|
TÖRTÉNETEK
A sárga vihar
Amikor igazából lesújtott az
isteni szél
Szerző: Horváth Zoltán
1944. decemberére a Japán Császári Flotta már képtelennek
látszott arra, hogy a háború során még egyszer döntő csapást
mérjen az amerikai flottára. Tizennyolcadikán mégis beütött
a vész. Néhány óra leforgása alatt elsüllyedt a US Navy három
rombolója, súlyosan megrongálódott hét nagyobb és 23 kisebb
hadihajója, megsemmisült 146 repülőgépe, közel 800 tengerésze
is a hullámok közt lelete halálát. Ezt a komoly veszteséget
nem a "Kamikáze", azaz "Isteni szél" elnevezésű,
öngyilkos japán repülők számlájára kell írni. Akkor nem ők,
hanem a valódi isteni szél, egy tájfun csapott le az ellenségre.
Halsey tengernagy különben diadalmas 3. Flottája pedig alulmaradt
a Csendes-óceánnal szemben. A természet ugyanis néhanapján
- megmutatva igazi arcát - figyelmezteti az emberiséget arra,
hol is a helye abban a világban, amiről hiúságában már-már
azt képzeli, hogy teljesen uralma alá hajtotta.
Amikor a lokátorantennák veszélyessé
válnak
Előző számunkban esett szó az 1944. októberében vívott,
kétnapos Leyte-sziget környéki csatáról, melyben a japánok
megsemmisítő vereséget szenvedtek. A győztes 3. Flotta december
közepén újabb feladatot kapott: a Fülöp-szigetek Mindoro
nevű tagján elkezdődő partraszállás támogatását. A hajóhad
csapásmérő erejét a 38. Flottakülönítmény képezte, amit McCain
altengernagy vezetett. Gépei december 14. és 16. között kivívták
a térség feletti légi fölényt. Hogy megállítsák őket, a japánok
végső kétségbeesésükben ezúttal is a kamikázékat vetették
be. A szándékosan a hajókra zuhanó gépek ellen biztonságot
csak a 100%-os hatékonyságú légelhárítás jelentett. Megoldásként
a rendszerbe állított Grumman F6F Hellcat és Vought F4U Corsair
vadászgépekből, - a zuhanóbombázók és torpedóvetők számának
rovására, - a szokásos mennyiség dupláját telepítették a
nehéz hordozókra. Ennyi már elegendőnek bizonyult a hajóhad
folyamatos légi fedezetének biztosításához. A védelem első
lépcsőjeként egy körív mentén, körülbelül 100 km-nyire a
fő erőktől, radarral felszerelt rombolók őrködtek, melyek
azonnal jelezték a közelítő gépeket. További óvintézkedésként,
a támadásból visszatérő pilótáknak e hajók közelébe érve,
előre meghatározott, éles fordulókat kellett végrehajtani.
Egyrészt, hogy ilyen módon azok lokátorkezelői felfedezhessék
a rájuk akaszkodott japán "kullancsokat". Másrészt
pedig, hogy ezekkel a manőverekkel azonosítsák magukat. Amelyik
nem követte a fenti eljárást, azt automatikusan ellenségesnek
nyilvánították és ennek megfelelő fogadtatásban részesült.
Ám amilyen hasznosnak bizonyultak a flotta védelmében az
őrhajók árbocaira szerelt, nehéz lokátorantennák, olyan veszélyesekké
válhattak magukra a rombolókra nézve. A nagyméretű, "óriás
vas ágyak"-nak csúfolt szerkezetek ugyanis megbontották
egyensúlyukat. Ez normál hajózási körülmények között nem
jelentett gondot. De olyan szélsőséges helyzetekben, mint
amilyeneket a tájfun előidézett, végzetesnek bizonyult.
Készletfeltöltés menet közben
A 3. Flotta csapásmérő hordozói, a rendkívül intenzív légi
tevékenységet a készletek pótlása nélkül nem folytathatták
sokáig. Főleg az üzemanyag és a lőszermennyiség csappant
meg. Halsey viszont okvetlenül garantálni akarta a Mindoro-szigeten
partra szálló erőknek a létfontosságú, folyamatos közvetlen
légi támogatást. Ezért úgy döntött, hogy még ideiglenesen
sem vonja ki és küldi a hajókat Ulithibe, az 1600 km-re,
délnyugatra fekvő legközelebbi utánpótlási bázisra. Inkább
arra adott parancsot, hogy a 38. Flottakülönítmény, a háromnapos
szakadatlan harc után, 17-én reggel találkozzon menet közbeni
készletfeltöltésre flottája utánpótlásszállítóival.
