|
TÖRTÉNETEK
A kihívás napja
Támadás a harmadik birodalom
szíve ellen
Szerző: Horváth Zoltán
Az amerikaiak Nagy-Britanniába települt 8. légi hadserege
1944. március 6-án küldte első ízben gépeit Berlin ellen.
A várost a hajózók egymás között csak "nagy B"-nek
hívták.
A nagyszabású vállalkozás során okozott károk nem álltak
arányban az elszenvedett veszteséggel. A légierő berkeiben
azt sokáig a háború egyik legsúlyosabb érvágásaként tartották
számon. Az éppen 60 éve végrehajtott légi támadás mégis mérföldkövet
jelentett, mert arra figyelmeztette a németeket, hogy attól
fogva már nem létezik olyan cél, ami vagy olyan távol feküdne
Angliától, vagy annyira erősen védett lenne, hogy megmenekülhet
a nappali, precíziós támadásoknak mondott szőnyegbombázásoktól.
Az 1944-es esztendő az európai hadszíntéren döntő változásokat
hozott. Az év elején Németország még uralma alatt tartotta
Nyugat-Európa zömét és azt, amit csapatai 1941 őszéig keleten
meghódítottak. December végére viszont Hitler grandiózus "Európa
Erődje" a náci birodalom 1939-es határai közé eső területre
zsugorodott. Abban, hogy a győzelmet győzelemre halmozó szövetségesek
mindkét oldalról ennyire a közelébe férkőzhettek, meghatározó
szerepet játszottak az angolszász légierők stratégiai bombázói.
Noha
Berlin 1941 szeptembere óta a RAF éjszakai támadásainak
egyik fő célpontja volt, nappal azonban - leszámítva Mosquito
gyorsbombázóik 1943. január 30-i akcióját - egészen történetünk
napjáig sem ők, sem az USAAF gépei nem bombázták. Az amerikai
hadsereg légiereje csak 1944 márciusának elejére tekintette
magát elég erősnek ahhoz, hogy a végső kihívásnak megfelelve
lesújtson Berlinre, a Harmadik Birodalom legjobban védett
részére. Erre a támadásra összesen 563 db Boeing B-17 Flying
Fortress és 249 db Consolidated B-24 Liberator négymotoros
nehézbombázót vontak össze. Az 1. bombázóhadosztály öt ezredének
301 db B-17-je az Erknerben található VKF golyóscsapágyművek
megsemmisítését kapta parancsba. Ez az üzem a Németországban
működők között a harmadik legnagyobbnak számított. A 2. bombázóhadosztály
három ezredének 249 db B-24-e a genshageni Daimler-Benz
gyár elpusztítására indult, melyben havonta több mint ezer
repülőgép-motort állítottak elő. A 3. bombázóhadosztály hat
ezredének 262 db B-17-je számára célpontként a Klein Machnowban
üzemelő Bosch gyárat jelölték meg, ami repülőgépek és katonai
járművek számára szállított elektromos berendezéseket.
Az ellenséges légtérbe ilyen mély behatolással - összesen
1300 km-t tett ki, a holland partoktól Berlinig és vissza
- tervezett hadművelet sikere nagyban függött a kísérő vadászoktól.
A Luftwaffe egymást érő támadásaira ugyanis feltétlenül számítani
lehetett. Mindent egybevetve 691 db vadászgép biztosította
a négymotorosokat. Oroszlánrészüket természetesen a 8. légi
hadsereg adta, mely 15 vadászrepülő-osztályát állította csatasorba.
Ezekben Lockheed P-38 Lightning, Republic P-47 Thunderbolt
és North American P-51 Mustang együlésesek voltak. A 9. Légi
Hadsereg négyosztálynyi P-47-tel és P-51-el, a RAF pedig
három század P-51-el támogatta az akciót. Miután fedezték
a behatoló nehézbombázók útjának első szakaszát, a haditerv
szerint 140 Thunderboltnek vissza kellett térni támaszpontjára
üzemanyag és lőszer feltöltésre, hogy aztán Hollandia felett
újfent védelmezni tudják a hazatérő bombázókötelékeket a
bevetés utolsó fázisában.
