TÖRTÉNETEK
Szürke farkasok
Az Atheniától a Laconiáig
Szerző: Dr. Gál Gyula
Barát és ellenség így hívta őket.
Valóban szürkék voltak, és zsákmányra vadásztak, mint a farkasok.
Magányosan vagy falkában. Űzött vadak módjára, mert rájuk
is vadásztak. A "te vagy én" törvénye szerint,
ami a tengeren még kegyetlenebbül érvényesült, mint más hadszíntereken.
A német tengeralattjárók, az U-Bootok
voltak ezek a farkasok, amelyekről Churchill ezt írta: "Az
egyetlen, ami engem az egész háború alatt gonddal, félelemmel
és rémülettel töltött el, a német U-Bootok periszkópja volt,
és legénységük mindvégig töretlen harci szelleme."
Karl Dönitz (1936 óta Kommodore, FdU, az U-Bootok vezetője)
1939. szeptember 3-án reggel veszi a lehallgatószolgálat
jelentését a Royal Navy közleményéről: "Total Germany" -
az ellenségeskedés azonnali megkezdése Németország ellen!
A rendkívül fegyelmezett Dönitz tisztjei előtt sem tud uralkodni
érzésein: "Micsoda átkozott dolog, hogy ezt ismét meg
kellett érnem!"
Az első világháborús tengeralattjáró-kapitány tisztában
volt a német tengeri erők gyengeségével. Hitler Vilmos császárral
ellentétben, aki Németország jövőjét tengeri hatalmának biztosításában
látta, óvakodott a világ legerősebb flottájával rendelkező
Angliával szembeni kihívástól. Az 1935. évi flottaegyezményben
eleve tudomásul vette a német tengeri erő 100:35 arányú korlátozását.
A víz mindig idegen elem volt számára.
A második világháború küszöbén Németország összesen 57 U-Boottal
rendelkezett, de közülük csak 16 volt óceánképes. Ezek az
Atlanti-óceán északi térségében kijelölt pontokon augusztus
19. és 22/23. közt helyezkedtek el. Erich Raeder főtengernagy,
a haditengerészet főparancsnoka augusztus 22-én azon a parancsnoki
értekezleten, amelyen Hitler háborús terveit ismertette,
nyíltan kijelentette: a lengyel hadjárat világháborúhoz vezet,
s a német haditengerészet minden olyan háborúra, amelyben
egy tengeri hatalommal, különösen Angliával kerül szembe,
abszolút felkészületlen. "Hadiflottánk csak harcolni,
és becsülettel elmerülni tud!"
A maroknyi U-Boot ezt a "kereskedelmi háborút" Anglia
ellen parancsa szerint az ún. nemzetközi zsákmányjoghoz alkalmazkodva
kezdte.
Hitler a hadviselésre vonatkozó 2. sz. utasítása szeptember
3-án: "Az angol admiralitás 1939. szeptember 3-án 11.17
órakor az ellenségeskedések megkezdésére adott parancsot...
Angliával szemben a támadótevékenység szabad. A kereskedelmi
háborút egyelőre az U-Bootok is a zsákmányjog (Prisenrecht)
szerint folytathatják. Szigorítás a veszélyzónák meghirdetéséig
előkészítendő."
A nemzetközi zsákmányjog, akár a genfi egyezménynek a tengeri
háborúban alkalmazásáról szóló egyezmény, nem tett különbséget
felszíni hadihajók és búvárhajók közt. Utóbbiak így az ellenséges
kereskedelmi hajót megállítani voltak jogosultak, megtámadni
csak akkor, ha ennek nem tesz eleget. A hajópapírok megvizsgálása
után a hajó lefoglalható, és a legénység biztonságba helyezése
után csak akkor süllyeszthető el, ha saját kikötőbe kísérése
veszélyt jelentene. A búvárhajók különleges adottságai folytán
mindezt előírni politikai megfontolásból könnyű volt, teljesíteni
azonban - mint már a háború első hetei bizonyították - lehetetlen.
A szürke farkasok első torpedói már a háború első napján
tragikus tévedésből indulnak céljuk felé.
Fritz-Julius Lemp főhadnagy, az U-30 parancsnoka szeptember
4-én a rendes tengeri járatok megszokott útvonalán kívül
elsötétítve cikk-cakkban haladó hajót észlel. Angol segédcirkálónak
véli, és felszínen megközelítve három torpedót lő ki rá.
A valóságban a hajó a 13000 tonnás Athenia személyszállító
gőzös volt, fedélzetén 1400 utassal - köztük amerikai állampolgárokkal
- útban az Egyesült Államok felé, 250 mérföldnyire Írországtól
nyugatra. Két angol torpedónaszád, egy norvég tankhajó és
egy svéd jacht kb. 1300 hajótöröttet megment.