Ez a művelet, még békeidőben is kényes, ember próbáló és
meglehetősen munkaigényes volt. A hajók mintegy 20 km/h-s
tempóban haladtak egymás mellett, közben az áthúzott adagoló-csöveken
mindenféle üzemanyag áramlott. Darukkal és a hajók közé kifeszített
drótkötél-pályák kosaraiban lőszer, alkatrész, élelmiszer
továbbá posta került át. A váltószemélyzet tengerészei és
a sebesültek szintén ilyen úton-módon jutottak egyik hajóról
a másikra. Egy üzemanyag-szállító egyszerre három hadihajót
is fel tudott tölteni. Egy-egy haladt a jobb és a bal oldalon,
míg a harmadik "szomjas" jobboldalt, hátul elhelyezkedve
kapta a naftát. Manapság a személyek átszállítását és a teher
átrakást a helikopterek oldják meg. Abban az időben ezek
még kísérleti stádiumban voltak. Ráadásul kis teljesítményükkel
amúgy sem lettek volna alkalmasak a nehéz, lőszerrel, alkatrésszel
vagy élelmiszerrel teli ládák, raklapok átemelésére.
Az egyik legkockázatosabb művelet
Hozzá kell tenni, hogy a menet közbeni feltöltés a flottánál,
a veszélyes műveletek közt is az első helyen szerepelt. A
balesetek megelőzése a legnagyobb odafigyelést és ügyességet
igényelte. Mindig a hajók kapitányai irányították a manővert.
Nagyon pontosan kellett tartani a hajók közötti néhány méteres
távolságot és az egyforma sebességet, ezért a legjobb kormányosok
lép-tek szolgálatba. Sőt, a hajótati pótkormánynál is készenlétben
állt egy őrtiszt és egy megbízható kormányos. Ők a hajóhídon
beálló üzemzavar esetén azonnal átvették az irányítást. A
matrózok végig éberen figyelték a töltőcsövek és drót-kötelek
feszülését, hisz' már egyetlen elszakadt cső is végzetes
tüzet okozhatott. Bármelyik elpattanó drótkötél pedig, kaszaként
vághatta le a fedélzeten sürgölődőket. A kiszakadó kötélbakok,
elszabadult csigák életveszélyesek voltak, akár a kilőtt
ágyúgolyók. A hullámzásban az óvat-lanokat egy pillanat alatt
palacsintává lapíthatták a daruval átemelt sok mázsás ládák,
raklapok, de még a postazsákok is. Mindezt nagyságrendekkel
kockázatosabbá tette a kedvezőtlen időjárás. A hajók összekötözve,
manőverezésre kép-telenül, hozzá még kényelmes tempóban haladva,
akár a tengeralattjárók, akár a légitámadások ideális célpontjaivá
válhattak. Halsey a Fülöp-szigeteken állomásozó öngyilkos
japán bombázóktól tartott a legjobban. Ezért a flottakülönítmény
és az utánpótlást szállítók találkozási pontját onnan 500
km-re, keletre tette, túl azok hatósugarán. Miközben azon
iparkodott, hogy elkerülje a háború belátható veszélyeit,
hajóit egyenesen egy természeti csapás útjába kormányozta.
Zászlóshajóján, a Hancock hordozón, McCain összeszámolta
flottáját: 13 anyahajó, nyolc csatahajó, 13 cirkáló és 56
romboló. Kétségkívül félelmetes armada. Az utánpótlással
érkező konvoj sem volt sokkal kisebb. Acuff sorhajókapitány
parancsnoksága alá 27 üzemanyag- és hét lőszerszállító, továbbá
nyolc kísérő repülőgép-hordozó, 39 romboló és hét óceánjáró-vontatóhajó
tartozott. A kis anyahajók a légi fedezet biztosításán túl
még új harci gépeket is vittek a nehéz hordozók számára.
