|
TÖRTÉNETEK
A tengernagy halála
Szerző: Horváth Zoltán
Az 1943. április 18-ai összecsapás, ha pusztán a harcba
vetett erők nagyságát nézzük, nem mondható rendkívülinek:
az amerikai hadsereg egyik Guadalcanal szigetén állomásozó
repülőszázada megtámadott két japán bombázót és hat vadászgépet.
A 16 Lockheed P-38G Lightning légi harcban a kísérő Zero-k
közül egyet sem, de - egy saját gép elvesztése mellett -
mindkét bombavetőt lelőtte. A világháború légi csatái közül
még az sem emeli ki, ha hozzávesszük azt a további két megsemmisített
japán vadászgépet, melyek az ellenség közeli repteréről szálltak
fel. A nyilvánvaló túlerőben lévő amerikaiak haditettére
nem is a lelőtt gépek darabszáma okán emlékszik az utókor,
hanem egyrészt azért kitörölhetetlen, mert ez volt a világháború
legnagyobb távolságból végrehajtott elfogó-vadász bevetése.
Másrészt meg amiatt, mert a bombázók egyikében lelte halálát
Isoroku Yamamoto tengernagy, a japán flotta rettegett főparancsnoka.
Egy játékos, aki veszít
A nevezetes elfogás, mondhatni évekkel korábban kezdődött,
az amerikai flotta kódfejtőinek pearl harbori barlangjában.
Ahol a hírszerzés specialistáinak szívós munkával sikerült
rájönniük az ellenség által alkalmazott rejtjelek és megváltoztatásuk
rendszerének nyitjára. Mindezek segítségével szereztek tudomást
a japánok szándékairól és a hajókötelékeiknek kiadott parancsokról.
Ezen ismereteik folyományának tekinthető többek közt Midway-nél
aratott, döntő győzelmük. Kevéssé köztudott, de magától értetődő,
hogy a hírszerzésnél vaskos dossziékat állítottak össze japán
katonai vezetőiről. Különös tekintettel a valaha Amerikában
tanulmányokat folytatott személyekre, illetve külügyi szolgálatot
teljesítettekre. Yamamoto, aki a Harvardon végzett, és később
a washingtoni japán követség tengerészeti attaséja volt,
duplán is képbe került. Így tudhatták róla, hogy megrögzött
szerencsejátékos, szigorú parancsnok, és bár kissé babonás,
de katonai kérdésekben realista. Aki, miután felismerte a
repülőgépek fontosságát a haditengerészetben, még repülőleckéket
is vett. A császári flotta fejlesztését abba az irányba igyekezett
befolyásolni. Hogy milyen sikerrel, arra a pearl harbori
események adtak csattanós választ. Jellemvonásai közül kiemelkedett
a már-már mániákus pontosság. Mindig ragaszkodott a munka-,
ütem- és útitervek percnyi pontosságú betartásához. Beosztottjaitól
nem tűrte el a legkisebb késést sem. Az amerikaiak ismerték
útiterveit, így összevethették azokat az indulások és érkezések
időpontjaival. Arra a megállapításra jutottak, hogy a tengernagy
programja szinte sosem tért el az előzetesen megadottól.
Ezzel olyan ütőkártya került a kezükbe, melyet alkalomadtán
ki lehetett játszani a pókerezésben verhetetlen admirális
ellen.
A végzetes útiterv
1943. április 14-én hajnalban a lehallgatók elcsípték a
Yamamoto ellenőrző körútjának útitervét tartalmazó, rejtjelezett
üzenetet. A tengernagy a Salamon-szigeteki Bougainville környékének
előretolt helyőrségét szándékozott meglátogatni. A Bismarck-szigeti
Rabaulból április 18-án, tokiói idő szerint reggel 6-kor
startoló gép célállomása a Bougainville-szigeti Ballale,
melynek repterére a terv szerint 8.00-kor érkezik a "közepes
bombázógép" és hat vadászból álló kísérete. Ahonnan
Yamamoto egyből a közeli Buin szigetén lévő helyőrségre indul,
egy "tengeralattjáró-elhárító hajó" fedélzetén.
