|
TÖRTÉNETEK
A tizennégykarátos repülő
Szerző: Horváth Zoltán
1942. július 10-én Thies sorhajóhadnagy az amerikai flotta
41. felderítő-századának pilótája Con-solidated PBY "Catalina" hidroplánjával
éjszakai őrjáratozásból tért vissza. Az Aleut-szigetcsoport
legnagyobb kikötője, Dutch Harbor felé igyekvő kétmotoros
személyzete már alig várta a jól megérdemelt pihenést. A
bázistól 50 km-re, keletre fekvő Akutan-sziget felett áthúzva
az egyik szép zöld mezőn világosszürke, hátára fordult japán
vadászgépet fedeztem fel. Amennyire csak lehetett leereszkedtem,
hogy alaposan szemügyre vehessük a rettegett Mitsubishi A6M "Zerót".
Törzsén, a farokrész közelében, jól látszott az alakulatát
jelző, körbefutó sárga csík. Nem beszélve a szárnyain és
két oldalán virító "fasírtokról", a japán felségjelzésekről.
A légcsavar épnek tűnt, és a sárkányon is csupán kismértékű
rongálódás látszott. Úgy találtam, érdemes lenne közelebbről
is megvizsgálni. Ezért a térképen gondosan megjelöltem a
helyet. Aztán folytattuk utunkat Dutch Harbor-ba. A felfedezésről
jelentést tettem Foley fregattkapitánynak. A század parancsnokától
egy szakasz kiküldéséért hetekig küzdő Thies akkor még nem
sejtette, hogy a megtalált "Zero" tesztelésének
eredménye legalább olyan előnyt biztosít majd a csendes-óceáni
hadszíntéren harcban álló amerikai erőknek, mint midwayi,
hihetetlen győzelmük. Ám a sokáig szigorú titokban tartott
berepülések ismertetése előtt mindenképpen felelni kell egy
kérdésre.
Hogyan tévedt a "Zero" olyan
messze északra?
A szálak az 1942. június 4-ei, a Midway-szigetek elfoglalását
célzó balsikerű japán hadművelethez vezetnek. "Árnyékában" zajlott
le ugyanis az Aleut-szigeteki támadás, mely viszont az ő
győzelmükkel zárult, és amiről még Amerikában is kevesen
tudnak. Yamamoto tengernagy már 1942 elején kacérkodott az
Aleutok meghódításának gondolatával, hiszen számításaiban
az úgy szerepelt, mint az elképzelt Aleut-, Midway-, Wake-,
Marshall-, Gilbert- és Salamon-szigetek alkotta védelmi vonal
északi bástyája. Minthogy a Pearl Harbor elleni rajtaütést
megúszták az amerikai anyahajók, és május elején a korall-tengeri
csatában sem sikerült teljes megsemmisítésük, ezért kelepcébe
csalásukra kieszelte Midway megtámadását. Hogy megossza az
amerikai flotta vezetésének figyelmét, egy nappal korábbra
időzítette az Aleutok megtámadását. Az elterelő hadművelettel
igyekezett a kellemeset - Nimitzék összezavarását - összekötni
a hasznossal, vagyis támaszpontok létesítésével Attun és
Kiskán. Hogy azok a későbbiekben - ha a szükség ne adj' isten
mégis úgy hozná - észak felől védjék a bombatámadásoktól
a Japán anyaországot.
A Midway-től 3000 km-re, északra végrehajtott, megtévesztő
akciót később a japán propagandisták nagy diadallá fújták
fel azért, hogy elkendőzzék vele a négy anyahajójuk pusztulásával
végződött, katasztrofális vereségüket. Ez persze mit sem
von le abból, hogy az USA-nak két szigete - Attu és Kiska
- elvesztésével együtt avval a szégyennel is szembesülnie
kellett, hogy 1812 óta először került amerikai föld idegen
megszállás alá. A Seattle-től 3500 km-nyire beásott japán
helyőrségek komoly fejtörést okoztak az amerikai vezérkarnak,
és kifüstölésük 15 hónap elteltével sikerült csak.
Háború az isten háta mögött
Az Aleut-szigetcsoportot 150 kisebb-nagyobb, szélcibálta
földdarabka alkotja. Ez a lánc az Alaszkai-félsziget csücskétől
Attu szigetéig, az USA legnyugatibb területéig, több mint
1600 km hosszan nyúlik bele a Bering-tengerbe. Az akkor legészakibb
fekvésű japán birtoktól és haditengerészeti támaszponttól,
a Kuril-szigetekbeli Paramushirótól 1000 km-nyi tengervíz
választotta el. A távoli, kopár vidéket a földkerekség legrosszabb
időjárásával verte meg a teremtő. Az ott szolgálatot teljesített
amerikai és kanadai harcosok véleménye szerint a világ legcsüggesztőbb,
legsivárabb hadszínterén a zord éghajlat, a szinte állandóan
viharos erősségű szél, az orkánokban sem feloszló sűrű köd,
a hihetetlenül gyorsan megváltozó időjárási körülmények,
a kemény fagyok, majd utánuk a mindenütt jelenlévő sár, pokolibb
ellenségeknek bizonyultak, mint a japánok. A repülőgépek
személyzeteinek jutott ki leginkább a fekete levesből. Életüket,
ha lehet még nehezebbé tette, hogy leszállásra alkalmas helyeket
- még a hidroplánok is - csak elvétve, egymástól óriási távolságokra
találhattak. Nem meglepő hát, hogy a feljegyzések tanúsága
szerint kilenc az 1942 októberéig veszteséglistára került
72 amerikai gépből csupán kilencet lehetett az ellenség számlájára
írni. A rep. műszerek megbízhatatlansága szintén szedett
áldozatokat. A ködben haladó gép magasságmérője az egyik
pillanatban még 1500 m-es utazómagasságot jelzett, ám az
a következő másodpercben mégis a jeges hullámokba csapódott.
