TÖRTÉNETEK
Mindhalálig Normandia
Szerző: Tőrös István
Számunkra az összes művészetek közül
legfontosabb a film! - fogalmazta meg próféciáját a múlt
század elején egy nagy szovjet(orosz) ideológus. Ebben -
kivételesen - igaza volt. A filmek hozták a nézők milliárdjai
számára kézzelfogható közelségbe a múltat, jelent és jövőt,
elborzasztva, tanítva vagy éppen szórakoztatva az embereket.
A filmkészítés nagy varázslat. Amit - és főleg ahogy - az
alkotók celluloidra vagy az utóbbi évtizedekben videoszalagra
rögzítettek az elmúlt évszázadok történelmi - esetünkben
hadtörténelmi - eseményeiről, az a moziból kilépő nézők szemében
máris a megtörtént és átélt valóság volt.
A HÁBORÚ IGAZI ARCA
Számunkra
az összes művészetek közül legfontosabb a film! - fogalmazta
meg próféciáját a múlt század elején egy nagy szovjet(orosz)
ideológus. Ebben - kivételesen - igaza volt. A filmek hozták
a nézők milliárdjai számára kézzelfogható közelségbe a múltat,
jelent és jövőt, elborzasztva, tanítva vagy éppen szórakoztatva
az embereket. A filmkészítés nagy varázslat. Amit - és főleg
ahogy - az alkotók celluloidra vagy az utóbbi évtizedekben
videoszalagra rögzítettek az elmúlt évszázadok történelmi
- esetünkben hadtörténelmi - eseményeiről, az a moziból kilépő
nézők szemében máris a megtörtént és átélt valóság volt.
Hosszú évtizedek kellettek az igazi rettegés illúziójának
megteremtéséhez. A háborús filmek ezen kategórián belül is
külön nehézségi szintet képviseltek, hiszen a történelmi
és tárgyi hűség mellett meg kellett teremteni azt az atmoszférát
is, melyet a csaták egykori résztvevői érezhettek, legyen
szó a skótok szabadságharcáról, vagy a második világháborúról.
Amikor
1994-ben az 50. évfordulón találkozhattam az inváziós partszakaszokon
egykor élet-halál harcot vívó öregekkel mihez tudtam viszonyítani
az 1944. június 6-a hajnalán átélt viszontagságokat? Természetesen
az addig elkészített filmekhez, és utólag sem szégyen beismerni,
hogy azok bizony "jól fésült" alkotások voltak.
A még fekete-fehér Oroszlánkölykök, a Big Red One, a Patton
vagy az etalonnak számító Leghosszabb nap rendezői, operatőrei
még nem tudták - vagy nem akarták - a háború igazi poklát
megmutatni, hanem az eseményeket pontosan felidéző képeskönyvet
forgattak. Jelzésértékű robbanásokkal, az elviselhetőség
határát nem súrolóan adagolt művérrel, a dagályban a partra
sodródó halott katonákkal.
Félreértés ne essék, a szakmai tisztesség legmagasabb szintjén
létrehozott alkotásokról van szó, betartva az íratlan filmes
játékszabályt, a háborúról forgattak békés eszközökkel. A
felsorolt filmek több tucatnyi megnézése után kialakult bennem
- és valószínűleg - kortársaimban is az a tévhit, hogy a
D-DAY nem is lehetett olyan borzasztó, hiszen Roosevelt tábornok
szerepében Henry Fonda botra támaszkodva is partra tudott
szállni, és szegény Pluskat őrnagy terepjárója is csak az
útmenti keresztfának rohant neki a Spitfire gép pár sorozatától.
A
filmes élményekhez mérten próbáltam meg 10 évvel ezelőtt
a tengerparti városkák utcáin vonuló veteránokat gondolatban
visszarepíteni a partraszállás hajnalára, fantáziámhoz igazodva
rendezett egyenruhában, sisakjukon a hibátlan álcahálóval
és elsősegélycsomaggal. Kedves öregurak voltak ők a szememben,
őszülő halántékkal, akik közül az egykori fenegyerekek nem
átallottak az egyenruha alá csillagos-sávos boxer alsót venni,
és azt néha megmutatni az összesereglett nézők éltesebb hölgytagjainak.
Aztán a Ryan közlegény megmentése markánsan új fejezetet
nyitott a háborús filmek történetében. Az első reakció a
tengerentúlon és Európában is a felháborodás volt! Hogy lehet
olyan filmet eljátszani, megrendezni és bemutatni, melynek
végén, amikor megjelenik a stáblista nem lehet tapsolni,
vagy legalábbis némi katarzist érezni a moziból kijőve? A
véres Omaha part túlélői álltak ki először Spielberg és Tom
Hanks mellett. Bizonyítván,hogy valóban volt olyan partraszálló
csónak, melynek utasai esélyt sem kaptak a túlélésre, a német
MG-42-sek a rámpa lenyitása után azonnal lekaszálták az imát
mormoló katonákat. Pontosan úgy aratott a halál azon a hajnalon,
mint a film kezdő képsorain.
Az első hivatalos veterán elismerés után egy csapásra megváltozott
minden! A kritikusok egekig magasztalták a filmet és az alkotókat,
a polcokon gyűltek az Oscar szobrocskák. Világpremier, videokazetta,
DVD, kasszasiker. Az Elit alakulat már törvényszerű folytatása
volt a megkezdett útnak. Vér, veríték, könnyek... drámai
képsorok a bajtársiasságról, hősiességről. Egy korosztályról,
melyről Tobak Tibor barátom azt mondta egykor, sajnos akkor
voltunk fiatalok mikor éppen háború volt!