A kötelékek vadászvédelmének nehézségei
A kíséret számbelileg félelmetes volt, két tényező mégis
megnyirbálta az egyszerre harcba vethető gépek számát. Az
első a hatósugár volt. Póttartályokkal ugyan képesek voltak
mélyen berepülni Németországba, de csak akkor, ha útjuk egyenesen
vezetett. Bombázókat kísérve azonban úgy kellett tartaniuk
a lassúbb négymotorosok tempóját, hogy szükség esetén mégis
a megfelelő sebességgel tudják felvenni a harcot. Megoldásnak
a cikcakkban való haladás kínálkozott, ami viszont jelentősen
csökkentette a tényleges repülési távolságot. Ráadásul a
vadászpilótáknak a várható légi harcokra okvetlen tartalékolniuk
kellett benzint. Mindezek következtében egy vadászosztály
Németország légterében fél órán, vagy 160 km-en keresztül
tudott csak közvetlenül biztosítani, aztán egy másiknak mindenképpen
át kellett venni a helyét. Emiatt hasonlították különben
a mélységi támadásokat a váltófutáshoz.
A jelentések szerint
március 6-án, egy adott intervallumban csupán átlagban 140
vadászgép biztosította közvetlenül a bombavetőket. A második
komoly hátrány a hatalmas kötelék majd' 150 km-es hosszából
adódott. Ha ezt a 140 vadászgépet egyenlően osztják el ezen
a távon, akkor kilométerenként csak egy jut! Harcászatilag
ez ostobaság lett volna, ezért a rendelkezésre álló erő egyik
részét az élen haladó ezred köré csoportosították, ami leginkább
ki volt téve az ellenséges vadászok támadásának. A maradék
- nyolcgépes rajokra osztva - fel-alá cirkált a többiek mellett.
A harceljárás hátrányát az jelentette, hogy így az ezredek
döntő hányadának gyakorlatilag nem volt semmiféle közvetlen
kísérete egy váratlan roham esetére. A segítség megérkezéséig
csak saját géppuskásaikra számíthattak.
Az indulás
A bombavetők 7.50-kor kezdték meg a felszállást kelet-angliai
reptereikről. A levegőbe emelkedett gépek előbb osztály-,
aztán ezredkötelékekbe fejlődtek. Végül, mielőtt elhagyták
volna a szigetország partjait, felvették a hadosztály-harcrendet.
10.53-kor az 1. hadosztály előőrsei berepültek a holland
légtérbe. Mialatt az említett alakzatokba rendeződtek, a
németek Hollandiába és Belgiumba telepített, nagy felderítési
távolságú "Mammut" és "Wassermann" fedőnevű
lokátorainak kezelői már árgus szemekkel figyelték a kötelékek
mozgását. Jelentéseik a vadászirányítók bunkerjeibe kerültek,
ahonnan az anyaország védelmét dirigálták.
A 3. vadászhadosztály
főhadiszállása Arnhem mellett volt, a 2-é a Hamburghoz
közeli Stade városkában, az 1-é pedig a Berlin szomszédságában
fekvő Döberitzben. A három nagy amerikai bombázóalakulat
egymás után haladt. Az 1. és a 3. B-17-jeit a 2. B-24-ei
követték. Hollandia felett a 6000 m magasan, kelet felé dübörgő
kötelékek percenként öt km-t hagytak maguk mögött. A légi
armadának fél óra kellett ahhoz, hogy a terep egy adott pontja
felett áthaladjon.
A Luftwaffe-erők
A német vadászok észak-franciaországi, belgiumi, hollandiai
és németországi légi bázisaikon a készültség különböző fokozataiban
várták a riasztást. Ahogy az amerikai kötelékek Hollandián
keresztül rendületlenül keletnek tartottak, az irányítók
kezdték felismerni, hogy céljuk nem lehet más, mint Berlin.
