TÖRTÉNETEK
A sors két keze
Az Eck-ügy - II. rész
Szerző: Dr. Gál Gyula
Az Alexandre Silva portugál hajó fedélzeti
őrszeme 1944. április 20-án izgatottan felkiáltott: "A
jangada" - egy tutaj. Majd hozzátette: "Com gente!" -
emberrel. A hajó már túlhaladt az ismeretlen úszó tárgyon,
amikor a kapitány a távcsövén egy térdeplő alakot fedezett
fel rajta. Visszafordultak. Az alak a vitorlának használt
vászondarabot letépve integetett. Két társával együtt szinte
élettelenül emelték az érte küldött csónakba.
Harminchét napi hányattatás után Liossis
első tiszt, Dimitros Argiros görög matróz és az angol állampolgár,
Rocco Said szerelő megmenekült.
A hajó hét nap múlva ért az angolai Lobito kikötőjébe. A
három tengerészt először Fokvárosban hallgatták ki. Kettejüket
Londonba repítették, ahol élményeiket az admiralitásnál mondták
jegyzőkönyvbe. A legfontosabb adatokat Liossis vallomása
tartalmazta:
"Én Antonios Liossis eskü alatt vallom a következőket:
a Peleus 1944. március 8-án futott ki Freetownból. Március
13-án őrségben voltam. Este 19.20 óra lehetett, amikor két
torpedót láttam baloldalról hajónk felé közeledni. Parancsot
kiáltottam a kormányosnak elkerülő manőverre, de ez már elkésett.
Tovább semmire sem emlékszem, már a vízben voltam, amikor
visszanyertem eszméletemet. Rövid úszás után egy roncsdarabba
kapaszkodtam. Sípolást hallottam. Konstantinides matróz volt.
Felém úszott. Együtt próbáltunk egy tutajt elérni, ami előttünk
hánykolódott. Az U-boot közelünkben merült felszínre. Fedélzetén
két ember állt. Ránk kiáltottak, hajónk nevét kérdezték.
Elértük a tutajt. Rövid ideig eveztünk, amikor az U-boot
eltávolodott, és nagy ívben körözni kezdett. A legénység
nagy részét láttam, ahogy roncsokba kapaszkodva segítségért
kiáltoznak, sípjelzést adnak. Az U-boot ismét megjelent,
fedélzetéről utasítottak, jöjjünk közelebb. Igyekeztünk odaevezni.
Ekkor váratlanul gépfegyvertüzet nyitottak ránk. Összekuporodtunk,
hogy minél kisebb célpontot nyújtsunk. Hallottam, hogy Konstantinides
fájdalmában felkiált - több találatot kapott. A tutaj szitává
lőve sem merült el, mert úszóképes anyagból készült. A németek
ezután kézigránátokat dobtak ránk. Egyik engem is megsebesített.
Fejem a kormánypad alatt volt, így a repeszek jobb vállamat
és hátamat érték. A többi tutajra is dobtak kézigránátokat.
Az U-boot a szerte úszó roncsok között cirkált, és rövid
szünetekkel tovább tüzelt. A hajó harmadtisztje, jobb karján
súlyos sebesüléssel, tutajunkba kapaszkodott. Már csaknem
hajnalodott, amikor a németek végre távoztak. Most vettük
észre, hogy Konstantinides halott. A roncsok közt cápák falkái
nyüzsögtek. Megvártuk az estét, hogy sötétben dobjuk a vízbe...
Mindketten súlyos fájdalmat éreztünk, de a tutaj mentőládájában
találtunk morfiumot. Volt ivóvizünk és kétszersültünk. A
negyedik napon egy másik tutajt pillantottunk meg. Rocco
Said és Argiros kuporgott rajta. Nyolcadik napon jutottunk
olyan közel egymáshoz, hogy át tudtuk venni őket. A huszonötödik
napon a harmadtiszt belehalt sérüléseibe. Vitorlát rögtönöztünk,
és evezővel kormányozva próbáltuk Afrika nyugati partját
elérni."
Eck kapitány és emberei minderről semmit sem tudhattak.
