|
TÖRTÉNETEK
"A szégyen napja"
Szerző: Horváth Zoltán
1941. december 7-e - Roosevelt elnök szavai nyomán - ezen
a néven vonult be Amerika történelmébe. A japán császári
flotta, repülőgépeinek sikeres rajtaütése folytán, bő féléves
előnyhöz juttatta hazája hadseregét. Miközben az amerikaiak
tönkrezúzott csendes-óceáni hadiflottájuk újjáteremtésén
fáradoztak, azalatt a japán csapatok, az oldalba támadás
kockázata nélkül, úgyszólván "szabad kezet kapva" hódították
meg a Csendes-óceán délnyugati térségének nyersanyagokban
gazdag területeit. Az orvtámadásnak és előzményeinek könyvtárnyi
az irodalma. Magát a rajtaütést pedig már többször is megfilmesítették.
Elsősorban a legutóbbi hollywoodi szuperprodukciónak - és
természetesen az idei, kerek évfordulónak - köszönhetően
ismét a figyelem középpontjába kerültek a 60 esztendeje történtek.
Ez az írás a repülőgépekben ülők szemszögéből láttatja a
nap fejleményeit.
Szolgálati hely a paradicsomban
"Gabby" Gabreski hadnagyot - a nyugati front későbbi,
28 légi győzelmes mesterpilótáját, aki utóbb Koreában, F-86-os
Sabre jettel 6,5 lelövést elérve, ismételten ász lett - tiszti
kinevezése után helyezték a Hawaii-szigetekre. Mikor megtudtam,
hogy hová vezényeltek, örömömben a levegőbe hajítottam a
sapkámat. Egyből megütöttem a főnyereményt! - ujjongtam magamban.
- Mások tetemes összeget áldoznak azért, hogy ebben a trópusi
paradicsomban vakációzhassanak. Nekem meg még fizetnek is
érte! Sokan vélekedtek hozzám hasonlóan a 43000 fős helyőrség
katonái, tengerészei és tengerészgyalogosai közül. Az egyre
gyülekező háborús felhők ellenére a veszélyt jelentéktelennek
tartottuk. Egyetlen, számba vehető ellenségünktől ugyanis
egy hatalmas óceán választotta el támaszpontunkat. Mindenkit
megnyugtatott a tudat, hogy Japán ennek túlsó felén, tőlünk
több mint 5000 km-re, nyugatra fekszik. A Hawaii-szigetcsoport
különösen pilótaszemmel nézve bizonyult nagyszerű szolgálati
helynek. A ragyogó időben és mesébe illő környezetben a felszállások
kimondottan élményszámba mentek. Századunknál a csillagmotoros
Curtiss P-36 Hawkokkal párhuzamosan repültük a korszerűbb,
soros motorú P-40-eseket. Olykor előfordult, hogy légióra-szaporítás
céljából az aprócska és mozgékony, bár idejétmúlt Boeing
P-26-ossal is levegőbe kellett emelkedni. Ha nem osztottak
be ügyeletesnek, akkor nem volt túl hosszú a szolgálat. Reggel
8-tól ebédig rendszerint 2 gyakorlórepülést hajtottam végre,
aztán - némi kis papírmunka elvégzését követően - szabad
volt az egész délután. Valamennyien rohantunk a tengerpartra
szörfözni, horgászni és persze hajtani a lányokat. Utóbbi
esténként vált a legfőbb elfoglaltsággá. Erre a szórakozóhelyek
serege nyújtott számtalan lehetőséget. Néha kevésnek tűnt
a nap 24 órája ahhoz, hogy mindenben részt vegyünk. Ezért
aztán jobbára hajnalban kerültünk saját ágyainkba.
A Hawaii-szigetek légiereje
A japánok 900 db-ra becsülték az ott lévő amerikai harci
gépek számát. Ezzel szemben a támadás reggelén még fele annyi
sem volt. A hadsereg légiereje, vagyis az USAAF 230 repülőeszközét
állomásoztatta Hawaiin. Közülük a támadóerőt jelentő bombavetőket
33 db elavult és lassú Douglas B-18 kétmotoros, 12 db modern
Boeing B-17 Flying Fortress négymotoros és 13 db, szintén
korszerű Douglas A-20 kétmotoros képviselte. A szigetek légterét
- beleértve az összes kikötői létesítményét is - 152 db vadászgépük
védelmezte. Ebből 99 volt az 560 km/h csúcssebességre képes
Curtiss P-40-ek mennyisége, 39 az 500 km/h legnagyobb sebességet
elérő Curtiss P-36-osoké és 14 az alig 340 km/h maximumot
tudó, merev futóműves Boeing P-26-osoké. A maradék 20 db
különféle típusú, elavult felderítő- és futárgépekből tevődött
össze.