Visszatértét és a ballalei bázis megtekintését követően az
indulást Rabaulba 15.40-re tűzték ki. A megfejtett rádiótávirat
rögtön Nimitz tengernagy, csendes-óceáni flotta-főparancsnok
kezébe került. Aki azon nyomban megkereste, hogy melyik is
a Yamamoto útvonalához legközelebb eső támaszpontjuk. A térkép
elárulta, hogy elméletileg a Guadalcanal szigetén állomásozó
vadászoknak van esélyük az ellenséges fővezér gépének elfogására.
Utasította hát Halsey tengernagyot, a térség parancsnokát,
aki Kapjátok el a fattyút! végezetű üzenetével azonnal le
is passzolta a feladatot Mitscher tengernagynak. A Guadalcanalon
állomásozó repülőerők főnöke törzsével haladéktalanul nekilátott
kisütni valami épkézláb haditervet.
Dilemmák
Míg ők a bevetés kivitelezhetőségén rágódtak, Nimitz azon
emésztődött, hogy megéri-e Yamamoto elpusztításával kockára
tenni kódfejtői minden sikerét. Mivel tengernagyuk lelövéséből
a japánok egyből rájöhetnek, hogy az ellenség képes üzeneteik
olvasására, és gyökeresen megváltoztatják kódolási rendszerüket.
Ezért egyik távmondatában azt javasolta Halseynek, sugalmazzák
a bevetésre küldött pilótáknak azt, hogy az információ az
ausztrál-parti megfigyelőktől származik, akik "egy meg
nem nevezett tábornok vagy admirális közelgő térségbe érkezéséről" adtak
jelentéseket. Miután minden oldalról körüljárta a kérdést,
úgy találta, hogy a japán vezérkar - legragyogóbb koponyájának
pusztulásával - összehasonlíthatatlanul többet veszít az
amerikainál, melynek legrosszabb esetben is csak hírszerzése
átmeneti "megsüketülésével" kellett számolnia.
Ezért, mikor Mitscherék megvalósítható tervvel álltak elő,
elrendelte annak végrehajtását. A Yamamoto halálos ítéletének
bizonyult üzenethez befejezésül hozzátette: Jó szerencsét
és jó vadászatot!
Néhány forrás tudni véli, hogy Nimitz a legmagasabb helyekről
kért felhatalmazást a támadásra. Megnevezik King tengernagy
- flotta-főparancsnokot, Knox tengerészeti minisztert, sőt
Roosevelt elnököt is. Továbbá azt, hogy a felsoroltak beleegyezésük
megadása előtt még az egyház véleményét is kikérték az ügyben,
nehogy később egyesek, közönséges gyilkosságnak bélyegezzék
az akciót. Mivel ilyen feljegyzéseket nem találtak, a "szakértők" úgy
sejtik, hogy ezek szándékosan lettek kihagyva az archívumokból.
Mások viszont azt mondják, hogy Nimitz, mint a térség felelős
parancsnoka, ennél sokkalta nagyobb szabású hadműveletekről
is saját hatáskörében dönthetett, nemhogy egy ekkorka volumenű
akcióról. Éppen ezért szüksége sem volt semminemű felsőbb
szintű jóváhagyásra.
Milyen típusú vadászgépeket küldjenek?
A terv kidolgozása előtt számos kérdést kellett Mitscheréknek
megvitatni. Melyik típus alkalmas rá, hogy Bougainville-ig
elrepüljön, ott légiharcot vívjon, majd visszatérjen Guadalcanalra?
Hány gép kell hozzá? Milyen típussal érkezik Yamamoto? A
japánok számításba jöhető kétmotorosai közül a flotta újabb
Mitsubishi G4M "Betty"-jével, vagy a hadsereg régebbi
- hasonló gyártmányú - Ki-21 "Sally"-jével? Mi
a helyzet a közeli Kahili-ben állomásozó, legalább 75 japán
vadászgéppel? Vajon ez az alakulat küld-e díszkíséretet a
Yamamoto-féle kötelék fogadására? És ha igen, akkor mekkorát?
Az első kérdéscsoportra lelték meg leghamarabb a választ.
A Guadalcanalon állomásozó típusok közül a flotta F4F Wildcat-jei,
vagy a tengerészgyalogság F4U Corsair-jei, még póttartályokkal
felszerelve sem rendelkeztek a kellő hatósugárral. Ezért
csakis a hadsereg légierejének P-38 Lightningjei hajthatták
végre a küldetést. De az USAAF 339. repülőszázadának gépei
is csak úgy, hogy két 624 literes póttankjuk legalább egyikének
helyébe 1172 litereset függesztenek.