Felrémlik a "Lusitania" története, amelyet 1918-ban
az U-20-as süllyesztett el sok amerikai utassal... Az időközben
sorhajóhadnaggyá előléptetett Lempet támaszpontján már a
kikötőben Dönitz fogadja (aki ha csak tehette, minden hazatérő
U-Bootot személyesen fogadott), és titoktartásra kötelezi
azzal, hogy jóhiszeműen elkövetett vétségéért nem indul ellene
eljárás. Göbbels másként jár el. Azt állítja, hogy az Atheniát
maguk az angolok robbantották fel, hogy az Egyesült Államokat
beugrassák a háborúba.
Lemp sorhajóhadnagy, aki később az egyik legsikeresebb U-Boot-parancsnok
lett, az U-110-es teljes legénységével együtt esett el 1941.
május 9-én. Az U-30-as különös módon túlélte a háborút, s
legénysége 1945. május 5-én Flensburgban felrobbantotta.
Az Athenia megtorpedózása után minden U-Boot-parancsnok
azonnal megkapta az utasítást: "A Führer parancsára
utasszállító hajó ellen semmilyen ellenséges cselekmény nincs
megengedve - akkor sem, ha konvojban halad!"
Churchill emlékirataiban az ügyről megemlékezve azt írja,
hogy a német tengeralattjárók "egyik pillanatról a másikra
minden válogatás nélkül és a nemzetközi jog írott szabályait
megszegve" támadtak az angol hajókra. Ugyanakkor elégtétellel
állapítja meg, hogy az angol kikötőkből "ágyúval, sőt
néha légvédelmi löveggel felszerelt kereskedelmi hajók futottak
ki mindennap, képzett tüzérekkel a fedélzetükön".
A Scapa Flow-i vállalkozás után szinte legendássá vált U-47-es
Günther Prien parancsnokkal szeptember 5-én és 6-án elsüllyeszti
a Bosnia és Rio Claro teherhajót. Az első felfegyverzett
kereskedelmi hajó szeptember 5-én kerül az U-48-as útjába.
Az U-Boot előírásos figyelmeztető lövéssel megállásra szólítja
fel. Rádiósa veszi az angol hajó rádióközlését: "Royal
Sceptre - búvárhajó üldöz és tüzel. Pozícióm..." Megállítás
után rádiókapcsolat fenntartása nemzetközi jogba ütközik:
a hajót tüzérségi tűzzel és torpedóval elsüllyesztik. Újabb
kereskedelmi hajó tűnik fel, a Browning, amely ezúttal első
figyelmeztetésre azonnal megáll. Leereszti mentőcsónakjait,
a legénység és utasok - idő előtt - elhagyják a hajót. Wolfgang
Frank sorhajóhadnagy - mivel a zsákmányjogi szabályok szerint
a mentőcsónak nem jelent biztonságot - visszaparancsolja
őket a hajóra, és felszólítja a Browning kapitányát, hogy
siessen a Royal Sceptre hajótöröttjei segítségére: "Good
luck and good bye Sir!"
A szürke farkasokban az U-Bootok kereskedelmi háborújának
első szakaszában a tengerészszolidaritás szembekerül a háborús
kényszerűséggel, és olykor győz. A Firky gőzös elsüllyesztése
után Churchillnek küldenek rádióüzenetet, hogy a megadott
pozícióban mentsék meg a csónakokban hánykolódó embereket.
Egy kis halászhajó legénysége az U-Bootok feltűnése után
mentőcsónakba száll: visszaparancsolják a tizenhárom embert
a hajóra, és útnak engedik őket - homeward!
A lovagias gesztusok azonban életveszélyesek. Az Athenia,
Bosnia, Rio Claro és Royal Sceptre elsüllyesztése után az
angol hajók az S. O. S. vészjelet úgy adják le, hogy az "O" helyett "S"-et
morzéznak (submarine), így az SSS búvárhajóba "ütközést" jelzett.
Ha a pozíciót is sikerül megadniuk, az U-Boot vízen és levegőben
számíthatott megsemmisítő támadásra. Raeder Hitler által
is megerősített parancsot ad, hogy minden kereskedelmi hajót
el kell süllyeszteni, amely feltartóztatás után rádióját
használja.
Szeptember 3-án kereskedelmi hajók ezrei voltak úton. A
kapitányok parancsot kaptak, hajtsák végre "a háború
esetére kiadott utasítást". A brit admiralitás ebben
a hajók "defenzív felfegyverzését" írta elő.