Tíz
év nem sok idő. De arra elég volt, hogy a film mágusainak
segítségével a háború után született nemzedékek már más szemmel
néztek Európa, Afrika frontjain és a Csendes-óceán szigetein
harcoló egykor daliás katonákra. De sajnos az elmúlt tíz
év csak számunkra volt könynyű, az ő számukra minden nap
egyre közelebb vitt az utolsó parancs megérkezéséhez. Nyolcvan
felett már gyorsabban peregnek a homokszemek az élet soha
nem megfordítható nagy homokóráján, és az idővel együtt fogy
az erő is. Ezért érdemelnek meg minden tiszteletet, akik
úgy gondolták, hogy 60 év után ezzel a néma főhajtással még
tartoznak az egykori századtársaknak, barátoknak.
Róluk - is - szól ez a történet.
OPERATION NORMANDY 60
Ha
fellapozzuk az Overlord hadművelet eseményeiről készült egykori
hadi krónikákat, a lenyűgöző nagyságú számadatokat olvasva
képet alkothatunk a világtörténelem eddigi legnagyobb támadásra
lendülő haderejéről. Csak az első hullámban 156 ezer katona
próbálta megvetni a lábát francia földön. Szállításukról
és védelmükről több mint 10 ezer repülőgép (vadász-bombázó-szállító
és vitorlázó) közel 7 ezer hajó, fedélzetükön 196 ezer tengerésszel
gondoskodott. A partra tett létszám 5 nap múlva már elérte
a 326 ezer főt, 54 ezer különböző tank, páncélozott és szállító
jármű verte fel a port a keskeny normandiai utakon. Az utánpótlásra
váró csapatokhoz a teherautók 104 tonna hadianyagot szállítottak.
Az angliai főhadiszálláson bizakodva olvasott jelentések
mellé oda kell tennünk a mérleg másik serpenyőjébe az áldozatok
számát is. A 27 normandiai katonai temetőben 77.866 német,
9.386 amerikai, 17.769 angol, 5002 kanadai és 650 lengyel
katona várja a végső feltámadást.
A 60. évfordulón ezeket az iskolai tankönyvbe illő számsorokat
azért hasznos felidézni, mivel az eseményeket a helyszínen
szemlélve lehetőség kívánkozik - ha kis túlzásokkal is -
az összehasonlításra. Lássuk hát mekkora armada érkezett
2004. május utolsó napjaiban a normandiai tengerpartra, hogy
méltón emlékezhessenek meg a partraszállásról?
Az
egyszerűség kedvéért a rendezvények lebonyolítását biztosító
amerikai létszámmal kezdem, hiszen a David T. Zabecki vezérőrnagy
parancsnoksága alatt dolgozó 8 ezer katona az Utah és Omaha
parti megemlékezésekért, a Ste- Mere Eglise melletti ejtőernyős
ugrásért és colleville-i katonai temetőben az amerikai-francia
megemlékezés zavartalan lebonyolításáért felelt. Napjainkban
a Magyar Honvédséggel kapcsolatban is egyre többször hangzik
el a logisztikai biztosítás fontossága. Nos, az amerikaiak
hadműveleti pontossággal szervezték meg csapataik szállítását,
elhelyezését, sőt másodperc pontosságú "bevetését" is.
A 8 ezer katona az olaszországi Vicenzából, a tengerentúlról
Fort Braggból és hat németországi helyőrségből érkezett.
Alapvető feladatuk az önmaguk és társaik elhelyezését biztosító
sátor és konténervárosok felépítése és üzemeltetése, valamint
a megemlékezéseken való díszelgés volt, de ők gondoskodtak
volna - de szerencsére nem volt rá szükség - a ceremóniák
alatt rosszullétről panaszkodó veteránokról is. 4 komplett
tábori kórház állt készenlétben. A díszlövéseket a Heidelbergből
érkező üteg ágyúi adták le három helyszínen. A Lakenheatból
érkező F-15-ösök és a Spangdahlemből érkező A-10-sek áthúzását
az amerikai himnusz utolsó taktusára a Mannheimből érkező
híradózászlóalj katonái pontosították.
És végül - de nem utolsósorban - a különböző helyszínek
között 6 komplett katonazenekar fellépéseit kellett koordinálni
a rendezőknek. A zenészek Kaiserslauternből, Heidelbergből
és Schwetzingenből érkeztek a forró hangulatú múltidéző koncertekre.
A
béke katonái után szólnom kell a terrorveszély elhárításán
munkálkodó közel 50 ezer főt számláló "másik" hadseregről
is. A napjainkban divatos szóhasználattal élve, nagy "kihívás" volt
ez a kétnapos megemlékezés az afrikai, ázsiai és európai
nagyvárosokban robbantásaikkal már névjegyüket letett terrorszervezetek
számára. 15 államfő - köztük az amerikai, angol, francia,
orosz és német - utazott együtt vagy külön-külön a ceremóniák
helyszíneire, a jóindulattal másfél sávosnak nevezhető normandiai
utakon, derékmagasságú kőkerítések közé szorítva. A szervezők
nem bíztak semmit a véletlenre, a francia tengerpart érintett
része fölé egy láthatatlan - és véleményük szerint - áttörhetetlen
védőernyőt emeltek.
Kezdjük a közlekedéssel. Június 6-án, vasárnap hermetikusan
lezárták az összes normandiai autósztrádát, utat, még a földekről
kivezető bekötőutakat is! A térség városaiban lakókat már
hetekkel előtte figyelmeztették, jobb, ha ezen a napon ki
sem teszik a lábukat a házaikból, mivel úgysem tudnak sehova
se menni. A közlekedési csomópontokra vízzel töltött sárga
műanyag útelzáró elemek kerültek, a sztrádákat csak a veteránokat,
az újságírókat és a protokollt szállító járművek használhatták.
Ez így leírva még egy hónap múltán is egyszerűnek látszik,
de ezt olyan alapossággal szervezték meg, hogy még az utak
feletti összes felüljárón is csendőrök álltak napkeltétől-napnyugtáig,
ellenőrizve a konvojok biztonságát. A rendezők információi
szerint 30 ezer csendőrt és rendőrt vontak össze erre a hétvégére
az egész országból.