A flottának és a tengerészgyalogságnak összesen 180 db repülőgépe
volt. Legnagyobb mennyiségben a Consolidated PBY Catalina
járőrhidroplánokat alkalmazták. A 69 db, közel 2500 km-es
hatósugarú kétmotoros mellett a haditengerészet 40 db "mindenest",
továbbá 21 db vadászgépet és zuhanóbombázót mondhatott magáénak.
Utóbbiakat mint tartalékokat, a csendes-óceáni hajóhad 3
repülőgép-hordozójának számára tartották készenlétben, melyek
fedélzetén különben egyenként 70-80 db repülőgép volt. A
tengerészgyalogság 29 db Douglas SBD és Vought SB2U zuhanóbombázó,
11 db Grumman F4F Wildcat vadászgép és 10 db mindenféle kis
gép felett rendelkezett.
A japán csapásmérőkről
A Hawaiin található és vérszegénynek inkább mondható amerikai
légierőkkel szemben a Japán Császári Flotta legjobb repülőegységeit
vonultatta fel. 6 anyahajójuk fedélzetén 420 db strapabíró
és üzembiztos repülőeszköz, a kísérő cirkálókon pedig még
további 7 felderítő hidroplán volt. A behajózott, összesen
144 db Nakajima B5N "Kate" torpedó- és bombavető,
a 138 db Aichi D3A "Val" zuhanóbombázó és a szintén
138 db Mitsubishi A6M "Zero" vadászgép legénységéről
rövidesen az amerikaiak saját kárukon tanulhatták meg, hogy
személyükben a világon a legjobban felkészültekkel kerültek
szembe.
Magáról a kiképzésről Abe hadnagy, a 2. hullám egyik zuhanóbombázó-századának
parancsnoka ekként emlékezett: Az Akagi fedélzetén 9 Aichi
D3A parancsnokságát bízták rám. 1941 márciusában az összes
gépet, mind a 6 anyahajóról a Kyushu-sziget szárazföldi támaszpontjaira
vezényelték. A feladat gyakorlás volt, éjjel-nappal, pihenés
nélkül. Az Aichikkel 50-60 fokos szögben zuhantunk a célra,
és 400 m-en oldottuk ki a gyakorlóbombákat. A célhajó közben
eszeveszetten forgolódott jobbra, balra, és próbált ellógni
előlünk. Minden gép felszállásonként 8 bombát dobhatott rá.
Eleinte ezek közül egy sem talált, ami amellett, hogy nagyon
elkeserített minket, ráadásul még jól fel is dühítette a
parancsnokságot. Az erőfeszítések azonban végül meghozták
az eredményt, mert álló célt hajszál híján 100%-os, manőverezőt
pedig közel 80%-os biztonsággal találtunk el. Ezt a sikert
azonban nem adták olcsón. A napi 5-6 légi órát teljesítő
Aichi-személyzetek közül legalább tucatnyi zuhant és veszett
a tengerbe. Kimerült pilótáik rosszul ítélték meg a felhúzás
magasságát.
A japánok azonban nemcsak az alapos kiképzéssel és harci
gépeik jó tulajdonságaival lepték meg az ellenfelet, hanem
azok fegyverzetével is. Mindenekelőtt avval, hogy a "Kate" típusú
gépeket olyan torpedókkal szerelték fel, melyeket alkalmazni
lehetett a pearli kikötő sekély, alig 13 m mély vizében.
Egyszerű, de hatékony módosításként a 800 kg tömegű fegyverre
fából készült stabilizátorokat szereltek. Így azok a ledobást
követően nem merültek le a szokásos 25 m-es mélységig, hanem
csupán 6 m-re. Ezért aztán Pearlben a kioldást követően ezek
a torpedók - az amerikai várakozással ellentétben - nem fúródtak
mélyen az iszapba. Helyette nyílegyenesen hasították a vizet
a torpedóvédő hálók nélkül horgonyzó célpontok felé. A "Kate" bombavetők
számára, melyek 3000 m-en, vízszintes repülésből oldották
ki terhüket, erre az alkalomra különleges és roppant hatásos
páncéltörő bombát rögtönöztek a flotta 406 mm-es, 750 kg-os
nehézlövedékéből. Ez képes volt átütni az amerikai csatahajók
500 mm-es páncélzatát.
Csendes vasárnapnak indult
Miközben reggel 6.05-kor összeállt a japán csapásmérő kötelék
első hulláma, és a 189 gép dél felé zúgott, a gyanútlan hawaii
sportreptereken eseménytelen napra számítva toltak ki hangárjaikból
néhány gépet. A katonai repülések száma is csak a szokásos
töredékének ígérkezett. A légi támaszpontokon aznap 6.20
és 7.55 között összesen 36 gép érkezésére számítottak. Az
Államokból jelzett és a Fülöp-szigetekre tartó 12 db B-17
négymotoroson kívül a 7, járőrbe indult PBY Catalina hidroplán
visszatérését és a Wake-et megjárt Enterprise anyahajó szokás
szerint 350 km-ről előreküldött két zuhanóbombázó-századát
várták. Utóbbi egyben a nap legnagyobb kötelékét is jelentette,
hiszen 18 db SBD landolásáról volt szó. Civil részről összesen
8 db kétülésesnek volt felszállási engedélye ezen a reggelen.
