleges
japán hadüzenet következtében újabb fronton, a Távol-Keleten
is küzdelemre kényszerüljön. A számukra legkedvezőbb megoldás
kútba estével az amerikaiak a kínai vezérhez, Csang Kaj-sekhez
fordultak. A japán megtorlástól tartó generalisszimusz, vonakodva
bár, de hozzájárult a kelet-kínai repterek használatához.
A terv szerint a Sanghajtól 320 km-re, délkeletre fekvő Csucsou
irányadója vezeti oda az amerikai gépeket, melyek üzemanyag-felvételt
követően továbbrepülnek Kína szívébe, Csungkingba, mely a
háború alatt az ország fővárosa volt.
Az első próba
Doolittle és Duncan megvizsgálták a rendszeresített közepes
bombázókat, és egyetértettek, hogy céljaikra az egyetlen
szóba jöhető típus a North American cég B-25-ös kétmotorosa.
A hadrendben lévő, "B" változat 16,1 m hosszú és
20,6 m-es fesztávolságú, felsőszárnyas gép volt, mely ötfős
személyzettel, 1 tonnát meghaladó bombateherrel közel 500
km/h legnagyobb sebességet ért el. Hatótávolsága meghaladta
a 3200 km-t. "Egyedül" az volt kérdéses, hogy fel
lehet-e vele szállni anyahajóról. Duncan haladéktalanul intézkedett,
és két - minden felesleges szerelvényétől és fegyverétől
megfosztott - B-25-öst Norfolkba küldött, ahol azokat a Hornet
fedélzetére emelték. A virginiai partok közelében haladó
anyahajón kíváncsi matrózok figyelték, ahogy e "nagy
madarak" a hózápor közepette felszálláshoz készülődtek.
A flottánál megszokott eljáráshoz képest az egész fedélzet
a rendelkezésükre állt. A tatig hátratolt két bombázó közül
az elsőben a hadsereg pilótája felpörgette az 1700 LE-s,
Wright Double Cyclone, 14 hengeres, kétsoros csillagmotorokat,
és az indítótiszt zászlójelére kiengedte a féket. A bombavető
előrelódult, és szinte azonnal a levegőbe szökkent. A meglepően
rövid nekifutás az összeadódó menetsebességnek és ellenszélnek
volt köszönhető. Hajmeresztőnek igazán azt látták, hogy jobb
szárnya centiméterekkel suhant el a parancsnoki híd mellett.
A második B-25-ös gond nélkül követte. Rögtön értesítették
Doolittle-t: A felszállások alapos körültekintéssel és némi
szerencsével végrehajthatók. King tengernagy utasította Mitscher
sorhajókapitányt, hogy a Hornettel március 1-jén fusson ki,
és a Panama-csatornán keresztül hajózzon át a nyugati partra.
A repülőgép-hordozó első harci bevetése enyhén szólva rendkívülinek
ígérkezett.
A gyakorlás
Csapatának összeállítása végett Doolittle felkereste a B-25-ökkel
felfegyverzett 17. bombázó-hadosztályt. Ott 24 gépet és 140
önkéntest kért: pilótákat, másodpilótákat, navigátorokat,
bombázótiszteket, hajózószerelő-lövészeket és műszakiakat.
Macia főhadnagy, navigátor az elsők között jelentkezett:
Egy dolog azonnal világos lett előttem. Ha "Jimmy" benne
van, akkor ez a küldetés hallatlanul fontos. A Floridai-öböl
partjára megérkező repülőket e legelső eligazításán újfent
figyelmeztette, hogy egy szigorúan titkos és roppant veszélyes
hadműveletre vállalkoztak, mely során néhány hétre el kell
hagyniuk az Egyesült Államok területét. Részleteket nem közölt
velük, de mindenkinek felajánlotta a visszalépés lehetőségét.
Nem akadt jelentkező.
