|
TÖRTÉNETEK
Az "Újrakezdés" hadművelet
A légi háborúk történetének legnagyobb
mentőakciója
Szerző: Jánkfalvi Zoltán
A háborúk történetében gyakran találkozhatunk
különböző mentőakciók és szökések kalandokban bővelkedő leírásaival.
A repülés megjelenése a fegyveres konfliktusokban újabb,
és sokkal tágabb lehetőségeket kínált az ilyen hadműveletek
végrehajtására. Mussolini olaszországi kiszabadítása csak
kisebb akció volt, de annak tökéletes kivitelezése mind a
mai napig jelentős fegyverténynek számít a korszakot kutatók
szemében. A légi hadviselés történetének legnagyobb és legjobban
kivitelezett mentőakciójára azonban 1944-ben, Romániában
került sor.
Az
1944 nyarán román olajipari célok elleni bevetések befejeztével
a Ploesti térségében koncentrált finomítók nagy része megsemmisült.
A feltartóztathatatlanul előretörő orosz hadsereg elől hátráló
németek alig kaptak már olajipari termékeket, és a pusztító
bombázások miatt csak a berendezések elenyésző részét tudták
magukkal vinni. A váratlan orosz térnyerés miatt, augusztus
23-án Mihály román király parancsára letartóztatták Jon Antonescu
marsallt, és a diktátor kormányát azonnali hatállyal feloszlatták.
Az uralkodó még aznap éjjel bejelentette a román rádióban
az "ellenségeskedés azonnali befejezését" valamint,
hogy "elfogadja a szövetségesek által ajánlott fegyverszünetet".
Augusztus 25-én újabb felhívást intézett a világhoz, melyben
bejelentette a hadiállapotot Románia és a Német Birodalom,
valamint annak szövetségesei között.
Ekkorra már közel 1200 szövetséges hajózót gyűjtöttek össze
a románok Bukarest közelében. A hadifoglyok többsége a Ploesti
környékén lévő finomítók elleni támadások során került fogságba.
Jó páran közülük még az Észak-Afrikából indított B-24-es
alacsonytámadás alatt, 1943. augusztus 1-jén kerültek a románok
kezére. A foglyok egyik legfőbb védelmezője Catharina Caradja
román hercegnő volt, aki felhasználva befolyását és vagyonát,
először is igyekezett megóvni a foglyokat a Németországba
való szállítástól, másodszor mindent megtett a fogva tartottak
körülményeinek javításáért. A hercegnő határozottan antikommunista
volt és a háború után ezért menekülni kényszerült a kommunista
uralom alá került hazájából. 1991-ig az Egyesült Államokban
élt és a román demokratikus forradalom után térhetett csak
hazájába vissza.
A
Bukarest környéki táborokban hamar híre ment Románia fegyverletételének.
Többen rávették a táborparancsnokokat, hogy engedjék szabadon
őket. A hadifoglyok azonban csak látszólag szabadultak meg
a táboroktól. A nagy zűrzavar és a néhány kilométerre húzódó
front miatt félő volt, hogy újra német fogságba esnek. Az
oroszok is sokáig visszatartották volna őket, ráadásul a
Luftwaffe 4. Légiflottája megkezdte megtorló támadásait Bukarest
és környéke ellen. A legjobb megoldásnak mindenképpen az
mutatkozott, ha egyenlőre a táborokban húzzák meg magukat.
A körletekben lévő amerikai tisztek egész nap megbeszéléseket
tartottak és próbáltak úrrá lenni a kialakult helyzeten.
Olaszország és a legközelebbi szövetségesek által elfoglalt
terület majdnem 1000 kilométerre volt tőlük, és ráadásul
a környező területek mind német kézen voltak. Sajnos nem
láttak semmilyen lehetőséget a szövetséges hatóságok értesítésére.
Végül hosszas töprengés után James A. Gunn alezredes vakmerő
ötlettel oldotta meg a veszélyben lévő szövetséges foglyok
helyzetét.
Gunn alezredes gépét 1944. augusztus 17-én lőtték le, amikor
a 454. bombázó ezred kötelékét vezette a Ploesti olajlétesítmények
ellen. Nemsokkal a hadifogolytáborba való kerülése után az
ott lévők megválasztották a "menekülési bizottság" elnökének.
