TÖRTÉNETEK

Királytigrisek a Budai Várban
Szerző: Számvéber Norbert

1944. október közepén a német hadvezetés a háborúból való magyar kiugrási kísérlet megakadályozására katonai erőt is bevetett. Ennek a csoportosításnak egyik legjelentősebb alakulata az 503. nehézpáncélos-osztály volt.

E nehézpáncélos-osztályt 1942. május 5-én állították fel egy törzsszázaddal és két önálló nehézpáncélos-századdal. Az egység 1943. január 7-én a Don Hadseregcsoport kötelékében Rosztovnál esett át a tűzkeresztségen. Szervezetébe ekkor még a 20 Tiger E nehézharckocsi mellett 25 rövid csövű 7,5 cm-es harckocsiágyúval felszerelt Pz. III N páncélos is tartozott támogató feladattal. 1943. március 5-től a nehézpáncélos-osztályokat az új szervezési előírások szerint homogén szervezetű egységgé szervezték át 45 Tiger E nehézharckocsival. Az 503. nehézpáncélos-osztály 3. százada végezte el a 1944. május 6-14. között a galíciai arcvonalon harcoló magyar királyi 2. honvéd páncéloshadosztály 3/I. harckocsi-zászlóalja tagjainak átképzését is Tiger E harckocsikra Nadvorna közelében.

Az átképző csoport ekkor az "1. Észak-Ukrajna páncélos-tancsoport 1. Tiger-tanszázada" elnevezést viselte. 1944. május 25-étől a nehézpáncélos-osztály maradványait kivonták a keleti frontról, majd állományát Németországban feltöltötték 33 Tiger E-vel és 12 Tiger B-vel. A vasúti közlekedés zavarai miatt az egység csupán július 11-étől került bevetésre a nyugati fronton, Caentől keletre a brit csapatok ellen. A franciaországi harcokban szinte teljesen felmorzsolódott 503. nehézpáncélos-osztályt 1944. szeptember 6-án vonták ki a nyugati frontról és vasúton a németországi Paderborn térségébe szállították újrafelállítás céljából.

Az alakulatot 1944. szeptember 19-e és 22-e között soron kívül 45 széria-toronnyal épített Tiger B ("Königstiger" - "Királytigris") nehézharckocsival szerelték fel. Az osztály ekkor törzsből és törzsszázadból (egyebek mellett három parancsnoki harckocsival), három páncélosszázadból (14-14 harckocsival), egy műhelyszázadból és egy ellátó-századból állt. Létszáma meghaladta a 900 főt. 1944. október 9-én megkezdődött az alakulat bevagonírozása. A páncélos katonák induláskor még nem ismerték az úti céljukat. Az október 12-én induló szerelvények a Halberstadt - Halle - Eger - Pilsen - Brünn - Pozsony útvonalon érkeztek meg Budapestre. Másnap az első szállítmányok már be is futottak a magyar fővárosba, valószínűleg Kelenföldre.

Október 14-én reggel a teljesen harckész páncélososztály kirakodása befejeződött. Az osztály harcálláspontját már egy nappal korábban Dunaharasztin rendezték be és az 1. századot (parancsnoka Joachim Oemler főhadnagy) Alsónémedibe vezényelték. A 2. század (Wolfram Freiherr von Eichel-Streiber százados) a lánctalpak ismételt átszerelése után Budakeszire indult, ahol beszállásolt. Miután a 3. század megbízott parancsnoka, Richard Freiherr von Rosen hadnagy előkészítette az elhelyezést Taksonyban, százada délben Budapesten keresztül odavonult.

Október 15-én hajnali 2 óra tájban egy motorkerékpáros futár von Rosen hadnagyot az osztály harcálláspontjára vitte. Ott azt a parancsot kapta, hogy reggel az 503/3. páncélosszázad vonuljon át Budakeszire. A továbbiakban az osztály parancsnokától, Rolf Fromme századostól azt a tájékoztatást kapta, hogy a magyar részről várható kiugrási kísérlet miatt van szükség az osztály minden alakulatának Budakeszi térségében való gyülekeztetésére, nehogy a Duna hídjainak esetleges rombolása folytán a német egységeket elvágják egymástól.

Hajnali 5 órától a 3. század harcszerűen vonult keresztül Budapesten, majd a Budakeszi felé vezető út jobb oldalán a magas fák alá húzódva várakozott.

