|
TÖRTÉNETEK
A "Siklólovagok" támadása
Az "Overlord" hadművelet brit
nyitánya
Szerző: Horváth Zoltán
A Csatorna titeket megállíthat, de bennünket nem! - hirdették
a krétával felírt, öles betűk a 13-as oldalszámú vitorlázógép
törzsén. Valamivel hátrébb, kisebbekkel ez állt: Nem felejtünk
Coventry, Plymouth, Bristol és London! Fritzek, most mi
jövünk! A körülötte gyülekező deszantosok, fekete, barna
és zöld festékkel elcsúfított arca mindenre elszántságról
vallott. A sisakjukról lecsüngő álcázás még marconábbá
tette külsejüket. Ugyanekkor mások, másik reptereken, nagy
hórukkozással dzsipeket, páncéltörő- vagy légelhárító ágyúkat
rakodtak be a Horsák és a Hamilcarok gyomrába. Megint más
megindulási körletekben ezalatt, felszerelésük súlya alatt
nyögő harcosok viaskodtak a szállítógépek meredek lépcsőivel.
Valamennyien a britek 6. légideszant-hadosztályának a katonái
voltak és első, éles bevetésükre készültek. Mindez 1944.
június 5-én, a sötétedést követő órákban történt, a "D-day"-ként
elhíresült, normandiai partraszállás előestéjén.
22
óra 30-kor a 22. brit ejtőernyős század 60 katonája teáját
szürcsölgette a mozgó kantin pultjánál, vagy a hat Albermarle
mellett téblábolt. Ezeket a kétmotorosokat a háború elején
bombázóknak szánták, de történetünk idejére feladatkörük
vitorlázógépek vontatására és ejtőernyősök célba juttatására
módosult. A harcosok a 6. légideszant-hadosztály, különlegesen
kiképzett jelzői voltak, akiknek fél órájuk volt rá, hogy
az ejtőernyővel érkező dandárok számára kijelöljék a leugrási
zónákat. Az összesen 4310 főt számláló erő elindulását követően
vitorlázógépek szállnak majd fel. Ezek szállítják a merville-i
üteget megtámadók nehézfegyverzetét, a figyelmet elterelő
rohamcsapatot, valamint pár órával később a többi felszerelést
és Gale vezérőrnagyot a hadosztály parancsnokságával egyetemben.
A jelzők természetesen számukra is kitűznek leszállóhelyeket.
A Sten géppisztolyok, kések, kézigránátok, rádió-irányadók,
jelzőlámpák és egyéb készülékek, meg persze az ejtőernyők
súlya alatt görnyedezők a következő 20 percben megtöltötték
a szállítógépeket. Az első Albemarle 23 óra 03-kor startolt
és a reptér végi fasor felett, méterekkel áthúzva délnek
fordult. Az öt másik gyors egymásutánban követte. Június
6-án 0 óra 20-kor (legalábbis a pilóták szerint) megérkeztek
az ugrásra kijelölt három terület fölé. A földet érők közül
valójában csak a Varaville-nél ledobott szakasz került a
megadott helyre. A gépeket Ranville közelében elhagyókat
az erős szél a kijelölt vidéktől messze keletre sodorta.
Mégis a Toufréville környékére küldött húsz katona járt a
legszerencsétlenebbül. A szakasz egyik fele a ranville-i
övezetbe érkezett, ezért ők rossz helyen tűzték ki a leszállási
helyet. Másik fele ugyan jó helyen ugrott, viszont katonái
közül hatot a szél a Dives folyó elárasztott völgye felé
vitt, mely számukra halálos csapdának bizonyult. Mivel a
hetedik jelzőt a német őrszemek lelőtték, mindössze hárman
maradtak a feladat végrehajtására. A fő erők érkezéséig még
30 percük sem volt. Nem is vesztegették idejüket a haditervben
szereplő helyszín keresgélésével, hanem a "K" betűt
villogó jelzést azon a gabonaföldön helyezték el, amelyikre
leérkeztek. A másik két szakasz tagjainak bosszúságát fokozta,
hogy az irányadók, a vizuális jelzésre szolgáló lámpák és
fluoreszkáló vászoncsíkok vagy tönkrementek, vagy elvesztek.
Ezért ők zseblámpákkal tűzték ki a leszállóhelyeket. Az ilyen
vagy olyan jelzőberendezések a felsorolt nehézségek dacára,
időben kezdtek működni, ami a jelzők találékonyságát dicséri.
Akik a hidak megszerzésére indultak
Egy
időben a jelzőkkel a térségbe érkezett hat Halifax négymotoros
is. A mögéjük kapcsolt Horsa vitorlázógépekben 180 harcos
ült. A vontatmányok közül az első június 5-én 22 óra 56-kor
startolt a RAF Dorset grófságbeli repteréről. A többiek egyperces
időközökben követték. A 6. légideszant-hadosztály 6. dandárját
alkotó oxford-buckinghamshire-i könnyűgyalogság 2. zászlóaljából
és a 249-es műszaki század utászaiból összeválogatott erő
parancsnoka Howard őrnagy volt. A tiszt az élen húzott Horsában
foglalt helyet, együtt az 1. szakasz katonáival és parancsnokukkal,
Brotheridge hadnaggyal. Ahogy az 1500 m-es utazómagasságba
emelkedtek, a holdvilág megcsillant a Csatorna vizén. Hamarosan
láthatóvá vált előttük a francia szárazföld sötét vonala.
