|
TÖRTÉNETEK
Trükkmesterek háborúja
Hogyan készült "A híd túl messze van" című
film?
Szerző: Horváth Zoltán
1944. szeptember 17-én, délután Enthammer hadnagy - a Wehrmacht,
Arnhemben állomásozó egyik tisztje - hitetlenkedve meredt a tiszta
égre, ahonnan fehér, hópelyheknek látszó valamik sokasága ereszkedett
lassan alá. "De hát ez kizárt, hiszen szeptemberben soha nem
havazik! Akkor csak ejtőernyősök lehetnek!" - hasított bele a
felismerés. Igaza volt. Az 1. brit légideszant-hadosztály katonáinak
első hullámát látta, akikre nem várt kevesebb, mint a holland várost
átszelő Alsó-Rajna közúti hídjának elfoglalása és biztosítása. A háború
befejezését karácsonyra ígérő Market Garden hadművelet forgatókönyve
szerint legfeljebb két napig kellett volna tartani magukat, aztán
felmentik őket a brit XXX. hadtest páncélosai. Ma már tudjuk, hogy
mindez csak vágyálom maradt. 32 évvel később, egy esztendőnyi tervezést
és előkészületeket követően, egy másik csapat vonult át Hollandián,
hogy filmet készítsen azokról az eseményekről, melyekhez olyan sokan,
olyan nagy reményeket fűztek annak idején. Ez alkalommal a "hadművelet" áprilisban
kezdődött és hat hónapig tartott.
A helyszínek kiválasztása
Az
1944-es kudarc okát számos könyv boncolgatta. Az egyik legjobb, Cornelius
Ryan hét évnyi kutatómunkájának gyümölcseként került kiadásra. Megfilmesítésének
jogát J. E. Levine szerezte meg, akinek háta mögött akkor már félezer
film elkészítése állt. A jól ismert amerikai producer addigi legnagyobb
szabású moziját 15 millió fontos költségvetésből tervezte megvalósítani.
A rendezésre Sir Richard Attenborough-t kérte fel, aki 1975-ben munkatársaival
alaposan "felderítette" Hollandiát. Ennek eredményeként a "vezérkar" úgy
határozott, hogy teljes egészében ott lesz a forgatás. Bár a hitelesség
volt a fő szempont, a hadműveletben szereplő hidak közül a legfontosabb,
az Arnhemnél épített, mégsem szerepelhetett. Egyrészt, mert a háborús
pusztítás miatt átépítették. Másrészt meg azért, mert olyan fontos
közlekedési csomóponttá vált, hogy akár egyórányi lezárása is megbénította
volna a fél országot. A választás éppen ezért az onnan 35 km-re, északra
fekvő Deventer város, nagyon hasonló szerkezetű hídjára esett. Az IJssel
folyón átívelő műtárgy már csak amiatt is jobban megfelelt, mert egy
kockaházat leszámítva a környékén nem volt modern épület. A felhajtó
melletti nagy autóparkoló pedig szinte kínálkozott arra, hogy ott húzzák
fel azt a nyolc díszlet-épületet, melyek eredetijeit Frost alezredes
zászlóalja tartotta négy napig. Hogy végül Deventer lett a filmesek
főhadiszállása, abban nemcsak az játszott közre, hogy az ódon belvárosban
- a helyszín megváltoztatása nélkül - forgatni lehetett az utcai jeleneteket.
Az is döntő volt, hogy a térséget sújtó gazdasági hanyatlás miatt számos
gyártelep állt üresen, melyekben műtermi felvételek készülhettek, vagy
a filmesek járműveinek, kellékeinek és egyéb felszereléseinek biztosíthattak
tárolási és karbantartási helyet. Az egyik üzem csarnokában készült
például az a nyolc, Airspeed Horsa vitorlázógép, melyek repülésre ugyan
alkalmatlanok voltak, de a filmben több helyszínen is szerepeltek.