A térségbe vezényelt 111. kanadai vadászrepülő-század pilótái
júliusban tapasztalhatták meg ennek, és a vidék kiszámíthatatlan
időjárásának halálos mivoltát. Hat Curtiss P-40E Warhawkjuk
gyakorlórepülésre szállt fel, szikrázó napsütésben. A hirtelen
leereszkedő köd miatt, alig negyed óra elteltével, azonnali
visszatérésre kaptak parancsot. Pillanatok múlva azonban
már az orrukig sem láttak, és öt gép egyenesen egy sziklás
hegyoldalba csapódott. A hatodik csak hajszállal úszta meg
a kanadai légierőt a háború alatt, odahaza sújtott, legnagyobb
katasztrófát.
A Midway elleni hadjáratra összegyűjtött, közel 200 egységből
álló flotta hajói között négy nehéz- és négy könnyű repülőgép-hordozó
volt, fedélzetükön mintegy 400 harci géppel. Az armada felvonulását
az elterelő hadműveletre kijelölt hajókötelék kezdte meg,
mely május 26-án hagyta el Japánt és vette az Aleuták felé
az irányt. Élén szelte a habokat a gyors, csapásmérő harccsoport,
melyet a Ryujo, valamint a Junyo könnyűhordozók köré szerveztek.
Ebbe a flottillába még két nehézcirkálót, három rombolót
és egy tartályhajót osztottak be. A csapatszállítók tőlük
jócskán lemaradva bukdácsoltak északnak.
Dutch Harbor-ból nem lett "kis
Pearl Harbor"
Az Aleut-szigetek legfőbb hadikikötőjének meglepetésszerű
támadását tervező Kakuta tengernagy hajóira a védők azonban
már számítottak. A térségben ugyanis, június 1-jének hajnala
óta teljes riadó volt érvényben. Az onnan 500 km-re, Cold
Bay mellett létesített 1500 m hosszú, perforált acéllemez-borítású
reptérről az USAAF Martin B-26 Marauder kétmotoros bombavetői
indultak sorban felderítésre, mialatt Unalaskan, a hasonló
módon elkészített, ugyanakkora reptéren P-40E vadászgépeik
álltak harckészültségben. A hadsereg repülőit kiegészítette
a US Navy 4. felderítő ezrede, melynek PBY Catalina járőrhidroplánjai
jóformán üzemanyaguk kifogytáig fürkészték a tengert. Az
egyik gép pilótája Kiskatól 650 km-re délre, aznap még sötétedés
előtt megpillantotta a két ellenséges anyahajót. Jelentése
nyomán az illetékes alaszkai repülő-parancsnokság haladéktalanul
újabb gépeket vezényelt a 11. légi hadsereg kötelékéből a
szigetekre.
A háború június 3-án érte el az Aleutákat. A Dutch Harbor-tól
290 km-re délre úszó Junyo és Ryujo repülőgép-anyahajók első
kötelékei 4.30-kor startoltak el. A kikötőt és a közeli Fort
Mears laktanyát célba vevő támadók 1 órára rá bukkantak elő
a párából. Az elöl száguldó Zerók, csekély károkat okozva,
végiglőtték az épületeket és a légvédelmi lőállásokat. Tíz
perccel később jelent meg a Nakajima B5N Kate bombázók négy
hulláma közül az első. A bombavetők azután közel 50 percen
át szórták a halált a barakkokra. A robbanások 25 katonát
öltek meg. Ugyanekkor viszont kínos meglepetés érte a sziget
felett, a kikötőtől nyugatra gyülekező vadászokat. A japánok
felderítése ugyanis mit sem tudott a közelben állomásozó
11. vadász század P-40-eseiről, melynek őrjáratozó gépei
váratlanul csaptak le a gyanútlanul körözgetőkre. Murphy
és Dixon hadnagyok egy lelövést és egy másik ellenséges gép
megrongálását jelentették. Közben az egyik PBY rábukkant
a japán anyahajókra. Perkins sorhajóhadnagy - egy torpedóval
és két 227 kg-os bombával felfegyverkezve - támadásra szánta
el magát. A vízközelbe ereszkedve éppen a torpedó ledobására
készült, mikor jobb motorját telibe találta a légvédelem.
Hogy uralmát visszaszerezze a teljesítményét vesztett gép
felett, gyorsan ledobta a torpedót meg a bombákat. Kifordult,
és egy motorral, éppen csak hogy hazavergődött. Bajtársa,
Cusik sorhajóhadnagy PBY-jával nem volt ilyen szerencsés.