A találkozás, mint ahogy tervezték, december 17-én kora reggel
- az északi szélesség 14 fok 50 perc, nyugati hosszúság 129
fok 50 percénél - történt meg.
Sikertelen kísérletek az egyre romló
időben
Az éjjeli órákban viharossá fokozódott északi szél azonban
lehetetlenné tette a napkelte utánra tervezett feltöltést.
Egyik adagolócső a másik után szakadt szét. A Manatee tartály-
hajó és a Maddox romboló összeütközését a kormányosoknak
csak üggyel-bajjal sikerült elhárítani. A tenger túlságosan
háborgott ahhoz, hogy felszereljék a hajók közti kötélpályákat.
A rossz idő meghiúsította azt is, hogy a New Jersey csatahajó
üzemanyagot adjon át két rombolónak. Ezek egyike az a Spence
volt, mely a következő nap szerencsétlenül járt. Délutánra
úgy elromlott az idő, hogy a légtérben járőröző vadászgépek
már képtelenek voltak leszállni őrülten bukdácsoló anyahajóikra.
A pilóták arra kényszerültek, hogy kiugorjanak belőlük. A
rombolók egytől-egyig kimentették őket. Két századnyi, teljesen
hibátlan gép viszont, mintha csak ócskavas lett volna, úgy
merült az óceán mélyére. Közben a hordozókon lázas munka
folyt, hogy legalább a fedélzeteken lévőket megmentsék. A
biztonságosnak vélt rögzítés után a matrózok legvégső ténykedése
nem volt más, mint hogy kieresztették a levegőt a lenyűgözött
gépek kerekeiből. Azt gondolván, hogy ilyen módon megakadályozhatják
a köteleket esetleg elszakító vasmadarak hangárfedélzeti "ámokfutását".
12.15-kor Halsey kénytelen volt parancsot adni a reménytelen
feltöltési próbálkozások beszüntetésére. Úgy döntött, hogy
a flottakülönítmény majd következő nap, reggel hatkor, az
előbbi helyszíntől 280 km-re, északnyugatra tesz újra kísérleteket.
A kudarc miatt legnagyobb kutyaszorítóba a rombolók kerültek.
Nagyteljesítményű hajógépeik rengeteget fogyasztottak, ám
viszonylag kis méretükből adódóan, törzsükben nem jutott
hely ennek megfelelő nagyságú üzemanyag-tartályoknak. Legtöbbjüknek
nemcsak azért lett volna égető szüksége az olajra, hogy valamennyire
feltöltve elvergődhessenek egy támaszpontra, hanem azért
is, mert a megfelelő mennyiségű üzemanyag - mint fenéksúly
- stabilizálásukat is szolgálta.
Kezdetleges előrejelző szolgálat
A délután közepére a 3. Flotta meteorológusai gyanítani
kezdték, hogy trópusi vihar van kialakulóban. De fogalmuk
sem volt haladási irányáról, sebességéről és hevességéről.
Ma az ilyen viharokat műholdak segítségével tartják szemmel.
A tengereket járó hajók pedig, rendszeresen jelentik időjárási
megfigyeléseiket a part menti meteorológiai állomásoknak.
Ott ezeket elemzik, összevetik és értékelik, majd átfogó
időjárás-jelentés formájában közreadják. Azokban a napokban
a 3. Flotta messze előbbre tevékenykedett minden létező meteorológiai
állomásnál. Nem beszélve arról, hogy 1944-ben a nem voltak
műholdak. Habár a nagy hatósugarú amerikai járőrgépek felügyeletük
alatt tartották a Csendes-óceán területének jó részét, aktivitásuk
azonban elsősorban az ellenséges hajó- és tengeralattjárómozgás
felderítésére irányult. Ezek a gépek, nyilvánvaló okokból,
teljes rádiócsendben tevékenykedtek. Bárminemű időjárás-jelentést
csak a hazavezető úton adhattak le. Nem csoda, hogy mire
ezek a hadműveletek résztvevőihez eljutottak, az esetek döntő
többségében már 12 órásnál is régibbek voltak.