Azon a napon a Luftwaffe a birodalom védelmére majdnem 900
gépet emelhetett levegőbe. Közülük 80 kétmotoros Messerschmitt
Bf 110-es és Me 410 Hornisse volt, melyeket 2-6 db 20 mm-es
gépágyújuk továbbá négy Wfr Gr 21 típusú, 210 mm-es rakétájuk
kifejezetten a nehézbombázók megsemmisítésére tették alkalmassá.
A védelem fő erejét mégis a mintegy 600 egymotoros gép képezte.
A Messerschmitt Bf 109-eket és Focke-Wulf Fw 190-eket végszükség
esetén még további 200 éjszakai vadász - Messerschmitt Bf
110 vagy Junkers Ju 88 típusú - is támogathatta. A hatótávolság
azonban nemcsak az amerikai vadászok lehetőségeit korlátozta,
hanem a németekét is. A csapásmérők útja mentén elhelyezkedő
repterek esetében nem volt nehéz az irányítók dolga, viszont
a Kelet-Franciaországba vagy Dél-Németországba, azaz a bombázók
útvonalától távolra települt alakulatok esetében az időbeni
átcsoportosítás tőlük nemcsak bizonyos fokú jóstehetséget,
hanem jókora adag szerencsét is megkívánt. Jóllehet a kétmotoros
nehézvadászok képesek voltak elérni Németország bármelyik
szegletét, lomhaságuk viszont nagyon is kiszolgáltatta őket
az amerikai Mustangok és Thunderboltok kényének-kedvének.
Ezért a Messerschmitt rombolók működési körzetét a Bréma-Kassel-Frankfurt
vonaltól keletre határozták meg. Az éjszakai vadászok számára,
melyeket lelassítottak terjedelmes antennáik és súlyos fedélzeti
radarjaik, a sérülések miatt lemaradozó négymotorosok elintézését
hagyták. A kötelékek vadászvédelmének erőssége továbbá a
magasságban és mélységben gondosan lépcsőzött formációkban
repülő bombavetők hírhedt, koncentrált gépfegyvertüze újabb
problémák elé állították a Luftwaffe pilótáit. Az előbbire
a válasz az volt, hogy a bombázókötelék egyetlen pontját
kiválasztva, nagy tömegükkel egyszerűen elsöpörték az ott
őrködő amerikai vadászokat. Az eljárás hátulütőjének az bizonyult,
hogy a gyülekezés sok időt és üzemanyagot emésztett fel.
Az utóbbi kivédésére meg azt találták ki, hogy szemből támadták
a köteléket, melynek géppuskásai így kevésbé hatékonyan használhatták
fegyvereiket. Ennek tökéletes végrehajtása viszont nagyon
pontos rávezetést és mesteri kötelékvezetést igényelt.
Ellenséges légtérben
11.00-kor, hét perccel azt követően, hogy a négymotorosok
éle elérte a holland partokat, a Luftwaffe első vadászalakulatai
felszállási parancsot kaptak. A behatolók elfogására öszszesen
107 db Messerschmitt 109-es és Fw 190-es indult. A 3000 m-en
osztálykötelékbe gyülekeztek, majd megkezdték az emelkedést
9000-re. Az 1. ezred I. és II. osztálya, a 11. ezred I.,
II. és III. osztálya valamint az 54. ezred III. osztálya
végül a Hannover melletti, hosszúkás alakú Steinhuder-tó
légterében találkozott. Noha ez a hatalmas vadászkötelék
éppen kétszer akkora volt, mint 1940-ben Douglas Bader híres
- és sok vitát kavart - nagy formációja az "Angliai
Csata" viharában, mégsem sújtották ugyanolyan hátrányok.
Elsősorban azért, mert az amerikai bombázók sokkalta nagyobb
területet foglaltak el, ezért könynyebb volt ráakadni kötelékük
sebezhető pontjára. Másodsorban meg a miatt, mert a német
vadászok, a villámgyorsan lezajló, homloktámadó-taktikának
köszönhetően, lényegesen rövidebb ideig voltak kitéve az
ellenséges vadászok beavatkozásának. A behatolás első szakaszában
az 56., a 78. és a 353. vadászosztályok 140 Thunderboltja
védte a négymotorosokat. Ha a puszta számokat nézzük, fölényben
voltak a lecsapni készülő németekkel szemben. Ebben az ütközetben
mégsem nekik állt a zászló. Az ellenség ugyanis támadását
egyetlen bombázóezredre fókuszálta. De hogy melyikre, arról
a P-47-ekben ülőknek, egészen az utolsó percekig fogalmuk
sem lehetetett, ezért aztán erőiket szétforgácsolták a többiek
védelmére.