A rájuk váró feladat nehézségével valamennyien tisztában
voltak: nem elég, hogy az őrséget lerohanva, sértetlenül
kellett elfoglalniuk két hidat, melyeket a németek a jelentések
szerint aláaknáztak, hanem azokat még az erősítés megérkezéséig
tartaniuk is kellett. A start után egy és 1/4 órával a laza
kötelék Cabourgtól nyugatra átrepülte Normandia partvidékét.
A bombázók navigátorai, a leoldás előtt az egymásköztin keresztül
részletesen tájékoztatták a vitorlázógépek pilótáit a pontos
helyzetről, magasságról, utazósebességről, a szélirányról
és sebességéről, valamint az útirányról. 0 óra 15-től következett
a Horsák leoldása. A Halifaxek ezután Caen felé vették az
irányt, hogy ledobják a városra a figyelemelterelésül magukkal
cipelt bombaterhet. A nagy famadarak pedig 160 km/h-val,
csendesen siklottak a 10-11 km-re elhelyezkedő leszállóhelyek
felé. A sötétben nehéz volt felismerni a jellegzetes tereppontokat.
A Wallwork törzsőrmester kormányozta Horsa hamarosan Bois
de Traven, a környék legnagyobb erdeje fölött járt. Ennél
a fordulópontnál kellett az első három gépnek északnyugati
irányt felvenni. A gép orra azonban éppen takarta a fákat.
A pilóta, hogy tisztábban lásson, jobbra, éles bedöntésű,
90 fokos fordulóba kezdett. Szinte rögtön megpillantotta
a célokat: a Caeni-csatorna hídját Benouville-nél és az Orne
folyóét Ranville-nél. Az övé az előbbi volt. A fékszárnyat
félig leeresztve 300 m-ig süllyedt. Újabb 90 fokos fordulót
követően szólt a másodpilótának, hogy nyisson fékernyőt.
A hatás azonnal jelentkezett és a gép 100 km/h körüli leszállósebességgel
közeledett a hídtól délkeletre található, háromszögletű terület
felé. Az utolsó másodpercben Ainsworth törzsőrmester leoldotta
a fékernyőt és a Horsa nagy reccsenéssel földet ért. Miközben
dülöngélve, csikorogva végigcsúszott a talajon, a törzs alsó
borítása felszakadt. A gép végül, orrával elakadt egy szögesdrót
akadályon és 43 m-re a keleti hídfőtől, jobb oldalára billenve
megállt.
A tűzkeresztség a "Pegazus"-hídnál
Az
ütközéstől a két pilóta, a pozdorjává törött plexin keresztül
kirepült és eszméletét vesztette. A hídon sétálgató két őr
a Horsa leérkezése által keltett zajról azt hitte, hogy valamelyik
megrongált bombázógépről leszakadt részek becsapódásai okozták.
Howard és katonái gyorsan magukhoz tértek a kemény földet
érés sokkjából és az oldalajtón át kirajzottak a gépből.
Körülpillantottak és meghökkenve látták, hogy a hídtól még
50 m-re sincsenek. A másik meglepő dolog a csend volt. Ők
ugyanis fegyverropogást vártak. Brotheridge és az 1. szakasz
emberei átverekedték magukat a drótakadályokon és a célobjektum
felé rohantak. Mögöttük akkor suhant be a második Horsa.
Boland és Hobbs törzsőrmesterek, hogy elkerüljék az előttük
leszállt gépet, az utolsó pillanatban élesen jobbra fordultak.
A zökkenés kirepítette Wood hadnagyot, a 2. szakasz parancsnokát.
Mire a tiszt feltápászkodott, emberei már körülötte álltak.
A szakasz futólépésben, a vitorlázógépek leszállása ellen
szánt oszlopok kiásott gödreit kerülgetve indult a híd felé,
melytől pár méterre már várta őket Howard őrnagy. Kettes
feladat indul! - adta ki a parancsot. A deszantosok erre
elrobogtak, hogy megtisztítsák a keleti part lövészárkait,
elfoglalják az ottani géppuskafészkeket és a páncéltörő ágyúk
állásait. Ekkor érkezett meg a Barkway és Boyle törzsőrmesterek
vezette harmadik vitorlázógép. A másik kettő mögött, nagy
zökkenéssel megálló gépből ketten repültek ki: Vaughn százados,
aki a kötelék orvosa volt és a 3. szakasz parancsnoka, Smith
hadnagy. Utóbbi rögtön felpattant a pocsolyából és emberei
zömével a híd irányába rohant. Szakaszának legalább fél tucat
katonája viszont akkor még javában a roncsból való kijutással
bajlódott. Az óra éjfél után 20 percet mutatott. A Brotheridge
vezette szakasz már a hídon volt. Az egyik felocsúdó német
őrszem riasztólövést adott le puskájából. A másikat, aki
rakétapisztollyal figyelmeztetést küldött a ranville-i híd
őrségének, a hadnagy egy sorozattal leterítette. A szakasz
két harcosa ugyanekkor kézigránátokkal támadta a közeli géppuskafészket.