A trópusi viharokról
A trópusi ciklonok Földünk legpusztítóbb erejű időjárási
jelenségei. A világ különböző pontjain, az év meghatározott
időszakában keletkeznek. Az Atlanti-óceánon hurrikán, az
Indiai-óceánon ciklon, a Csendes-óceánon tájfun néven tombolnak.
Utóbbi eredete egy kínai kifejezés, a "tai-fung" vagyis "nagy
szél". A Csendes-óceán nyugati részén a tájfunszezon
áprilistól decemberig tart. Ez idő alatt a térségben kéttucatnyi
trópusi ciklon tör ki, melynek 3/4-e erősödik teljes intenzitású
tájfunná. Elmondható, hogy ezek a földkerekség legádázabb
viharai. Közülük átlagban évi öt olyan van, ami 250 km/h-t
is meghaladó orkánt kelt. Ez a határtalan pusztító erő egyértelműen
a vízfelület hatalmas kiterjedésével függ össze. A trópusi
ciklonok ugyanis a tenger felett haladva erősödnek, a szárazföld
felett gyengülnek. A tájfunok többségének "bölcsője" a
Fülöp-szigetektől keletre elhelyezkedő alacsony légköri nyomású
terület. A keletkezett viharok általában nyugatra, a Fülöp-szigetek,
Japán vagy Kína felé tartanak. A különbség az egyszerű trópusi
vihar és a tájfun között a szél erősségében van. Ami 120
km/h-nál alacsonyabb sebességű szelet gerjeszt, az vihar.
Ami ezt meghaladót, az már tájfun. A szélsebesség felső határa
különben mindenkinek a fantáziájára van bízva. A hajók szélmérői
ugyanis mindig jóval azelőtt "elszálltak", mielőtt
a tájfun teljes erejét megmutatta volna. Évszázadok megfigyelései
kellettek hozzá, hogy megállapítsák, merrefelé haladnak általában.
Azt azonban, hogy egy adott tájfun hol fog végigsöpörni,
azt képtelenség előre megmondani. Szeszélyesen, többször
irányt változtathat, sőt akár vissza is fordulhat. Manapság,
a meteorológiai műholdaknak köszönhetően, a tengerészek egyszerűen
megtudhatják, merre jár tájfun. Elkerülhetik, kitérhetnek
útjából. 1944 decemberében a 3. Flotta telje-sen magára volt
utalva. Halsey és vezérkara csak a helyszíni megfigyelésekre
és mérésekre támaszkodhatott. Mire tudatába kerültek annak,
hogy mi következhet, már nyakig benne voltak.
Bele a tájfun torkába!
17-én, késő délután, az időjárási megfigyelések elemzését
követően, Halsey arra a meggyőződésre jutott, hogy a következő
napi feltöltésre kijelölt pont, éppen a kifejlődő vihar útjába
esik. Ezt elkerülendő, az új helyet a korábbitól 300 km-rel
délebbre tette. A flotta tehát irányt változtatott. A frissen
meghatározott kurzuson haladva, kissé megelőzték a valamivel
lassabban haladó légörvényt. A barométereken ideiglenesen
emelkedő értékeket leolvasók abba a csalóka hitbe ringatták
magukat, hogy a vihar északkeleti irányba távolodik. A naplemente
azonban baljóslatú színeket öltve figyelmeztette őket. A
lenyugvó nap kísérteties, vörös sugárzást kölcsönzött az
egyre sűrűsödő felhőknek. A felkorbácsolt tenger koromfeketévé
vált, amit csak a szélcibálta tajtékfoszlányok fehérsége
tört meg. Napnyugta után a hajók parancsot kaptak: külön
utasításig ne cikkcakkban, hanem egyenesen haladjanak. A
viharos időben valószínűtlen tengeralattjáró-támadás. Este
10-kor Halsey zászlóshajóján, a New Jersey csatahajón az
őrtiszt 85 km/h-s szelet és pocsék időt jegyzett be a hajónaplóba.
22.21-kor a tengernagy ismét megváltoztatta a konvoj útirányát.
A legújabb, immár harmadik feltöltési helyet a másodiktól
150 km-rel északnyugatra tette. Éjfélkor újból módosított.