Fejünk
felett valahol egy AWACS körözött a magasban, azonosítatlan
repülő eszköz észlelése esetén a céltárgy sebességének függvényében
riasztotta volna a caeni repülőtéren készültséget adó motoros
repülőgépeket, a mesterlövészekkel megpakolt helikoptereket
vagy a Mirage vadászgépeket. Az alacsony magasságban érkező
repülő eszközök észlelésére lokátorok ernyőit fedezhettük
fel az út melletti sövények mögött, az általuk vezérelt légvédelmi
rakétákat a mezőkön álcahálók alatt rejtették el.
A tengerpart folyóin, csatornáin katonai könynyűbúvárok
gumicsónakjai járőröztek, a tengerpartot a francia flotta
aknakutató és mentesítő hajói ellenőrizték. Egy esetleges
tenger felől érkező akció lehetőségére utal, hogy a veteránokat
egyik történelmi partszakaszon se engedték le az egykor vérük
áztatta homokra, mondván nincs lehetőség a hullámokkal érintkező
sáv folyamatos ellenőrzésére.
Ezek
természetesen csak a nyilvánosságra hozott információk a
helyszínek biztosításáról. A felsoroltakon túl bizonyára
még ezrek és ezrek őrködtek, akár a partszakasz, akár a politikusok
személyi biztonsága felett. Nem került például szóba a tájékoztatókon,
hogy az amerikai elnökre a szokásos helikopteres trükk -
mindig két teljesen egyforma helikopter érkezik 3 perc különbséggel
- mellett a francia elnökkel közösen tartott ceremónián Apache
harci helikopterek is vigyáztak, lokátorgömbjeik jól láthatóan
kandikáltak ki a temető melletti kis erdő fakoronái mögül.
Az újságírók személyes ellenőrzéséről még néhány érdekességet
megosztok majd Önökkel, de menjünk csak sorjában...
EMLÉKEZNI (MÉG MINDIG) CSAK A GYŐZTESEKNEK
SZABAD
Bár
a rómaiak óta tudjuk, hogy nem lehet kétszer ugyanabba a
folyóba lépni, kár tagadni, hogy a történelem néha megismétli
az egyszer már megtörtént eseményeket. Esetemben még a helyszín
is azonos, a partraszállás évfordulós megemlékezéseinek kommunikációs
lehetőségeit koordináló sajtóiroda Caen városában. Tíz évvel
ezelőtt is értetlenül forgatták a francia külügyminisztérium
által előzetesen kiadott fényképes PRESS kitűzőt, most sincs
ez másként. Ugyanis három lista létezik. Az első Párizsban
a külügyminisztériumban, 240 kilométerre Caentől. Szombat
van, tehát ez olyan mintha nem is lenne. A második a vasalt
egyenruhás sajtótisztek asztalán, melyen már csak egyfajta
szűrőn átesett újságírók neve található. A harmadik lista
a kedvezményezetteké, azaz az amerikai elnök kíséretében
utazó közel száz kollégáé.
Mit szépítsem a dolgot, a Magyarországot jelző H (Hungary)
betű hiányzik a nemzetek névsorából Görögország és Izrael
között. A sajtótiszt szabadkozik, tízszeres túljelentkezés
miatt figyelembe kellett venni a királyokkal, királynőkkel,
elnökökkel, kancellárokkal érkező országok tollforgatóit.
Milyen szépen fogalmazta meg 1994-ben az íróasztal túlsó
oldaláról a franciás humorral megáldott hölgy számunkra a
vigasztalást: - Uraim, legalább egy uralkodót hoztak volna
magukkal ! - mondta kezeit széttárva.
2004-es reinkarnációjába se humor, se segítőkészség nem
szorult. Pedig asztalán az öt kiemelt emlékezés kitűzője,
plusz a nagydíj az arromanches-i nemzetközi ceremóniára jogosító
surbages. Mivel nem szerettem volna szégyent hozni a nyakamban
lógó GOLDEN EAGLE igazolványra, maradt a magyar virtus. Forgóajtón
hátul be, elől ki, ahogy a tengerentúliak mondják. Az ügyintézés
további részletei tíz évig titkosak, a 70. évfordulóra utazó
kollégákkal majd időben megosztom a megfejtést.
Miközben
nyakamban az immár háromra szaporodott igazolvánnyal a parkoló
felé sétálok, gondolatban elmarasztalom a francia felsőoktatás
történelemtanítási szemléletét. Az még igazán nem zavar,
hogy mellettem két Finnországból érkezett kolléga szentségel,
pedig velük legalább nyelvrokonok vagyunk. De mit keres itt
üdvözült mosollyal az arcukon, belépőkkel kidekorálva legalább
egy tucat japán operatőr és tudósító? Ők mégiscsak a másik
csapatban küzdöttek 1941. december 7-től 1945. szeptember
1-ig! Spongya rá. A lényeg, hogy a holnap reggel 7 órakor
az amerikai-francia ceremóniára Collenville-ba induló buszon
fix helyem van. A többi - pestiesen szólva - majd adja magát.
2004. JÚNIUS 5. A NÉPÜNNEPÉLY
Túlesve a sajtóirodabeli vegzatúrán elindulok végigjárni
az invázió során elhíresült kis tengerparti településeket.
Már a városból kiérve belátom, hogy mivel ma még nincs lezárva
a Cean-tól nyugatra fekvő fél dunántúlnyi terület, laza szombat
délutáni programként több tízezren választották ugyanezt
az úti célt maguknak. Sajátos időutazás ez a nem éppen csúcsforgalomra
tervezett normandiai utakon. Az összes útkereszteződésnél
sisakos, napszemüveges csendőrök terelik az autósokat, és
a százszámra felbukkanó jobb szó híján motorizált hagyományőrzőket.
A hagyományőrzőket elsősorban vastag pénztárcájukról lehet
megismerni, mivel tetemes összegbe kerülhetett a korabeli
dzsipet, motorkerékpárt, vagy - nem tévedés - tartálykocsit
és darus műszaki-mentőt áthozni az óceánon, hogy most szivarral
a száj sarkában száguldozhasson a tengerparti utakon saját
zsebből tankolva. Oda-vissza 160 kilométer, naponta többször.