Ez a bizottság szervezte és irányította a szökéshez építendő
alagút kiásását. A hadifoglyok már átfúrták magukat a két
láb (kb. 61 cm) vastag betonon, amikor Románia kivált a háborúból.
Gunn alezredes ekkor azonnal elkezdte megvizsgálni a hazajutásuk
különböző lehetőségeit. A nagy zűrzavarban azonban sok volt
a képmutatás és az akadály. Amikor a román segítségnyújtás
lehetőségeit vizsgálta, találkozott a román légügyi miniszterrel,
aki figyelmébe ajánlotta Constantine Cantacuzino herceget.
A herceg nem csak egy volt a román légierő századosai közül,
hanem ő vezette a román vadászrepülő "ászok" listáját,
60 lelőtt szövetséges repülőgéppel.
Hosszú
beszélgetéseik után az amerikai alezredes és a román százados
megegyeztek abban, hogy legjobb volna Olaszországba repülniük,
és ott a 15. amerikai légi hadsereg (15. AAF) segítségét
kérni. Az egyetlen elérhető repülőgép erre a veszélyes próbálkozásra
Cantacuzino százados Me-109-ese volt. A repülőgép törzsére
egy amerikai zászlót, a szárnyaira pedig kék körben nagy
fehér csillagokat festettek. Cantacuzino vezette a repülőgépet,
Gunn pedig a szerelőnyíláson keresztül bemászva a törzsben
helyezkedett el. Augusztus 27-én este titokban felszálltak
és elindultak Olaszország felé. A repülésük duplán is veszélyes
volt. A Luftwaffe bármikor megtámadhatta volna a bejelentés
nélkül, magányosan repülő vadászt, főleg, ha amerikai felségjelzést
visel, még akkor is, ha típusa Me-109-es volt. A másik oldalon
pedig a durván felfestett jelzések nem sokat értek volna,
ha a szövetségesek repülőterei körül telepített légvédelmi
tüzérek tüzet nyitnak. Nem is beszélve a légteret biztosító
vadászokról. Az amerikai felségjel a legismertebb német vadászgéptípuson
azonban felhívhatják a figyelmet arra, hogy nem támadó szándékkal
közeledik a pilótája a repülőtér felé. Ahogy később Gunnék
megtudták, elgondolásuk teljes mértékben bevált, ugyanis
az angol légvédelmi üteg befogta és követte őket, de az amerikai
jelzések láttán a kezelők nem nyitottak tüzet.
Az átrepülés így esemény nélkül lezajlott, és a merész herceg
valamint az alezredes a San Giovanni mellett lévő egyik repülőtéren
szerencsésen leszállt. A herceg vidáman kiugrott a kabinból
és az őt tátott szájjal bámuló amerikaiaktól kért egy csavarhúzót.
Azt mondta, hogy mindjárt mutat nekik valami érdekeset, aminek
örülni fognak. A rádiórekesz ajtaját levéve a gép köré sereglő
katonák nagy örömére, volt parancsnokuk kecmergett elő zsibbadt
végtagjain imbolyogva.
Gunn alezredes azonnal jelentette a történteket Sír Harold
Maitland Wilson tábornoknak, a földközi-tengeri szövetséges
erők főparancsnokának és Eaker altábornagynak, a szövetséges
légierők olaszországi parancsnokának. Azonnal elkezdődött
az evakuálás megszervezése. Először is, a 15. Légi Hadsereg
azonnal túlteljesítette a Gunn alezredes által, román hivatalos
köröknek tett ígéretét. Ugyanis már másnap, augusztus 28-án
a légierő kötelékei szétbombázták, és alacsonytámadásokkal
megbénították a Bukarestet támadó német egységek repülőtereit.
A szövetséges légierő olaszországi főhadiszállásán azonnal
hozzáláttak a Románia feletti veszteségek felbecsüléséhez.
Az összeállítás pontosságát és hitelességét nagyban segítette
a svájci Vöröskereszt munkája, akik a Romániában elfogott
vagy elesett repülőszemélyzetekről rendszeresen jelentéseket
küldtek. Kétnapi munka után összeállt a végleges lista. Az
adatok megdöbbentőek voltak: A Románia feletti bevetésekről
Olaszországba visszatért gépek fedélzetén 14 fő meghalt,
84 fő súlyos, 154 fő pedig könnyű sérüléseket szenvedett.
