TÖRTÉNETEK
Királytigrisek a Budai Várban
Szerző: Számvéber Norbert
1944. október közepén a német hadvezetés a háborúból
való magyar kiugrási kísérlet megakadályozására katonai
erőt is bevetett. Ennek a csoportosításnak egyik legjelentősebb
alakulata az 503. nehézpáncélos-osztály volt.
E nehézpáncélos-osztályt 1942. május 5-én állították
fel egy törzsszázaddal és két önálló nehézpáncélos-századdal.
Az egység 1943. január 7-én a Don Hadseregcsoport kötelékében
Rosztovnál esett át a tűzkeresztségen. Szervezetébe ekkor
még a 20 Tiger E nehézharckocsi mellett 25 rövid csövű
7,5 cm-es harckocsiágyúval felszerelt Pz. III N páncélos
is tartozott támogató feladattal. 1943. március 5-től a
nehézpáncélos-osztályokat az új szervezési előírások szerint
homogén szervezetű egységgé szervezték át 45 Tiger E nehézharckocsival.
Az 503. nehézpáncélos-osztály 3. százada végezte el a 1944.
május 6-14. között a galíciai arcvonalon harcoló magyar
királyi 2. honvéd páncéloshadosztály 3/I. harckocsi-zászlóalja
tagjainak átképzését is Tiger E harckocsikra Nadvorna közelében.
Az átképző csoport ekkor az "1. Észak-Ukrajna páncélos-tancsoport
1. Tiger-tanszázada" elnevezést viselte. 1944. május
25-étől a nehézpáncélos-osztály maradványait kivonták a
keleti frontról, majd állományát Németországban feltöltötték
33 Tiger E-vel és 12 Tiger B-vel. A vasúti közlekedés zavarai
miatt az egység csupán július 11-étől került bevetésre
a nyugati fronton, Caentől keletre a brit csapatok ellen.
A franciaországi harcokban szinte teljesen felmorzsolódott
503. nehézpáncélos-osztályt 1944. szeptember 6-án vonták
ki a nyugati frontról és vasúton a németországi Paderborn
térségébe szállították újrafelállítás céljából.
Az alakulatot 1944. szeptember 19-e és 22-e között soron
kívül 45 széria-toronnyal épített Tiger B ("Königstiger" - "Királytigris")
nehézharckocsival szerelték fel. Az osztály ekkor törzsből
és törzsszázadból (egyebek mellett három parancsnoki harckocsival),
három páncélosszázadból (14-14 harckocsival), egy műhelyszázadból
és egy ellátó-századból állt. Létszáma meghaladta a 900 főt.
1944. október 9-én megkezdődött az alakulat bevagonírozása.
A páncélos katonák induláskor még nem ismerték az úti céljukat.
Az október 12-én induló szerelvények a Halberstadt - Halle
- Eger - Pilsen - Brünn - Pozsony útvonalon érkeztek meg
Budapestre. Másnap az első szállítmányok már be is futottak
a magyar fővárosba, valószínűleg Kelenföldre.
Október 14-én reggel a teljesen harckész páncélososztály
kirakodása befejeződött. Az osztály harcálláspontját már
egy nappal korábban Dunaharasztin rendezték be és az 1. századot
(parancsnoka Joachim Oemler főhadnagy) Alsónémedibe vezényelték.
A 2. század (Wolfram Freiherr von Eichel-Streiber százados)
a lánctalpak ismételt átszerelése után Budakeszire indult,
ahol beszállásolt. Miután a 3. század megbízott parancsnoka,
Richard Freiherr von Rosen hadnagy előkészítette az elhelyezést
Taksonyban, százada délben Budapesten keresztül odavonult.
Október 15-én hajnali 2 óra tájban egy motorkerékpáros futár
von Rosen hadnagyot az osztály harcálláspontjára vitte. Ott
azt a parancsot kapta, hogy reggel az 503/3. páncélosszázad
vonuljon át Budakeszire. A továbbiakban az osztály parancsnokától,
Rolf Fromme századostól azt a tájékoztatást kapta, hogy a
magyar részről várható kiugrási kísérlet miatt van szükség
az osztály minden alakulatának Budakeszi térségében való
gyülekeztetésére, nehogy a Duna hídjainak esetleges rombolása
folytán a német egységeket elvágják egymástól.
Hajnali 5 órától a 3. század harcszerűen vonult keresztül
Budapesten, majd a Budakeszi felé vezető út jobb oldalán
a magas fák alá húzódva várakozott.