Egy másikban a Dakota szállítógépek és a vitorlázógépek belső felvételeihez
szükséges díszletek épültek meg. A forgatás egyik legnagyobb gondját
a különböző utak, városrészek vagy területek lezárásának megszervezése
jelentette. A Deventeri hidat akár két hétre is "megszállhatták",
viszont a Nijmegennél találhatót, mely Európában az egyik legnagyobb,
legfeljebb pár órára. Ráadásul olyankor a Waal folyón zajló élénk hajóforgalmat
is le kellett állítani. Deventer mellett, egy nyolchektáros parkban
akadtak rá arra a lepusztult udvarházra, mely utoljára hippi-tanyaként
funkcionált. Miután homlokzatát rendbe hozták, előbb Model tábornagy
főhadiszállásaként jelent meg, aztán pedig a Liv Ullman megszemélyesítette
Kate ter Horst asszony villájaként, aki az épületben szükségkórházat
létesített a brit ejtőernyősöknek. A forgatás végén a szétlőtt homlokzatú,
kiégett ház mondhatni eredeti állapotába került vissza. Ebbe a parkba
dobták le az utánpótlást a Dakoták. A négy közül az épület felett,
alacsonyan áthúzó C-47-est John Hawke vezette. Ő annyira értette a
dolgát, hogy a konténert mindig oda dobta, ahova kellett. Gépe lelövését
a szárnyra szerelt füstgyertyák begyújtásával imitálta. A magas bükkfák
mögött eltűnő kétmotoros lezuhanását aztán jókora töltet felrobbantásával
tették valószerűvé a trükkök mesterei. Az ejtőernyősök kiugrásának
eredeti helyszíne, a közelében épült, forgalmas autópálya miatt szóba
sem jöhetett. Onnan 20 km-re találtak alkalmas területet, melynek környékén
kevés modern építmény látszott a magasból. Az ugrásokat ugyanis a levegőből
filmezték. A Robert Redford alakította Cook őrnagynak és katonáinak
átkelését a Waal folyón nem annak eredeti helyén, a vasúti hídtól 1,5
km-re délre, hanem a közúti hídtól 3 km-re, északra hajtották végre.
A 32 vászoncsónakra segédmotorokat szereltek. Ezek - evezők és puskatusok "támogatásával" -
a számos felvétel során, egyetlen baleset nélkül át is jutatták a "rohamozó" amerikaiakat
a 400 m széles, 20 km/h sodrású folyón.
Katonák, színészek és statiszták
Az
ejtőernyős ugrást szeptemberre tervezték. Egyrészt a korhűség miatt,
másrészt meg azért, mert az 1. brit ejtőernyős-zászlóalj 350 katonája
- két vezénylés között - éppen akkor vált szabaddá. Ők és az 50 belga
ejtőernyős a felvételek előtt tíz nappal érkeztek és felkészülésként
egyszer ugorhattak C-47-esből. Ennek ellenére a felvételek öt tömeges
ugrása során mindössze öt katona sérült meg. A biztonsági előírások
azt azonban nem tették lehetővé, hogy korhű felszereléssel ereszkedjenek
le. Ezért a forgatás napján 500 statiszta is a helyszínen volt, akik
a földet ért katonákat alakították. A meteorológusok nemcsak a valódi
hadművelet során játszottak kulcsszerepet, hanem a filmezés idején
is. A gyártásvezető csak akkor rendelhette oda a repülőgépeket és a
statisztákat, mikor legalább két napra előre, felvételre alkalmas időjárási
körülményeket jeleztek. Ez érthető is, mert egyetlen ilyen nap 50 000
fontba került. Arról nem is beszélve, hogy ennyi ember beöltöztetése
és "felfegyverzése" a forgatás kezdete előtt, minimum hat
órát emésztett fel. A legtöbb gond a kamerák közelében mozgó mellékszereplőkkel
akadt, akik végül csaknem annyit szerepeltek a vásznon, mint némelyik
filmsztár. Már azt is nehéz volt elérni, hogy ne szaladgáljanak fürgén
ide-oda, hanem tegyenek úgy, mintha cipelnék az ejtőernyősök 40 kg-os
cókmókját. A statiszták színészi képességei ugyanis meglehetősen szerények
voltak. Noha a hivatásos katonák szakszerűen tettek-vettek, viszont
tartós szerepeltetésükhöz nem járult hozzá a színész szakszervezet.
A probléma áthidalására 300 fiatal színészből kiválasztották az 50
legmegfelelőbbnek látszót és katonaviselt társaik, gyorstalpaló kiképzésben
részesítették őket. Az osztagra gyorsan ráragadt az "Attenborough
magánhadserege" név. Ők alakították aztán a német, a brit, az
amerikai vagy a lengyel harcosokat. Sőt, az olyan látványos tömegjeleneteknél,
mint amilyen például a gyülekezés volt a ledobási körzetben, ők vezették
a statisztákból álló, 10-15 fős "szakaszokat". A pontonhíd
építése során is szerepet kaptak, mivel a holland sorállományú utászok
- akik valójában felépítették - arra még csak-csak kaphatóak lettek
volna, hogy beöltözzenek, de arra már külön prémiumért sem voltak hajlandóak,
hogy levágassák loboncos a hajukat. Harckocsikat megbíró szükséghíd
építésére egyébként sem elég pénz, sem elég idő nem volt. Ezért csak
egy kisebb teherbírású változat készült el, melyen - a hajnali párában
- műanyag felépítményű Sherman tankok gördültek át.