A kupaktanács
John Mitchell, a 339-esek századparancsnoka éppen tábori
ágyán szundikált, mikor parancsnoka, Vicellio alezredes,
a 357-es vadászezred első embere bedugta fejét sátrába. Mitch,
azt akarják, hogy azonnal jelentkezzünk a Henderson reptéri
parancsnokságon. Van valami különleges feladat a számodra.
A rovarokkal, hőséggel és hasmenéssel küszködő őrnagy kelletlenül
tápászkodott fel. Amikor beléptek a parancsnoki fedezékbe,
látták, hogy dugig van tengerész és tengerészgyalogsági tisztekkel,
akik mind egyszerre beszéltek. A lármától hátrahőköltek,
de nem értek rá igazán elámulni a zsibvásáron. Condon őrnagy,
a hadműveleti tervezéstől ugyanis, egy Halsey tengernagytól
származó rádióüzenetet dugott Mitchell orra alá. A papíron
az állt, hogy 18-án Yamamoto 500 km-es repülőútra indul Rabaul-ból
Bouganville-be, és megadta még ballale-i leszállásának pontos
idejét is. A benti heves vita tehát arról folyt, hogy' kapják
el Yamamoto-t. Hamar rájöttem, hogy csakis azért vagyok itt,
mert az ő gépeik hatósugara ehhez az akcióhoz kevés. Különben
a közelébe se engedtek volna! Egy szót se szóltam, csak hallgattam,
ahogy azon civakodnak, én miként hajtsam végre majd a feladatot.
Kétféle elképzelés csapott össze. Az egyik szerint még a
leszállás előtt kell lelőni a Yamamoto-t szállító bombavetőt.
A másik tábor viszont úgy vélte, hogy később útközben a tengeren
kéne lecsapni, és bombákkal, fedélzeti fegyverekkel tengernagyostól
elsüllyeszteni a hajót. Rögvest felrémlett bennem, hogy lévén
a hadsereg pilótája, nemhogy egy tengeralattjáró-elhárítót
nem tudok megkülönböztetni egy másik hadihajótól, de még
egy tengeralattjárót se nagyon, egy rendes hajótól. Mikor
végre szót kaptam, hangot adtam a második elképzelést illető,
többi kételyemnek is. Ha netán el is süllyesztjük Yamamoto "bárkáját",
azt túlélheti mentőcsónakba szállva vagy partraúszva. Ráadásul
a keresgélés és a támadás túl sok időt venne igénybe egy
olyan térségben, ahol alig 40 km-re, közel 100 ellenséges
vadászgép áll készültségben. Riadóztatásuk esetén pedig,
alacsonyan akciózó kötelékünk a lehető legrosszabb helyzetből
kényszerülne harcba szállni velük. A vita, jó ég tudja meddig
folytatódott volna, ha Mitscher tengernagy bele nem un a
szócséplésbe, és el nem hallgattatja beosztottjait. "Mivel
Mitchell őrnagyé a feladat, úgy gondolom, hagyjuk, hogy úgy
csinálja, ahogyan ő akarja!"- mondta ki a tárgyalást
berekesztő szentenciát.
A haditerv
Miután az őrnagy megtudta, hogy a minimálisan szükséges
póttartálymennyiség még az éjjel megérkezik Port Moresby-ből,
azokon kívül már csak 1 db-ot kért gépébe a flottánál rendszeresített
- a hadseregénél százszorta megbízhatóbb - iránytűkből. Aztán
a felderítőktől összeszedte az adatokat a célterület légvédelméről,
és megtudakolta a várható időjárást. A kellő információk
birtokában tért vissza sátrába, ahol az első változatot figyelembe
véve, nagy kedvvel látott munkához. A Condon őrnagytól kapott
útvonaltervet felhasználva dolgozta ki a bevetés tervét.
Yamamoto startjának és érkezésének idejéből úgy számította,
hogy a japán gép 290 km/h sebességgel fog repülni. Mivel
a P-38 leggazdaságosabb utazósebessége kis magasságon 320
km/h volt, a 8 km/h-s ellenszéllel számolva a startot 7.20-ra,
a kötelék - gyülekezés utáni - indulását 7.35-re tűzte ki.