A B-25-ök hatótávolságának növelésére a műszakiak póttartályokat
szereltek a gépek bombatárába, az alsó törzslövész helyére
és a bombatár feletti kúszófolyosóba. Így Doolittle minden
B-25-öse 2000 literrel több benzint vihetett magával. A szigorúan
kiszámított üzemanyag-mennyiség miatt a személyzethez csatlakozni
kívánó dr. White csak azután tarthatott velük, hogy gyorstalpaló
kiképzésen előbb fedélzeti lövészt fabrikáltak belőle. Nem
is akármilyet, hiszen a befejező lőgyakorlaton a kötelék
2. legjobb géppuskásának bizonyult.
Mivel a kockázatos bevetésen nem engedélyezték a szigorúan
titkos, Norden típusú berendezés használatát - ami amúgy
is alkalmatlan lett volna az alacsony rárepülési magasság
miatt -, a kötelék rangidős bombázótisztje, Greening százados
két alumíniumdarabból saját kezűleg fabrikált célzókészülékkel
állt elő. A mindössze 20 centbe kerülő szerkentyű ragyogóan
bevált. A japán vadászok elijesztésére is volt ötlete. A
farokkúpba - a kiszerelt hasi lövésztorony ikergéppuskáinak
egyfajta pótlóiként - feketére festett seprűnyeleket rakatott,
melyek a megtévesztésig hasonlítottak az igazi fegyverekre.
Március harmadik hetét követően Doolittle úgy látta, hogy
emberei készek a bevetésre. Mivel a többiekkel együtt végigcsinálta
az egész kiképzést, pilótaként a vezérgépre - mely elsőként
és a legrövidebb nekifutással startolhat - saját magát jelölte.
Többet tudok a bevetésről, mint bárki más. És azzal is tisztában
vagyok, hogy miként vezessem a csapatot. Nekik rám Tokió
felett van igazán szükségük! - érvelt. Arnold tábornok, aki
váltig hangoztatta, hogy az alezredesnek Washingtonban a
helye, végül fogcsikorgatva, de beadta a derekát. A támadás, "Jimmy" vezetésével,
zöld lámpát kapott.
Horgonyt fel!
Április 2-án, késő délután, miután a fedélzethez rögzített
16 db B-25-ös nyűgözését ismételten ellenőrizték, a Hornet
kifutott az oaklandi hadikikötőből. A repülőgép-hordozó és
kísérői: 2 cirkáló, 4 romboló és 1 tartályhajó a Golden Gate
híd alatt elhajózva hamarosan a Csendes-óceán hullámait szelték.
Még látható volt a híres híd, mikor megszólalt a Hornet fedélzetmesterének
figyelmeztető sípjele, amit rögtön követett Mitscher sorhajókapitány
bejelentése: Hajókötelékünk célja Tokió! A fedélzeten hangos
éljenzés tört ki. A 16-os számot kapott hajókülönítmény másik
fele, mely az Enterprise anyahajó köré csoportosult, április
8-án hagyta el Pearl Harbort. A Halsey tengernagy vezette
flottilla a Csendes-óceán északi részén 5 nap múlva találkozott
Mitscher hajóival. Halsey, az így egyesült és 16 hajóegységet
számláló 16-os hajókülönítmény parancsnoka, azt remélte,
hogy legalább 650 km-nyire meg tudják közelíteni a japán
partokat, mielőtt indítanák a bombázógépeket. Ezért ugyanúgy
lopakodtak - teljes rádiócsendben - nyugat felé, mint ahogy
közel 4 hónappal korábban tette ezt keleti irányban a japán
csapásmérő hajóhad. Az amerikai flotta által vállalt kockázat
óriási volt, hiszen a Hornet, az Enterprise és kíséretük
közel a felét tette ki Csendes-óceánon bevethető hadihajók
számának. A kötelék fedezetét és a felderítést kénytelenek
voltak az Enterprise gépeire bízni, miután a másik anyahajó
valamennyi gépe a hangárfedélzeten dekkolt. Annak repülőfedélzetét
ugyanis teljesen elfoglalták a B-25-ösök. A nyugatnak igyekvő
csapásmérő erő 37 km/h sebességgel vágott át az esőn, ködön
és viharos óceánon.