A hajóraj felett cirkáló Zerók észrevették, és nem irgalmaztak
a nehézkesen manőverező kétmotorosnak. A súlyosan megsebesült
pilóták csak nagy üggyel-bajjal tudták letenni a tengerre
a ronccsá lőtt hidroplánt. A hétfős személyzet öt túlélője
gumicsónakokba szállva menekült el a gyorsan süllyedő PBY
közeléből. Cusik és másodpilótája, Morrison őrmester még
azelőtt belehaltak sebeikbe, mielőtt a fogságba ejtésükre
küldött japán romboló a közelükbe ért.
Az USAAF 6 B-26 és két Boeing B-17 "Flying Fortress" bombavetője
szintén az ellenséges hajókötelék keresésére indult. Az Umnakból
ködben felszállt gépek pilótái közül Thornborough százados
akadt rá az alacsony felhőalap fedezékében settenkedőkre.
B-26-osának egyetlen torpedójával indult harcba. A Ryujot
vette célba. Két sikertelen rárepülést követően kifordult
és emelkedni kezdett. Aztán egy kört leírva, dühében zuhanóbombázóként
vetette magát a meglepően fürgén manőverező anyahajóra. A
bomba gyanánt kioldott acélszivar eltalálta a leszállófedélzetet,
ám azon keresztülszánkázva - anélkül, hogy a legkisebb kárt
okozta volna - végül a vízbe pottyant. A Cold Bay-be visszatért
százados elsőként tudott részletesen beszámolni a japán csapásmérő
erő nagyságáról és elhelyezkedéséről. Mindenképpen tenni
akart valamit ellenük, ezért gépét 227 kg-os bombákkal rakatta
meg és a sötétedéssel egyre romló látási viszonyok ellenére
felszállt. A bázis felett 2700 m-en jelentette a felhőzet
áttörését, aztán örökre nyoma veszett. A B-17-esek szintén
rábukkantak a japánokra. A célzás érdekében kénytelenek voltak
az ajánlatosnál alacsonyabbról kioldani bombarakományukat.
Egy sem talált. Nem úgy, mint az ellenséges légelhárítás.
Mansfield főhadnagy pont belerepült a tűzfüggönybe. A négymotoros
szinte megtorpant a levegőben a gránátrobbanásoktól, majd
orrát leadva, függőlegesen a tengerbe zuhant. Személyzetéből
csak egyvalaki menekült meg és került hadifogságba.
Amerika "Elfelejtett Hadjárata"
A történészeik által ekként is emlegetett harcok második
napján a japán Aichi D3A Val zuhanóbombázók és Kate bombavetők
tovább folytatták Dutch Harbor környékén az üzemanyagtartályok,
lég és partvédő ütegek, valamint a raktár és laktanya épületek
továbbá más létesítmények pusztítását. A flotta Cold Bay-ből
érkező egyik PBY-ját végzete éppen azokban a percekben vitte
a szorongatott kikötő közelébe. A Zerók irgalmat nem ismerve
gyújtották fel. Személyzetének minden tagja odaveszett. A
zuhanóbombázók ezalatt csaptak rá a lehorgonyzott "Northwestern" lakóhajóra,
mely a telep áramellátását is biztosította. A felgyújtott,
békés vízi jármű égésének fekete füstje messzire hirdette
a pusztítást. A második hullám, Umnak felett gyülekező, gyanútlan
zuhanóbombázóira viszont már a halál leselkedett. Fogalmuk
sem lehetett a veszélyről, hisz' az eligazításon senki sem
figyelmeztette őket az ott állomásozó P-40-esekre. John Chennault
százados vezetésével pillanatokon belül nyolc amerikai vadász
rontott közéjük. A század valamennyi gépének orrára tigrisfejet
festettek, parancsnokuk apja iránti tiszteletből, aki a Kínában
harcoló, "Repülő Tigrisek" nevű és amerikai önkéntesekből
álló, legendás vadászosztály élén lett Amerika-szerte ismert.
Az összecsapás közben két Val zuhant le égve, másik kettő
pedig súlyosan megrongálódott. A védőgéppuskások és a közbeavatkozó
Zerók lövéseit két P-40-es bánta. Az egyik kényszerleszállást
tudott végrehajtani, a másik viszont, fülkéjében Cape főhadnaggyal,
felrobbant a levegőben.
A Dutch Harbor elleni támadások két napján a japánok összesen
nyolc gépet vesztettek, hajóik közül egy sem rongálódott
meg. Az amerikaiak veszteséglistáján 78 halott, 50 sebesült
és 14 repülőgép szerepelt. A japán admirális 4-én este, a
haditerv szerinti továbbindulás mellett döntött a tőle 1600
km-re, nyugatra fekvő Attu és Kiska szigetek felé. Úgy gondolta,
hogy a légi csapások elérték céljukat, mivel az amerikaiak
az elszenvedett veszteségek következtében képtelenné váltak
a tervezett partraszállás megakadályozására.
Koga őrmester tragédiája
A sötétben nyugat felé hajókázó japán kötelékben senki sem
sejthette, hogy aznap délután, hadiflottájuk légierejére
nézve, végzetes dolog történt. A Ryujóról ebéd után támadásra
küldött Val és Kate bombázóinak biztosítására levegőbe emelkedett
Zero-kötelékek között volt a Shikada törzsőrmester vezette
raj is. Két kísérőjével, Endo és Koga őrmesterekkel Dutch
Harbor felé tartva, megpillantották a 42. század egyik PBY-ját.