Először bosszant, hogy állandó előzgetésre kényszerítenek
a múltidézők, majd egy varázsütésre megváltozik a véleményem
róluk, és a helyzetről. Elfogadom az általuk diktált játékszabályokat,
elfelejtem a légkondicionálót és a CD-játszót. 1944 nyara
van, tűz a nap, valahol a távolban dörögnek a 88-asok, és
mi visszük a híreket a parton rekedt csapatoknak, vagy segítséget
az elszigetelten harcoló ejtőernyősöknek. Innen folyamatos
villogás, kölcsönös integetés a délután.
A
játék persze néha komolyra fordul. Bekapcsolt vészvillogók,
álló kocsisor. A dudálások között néha felüdülésképpen egy-egy
sípszó is színesíti a pillanatnyi csendet. Araszolunk a normandiai
sövények között, mikor másnapos vízióként feltűnik a dombtetőn
egy bakelit fejvédős amerikai harckocsizó tiszt 1944-ből
aki, piros tárcsájával és sípjával irányítja a forgalmat!
Ahogy a nagykönyvben meg van írva, a gumikerekes páncélos
oszlop első járműve elromlott, a korabeli ruhás szerelők
tökig olajosan javítják a minimum 60 éves dizelmotort. Ez
az a pillanat, mikor elszáll az autósok dühe, mindenki előkapja
a fényképezőgépet hogy megőrizzen egy képkockát ebből a tudathasadásos
pillanatból.
A Pegazus-hídnál (lásd Aranysas 2004/6) a veteránok és több
ezer érdeklődő a Károly herceg vezette angol delegációt várja,
hogy az emlékezés mellett megtapogathassa az évfordulóra
elkészült ajándékot, a legendás Horsa vitorlázó-szállító
gép életnagyságú replikáját. A levegőben inváziós csíkos
C-47-es rója a köröket (azonnal iszom egy pohár sört Hajdú "Fedő" egészségére,
aki mit nem adna a látványért). A Gondrée házaspár sokat
látott kávéháza előtt veteránok dedikálnak, a mai utódok
terepszínű egyenruhában a látványosságra összesereglett családok
tizenéves lányai közül szemezgetnek, és nem is reménytelenül!
Magamban kitartást kívánok az angol fiúknak, errefelé este
fél tízkor még süt a nap, sok sör folyik itt még le a szomjas
torkokon mire a bekerítő hadműveletek komolyabb részéhez
szükséges sötét lesz a caeni-csatorna partján.
Derékmagasságú korlátoktól védve a SKYNEWS stábja élőben
tájékoztatja a sokmillió nézőt a valóban történelmi pillanatról.
Bizonyítván, hogy az angoloknak is van némi fogalmuk az időzítésről,
a riporter mögött plusz látványosságként felemelkedik a Pegazus-híd
mozgatható része, mintegy tisztelegve a brit 6. ejtőernyős
hadosztály katonáinak emléke előtt.
A
következő város ahova betérek Ouistreham, melyet Philippe
Kieffer vezetésével a francia kommandósok szabadítottak fel.
Itt még semmi nyoma a másnapi ünnepségeknek, csak az Atlanti
Fal egyetlen megmaradt eredeti bunkere előtt várakozók hosszú
sora és a fellobogózott kikötő előlegezi meg a látványos
ünneplést. Nyugat felé autózva, a dombtetőn feltűnik a nemzetközi
megemlékezés ez alkalomra felépített színpada, és a 3000
vendég kényelmét szolgáló három óriási sátor. Arromanches
csöndes tengerparti kisváros, néhány szállodával. Tízévente
kerül csak az érdeklődés középpontjába, mivel a város előtti
öbölben még mindig láthatók a hadianyagok kirakását szolgáló
úszó betonelemekből és elsüllyesztett hajóroncsokból épült
hadikikötő, a Port Winston maradványai. Az ünnepségek szervezői
biztos gondban voltak, hol találnak megfelelő helyet a ceremónia
megtartására egyaránt eleget téve a protokoll, a biztonsági
és kényelmi elvárásoknak. Nagy előrelátással nem próbálták
meg beszorítani a rendezvényt a szűk utcák közé, gondoltak
egy nagyot és legyalultatták a város melletti domb tenger
felőli oldalát, autóutat és parkolót építettek, mondván ha
elmennek a vendégek jó lesz majd kilátónak. A csatorna kék
vize a színpad háttér függönye, a díszletként 11 óriási video
- kivetítő szolgál majd a központi megemlékezést követő gálaműsorhoz.
A tengerparti útról Pointe du Hoc-nál már nem lehet letérni
az egykori ütegállások felé. Itt már a francia csendőrök
mellett amerikai MP-sek is állnak az útelzárásnál. A szirtfal
és a bunker környékét tűzszerészek vizsgálják át, a többhektáros
területen elrejtett robbanóanyagot vagy fegyvert keresve.
Az évszázados norman kőházak között kanyargó keskeny út
néha kiszélesedik, az egykori udvarházak gyepén most a második
világháború lánctalpasai állják a turisták rohamait. A páncélos
arzenállal szemben egy tankakadályokkal (vörösre festett
furnérból, egy kézzel megemelhető) körbezárt réten egy igazi
őrséggel vigyázott sátortábort vertek fel a hagyományőrzők.
Ezt nem lehet kihagyni, cipőkanál módszerrel beparkolok két
sebesültszállító dzsip közé és indulhat a múltidézés!
Az élmény felejthetetlen! A táborban minden eredeti a vászon
zuhanyozó tömlőtől kezdve a fegyverjavító sátor rozsdás csavarhúzójáig.
Itt valóban ügyeltek a részletekre. A tábori ágyak között
nyitott katonaládák fedelén szemérmes fürdőruhában mosolygó
egykori filmcsillagok képe, a viharvert fadobozos csöves
rádióból Glenn Miller zenekara nyomja a mélabús dalokat.