A Piper Cub, Aeronca és Interstate Cadet típusú iskola- vagy
sportgépeken túl még esedékes volt egy óriásnak, a Pan Am
légitársaság menetrend szerint közlekedő - Boeing A-314 Clipper
- utasszállító hidroplánjának a leszállása.
Az említett kisgépek már javában iskolaköröztek, illetve
a levegőben tartózkodtak, mikor 7.40-kor, több mint 400 km
megtételét követően - pontosan a számított időben - a Fucsida
fregattkapitány vezette, 3000 m-en repülő kötelék elérte
Oahu északi csücskét. Ott a támadás vezetője, tartva magát
a szigorú rádiózási tilalomhoz, gépe fülkéjének tetejét hátratolva
rakétapisztollyal adott jelt a támadáshoz szétválásra. Ahogy
azt az elmúlt 10 hónapban gondosan begyakorolták, a bombázók,
zuhanóbombázók, torpedóvetők és vadászgépek az előírt magasságokat
felvéve az előírt útvonalakra fordultak. 7.49-kor, a rádiócsendet
megtörve, rádiósával lekopogtatta a "to-to-to" jelzést,
melyet véve a századok parancsnokai elkezdték a támadást.
4 perc múlva pedig leadatta azt a híres, rövid üzenetet,
mely megváltoztatta a történelmet.
"Tora! Tora! Tora!"
A légi csapás váratlanságának sikerét jelentő szavakat nemcsak
a japán anyahajókon, hanem flottájuk főhadiszállásán is vették.
A gépekben ülők kitörő örömébe azonban kis üröm is vegyült.
Amerikai vadászgépeket és légvédelmi zárótüzet ugyan egyáltalán
nem észleltek, ám Fucsida és pilótái mégis kellemetlen felfedezést
tettek. Sehol sem látták a 20 km2 -es hadikikötőben horgonyzó,
mintegy 130 hajó között a kötelék elsődleges célpontjait,
az ellenség repülőgép-hordozóit. A hadtörténet legszerencsésebb
fordulatai közé számítható, hogy december 7-én reggel ezek
egyike sem tartózkodott Pearl Harborban. A Lexington és az
Enterprise a tengerészgyalogság vadászgépeit szállította
két szigettámaszpontra, Midway-re és Wake-re, mialatt a Saratoga
San Diegóban járt, hasonló rakományért.
Mielőtt azonban a "Kate" torpedóvetők néhány m-re
süllyedve ledobták volna a békésen horgonyzó csatahajókra,
cirkálókra és rombolókra pusztulást hozó acélszivarokat,
7.50-kor a vadászgépek és zuhanóbombázók lecsaptak Oahu fél
tucat légi támaszpontjára. Habozás, figyelmeztetés és irgalom
nélkül. A légi fölény kivívása ugyanis elengedhetetlen volt
ahhoz, hogy bomba- és torpedóvetőik zavartalanul "tevékenykedhessenek".
Dolguk sokkal egyszerűbb volt annál, mint amire számítottak.
Az amerikai hadsereg parancsnoksága ugyanis tartott a szigetek
160000 japán származású lakosától. Az esetleges szabotázsakciók
kivédésére a gépeket - a repterek szélein, szétszórtan felépített,
U alakú fedezékek helyett - takaros sorokba rendezve, a futópályák
közepére sorakoztatták. Ôrzésük így valóban sokkal egyszerűbb
lett. Sajnos elpusztításuk is. Erre lett többek között szomorú
példa az, ami a 800 hektáros területű Hickam Field légi támaszponton,
közvetlenül a pearli kikötő kerítése mellett történt. Az
egymást követő japán hullámok játszi könnyedséggel lőtték
és bombázták szét a 400 m-es sorba - szárnyvég a szárnyvéghez
- összetolt, közel félszáz bombázógépet. Közülük a következő
napokban csak 16-ot tudtak bevethető állapotba "pofozni".
A halottak és sebesültek száma meghaladta az 500-at. Az alacsonytámadások
hatékonyságát a flotta bázisain is megtapasztalták. A legnagyobb
veszteséget a Pearltől 30 km-re fekvő Kaneohe-öböl hidroplántámaszpontja
szenvedte el, ahol a szigetek 69 db PBY járőrgépéből 36 állomásozott.
Az ott horgonyzó vagy partra vontatott kétmotorosok közül
a japánok 27-et semmisítettek meg, további 6-ot pedig megrongáltak.