A kereskedelmi hajók hovatovább "támadó-védekező" (offensive
defensive) fellépése (szeptember 6-án az U-38-ast először
vette tűz alá egy angol kereskedelmi hajó) akár következmény,
akár ok volt, mindkét világháborúban döntő lépés volt a korlátlan
búvárhajóharc felé. Fryatt kapitányt, aki a Brussels tehergőzössel
1915 márciusában megkísérelte az U-33-ast legázolni, majd
1916 júniusában fogságba esett, német bíróság halálra ítélte.
A legtekintélyesebb angol nemzetközi jogi kézikönyv (Oppenheim-McNair)
1926-ban ezt közönséges justizmordnak (jogi eszközökkel elkövetett
gyilkosságnak) minősítette. A tengeralattjárók ilyen módon
történő megsemmisítése teljesen jogos eljárás még akkor is,
ha az a zsákmányjogi eljárást betartja! Azt is megjósolta,
hogy ha egy következő háborúban megismétlődik a központi
hatalmak búvárhajóinak magatartása, úgy ez bizonyosan a kereskedelmi
hajók felfegyverzéséhez vezet. Különös jóstehetségre ehhez
aligha volt szükség.
Hitler a hadviselésről szóló 4. sz. utasítása szerint (szept.
25.) minden olyan angol kereskedelmi hajó elleni támadás
megengedett, amely kétségtelenül felfegyverzettnek bizonyult.
Másnap, szeptember 26-án a brit admiralitás elrendeli az
összes kereskedelmi hajó felfegyverzését. Az angol kapitányok
október 1-jén "tanácsot" kapnak, hogy hajójuk feltartóztatása
esetén a német "sub"-ot vezessék félre, és ha tehetik,
meglepetésszerűen gázolják le. Következtetés a másik oldalon:
minden angol kereskedelmi hajót felfegyverzettnek kell tekinteni,
annak minden következményével együtt.
Raeder főtengernagy mindent elkövetett, hogy az U-Bootokat
a búvárhajó-hadviselést terhelő korlátozások alól felszabadítsa.
Sikerrel járt. Hitler október 3-án kelt 5. sz. utasítása
szerint kétségkívül ellenségesként azonosított kereskedelmi
és csapatszállító hajók figyelmeztetés nélkül megtámadhatók.
Ugyanez érvényes minden Anglia körüli vizeken elsötétítve
haladó hajóra."
Ez egy olyan a totális tengeri háború felé vezető döntés
volt, amire az első világháborúban csak 29 háborús hónap
után került sor.
A "kereskedelmi háború" e kezdeti fázisára esett
a szürke farkasok két látványos sikere az angol flotta elleni
harcban. Szeptember 17-én az U-29-es (Schuhart sorhajóhadnagy)
elsüllyeszti a Courageous anyahajót 48 repülőgépével. Günter
Prien sorhajóhadnagy október 14-én behatol a Scapa Flow-öbölbe.
Ott, ahol a győzteseknek átadott német flotta 1919-ben önmagát
süllyesztette el, megtorpedózza a Royal Oak csatahajót. A
brit flotta büszkesége, fedélzetén Blagrove tengernaggyal
és 833 emberével a legfontosabb támaszpont közepén merül
a hullámsírba. Prien az első német tengerész, aki a lovagkeresztet
megkapja - Hitler kezéből. Dönitzet, aki a támadás tervét
kidolgozta az U-47-es szűk fedélzetén, Rader tengernaggyá
lépteti elő.
Arról nyilvánosan nem esik szó, hogy ezek a vállalkozások
az U-Boot fegyvernem gyenge pontját is megmutatták: a torpedók
silányságát. Prien hét torpedót lőtt ki, amíg kettő a mozdulatlan
célt eltalálta. Hibás torpedók okozták szeptember 14-én az
U-39-es vesztét. Az Ark Royal anyahajóra kilőtt mágneses
torpedók a cél előtt robbannak, az U-Boot a kísérő torpedórombolók
áldozatául esik.
A kereskedelmi háború eredménye 1939 végéig 114 hajó elsüllyesztése
421000 BRT-tartalommal. A következő évben már 471 hajót küldenek
a tenger fenekére több mint kétmillió tonnával. A szövetséges
hajók konvojban haladnak, hadihajók védelmében. A német búvárhajók
összehangolt csoportokban támadják őket - "Rudeltaktik" -
falka-taktikával.
A "tonnaháború" célja az is volt, hogy a veszteségekkel
a szövetséges hajógyártás ne tudjon lépést tartani. Ez 1942-ig
olyan fenyegetés volt, amiről Churchill is nagy aggodalommal
nyilatkozott, és az USA vezérkari főnöke, Marshall úgy vélte: "a
német U-Bootok által okozott veszteségek az atlanti partok
előtt minden haditervünket szétzilálják".