A fegyverállványon az ejtőernyősök M1 Garand karabélya. A
mohikán frizurás őrmester szívesen megmutatja mit nem értett
a fiam a Ryan közlegény megmentése és az Elit alakulat című
filmek többszöri megnézése után sem. Ebbe a fegyverbe a tárat
felülről helyezi be a katona, és az utolsó lőszer kilövése
után az üres tár furcsa "klikk" hangot adva kirepül
a földre.
A sátorból kilépve trombitaszó üti meg a fülemet. Szürkére
festett egycsillagos tábornoki autó manőverezik a javításra
félreállt harckocsik között, és ahogy illik hangszórójából
a tábornoknak kijáró dallam jelzi, nagykutya érkezik. Pillantásom
a Sherman lánctalpának árnyékába rejtett Coca-colás rekeszre
esik, és ez a pillanat amikor végleg elvarázsoltak az életszagú
kiállítás rendezői! Az original pirosra festett farekeszben
11 üveg már üres, de kilenc palackon még rajta van a poros
kupak! Hogy lehet megőrizni hat évtizedig egy ilyen - látszólag
nem fontos - relikviát?
A
sátrak közötti poros úton újabb szenzáció érkezik. A tökéletes
festésű Kettenkrad lánctalpas-motorkerékpár nyergében egy
francia gépészmérnök. Nemcsak a motor, de a vontatott PAK-37-es
páncéltörő ágyú, az MG34-es légvédelmi géppuskás utánfutó
és a kisvártatva érkező 20 mm-es Bofors gépágyú is az ő tulajdona.
A hihetetlen kollekció ápolása a hobbija. Német eszközöket
gyűjt, de a német egyenruha már túlzás lenne, ezért zöld
katonaruhájához mindössze egy sebesülésre utaló kötést visel
a fején.
Nem csoda, hogy utam aznapi végállomására Ste. Mere- Église
városába csak jóval a 600 ejtőernyős emlékugrása ( lásd Aranysas
2004/7 ) és a hivatalos ünnepség után érkezem meg. A hangulat
hűen idézi 1944 júniusát, amikor a felszabadítók tankjai
sem tudtak gyorsan haladni az ünneplő tömeg miatt. Most is
zsúfolt a kisváros főutcája. A robbanások és az égő házak
füstje helyett most a kolbászsütőkből áradó illatos pára
lengi körül a műanyag söröspoharakkal egyensúlyozó turistákat.
A főtéren a világsztárok koncertjein megszokott színpadon,
ahonnan nemrég Richard B. Meyers vezérezredes köszöntötte
a 82-es és 101-es légi szállítású hadosztályok egykori és
mai katonáit már egy helyi rockzenekar hangol. A Halott Ejtőernyősök
Terén egy gombostűt sem lehetne leejteni, az emlékfotók készítőinek
alaposan meg kell küzdeniük egy-egy talpalatnyi helyért.
Az emberáradatban lépésben haladó korabeli teherautó platóján
dixielandzenekar szórakoztatja a nagyérdeműt, a kocsma elé
tett széken amerikai GI ölében szintén egyenruhás barátnője
mosolyog. Arcukon önfeledt, boldog mosoly pedig valószínűleg
nem ismerik egy XIX. században élt magyar költő sorait, miszerint "Szabadság
szerelem, e kettő kell nekem". Nem tudják, csak érzik.
Béke van. Az Airborne múzeum mögötti rétről felemelkedő
Black Hawkok a téren átsuhanó árnyéka csak egy pillanatra
komorítja el a képet. A behevederezett géppuska mögül kiinteget
a fehér sisakos lövész. Béke van, de muszáj vigyáznom rátok!
- fejezi ki mozdulata.
2004. JÚNIUS 6. AZ EMLÉKEZÉS
Ébresztő
fél ötkor, irány a 40 kilométerre lévő Caen. Szállást ugyanis
már januárban sem lehetett találni a normandiai part városaiban,
így a nagy nehezen kiudvarolt kétcsillagos szálloda a távolság
ellenére is főnyereménynek számított. A sajtóközpontban 5
földrész tollforgatói az ébredéshez elengedhetetlenül szükséges
kávéjukat kortyolgatják. Van, aki hármat is megiszik, vérmérséklet
szerint. A békés nyüzsgésből parancsoláshoz szokott hang
zökkent ki, kérik, fáradjunk a hátsó bejáratoknál ez alkalomból
ideszállított biztonsági ellenőrző kapukhoz. Kamerák, fotós
táskák mennek az átvilágító sorra, mi pedig miután kulcsainkat
és mobiltelefonjainkat előzékenyen a kis asztalra helyezzük
a tapogató sorra. Túlesünk a szelektáció első állomásán,
a tegnap megharcolt külön igazolványomra piros körbélyegző
kerül KONTROLL 1 felirattal.
A csöndesen méltatlankodó újságírócsapat legnyugodtabb tagja
egyszemélyes stábként egy amerikai kisváros televizióját
képviseli. A 84 éves öregurat könnyű felismerni homokszínű
egyenruhájáról, és a sapkáján viselt kitüntetésekről. 60
évvel ezelőtt is kamerával járta a rommá bombázott városokat,
haditudósítóként egy nagyon kiváltságos csapat tagja volt.
Műanyag tokba zárt arcképes igazolványuknak mai szemmel hihetetlen
hatalma volt, akkoriban volt operatőr aki Eisenhower tábornokot
is megkérte, hogy adja át még egyszer a kitüntetéseket egy
útkereszteződésnél felsorakozott szakasznak, mert nem esik
szépen az arcára a fény! És a főparancsnok mosolyogva még
egyszer átadta.
Az autóbuszban már lecsillapodnak a kedélyek, amin már túl
vagy mindig rosszabb, mint ami rád vár - tartja a mondás.