Az amerikaiak bajait tetézte, hogy az 1. hadosztály vezérgépén
a fedélzeti térképező radar felmondta a szolgálatot. A hiba
miatt a kötelék, kissé délre letért a tervezett útvonalról.
Maga a hadosztály és az őket követő 3. éle a nyomukban maradt.
A navigátor a földi pontok azonosításakor rájött, hogy 32
km-rel délebbre vannak. Hogy mielőbb visszatérjenek az eredeti
útvonalra, gyorsan számolt és északabbra vezető kurzust jelölt
meg. A baj azonban már megtörtént! A 13. ezred gépeiben ülők,
akiknek B-17-jei az egész formáció közepe táján haladtak,
a holland partok keresztezésekor néhány km-rel lemaradtak
és elvesztették a szemük elől az előttük járó 4. ezred gépeit.
Mit sem tudva a legelöl történt tévedésről, a 13-asok parancsnoki
navigátora az eredeti repülési terv szerinti kurzuson vezette
tovább ezredét. A relatíve jelentéktelen hibák összeadódásának
hamarosan ők itták meg a levét.
Az első összecsapás
11.55-kor Rolf Hermichen százados, a német vadászok élén
repülve, fekete pöttyök sokaságát fedezte fel maga előtt
az égen. Nem esett zavarba, hisz' látott ilyet éppen elégszer:
amerikai nehézbombázók köteléke volt az a messzeségben. A
pöttyök mozdulatlannak látszottak, mert a két alakzat pontosan
szembe repült egymással. A német irányítás jól végezte dolgát.
A rutinos, 64 légi győzelmes ász tisztában volt vele, hogy
abból a távolságból a bombavetők kísérete még nem vehető
észre. Csak remélni tudta, hogy egyáltalán nincs is. A B-17-ekben
kuporgók merő balszerencséjére, elsőként felbukkant kötelékük
nem az volt, amit mintegy 60 Thunderbolt biztosított. Az
a szerencsétlen 13. ezred került az események középpontjába,
mely különben az egész kötelék második felében haladva, normális
esetben még csak nem is látott volna Luftwaffe vadászokat.
Egyik oldalukon mindössze maroknyi P-47 cirkált az 56. vadászosztálytól.
A rajt Robert Johnson hadnagy vezette: A bombázóktól balra
repülve hirtelen jókora, gyorsan felénk közelgő köteléket
pillantottam meg. Mikor kicsit közelebb értek, már azt is
láttam, hogy három csoportból áll és legalább 40 gép van
mindegyikben. Kettő velünk egy magasságban, 6500 m-en repült,
a harmadik 8500-on. Tömpe orrukról felismertem, hogy mind
Focke-Wulf 190. Mi meg összevissza nyolcan voltunk! A Thunderboltok
megkísérelték szétszórni a támadókat, de a németek - ügyet
sem vetve rájuk - a bombázókra vetették magukat. Az összecsapás
a holland határhoz közeli német városka, Haselünne felett
zajlott. A homloktámadás sikeres végrehajtása rendkívül nagy
ügyességet igényelt. Az ellenfelek másodpercenként 200 m-rel
közelítettek egymáshoz. Ilyen körülmények között a vadászpilótának
- kb. 450 m-es távolságból - csupán egyetlen, maximum fél
másodperces sorozat leadására volt ideje, aztán valamerre
ki kellett térnie az összeütközés elől. Egy olyan gyakorlott
vadásznak, mint Anton Hackl százados, aki a 11. ezred III.
osztályát vezette harcba, ennyicske idő is elegendő volt.