A Vöröskereszt pontos névjegyzékei alapján kitűnt, hogy román
területeken ekkorra 419 fő amerikai repülőt temettek el és
665 fő hadifogolytáborokban volt összegyűjtve. Sajnos igen
magas, 922 fő volt a MIA - "Missing in Action" - "Bevetésben
eltűnt" státusú személy, ami sok mindent jelenthetett:
Az illető lehetett épp úgy a halottak, vagy a hadifoglyok
között, mint épp egy ausztriai, jugoszláviai vagy bulgáriai
temetőben vagy hadifogolytáborban. A bizonytalan adatok ellenére,
az elemzők úgy feltételezték, hogy mintegy 1000-1400 amerikai
és angol repülőkatona lehet a románok fogságában.
Szervezési és kivitelezési nehézségek
Az
evakuációt megnehezítő egyik legnagyobb probléma a szállító
repülőgépek hiánya volt. A 15. légi hadseregnek csak nehézbombázók
álltak rendelkezésére, így azonnal utasították a szakembereket,
hogy vizsgálják meg melyik típus a legalkalmasabb a Popesti
mellett lévő füves repülőtérről történő felszállásokra. Homokzsákokat
helyeztek egy B-17-es és egy B-24-es bombaterébe, és a próbafelszállásokat
Foggia repülőterén hajtották végre. A homokzsákok számának
növelése ellenére a B-17-es felszállási úthossza alig növekedett,
míg a B-24-es nekifutása jelentősen hosszabb lett. A legrégebbi
és legtapasztaltabb alakulatnak, a 2. bombázó ezrednek jutott
a megtiszteltetés, hogy ők vezessék a "Reunion" ("Újrakezdés")
hadműveletnek elkeresztelt bevetést. A 2. ezred 30, míg a
97. ezred 8 B-17-esét jelölték ki a feladat végrehajtására.
A repülőgépek átalakítása szinte azonnal megkezdődött. Deszkapadlózatot
szereltek a gépek bombaterébe és súlycsökkentés céljából
minden szükségtelen berendezést és a legtöbb géppuskát is
kiszerelték.
Augusztus 29-én reggel 7 órakor Cantacuzino százados egy
amerikai P-51-essel visszarepült Bukarestbe. Három kiváló
amerikai vadászrepülő kísérte őt közvetlen közelről. A kíséret
a levegőben maradt, és amikor a román pilóta leszállás után
a megbeszéltek szerint jelezte, hogy minden rendben van,
azonnal jelentették azt az olaszországi Bariban lévő főhadiszállásnak,
ahol ekkor már két B-17-es felszállásra készen várakozott.
A két bombázó 32 db P-51-es vadász fedezete alatt 12 óra
15 perckor elindult Popesti felé, az egyik fedélzetén George
Kraiger ezredessel, az OSS (Stratégiai Szolgálatok Hivatala)
földközi-tengeri parancsnokával és 12, főleg az OSS kötelékébe
tartozó ügynökkel és egy nagyteljesítményű adó-vevő berendezéssel.
Popestibe 15 óra 30 perckor érkeztek meg, de a rádiót nem
sikerült üzembe helyezniük. Az egyik OSS tiszt még azt is
megpróbálta, hogy a Bukarest külvárosában lévő, az ellenállók
által használt rádióval teremtsen kapcsolatot Barival, de
sajnos ez sem sikerült. Nem maradt más választásuk, minthogy
a román Cantacuzino százados P-51-esével augusztus 30-án
17 óra 15 perckor ismét levegőbe emelkedett és visszarepült
Bariba.
A mentőakció
Olaszországban,
miután megkapták Kraiger ezredes- Cantacuzino által továbbított-
helyzetjelentését, elkezdődhetett a mindeddig egyedülálló
akció kivitelezése. Az 5. bombázó hadosztály által kiadott
No. 683. számú hadműveleti utasításban részletesen kidolgozták
a nem éppen veszélytelen hadművelet végrehajtásához szükséges
utasításokat. A terv szerint a kijelölt 36 db B-17-es, három
- 12 gépes - hullámban, repül át Popestibe, ott leszállás
után a motorokat le sem állítva, gépenként 20-20 embert felvesznek
és a lehető leggyorsabban, visszaindulnak Olaszországba.
A negyedik hullám 2 repülőgépe 10-10 hordágyakon szállítható
beteget vagy sebesültet vehetett a fedélzetére, az ellátásukhoz
szükséges egészségügyi ápolóval és felszereléssel egyetemben.