De ez a népi bölcsesség, mint látni fogjuk a mi esetünkben
nem jön be. Alig egy óra az út a collenville-i katonai temetőig,
de buszunk már jóval a sírkert előtt befordul egy nemrég
épített mezei útra. Az idő előtt learatott búzatáblán építették
fel az amerikai logisztikusok egyik konténertáborukat. A
busz a tarlóra fektetett vaslemezeken egyensúlyoz, itt akár
többnapos eső után is lehetne közlekedni. Az emeletes fém
lakókonténerek fölé magasodva televíziós antennák jelzik,
jó helyen járunk, erre van a sajtóközpont.
A buszról jobb szó híján lekászálódó csapatunkat a SEAL
kiképzőfilmekből megismert hangerejű őrnagyi csillagot viselő
katona hölgy ébreszti rá, hogy mindenki villámgyorsan felejtse
el a civil tempót. KONTROLL 1 bélyegzősök jobb sátor, KONTROLL
2 bélyegzősök bal sátor! Az amerikai kollégák a zöld igazolványukkal
természetesen maradnak középen, és nem kell sehova menniük.
A sátorban névsor egyeztetés, akinek megvan a neve az kap
egy bíborszínű igazolványt, amelyet a bélyegzős fehérrel
együtt kell a nyakunkban hordani.
Végre a háromoktávos hölgy helyett egy ezredes szól hozzánk.
Udvariasan, halkan de tudtunkra adja hogy a temető területén
a Katonai Rendőrség az úr, és nekünk kötelességünk minden
utasításukat betartani. Ha nincs kérdés indulhatunk a következő
átvizsgáláshoz!
A
konténervárosnak helyet adó mezőt kis erdő választja el a
temetőtől, a fák közé dzsungel utat építettek előre gyártott
elemekből, három méterenként fényszórókkal, térdmagasságban
legalább 30 színes elektromos huzallal. Az útról nem tanácsos
letérni, mert akkor választani lehet a francia katona és
mérges kutyája vagy az amerikai MP-s és szemmel láthatólag
még mérgesebb kutyája között. Az erdőből kiérve a repülőterekről
ismerős ellenőrző kapu, a kapu melletti tisztáson öt-hat
ráérősen ácsorgó fiatalember, abból a fajtából, akiknek a
füléből telefondrótok lógnak ki, és néha a kabátujjukba beszélnek.
A kapun átmenni gyerekjáték, csak a kikapcsolásra ítélt
mobiltelefonokat kell be-majd kikapcsolni. De régen rossz
annak, aki retiküllel, fotós táskával, vagy hátizsákkal érkezett.
A felsorolt tárgyak sorsa ugyanis az alapos átkutatás tekintet
nélkül a tárgyak intim voltára. Az előbb még karba tett kézzel
álldogáló urak akkurátusan átnéznek mindent. A digitális
fényképezőgépeket bekapcsolják, a hagyományos gépek teleobjektívjeit
le, majd visszaszerelik, a laptopokból kiemelik a CD-lemezeket.
A fotós táskám oldalsó rekeszéből előkerült tábornoki-lapos
fémkulacsom tartalmát hiába próbálja kiönteni, üres. Legalább
nem veszett kárba - mondja, és visszaadja a fényképezőgépeimet.
Innen kezdve nyílik ki igazából a oly régóta várt korlátlan
lehetőségek kapuja. A temető közepén felépített dobogókon
8 ezer szék várja a veteránokat és családtagjaikat. Az amerikai
ifjúság szellemét ábrázoló óriás bronzszobor előtt már ott
állnak a fegyvernemek zászlóvivői, a máskor tükörsima vizű
Reflektor-tó közepén piros szőnyeggel letakart sétaút. Ezen
érkeznek majd a szónoki emelvényhez az ünnepség vendégei,
köztük az Egyesült Államok és a Francia Köztársaság elnöke.
A lassan gyülekező veteránokról a tengerentúlról érkezett
katonalányok és főiskolás fiúk gondoskodnak. Fáradhatatlanul
róják köreiket a bejárat és az emelvény között az elektromos
kisautók. Akiknek a lába már nehezen bírja a gyaloglást ezzel
a halkan suhanó járművel érheti utol a gyorsabb lábú bajtársait.
A szertartás imával kezdődik, az emelvényen David Hicks
vezérőrnagy, az US Army vezető tábori püspöke idézi a Biblia
szavait. A temetőt övező facsoportok fölött feltűnik a Bush
elnököt és kíséretét szállító helikopter, pár perc múlva
a két államfő már egymás mellett áll a tévéadások miatt lámpákkal
derített emelvényen. Felcsendülnek a két nemzet himnuszai,
a parton felállított üteg 21 díszlövése még jobban kihangsúlyozza
a zene lendületét. Az amerikai nemzeti induló utolsó akkordjainál
nevüket igazolva négy A-10-es Thunderbolt - mennydörgés -
húz át a fejünk felett olyan alacsonyan, hogy tökéletesen
belelátni a hajtóművek izzó gyűrűjébe. A vezér felhúzza a
gépét a kék ég felhői közé, ez a Missing Man formáció a harcokban
elesett és eltűnt katonák emlékére.
Tudom, hogy szentségtörő a gondolat, de eszembe jutott,
hogy 2002 augusztusában hogy bizonygatták egymásra licitálva
idehaza a katonai vezetőink, hogy miért nem lehet a Duna
felett repülőnapot tartani. Itt most 80 tonna acél zúgott
el a fák magasságában két államelnök és a protokoll fölött,
és senki sem féltette őket a véletlentől. Igaz, hogy május
elsején az EU-csatlakozást ünneplendő már nálunk is repülhettek
gépek a Parlament előtt...