Az U-852-es csak április 14-én jelentkezett. Fokváros előtt
egy újabb hajót süllyesztett el. Ezzel együtt jelentette
a Peleus megtorpedózását.
Négy héttel később az afrikai kontinenst megkerülve Olasz-Szomália
partjainál, az Adeni-öböl bejáratához közel, a Guardafui
foktól délre hajózott nem sejtve, hogy a 621.RAF-század gépei
már felfedezték. Várták, hogy felmerüljön. Május 2-án csaptak
le rá, alig hogy a felszínen megjelent. "Alarmtauchen!" -
riadómerülés. A kétmotoros bombázó - egy Vickers Wellington
- abban a pillanatban oldotta bombáit, amint az U-852-es
a merülést megkezdte. A robbanás a mélybe taszította.
A világítás azonnal kiesik. Sötétség. Vízbetörés az akkumulátortérben.
Klórgázszivárgás. Kétszázméteres mélységben 66 ember várja
azt a sorsot, ami előttük több mint ötszáz búvárhajónak kijutott: "Totalverlust!".
Sikerül a szükségvilágítást beindítani. Mindenki lázasan
teszi a dolgát - a túlélés felcsillanó reménye hajtja őket.
Fél óra sem telik el, az U-boot emelkedni képes. Mélységből
a felszínre, ahol alig hihették, hogy a Wellington nem várja
őket.
Eck kapitány, aki elsőnek jön fel a hídra, azonnal felfedezi
a gépet: "Alle Waffen besetzen!" - minden fegyver
tűzkészültségbe!
A lövegekhez rohanó emberek arcán látja, hogy tudják, milyen
csekély kilátásuk van egy újabb támadás elhárítására. Mégis,
a védekezés puszta lehetősége felvillanyozta őket.
A gép nem támad. Lassan körözve emelkedik. Eck puszta szemmel
követi. Egyszerre Lenz, a fedélzeti mérnök áll előtte, és
jelenti: "Herr Kaleu, az U-boot nem merülőképes!" Eck
szótlanul biccent, szeméhez emeli távcsövét. Két közeledő
gépben felismeri a Wellingtonokat. "Achtung - támadnak!" Ezt
Schwan, a tizenkilenc éves zászlós kiáltja. A tisztiiskolás,
akit közvetlenül kifutásuk előtt vezényeltek az U-852-esre.
Szeme előtt a távcsővel a távolsági adatokat kell továbbítania
a lövegekhez. A gépek kétfelől jönnek. Eck további kettőt
fedez fel. Magasban köröznek, mint a prédára váró keselyük.
Eck nyugodtan adja parancsait. Amint a gépek bombáikat kioldják: "Hart
Backbord!" - élesen balra, majd "Hart Steuerbord!" -
ugyanígy jobbra. Teljes sebességgel. A búvárhajó egyre közelebb
kerül a meredek parthoz.
Schwan, a félig gyermek zászlós az első rácsapásnál elesik.
A lövedék a távcsövet üti át, amit szeme előtt tart. A lefejezett
test Eck lába elá zuhan abban a pillanatban, amikor bombák
csapódnak a vízbe az U-boot közelében. A légnyomás a hajóorról
egy lőszervivőt a hullámok közé repít.
A négy gép most már egymást váltva támad a biztos zsákmányra.
Egy következő rácsapásnál elesik Kolditz, az első őrtiszt,
aki tiltakozni próbált a Peleus hajótörötteinek megsemmisítése
ellen. Úgy ül lövege mögött, mintha újra irányozni akarna.
Csak később látják, hogy a hátán eltalálták.
Eck azt hiszi, kihúzzák sötétedésig. A meredek part már
csak pár mérföldre van. Ha sikerül elérniük, annak védelmében
talán ki tudják javítani az U-bootot.
A gépek újra jönnek, de támadásuk erőtlenebbnek tűnik. Bombáik
célt tévesztenek. Négyen vannak, mint előbb. Váratlanul,
gyorsan emelkedve eltűnnek a szárazföld irányában.