Hajóinak ez alkalommal dél felé kellett fordulni. Halsey
persze nem tudhatta, hogy flottájától alig több mint 300
km-re, már teljes erővel tombol a tájfun. Szó szerint a sötétben
tapogatózva azon igyekezett, hogy a másnapra tervezett feltöltéshez
megtalálja a legmegfelelőbb időjárású helyet. Hajóinak előbbi,
délre fordításával viszont azokat egyenesen a nyugati irányba
mozgó tájfun útjába küldte.
1944. december 18.
A nap első néhány órájában az idő még tovább romlott. Hajnali
négykor már Halsey is megelégelte a tenger dobálását. Pedig
ő az egész flotta legstabilabb hajóján tartózkodott. Végre
kezdte kapizsgálni, hogy baj van. Őt idézve: Hajóim nagyon
komoly viharba kerültek. A rombolók többségének már kétségbeejtően
kevés üzemanyaga maradt. Nekik a folyamatosan rosszabbodó
idő dacára, reggeli üzemanyag-felvételre adtak parancsot.
Már az is rosszat sejtetett, hogy a nap nem kelt fel. Legalábbis
a szokásos napfelkeltéből mi sem látszott a tengert súroló
felhők, a szakadó eső és a felkavart vízpermet miatt. A feltöltés
érdekében a flotta irányt változtatott, északnyugatnak fordult.
A halvány derengésben ezúttal is csak sikertelen feltöltési
próbálkozások zajlottak.
A szóban forgó tájfun olyan, viszonylag kicsi, szűk légörvény
volt és olyan gyorsan képződött, hogy míg a flotta hajóinak
egy része nem is tudott róla, a másik már alaposan megtapasztalhatta
erejét. Így például reggel nyolckor McCain, a Hancock anyahajón
csak szakadó esőt látott. Szintén akkor, a New Jersey fedélzetén
az özönvízszerű esőn kívül 100 km/h-nál erősebb szelet és
rohamosan csökkenő légnyomást mértek. A tőlük keletre hánykolódó,
Kwajelein kísérő-hordozón a tengerészeknek, pedig már "életük
legborzasztóbb viharával" kellett megküzdeni. A haragoszöld
hullámok simán átcsaptak vízvonaltól 18 m-re magasodó repülőfedélzetén.
A Tabberer kísérő-rombolón ennél is rémesebbnek látták az
egészet. Az esőtől és a vízpermettől még egy méterre sem
lehetett ellátni. A széllel szembefordulva a vízcseppek,
akár a homokvihar, ezer tűként szúrva verték az ember arcát.
Ha meg hátat fordított, akkor a keletkezett vákuum miatt
nem kapott levegőt. Akit az eső és a hajót elborító hullámok
nem vertek agyon, azt a tomboló szél repítette le falevélként
a fedélzetről. Egyszóval odakint lehetetlenség volt túlélni.
Bent is csak egyet tehettünk, kétségbeesetten kapaszkodtunk
mindenbe, amibe csak lehetett.
Halsey azon igyekezvén, hogy hajóit kivezesse mindebből,
újból déli irányba fordult. A helyzetet még akkor sem látta
olyan rossznak, hogy megparancsolja a hajókötelékek feloszlatását.
10 óra után a szél sebessége hirtelen 150 km/h fölé fokozódott.
Ekkora viharban a hadihajók ma sem tudnának kötelékben haladni.
Hát még 1944-ben! A lebegő vízpermet ugyanis nemcsak a látást
zavarta, hanem tökéletesen megvakította a hajók radarjait
is. Nélkülük pedig, képtelenek voltak tartani konvojbeli
pozícióikat. Halsey 11.49-kor végre elrendelte az oszoljt:
A hajókötelékek szóródjanak szét, és minden kapitány haladjon
a belátása szerinti, legbiztonságosabb irányba. De sem ez,
sem pedig a 13.45-kor kiadott tájfunriadó nem segített már
a három órával korábban, katasztrófát szenvedett rombolókon.
A viharvert flotta
A kikötőkben Gellért-hegy nagyságúnak és szilárdságúnak
látszó hadihajók a tájfunban, mint a dióhéjak úgy hánykolódtak.