Nem várt fejlemények
Így teltek a fedélzeten a napok, miközben a 16. hajókülönítmény
kínos meglepetések felé száguldott. A japánok ugyanis már
azelőtt tudomást szereztek jövetelükről, hogy Halsey és Mitscher
hajói találkoztak volna. Április 10-e és 12-e között lehallgatóik
számos, a két egymáshoz közeledő hajóraj és Pearl Harbor
közötti üzenetváltást csíptek el. Parancsnokságuk elemzése
szerint az ellenség anyahajóinak legalább 500 km-nyire meg
kell közelíteniük a japán partokat ahhoz, hogy támadásba
küldhessék gépeiket.
Április 18-án hajnali 3-kor az Enterprise radarkezelője
két kis hajót fedezett fel előttük 20 km-re. A felharsanó
riadó alaposan meglepte a tengerészeket. Hát még a B-25-ösök
legénységeit! Halseynek jobbra fordulva sikerült elkerülni,
hogy flottilláját észrevegyék. Pirkadatkor felszállt az Erterprise
felderítőgépe, és 5.58-kor, 65 km-re az anyahajóktól egy
japán őrhajót észlelt. A rádiótilalom miatt papírra firkantott
jelentését a megfigyelő vászonzacskóban dobta a repülőgép-hordozó
fedélzetére. Halsey ismét irányt változtatott. A fel-le bukdácsoló
hajókon időnként átcsaptak a 10-15 méteres hullámok. A kötelék
rendületlenül, esőpásztákon át- meg átvágva tört előre. Ahogy
Doolittle és pilótái minden kilométerrel közelebb kerültek
céljaik felé, úgy nőtt percről percre a hajókat fenyegető
veszély. Szerencséjük 7.38-kor fogyott el végképp. A Hornet
őrszemei egy ellenséges őrhajót pillantottak meg. A 15 km-nyire
felbukkanó, apró vízi jármű alig-alig volt kivehető a párás
levegőben. A 6 hajós amerikai csapásmérő erő a 23-as számot
viselő Nitto Maruba szaladt bele. Ismét felharsant a riadó.
Doolittle és Mitscher a parancsnoki hídról nézték végig,
ahogy a Nashville cirkáló 152 mm-es lövegei egyik sortüzet
a másik után adják le. Az Enterprise SBD Dauntless típusú
zuhanóbombázói is csatlakoztak a mészárláshoz. A Nitto Maru
végül 8.23-kor merült hullámsírba. Rádiósának azonban éppen
elég ideje maradt rá, hogy jelentse az 5. Japán Flottának:
3 ellenséges anyahajó közeledik! A japánok tehát nemcsak
azt tudták meg, hogy az amerikaiak jönnek, hanem azt is,
pontosan hol vannak. A Hornet 1130 km-re volt Tokiótól. 9
órányi hajóútra attól a térségtől, ahonnan az eredeti elképzelés
szerint a bombázókat indítani kellett volna. Mivel a gépszemélyzetek
érezték, ez a terv füstbe ment, hanyatt-homlok összekapkodták
személyes cókmókjukat, és az eligazítóteremben gyülekeztek.
Nem tévedtek, mert épp akkor rohant lélekszakadva a hídra
Slonim sorhajóhadnagy, a hírszerzés japánul tudó szakértője.
Az őrhajó jelentésén kívül sikerült lehallgatnia a tokiói
flottaparancsnokság azt követően sugárzott riasztását is.
"Bombázószemélyzetek, gépre!"
A közben leérkezett Doolittle és csapata a parancsot hallva
haladéktalanul a gépekhez rohant, és megkezdte a felszállás
előtti ellenőrzést. 8.00-kor Halsey fényjelzését betűzhették
a Horneten: Indítsák a gépeket! Doolittle alezredesnek és
bátor csapatának sok szerencsét és jó leszállást kívánok!