Az utászok eközben, robbanószerkezetek után kutatva, nekiláttak
a híd átvizsgálásának és minden vezetéket elvágtak, amit
csak találtak. A felzavart németek észbe kaptak és tüzet
nyitottak. Ahogy az élen rohanó hadnagy gránátot dobott a
túlparti géppuskaállásba, egy lövedék torkon találta és azonnal
megölte. A többiek átugorták a híd közepén összerogyott tisztet
és csípőből tüzelve, kézigránátokat dobálva pillanatok alatt
a nyugati parton voltak, ahol megkezdték az ellenség kifüstölését.
A 2. szakasz közben elbánt a híd keleti végét védő tüzelőállásokkal,
beleértve egy 20 mm-es gépágyúét is. Az ellenállás szervezetlensége
elárulta, hogy a német őrség nagy része kereket oldott. Az
őrnagyhoz jelentéstételre visszasiető Wood útközben láblövést
kapott. Minthogy helyettese szintén megsebesült, a szakasz
vezetését az egyik tizedes vette át. A közben berobogott
3. szakaszt Howard őrnagy átküldte a nyugati oldalra, hogy
az ott küzdők így megerősítve, mielőbb legyűrjék a németeket.
A csata közben Smith hadnagyot egy gránátszilánk súlyosan
megsebesítette. A lerohanással elért győzelem után a szakaszok
a híd két végében védekezésre rendezkedtek be. Csak utóbb
derült ki, hogy a robbanótölteteket még nem szerelték fel,
azokra egy fészerben akadtak rá. A hamarosan "Pegazus" nevet
kapott híd környéke lett Franciaország legelső felszabadított
területe.
Híd az Orne folyón
Miközben
a gépek Howard őrnagy három szakaszával a Caeni-csatorna
felé suhantak, a másik három Horsa is célja felé tartott.
A sorban negyedikként vontatott vitorlázógépet, mely a másik
szekció élén repült, rossz helyen kapcsolták le. Következésképpen
az őrnagy helyettesét, Priday századost és a 4. szakaszt
szállító famadár 8 km-rel keletebbre, a Dives folyó hídja
mellé érkezett. A Hooper hadnagy vezette szakasz őrizetlenül
találta a szerkezetet, amiből rájöttek, hogy rossz helyen
járnak. Gyors tanácskozást követően, erőltetett menetben
indultak útnak eredeti céljuk felé. A következő gép már valamivel
jobban navigált. Az 5. szakaszt szállító Horsa a kijelölt
helytől 600 m-re ért földet. Mire a Sweeney hadnagy vezette
csapat felbukkant a híd nyugati végénél, a később földet
ért 6. szakasz katonái már elfoglalták annak keleti oldalát.
Minderre azért voltak képesek, mert pilótáik - Howard és
Baacke törzsőrmesterek - a kiválasztott leszállóhely kellős
közepére tették le gépüket. A fákkal körülvett térség a céltól
300 m-re, északnyugatra feküdt. A hidat egy szem géppuska
őrizte, melyet a szakasz aknavetőse egyetlen, jól irányzott
76,2 mm-es gránáttal megsemmisített. A védtelenül maradt
építmény környékét Fox hadnagy emberei percek alatt elözönlötték.
Howard őrnagy rohamcsapatai alig negyed óra alatt elfoglalták
a két célpontot. A rádiós leadta az akció sikerét jelentő "ham
and jam" (=sonka és dzsem) jelzést. 0 óra 40-től repülőgépmotorok
százainak, egyre erősödő morajlása tudatta a hadosztály első
győzelmének örvendezőkkel, hogy az 5. és a 3. ejtőernyős
dandárok katonáinak képében, a terveknek megfelelően érkezik
az erősítés.
Harcban az 5. ejtőernyős-dandár
Az egység Normandiában földet ért első embere Nigel Poett
volt. A dandártábornok a jelzőket követő három Albemarle
egyikéből ugrott, melyek az alakulat előőrsét szállították.
A parancsnok előredobására azért volt szükség, hogy legyen
egy tájékozott, döntésre képes személy a helyszínen arra
az esetre, ha Howard őrnagyék akciói a két hídnál netán kudarccal
végződnének. A töksötét éjszakában a lehető legsimábban értem
földet. Nem láttam sehol egy lelket és körülöttem, leszámítva
a távolodó gép motorzaját, síri csend uralkodott. A Ranville
felé tartó Albemarle haladási irányát követve indultam el.