Repülő eszközök, gépjárművek, egyenruhák és fegyverek
Ami
ma számítógépes trükkökkel, játszva megoldható, azt akkor korabeli
vagy korhű, repülőgépek, járművek, jelmezek, díszletek és kellékek
formájában kellett összeszedni. A filmesek egy századnyi C-47-est szerettek
volna levegőbe emelni, ám végül "csak" 11-et sikerült a Deelen
légitámaszponton összevonni. Mivel ezen a bázison akkor már csak helikopterek
állomásoztak, a felszállópálya és a gurulók gyakorlatilag "parlagon
hevertek". A filmesek emiatt szinte zavartalanul vehették fel
a katonák beszállását a gépekbe, a vontatás megkezdését, továbbá a
végtelen gurulásokat a Dakotákkal, melyek különben a filmen olyan jól
mutattak. A kétmotorosok eredetéről annyit, hogy négyet a finn, hármat
a dán légierőtől béreltek, további négyet pedig kis afrikai polgári
társaságoktól. A civil kézben lévők voltak a legrosszabb állapotban.
Tetejébe ezeket vissza is kellett alakítani az ejtőernyősök szállítására.
A gépeket szükség szerint a RAF vagy az USAAF jelzéseivel látták el,
ám legtöbbször csak kilenc volt üzemképes közülük. Festésük az Európában
szokásos sötétzöld helyett sivatagi barna lett, mégpedig azért, mert
a sötét földháttérben így sokkal jobban látszottak a filmen. A finn
és a dán személyzetek ismerték az ejtőernyős ugratás csínját-bínját,
a maradék C-47-es legénységeket viszont ilyesmire ki is kellett képezni.
Így aztán arra már végképp nem volt elég a rendelkezésükre álló tíz
nap, hogy begyakorolják a háború idején szokásos V alakú, háromgépes,
szoros, rajék formációt. A kilenc gép, három rajban történő, látványos
áthúzására ezért nem került sor. Hogy ez a maroknyi szállítógép a filmen
mégis száz és százgépes köteléknek látsszon, ahhoz seregnyi kamerát
szereltek rájuk. Ezenkívül filmezték őket a ledobási körzetben keringő
helikopterből és a kötelék mögött repülő Piper Aztec kétmotorosból
is. Ami a legkevésbé sikerült, az a Harvard iskolagépek Hawker Typhoon
vadászbombázókká történt átmaszkírozása volt. Ezeket a páncélos támadás
legelső elakadásakor "vetették be" a lesben álló német tüzérség "elnémítására".
Repülőképes Horsa vitorlázógép nem állt rendelkezésükre, ezért azokat
a Deelen bázison "induláskor" és a földet érési helyen "szétesve" mutatták
a filmkockák. A Deventerben összeállított gépeket szétszedték, kamionokra
rakták, és úgy szállították a kívánt helyszínekre. A felderítő Spitfire
Mk. IX-et, mely a duxfordi kollekció féltett darabja volt, a neves
pilóta, Neil Williams repülte.
A
filmeseknek nem kevesebb, mint 100 korabeli járművet és harckocsit
sikerült összeszedni múzeumokból, magángyűjteményekből vagy a hadseregek
készleteiből. Például a kilenc üzemképes Sherman tank mellett még ugyanannyi
vontathatót is felhajtottak a holland és a belga hadseregektől. Volt,
amelyiket egy lőtérről, és akadt olyan, amelyiket az egyik laktanya
előtti betonemelvényről kérték kölcsön. A "brit" harckocsikat
szabadságolt katonák vezették, akik a rajnai hadsereg vagy a bovingtoni
ezred állományában álltak. A 20 dzsipet a szükségnek megfelelően festették
amerikai vagy brit színekre. A német járművek közül nem okozott különösebb
gondot a Kübelwagen nevű terepjárók, a parancsnoki kocsik, az oldalkocsis
motorok vagy a teherautók előteremtése. A tankokkal inkább volt gondjuk.
Ezt végül is úgy oldották meg, hogy a holland hadsereg négy Leopard
harckocsiját átalakították. A lövegtornyokra fémlemezeket szereltek,
így azok - annyira-amennyire - Panzer V. Panther tankokká váltak. Az
éjjel, szakadó esőben forgatott jelenetek idején, nem csupán meleg
étellel és itallal, hanem bőkezűen adagolt whisky- és konyakadagokkal
tartották a lelket a vacogó fogú szereplőkben, kezdve a Sosabowski
lengyel altábornagyot alakító Gene Hackmantől és az Urquhart vezérőrnagyot
megszemélyesítő Sean Connerytől egészen az utolsó statisztáig bezárólag.