Csupán az a 3 menekült meg, amelyek éppen valahol az óceán
felett teljesítették napi feladatukat. A Pearltől 15 km-re
északra található Wheeler Field 100 db-os gépmennyisége folytán
a legnagyobb vadászrepülő-támaszpontnak számított. Ez a bázis
sem úszta meg. A P-36-osok és P-40-esek könnyű célokként
sorakoztak a reptér kellős közepén. A reggeli nap fényében
ezüstösen csillogó, cápaként lecsapó Zerók és "Val"-ok
pilótái először nem is hittek a szemüknek. A zuhanóbombázók
vezetői - a célzásba és géppuskázásba belefeledkezve - néha
olyan alacsonyan kapták fel gépeiket, hogy az Aichik merev
futói eltépték a telefonvezetékeket. Nyomukban felgyújtott
gépek tucatjai és lángoló hangárok maradtak. Továbbá halottak,
sebesültek százai. A tengerészgyalogság Ewa támaszpontján
rajtaütő vadászgépekben ülők az oldalkormánypedálokat taposva,
legyezőszerűen szétterítve szórták a géppuska- és gépágyúlövedékeket.
A módszerrel sikerült is a bázis 50 repülőeszközének 60%-át
elpusztítaniuk a földön.
Az óriások pusztulása
A torpedóvetők pilótáinak ügyességét még ellenfeleik is
elismerték. Nem mindennapi tudás és hidegvér kellett ahhoz,
hogy a szűk kikötőben - mindössze néhány másodperc alatt
- közel a vízszintig süllyedjenek, ráfordulva megcélozzák
a hajókat, majd a megfelelő magasságot tartva kioldják a
torpedókat, és aztán természetesen időben felhúzzák gépeiket.
Mikor Fucsida 3000 m-ről letekintett, az öbölben közel 40
torpedó sodorvizét látta. Ezek legtöbbje célba is talált.
8.25-re az Amerikai Csendes-óceáni Flotta legerősebb hajói
mind harcképtelenné váltak. Az Oklahoma csatahajóba 5 torpedó
csapódott. A 29000 tonnás páncélosban, mely 8 percre rá felborult,
415-en lelték halálukat. A 32600 tonnás Arizona csak egy
torpedót kapott. De elülső lőszerraktárában - a 8.10-kor
becsapódó páncéltörő bombától - 900 tonna robbanóanyag "indult
be". A detonáció szemtanúk szerint 5-6 m-re feldobta
a páncélos monstrumot, ami ettől kettétört, és azonnal elsüllyedt.
A kikötő felett köröző japán gépeket is alaposan megtáncoltató
lökéshullámot követő füst- és lángoszlop közel 1000 m-ig
tört fel. A csatahajón azokban a percekben hősi halált halt
1177 tengerész több mint a felét tette ki a flotta aznapi
veszteségének. Habár a csatahajók közül a West Virginia és
a California szintén elsüllyedt, a Nevada megfeneklett, a
Tennessee, a Maryland, valamint a Pennsylvania pedig többé-kevésbé
megrongálódott, csupán az Arizona és az Oklahoma veszett
el végleg. A többi 6 később visszatért a szolgálatba. A legelsőként
a Maryland, melyet a következő február már ismét az óceánon
talált. A japánok a megnevezetteken kívül elsüllyesztettek
további 3 rombolót, 3 cirkálót és 4 segédhajót. Az ezeken
felül megrongált hadi- és segédhajók száma több tucatra volt
tehető. A különböző források a veszteségekről eltérő számadatokat
közölnek. Akárcsak a két támadóhullám gépeinek összmennyiségéről,
mely ezek szerint 350 és 360 db között lehetett.
Háborúba csöppenve
London őrnagy - aki a Fülöp-szigetekre tartó, 12 db vadonatúj
B-17-esből álló köteléket vezette - a 14 órás repülést követően
már alig várta a földet érést. Gépei 7.55-kor meg is kapták
a leszállási engedélyt. A Hickam légi támaszpont irányába
sikló, üzemanyagkészletük utolsó literjeit fogyasztó négymotorosok
mögött hirtelen japán vadászgépek tűntek fel. A védtelen
bombázókban a pilóták csak saját tudásukra hagyatkozhattak
e nem várt "fogadóbizottság" lerázásában. A gépek
védőfegyverzetét és páncélzatát ugyanis a hosszú átrepülés
idejére kiszerelték. Az ezeket tartalmazó ládákat pedig a
megfelelő kiegyensúlyozás érdekében a raktérben, a törzs
meghatározott pontjaihoz rögzítették. A fegyvertelen nehézbombázók
lelövése ennek ellenére is "kemény diónak" bizonyult.
A B-17-esek szívósságáról a japánok körében futótűzként terjedő
legenda ezekben a percekben kapott lábra, mivel az összelövöldözött
kötelékből mindössze egy gép veszett oda és 3 rongálódott
meg súlyosabban. Köztük a vezérgép, mely futóműhiba miatt "félkerékre" szállva,
hason csúszással fejezte be útját. A kötelék más B-17-esei,
sarkukban a Zerókkal, "nyugodtabb" leszállóhelyet
igyekeztek találni. Ám ilyenre aznap reggel nem akadhattak,
hiszen Oahu szigetének összes repterét támadták. Ennek ellenére
végül landolni tudtak, bár egyikük üzemanyaga csak egy közeli
golfpályáig futotta.