A másik két századot is riadókészültségbe helyezték. A 2.
századot hajnali 2 óra után Budapestre indították, az 1.
század "111"-es és "112"-es toronyszámú
harckocsijai a délutáni órákban érkeztek Budapestre. Az osztály
törzse és kerekes járművei ekkor már a Budakeszin felállított
új harcállásponton tartózkodtak. Az alakulatot átmenetileg
a 22. SS-önkéntes lovashadosztály alárendeltségébe utalták.
A magyar fegyverszüneti proklamáció elhangzása után 15 órától
kezdve a Tigerek is részt vettek a fővárosi Duna-hidak hídfőinek
lezárásában, amely a Vár katonai elszigetelését célozta.
Két Tiger B a Lánchíd utca 2. szám alatt lévő Fiume Szálló
kapuja elé is beállt, amely ekkor a magyar folyami erők parancsnokságának
adott otthont. Két másik nehézharckocsi a Margitsziget északi
végét ellenőrizte. A nyilas lefegyverző csoportokat is általában
néhány Tiger B kísérte. Az 1. század nehézharckocsijai erődemonstráció
céljából szünet nélkül a főbb budapesti útvonalakon vonultak.
A Vár birtokbavételére tervezett "Panzerfaust" ("Páncélököl")
fedőnevű katonai akciót azonban másnap hajnalra kellett halasztani,
mivel az abban alkalmazni kívánt német harckocsik még nem
vonultak fel teljes létszámban.
Éjféltől kezdve a 22. SS-önkéntes lovashadosztály erői teljesen
körülzárták a Várat. Október 16-án hajnali 3 órakor az 1.
század két Tiger B-je ("111" és "112")
egy SS-kötelékkel együtt az Óbudán lévő folyamőr-laktanyához
indult, amelyet virradatkor harc nélkül birtokba is vettek.
Lázár Károly testőr altábornagy - a Várban tartózkodó magyar
egységek parancsnoka - 4 órakor kapta a jelentést, hogy a
Vár lábánál álló német erők támadáshoz rendeződnek. Fél öt
körül német részről tűztilalmat rendeltek el, azzal a feltétellel,
hogy azt magyar részről is ellenállást megtiltó parancs követi.
A hajnali 6 órakor induló német katonai akcióban a 2. század
hat Tiger B nehézharckocsija az Otto Skorzeny SS-Sturmbannführer
parancsnoksága alatt összeállított azon csoportosításába
nyert beosztást, amelyik északról, a Bécsi kapun át felvonulva
készült a Vár és a Királyi Palota birtokbavételére.
A harckocsik és egyéb járművek az Attila út - Vérmező -
Várfok utca - Bécsi kapu tér útvonalon közelítették meg a
Várat. Elöl Skorzeny Kübelwagene haladt, mögötte sorrendben
a "200", "234", "213" és "214" Tiger
B nehézharckocsik, majd az 500. rohamutász-zászlóalj (Sturm-Pionier
Bataillon 500) Goliath robbantópáncélosokból álló csoportja
következett. Ezek után soroltak be a SS-Jagdverband Mitte
2. és 3. századát, illetve a 600. SS-ejtőernyőszászlóalj
részeit (utóbbi egy százada kivételével, amely keletről,
az Alagútból nyíló rejtett feljárón át a Honvédelmi Minisztérium
alól támadott) szállító tehergépkocsik és egyéb járművek.
Nyugati irányból a SS-Jagdverband Mitte 1. százada, délről
- félkörívben - a wiener-neustadti hadapródiskola kb. 1000
fős zászlóalja várta a támadási parancsot. A "231" és "233" toronyszámú
Tiger B harckocsi az oszlop vége felé, a második hullámba
került beosztásra. Támogatásukra a 22. SS-önkéntes lovashadosztály
kötelékeit jelölték ki.
Az élen haladó gépkocsi és a nehézharckocsik előtt aknakereső
készülékekkel felszerelt utászok biztosították az oszlop
haladását. A Skorzeny vezette első hullám egy része a nehézharckocsikkal
a Nándor laktanya mellett balra fordulva az Úri utcában haladt
a Dísz tér irányában, mintegy 35-40 km/h sebességgel. A csoportosítás
másik része az Országház utcában tartott ugyanide.