Az elfogás tervezett időpontját 9.35-re tette. Az útvonalat
5 szakaszra osztotta, mely végig - százada észlelésének megelőzésére
- a közbeeső szigetektől legalább 80 km-re vezetett. Ez persze
azt jelentette, hogy úgy kell megtenniük 15-30 m-es magasságban
repülve a közel 650 km-t, hogy tájékozódási pontot sehol
sem látva, egész úton hozzávetőleges számításokra lesznek
utalva. Ilyen körülmények között, ekkora távolságból az elfogás
esélye 1000 volt az 1-hez. 18 bevethető gépéhez nehéz volt
a pilótákat kiválasztani, mert századából mindegyik jelentkezett.
Az elfogást úgy tervezte, hogy Bougainville és a japán formáció
megpillantásakor a kötelékből egy négy gépes raj kiválik,
mely elintézi a leszálláshoz készülődő bombázót és megvív
hat kísérőjével. A többi 14 Lightning pedig rögtön 6000 m-re
emelkedik, és szembeszállva a Kahiliből várható vadászokkal,
biztosítja a légteret. Odafelé természetesen szigorú rádiózási
tilalom volt érvényben, így Mitchell csak jelekkel utasíthatta
gépeit szétszóródásra, illetve összezárkózásra.
A 17-én este tartott eligazításon a kiválasztottakat beosztottam
a kötelék négy rajába. Kijelöltem a bombázóra támadó kötelék
négy pilótáját. Mivel legalább 50 ellenséges vadász megjelenésére
számítottam, a régen várt, parázs küzdelemre való tekintettel,
magamra vállaltam a három fentről biztosító raj vezetését.
Nem volt nehéz döntés, mivel jobb mulatságnak ígérkezett,
mint a kétmotoros leszedése. Semmiképp sem szerettem volna
elszalasztani a várható "nagy zsákmányt".
Az ítélet napja
18-án hajnalhasadáskor a szerelők felfüggesztették a póttartályokat.
A nagyokból gépenként csak 1 db jutott, ezért a pilótáknak
a hosszú úton az aszimmetrikus terhelés kellemetlenségeivel
is meg kellett birkózni. Természetesen a Mitchell által igényelt
iránytű is a helyére került. A vezér 7.10-kor gurult ki a
startra. A kötelék a tervek szerint gyülekezett a reptér
légterében. Az utolsóként induló "gyilkos raj" egyik
Lightningje azonban felszállás közben defektet kapott, így
nem tarthatott velük. Ebből a rajból csakhamar még egy gép
kiesett, mivel üzemanyag-ellátó rendszerét nem lehetett átkapcsolni
póttankból történő fogyasztásra. Mitchell rögtön jelzett
Holmes és Hine főhadnagyoknak, hogy foglalják el Tom Lanphier
százados és kísérője Rex Barber főhadnagy mellett a rajban
megürült két helyet. A nyugat felé forduló század a tervnek
megfelelően, néhány méterrel a tenger hullámai felett repült.
A horizonton se hajó, se repülőgép nem látszott. A fülkékben
pokoli meleg volt. Még a vezér is elbóbiskolt néhányszor.
Nem volt meglepő, mivel a bevetést megelőző napok izgalmában
sem enni, sem aludni nem tudtam rendesen. Szerencsére csak
másodpercekre ragadt le a szemem. Egyik pilótámnak viszont
hosszabban. Arra eszmélt fel, légcsavarja a hullámokat érve
telifröcsköli szélvédőjét. A vérfagyasztó ébresztés aznapra
holtbiztos, hogy kitörölte az álmot a szemeiből! Az utolsó
fordulópontot, az Auguszta császárnő-öblöt 4 perces késéssel
értük el. A párás időben a nap éppen szembe sütött. Semmit
sem láttam. Nemhogy repülőgépeket, de még a szárazföldet
sem! Rém ideges lettem. Jeleztem, hogy zárkózzanak fel. Rajomban
bal kísérőként repült a század legélesebb szemű pilótája,
Canning főhadnagy. 9.40-kor, a kétórás süket csendet megtörve
kiáltott bele az éterbe:
"Ellenség! 11 óránál, fent!"