Eck tovább közelít a szárazföldhöz, és 150 méterre a parttól
hajóját a tengerfenékre ülteti. A térképen megtalálják a
közeli öböl nevét: Bender Beila. Az emberek a lövegeknél
szótlanul várnak. Lentről valaki jelenti: "Herr Kaleu!
Négy halottunk és húsz sebesültünk van." Eck lemegy.
A tiszti étkezőben dr. Weispfenning Hameister eü. tizedes
segítségével operál. A bűzös kamrában a klórgáz-szag a vér
émelyítő szagával vegyül. Eck, miközben rosszullét kerülgeti,
a sebesültekhez szól pár bátorító szót, segít a mindkét lábán
súlyosan megsebesült Hoffmann hadnagyot a fülkéjébe vinni,
majd visszamegy a hídra. A szokatlan csendet az U-boot belsejéből
hallható kopácsolás töri meg.
Hajnalodik, amikor Lenz jelenti, hogy az U-bootot nem lehet
újra merülőképessé tenni. Ecknek döntenie kell a legnehezebb
kérdésben, amivel egy hadihajó parancsnoka szembekerülhet:
feladni, vagy folytatni a harcot. Egyre jobban világosodik.
A gépek újra támadni fognak. Az U-boot, amely merülni nem
tud, máris elveszett.
Eck a feladás mellett dönt. Parancsot ad a hajó elhagyására.
A súlyos sebesülteket mentőtutajokra, a könnyű sebesülteket
egyszemélyes tömlőcsónakokra helyezik. Mások úszva hagyják
el a fedélzetet. Eck Lenz mérnökkel és két emberével marad
vissza, hogy a robbantást előkészítsék. Míg odalent a robbantó-tölteteket
a torpedófejekre rögzítik, Eck a hídon vár. Ekkor látja meg
a gépeket. Négyen vannak most is. Lenz és a két "maat" felrohan.
Jelentik a parancs végrehajtását: az U-boot kilenc perc múlva
robban. Mindhárman a vízbe ugranak.
Eck utolsónak marad a fedélzeten. Meglepi, hogy a gépek
nem támadják a hajót. A part felé menekvőkre tüzelnek. Látja,
hogy ugranak vízbe a tutajokról és csónakokról, hogy csapódnak
a lövedékek a vízre közöttük. Hitzelberger őrvezető felkiált,
a mentőmellényes holttestet magával ragadja a hullámverés.
A horizonton egy fregatt tűnik fel, a H.M.S. Falmouth. Egy
konvoj kíséretéből vált ki, hogy az U-bootot üldözőbe vegye.
A tüzelés megszűnik.
Eck a vízbe ugrik. Egy hétfőnyi csoporttal együtt éri el
a parti sziklákat. Köztük van a sebesült Hoffmann. Embereinek
jó része még a vízben küszködik a hullámveréssel.
Örökkévalóságnak tűnő néhány perc, de kilenc még nem telt
el. Eck most néz vissza hajójára. Az U-852-es a vízből kiemelkedve
nyugodtan áll, amikor az egyik gép rárepül. Nagyon alacsonyan,
legfeljebb ötven méteren, pontosan az U-boot fölött van abban
a pillanatban, amikor a robbanás bekövetkezik. A gép egy
másodpercig szinte áll a levegőben, majd a lökéshullám magasba
dobja. Szárnyai, mintha lerázná őket, letörnek, a csonka
géptörzs a vízbe csapódik. Két fekete pont külön zuhan. A
pilóták teste, amely az egyre terjedő olajfolt közepébe csapódott,
azonnal lángra lobban.
A sors keze.
Eck megkövülten nézi a jelenetet, majd egy szikla mögé roskad.
Egy rémült kiáltás téríti magához: "Herr Kaleu! Das
Boot! Der Turm!" - Kapitány úr! Az U-boot! A torony!
Eck odanéz, ahol az U-852-es szürke teste eltűnt. A torony
sértetlenül emelkedik a víz fölé. Benne a hajónapló. "1944.
március 13., 19.30 óra. Peleus görög hajó..." Egy bűntett
dokumentuma.
A sors másik keze... |