Egyetlen, szemből leadott, pontosan célzott, fél másodperces
sorozat és akármilyen négymotoros lelövése garantált. Ismétlem,
garantált! - hangoztatta magabiztosan. Friedrich Ungar őrmester
az 54. ezred egyik Messerschmitt 109-ében ült: Jól láttam,
ahogy lövedékeim darabora szedték a B-17 bal motorjait. Sajnos
túl sokáig örvendeztem, mert a következő minutumban a szorosra
záródott ellenséges kötelék közepén találtam magam. Vért
izzadva cikáztam ide-oda, nehogy nekimenjek valamelyiknek.
Feltűnt, hogy egyetlen géppuskás sem lőtt rám! Valószínű
azért, mert attól féltek, hogy golyóikkal egymás gépét is
eltrafálják. Aztán, észveszejtő gyorsan keresztülrobogva
védőalakzatukon, máris mögöttük voltam. Lövészeik viszont
csak erre vártak! Az összes létező csőből tüzet nyitottak.
Éles bal, emelkedő fordulóval igyekeztem minél messzebbre.
Hátratekintve láttam, hogy az erősen füstölő, súlyosan megrongált
nehézbombázó lustán a hátára fordult, aztán orrát leadva,
jobb felé zuhanni kezdett. Van Pinner őrmester a 100. bombázóosztály
egyik B-17-jének felső-toronylövészeként messze több németet
látott annál, mint amenynyire egyszerre képes volt tüzelni.
Mindenhol vadászok nyüzsögtek. Legtöbbször négyesével jöttek.
Az első hármat még úgy-ahogy tudtam lövésekkel fogadni, a
negyedik viszont mindig képes volt a nélkül tüzelni, hogy
fegyvereimet egyáltalán irányába fordíthattam volna. Gépünket
fél perc alatt csúnyán helybenhagyták. Dolgukat megkönnyítette
az, hogy a hasi gömbtorony lövészét a küzdelem első pillanatában
agyonlőtték.
A kezdeti veszteségek
A leírt roham alig tartott egy percig. A bekapott találatok
következtében - mint valami lassított felvételen - számos,
végzetesen megsérült nehézbombázó kezdett kiválni a formációkból.
A 13. ezred A és B szekciói egymás mellett, egymástól 1,5
km távolságban repültek. A B alakzatban volt a 100. és a
95. bombázóosztályok 38 Flying Fortresse. Előbbiből összesen
10 gép veszett oda. E sorsüldözött alakulat egyik pilótája,
John Harrison döbbenten figyelte a körülötte zajló mészárlást:
Az alattunk repülő század egyik "Fort"-jának motorja
kigyulladt és hamarosan az egész gép fáklyaként égett. Egy
másik, törzsének felétől állt lángokban. Ennek semelyik pilótája
nem élhetett már, mert a gép orrát felvágva, váratlanul és
meredeken emelkedni kezdett. Alig tudtam kitérni az útjából.
Mire egyenesbe hoztam sajátomat, a felgyújtott B-17 átesett
és pörögve zuhant a mélybe.
Az első rácsapást követően a németek két- vagy négygépes
rajokra válva visszafordultak, hogy újból lesújtsanak a szétzilált
kötelékre. Néhányan megelőzték a bombázókat és jóval előttük
megfordulva, ismét szemből indultak rohamra. Mások hátulról
estek nekik, és akadtak olyanok, akik a sérülten nyugat felé
menekülők után eredtek. Lowell Watts hadnagy, a következő
bombázóezred egyik pilótája, akaratlan és tehetetlen szemlélője
lett ennek az egyenlőtlen küzdelemnek: Alig öt km-rel jártak
előttünk a 13-asok. Amennyire láttam, igyekeztek előírásosan
szorosra fűzni a formációt, hogy lövészeik védeni tudják
egymás gépeit. Apró pontok, vagyis német vadászok rajzottak
körülöttük, melyek lecsaptak, megfordultak és újra támadtak.
A valamelyik magasan repülő századból az egyik B-17 lassan
emelkedve fordult ki, miközben egész jobb szárnya égett.
Amikor pár másodperccel később újból kerestem az égen, csak
egy villanást és szerterepülő darabokat láttam a helyén.