Egy percen belül elkezdődött ott a támadás, mert a híd felől
villogás látszott és fegyverropogás hallatszott. Nem vártam
senkire, hanem egyenesen arrafelé vettem az irányt, remélve,
hogy rádiósom is így tesz. Mint utóbb kiderült, a németek
tűzharcban megölték. Mire az Orne partjára értem, Howardék
már legyőzték a hidakat őrzőket. Kisvártatva meghallottam
az 5. dandárt szállító gépek morajlását. A Stirlingek közül
az elsők a 7. zászlóalj ejtőernyőseit hozták. A három puskás
századból, egy géppuskás-, egy híradós-, egy mesterlövész-
és egy aknavetős szakaszból álló zászlóaljat 5-én 20 órakor
riasztották. Miután leadtak minden személyes iratot, levelet,
fotót, a 720 katona fogta felszerelését és felkapaszkodott
a teherautókra. 36 telt meg velük. Minden Stirling egy ilyen "rakomány" ejtőernyős
szállítására volt képes. A különben csendes reptéren lekászálódó
katonák csoportjai között itt-ott halk nótaszó hallatszott.
Várakozás közben egyesek teáztak, mások meg álcázó festékkel
mázolták be arcukat. Jó páran felfújható gumicsónakokat gyömöszöltek
málhazsákjukba a célterület két folyóján történő átkeléshez.
A rövid eligazítást és a karórák egyeztetését követően beszálltak
gépeikbe. A feldübörgő motorok melegítését követően a légcsavarok
meglódították a Stirlingeket. A felszállópályára gurult gépek
gyors egymásutánban startoltak és a Csatorna felé vették
az irányt. A támaszpont körüli otthonokban felriadók ilyesmiket
mormogtak az orruk alá: Na, ismét bombázni mennek! - aztán,
a másik oldalukra fordulva, aludni próbáltak. Hogy ezúttal
másról volt szó, csak másnap délelőtt tudták meg. 0 óra 45-kor
a szél felhőket kergetett a kiugrásra kiválasztott területek
fölé. Ez nemcsak a táj jellegzetes pontjait takarta el, hanem
a különböző jelzéseket villogó lámpákat is. A négymotorosok
kétségbeesetten körözve keresgélték a kiválasztott helyeket.
A légvédelem hirtelen életre kelt és nyomjelzős lövedékek
hasították keresztül-kasul az eget. Két Stirling végzetes
találatot kapott. A felgyújtott négymotorosok spirálozva
zuhantak arra a francia földre, melynek felszabadítására
érkeztek. Gépenként hatfős személyzet és 20 ejtőernyős veszett
oda bennük. 0 óra 50-kor a megmaradt 34 gépből ugrani kezdtek
a deszantosok. Tíz másodperc alatt a földön voltak. Mégis
végtelenül hosszúnak tűnt számukra ez az idő, mert közben minden
irányból narancsszínű, zöld, sárga vagy fehér tűzcsíkok tartottak
feléjük. Radmore százados az 5. dandár híradósainak parancsnokaként
indult erre a bevetésre. Jól emlékszem, hogy a Csatorna átrepülésének
utolsó percében a Stirling padlójáról eltávolították az ugrónyílás
fedelét. A résen keresztül látszott Normandia földje és a
németek nekünk szánt tűzijátéka. 150 m-ről ugrottunk. A málhazsákon
kívül egy Sten géppisztolyt is rajtam lógott. Nagyon rövid
idő alatt földet értem. A lehető legnagyobb zűrzavarba csöppentem.
Nem elég, hogy a légvédelmi tűz miatt kétségbeesetten manőverező
pilóták a számítottnál sokkalta nagyobb területre szórtak
szét minket, ráadásnak még a különböző alakulatok katonái
jól össze is keveredtek. Akik a sötétben szerencsésen földet
értek, lázasan keresgélték egymást és parancsnokaikat. A "V" kérdésre
adott "Victory" válasszal tudták bizonyítani, hogy
britek. A zászlóaljak parancsnokai eközben különféle hangjelzésekkel
igyekeztek összeszedni embereiket. A 7.-é például madárhívogató
síppal, a 13.-é meg vadászkürttel. Pine-Coffin alezredes,
a 7. zászlóalj parancsnoka 2 óra 30-ig csupán 200 ejtőernyősét
tudta maga köré gyűjteni. Bár sem aknavetős, sem a géppuskás
szakaszának nem volt semmi nyoma, nem várhatott tovább rájuk.
Kénytelen volt elindulni csapatával, mely csak puskákkal,
géppisztolyokkal, Bren golyószórókkal, PIAT páncéltörőkkel
és kézigránátokkal volt felfegyverkezve, hogy megerősítse
a hidakat védő szakaszokat. Szerencséjükre legalább a tájékozódásra
nem kellett időt fecsérelniük, mert egy világítóbomba láthatóvá
tette Ranville VI. századi öreg templomát. Azonnal tudták
az irányt. Nem így Radmore százados, aki Dolden főhadnaggyal,
a zászlóalj hírszerző tisztjével a gyülekezési hely, a Ranville-től
1,5 km-re, északra található kőfejtő felé vezető utat kereste.
Botorkálásunk közben egy útjelző táblára akadtunk. "Ezen
a gyakorlaton úgy sincsenek döntőbírák, csaljunk egy kicsit!" -
indítványoztam. Dolden a nyakamba ült, hogy öngyújtója lángjánál
kisilabizálja, hol a csudában lehetünk. Abban a pillanatban
hallottuk meg a távolból a 13-asok vadászkürtjének hangját.