Jómagam is megpillantottam köteléküket. A háttérből felsejlő
hegy felett nem is egy, hanem két bombázót úgy 1500 m-en,
és 300-400 m-rel magasabban a hat kísérőt. De a várt, nagy
létszámú díszkíséret egyelőre nem mutatkozott. A kétmotorosok
siklásban voltak. Ballalet megcélozva készülődtek a leszállásra.
Hogy biztosak legyünk Yamamoto elpusztításában, mind a kettőt
le kellett szedni. "Látom őket!" - nyugtáztam,
majd kiadtam a parancsot: "póttartályokat ledobni!" A
megbeszéltek szerint ezután 11 gép rögtön, engem követve,
teljes gázzal emelkedni kezdett. Újabb, rövid utasításom
a "gyilkos rajnak" szólt: "Tom, tegyétek mindkettőt
hidegre!"
Lanphier és Barber, megszabadulva póttankjaiktól emelkedőfordulóval
a bombázók felé vették az irányt. Holmes azonban képtelen
volt ledobni, ezért a tenger felé kormányozva gépét, a hullámokat
súrolva igyekezett valahogy megszabadulni tőlük. Hine árnyékként
követte. A vezér és kísérője kettesben maradva emelkedett
tovább. Ahogy közeledtek a bombázókhoz, látták, hogy azok "Betty" típusúak.
A százados hirtelen három, bal felől rájuk csapó Zero-t fedezett
fel. 90 fokos bedöntéssel fordultam feléjük. Közben az élen
haladó már tüzet is nyitott. Szárnyaiban elhelyezett két
gépágyúja szürke füstcsíkot húzott az égre. Pocsék érzés
volt arra gondolni, hogy lövedékei kikészíthetnek, mielőtt
legalább rálőnék. Egy másodperc és már egymással szemben
voltunk. Én jobban céloztam. Sorozatom valósággal lefűrészelte
bal szárnyát. A Zero füstöt és lángot okádva cigánykerekezett
lefelé. A mögötte repülők szétrebbenve kezdtek meredek emelkedésbe.
Sorozatom nyomjelzői éppen közöttük száguldottak át. Nem
vesztegettem több időt és lőszert rájuk, hanem leborítva
inkább a szárazföld felé iszkoló bombázókat kerestem. A parttól
keletre, Zero-k gyűrűjében egy Lightning küzdött. Egy röpke
másodpercig egyszerre láttam még jobbra Rex-et, elöl magasan
az elszelelő Zero-kat és balra, a fatetőkön, egy villámgyorsan
mozgó árnyékot. "Az lesz Yamamoto gépe!" - villant
fel bennem. Teljes gázzal, rányomva eredtem a Kahili vadászreptér
felé menekülő "Betty" után. A zuhanásban túlságosan
is felgyorsultam. "Hé! Még utóbb leelőzöd!" Visszavettem
a gázból, miközben kissé felhúztam az orrot és ellenkezőleg
csűrve, mint lépve megcsúsztattam a Lightninget. A sebesség
kellően lecsökkent. Ekkor bukkant fel ismét a lerázottnak
hitt két Zero. Jobbfelől zuhanva igyekeztek elvágni Yamamoto
gépétől. A halálos versenyfutás következő 8-10 másodpercének
tétje maga a bombázó volt. Nem törődve a vadászokkal csak
a "Betty"-re koncentráltam. A jobb hátsó negyedből
közelítettem hozzá. Lőtávolba került. Sorozatom első lövedékei
törzsébe csapódtak. A következők előbb a jobb motort, majd
az egész szárnyat lángba borították. A háta mögé fordultam,
alig 50 m-re lövészének gépágyújától. De nem jutott hozzá,
hogy kihasználja a remek lövőhelyzetet. Igaz én sem, mert
sérült szárnya abban a minutumban leszakadt, és a bombázó
a dzsungelbe vágódva felrobbant. Így végezte Pearl Harbor
mészárosa! Ki sem fújhattam magam, mert a bosszúállók már
rajtam voltak. Segítséget kértem, de senki sem jelentkezett.
A Zero-k keményen szorongattak, mégsem találtak el. Végül
a tenger felé sikerült egérutat nyernem. Ahogy visszanéztem,
három, a sűrűből felszálló fekete füstoszlopot láttam.