A másik két századot is riadókészültségbe helyezték. A 2. századot hajnali 2 óra után Budapestre indították, az 1. század "111"-es és "112"-es toronyszámú harckocsijai a délutáni órákban érkeztek Budapestre. Az osztály törzse és kerekes járművei ekkor már a Budakeszin felállított új harcállásponton tartózkodtak. Az alakulatot átmenetileg a 22. SS-önkéntes lovashadosztály alárendeltségébe utalták.

A magyar fegyverszüneti proklamáció elhangzása után 15 órától kezdve a Tigerek is részt vettek a fővárosi Duna-hidak hídfőinek lezárásában, amely a Vár katonai elszigetelését célozta. Két Tiger B a Lánchíd utca 2. szám alatt lévő Fiume Szálló kapuja elé is beállt, amely ekkor a magyar folyami erők parancsnokságának adott otthont. Két másik nehézharckocsi a Margitsziget északi végét ellenőrizte. A nyilas lefegyverző csoportokat is általában néhány Tiger B kísérte. Az 1. század nehézharckocsijai erődemonstráció céljából szünet nélkül a főbb budapesti útvonalakon vonultak. A Vár birtokbavételére tervezett "Panzerfaust" ("Páncélököl") fedőnevű katonai akciót azonban másnap hajnalra kellett halasztani, mivel az abban alkalmazni kívánt német harckocsik még nem vonultak fel teljes létszámban.

Éjféltől kezdve a 22. SS-önkéntes lovashadosztály erői teljesen körülzárták a Várat. Október 16-án hajnali 3 órakor az 1. század két Tiger B-je ("111" és "112") egy SS-kötelékkel együtt az Óbudán lévő folyamőr-laktanyához indult, amelyet virradatkor harc nélkül birtokba is vettek.

Lázár Károly testőr altábornagy - a Várban tartózkodó magyar egységek parancsnoka - 4 órakor kapta a jelentést, hogy a Vár lábánál álló német erők támadáshoz rendeződnek. Fél öt körül német részről tűztilalmat rendeltek el, azzal a feltétellel, hogy azt magyar részről is ellenállást megtiltó parancs követi.

A hajnali 6 órakor induló német katonai akcióban a 2. század hat Tiger B nehézharckocsija az Otto Skorzeny SS-Sturmbannführer parancsnoksága alatt összeállított azon csoportosításába nyert beosztást, amelyik északról, a Bécsi kapun át felvonulva készült a Vár és a Királyi Palota birtokbavételére.

A harckocsik és egyéb járművek az Attila út - Vérmező - Várfok utca - Bécsi kapu tér útvonalon közelítették meg a Várat. Elöl Skorzeny Kübelwagene haladt, mögötte sorrendben a "200", "234", "213" és "214" Tiger B nehézharckocsik, majd az 500. rohamutász-zászlóalj (Sturm-Pionier Bataillon 500) Goliath robbantópáncélosokból álló csoportja következett. Ezek után soroltak be a SS-Jagdverband Mitte 2. és 3. századát, illetve a 600. SS-ejtőernyőszászlóalj részeit (utóbbi egy százada kivételével, amely keletről, az Alagútból nyíló rejtett feljárón át a Honvédelmi Minisztérium alól támadott) szállító tehergépkocsik és egyéb járművek. Nyugati irányból a SS-Jagdverband Mitte 1. százada, délről - félkörívben - a wiener-neustadti hadapródiskola kb. 1000 fős zászlóalja várta a támadási parancsot. A "231" és "233" toronyszámú Tiger B harckocsi az oszlop vége felé, a második hullámba került beosztásra. Támogatásukra a 22. SS-önkéntes lovashadosztály kötelékeit jelölték ki.

Az élen haladó gépkocsi és a nehézharckocsik előtt aknakereső készülékekkel felszerelt utászok biztosították az oszlop haladását. A Skorzeny vezette első hullám egy része a nehézharckocsikkal a Nándor laktanya mellett balra fordulva az Úri utcában haladt a Dísz tér irányában, mintegy 35-40 km/h sebességgel. A csoportosítás másik része az Országház utcában tartott ugyanide.