A következő minutumban egy másik fordult a hátára és kezdett
meredeken zuhanni. Apró, fehér pamacsok - ejtőernyők - nyíltak
mögötte, aztán, mielőtt még akár a személyzet, akár a roncs
földet érhetett volna, túlrepültem rajtuk.
Attól a pillanattól kezdve, hogy a 13. ezred bombázóiban
ülők felfedezték a németeket, kétségbeesett rádióüzenetekkel
sürgették vadászaik közbelépését. Hub Zemke ezredes, az 56.
vadászosztály parancsnoka nyolc P-47-ével akkor ért a szorongatott
alakulat közelébe, mikor Wolfgang Kretschmer főhadnagy -
a Luftwaffe 1. vadászezredétől - ismételten támadni készült.
Zemke valamivel alacsonyabban egy magányos Fw 190-est vett
észre. Rajának egyik felét arra utasította, hogy a magasból
fedezze őket, aztán a másik élén akcióba indult. Mielőtt
a főhadnagy tüzet nyitott volna a kiválasztott bombázóra,
futó pillantást vetett a háta mögé, nehogy valaki esetleg
onnan megzavarja a mulatságát. Ereiben meghűlt vér, amint
felfedezte a szélvészként feléje zuhanó négyesfogatot. Éles
jobb fordulóval iparkodott kitérni útjukból, de elkésett
vele. Az ezredes már lőtávolban volt és a nyolc Browning
jól célzott lövedékei tompán puffanva csapódtak a Focke-Wulf
szárnyaiba és törzsébe. Az amerikai felhúzott, hogy magasságot
nyerjen és - ha szükséges - megismételje a támadást. Hátrapillantott
és egyből tudta, hogy 12,7 mm-es golyók elvégezték a dolgukat.
A német gép tűzcsóvát húzva zuhant. Kretschmer kiszabadította
magát a pokollá vált "mészáros madár" fülkéjéből
és - biztonságos távolságban tőle - kinyitotta ejtőernyőjét.
A kórházban enyhe fokú égéseket találtak kezein és arcán,
valamint egy gyufaskatulyára való szilánkot az egyik combjában.
A bombázókat támadó többiek lőszerkészlete a fenti légi harc
lefolyása alatt fogyott ki. A fekete keresztes gépek tehát
éppen jókor vették hazafelé az irányt ahhoz, hogy elkerüljék
az amerikai kíséretet váltó Mustangok dühödt ellentámadását.
Újabb "banditák" a láthatáron
A németek első hulláma szinte még el sem tűnt, mikor a következő
már megjelent a horizonton. A döberitzi irányítók minden
elérhető gépüket országuk ebbe a részébe gyűjtötték. A kötelék
magját kétmotoros nehézvadászok alkották. Az összesen 42
Messerschmitt Bf 110-es és Me 410-es a 26. rombolóezred II.
és III. osztályába valamint a 76. rombolóezred I. és II.
osztályába tartozott. Részint fedezetükre, részint a bombavetők
megtámadására 70 egymotoros is követte őket. A Messerschmitt
109 vagy Fw 190 típusú gépek a 3. vadászezred I., II. és
IV. osztályától, a 302. ezred I. osztályától és az 1. rohamszázadtól
érkeztek. A kötelék vezére Hans Kogler őrnagy volt, aki a
26. ezred III. osztályának egyik Messerschmitt 110-ét vezette.
Ez a nagy kötelék a percekkel korábban megtizedelt 13. bombázóezredet
addigra délről kissé megelőző 1. és a 94. bombázóezredek
B-17-jeit vette célba. Az összesen 112 gépet számláló amerikai
alakzatot szemből megtámadni szándékozókra borzalmas meglepetés
várt. A szóban forgó két bombázóezred ugyanis eredetileg
a kötelék élcsapata volt, így a rendelkezésre álló kísérő
vadászok legnagyobb része, összesen 80 frissen érkezett Mustang
védte. A 4. és a 354. vadászosztályok nemcsak a legjobbkor
voltak a legjobb helyen, hanem számuk még ahhoz is elegendőnek
bizonyult, hogy visszaverjék a németek rohamát. Nicholas
Megura hadnagy a 4. osztály pilótájaként vett részt a harcban.