A további súlycsökkentés érdekében, 10-ről 5 főre csökkentették
a bevetésekben részt vevő gépek hajózóinak létszámát. Csak
a pilóta, a másodpilóta, a hajózószerelő, a rádiós és a faroklövész
repülhetett egy-egy gépen. A lövészek hiánya miatt a gépek
védelmét teljes egészében a kíséretet adó P-51-esekre bízták.
A felszállásokat természetesen maximális üzemanyag-mennyiséggel
hajtották végre, hiszen másképp a repülőgépek nem térhettek
volna vissza Olaszországba. A Romániában való üzemanyag feltöltés
lehetőségét a körülmények és a rendelkezésre álló idő rövidsége
miatt teljesen elvetették.
A B-24-esekkel felszerelt hadosztályok bevetéseit az evakuáció
ideje alatt jelentősen korlátozták, hogy az így felszabaduló
vadászrepülő-egységeket a szállító repülőgépek védelmére
csoportosíthassák át.
Az 5. bombázó hadosztály parancsnoksága által kiadott direktíva
7. bekezdése így szólt:
"Amikor az első B-17-es hullám 30 mérföldre (kb.45
km) megközelíti Bukarestet, a kísérő vadászok egyike kiválik
a kötelékből, és előre repülve ellenőrzi a repülőtéren lévő
helyzetet. Ha a földről megkapja a biztonságos leszállást
jelentő jelzést, visszatér a bombázókhoz és a következő módon,
jelez azoknak: Több, egymást követő, rövid rácsapás a bombázókra
jelzi, hogy a leszállás végrehajtható. Ha a vadászgép a bombázók
mellé felzárkózva a szárnyait billegteti, majd előre repülve
élesen kiborít, akkor a gépeknek azonnal meg kell szakítaniuk
a bevetést és leszállás nélkül, vissza kell térniük Olaszországba."
Nagy jelentőséget tulajdonítottak a hadifoglyokat szállító,
csökkentett fegyverzetű repülőgépek útvonalának biztosítására.
A kötelék útvonalát úgy tervezték meg, hogy az oda- és visszaúton
egyaránt elkerülje az összes, ismert légvédelmi üteg tűzcsapásának
körzetét. A repüléseket közepes magasságon, az esetleges
felhőzet alatt igyekeztek végrehajtani. Az első hullám tervezett
visszaindulásának ideje délelőtt 10 óra volt. A vadászrepülő-egységeknek
folyamatosan kellett biztosítaniuk a B-17-es kötelékeket
a be- és kirepülés, a leszállás, a berakodás és a visszaindulás
ideje alatt is.
Az augusztus 31.-én indított első bevetésre mindenki nagy
lelkesedéssel készülődött. Három, egyenként 12 db gépből
álló hullámot szerveztek, és a harmadik csoportban két sebesültszállításra
átalakított B-17-es is helyet kapott. Az első kötelék 06
óra 15 perckor indult és 10 órakor szállt le Popestiben.
A villámgyors beszállások után 10 óra 30 percre a csoport
összes gépe újra a levegőben volt és elindult Olaszország
felé. A második hullám gépei, hasonlóan az elsőhöz, mindössze
egy fél órát töltöttek a földön 11 óra 15 perc és 11 óra
45 perc között. A harmadik hullám két, hordágyas gépe 13
óra 15 perckor szállt le, és 14 óra 25 perckor indult vissza
bázisára. A nap során mindössze egyetlen kisebb esemény történt,
ugyanis az egyik gép, mely az első hullámmal érkezett Romániába,
a leszállás utáni kigurulás során defektet kapott, ezért
Popestiben töltötte az éjszakát.
A sebesültek és legyengültek megvizsgálására és ellátására
már az első hullámmal Romániába repült a 15. AAF kitűnő repülőorvosa
és sebésze Prof. Dr. W. R. Lovelace alezredes, valamint a
49. és 96. bombázó századok repülőorvosai Dr. Julius Levine
és Dr. Richard F. Kuhn századosok. Az orvosi csoport munkáját
egy 3-4 szakápolóból álló csapat is segítette. Kiküldésük
azért volt elengedhetetlen, mert az előzetes jelentések szerint
a foglyok között legalább 10 hordágyon fekvő sebesült, és
19 más komoly, a nem megfelelő kezelésekből adódóan súlyos
állapotban lévő beteg volt, kiknek az átrepülésre való felkészítése
és a többórás út alatti ellátása mindenképpen szakavatott
embereket igényelt.