A német eredményekkel azonban együtt fejlődtek az elhárítás
módszerei és technikai eszközei. A radarral felszerelt repülőgépek
és a haditengerészet együttműködése egyre hatékonyabbnak
bizonyult. A legnagyobb csapás a szürke farkasokat egyetlen
konvojcsatában 1941 márciusában érte. Itt pusztul el 8-án
Scapa Flow hősével, Günter Prien korvettkapitánnyal az U-70-es
(a veszteséget csak két hónap múlva hozzák nyilvánosságra),
7-én az U-70-es, 17-én az U-99-es és U-100-as. Velük Dönitz
két további ásza esik el: Joachim Matz és Joachim Shepke,
míg Otto Kretschmer a világháború legeredményesebb U-Boot
parancsnoka (44 hajó 313611 BRT + egy romboló) fogságba kerül.
Három lovagkeresztes egyetlen vállalkozásban!
A szürke farkasok harca a túlélésért folytatott kegyetlen
küzdelem. A könyörtelen módszerek eszkalációjának következményeiben
legsúlyosabb állomása a "Laconia-ügy" volt.
A tengelyhatalmak 1941. december 11-én hadat üzentek az
Egyesült Államoknak. 1942. január 3-án Hitler Ribbentrop
és Göring jelenlétében fogadta Hiroshi Oshima japán nagykövetet.
Az U-Bootok legutóbbi sikereire utalva közölte, hogy az amerikai
kikötők elé küldi őket, és búvárcirkálók Japánig fognak operálni.
Az amerikai hajógyárak lázas munkája sem pótolhatja az igazi
veszteséget, a képzett legénységek elvesztését. Ezért a jövőben
a kereskedelmi hajókat úgy kell elsüllyeszteni, hogy minél
nagyobb kiesés keletkezzék a képzett tengerészekben. Németország
létéért küzd, küzdelmét nem terhelhetik humanitárius elvek.
Ezért úgy érzi, olyan utasítást szükséges adni az U-Bootoknak,
hogy a támadás után felszínre emelkedve tüzérségi tűzzel
pusztítsák el a mentőcsónakokat, ha a túlélőket bármilyen
okból nem tudják foglyul ejteni. A japán nagykövet szerint
ők is kénytelenek lesznek hasonlóan eljárni. Hitler ilyen
parancsot soha sem adott ki, mert tudta, hogy Raeder ellenállásába
ütközne. 1942. május 14-én a következő óvatos kérdést tette
fel Dönitznek: "Tud ön megtorpedózott hajók legénységével
szemben úgy eljárni, hogy hazájukba ne térhessenek vissza?" Dönitz
válasza: "Lehetetlennek látszik számomra, hogy parancsnoktól
és legénységtől ilyesmit követeljek. Javítsuk a torpedókat,
és a kérdés megoldódik."
Werner Hartenstein sorhajóhadnagy (U-156) 1942. szeptember
12-én éjjel megtorpedózta a Cunard White Star Line Laconia
19695 tonnás, segédcirkálóként felfegyverzett hajóját. A
hajó Afrika megkerülésével útban volt Anglia felé 1500 El-Alameinnál
foglyul ejtett olasszal, akiket lengyelek őriztek, szabadságos
katonákkal, nőkkel és gyermekekkel - összesen kb. 3000 személy
a fedélzeten. Hartenstein a hajótöröttek mentéséhez kezdett,
és már 90 embert felvett, amikor Dönitztől kért utasítást.
Dönitz stábja véleményével szemben úgy vélte, már megmentett
embereket nem lehet a tengerbe dobni, a Führer soha sem járulna
hozzá, hiszen szövetségesekről van szó. Raeder végül hozzájárult
három közelben lévő U-Boot részvételéhez a mentőakcióban.
Hartenstein szeptember 16-án reggel rejtjelezetlen rádióüzenettel
fordul az ellenséghez, pozícióját közölve: "Ha bármely
hajó segít menteni a Laconia embereit, nem támadom meg, ha
engem nem támad. 193 embert vettem fel. German submarine." Az
angolok cseltől tarthatnak, mert nem jelentkeznek. Megérkezik
ellenben 15-én délután az U-506-os, amely 132 olaszt vesz
át, majd az U-507-es, amely nem kevesebb mint 153 embert
vesz fel. A mentőakcióba Dakarból kifutó francia egységek
a Copellini olasz búvárhajóval együtt bekapcsolódnak.