Elérve a Szent György utca és a Dísz tér sarkát, a nehézharckocsik
megtorpantak és lassan araszolva haladtak a Szent György
tér felé. A "200" -as Tiger B harckocsi a József
főherceg palotája és a királyi istálló között állásban lévő,
a magyar testőrlövész-zászlóaljhoz tartozó Nimród páncélozott
önjáró légvédelmi gépágyú felé indult, miközben lövegtornyát
felé fordította és lövegcsövét leeresztve célba vette a magyar
páncélost. A magyar harcjármű kezelőszemélyzete nem tanúsított
ellenállást.
Ezalatt a második hullámban közelbiztosításként SS-katonákkal
érkező két Tiger B a Nándor laktanya (mai Hadtörténeti Intézet
és Múzeum) környékét zárta le oly módon, hogy a "231" az
Úri utca és a Kapisztrán tér sarkán, a "233" pedig
az Országház utca és a Kapisztrán tér sarkán foglalt tüzelőállást
és lövegtornyukat a laktanya felé fordították.
Noha Lakatos Géza miniszterelnök arra utasította Lázár altábornagyot,
hogy ne nyissanak tüzet a közeledő németekre, a továbbított
parancs túl későn ért el a Várkertben állást foglalt kisebb
csoportokhoz, így a védekező magyar testőrök, valamint a
német csapatok között mintegy húsz perces tűzharc bontakozott
ki. Ebben csupán kézifegyverek és géppuskák vettek részt.
A Tiger B nehézharckocsik ez alatt érkeztek a Szent György
térre, de nem avatkoztak bele az összecsapásba.
Még az akció kezdetén három Tiger B (valószínűleg a 3. századból)
a Váralja utcán is megindult a 22. SS-önkéntes-lovashadosztály
katonáival a Koronaőrség laktanyája felé. A kísérő gyalogság
tüzet nyitott, majd az élen haladó nehézharckocsi is megeresztett
egy géppuskasorozatot az épületre. Válaszul csupán egyetlen
magányos lövés dördült Bunda József törzsőrmester fegyveréből,
ám az eltalált egy SS-katonát, aki az egyik nehézharckocsi
alá esett. A koronaőröket hamarosan lefegyverezték a németek.
A 3. század egy része készenlétben állt a Vár lábánál (a "313"-as
és "314"-es harckocsi biztosan itt posztolt, ezek
is részt vehettek a Váralja utcában lezajlott tűzváltásban).
A 3. század más részei az 1. századdal közösen a főváros
hadműveletileg fontos pontjain biztosítottak és járőröztek
(főleg főbb közlekedési útvonalak és csomópontok, valamint
a Duna-hidak közelében).
A tűzharc befejeződése után a négy Tiger B, s mögöttük a
többi gépjármű is közelebb nyomult a Palotához. A "213" homlokkal
dél felé a Sikló állomásához húzódott, ezzel biztosítva a
csoportosítás balszárnyát. A "214" a Palota út
- Dísz tér - Szent György utca sarkán homlokkal észak felé
fedezte az oszlop hátát. A Palota belső udvarára nyíló, úgynevezett
Oroszlános Kaput eltorlaszoló, téglákkal megtöltött szekerekből
készült hevenyészett barikádot a 2. század parancsnoki harckocsija,
a "200" legázolta és mögötte az udvarra gördült
a "234"-es toronyszámú Tiger B is.
Később a "200" orral beállt a Sándor-palota felé
a Szent György tér délnyugati sarkára, a "234" pedig
a tér nyugati oldalán posztolt a Királyi Palota felé fordulva.
A nehézharckocsik még jelen voltak, amikor a téren felsorakozott
szegedi 9. "Hunyadi János" honvéd gyalogezred II.
zászlóalját a nyilas vezetők sorra megszemlélték, majd miközben
a hamarosan megérkező Szálasi Ferenc is elvonult a zászlóalj
előtt, a Tiger B-k a Szent György utca irányában elhagyták
a teret és rövidesen a Várat is.
Miután a Várban a katonai cselekmények befejeződtek, az
503. nehézpáncélos-osztály harckocsijai a déli órákban a
Keleti pályaudvar mellett elhaladva a Józsefvárosi pályaudvarra
gördültek, ahol október 17-én délután megkezdődött vasúti
berakodásuk. A nehézpáncélos-osztályt még október 16-án a
Szolnok térségébe szállítandó német 24. páncéloshadosztálynak
rendelték alá. A nehézharckocsikat szállító szerelvények
hamarosan el is indultak az Alföldre, ahol október 6-a óta
heves páncéloscsata tombolt. |