A közeli partvédő állás katonái megfigyelték, hogy nem sokat
teketóriáztak vele, hanem ollóba fogták és szitává lőtték.
Az ennek ellenére valahogy mégis vízreszállt hidroplánból
menekülő túlélőknek sem kegyelmezett a vérszomjas japán hármasfogat.
Addig géppuskázták a gumicsónakot, amíg meg nem ölték a benne
ülőket. "Hőstettük" után a kikötő felé fordították
gépeik orrát. Előbb ott lőtték végig az épületeket, majd
a közeli laktanyában. A légvédelem elkeseredett golyózáporral
fogadta őket. Koga gépét találatok rázták meg. A lövedékek
eltépték az olajhűtőből a motorba visszavezető csövet. Az
erről tanúskodó, áruló füstcsíkot húzó Zeróról Koga gyorsan
megállapította, hogy képtelen vele hajójára visszatérni.
Ezért, nyomában társaival, Akutan felé vette az irányt. Az
eligazításon ugyanis mindenkit biztosítottak róla, hogy gépük
megrongálódása esetén sincs semmi veszve, mert a sziget mellett
cirkál egy tengeralattjáró. Készen arra, hogy felvegye a
sérülések miatt leszállásra kényszerülteket. A három Zero,
elhúzott fülketetővel körözve keresett leszállásra alkalmas
helyet. A gépekből kihajolva vizsgálódók az egyik nagyobb,
füves rétnek látszó terület mellett döntöttek. Koga fékszárnyat
nyitott, kiengedte a futót és a besiklás végén leállította
a motort. Mikor a kerekek leértek, vastag vízsugár spriccelt
fel alóluk kétfelé. Megdöbbenésükre a mezőnek hitt hely alattomos
mocsárnak bizonyult. A Zero egyszer felszökkent majd visszaesett.
Az ingoványba süppedő futók miatti hirtelen lassulástól átvágódott,
és nagy csobbanással, fejreállva végezte be útját. A két
japán még percekig ott keringett. Lesték ad-e Koga valamilyen
életjelet. A hátán fekvő gépben azonban nem láttak semmilyen
mozgást. Miután benzinmérőik a kritikus szintet mutatták,
szárnybillegetéssel végső búcsút vettek 19 éves bajtársuktól,
és visszarepültek anyahajójukra. Nem tudhatták, hogy Koga
az átvágódáskor fejét beütve eszméletét vesztette és nyomorultul
megfulladt a vízbemerült fülkében.
Japán invázió!
Az idők közben bekövetkezett midwayi csatavesztés ellenére
Yamamoto tengernagy a hadművelet folytatására adott utasítást.
Június 7-én 1250 fő szállt partra Kiska szigetén. A következő
napon pedig 1200-an Attun. Kakuta hajói a közelben cirkáltak,
vigyázva a felszerelés és az ellátmány partra juttatását.
Kiskán a US Navy tíz fős, időjárás-megfigyelő állomást működtetett.
A tengerészeket meglepetésként érte a japán erők megjelenése.
House légkörkutató tiszthelyettes kivételével mindenkit elfogtak.
A szökevény 49 napig tengődött tundrai füveken, kagylókon
és földigilisztákon élve. Végül őt is elkapták, és társaival
egyetemben a háború végéig egy japánbeli hadifogolytáborban
sínylődött. Attun nagyobb volt a "népesség". A
szigeten 39 bennszülött élt és egy idős, fehér tanító feleségestől.
A 60 esztendős Jones a japánok partra lépésekor az öngyilkosságba
menekült. Házastársát - aki szintén megkísérelt véget vetni
életének - és a bennszülötteket Japánba szállították, és
1945 augusztusáig internálótáborban tartották.
Nimitz tengernagy, a csendes-óceáni flotta főparancsnoka
gyorsan értesült az ellenséges hajók felszívódásáról. Hogy
a vezérkar mielőbb tisztába kerüljön az Aleuták túlvégén
kialakult helyzettel, június 8-án egy Consolidated B-24 Liberator
nagyhatósugarú felderítőgépet, és négy db PBY-t indíttatott
útnak. Az ellenséges köteléket kutató hidroplánoknál jóval
gyorsabb négymotoros, Kiska irányába húzott el. Mélyrepülésben
közeledett a megfigyelő állomáshoz. Egyfelől az alacsony
felhőalap miatt, másfelől meg amiatt, hogy a benn ülők valamennyien
alaposan szemügyre vehessék, minden rendben van-e. Speer
százados és legénysége a 60 m-en, minimálsebességgel eldübörgő
négymotorosból számos hajót fedezett fel a kikötőben. Egészen
addig sajátnak gondolták azokat, míg a fedélzetekről tüzet
nem nyitottak rájuk. A nyomjelzők sűrűjéből csak egyfelé
menekülhettek. Speer menten rávágta a teljes gázt, és meredeken
felhúzott a felhőkbe. Rádiósa azonnal jelentette a bázisnak
a rossz hírt. Visszaúton szembetalálkoztak az egyik PBY-nal,
mely szintén Kiska felé tartott. Dahl sorhajóhadnagy és legénysége
a kikötőben négy csapatszállítót és egy rombolót látott bujkálni.