A két elnök beszéde pontosan arról szól, amiről ilyenkor
beszélni illik - és kell - a veteránok előtt. George Bush
mondanivalója természetesen jobban tetszik az egybegyűlteknek,
így többször is tapssal jutalmazzák a szemmel láthatóan legjobb
formáját hozó elnöküket. A ceremónia hivatalos része ezzel
véget is ér. Az emelvény közelében ülők felállva ünneplik
a két ország első embereit, akik mit sem törődve a villámokat
szóró szemű testőrök intelmeivel lejönnek kezet fogni és
mosolyt osztani a veteránoknak. Ilyenkor írják a bulvárlapok,
hogy "elszabadul a pokol", ugyanis akik hátrább
állnak előrébb szeretnének furakodni, a fotósok még közelebb
szeretnének jutni a hálás témához. A testőrök hagynak még
két percet az önfeledt ünneplésre, majd egy pillanat alatt
már csak ők vannak az amerikai és francia elnöki pár közelében.
A csapat összeszokottan gyűrűbe fogja a védett személyeket
és elindulnak a kijárat felé.
A sírkert ezalatt az eddig általam látott legszebb ruháját
ölti fel. Voltam én Colleville-ben napsütéses nyáron és ködös
januárban, a temető mindig a rideg méltóságával, a néma sírkeresztek
nyílegyenes soraival fogott meg. Most a márványkeresztek
szigorú rendszere megtelt élettel, fiatalok és öregek keresték
az ismerős neveket, mintha mindenki vendégségbe jött volna
a 60 éve halott szeretteihez. A veteránok mint az igazi örök
gyerekek csoportokba verődve idézik a múltat. A magányosan
álldogáló öregurak sem maradnak sokáig beszélgetőtárs nélkül,
a 8 ezer amerikai katonából arra is futja, hogy most érdeklődő
kérdéseikkel segítsenek előhívni a régen elfelejtett élményeket
a memória hátsó zugaiból. Előttem egy Pearl- Harbour-i túlélőt
faggat egy katonaruhás ifjú pár. Az öregúr szívesen mesél "arról
a két borzalmas óráról", de sokkal jobban érdekli őt
a csinos leány és jó kiállású fiú sorsának jövőbeli alakulása.
A válasz megnyugtatja, minden esély meg van, hogy a nem is
távoli jövőben egy újabb amerikai katona-dinasztia szülessen.
Mikor a további sorsáról kérdezem, kiderül az egykori őrmester
pontosan tudja hol van Magyarország, hiszen 1943-tól olasz
földön harcolt és onnan már csak egy ugrás lett volna...,
de a szövetségesek másképp döntöttek. De nincs sok időnk
a múltba révedni, egykori harcostársa érkezik két keréken
- a kerekes székhez kötött veteránokhoz egy-egy tengerész
volt beosztva kísérőnek - és együtt indulnak újraélni a múlt
kalandjait.
A SZABADSÁG VÁNDORAI
A délutáni megemlékezések közül a fődíj az Arromanches feletti
domboldalon megrendezett központi ünnepség, melyen 15 ország
első embere vesz részt. A szombat délután véletlenül felfedezett
tengerparti színpadon - mely igazából egy 100 x 100 méteres
aszfaltozott parkoló volt titokzatos fehér körívekkel és
vonalakkal - délután egy órától a részt vevő nemzetek katonazenekarai
szórakoztatják a nap sugaraitól védő sátor alatt gyülekező
veteránokat, és a protokoll megkívánta hazai és külföldi
előkelőségeket.
A királyok, királynők, elnökök és államfők érkezése bizonyára
több száz biztonsági embernek okoz nehéz pillanatokat. II.
Erzsébet és George Bush érkezett limuzinnal - az utóbbi csak
a helikopter leszállóhelytől - a többieket Chirac elnök segítette
le egy luxus Mercedes busz lépcsőjéről! Tessék elképzelni,
ahogy Schröder kancellár nyomában Putyin elnök kiszáll a
bizonyára páncélozott autóbuszból, a többi uralkodó felsorolásától
most hely hiányában eltekintenék.
Igazi franciás szellemességgel oldották meg a rendezők a
az ünnepség igazi vendégeinek, 15 nemzet 142 veteránjának
a bevonulását. A három zenekart közösen vezénylő karmester
beintésére megszólal a Leghosszabb nap indulója, és a pattogósra
hangszerelt főcímzene ütemére kanyarodik a dísztribün elé
a veteránok válogatottja. Természetesen a különböző nemzetek
nem egyforma létszámban vesznek részt a díszmenetben, Belgium,Kanada,
Franciaország és a Cseh Köztársaság 15-15 veteránja vonul,
a lengyelek vannak a második helyen 13 egykori katonával,
míg a sort egyetlen felvonulóval Görögország zárja.
A vastapssal honorált bevonulás után a köztársasági elnöki
kitüntetések átadására kerül sor, nemzetenként egy-egy veterán
kapja meg két elnöki csók kíséretében a Szabadság Érdemrendet.
A 15 életút közül kiemelkedik a rangidős, 94 éves lengyel
Mihail Gutowski nyugállományú vezérezredes pályafutása, aki
Lengyelország lerohanása után már 1940-ben francia földön
folytatta a harcot a németek ellen, majd 1944- ben a falaise-i
katlanban vezette csatába a lengyel páncélosokat. Jacques
Chirac elnöki köszöntője után a katonai tiszteletadás következik,
ezúttal a tengeren és a levegőben. A 21 díszlövést az a városka
előtti öbölbe felsorakozott 9 hadihajó közül az angol Gloucaster
romboló adja le, de a "nagyvasak" kategória is
képviselteti magát, hiszen a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó
körvonalai is felsejlenek a hullámok feletti vízpárában.
A tenger felől mélyrepülésben érkezve két kötelék - a Red
Arrows és a Patrouille de France- és három repülőgéptípus
- F-16, Rafale, A-10- és a Mirage-család különböző változatai
húznak el fülsiketitő robajjal a fejüket kapkodó nézők felett.
A ceremónia következő része valószínűleg már nem csigázta
volna fel a haditechnika iránt érdeklődő olvasóink kiváncsiságát,
néhány pillanatát mégis érdemes felidézni. A franciák ugyanis
olyan gálaműsort állítottak színpadra, melyet minden a múltat
tiszteletben tartó ember - pártállástól függetlenül - idehaza
is fanyalgás nélkül megtapsolt volna. A 11 óriási video-kivetítő
előtt -melyek a tűző napon is tökéletesen működtek - 60 nő
és 60 férfi színész énekelte és táncolta el a háború minden
érzését. A video-falakon fotók és filmrészletek, a színészek
mozdulatai mesélnek a félelemről és rettegésről, örömről
és szomorúságról.