Isten óvja önöket!
Jones hadnagy: Már a tervezéskor tisztában voltunk vele,
hogy üzemanyag-problémáink lehetnek. Pláne így, hogy felfedezték
hajóinkat, hiszen emiatt az ideálisnál mintegy 650 km-rel
messzebbről voltunk kénytelenek indulni. A baráti, kínai
repterek elérésének esélye a minimálisra csökkent. A Hornet
a Japán felől fújó, 50 km/h-s ellenszélbe fordult. A haragos,
zöld hullámok időnként felcsaptak a fedélzetig. Az 1-es gépen
Doolittle búcsút intett Mitschernek. Majd 8 óra 15-kor, miután
a fedélzeti tiszt zászlóját forgatva a motorok felpörgetésére
adott jelt, teljes gázt adott. A teljes bombaterheléssel
és üzemanyag-mennyiséggel 15 tonnát nyomó B-25-ös valósággal
reszketett, ahogy a bömbölő csillagmotorok felvették a maximális
fordulatszámot. A tiszt akkor fél térdre ereszkedett, és
zászlójával előremutatva megadta a startengedélyt. A matrózok
erre kirántották a főfutók alól a kerékbakokat, "Jimmy" pedig
kiengedte a féket. A bombázó gurulni kezdett a rendelkezésére
álló, alig több mint 140 m-es fedélzetrészen. A jól időzített
start eredményeként a vezérgép levegőbe emelkedését a hajó
orrát éppen akkor megemelő hullámhegy is segítette. Főfutói
közel 10 m-rel e rövidke pálya vége előtt hagyták el a Hornet
fedélzetét. Árgus szemekkel figyeltük B-25-öse minden mozdulatát.
A meredeken emelkedő bombázó, ahogy tanították, szinte lógott
a légcsavarokon Szárnyainak és törzsének felső részeit, mintha
felette lettünk volna, olyan jól kivehettük. A 150 m-es magasságot
elérve aztán egyenesbe hozta a madarat, és egy szűk fordulóval
visszatért, hogy elhúzzon felettünk. Ezzel is bátorított
bennünket, hogy mi ugyanúgy képesek vagyunk rá - emlékezett
a 7. gép pilótája, Lawson főhadnagy. A visszatérésnek ennél
gyakorlatiasabb oka is volt. A precíz navigálás ugyanis megkívánta,
hogy tudják, mennyire pontosak gépük fedélzeti iránytűi.
Ezért Doolittle és navigátora az áthúzáskor összevetették
a műszereiken leolvasott értékeket a hajó ismert irányszögével.
A többi 15 gép 1-5 perces időközönként követte Doolittle-éket.
Egyedül a 7-es számú bombázó startja sikeredett valóban hajmeresztőre.
A felszálláshoz kinyitott és rosszul rögzített kis fékszárny
éppen a fedélzet elhagyásának pillanatában csukódott be.
Az íveltségét elvesztett hordfelületen jócskán csökkent a
felhajtóerő, amitől a gép "megmerült". A halálra
vált pilótáknak megtelt gatyával, vérfagyasztó másodperceket
átélve sikerült úrrá lenni a helyzeten. Végül ugyan a habokat
súrolva, de egyenesbe hozták bombázójukat. A B-25-ösök körüli
sürgés-forgásban viszont tragédia történt A 16. bombavető
motorindításakor az egyik fedélzeten segédkező matróz megcsúszott
a síkos deszkán, és a felpörgő bal légcsavar levágta a karját.
Végül, 1 órával a vezérgép felszállását követően, ez a bombázó
is elindult. A 16. hajókülönítmény pedig, miután feladatát
teljesítette, 46 km/h-s sebességgel Pearl Harbor felé vette
az irányt.