A térképet előkapva kiderítettük, hogy célunktól 4 km-re
vagyunk. Hajnali 3-ra oda is értünk. A zászlóalj összeszedett
része ezalatt eljutott a híd közelébe, ahol vakító felvillanások
és heves robbanások dörgése fogadta őket. Egy vérfagyasztó
pillanatig azt hitték, elkéstek. A "csatazaj" azonban
egy kilőtt német páncélos belsejében felrobbanó lövedékektől
eredt. Megnyugodva hajigálták hát el a gumicsónakokat és
3 órára a hidak környékén létesített tüzelőállásokban voltak.
Az A század töredéke Benouville falucskában, a B-é pedig
a Le Port nevűben foglalt tüzelőállást. Az alezredes az Orne
hídjánál egy szakaszt hagyott, amennyi embere pedig a C századból
összejött, az lett a tartalék. Hajnal előtt egy órával a
németek három oldalról is megtámadták az A századot. A tartalékból
egy szakasz, bár komolyabb fegyvereik nem voltak, a segítségükre
sietett. A szorongatott alakulat a pergőtűzben hősiesen kitartott,
miközben aknavetőseik és géppuskásaik, onnan 20 km-nyire
keresgélték a feléjük vezető utat. Abban a szituációban annyit
értek a kutyaszorítóba kerülteknek, mintha tőlük 2000 km-nyire
lettek volna! A felmentést 6-án a déli órákra várták. A 185.
gyalogosdandár azonban csak 21 óra 30-kor érte el a két hidat,
melyeknél Howard őrnagy katonái éppen 21 órán keresztül tartottak
ki.
A
12. zászlóalj feladata a Ranville környékén található stratégiai
pontok elfoglalása volt. 23 óra 30-kor az alakulat ejtőernyőseit
szállító Stirlingek motorjai felköhögtek és az óriások kisvártatva
megindultak a felszállómező felé. A gépek baj nélkül átrepülték
a Csatornát. Ahogy közeledtek Normandiához, az ugrónyílásokon
kinézők a mélyben homályosan kivehették a parton megtörő
hullámok fehérségét. A látvány hasonlított a gépek törzsére
és szárnyaira, sietősen rámázolt, fehér és fekete inváziós
sávokra. Előbb parti sziklák és hatalmas fák különös alakjai
tűntek el alattuk, amiket magas sövényekkel határolt szántóföldek
képe követett. Kigyulladt a vörös fény, aztán - 0 óra 50-kor
- a zöld. Ugrás! Az ernyők belobbantak és a hevedereken csüngők
csendesen ereszkedtek az ismeretlenbe. A zsinórzat között
fütyülő szél és a selyemkupola csattogása kísérték a katonákat
rövid útjukon. Kisvártatva nagy huppanások, nyögések és a
felszerelés csörömpölése jelezték, hogy megérkeztek Franciaország
földjére. Talán említeni sem kell, hogy ezt a zászlóaljat
is alaposan szétszórták. A parancsnok, Johnson alezredes
2 óráig csupán emberei 60%-át tudta összeszedni. A 12-esek
4 órára mégis maradéktalanul teljesítették a rájuk szabott
feladatokat. Az A század elfoglalta az Orne hídjától keletre
eső útkereszteződést. A B század Le Bas de Ranville déli
peremén, a C pedig a Caen felé néző magaslatokon ásta be
magát.
A 13. zászlóalj harcosai szintén 0 óra 50-kor kezdtek kiugrani,
és őket is "rendesen" szétszórták. Feladatuk volt
a Ranville és a szomszédos falucskák megtisztítása, valamint
az, hogy a vitorlázógépek leszállására kiszemelt, sík területekről
eltávolítsák a beásott, néha még alá is aknázott póznákat.
Bár a vadászkürt szavára csak zászlóalj fele gyűlt a parancsnok
köré, 2 óra 30-ra mégis elfoglalták Ranville-t. Ezzel pedig
a briteké lett az első francia város felszabadításának dicsősége.
Az utászok ezt követően kezdték meg az akadályok felrobbantását
és az aknák hatástalanítását, hogy az egy óra múlva érkező
vitorlázógépek biztonságosan földet érhessenek. A nyílt területen
dolgozókra zúdított német géppuskatűz dacára leszállásuk
idejére a térség jelentős részét megtisztították. A 13-asok
másik felének katonái ez idő alatt messze keletre, az erdők
fáit kerülgetve, kerestek kiutat a sűrűből. Többségük, az
ellenséges csapatok közt átszivárogva, csak napok múlva jutott
el alakulatához. A két utóbbi zászlóaljhoz a D-napon nem
értek el a felmentő, partraszálló csapatok. Ennek ellenére
visszavertek számos német támadást - az elsőt hajnali 4-kor
- és kilőttek vagy fél tucat páncélost is. Részükre aznap
komolyabb erősítés csupán 21 órakor érkezett, a 6. légi szállítású
dandár vitorlázógépeivel.