Elérve a Szent György utca és a Dísz tér sarkát, a nehézharckocsik megtorpantak és lassan araszolva haladtak a Szent György tér felé. A "200" -as Tiger B harckocsi a József főherceg palotája és a királyi istálló között állásban lévő, a magyar testőrlövész-zászlóaljhoz tartozó Nimród páncélozott önjáró légvédelmi gépágyú felé indult, miközben lövegtornyát felé fordította és lövegcsövét leeresztve célba vette a magyar páncélost. A magyar harcjármű kezelőszemélyzete nem tanúsított ellenállást.

Ezalatt a második hullámban közelbiztosításként SS-katonákkal érkező két Tiger B a Nándor laktanya (mai Hadtörténeti Intézet és Múzeum) környékét zárta le oly módon, hogy a "231" az Úri utca és a Kapisztrán tér sarkán, a "233" pedig az Országház utca és a Kapisztrán tér sarkán foglalt tüzelőállást és lövegtornyukat a laktanya felé fordították.

Noha Lakatos Géza miniszterelnök arra utasította Lázár altábornagyot, hogy ne nyissanak tüzet a közeledő németekre, a továbbított parancs túl későn ért el a Várkertben állást foglalt kisebb csoportokhoz, így a védekező magyar testőrök, valamint a német csapatok között mintegy húsz perces tűzharc bontakozott ki. Ebben csupán kézifegyverek és géppuskák vettek részt. A Tiger B nehézharckocsik ez alatt érkeztek a Szent György térre, de nem avatkoztak bele az összecsapásba.

Még az akció kezdetén három Tiger B (valószínűleg a 3. századból) a Váralja utcán is megindult a 22. SS-önkéntes-lovashadosztály katonáival a Koronaőrség laktanyája felé. A kísérő gyalogság tüzet nyitott, majd az élen haladó nehézharckocsi is megeresztett egy géppuskasorozatot az épületre. Válaszul csupán egyetlen magányos lövés dördült Bunda József törzsőrmester fegyveréből, ám az eltalált egy SS-katonát, aki az egyik nehézharckocsi alá esett. A koronaőröket hamarosan lefegyverezték a németek.

A 3. század egy része készenlétben állt a Vár lábánál (a "313"-as és "314"-es harckocsi biztosan itt posztolt, ezek is részt vehettek a Váralja utcában lezajlott tűzváltásban). A 3. század más részei az 1. századdal közösen a főváros hadműveletileg fontos pontjain biztosítottak és járőröztek (főleg főbb közlekedési útvonalak és csomópontok, valamint a Duna-hidak közelében).

A tűzharc befejeződése után a négy Tiger B, s mögöttük a többi gépjármű is közelebb nyomult a Palotához. A "213" homlokkal dél felé a Sikló állomásához húzódott, ezzel biztosítva a csoportosítás balszárnyát. A "214" a Palota út - Dísz tér - Szent György utca sarkán homlokkal észak felé fedezte az oszlop hátát. A Palota belső udvarára nyíló, úgynevezett Oroszlános Kaput eltorlaszoló, téglákkal megtöltött szekerekből készült hevenyészett barikádot a 2. század parancsnoki harckocsija, a "200" legázolta és mögötte az udvarra gördült a "234"-es toronyszámú Tiger B is.

Később a "200" orral beállt a Sándor-palota felé a Szent György tér délnyugati sarkára, a "234" pedig a tér nyugati oldalán posztolt a Királyi Palota felé fordulva. A nehézharckocsik még jelen voltak, amikor a téren felsorakozott szegedi 9. "Hunyadi János" honvéd gyalogezred II. zászlóalját a nyilas vezetők sorra megszemlélték, majd miközben a hamarosan megérkező Szálasi Ferenc is elvonult a zászlóalj előtt, a Tiger B-k a Szent György utca irányában elhagyták a teret és rövidesen a Várat is.

Miután a Várban a katonai cselekmények befejeződtek, az 503. nehézpáncélos-osztály harckocsijai a déli órákban a Keleti pályaudvar mellett elhaladva a Józsefvárosi pályaudvarra gördültek, ahol október 17-én délután megkezdődött vasúti berakodásuk. A nehézpáncélos-osztályt még október 16-án a Szolnok térségébe szállítandó német 24. páncéloshadosztálynak rendelték alá. A nehézharckocsikat szállító szerelvények hamarosan el is indultak az Alföldre, ahol október 6-a óta heves páncéloscsata tombolt.