A legnagyobb tömeget a brit páncélosok "eindhoveni" bevonulása
során mozgatták meg. Akkor 1200 statiszta tolongott a deventeri utcákon,
ahol a Michael Caine alakította "Joe" Vandeleur alezredes
ír gárdájának Sherman tankjai átcsörömpöltek. A civilek közt akadtak
olyan személyek, akik annak idején is ott voltak.
Érdekes epizódok
A
film készítői abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy 1976-ban,
a forgatás idején az események főszereplőinek nagy része még élt, ezért
közülük többeket is felkértek szakértőnek. Így például Roy Urquhart
vezérőrnagy személyesen adhatott tanácsokat Sean Connerynek, vagy John
Frost alezredes a szerepében megjelenő Anthony Hopkinsnek. Az alezredes
szemtanúja volt annak is, mikor a film egyik leghatásosabb jelenetét
- a 9. SS páncéloshadosztály felderítő osztagának, híressé lett rohamát
- forgatták. A hídon áttörni szándékozó 20 páncélozott és egyéb járművet
hajdanán Gräbner Hauptsturmführer vezette. Pusztulásukat 12-szer próbálták
el. Ennek során a parancsnok éppen fél tucatszor halt iszonyú "tűzhalált".
Frost, aki mindent az egyik ház tetejéről nézett végig, utóbb megjegyezte: "Jobb
volt, mint eredetileg!" A viszszavert roham a vágás után a filmben
különben három percet töltött ki. Ezt a részt küldték el az USA-ba,
ahol a befektetők, lenyűgözve a látványos jelenettől, készségesen nyitogatták
bukszáikat. Deventer lakói egyéb "tűzi-játéknak" is tanúi
lehettek. Annak idején, a híd megrohanásakor a lángszóróval célba vett
géppuskafészek mellett levegőbe repült egy robbanószerrel megrakott
raktár. A detonációt követően a fémszerkezeten meggyulladt a festék.
A filmes szakemberek ezt úgy oldották meg, hogy vékony gázcsöveket
vezettek a szerkezetre, és az arra szerelt fúvókákat gyújtották be.
A forgatás miatt a forgalmas nijmegeni hidat egyhuzamban legfeljebb
csak egyetlen órára zárhatták le. Ez az idő arra volt elegendő, hogy
a gyalogos és gépesített oszlopok háromszor átvonuljanak rajta. Ám
erre is csak vasárnap reggelente kerülhetett sor. A várakozás ideje
alatt a statiszták és a járművek a híd lábánál vesztegeltek. Az áthaladó
turistabuszok korosabb utasai akkor vágtak igazán rémült arcot, mikor
megpillantották ott a feketekeresztes jelzésű gépkocsikat és tankokat,
valamint a német egyenruhások százait. Az utcai harcokat az egyik vízparti
kis téren forgatták, melyet napkeltétől két órán keresztül kaptak bérbe.
Előbb romokat és törmeléket szórtak szét a területen, aztán lángoló
járműroncsokkal és kicsavarodott "holttestekkel" tették azt
még "élethűbbé". A "csata" mintegy száz német és
amerikai katona, valamint négy Sherman tank közreműködésével dúlt.
A felvétel végével akcióba léptek a takarítók, akik slagokkal, seprűkkel
és lapátokkal felfegyverkezve tisztává varázsolták a placcot. Az első
hajnalon az egyik felriasztott lakó álmosan kibotorkált az erkélyre,
hogy megnézze a szokatlan neszezés okát. Ahogy lepillantott, virágágyása
mellett két vérbefagyott német katonát látott, akik halálukban géppuskájuk
fölé görnyedtek. Az illető villámgyorsan sarkon fordult, bevágta az
ajtót és leeresztette a redőnyt, remélve, hogy ezzel kirekesztheti
életéből a rémlátomást. Az érintett helységek lakóinak türelmét a stáb
úgy "hálálta meg", hogy a költségvetésből legalább 8 milliót
költött el Hollandiában, nem számítva a színészek és műszakiak által
elfogyasztott tetemes sörmennyiség áráról, mellyel a szokatlanul forró
nyár gyötrelmeit enyhítették a tikkadt filmesek. A stáb nem hiába áldozta
fel fél éven át minden szombatját és vasárnapját, hiszen munkájuk végül
egy olyan 176 perces mozifilmet eredményezett, melyet 1977-ben mutattak
be, és amit azóta is szívesen játszanak a különböző tv-csatornák. |
|