A Langley hordozó fedélzetén tartózkodók 70 fokos dőléseket
tapasztaltak, és a többieket sem kímélte a tájfun. Nem csoda,
hogy az anyahajók hangárfedélzetein, a nem ekkora bukdácsolásra
méretezett nyűgözőkötelek sorra elszakadtak, és az elszabadult
repülőgépek megkezdték "haláltáncukat". A tetemes
romboláson kívül, három hordozón még tüzeket is okoztak.
A sorhajók közül a Miami könnyűcirkáló járt a legrosszabbul.
A fedélzetre zúduló hullámok súlyosan megrongálták előfedélzetét
és törzsét. Az Acuff sorhajókapitány vezette ellátó-flottának
is kijutott az áldásból. A tájfun a viszonylag kis teljesítményű
hajógépekkel rendelkező, magasépítésű kísérő-hordozókat tépázta
leginkább. A nyolcból négy rongálódott meg súlyosan. A bajokat
tetézte, hogy a hatalmas repülőfedélzetekbe és magas hajóoldalakba
belekapaszkodó szél gyakran fordította őket keresztbe. Az
óriási hullámok által oldalba kapott hajók ilyenkor pont
keresztezték a hánykolódás csökkentésére széllel szemben
haladó többiek útját. Valóságos csoda, hogy nem történt összeütközés.
A nyílt repülőfedélzeteken szállított gépek sínylették meg
leginkább a történteket. Több mint 100 veszett oda belőlük.
A rombolók viszontagságai
Mind közül, messze a leghajmeresztőbb eseményeket a hosszú,
keskenytörzsű rombolókon szolgálatot teljesítők élték át.
Az Aylwint, amely éppen azon ügyeskedett, hogy elkerülje
az összeütközést az egyik csatahajóval, oldalba kapták a
szél és a toronymagas hullámok. Ma sem érti senki, miképpen
sikerült a több mint 20 percig oldalra dőlt rombolót végül
talpra állítani. A Dewey kapitánya épp parancsot akart adni
a hajót majd' felborító, antennákkal zsúfolt árboc levágására,
mikor egy hullám egyszerűen lesöpörte egyik kéményét. A veszteség
miatt ugyan egy kazán kiesett és csökkent az elérhető teljesítmény,
de a felépítmény légellenállása éppen annyival lett kevesebb,
hogy elkerülték a felborulást. A Hickox irányíthatatlanná
vált, miután a kormányszerkezet házába betört a víz. Az ott
levők kis híján megfulladtak, de nem adták fel. Vödör-brigádot
szerveztek, és addig merték a vizet, míg végül három és fél
órás munkával sikerült megjavítani a hibát. A rombolót addig
kapitánya, a hajógépekkel manőverezve kormányozta.
A Hull főleg azért süllyedt el, mert megpróbálta kísérőpozícióját
tartani. Egy hathajós, olajszállító raj oltalmazását látta
el. A háborgó tenger a rombolóról előbb a vízibombákat, majd
a mentőcsónakokat sodorta le. A több mint 200 km/h-s szél
a hajót 70 fokosnál nagyobb dőlésekre kényszerítette. Az
egyikből egyszerűen képtelen volt talpra állni és felborult.
264 fős személyzetéből 202 tengerészt vitt magával a hullámsírba.
Később a vizsgálóbizottság elmarasztalta parancsnokát, amiért
a stabilitás érdekében nem adott utasítást a részben üres
üzemanyag-tartályok elárasztására. Igazságtalanul! A Hull
elsüllyedésekor ugyanis azokban 70% feletti mennyiségű olaj
volt. Ez esetben pedig sem előírt, sem pedig szükséges nem
volt a cellák tengervízzel való feltöltése.
Testvérhajója, a 12 ütközetet átvészelt Monagham szintén
odaveszett. Annak ellenére, hogy kapitánya egyáltalán nem
erőltette a kötelék útirányának követését. Még jókor önállósítva
magát, az általa biztonságosnak vélt kurzusra állt. De hiába
töltette fel tengervízzel a tartályokat időben, a tragédiát
nem kerülték el. Azt ugyanis az okozta, hogy a szél és a
hullámok letépték a gépterem mennyezetét. A hajó percek alatt
megtelt és elsüllyedt. 160 főnyi személyzetéből csupán hatan
menekültek meg. Ez a két Farragut-osztályú romboló, már több
mint 15 éve járta a tengereket, és a két háború közti hajóépítési
koncepciót képviselték.