Úton Japán felé
Doolittle gépe 12 m-rel az óceán felett, 240 km/h-s, gazdaságos
utazósebességgel, 30 km/h-s ellenszélben iparkodott a japán
partok felé. A széllökésektől dobált kötelék, mintegy 300
km hosszan elnyúlva, követte a vezért. Az elöl haladók úgy
számoltak, hogy déli 12 óra körül érnek Tokió légterébe.
9.45-kor egy járőrgép, mely japán keleti partjaitól 960 km-re
cirkált, meglepő üzenetet küldött Tokióba. Személyzete Japán
felé tartó ismeretlen, kétmotoros, szárazföldi bázisú gépekről
számolt be. A hírszerzésnél a jelentést tévesnek minősítve,
nem intézkedtek.
A B-25-ösök egymagukban közeledtek a kiválasztott célok
felé. Doolittle-ék és még 3 gép Tokió északi kerületei, 3
a város középső szektora, másik 3 pedig annak déli része
felé igyekezett. 3 bombázó a kanagavai, jokoszukai és a jokohamai
hadikikötőket vette irányba. A legutolsó 3 pedig Nagoja,
Osaka és Kobe iparterületei felé tartott. Doolittle gépe
Tokiótól 130 km-re, északkeletre repült be a szárazföld fölé.
Pár perc múlva 9 m-re süllyedt, és déli irányba fordult.
Lövésze ugyanakkor, pontosan felettük és náluk 400 m-rel
magasabban, tucatnyi japán vadászgépet pillantott meg. 12.09-kor
elsőként értek a mit sem sejtő japán főváros fölé.
Fél perc Tokió felett
A város felett vékony páraréteget észleltek, amit leszámítva
a látás kitűnő volt. Áthúztak a császári palota felett, és
hamarosan megérkeztek a kiválasztott ipartelep térségébe.
Doolittle 360 m-re emelkedett. Braemer bombázótiszt mereven
figyelte a tájékozódási pontokat. Hirtelen, szépen sorban
megjelentek filléres célzókészülékében a kiválasztott objektumok.
Ekkor nyittatta ki a bombakamra ajtaját. 12.15-kor a műszerfalon
Doolittle előtt egy vörös fényű lámpácska gyors egymásutánban
négyszer felvillant. Jelezte, a szórótartályok leváltak,
és hogy gyújtóbombák záporoznak a hadiüzemre. E percben nyitott
tüzet a légvédelem. A körülötte felrobbanó gránátok ugyan
megrázták a B-25-öst, de kárt nem okoztak benne. Doolittle
előrenyomta a szarvkormányt, és háztetőmagasságig süllyedt.
A finom pára- és füstréteg gépét jótékonyan elrejtette a
helyszínre vágtató vadászok szeme elől. A város nyugati peremét
elhagyva délnek fordult a tenger irányába. Azt elérve alig
10 m-re ereszkedett, és ilyen alacsonyan repülve hagyta el
a partvidék szigetecskéit. A nyílt óceán víztükre felett
délnyugati kurzust vett fel, és megkezdte 2000 km-es repülését
Kína felé.