Az utóbbiról rájuk zúdított golyózápor kétségtelenné tette
a sziget elvesztését. A hidroplán tovább repült Attu felé.
Ott a parton nyüzsgő japánok részesítették hasonló fogadtatásban.
Jelentése nyomán Nimitz és vezérkara szomorúan vehette tudomásul
a két sziget megszállását. Lehangolta őket a hír, hogy azon
a fronton is védekezésre kényszerülnek. Azonnali visszafoglalásukra
semmi kilátásuk nem volt, hiszen a japánok kiűzéséhez először
reptereket kellett létesíteniük néhány közbeeső szigeten.
A Zero újra repült!
Míg az utászok lóhalálában építették a nehéz gépek fogadására
is alkalmas reptereket, addig Thies tovább kardoskodott egy
felderítő-szakasz kiküldéséért. A feszített járőrtevékenységre
és pilótahiányra való hivatkozással csak július vége felé
kapott néhány nap szolgálatmentességet meg 15 embert. A felborult
vadászgépből legelőbb Koga földi maradványait szedték ki.
A holttestet egy közeli domboldalon temették el. A kiemelt
gépet letisztogatták és Dutch Harbor-ba szállították. Mivel
szárnya és törzse egybeépült, nem szedhették szét. Egyetlen
ormótlan ládába pakolták, és úgy küldték, nagy titokban San
Diego-ba. A gondosan becsomagolt Zerót a támaszpont egyik
félreeső hangárjába vitték, ahol állandóan két, állig felfegyverzett
tengerészgyalogos őrizte. A körben felállított, négy méter
magas palánk takarásában, éjjel-nappal dolgoztak rajta legjobb
szakembereik. A gép szeptember 20-án gurult ki és szállt
fel először. A berepüléssel Sanders korvettkapitányt bízták
meg. A háború előtt valamennyien lenéztük a japánokat és
technikai képességeiket. Ezért először azokat érte jókora
meglepetés, akik a zsákmányolt Zerót összerakták és kijavították.
Aztán meg engem. Egyszerű, de jól megépített vadászgép volt.
Telis-tele ötletes szerkezeti megoldásokkal. Az ellenőrző
nyílásokat fedő lemez kinyitásához nem kellett csavarhúzó.
Elég volt ujjheggyel megnyomni a megjelölt ponton, és máris
lenyílott. A szárnyvégeket egy retesz elhúzása után rögtön
fel lehetett hajtani. A kormányfelületek vászonborítása kivételével,
teljesen fémépítésű és burkolatú sárkányon jól látszott a
súlytakarékosságra és a lehető legcsekélyebb légellenállásra
való törekvés. A süllyesztett fejű szegecsek, a gondosan
kialakított kapaszkodók és belépőnyílások egyaránt erről
árulkodtak. Az egész teljesen feltöltve csak 2,5 tonnát nyomott.
A fülkéből tökéletes volt a kilátás, még hátrafelé is. Nem
volt sokkal szűkebb, mint a Spitfire-é. Az egyetlen kényelmetlenséget
az okozta, hogy a pedáloktól legtávolabbra állított helyzetű
ülésben sem tudtam lábaimat kinyújtani. Térdeim ezért részben
eltakarták a műszerfalat. A széles nyomtávú futómű nagy stabilitást
biztosított guruláskor, fel- és leszálláskor. A kerékbehúzás
és a fékszárnyak működtetése hidraulikus volt, a fékeké huzalos.
A farokfutó gumirugózással készült. Két, motor fölé szerelt
7,7 mm-es géppuskájához csövenként 680 töltényt lehetett
behevederezni. A két, szárnyba épített, 20 mm-es gépágyú
mindegyikéhez 60 lövedéket táraztak be. A 940 LE-s Nakajima
Sakae csillagmotor háromágú, állandófordulatú, és a mi Hamiltonunkéhoz
hasonló légcsavart forgatott.
Szeptember 20-ától október 15-éig 24-szer szálltam fel vele.
Már a legelső alkalom felfedte gyengeségeit, melyeket pilótáink
jól kihasználhattak a megfelelő légiharctaktika kidolgozásához.
Igazán kitűnő manőverezőképességről csak a fordulóharcok
alacsony sebességtartományában lehetett beszélni. Ekkor valóban
bámulatosan kis fordulósugarat és káprázatos orsózóképességet
mutatott. 370 km/h felett viszont csűrői valósággal "befagytak".
Az orsózómozgás lelassult. Magához a kormányzáshoz pedig
meglepően nagy erőt kellett kifejteni. Azt is megfigyeltem,
hogy ilyenkor balra könnyebben orsózott, mint jobbra. Negatív
terheléskor pedig, úszóházas porlasztója miatt a motor kihagyott
vagy leállt.
Kész volt hát az a recept, amivel pilótáink nem csak elmenekülhettek
a rájuk akaszkodó, fürge Zeróktól, hanem le is győzhették
őket. "Teljes gázzal zuhanás, hogy sebességet nyerj,
és hogy egykettőre biztonságos távolság legyen köztetek.