Ennél rosszabbul jártak az Enterprise anyahajó SBD zuhanóbombázói.
A két repülőszázad délnyugat felől gyanútlanul közeledő,
összesen 18 gépe egyenesen a legnagyobb zűrzavarba csöppent.
A repülőgép-hordozón Halsey tengernagy és törzse először
egyik fiatal pilótájuk kétségbeesett rádióüzenetéből szerzett
tudomást arról, hogy Pearl Harborban valami nagy baj van.
Rádiósaik ugyanis tisztán hallották, amint azt sikoltotta:
Ne lőjetek! Ez amerikai gép! A következő félórában öt SBD
vált a Zérók prédájává. Az egyiket Dickinson főhadnagy vezette.
A több hónapos, kimerítő tengeri gyakorlatozás végén már
alig vártam, hogy ismét a szárazföldre léphessek. Géppuskásommal
- Miller őrmesterrel - az előttünk álló szép napokról dumáltunk.
Ám a jól megérdemelt pihenés helyett belerepültünk a háború
kellős közepébe. Bázisunk, a tengerészgyalogság Ewa támaszpontjának
közelében jártunk, mikor felülről vörös karikás felségjelzésű,
rendkívül gyors és fürge vadászgépek csaptak le. A századot
egyből szétszórta kíméletlen tüzelésük. Az SBD-t hevesen
megrázó becsapódásokból sejtettem, hogy a vezérsíkokkal együtt
szétlőtték a törzs hátsó részét is. Hátrapillantva láttam,
hogy fáklyaként lángol minden. De azt, hogy mi történt Millerrel,
nem tudhattam, mivel a füst és a lángok mindent eltakartak.
Mint ahogy arról sem volt fogalmam, mi történt a századombeliekkel,
a 6-os tengerészgyalogos felderítő-bombázókkal. Miután az
orrát leadó SBD a kormányoknak sehogy sem engedelmeskedett,
nem sok választás maradt, mint ugrani. Az egymásköztibe üvöltve
szólítottam géppuskásomat, de nem válaszolt. Mivel első alkalommal
kényszerülten ejtőernyővel elhagyni gépemet, fejben elsoroltam
a teendőket. Szerencsére ezt a közismerten alapos "bőrnyakú" kiképzésen
mindenkibe "beleverték". Kikötöttem a hevedereket,
magam alá húztam a lábaimat, és a fülke oldalába kapaszkodva
felegyenesedtem. A menetszél egyből letépte szemüvegemet.
A gép balra beperdülve, villámgyorsan veszítette magasságát.
Alig lehetett 350 m-en, mikor jobbra elrúgtam magam a fekete
füstöt húzó madártól. Fél méterre tőlem suhant el az, ami
a függőleges vezérsíkból megmaradt. Nem sokat teketóriáztam,
hanem megrántottam a kioldózsinórt. Az ernyő hirtelen rántással
belobbant. Ahogy tanultam, gyorsan felnéztem a kupolára,
minden rendben van-e vele. Megnyugodva láttam, hogy a fehér
selyem pontosan a megfelelő módon dagadozik. Hirtelen óriási
robbanást - SBD-m becsapódását - hallottam. Csak másodperceim
maradtak a nyomában feltörő, fekete füstoszlop tanulmányozására,
aztán magam is földet értem. A nagy puffanás után minden
porcikám fájt, de legalább éltem. Szerencsém volt, hogy olyan
alacsonyról ugrottam, mert így sem a repteret is támadó japán
vadászoknak, sem pedig a támaszpontot őrző és vadul lövöldöző
őrkatonáinknak nem volt idejük kilyukasztani az irhámat.
Utóbbiak az amerikai felségjelű repülőgépekre nézve sajnos
csaknem olyan veszélyeseknek bizonyultak, mint az ellenség.
Többek között ugyanis az akkor reggel elpusztult 6 SBD közül
1 db lelövése biztosan a lelkükön száradt. A megsemmisült
amerikai zuhanóbombázókban 3 pilóta és 2 géppuskás lelte
halálát, további 3 fő pedig megsebesült.
A második hullám
Abe hadnagy és százada a második hullámban repült. 7.15-kor
fordult dél felé az alakzatba fejlődött 171 gép. A 2. támadó
hullám vezérgépét Simazaki korvettkapitány vezette. Az elsőhöz
képest ebben nem voltak torpedóvetők, hanem helyettük több,
összesen 9 repülőszázadnyi, vagyis 81 db Aichi zuhanóbombázó.
Ezeket és az 54 Nakajima bombavetőt 36 Zero vadászgép oltalmazta.
A csapásmérő flotta biztonságára - az anyahajók fedélzetén
vagy a levegőben - több mint félszáz vadászgép állt készen.
A számítások szerint 180 fokos irányt követve, másfél óra
volt az út Oahuig.