A többiek alaposan szétszóródtak az ellenszél és a fedélzeti
iránytűk kisebb pontatlanságai következtében. Mindezek eredménye
az lett, hogy a támadásra érkező B-25-ösök különböző irányokból,
kiszámíthatatlanul söpörtek át Tokió felett, teljesen összezavarva
a légelhárítást. A tetők magasságában megjelenő bombázók
hol itt, hol ott szökkentek a 300 m-es magasság fölé, hogy
ledobják halálos terhüket. A bombázótisztek szerkentyűikkel
célba vették a kiválasztott gyárat vagy raktárt, és megnyomták
a kioldógombot. A műszerfalon négy gyors felvillanás tudatta
a pilótákkal, hogy a 227 kg-os bombák mindegyikétől sikerült
megszabadulni. Ezután, miközben becsukták a bombatárat, ismét
földközelbe süllyedtek, és a lehető leggyorsabban igyekeztek
elillanni az egyre veszélyesebb környékről. Közben ugyanis
magához tért a japán légvédelem. Holstrom gépe, melynek toronygéppuskái
elakadtak, került legelőször bajba. Miután e vészhelyzetben
bombáit a Tokiói-öbölbe szórta, minden tudását be kellett
vetnie hozzá, hogy lerázza a nyomába szegődött századnyi
Ki-27-est. Joyce a fél tucat vadásztól úgy szabadult meg,
hogy teljes gázzal, a piros vonalon túlig terhelve a motorokat
- több mint 500 km/h-s sebességet elérve - egyszerűen faképnél
hagyta őket. Néhány vadász ugyan lőtávolságba ügyeskedte
magát egy-egy bombázóhoz, de a toronygéppuskások veszett
golyózápora valamennyit elriasztotta. Mi több, legalább kettőt
le is szedtek közülük. Az eszeveszetten tüzelő légvédelmi
lövegek sem tettek sok kárt az amerikai gépekben. Pergőtüzük
hatásfokát csupán a több tucat lelőtt záró léggömbbel mérhették.
Segített az "isteni szél"
A késő délután gyengülő fényeiben csak egy dolog vált mind
világosabbá a gépek személyzetei előtt: az, hogy nem érik
el a Csucsou közelében fekvő reptereket. A kínos felismerés
perceire így emlékezett Manske őrmester, az egyik gép lövésze:
Egyórányira hagyhattuk magunk mögött a japán partokat, mikor
bóbiskolásomból pilótánk hangja riasztott fel. "Fiúk!
Nincs elég benzinünk hozzá, hogy elérjünk bármelyik kínai
reptérre!" - hallottam az egymásköztiben. Közlése hatására,
gondolom, nem csak az én szemeimből röppent ki az álom. "Joe,
mi a frász lesz veled most?" - tettem fel azon nyomban
a kérdést magamnak. Válaszolni nemhogy ő, hanem senki más
sem tudott a kötelékből. A Kelet-kínai-tenger fölé érve a
gépek nyugati kurzust vettek fel, és esőben, ködben folytatták
tovább útjukat. A heves szél fel-le dobálta az egyre könnyebb
bombázókat. Az alacsony felhőalap miatt a navigátorok csak
hozzávetőlegesen tudták meghatározni pozíciójukat. Aztán
meglepetésükre hirtelen erős hátszél támadt fel. A 75 év
időjárási megfigyelései alapján összeállított segédlet szerint
ugyanis a térségben uralkodó szélirány a Kína felőli volt.
Hihetetlen szerencséjükre viszont ezúttal Japán felől fújt.
Ez volt az a legendás "isteni szél", melyben annyira
hittek a japánok, és ami a sors iróniájából akkor - szelídebb
változatban - az amerikaiakat segítette. 13 órával azután,
hogy felszálltak a Hornetről, a B-25-ösök Kína partjai előtt
jártak. A sötétség körülölelte bombázók üzemanyagmérőinek
mutatói csaknem üres tartályokat jeleztek. A pilóták feszült
figyelemmel igyekeztek elcsípni a csucsoui irányadók 57-es
számot sugárzó morzejeleit, de csak sercegést hallottak az
éterben. A kijelölt 5 reptér egyike sem adott jelzést. A
gépek magukra maradtak. A haditerv e részének összeomlását
a túlzott titkolózásnak köszönhették. Egyrészt mert az amerikai
vezérkar túl kevés részletet közölt Csang Kai-sekkel. Másrészt
pedig azért, mert a támadás időpontját csupán az utolsó pillanatban
jelezték burmai főparancsnokuknak, Stilwellnek, aki a telepítendő
irányadók felett rendelkezett. Ráadásul közben a japánok
offenzívát indítottak, aminek következtében a tábornok már
nem csak arra volt képtelen, hogy kapcsolatba lépjen a kínai
fővezérrel. A támadás meghiúsította azt is, hogy kellő időben
elküldje és beüzemeltesse a jeladókat. Lóhalálában ugyan
repülőgépre rakatta, és útnak indította a berendezéseket,
ám az viharba került, és lezuhant.