Ha van rá lehetőség, mindezt negatív terheléssel, hogy előnyöd
tovább gyarapodjon, mialatt a japán motorjával küszködik.
Aztán 400 km/h-hoz közeli sebességgel éles jobbforduló. És
már nyert helyzetben is vagy!" Ezt az ajánlást haladéktalanul
elküldtük a Nimitz vezette főparancsnokságra. Hamarosan több
hordozóról is megjött a felvillanyozó válasz: "Működik
a dolog!" A gép megtalálása páratlan szerencsének mondható,
hiszen a 45 hónapos csendes-óceáni háború 10. hónapjában
már birtokunkban volt a Zero ellenszere, mely seregnyi pilótánk
életét mentette meg.
Az aleuti-hadjárat további eseményei
Az összesen 439 napig tartó küzdelem során legfontosabb
feladat a már említett repterek létesítése volt. Ennek érdekében
augusztus 26-án Kiska szigetétől 330 km-re keletre, Adakon
250 db kis hajóból álló flottilla kötött ki. A rohammunkában
elkészült reptérről szeptember 13-án 43 gép szállt fel, hogy
bombázza a japánok előretolt helyőrségeit. Szeptember 25-én
az onnan startolók újabb légi csapást hajtottak végre. Az
akcióban kilenc Liberator, 12 Bell P-39 Airacobra és 20 db
P-40-es vett részt. Utóbbi kötelékben négy kanadai pilóta
is repült. Közülük Boomer őrnagy, a kanadai légierő 111.
vadász századának parancsnoka, figyelemre méltó eredménnyel
térhetett vissza. A franciaországi csata veteránja - 1940-es
három trófeájához - aznap aratta hazája egyetlen(!) "otthoni" légi
győzelmét, mely egyben a kanadaiak egy szál (!) japánok elleni
diadalának is bizonyult. Délután 1 óra körül értünk a sziget
fölé. A bombázók által levegőbe röpített lőszerraktár füstje
már messziről látszott. Feladatunk - az amerikai 11. század
gépeivel együttműködve - a légvédelmi állások, a radarállomás
és a japán tábor géppuskázása volt. Rajom élén már a második
rácsapásra készültem, mikor két hidroplán rontott közénk.
A túlerőnek fittyet hányó gépek Nakajima A6M2-N "Rufe" típusúak
voltak. A hírhedt Zero úszótalpas változatai. Az egyik azon
nyomban a kicsivel előttem és felettem repülő amerikai P-40-esre
akaszkodott. Az észrevette és meredeken emelkedni kezdett.
A japán nem hagyta futni, hanem követte. Én meg őket. A sebesség
hamar elkopott és gépem már csaknem átesett, mikor a japán
gép hasa teljesen betöltötte a szélvédőt. Tüzet nyitottam,
és a hat 12,7 mm-es géppuska lövedékei azonnal lángba borították.
Átfordult és zuhanni kezdett. Pilótája azonban gyorsan visszanyerte
uralmát felette. De a mind hevesebben égő gépből végül mégis
ugrania kellett. A hiábavaló kísérletezés közben viszont
az egyre meredekebben zuhanó "Rufe" olyan gyorsan
veszítette a magasságot, hogy azt már későn, csak a víz közelében
tudta elhagyni. Ejtőernyője nem nyílt ki, így a habok között
lelte halálát. A másik, ormótlan úszótalpai miatt nehézkesen
manőverező hidroplánt alig fél perccel később Chennault százados
intézte el. A maradék lőszert egy balszerencséjére éppen
akkor a felszínre bukkant tengeralattjáróba eresztettük,
majd hazafordultunk.
A következő, vadászgépek fogadására alkalmas repteret a
Kiskatól 120 km-re, délkeletre fekvő Amchitka szigeten létesítették.
Erről az előretolt bázisról felszálló - elsősorban bombákkal
felszerelt P-40-es - gépek feladata lett az 1943-as évre
tervezett partraszállások légi fedezetének biztosítása és
közvetlen támogatása. Az ellenséges helyőrségeket a tél folyamán
megerősítették. Így az 1943. május 11-én Attun végrehajtott
amerikai invázió nem várt hosszúságúra nyúlt, ráadásul csapataik
közben érzékeny veszteségeket szenvedtek. Annak ellenére,
hogy az ilyesmiben még gyakorlatlan támadók az amerikai parancsnokság
új taktikáját alkalmazva egyszerűen megkerülték a jóval erősebbnek
ítélt kiskai helyőrséget, és először a gyengébbnek becsült
japán támaszponton ütöttek rajta. A 19 napig tartó öldöklés
során a 12 000 fős amerikai erő a szigetet védő 2500 japán
közül csupán 28 hadifoglyot ejtett. Veszteségük ezalatt 552
halott és 1140 sebesült volt. A sziget visszaszerzésével
egy olyan előretolt légitámaszponthoz jutottak, melyről gépeik
már támadni tudták a kuril-szigeteki japán bázisokat. Az
első ilyen akcióra július 10-én nyolc North American B-25C
Mitchell kétmotoros bevetésével került sor. A kikötőt bombázó
gépek veszteség nélkül tértek vissza a kilenc órás bevetésről.