A náluknál kétszerte nagyobb, Fletcher-osztályú Spence viszont,
a US Navy egyik legmodernebb rombolójaként, alig három éve
lépett szolgálatba. Azt gondolhatta mindenki, hogy a tengert
jobban állja elődeinél. A Spence azonban egyike volt azoknak
a hajóknak, melyeknek kétségbeejtően kellett az üzemanyag.
Készlete már a 10%-ot sem érte el. Arra számítva, hogy reggel
az elsők között tankolhat majd, kapitánya kiszivattyúztatta
a ballasztvizet a tartályokból. Mire újra kezdték az elárasztás
hatórás procedúráját, már késő volt. A tengerből túlságosan
kiemelkedő romboló a hullámzástól és a szélnyomástól mind
eszeveszettebb táncot járt, egyre nagyobb billegésre kényszerült.
A víz betört a mind aggasztóbban dülöngélő hajóba és elektromos
zárlatot idézett elő. Emiatt a kormány, éppen teljesen jobbra
kihajtva, elakadt. A romboló élesen jobbra dőlt, két hosszú
percig az oldalán feküdt, majd felborult és elsüllyedt. A
fedélzetén szolgálatot teljesítő 273 tengerészből mindössze
24-et sikerült kimenteni.
Az öregecske Farragut-osztályú rombolóknál is kisebb, kísérő-rombolókat
ugyan alaposan megtépázta a tájfun, de egy sem süllyedt el
közülük. Valószínű azért, mert tervezésükkor nem a sebességet,
hanem a tengerállóságot tekintették fontosabbnak. Ezt pedig
rövidebb, de szélesebb törzsüknek köszönhették. Egyikük naplójába
73 fokosnál nagyobb dőléseket jegyeztek be. Közülük legalább
hat árbocát tépte le a vihar és még többnek a raktáraiban
szabadult el az éleslőszer. Szerencséjükre robbanás egyszer
sem következett be, hogy szaporítsa a kis hajók amúgy is
nagy, 247 fős emberveszteségét. 18-án késő délutánra a tájfun
tovarobogott, a 3. Flotta átesett a nehezén.
A mentés
18.48-kor Halsey parancsot adott a kutatás-mentés megkezdésére.
A tengernagy az akciót kimondottan a fedélzetről lesodort
tengerészek felkutatására indította. Egészen 19-én 02.30-ig
nem is tudott róla, hogy hajót vesztett. Akkor tették elé
a Tabberer kapitányának üzenetét: Éjfél előtt pár perccel
kimentettünk tíz tengerészt a Hull túlélői közül. A kísérő-rombolóról
csak késve tudták jelenteni az eseményt, mert a viharban
a Tabberer maga is megrongálódott. Ráadásul a szél, rádióantennástól-mindenestől
letépte az árbocát. A sérülések ellenére kitartottak, és
összesen 55 hajótöröttet szedtek fel. Zömüket a Hull és a
Spence legénységéből. A keresés, ami még további két napig
tartott, Halsey szerint: a flotta történetének legalaposabb
kutatóakciója volt. Ezalatt a Swearer rombolónak sikerült
a Hull tengerészei közül még további 12 főt kimenteni. A
Brown vette fedélzetére a Monagham mind a hat túlélőjét.
Ugyanez a romboló 21-én megmentette még a Hull további 14
hajótöröttjét is. A vihar erejére jellemző, hogy az 120 km-re
sodorta őket hajójuk elmerülésének helyétől.
A következmények
A tájfun legnagyobb hőstettét kétségkívül a mentésbe mindent
beleadó Tabberer vitte véghez. A viharba került hajók közül
mégsem ez lett a leghíresebb. A pálmát egy olyan vitte el,
ami valójában soha nem is létezett. A Caine nevű aknaszedőről
van szó, amely Herman Wouk amerikai regényíró világsikerű
könyvének egyik főszereplője. A "Zendülés a Caine hadihajón" című
regényből több film és színdarab is készült.
A veszteségek okait vizsgáló bizottság "bölcsen" megállapította,
hogy a tájfun bizony kiszámíthatatlan valami. Majd rámutatott:
a hadihajókon máskor jobban oda kell figyelni az időjárásra.