A másik verzió
Rex Barber abszolúte máshogy adta elő a történteket: Félpercnyire
lehettünk attól, hogy hátuk mögé behelyezkedve, célba vegyük
a bombázókat, mikor Lanphier hirtelen balra kifordult, és
szembetámadta a ránk rontó Zero-kat. Okos manőver volt, mert
ezzel eltérítette őket. Nekem meg nem kellett azon aggódnom,
hogy esetleg mögém jutva megzavarják a vadászatot. Élesen
jobbra döntve igyekeztem a bombázók hátába kerülni. Emiatt
bal motorom néhány másodpercre eltakarta mindkettőt. Mikor
egyenesbe hoztam, már csak egy "Betty" billegett
előttem. Hogy az első, vagy a hátsó, arról fogalmam sem volt.
Ekkor már alig 300 m-nyivel lehettünk a terep felett. A menekülő
pilóta még jobban rányomva igyekezett meglépni előlem. De
elkésett vele. A forduló ugyan kissé balra vitt, de már alig
30 m-re jártam tőle. Törzse fölött átlőve előbb a jobb motort
találtam telibe. Burkolatáról, jól láthatóan lemezdarabok
váltak le. Helyesbítettem az irányon, és mikor pont a farkánál
voltam, ismét tüzet nyitottam. A lövedékek cafatokra tépték
az oldalkormányát és átlyuggatták függőleges vezérsíkját.
Enyhén jobbra helyesbítve, ismét a sérült motort soroztam
meg. Vastag, fekete füst árasztásával jelezte, hogy jó helyre
mentek a golyók. Aztán finoman balra lépve végiglőttem ezt
a szárnyat, aztán a törzset, végül a bal motort is. A hajsza
közben lepillantva láttam, hogy a dzsungel fái jó, ha 30
m-re suhantak el alattunk. A kétmotoros hirtelen balra perdült.
Mivel fordulás közben kissé le is lassult, csaknem belerohantam
az előttem felmeredő jobb szárnyába. A motorból ömlő füst
teljesen elvakított. Kétségbeesetten húztam bele. Gyertyában
emelkedve sajnos nem láthattam, mikor lezuhant, csak kicsit
később egy füstoszlopot a fák felett. A tenger felé fordultam.
Rögtön észrevettem, hogy a hullámok közelében Holmes és Hine
a másik bombázót sorozza. Előbbi lövedékei telibe is kapták
jobb motorját, melyből fehér füst kezdett dőlni. Aztán mindkét
Lightning - ki tudja miért - dél felé fordulva, megszakította
a harcot. Nem hagyhattam futni a még repülőképes kétmotorost.
Rányomva gyorsítottam. Ahogy mögötte felhúztam, máris tüzet
nyitottam. A "Betty"-t egy iszonyatos robbanás
ízekre tépte. A füst és törmelékfelhőn átszáguldva éreztem,
hogy több darabja is eltalálta gépem. Egy nagyobb a jobb
oldalon leszakította a kompresszorhűtőt. Egy másik meg csúnyán
behorpasztotta a törzset, a pilótafülke alatti részen. Ismét
felhúztam és körülnézve megértettem, hogy Holmes és Hine
miért nem üldözte tovább a megrongált bombázót. Addigra már
mindketten a Kahili-ből felszállt vadászokkal csatáztak.
Úgy láttam, Holmes egyet le is szedett közülük. Közben viszont
Hine, erősen füstölgő jobb motorral, hazafelé igyekezett.
Nem tudom mi lett vele, mert hirtelen egy Zero rontott rám
felülről. Jó néhány lyuk árán sikerült csak leráznom. Sőt,
a forgolódás közben az egyik, előbb még Holmes-ékkal csatázó
Zero, valahogy elém került. Hamarosan már csobbant is. Szétnéztem,
de nem találtam újabb ellenfelet. Sajnos két társamat sem.
Leginkább Hine-ért aggódva, olajfoltokat kerestem a vízen.
Hármat is felfedeztem. Egy a "Betty"-re, a másik
kettő az imént lepuffantott Zero-kra emlékeztetett. Tovább
mégsem kutathattam, mert a benzinóra arra figyelmeztetett,
hogy üzemanyagom éppen csak elég hazáig.
Mit láttak az egészből a többiek?