A kutyaszorítóba került bombázókról, hogy megtudják, tenger
vagy szárazföld van-e alattuk, világítórakétákat lődöztek.
De ezek a felhőbe veszve nem adtak támpontot. Más választásuk
nem lévén, folytatták a repülést nyugati irányba, Csucsou
felé. Közben azon tanakodtak, hogy milyen messze lehetnek
a japán vonalaktól. A benzinórák ekkor már 0-t mutattak.
Mivel a pilóták zöme úgy vélte, hogy még a tenger felett
vannak, az utolsó csepp kifogyásáig repültek. A motorok elkezdtek
kihagyni, köhögni, aztán leálltak. A gépek parancsnokai ekkor
utasították legénységüket, hogy ejtőernyővel ugorjanak ki.
11 gép személyzete, köztük Doolittle-é is, így tett. 4 B-25-ös
kísérelt meg kényszerleszállást, közülük 3 a tengerbe érkezve
vált ronccsá, az utolsó pedig egy rizsföldön. Pusztán egyetlen
gépnek, a 8.-nak sikerült elérni és rendben leszállni repülőtérre.
A dolog szépséghibája mindössze annyi volt, hogy az nem valamelyik,
Kínában kiválasztott leszállóhelyen történt, hanem egy Vlagyivosztok
melletti katonai reptéren. Legénysége 14 hónapos internálást
követően szabadult.
Doolittle és csapata tehát a támadást sikeresen végrehajtotta,
befejezését azonban az alezredes saját, szégyenteljes kudarcaként
élte meg, hiszen kötelékének mind a 16 gépe odaveszett.
"Amerikai bombák hullottak 4
japán városra!"
Különös, de az amerikai közvéleményt felvillanyozó, első
hírek nem washingtoni hivatalos közlemény nyomán jelentek
meg. Az újságok szalagcímei a japán rádió híradására alapozva
írták például, hogy Tokiót és Jokohamát világos nappal ellenséges
gépek bombázták vagy hogy amerikai harci gépek bombazáport
zúdítottak a Japán Császárság legnagyobb várasaira. Az említett
forrás persze hozzátette: a behatoló gépek, melyek közül
légvédelmünk 9-et lelőtt, katonai létesítményekben nem okoztak
károkat. A Fehér Ház és a Hadügyminisztérium - mit sem tudva
a kötelék sorsáról - némaságba burkolózott. Egyes kongresszusi
képviselők még a támadás megtörténtét is megkérdőjelezték.
Április 21-én Arnold végre hírt kapott Doolittle-től: A bombázást
sikeresen végrehajtottuk. Úton Kína felé rossz időbe kerültünk,
és félő, hogy valamennyi gép odaveszett. Eddig csak 5 emberünk
került biztonságba. Az aggódó tábornok hamarosan megtudta,
hogy 69 fő, vagyis a legtöbb gép személyzete él és viszonylagos
biztonságban van. Csak kettőéről nem tudni semmit. Május
19-én - a közben dandártábornokká előléptetett - Doolittle,
aki végig arra számított, hogy kudarca miatt hadbíróság elé
kerül, Roosevelt elnöktől átvehette a Kongresszusi Becsületrendet.
Egy hónapra rá a támadásban részt vevőket Repülő Érdemkereszttel
és Ezüst Csillaggal tüntették ki.
A támadásról a hadügyminisztérium csak az akció első évfordulóját
követően, 1943. április 20-án adott ki részletes jelentést:
A hadsereg 80 hajózója közül 5-öt internáltak az oroszok,
8 japán hadifogságba esett, 3 repülőhalált halt, 7 pedig
megsebesült a földet éréskor. Valamennyi bombázógépünk -
az oroszok által lefoglalt kivételével - megsemmisült.