Az odalent gomolygó felhők résein át hamarosan látni lehetett
az ellenséges hadikikötőt. Honolulu felett a zuhanóbombázó-századok
egymás után fejlődtek támadó alakzatba. Az ilyenkor szokásos
eljárást követve, magam is ellenőriztem a műszereket, a célzókészüléket
és a kioldószerkezetet, majd hátratolva a fülketetőt, kihajolva
is azonosítottam a célokat. Minthogy a Ford-szigeten vad
tüzek tomboltak, a vastag füst miatt nem volt éppen könnyű
a dolgom. Ennek ellenére a sziget közelebbi oldalán, a kettős
sorban horgonyzó csatahajók még így is jól kivehetőek maradtak.
Némelyikből hatalmas lángnyelvek és koromfekete füstoszlopok
törtek az ég felé, míg másikak oldalából vastag, barna sugárban
ömlött az olaj. Fedélzetükön a szapora villogás erős légvédelmi
tűzről árulkodott. Úgy éreztem, mintha valamennyi fegyverükkel
az én Aichimet vették volna célba. Rémüldözésre azonban nem
volt idő. A tőlünk jobbra felzárkózott század gépei, egymás
után alábukva, már támadásba is lendültek. Rajtunk volt a
sor! Jelzésként megbillentettem a szárnyat, és előrenyomtam
a botot. 50 fokos szöget tartva zuhantam az anyahajók híján
kiszemelt cirkáló irányába. A légvédelem nyomjelző lövedékeinek
tüzes csíkjai egyre gyorsulva közeledtek felém. Mivel pályájuk
csak az utolsó pillanatban hajlott el, egészen addig úgy
látszott, hogy eltalálnak. Valósággal belebújtam a célzókészülékbe,
hogy ne is lássam ezt a pokoli tűzijátékot. A nyolc Aichi,
mint addig végig, akkor is szorosan a nyomomban repült. A
magasság 3000 m-re csökkent, a sebesség 370 km/h-ra nőtt.
Még több mint 2500 m a kioldásig. A célzókészülék közepébe
ültetett szürke acélóriás egyre nőtt. Egy erős, északkeleti
széllökés balra sodort. Azonnal helyesbítettem. Szaito közben
folyamatosan mondta a magasságot: "1000 méter. 800 méter." A
cirkáló teljesen betöltötte a célzókészülék látóterét. "600
méter - kioldás - most!" Az utóbbit pontosan 400 m-en,
vagyis az előírt kioldási magasságon kiáltotta. Meghúztam
a kart, és utána rögtön beletéptem a botba. Pillanatokra
elsötétült előttem a világ. 100 m-nél is alacsonyabban Szaito
izgatott hangjára tértem magamhoz. A géppel gyors gázadást
követően emelkedni kezdtem. Közben rádiósom - egyre lelkesebben
kurjongatva - tudatta a bombák becsapódásának eredményét. "A
vezérgép - rövid! Második gép - rövid! Harmadik gép - talált!
A helyesbítés tökéletes! A második és a harmadik raj minden
gépe talált!" Az általunk megbombázott cirkáló az Omaha-osztályú
Raleigh volt. A feladatot teljesítettük! 9.48-kor északnak
fordulva hajóink felé vettük az irányt.
Roosevelt "Sólymai"
Aznap reggel, a repülőtereket mennykőcsapásként érő japán
támadás következtében, csak maréknyi vadászgépük maradt bevethető
állapotban. Ezek leginkább olyanok voltak, melyek korszerűtlennek
ítélve, a repterek szélein ácsorogtak. Vagy kicsiny - az
ellenség által nem ismert - tábori repterekre települve várták
a hétfői repüléseket. A Curtiss P-36 Hawkok 14 bejegyzett
felszállásával lezárult e típus történetének egyik fejezete
is. Nevezetesen az amerikai felségjelzéssel repülő P-36-osoké,
melyek - első és egyben utolsó "éles" bevetésükre
- éppenséggel december 7-én reggel 8.15 és 10.00 között emelkedtek
a levegőbe.
A Wheeler Field 46-os elfogószázadának parancsnoka, Sanders
főhadnagy, a felgyújtott sor gépei előtt káromkodva, embereivel
ahhoz az épen maradt 4 db P-36-oshoz rohant, melyeket előző
este tolatott a kerítés mellé. Mivel a két japán hullám közötti,
viszonylag nyugalmas periódus nagyon alkalmasnak ígérkezett
rá, hogy valamicskét "törlesszenek", ezekkel -
maga és 3 legjobb pilótája - késlekedés nélkül elstartolt.
Megszegve a szigorú felszállási tilalmat. Amit különben azért
rendeltek el, mert a pánikba esett légvédelem ész nélkül
tüzet nyitott minden levegőben lévő gépre. A főhadnagy a
kavarodásban azt viszont nem vette észre, hogy legzöldfülűbb
pilótája ugrott be az egyik felkészített Hawkba. Sterling
hadnagy, mialatt bekötötték, a főszerelőnek átadta karóráját.