Azt kell mondani, hogy a felső légtérbiztosító századtársak
semmit. Viszont többen is hallották Lanphier segélykérését,
ezért Mitchell az 1. raj élén a szorongatott százados felé
indult. A zuhanásban egy-kettőre elért csúcssebességgel pillanatok
alatt az egyik Zero mögött termett. Tüzet nyitott, de úgy
látta, hogy nem ért el találatot. Elszáguldva halálra rémített
ellenfele mellett felhúzott, hogy újból célkeresztbe kapja.
De mire megfordult, a japán köddé vált. Egyik kísérője szintén
rálőtt egy menekülő Zero-ra, de neki sem volt szerencséje.
Ezzel a légi harc véget is ért. A 16-ból 15 Lightning - kisebb,
laza kötelékekben vagy egyesével - Guadalcanal felé húzott.
A formáció végéről Mitchell őrnagy büszkén jelentette parancsnokságának:
a feladat végrehajtva! Holmes kilyukasztott tankja miatt
a Russell-szigetek egyikén hajtott végre kényszerleszállást.
Ray Hine főhadnagy azonban örökre eltűnt. Bázisukra, a "Fighter
2" reptérre Lanphier az elsők között szállt le. Már
besoroláskor telekürtölte az étert. Elkaptam Yamamoto-t!
Elkaptam Yamamoto-t! - kurjongatta lelkesen. A sorban utána
leszállók megrökönyödésére a százados egy dzsippel őrültként
száguldozott fel-alá a gépek között, miközben azt üvöltözte,
hogy ő lőtte le a legjobb japán tengernagyot. Barber 104
lyukkal a gépén a sereghajtók között ért földet. Kikecmeregve
a pilótafülkéből megdöbbenve hallotta, hogy a rajból elsőként
visszatért Lanphier közben már szépen kisajátította magának
az admirális lelövésének dicsőségét. Az önző százados örömét
csak növelte, hogy - ez utóbbi kettővel együtt - már 7 győzelme
volt. Barber jelentésében egy vadászgép és két bombázó lelövéséről
számolt be. A másodikat, már mint korábban megrongáltat jelezte.
A mindenkinél később visszatérő Holmes viszont csak egy "Betty" megsemmisítését
jelentette.
A szigorúan titkos bevetésről Mitscher a következő távmondatot
küldte. Pápa a menyétnek. A P-38-asok Mitchell őrnagy vezetésével
meglátogatták Bougainville térségét. Helyi idő szerinti 9.30
után lelőttek két bombázót, melyeket hat Zero kísért. Megsemmisítettek
még egy további - vélhetően berepülést végző - bombavetőt
és három Zero-t. Légi győzelmeik száma így összesen 6. A
bevetésből egy P-38-as nem tért vissza. Úgy tűnik, április
18. a mi szerencsenapunk!
A bátrak jutalma
Mivel - elsősorban Mitchell hibájából - a bevetést nem követte
hivatalos értékelés, végső soron Lanphier arathatott le minden
babért. Az őrnagyot viszont csak az érdekelte, hogy sikeresen
végrehajtották a parancsot. Fütyültem rá, hogy kit illet
valójában a dicsőség. Kizárólag az számított, hogy minimális
veszteséggel megúsztuk, és a leszedett gépek egyikében ott
pusztult Yamamoto! Csak később derült ki, hogy vele együtt
törzsfőnöke, Ugaki tengernagy is odaveszett. A hivatalos
jelentés ugyan három "Betty" és három Zero lelövésről
szólt, de a pilóták - akkor még nem lévén gépeikben fotógéppuska
- egyike sem tudta sem megerősíteni, sem megcáfolni az előadottakat.
A század más tagjai ráadásul csak egyetlen füstoszlopot láttak
a dzsungel felett. A vezérkarban közben előkészítették a
javaslatot Mitchell és a "gyilkos raj" pilótáinak
kitüntetésére. Míg ez zajlott, valamennyiüket azonnal előléptették.
Az akciót azonban mindenképpen titokban akarták tartani,
ezért arról semmiféle hivatalos közleményt nem adtak ki.