Levin és Kuhn doktor minden eshetőségre felkészült. Jeges
termoszokba rakták a Bariban található összes penicillin-készletet,
és annyi morfiumot és elsősegélycsomagot raktak a két kórházgépbe,
amennyit csak szerezni tudtak. Több B-17-es személyzet, akik
részt vettek az akcióban, ajánlotta fel saját elsősegélycsomagját
a bajtársak megsegítésére. A repülés veszélyessége miatt
az orvosok külön-külön repültek. Az első megvizsgálandó csoport
szemrevételezése és útba indítása után a két doktor elindult
a Ploesti melletti Puchiniben lévő katonai kórházba, ahol
több sebesült amerikait találtak. Közöttük a legsúlyosabb
állapotban az egyik B-24-es ezredhez tartozó Peter Tierney
törzsőrmester volt, aki folyamatos orvosi felügyeletre szorult.
A két amerikai orvos felváltva, éjjel-nappal folyamatosan
ügyelt a betegre, és rendszeres időközönként penicillininjekciókat
adtak be neki. Később, mivel a beteg állapota nem változott,
átszállították egy orosz katonai kórházba, ahol jobbak voltak
a gyógyítás feltételei. Itt, az orosz kórházban, találkozott
Dr. Kuhn a román telefontársaság elnökével, aki felajánlotta
segítségét, így pár óra alatt fel tudták hívni az összes
román kórházat, és mindben tudakozhattak amerikai sebesültek
felől. Dr. Levin ottmaradt Tierney törzsőrmesterrel az orosz
kórházban, miközben Dr. Kuhn bejárta Románia és Bulgária
összes kórházát. Még olyan távoli helyekre is eljutott, mint
az oroszországi Odessa. Utazásain időnként a hadsereg egy-egy
OSS állományába tartozó ügynöktisztje is elkísérte. Az oroszok
különböző és egymásnak ellentmondó utasításai időnként akadályozták
Kuhn doktor mozgását, de orvosi voltát felhasználva sokszor
kivágta magát a nehéz helyzetekből. Az oroszok gyakran megállították
őket útakadályoknál vagy ellenőrzőpontokon és ilyenkor az
engedélyek megérkezéséig, nem utazhattak tovább. Előfordult
az is, hogy ezek az engedélyek egyenesen Moszkvából érkeztek
meg számukra. A két orvos munkája nem fejeződött be a hadifoglyok
hazaszállításával. Személyes beszámolóikból azonban kiderül,
hogy mennyi ideig tartózkodtak Romániában, és milyen módon
tértek vissza Olaszországba.
Miközben az evakuációt készítették elő hatalmas ünneplés
kezdődött Bukarestben. Az orosz hadsereg ünnepi felvonulást
tartott, ahol sorai között a börtönökből kiszabadított román
foglyok is feltűntek. A menetben a foglyok magukkal vitték
a németek elől elrejtett dolgaikat is. A menethez csatlakozó
amerikaiakat pedig a város lakói a barátkozás jeleként etették
és itatták.
Az első nap során 739 fő hadifoglyot szállítottak át Olaszországba,
közöttük 10 fő hordágyon fekvő és 29 fő más súlyos betegségben
vagy sebesülésben szenvedő járóképes személy is volt.
Szeptember
1-jén, a mentőakció második napján, 16 B-17-essel hajtották
végre az evakuációt. A gépek 11 óra 45 perckor szálltak le
Popestiben, majd 12 óra 40 perckor visszaindultak Olaszországba.
Tizenöt gép, fedélzetükön 393 fővel, sikeresen vissza is
érkezett. Ezen a napon is a 306. vadászrepülő hadosztály
P-51-esei biztosította az átrepülés sikerét. A B-17-es kötelék
egyik gépét baleset érte. A jobb szárny külső üzemanyagtartályából
kiszivárgó benzin gőze, egy elektromos rövidzárlat miatt,
felrobbant. Szerencsére személyi sérülés nem történt, de
a robbanás leszakította a gép szárnyának végét. A személyzet
a tartalék szárnyvég megérkezéséig Don C. May törzsőrmester,
a 429. század hajózó szerelőjének vezetésével leszerelte
a megsérült szárnyvéget és Bukarest külvárosában elszállásolva
várta a segítséget.