Meghagyva, hogy azt - ha nem térne vissza - küldjék el édesanyjának.
A négygépes raj magasságot gyűjtve a Kaneohe-öböl felé fordult.
A térségbe érve Sanders alattuk 10 Zerót fedezett fel. Lecsaptak
rájuk. A vezér magassági fölényét és meglepetés nyújtotta
előnyét jól kihasználta. Alaposan megsorozta az egyiket.
Jól látta, ahogy törzsébe és szárnyába becsapódnak a géppuskalövedékek.
Az ellenséges gép - vastag füstöt húzva - megperdült, kivált
a kötelékből, és eltűnt egy felhőben. Sterling szintén beült
egy Zero mögé, és lőtte veszettül. Sajnos ebbe belefeledkezve
nem vette észre a mögötte feltűnő, másik japán vadászt. Annak
közvetlen közelről leadott sorozata gépestül-mindenestül
darabokra tépte a fiatalembert. A harc még vagy 5 percig
tartott, aztán mindkét fél lőszere elfogyott. A hazatérő
amerikai kötelék pilótái 4 gép lelövését jelentették, 1 saját
veszteség mellett. Ehhez képest valójában mind a 10 japán
gép - némelyik ugyan alaposan helybenhagyva - visszatért
a Soryu anyahajóra. Legsúlyosabban Sterling legyőzőjének,
Fudzsita őrmesternek Zerója sérült meg. Ennek motorjából
az egyik henger a fedélzetre érkezés pillanatában kiesett.
A 46. századtól azokban a percekben még két P-36-os szállt
fel. A későn kelő Rasmussen hadnagy pizsamában ugrott be
az elpusztított sorban valahogy épségben maradt Hawkok egyikébe.
Az előbbi négyesfogat nyomába szegődve gyorsan emelkedtek.
Hamarosan egy századravaló zuhanóbombázóba botlottak. A gyanútlan
japánokra felülről lecsapva úgy látták, sikerült közülük
legalább kettőt kilőniük. Aztán elszabadult a pokol. Rasmussent
két Zero szorongatta jó 10 percen át, mire szitává lőtt Hawkjával,
nagy nehezen be tudott menekülni egy felhőbe. Az összeroncsolt
fülketető, a tönkretett hidraulika-rendszer, az üzemképtelen
fékek és az elszakított oldalkormánykábel ellenére végül
földet ért. Teljesítménye, különösen pedig szerencséje, azért
számított bámulatosnak, mert szétlőtt rádiója miatt érkezését
sem jelezhette jó előre(!) az irányításnak. Ami pedig aznap
1/2 9-től már nagyon is tanácsos volt. Tudniillik engedély
nélkül a sziget akármelyik repterének megközelítése - az
érthetően "ideges" légvédelem miatt - egyenesen
öngyilkosságszámba ment. Leszállását követően hamarosan az
egész helyőrségből csodájára jártak gépének, hiszen azon
544 golyó vagy szilánk ütötte lyukat számolhattak össze.
Kísérője - tőle elszakadva - ugyan P-36-osának kisebb károsodásával
vészelte át a japánokkal vívott légi harcot, ám mégis odaveszett.
Dains hadnagyot - megrongált gépével - ugyanis balsorsa a
Schofield laktanya fölé vitte. Oda, ahol géppuskákkal, golyószórókkal,
pisztolyokkal, puskákkal - és még ki tudja, miféle kézifegyverrel
- pufogtattak a feldühödött gyalogosok. Kíméletlenül le is
szedték a szerencsétlent.
A 46. század említett győzelmei dacára mégis egy másik,
a 47-es század Brown nevű pilótája lett P-36-os típuson a
legeredményesebb. Jóllehet alakulatából aznap egyedül csak
neki sikerült Hawkkal felszállnia. Később ugyanis kísérőjéül
szegődött Moore hadnagy - a 46-osoktól -, akivel géppárban
a Soryu 1-1 Zerója felett diadalmaskodtak. Következő felszállása
alatt pedig egy "Kate" torpedóvetőt kergetett géppuskái
elé a véletlen. A háromülésest lelőve, aznapi második, elismert
légi győzelmével, az Amerika legeredményesebb "Hawk"-pilótának
járó elismerés is őt illette.
A korszerűbb és a háború végéig szolgáló Curtiss P-40 Tomahawk
változatának pilótái 11 felszállás alatt ugyanennyi japán
gép lelövését jelentették. Közülük a híres kettős - Taylor
és Welch hadnagyok - egymaguk 6-ét, melyeken felül még további
3 megrongálásáról is beszámoltak. Szerencséjükre gépeik egy
félreeső reptéren, Haleiwa mellett álltak, így elkerülték
a japánok figyelmét. Az ismert történet szerint a két hadnagy
egész éjjel lumpolt, és éppen a tengerpartra igyekezett frissítő
fürdőt venni, mikor megérkezett a támadók első hulláma. Másnaposan
a P-40-esekbe ugorva, az első félórában a tengerészgyalogosok
Ewa légi támaszpontjának környékén, jelentésük szerint, 4
ellenséges zuhanóbombázót lőttek le. Később a vizsgálat tisztázta,
hogy ezek mégsem Aichik, hanem Nakajima bombavetők voltak.