Három részletet szeretnék megosztani az Aranysas olvasóival.
Amikor a video-képernyőkön egy pusztító bombázás képei peregnek,
egyre erősödő motorzúgás nyomja el a Dolby-sztereo bombasivítást.
Felnézünk, és pontosan abban a pillanatban mikor a színészek
a földre térdelve fejüket a kezük közé temetik "élőben" áthúz
felettünk a Battle of Britain Memorial Flight kötelék fekete
Lancestere, Dakotája és két legendás vadászgépe a Spitfire
és a Hurrican.
A háború miatt kettétört szerelmekre és a sokáig várt, de
soha vissza nem térő kedvesre Edit Piaf dalával egy francia
sanzonénekesnő emlékezik. Amíg felváltva angolul és franciául
szól a Himnusz a szerelemről, a háttérfalon összemosódó fotók
soha meg nem öregedő lányokról és fiúkról és kézzel írott
levelek angol,francia, amerikai postabélyegzőkkel. Végezetül
pedig az Örömóda, az egyesült Európa himnusza és a képernyőkön
emberek alkotta betűkből kirajzolt szavak a Sword, Utah és
Gold partszakasz homokján állva: NORMANDIE-LIBERTÉ-MERCI...
BÚCSÚPILLANTÁS
Június 6-án este még egy rendezvényre várták a szervezők
a normandiai harcok egykori francia és - a történelem során
először - német veteránjait. Caenban, a város fölé magasodó
emlékmúzeum falán avat márványtáblát a német kancellár és
a francia elnök, mintegy megpecsételve a két nemzet katonagenerációinak
kibékülését. Ez a pillanat végül mégis kimaradt az életemből,
nem szerettem volna ezt a múltidéző hévégét egy finoman fogalmazva
protokoll ceremóniával befejezni. Az eltelt két nap is arról
győzött meg, hogy amire sor kerülhet az csak egy politikai
széljárástól vezérelt hivatalos ünnepség, hiszen barangolásaim
során csak elvétve találkoztam német rendszámú autóval -
igaz hogy azok üzemképes Swimmwagenek és Kübelwagenek voltak.
Az öreg katonák számára vagy már eljött hat évtized alatt
a megbékélés, vagy örökre megmarad a zsigerekben a lövészárokban
lapulás közben megcsontosodott érzés.
Mivel ez volt az utolsó estém Normandiában minden különösebb
cél nélkül ismét elindultam a Pegazus-híd felé. A már többször
emlegetett kávéház előtt a hangulat és a maligánfok tegnap
óta csak emelkedett, ahogy elnéztem az egykori és mai vörös
sapkásokat, egyikük se volt már szomjas. Az úttorlaszokat
már felszedték a csendőrök, így egy pillanat alatt áthajtok
a Pegazus- és 200 méterrel távolabb a Horsa-hídon is. Az
angol ejtőernyős múzeumban már ott magasodik a tegnap felavatott
Horsa vitorlázógép másának függőleges vezérsíkja. Nem vitás
valóban nem a szépsége miatt szerethették az angolok a kerekded
repülőeszközt, de tágas törzsében mégiscsak sok ezren érkeztek
épségben bevetéseik helyszínére.
Előttem útelágazás, jobbra Ranville balra Merville. Ranvill
nevét az újságokból ismerem, a német katonai temetőben koszorúzott
délelőtt Schröder kancellár. Mivel a politikát csinálni,
és nem megérteni az igazi művészet, elgondolkodom, hogy a
német államfő tisztelgésére miért itt 300 sírkereszt előtt
került sor, mikor La Cambreban - alig 80 kilométerrel arrébb
- több, mint 20 ezer német katona nyugszik.
Balra fordulok, és néhány kanyar után feltűnnek a véres
harcokban elfoglalt merville-i ütegeket rejtő bunkerek. Az
egymástól 40-50 méterre felépített ütegállások tetején fémlapba
karcolt térképeken nyomon követhetőek 1944. június 6-a hajnalának
eseményei. Megismerkedve a történettelgondolatban elnézést
kérek a hálátlan utókor nevében a Terence Otway alezredes
vezette rohamcsapat tagjaitól. Amit ők véghezvittek, az valóban
az angol katonai ejtőernyőzés történetének legfényesebb lapjaira
kívánkozik. 600 katona indult Angliából, de a szerencsétlen
véletlenek egybeesése folytán csak negyedük, 150 ejtőernyős
kezdhette meg a reménytelennek tűnő ostromot. Nehézfegyverek
nélkül, csak saját felszerelésükben bízva mégis végrehajtva
a parancsot.
Találó egykori parancsnokuk mondása az emléktáblán: Nem
tudták hogy lehetetlen, ezért megcsinálták! Az ütegek fala
mellett friss koszorúk és a hagyományos kis fakeresztek a
stilizált pipaccsal, a harcmezők vadon termő virágával. Néhányon
reszketős kezű ceruzás üzenet az itt elhunyt egykori barátoknak.
A szabadtéri múzeum már régen becsukott, csak ezzel most
senki nem törődik. A kazamaták üresen tátongó lőréseire a
tenger mögé lebukó nap egyre nagyobb árnyékot rajzol.
Itt az idő, indulni kell. Lehet, hogy tíz év múlva ismét
összegyűlnek majd emlékezni a legendás partszakaszokon a
XXI. századi utódok, lesz koszorúzás és az akkori politikusok
is kiemelnek majd beszédeikben valamilyen napi aktualitást
az egykori szövetségesek célkitűzéseiből, de az öregek nélkül
az már egy teljesen más történet lesz. Volt egyszer egy partraszállás...
2004. június 6-án véget ért az utolsó invázió. |