Legalább 40 km-es távolságban, húsznál is több füstcsíkot
láttam szemből, felülről felénk közeledni. A kötelékvezér
parancsára úgy fordultunk, hogy a nap a hátunk mögött legyen
és vártunk. Az ellenség végül valamelyest balra sodródva
közelített és onnan szándékozta lőni bombázóinkat. Hirtelen,
1800 m-rel lejjebb, mintegy két tucat, vonalban repülő egymotoros
is feltűnt. Feltehetőleg megrongált gépeink "kivégzésére" készültek.
A vezér megbillentette szárnyát és lecsaptunk a nehézvadászokra.
A Mustangok váratlan közbeavatkozása egyes németeket támadásuk
megszakítására kényszerített. Mások viszont makacsul kitartottak
és - irányzékba véve a B-17 rajokat - egymás után indították
a 210 mm-es rakétákat. Véletlenül vagy akarattal, egy Hornisse
szemből nekirepült a 457. osztály egyik magasan haladó négymotorosának.
Az összeütközés letépte a bombázó farkának nagy részét. A
megrongált gép irányíthatatlanul zuhant a magasságban lépcsőzött
kötelék bal oldala felé. Az alacsonyabban repülő századok
közt átzúgva több B-17-et is csak hajszállal került el. Végül
beleütközött a legalul repülő formáció legszélső nehézbombázójába.
A három gép katasztrófáját a személyzetek egyetlen tagja
- az utolsó gép farok-géppuskása - élte csak túl. Ahogy az
amerikai kötelék túlsó felén a német kétmotorosok előbukkantak,
újabb Mustangok zúdultak a nyakukba. A fürge együlésesek
14 nehézvadászt lőttek le. Ekkor ért a helyszínre mintegy
félszáz német Messerschmitt 109 és Focke-Wulf 190. Hans Iffland
hadnagy a 3. ezred egyik 109-esét vezette: A megközelítéskor
minden nagyon gyorsan történt. A kötelékek legalább 800 km/h
sebességgel robogtak egymás felé. Egy rövid sorozatot adtam
le az egyik B-17-re, aztán felhúztam, hogy átsüvítsek felette.
Lövedékeim a szárnytőben robbantak. Géppuskásai vadul lőttek
felém, de a nyomjelzők ártalmatlanul húztak el közelemben.
Éles bal fordulóval igyekeztem minél kisebb célt mutatni
feléjük, közben azt is figyeltem, hogy mi történik gépükkel.
Lemezdarabok szakadtak le róla, majd lapos siklással kivált
kötelékéből. Az élre visszakerült ezredek elleni támadás
bő tíz percig tartott. A Mustangoknak köszönhetően veszteségeik
a korábbihoz képest jóval kisebbek voltak. Összesen hét gép
lett oda soraikból. Egy részük a rongálódások miatt szakadt
le a többiektől, velük az összecsapás utolsó perceiben végeztek.
Berlin felett
Röviddel 13.00 után a csapásmérők megkezdték a rárepülést.
A megcélzott város légvédelmi tüzérsége négy ezredből állt.
A 22., az 53., a 126. és a 172. egységeket Max Schaller vezérőrnagy
parancsnokolta. A mintegy 400 db löveget számláló arzenálban
88, 105 és 128 mm-es ágyúk voltak. Minthogy a német vadászoknak
eszük ágában sem volt belerepülni a berlini légelhárítás
pokoli tűzfüggönyébe, századaik megszakították a támadást,
kifordultak és magukra hagyták az amerikaiakat. A célok közelébe
érve a pontos bombavetés érdekében a három hadosztály gépei
gyorsan rendezték a szétesett alakzatokat. A rárepülés végső
szakaszában aztán már semmilyen éles manővert nem hajthattak
végre, ami viszont kifejezetten kedvezett a légvédelmi tüzéreknek.
Haragjukat az 1. hadosztály hajózói tapasztalták meg először.