Az U-156-os négy megtelt mentőcsónakot vontat, amikor szeptember
16-án 11.25-kor egy amerikai B-24-es jelenik meg, alacsonyan
köröz. Hartenstein a fénytávíróval morzéztat: "német
U-Boot hajótöröttekkel". Egy megmentett RAF-pilóta angolul
jelzi: "hajótöröttek vagyunk, katonák, civilek, nők,
gyermekek". A Liberator távozik. Vöröskeresztes zászlót
feszítenek ki az U-156-os fedélzetén. A B-24-es 12.32-kor
ismét megjelenik. Öt bombát dob az U-Bootokra. Azt hiszi
sikerrel és távozik. Az U-Boot azonban csak megsérült, de
akcióképes.
A történet számos részlete máig sincs tisztázva. Bizonyos,
hogy a Liberator parancsnoka, Janes D. Harden főhadnagy utasítást
kért, mit tegyen a könnyű prédával. A wideawake-i "A
Composite Force" 8012 parancsnoka, James A. Ronin ezredes
Washingtonhoz fordult, választ nem kapva parancsot adott: "Sink
sub!" (Süllyessze el az U-Bootot!) Eredmény: 1600 halott,
jó részük a mentőakció felfüggesztése miatt. Túlélő: 1083.
Az akcióban részt vevő mindhárom U-Boot egy éven belül teljes
legénységével elsüllyedt.
A Laconia-ügy súlyos következménye a búvárhajóharc kegyetlen
gyakorlatának további szigorítása volt. Dönitz a mentőakció
befejeztét megvárva 1942. szeptember 17-én kiadja a "Triton
Null" (Laconia-parancsként ismert) általános parancsot.
Megtilt minden kísérletet az elsüllyesztett hajók személyzetének
megmentésére, hajótöröttek élelemmel és vízzel ellátására,
a túlélőknek bármilyen segítség nyújtására. "A mentés
- hangzik a parancs - ellentmond a hadviselés ellenséges
hajók és legénységük megsemmisítésére irányuló legprimitívebb
követelményeinek."
A Churchill által is kiemelt "mindvégig töretlen harci
szellem" valóban jellemző volt az U-Bootok katonáira.
1945. május 4-én 15.14 órakor parancsot kapnak a harci cselekmények
beszüntetésére és a visszatérésre. Az Atlanti-óceánon operáló
45 U-Boot közül csak nyolc tesz eleget haladéktalanul a parancsnak.
A többiek vagy nem vették, vagy egyszerűen nem adtak hitelt
az utasításnak. Tovább harcolnak. Így - most már végleg értelmetlenül
- pusztult el május 5-én New York előtt az U-853-as (Frömsdorf
sorhajóhadnagy), május 6-án egy amerikai anyahajó elleni
támadás során az U-881-es (Frischke főhadnagy). Az U-2336
(Klusmeier sorhajóhadnagy) 7-én a Firth of Forth előtt megtorpedóz
két kis teherhajót, a norvég Snealandot és az angol Avondale
Parkot - az utolsó kettőt a 2828-ból, amelyet a szürke farkasok
küldtek a tenger fenekére.
Miután május 7-én Reimsben aláírták a német Wehrmacht feltétlen
megadását, másnap a parancsnokokat utasították, hogy közöljék
pozíciójukat, majd hajójukat a Royal Navynek valamely angol
kikötőbe befutva adják át. Június 6-ig 156 búvárhajó fut
be a kijelölt skóciai támaszpontra a Kriegsmarine hadi lobogója
felett a megadás jelével, a "White Ensign" fehér
zászlajával. 221 U-Bootot azonban legénysége elsüllyesztett
- mint a francia Leonce Peillard nagy művében érezhető elismeréssel
írja -, "mert parancsnokaik ezt hazafias kötelességnek
tartották, vagy mert szerintük Dönitz ilyen feltételeket
csak kényszer hatása alatt fogadhatott el!"
Indítékok, eszmék, magatartásformák, amelyeket a szürke
farkasok történetében is csak egy olyan világ megértésével
lehet felfogni, amely velük együtt süllyedt el, amihez kegyetlen
sorsuk is hozzátartozott: a vízibombákkal széttépett Prien
és emberei, a 26 éves U-Boot-kapitány Peter Zschech, aki
hajója fedélzetén főbe lőtte magát, mert sikertelenségét
nem tudta elviselni, a lovagkeresztes Werner Henke, aki a
hadifogságból halálba menekült, Heinz Eck, az U-852-es fiatal
parancsnoka, akit két tisztjével együtt háborús bűntett miatt
ítéltek halálra - de ez már külön história...
|