Egy hét múlva B-24-esek bombázták Paramushirot. A sikeres
támadást végrehajtó kötelék gépeiről ráadásul még használható
fotókat is készítettek az ottani létesítményekről. Augusztus
11-én már ezek alapján válogatták ki a célokat, mikor a kiskai
partraszállást megelőző, elterelő hadművelet részeként ismét
lecsaptak a legészakibb japán támaszpontra.
A melléfogások hadművelete
Kiska visszafoglalását, éppen az Attun szerzett keserű tapasztalatok
miatt, már sokkal gondosabban készítették elő. A védelem "megpuhítása" során
az amerikai csatahajók, cirkálók és rombolók nyolc alkalommal
- július 19-étől például 36 órán keresztül - lőtték a szigetet.
A B-24-esek, B-25-ösök és B-26-osok pedig 135 bevetésük alatt
összesen 1360 tonna bombát szórtak le rá. Továbbá röpcédulák
tízezreit, melyekben a harc kilátástalanságát ecsetelték,
és megadásra szólították fel a védőket. A partraszállás végül
augusztus 15-én kezdődött. A lehengerlő túlerőt biztosító
34000 fős, kisebb hadsereg első vonalában küzdött a 22 éves
Parker hadnagy, a különlegesen kiképzett 87. hegyigyalogezredből.
San Francisco-ban szálltunk a "Zeilin" csapatszállító
fedélzetére. A 3200 km-es utazás során mindvégig nagy volt
a találgatás, hová mehetünk. Július 29-én az óceán közepén
hirtelen északra fordultunk. Tehát igaz volt az a terjengő
szóbeszéd, miszerint úti célunk az Aleut-szigetek. Bosszantott,
hogy mi tudtuk meg utoljára. A japán rádió angol nyelvű propaganda
adásának bemondónője, "Tokió Rose" már az indulás
másnapján figyelmeztetett: "Fiúk! Ti ott a "Zeilin" fedélzetén.
Kiska szigetén szörnyűséges meglepetésben lesz részetek!" Ennyit
a rajtaütésszerű partraszállás reményeiről! Augusztus 14-én
napnyugtakor az 1200 m magas vulkáni hegycsúcsot megpillantva
eszembe jutott az eligazítás, melyen igen kemény ellenállásra
figyelmeztettek. Századom az először partraszálló három zászlóalj
között volt. A sötétségben a sziget északnyugati felén, egy
kis öböl felé tartottunk. A szállító járművek a szűk helyen
egymást akadályozták. A napkelte előttire tervezett partraszállás
a tumultus és a fejetlenség következtében rémesen elhúzódott.
A "K" század utolsó katonája, hozzám képest hat
órával később lépett partra. A terjengő ködben pattanásig
feszültek az idegek. A sártól csúszós köveken botladozva
hálát adtam az Istennek, hogy nem ütköztünk ellenállásba.
A nehéz hátizsákok alatt görnyedezve a közeli dombvonulat
felé vettük az irányt. A gerincre érve beástuk magunkat.
Mivel a rádióösszeköttetés nem működött, a szakaszok között
küldöncök száguldoztak és egyre-másra elhagyott, ellenséges
fedezékekről számoltak be. A távolban sorra robbantak a cirkálók
sortüzeinek gránátjai. Mivel a köd sárgaborsó-főzelék sűrűségű
lett, egyik alegységparancsnok sem merte megkockáztatni aznap
a visszavonuló japánok üldözését. Tetejébe - fokozva nyomorunkat
- az eső is szakadni kezdett. A látás méterekre csökkent.
Így szállt le az este. Hirtelen puskalövések dörrentek és "felugatott" egy
géppuska is. Mindenki saját, sekély lövészteknőjébe vetette
magát. Akinek közben megtelt vízzel, hangosan szitkozódott.
Nyomjelzők cikáztak körülöttünk, és idegtépően fütyültek
a gellert kapott golyók. A háttérben pedig, lankadatlanul
tovább dörögtek a hajóágyúk. A félelem szinte tapintható
volt. Valamennyien úgy éreztük, hogy a következő pillanatban
valahonnan elősettenkedik egy japán, és belénk mártja szuronyát.
Géppuskásunk hirtelen néhány felénk lopakodó árnyat fedezett
fel. Azonnal tüzet nyitott. A század puskákkal és géppisztolyokkal
csatlakozott az őrült lövöldözéshez. Hajnalig mindez még
fél tucatszor megismétlődött. A fegyvermesterünk, aki kiválóan
ismerte a japán kézifegyvereket, váltig állította, hogy egész
éjjel egyetlen ellenséges puskalövést sem hallott. Senki
sem hitt neki. A hajnali szürkületben aztán elénk tárult
a gyászos igazság. Katonáim az 5300 fős, 13. kanadai gyalogosdandár
felderítőivel keveredtek tűzharcba. A nap folyamán kiderült,
hogy ez más századokkal is előfordult. Összesen 17 amerikai
és négy kanadai esett a tragikus tévedések áldozatául. Rajtuk
kívül még 50-en sebesültek meg. Többségük taposóaknáktól.
A szigeten egyébként mindössze egyetlen egy, valamilyen betegségtől
már legalább két hete halott japán katonát találtak. A barlangok
átfésülése ezután még kilenc napig tartott. Ezalatt nyolc
elvadult és kiéhezett kutya meg néhány, csont és bőr róka
került elő.