A környék lakossága bőségesen ellátta őket élelemmel és
itallal, sőt az egyik lakó egy gépkocsit is kerített, hogy
megnézhessék a várost. Bukarestben Mayéket állandóan nagy
tömeg vette körül, mindenfélét kérdeztek tőlük. Köztük olyanokat
is, hogy az amerikaiak ott maradnak-e Bukarestben. Sok román
arra kérte őket, szállítsák át őket Olaszországba, mert az
amerikaiak oldalán akarnak harcolni.
May törzsőrmester itt találkozott először az oroszok durvaságával
is. A városban mindenfelé értelmetlen útzárakat emeltek és
a lakosságtól rekvirálták a gépkocsikat és a lovakat, valamint
minden egyebet, amire szükségük volt. Kijárási tilalmat rendeltek
el és gyakran rálőttek a tilalom megszegőire. Egyszer még
Mayre is rálőttek, amikor egy tiszteletükre rendezett parti
közben megpróbálta kivinni a szemetet.
May törzsőrmester az első, augusztus 31-én történt, hadműveletben
is részt vett egy másik személyzet tagjaként. Hazaindulásuk
után az egyik elgyötört foglyot a bombatérbe szerelt fapadlón
fekve, zokogva találta. "Segíthetek valamiben?"-
kérdezte, mire az illető sírva válaszolta, hogy "Nem
barátom, te már segítettél!"
Az egyik kiszabadult B-17-es pilóta végig állta az utat
a pilótaülések között egészen a leszállásig. A felszállás
után May megkérdezte az illetőt nem akar-e leülni. "Nem",
felelte a láthatóan boldog ember, "Nem számít mennyi
idő alatt érünk Bariba, úgy örülök annak, hogy újra repülhetek,
hogy eldöntöttem, végig fogom állni az utat!" És így
is lett.
A harmadik, és egyben utolsó mentőakcióra szeptember 3-án
került sor. Mindössze 3 B-17-es vett már csak részt benne.
A kis harci csoporthoz csatlakozott egy C-47-es is, mely
a megsérült B-17-eshez hozta a szerelőket és a szükséges
alkatrészeket. A gépek 11 óra 30 perckor érkeztek meg Romániába.
Ezen a napon, mivel a repülőtér körül a harcok csaknem teljesen
elcsitultak, a biztosításban részt vevő 13 P-51-es is leszállt
13 óra 15 perckor. A kötelék gépei, köztük a megjavított
B-17-essel, 15 óra 30 perckor újra levegőbe emelkedtek és
29 kimentett fogollyal, valamint az OSS és a hadsereg más
kiküldött embereivel a fedélzetén, végleg búcsút intett Romániának.
A "REUNION" hadművelet ezzel minden veszteség nélkül
befejeződött. A három bevetési napon 55 B-17-es, 1 C-47-es
és 230 P-51-es vadászrepülő bevetést regisztráltak. 1161
boldog embert szállítottak át Olaszországba, akik közül 29
fő, az éjszakai támadásokat végrehajtó RAF. 205. bombázó
csoportjának a tagja volt.
Az események két főszereplőjének sorsát szerencsére ismerjük.
Gunn ezredes a hadsereg állományából 1967-ben nyugállományba
vonult. Cantacuzino százados Spanyolországban, száműzetésben
halt meg, anélkül, hogy érdemeiért letelepedési engedélyt
kapott volna az Egyesült Államoktól. Kérelmének elutasítási
oka mind a mai napig ismeretlen. A hadifogoly mentési akciók
azonban ezzel még nem értek véget. A
Romániában elért sikereken felbuzdulva, a szövetségesek
az elkövetkező hónapokban más európai országokból is kiszabadították
honfitársaikat: Bulgáriából a "Freedom"- hadművelet
keretében 340 főt, Jugoszláviából, a partizánok által ellenőrzött
területekről 1088 főt, míg a Szlovák Nemzeti Felkelés által
elfoglalt parányi földdarabról 35 főt mentettek ki légi úton,
sikeresen.
1945. május 8-án a háború Európában véget ért. Ekkor egy
újabb evakuálási hadművelet vette kezdetét. A hősi halottak
hazaszállítása. De ez már egy másik történet. |
|