Rövid negyedórás lőszer- és üzemanyag-feltöltést követően
már ismét a levegőben voltak. A sziget északi partja felett
űzték az ellenséget. Ebben a harcban Taylor megsebesült.
Welch mellől azonban nem pártolt el a szerencse, hiszen győzelmei
számát 1 Zero és 1 Aichi lelövésével gyarapította. A legenda
úgy tartja, hogy ők ketten csak azért nem kapták meg hősies
helytállásukért a Kongresszusi Érdemérmet, mert engedély
nélkül szálltak fel. Igaz vagy nem, nehéz eldönteni. A Repülő
Szolgálati Érdemkeresztet mindenesetre a mellükre tűzhették.
A haditengerészet "bőkezűbb" volt aznap, hiszen
főparancsnokságuk 15 tisztet, altisztet, illetve matrózt
terjesztett fel Amerika legmagasabb katonai kitüntetésére.
A veszteségekről
A japánok utolsó visszatérő gépe - Fucsida "Kate"-je
- délután 1 körül szállt le. A hajókötelék 1/2 2-kor fordult
meg és indult hazafelé. A veszteségek olyan hihetetlenül
alacsonynak bizonyultak, hogy Nagumo tengernagy - a csapásmérő
flottakülönítmény parancsnoka - alig hitt a füleinek, mikor
jelentették neki. Mindössze 29 gépük veszett el a bennük
ülő 55 fővel. A visszatértek közül 74 repülőgép sérült meg
erősebben légi harcban vagy légvédelmi találatoktól. Ezekből
leszállás közben 50-et törtek össze kimerült, illetve sebesült
pilótáik. Az is hamar kiderült, hogy míg a légvédelem az
első hullámból alig 5%-ot, azaz 9 gépet semmisített meg,
addig a másodikból 20 db-ot, ami közel 12%-os veszteséget
jelent. De mindez - még így együtt is - bőven alatta maradt
azoknak az előzetes becsléseknek, melyek az egész csapásmérő
erő 1/3-ának a pusztulásával számoltak. A repülőkön kívül
még 9 japán tengerész veszett oda az értelmetlenül bevetett
5 törpe tengeralattjáróban, további 37 pedig a Pearl Harbor-i
kikötő bejáratánál elsüllyesztett nagy búvárhajóban.
Az amerikai veszteséglista ennél jóval hosszabb. Az előző
fejezetben tárgyalt, elsüllyesztett vagy megrongált hadihajókon,
a kikötői létesítményekben, a laktanyákban, a repülőgépekben
és a reptereken összesen 2335 egyenruhát viselő halt hősi
halált. A sebesültek száma 1143 volt. A japánok légi harcban
vagy a reptereken szétlőttek, illetve felgyújtottak 188 db
harci gépet, további 159-et pedig komolyabban megrongáltak.
Sajnálatos, de tény, hogy e károk egy részét az eszeveszetten
tüzelő légvédelem okozta. Az, amivel a támadás napján nemcsak
a saját gépek pilótáinak, hanem Honolulu lakosainak is meggyűlt
a bajuk. A városban 40 robbanás következett be, melyekről
később egy bizalmas vizsgálat kiderítette, hogy közülük csupán
1(!) írható a japánok rovására. A jelentésben azt is kimondták,
hogy a rosszul beállított légvédelmi gránátok áldozatának
tekinthető az összesen 68 civil halott és 35 sebesült többsége
is! Az is napvilágra került, hogy a haditengerészet légvédelmisei
egymaguk(!) közel 4700 db 76,2 és 127 mm-es gránátot, továbbá
több mint 275000 db géppuskatöltényt lőttek ki alig 2 óra
alatt.
A sors iróniájának tekinthető, hogy a csendes-óceáni flotta
derékhadának elpusztításával maguk a japánok terelték a megfelelő
irányba az amerikai admirálisok vaskalapos gondolkodását.
Addig a napig ugyanis azt vallották, hogy ezek a páncélos
óriások a tengeri hadviselés legfontosabb eszközei. Más választásuk
nem is lehetett, mint az anyahajók felé fordulás, hiszen
a gyászos kimenetelű délelőtt folyamán hadiflottájuk régimódi "öklei",
a csatahajók és cirkálók nagy része elpusztult vagy súlyosan
megrongálódott. Ezután közel 2 évig jóformán az anyahajókra
hárultak a csendes-óceáni fronton a hadviselés terhei. Főképpen
azért, mert az amerikai tengeralattjárók 1943 közepéig -
torpedóik sorozatos meghibásodása következtében - alig észrevehető
veszélyt jelentettek az ellenségre nézve.
|
|