A szigetért folytatott "árnyékbokszolás" közben
az Abner Read rombolóaknára futott és elsüllyedt. Legénységéből
71-en haltak meg és 34 volt a sebesültek száma. De hogy mi
lett az 5183 fős japán helyőrséggel, az csak a háború után
derült ki. Attu elestét követően a japán hadvezetés belátta,
közel a vég. Mivel több erősítést nem tudtak nekik küldeni,
ezért inkább kimenekítésük mellett döntöttek. Július 28-án
éjjel 15 japán hajó siklott be csendesen a kikötőbe, ahol
a parton már felsorakozva várt rájuk az egész helyőrség.
A puskák ezreit és a nehézfegyverzetet addigra vízbe hajigálták,
a felszerelés többi részét pedig felgyújtották vagy levegőbe
repítették. A tűzszerészek a robbanó csapdákat beélesítették
és utolsóként szálltak hajóra. Az evakuálás alig egy óra
hosszat tartott. A nagy kapkodásban mégsem sérült meg senki.
A japánok ugyan elvesztették előretolt bázisukat, de a sziget
invázióját 18 nappal megelőző akciójukkal a háború egyik
legmeglepőbb és legmerészebb hadműveletét mondhatták magukénak.
Az amerikai felderítés ezzel szemben egyik legnagyobb felsülését.
A dolgot végül a "zöldfülű" felderítő-pilótákra
kenték, akik a már hetek óta üres szigeten csapatmozgásokat,
sőt még légvédelmi tüzet is felfedezni véltek. Legfelsőbb
hadvezetésük viszont, hogy némileg szépítse a fiaskót, a
későbbi szigetcsaták "kitűnően sikerült jelmezes főpróbája"-ként
nyilatkozott a partraszálló-hadműveletről.
A japánok gépei ezután még kétszer tűntek fel az Aleuták
nyugati részének légterében. Október 13-án kilenc db Kawanishi
H8K Emily hidroplánjuk jelent meg Attu kikötője és reptere
felett. A 3000 m-ről, vaktában ledobált bombák elenyésző
károkat okoztak. A riasztott P-40-esek dühös darazsakként
rajzottak fel a sziget térségében, órákig brummogva kóválygó
négymotorosok elfogására. Bosszúságukra azonban nem tudtak
elcsípni egyet sem a felhőzetből hol itt, hol ott előbukkanó,
lomha óriásokból. Egy hét múlva az egyik Atturól járőrbe
indult PBY összetalálkozott a japánok Paramushiroból felszállt,
hasonló küldetésű Mitsubishi G4M Betty, kétmotoros bombavetőjével.
Géppuskásaik vadul lőtték egymást, de a golyózápor említésre
méltó kárt nem tett semelyik gépben. Ezzel a csetepatéval
végződött a japánok "nagy kalandja északon". Ami
már csak amiatt is vitathatatlan sikerüknek tekinthető, mert
kevesebb mint 8000 emberrel, 15 hónapon át közel 300000 olyan
szövetséges katonát kötöttek le, akikre a csendes-óceáni
hadszíntér más frontjain lett volna égető szükség.
A háború utolsó 16 hónapjában viszont az amerikai elterelő
hadműveletek egyik színterévé váltak az Aleut-szigetek. Ottani
reptereken állomásozó B-24 nehézbombázóik Kurili-szigetekre
mért, szórványos csapásai miatt, a hátbatámadástól rettegő
japánok kénytelenek voltak ebben a térségben készültségben
tartani két ezrednyit, rendkívül hatékony Kawasaki Ki-45 "Nick" kétmotoros
nehézvadászaikból. Melyek máskülönben alaposan megnehezítették
volna a déli nagyvárosokat tűztengerré változtató B-29 Superfortressek
hajózóinak dolgát.
A "hadizsákmány" sorsa
Koga Zeróját a győztes vadásztaktika kieszelését követően
sem hagyták a hangárban porosodni. Az USAAF és a US Navy
valamennyi rendszerben álló vadászgép-típusával "megküzdött".
A gyakorló légi harcok eredményeit minden vadásziskolán tanították.
Az alapos műszaki átvizsgálás rávilágított még két nagy hiányosságára.
Pilótafülkéjét nem páncélozták. A szárnytövekbe és a motor
mögé helyezett üzemanyagtartályai pedig nem voltak önzáróak.
E tökéletlenségei bármelyik amerikai ellenlábasánál sérülékenyebbé
tették. A nevezetes gépből nem lett kiállítási tárgy. A sors
úgy akarta, hogy még a háború befejeződését se érje meg.
1945 februárjában, dicstelenül pusztult el. Pilótája a San
Diegó-i felszállópálya végén irányba állva a startengedélyre
várt, mikor egy landoló Curtiss SB2C "Helldiver" zuhanóbombázó
- farkától a pilótafülkéig - valósággal felszeletelte. A
benn ülő repülőoktató, a csodával határos módon, élve megúszta
a borzalmas szecskázást. A roncskupaccá vált Zerót kiselejtezték.
Koga gépéből csak néhány műszer és a bal szárny felhajtható
vége maradt meg. Ezek a US Navy washingtoni múzeumában láthatók. |
|