A 3. ejtőernyős dandár viszontagságai
A
jelzőket rossz helyre ledobó gépek "jóvoltából" a
Hill dandártábornok vezette egységet alkotó 1. kanadai, valamint
a 8. és 9. brit zászlóaljak ejtőernyőseinek jó része számára,
nem a haditervben kiválasztott helyen villogott a megbeszélt
jelzés. Erre rátettek még egy nagy lapáttal azok a gépek,
melyek a légvédelmi tűz és a viharos szél miatt az előírt
útvonalról letértek. Akadtak, akik a kijelölt helytől 16
km-re, keletre értek földet és olyanok is, akik a "Sword" parttól
csupán 1 km-re! Éjfél után 1 órával kezdték meg az ugrást
a kanadaiak. A dobás mintegy 30 percig elhúzódott és a deszantosok
végül a tervezettnél 40-szer nagyobb területre érkeztek.
Ráadásul akadt olyan Albemarle, amelyik valamennyi "utasát" visszavitte
Angliába. A várakozók egyike ugyanis, a gépet megbillentő,
légvédelmi gránát robbanásától belezuhant a nyílásba. Társai
egyszerűen képtelenek voltak onnan kicibálni a beszorult
szerencsétlent. Ebből a zászlóaljból 86 fő azért esett fogságba,
mert a pergőtűztől megzavarodott pilóták őket az Orne keleti
partja helyett a Dives keleti oldalára dobták, németektől
hemzsegő területre. Ez a társaság azonban még mindig jobban
járt, mint azoknak a szakaszoknak a tagjai, akiket az elárasztott,
mocsaras vidékre sodort balsorsuk és a szél, vagy az a raj,
melynek öt emberét a németek összeterelték és kivégezték.
A kanadaiakra várt különben a Varaville és a Robehomme helységektől
keletre épült két híd felrobbantása. A víz alatt álló területre
ugrott B század egyik fele már annak is örülhetett, hogy
sikeresen partra tudtak evickélni. Ma sem tudni azonban,
hogy hányan lelték halálukat a felszín alatt, gonoszul megbújó,
két méter mély csatornákon való átkelés során. Sokukat ugyanis
nehéz felszerelésük a keresztül-kasul vezetett árkok mélyére
húzta. Toseland hadnagy az 5. szakasz parancsnoka a szerencsés
túlélők között volt. Egy maroknyi emberrel elindult a robehomme-i
híd elpusztítására. Útközben csatlakozott hozzájuk néhány
katona a 8. és a 9. zászlóaljtól. Hajnali 3-ig hiába várták
ott az utászokat. Akkor 15 kg-nyi robbanószerrel megkísérelték
a szerkezet levegőbe repítését, de csak meggyengíteniük sikerült.
Végül reggel hatkor, Inman hadnagy vezetésével öt utász 100
kg robbanóanyaggal lerombolta. Az A század katonái ezalatt reménytelenül
keresgélték egymást. A gyülekezőhelyen Clancy hadnagy mindössze
három emberét találta. A később még 21 fővel bővült csapat
Merville felé vette az irányt, ahol feladatuk az üteget támadó
9. zászlóalj visszavonulásának biztosítása volt. Útközben,
Gonneville-sur-Merville közelében kis híján áldozatul estek
az üteget támadó RAF Lancasterek célt tévesztett bombáinak.
A C századra négy, fontos feladat végrehajtása várt. A varaville-i
helyőrség lerohanása, a várostól keletre lévő útkereszteződéshez
állított 75 mm-es löveg semlegesítése, a Divette folyó hídjának
lerombolása és a közeli rádióállomás kiiktatása. McLeod őrnagy
azonban alegységének csak töredékét találta meg. 1 óra 30-kor
15 katonát számolt össze. Összes fegyverük egy PIAT páncéltörő,
három Sten géppisztoly, kilenc puska és az őrnagy revolvere
volt. Mégis elindult Varaville ellen. Útközben, a 9. zászlóalj
kóborlói közül hozzájuk szegődött Walker hadnagy vezetésével
egy teljes fegyverzetű raj. A településtől keletre épített
kastélyban állomásozott a 96 főt számláló német helyőrség.
Az ostrom első perceiben elesett az őrnagy és a PIAT kezelője.
A parancsnokságot, Hanson százados vette át, aki egy fél
szakasznyi erővel éppen akkor érte utol őket. A csapat kisvártatva
egy könnyű aknavetővel is gazdagodott. A németek 8 óra 30-kor
kitűzték a fehér zászlót, és azt kérték, hogy elszállíthassák
sebesültjeiket. A százados beleegyezett. Ekkor hallották
meg azt a robbanást, mely jelezte, hogy Davies őrmesternek
és utászainak sikerült a levegőbe repíteni a hidat. 10 órakor
négy, hajszálpontosan kilőtt aknagránáttal, újra kezdték
az ostromot. A robbanásokat követően füstgránátokat lőttek
a németekre, akik közben megtudták, hogy elvesztették 75
mm-es ágyújukat, ezért megadták magukat. A győztesek 43 foglyot
ejtettek. A varaville-i csata véget ért. Az ejtőernyősöket
a kora délutáni órákban mentette fel az 1. különleges dandár.
A kanadaiak, hadifoglyaikkal együtt este hatkor masíroztak
be Le Mesnil közelében összegyűlt egységükhöz.