A Pearl Harborban okozott japán pusztításhoz képest a Doolittle-féle
támadás elenyésző károkat okozott. Következtében 50-en haltak
meg, a sebesültek száma 250 volt. A veszteséglistára került
90 építmény között raktárakat, üzemcsarnokokat és üzemanyag-tárolókat
jegyeztek fel. Az igazi veszteség nem is anyagi, hanem lélektani
oldalon érte őket. A japán nép bizalma megrendült vezetőikben
és fegyveres erőikben, mert harsogó propagandájuk ellenére
képtelenek voltak megvédeni az anyaországot. És ami még megbocsáthatatlanabb,
megszegték a császár megóvására tett esküjüket.
A japánok bosszúja
A császárság katonai vezetői mérgüket Kelet-Kína népén töltötték
ki. Több mint 600-szor küldték gépeiket bombatámadásra a
terület falvai, városai ellen. A földi bosszúhadjáratban
100 000 katonájuk vett részt. Felgyújtottak minden települést,
melyekben segítették a lelőtt gépek személyzeteit és azokat
is, melyeken a menekülők csak keresztülhaladtak. Lakóikat
szuronyhegyre hányták, lefejezték, elevenen eltemették vagy
megégették, a nőket megerőszakolták, majd végeztek velük
is. A vérengzések polgári áldozatainak száma százezrekre
tehető. Mindezt elrettentésül is szánták azoknak, akik a
jövőben netán segítenének az amerikaiaknak.
A Doolittle-féle támadás szomorú végjátékaként essen szó
a 8 hadifogságba kerültről. Nekik kellett fizetni mindenért.
Egy teljes hónapon át kínozták őket a katonai rendőrség pribékjei,
hogy kiszedjék belőlük, honnan és hogyan kerültek Kínába.
Ezután átkerültek a sanghaji börtönbe, ahol továbbra is embertelen
körülmények között tartották őket. Júliusban Tokióba szállították
őket, ahol másfél hónapot raboskodtak. Ezalatt zajlott hadbírósági
tárgyalásuk. Se tolmácsot, se védőt nem kaptak. Augusztus
28-án az egész eljárás 20 percig tartott. Mindössze addig,
míg a bíró - japánul - felolvasta az ítéletet. Minthogy nem
fordították le nekik, fogalmuk sem volt róla, hogy halálos
ítéletüket hallották. Ezután nem sokkal visszaszállították
valamennyiüket a Sanghajtól 280 km-re lévő katonai börtönbe.
Október 14-én Hallmark, Farrow és Spatz repülőtiszteket egy
szobába kísérték, ahol közölték velük, hogy következő nap
kivégzik őket. Búcsúleveleiket nem továbbították. Azokat
a háború után találták meg a börtön aktái között. A 21-23
év közötti fiatalembereket másnap hajnalban az 1. számú sanghaji
köztemetőbe hurcolták. Mindhármukat egy-egy kereszthez kísérték,
letérdeltették, majd odabilincselték. Ezután szemüket széles,
fehér kendőkkel bekötötték. A rájuk pingált fekete pont éppen
a homlokuk közepére esett. A kivégzőosztag katonái azokat
vették célba. Kegyelemlövésre nem volt szükség. A holttesteket
azonnal elhamvasztották.
Az 5 életben maradottal a következő napon tudatták, hogy
ugyan bűnösnek találták valamennyiüket iskolák, kórházak
és a civil lakosok géppuskázásában, ennek ellenére halálos
ítéletüket kegyelemből életfogytig tartó magánzárkára változtatták.
A kegyetlen bánásmód és az elégtelen ellátás következtében
közülük Meder 1943. december 1-jén meghalt. Nielsen, DeShazer,
Barr és Hite azonban túlélték a 40 hónapos tortúrát, és 1945
augusztusában hazatértek. A börtön 4 tisztjét a 8 hadifogoly
kínzásáért mint háborús bűnösöket elítélték. 5-től 9 évig
terjedő kényszermunkát róttak rájuk. |
|