Ám a sajtó, a Guadalcanalról hazatérők elejtett megjegyzései
nyomán, szagot fogott. Egyik riporterük sürgősen Új-Zélandra
utazott, hogy találkozzon a szabadságra küldött Barberrel
és Lanphierrel. Elkészült írásában célzott rá, hogy kettőjüket
hamarosan Kongresszusi Becsület Érdeméremmel fogják kitüntetni
Yamamoto admirális gépének lelövéséért. Az engedélyeztetésre
leadott cikk nyomban Halsey asztalára került. A feldühödött
tengernagy rögtön magához rendelte a "bűnösöket".
Miután rájuk zúdította nem éppen szegényes káromkodáskészletéből
a legcifrább szidalmakat, szemük láttára vágta bele a papírkosárba
a felterjesztéseket, mely ötjüket a legmagasabb amerikai
katonai kitüntetésre javasolta. Végül "retorzióként" ők
is ugyanazt a Haditengerészeti Érdemkeresztet kapták meg,
amit az akcióban résztvevő másik 11 pilóta. Ráadásul a két "fecsegőt" sietve
hazarendelték az USA-ba, és a háború alatt már nem is kerültek
vissza a csendes-óceáni frontra. A japánok az 59 esztendős,
nagy tiszteletnek örvendő Yamamoto hősi halálának tényét
csak május vége felé tették közzé. Amerikában kizárólag ezt
követően, május 31-én jelenhetett meg az első rövidke cikk
a technikailag bravúrosan kivitelezett támadásról. Hiszen
addig "hivatalosan" senki sem tudhatta, hogy kit
is szállított a megsemmisített bombavető. Mivel a bevetésről
az első részletes írás és a hadügyminisztérium első hivatalos
közleménye egyaránt 1945 szeptemberében látott napvilágot,
az ellenség nem fogott gyanút és nem változtatott a kódokon.
Az amerikai felderítés tehát a háború hátralévő éveire is
biztosítani tudta fegyveres erői számára a lépéselőnyt.
De kié is valójában a légi győzelem?
A vita lényegében a bevetés napja óta tart. Barber hiába
ütötte a vasat, miután ténykedésüket nem látta sem parancsnokuk,
sem századtársaik közül senki. Ezért nem is támaszthatták
alá egyikük verzióját sem. Barber így magára maradt vetélytársa
állításaival szemben. Mivel a sajtó a háború végén a Lanphier-féle
verziót közölte le, melyet ráadásul a hivatalos közlemény
is megerősített, a köztudatba végül az ő győzelmeként vonult
be Yamamoto lelövése. A vezérkarnál különben sem szívesen
bolygatták volna a dolgot, hiszen Lanphier apja a Pentagon
egyik tanácsadója volt. Noha Mitchell őrnagy már 1943-ban
javasolta, hogy a lelövést - és a dicsőséget - osszák meg
kettőjük között, arra csupán 1973-ban történtek meg az első
lépések. A döntés végül 1983-ban született meg, amibe Lanphier "belesápadt".
A 339-es század 1985-ös bajtársi találkozóján aztán különös
dolog derült ki egy 10 évvel korábban forgatott dokumentumfilmből.
A kísérő Zero-k egyik pilótája, bizonyos Yanagiya őrmester
túlélte a háborút, és elmondta, hogy az amerikaiak igazából
nem három, hanem két "Betty"-t lőttek le, melyekben
mindenki elpusztult. Viszont a kíséret hat Zero-jából egyet
sem. Azt is hozzátette, hogy jól látta, amint az egyik üldöző
P-38 hátulról lőtte a Yamamoto-t szállító vezérbombázót,
ami a találatoktól lángba borult és a dzsungelbe vágódott.
Ez újabb lendületet adott a kutatásnak. A lelövés helyén
azonban zavargások törtek ki és a tervezett expedíciót lefújták.
A roncsot azonban 1945-től - felvételek százait készítve
a maradványokról - már éppen elegendő amerikai, ausztrál
és japán szakértő vizsgálta meg. A fotókból és az elsüllyesztett
jegyzőkönyvekből világosan kiderült, hogy a roncson kizárólag
a farok irányából becsapódott lövedékek nyomait lehetett
felfedezni. Ez egyértelműen ellentmondott Lanphier jelentésének,
a jobb oldalról intézett támadásról. Mivel azonban 1988-ban
meghalt, az USAF illetékes bizottsága - kegyeletből - azóta
sem fosztotta meg ettől a győzelemtől. |
|