A
harcedzett Pearson alezredes vezette 8. ejtőernyős zászlóalj
feladata Bures község elfoglalása és a közelében található
vasúti híd megsemmisítése, valamint az onnan délre fekvő,
Troan helység kézre kerítése és két közúti hídjának levegőbe
repítése volt. A zászlóalj többsége Bois de Bavent, Normandia
egyik legnagyobb erdejének légterében ugrott. Napokig tartott,
mire a fák tetejére leerszkedett katonák közül az utolsók
is kikeveredtek a sűrűből. Nem meglepő, hogy a Toufreville-nél
gyülekezők létszáma még 1/2 4-kor is csupán 11 tisztből és
130 legénységi állományú harcosból állt. Utászaiknak azonban
se híre, se hamva nem volt! Ennek ellenére a hidakat sikerült
használhatatlanná tenniük, bár az utolsót csak 9 óra 15-kor.
A merville-i rajtaütés
Jóllehet
a többieké sem volt gyerekjáték, vitathatatlan, hogy a 3.
dandárra kiszabott feladatok legnehezebbjét, az erősen védett
merville-i üteg lerohanását, a 9. zászlóalj kapta. A Fritzek
azt hiszik, hogy csak őrültek merészkednek oda. Ezért támadjuk
meg mi! - mondta katonáinak Gale vezérőrnagy. A felderítés
szerint a 2 m-es fal- és mennyezetvastagságú betonbunkerekből
négy darab, 16 km-es lőtávolságú, 150 mm-es űrméretű ágyú
nézett a "Sword" partszakaszra. Mivel a négy bunker
tetejét 3,5 m-es földréteggel borították, azokat bombabiztosnak
tekintették. Az üteg köré két sorban drótakadályokat húztak
és közel 400 m hosszban harckocsi-árok is készült, mely 3
m mély és 5 m széles volt. A védelmet tíz, gondosan elhelyezett
géppuskafészek és körbe telepített aknamező tette szinte
áttörhetetlenné. Az őrség létszámát 180 fősre becsülték.
Igen fontos szempont volt, hogy az ágyúkat legkésőbb 5 óra
30-ig hatástalanítsák. Az aprólékosan kidolgozott támadást
az alakulat parancsnoka, Otway alezredes 11, különböző feladatú
csoport, gondosan időzített bevetésével tervezte. Hozzájuk
csatlakozott volna még három vitorlázógépnyi katona, akiknek,
fokozandó a meglepetést, a roham kezdetekor kellett volna
leszállni az üteg területére. A támadásban résztvevőket szállító
gépek 23 óra 10-től startoltak Brize Nortonból és Harwellből.
Az elsők a felderítők voltak, akiknek egyrészt ki kellett
jelölni a többi ejtőernyős kiugrási helyét, másrészt meg
utat találni az üteg védelmén keresztül. 0 óra 30 és 40 között,
a terv egyik kulcsfontosságú mozzanatának végrehajtása a
RAF 100 Lancaster nehézbombázójára várt. A deszantosok akcióba
lendülése előtt kellett megpuhítaniuk az üteg védelmét 2
tonnás bombákkal. Az alacsony szintű felhőzet azonban nem
kedvezett a nagy magasságú, precíziós légitámadásnak. A "rakomány" nemcsak
hogy mellé ment, hanem kis híján végzett a felderítőkkel.
A zászlóalj fő erőinek érkezése sem volt zavartalan. A pilóták
egy része, összetévesztve az Orne és a Dives torkolatát,
négy perccel korábban fordult rá a célra. A heves légvédelmi
tűzben kétségbeesetten manőverező C-47 Dakotákban egymás
hegyén-hátán hevertek a mintegy 50 kg-os felszerelés alatt
görnyedezők. Akik már kiugrottak, azokra is hajmeresztő pillanatok
vártak. Az utánuk érkező gépek némelyike ugyanis alacsonyabban
jött és a leereszkedők között száguldott át. A kavarodásban
a tervezett 1,3 km2-es terület helyett százszor akkora térségben
szórták szét őket. Hiába volt a többhetes, alapos felkészülés,
akadt olyan, aki a céltól csaknem 60 km-re ért földet! A
bajt tetézte, hogy a felszerelést szállító 11 vitorlázógépből
egy sem érkezett meg. Ötről kiderült, hogy a Csatorna felett
a viharos szél eltépte vontatókötelüket és a Horsákat, rakterükben
járművekkel, fegyverekkel, elnyelte a háborgó víz. Pedig
minderre Otway embereinek perceken belül égető szüksége lett
volna. Eközben az alezredes, aki csak nehezen tudta elhagyni
az élesen manőverező Dakotát, nem is sejtette, hogy két emberével
egyenesen a merville-i helyőrség parancsnoksága által elfoglalt
tanya kertjébe ereszkedik. Ráadásul ketten pontosan az épület
oldalánál lévő melegház tetején kötöttek ki. A csörömpölésre
német tisztek rohantak elő pisztolyokkal hadonászva. Az alezredes
tisztiszolgája egy téglát vágott az üveghez, amiről azok
azt hitték, hogy kézigránát és ész nélkül fedezéket kerestek. Míg
a földön lapultak, a három brit kereket oldott. A gyülekező
helyre érve Otway rögtön látta, hogy terve romokban hever.