Vizsgálódásuk pozitív eredményeként létrehozták az időjárás-felderítő
hajó- és repülőszolgálatot. Halsey tengernagyot nem marasztalták
el, pedig sok kárt okozott, hogy a hajókötelékek feloszlatását
elrendelő parancsával annyit késlekedett. A régi típusú mentőövek
viszont bűnösnek találtattak. A vizsgálat kiderítette, hogy
míg a megmentettek 98% az új, bombaxgyapot töltésű mellényt
viselte, addig a tengerbeveszettek többsége a régi övet.
Nimitz tengernagy, a Csendes-óceáni Flotta főparancsnoka
csak ennyit fűzött a történtekhez: Az 1942-es, Savo-sziget
melletti tengeri csata óta most történt meg először, hogy
csak mi vesztettünk hajókat. Ezúttal azonban még reményünk
sem lehet a valamikori visszavágásra! Csak emlékeztetőül:
akkor, augusztus 9-ére virradóra, Guadalcanal közelében a
japánok - saját veszteség nélkül - elsüllyesztettek négy
szövetséges cirkálót. Az ütközetben 1108 tengerész halt meg
és 709 volt a sebesültek száma.
A 3. Flottánál a helyzet változatlan
Fél évvel később egy másik tájfun ismét "letolt gatyával" találta
Halsey flottáját. A vihar ezúttal Okinawa közelében csapott
le rájuk. Az elhúzódó inváziót támogató kötelék - a változatosság
kedvéért - megint csak menet közbeni készletfeltöltéssel
bajlódott. A meteorológiai szolgálat 1945. június 1-én fedezte
fel azt a vihart, amiből a tájfun kialakult. Másnap még követték,
de harmadnapra teljesen nyomát vesztették. Csak 5-én hallatott
magáról újra. Mikor lesújtott a Clark ellentengernagy vezette
38.1 flottakülönítményre. A hajókat ideiglenesen és kizárólag
erre a feltöltésre vonták ki a harci övezetből. Ez a tájfun,
akárcsak az előző, viszonylag kis területen pusztított. Ezért
történhetett, hogy Clark, aki már fél nappal a katasztrófa
előtt felismerte, mi várható, hiába kért engedélyt a tájfun
előli kitérésre. Felettese, McCain megtagadta ezt. A vihartól
messzebb hajókázván úgy vélte, hogy beosztottja jócskán eltúlozza
a veszélyt. Hajó ugyan egy sem veszett oda és az emberveszteség
is csekély volt - hat halott és négy sebesült - de a károk
nagyok voltak. Súlyosan megrongálódott három cirkáló, négy
romboló és Clark mind a négy hordozója. Közülük kettő, a
Bennington és zászlóshajója a Hornet, annyira, hogy kijavításukkal
a háború végéig el sem készültek. A legelképesztőbb sérülés
a Pittsburgh cirkálót érte. A tájfun egyszerűen letört 32
m-nyit a hajó elejéből. A matrózoknak félnapos, megfeszített
munkával sikerült gerendákkal megerősíteni az elülső válaszfalakat.
Közben a kapitány óvatosan úgy irányította a hajót, hogy
az mindig a hegymagas hullámok felé fordítsa tatját. A sérült
cirkáló a Guamig tartó 1500 km-es utat, végig hátramenetben
tette meg. Különös, de a letépett orr-rész sem süllyedt el.
A Munsee nevű vontatóhajó kötélre vette, így Pittsburgh "elővárosa",
a hajó többi része után másfél nappal ért a guami kikötőbe.
Tekintettel a kamikázék okozta tetemes veszteségekre, az
amerikai flotta sehogy sem engedhette meg magának azt a luxust,
hogy elkerülhető viharkárok miatt lemondjon két elsővonalbeli
anyahajóról és három cirkálóról. Halsey és McCain megrovásban
részesültek, amiért nem okultak az előző tájfunból. Sőt,
Halseyt csak népszerűsége mentette meg a menesztéstől. A
vezérkarnál ugyanis attól féltek, hogy az Amerika-szerte
népszerű és a japánok által rettegett tengernagy leváltása
nemcsak odahaza keltene felzúdulást, hanem még fokozná az
ellenség harci kedvét is. |
|