2 óra 50-ig zászlóaljából mindössze 150 ember gyűlt köréje.
Se dzsipek, se ágyúk, se aknavetők, se utászok, se robbanóanyagok,
se aknakereső műszerek, se orvosi felszerelés! A puskásokon
kívül csak egy fél szakaszra való mesterlövész, hat szanitéc,
20 "bangalore torpedó" (a drótakadályok megsemmisítésére
szolgáló, cső alakú, összecsavarható robbanószerkezet), valamint
egyetlen könnyű géppuska állt rendelkezésére. Tovább várni
viszont nem volt értelme, hisz' kiderült, hogy a dobás zűrzavarában
a felszerelés és az emberek Normandia területén belül akárhova
kerülhettek. Otway parancsot adott: Irány a 3 km-re fekvő
üteg! A terv egyetlen pontja teljesült csak maradéktalanul:
Smith őrnagy és felderítői bejutottak az üteg területére,
utakat jelöltek ki az aknamezőn és kifürkészték az ellenség
mozgását. Az őrszemek egyike alig fél méterrel járkált a
fűben lapuló ejtőernyősöktől. 4 óra 24-kor megérkeztek a
vitorlázógépek. A három helyett csak kettő, mert egy kötélszakadás
miatt Angliában leszállt. Az öszszesen 58 főt szállító vontatmányok
a légvédelmi pergőtűz dacára négy kört írtak le a leoldás
előtt. Mivel a pilóták hiába várták a megbeszélt jelet, az
aknavetőből kilőtt világítólövedéket, az egyik gép az ütegtől
6 km-re szállt le. A másik viszont, mely a céltól csupán
200 m-re, egy gyümölcsösben ért földet, magára vonta a kívül
elhelyezett német géppuskák tüzét. A kerítésen belül felállított
négy gépfegyver szintén tüzet nyitott. Ezek közül az ejtőernyősök
géppuskása hármat kilőtt. 4 óra 35-kor Otway parancsot adott
a rohamra. A felrobbantott "bangalore torpedók" utat
nyitottak a drótakadályok között és a támadók két irányból
megindultak. Az egyik csoport a géppuskásokat rohanta le,
a másik az ágyúk betonbunkerjei felé hajrázott. A zászlóalj
speciális, halálfejes jelvénye láttán a lövészárkokba húzódott
németek sikoltozva adták meg magukat. Az ágyúk betonfedezékeit
megrohanó négy, 12 fős osztag katonái hátul az acélajtókat
nyitva találták. Habozás nélkül berontottak és a kazamaták
csendjét fülsiketítő fegyverropogás verte fel. A meglepett
őrség katonái egymás után terültek el. A golyózáport 22-en
élték túl. Kiderült, hogy a kézre kerített partvédő-ágyúk
75 mm-es űrméretűek, vagyis csak fele akkorák, mint amekkorákra
számítottak. Elpusztításukhoz azonban nem volt megfelelő
mennyiségű robbanószerük, ezért a britek úgy tervezték harcképtelenné
tételüket, hogy két lövedéket töltöttek a csövekbe, aztán
elsütötték az ágyúkat. Az egyik robbanás halálos sebet ejtett
Dowling hadnagyon, a rohamcsapat vezetőjén. Otway emberei
a feladatot pontosan 5 órára teljesítették. Addigra viszont
csupán 85-en tudtak közülük megállni a saját lábukon. A többiek
elesetek, megsebesültek vagy eltűntek. Az alezredes a győzelemről
egy sárga rakéta fellövésével tudta értesíteni az "Arethusa" cirkálót,
mely különben 5 óra 45-kor tüzet nyitott volna az ütegre.
Otway, 6 óra 15-kor zászlóalja maradékával a közeli Le Plein
elfoglalására indult, de katonái Haugert elhagyva ellenséges
tűzbe kerültek. A német szakaszt szétverték és egészen Amfréville-ig
nyomultak előre, ahol védekezésre rendezkedtek be. Az eredeti
létszámának alig tizedével harcoló 9. zászlóaljat koradélután
mentette fel a partra szállt 1. különleges dandár 6. különítménye.
A
nehézfegyverzetet, dzsipeket valamint a 6. légideszant-hadosztály
teljes parancsnokságát szállító 69 vitorlázógép közben, 1/2
4-kor érkezett a térségbe. A szerencsés földet érést követően
Gale vezérőrnagy megnyugodva vette a zászlóalj-parancsnokok
jelentéseit. A célkitűzések nagy részét vagy már teljesítették,
vagy a legjobb úton haladtak megvalósításuk felé. És ami
a legfontosabb, a német parancsnokságnak még mindig nem volt
fogalma arról, hogy Észak-Franciaország melyik részén várható
igazából a szövetségesek partraszállása. A brit hadosztály
veszteségeit a második nap végén összegezték először. A halottak,
sebesültek száma meghaladta a 800-at és a parancsnokok több
mint 1000 katonájukat jelentették eltűntnek. Bár ez sem volt
csekélység, a légideszant-hadművelet tervezésekor borúlátóan
előre jelzett 80%-os veszteségnek ez csak töredékét tette
ki. Gale hadosztályának bemutatkozása várakozáson felül jól
sikerült. |
|