Ed Curry százados a 401. osztály bombázótisztjeként a gép
plexi-orrában kuporogva irgalmatlan ágyúzást tapasztalt:
Többször voltam bevetésen a Ruhr-vidék felett, de még sosem
láttam ehhez hasonló intenzitású légvédelmi tüzet. A felrobbanó
gránátok füstpamacsai nemcsak itt-ott tűntek fel az égen,
hanem valóságos felhőt képezve vették körül gépeinket. Ebben
a füst-paplanban a robbanások vészjósló vörös színnel villogtak.
Az egyik lövedék a törzs mellett robbant. Szilánkjai tekintélyes
méretű lyukakat téptek a bombakamra és a rádiósfülke falába.
Mégis az időjárás volt az, ami igazából a védők malmára hajtotta
a vizet. Az elsődleges célokat ugyanis a kritikus, végső
szakaszban vastag felhőréteg takarta el a bombázótisztek
elől. Az 1. hadosztály egyetlen gépe sem dobhatta miattuk
le terhét Erknerre, a fő célpontra. E csapásmérők Köpenick
és Weissensee kerületek térségében szabadultak meg bombáiktól.
Ugyanígy járt a 3. hadosztály, melynek elsődleges célja,
Klein Machnow szintén felhők mögé bújt. Ez a kötelék helyette
Steglitz és Zehlendorf kerületekre zúdította bombáit. Watts
hadnagy századát a kioldás előtti percekben mérték be a légvédelmi
tüzérek: Megdöbbentett, hogy milyen pontosan lőttek. Már
az első sortűz közöttünk robbant. Gépemet félelmetesen rázták
a detonációk. A szárnyakon és a törzsön hatalmas, csipkézett
szélű lyukakat szakítottak a gránátok. A rongálások ellenére
a motorok kifogástalanul működtek. Másodpilótám kigúvadó
szemekkel leste a műszereket, melyek azonnal jelezték volna
a hibát. Felettünk és jobbra tőlünk bombák kezdtek záporozni
a vezérgépek gyomrából. Szinte azonnal felszökkent a mi madarunk
is, amint bombázótisztünk kioldotta a tíz 227 kg-ost. "Bombák
kioldva!" süvítette az egymásköztibe. Bal kísérőnk,
egyik leállított motorja miatt, gyorsan lemaradt. Mikor fordulás
után szétnéztem, századunkból csak három gépet láttam. A
többi eltűnt. Néhány perc múlva kikerültünk a légvédelmi
tűzből. Szerencsénk volt, mert mindegyik motorunk dolgozott.
Csupán a 2. hadosztály néhány B-24-ének sikerült rakományát
elsődleges célra, a genshageni Daimler-Benz repülőmotor-gyárra
ledobni. A többiek ebből a kötelékből Berlin körüli, másodlagos
célokat támadtak. Hihetetlen, de a légvédelmi zárótűz mindössze
négy bombázó azonnali pusztulását okozta. Sok olyan akadt
viszont, melyek a város felett szerzett sérülések miatt lelassultak
és ezért kénytelenek voltak kiválni a biztonságot jelentő
formációkból. Később az is kiderült, hogy a Berlin légteréből
hazatért négymotorosok több mint fele szerzett ott valamilyen
fokú sérülést.
"Mint a bagoly nappal"
Ahogy a bombázók elhagyták a légelhárító lövegekkel teletűzdelt
térséget, néhány egymotoros vadász és 14 Messerschmitt 110-es
vette üldözőbe őket. Az 5. éjszakai vadászezred gépei, a
haditervnek megfelelően, a lemaradozók megsemmisítésére érkeztek.
Az elképzelésből azonban kifelejtették a köteléket védő vadászokat,
melyek késlekedés nélkül rájuk vetették magukat. A lassú
kétmotorosok képtelenek voltak lerázni őket és a légi harc
mészárlássá fajult. Az amerikaiak pár perc alatt 10 éjszakai
vadászt lőttek le saját veszteség nélkül. Ezzel úgy látszott,
kimerült a németek ereje, mert a következő fél órában békén
hagyták a nyugat felé iparkodó bombavetőket. A lomha kötelékekre
vigyázó Mustangokat végül feltöltött Thunderboltok váltották
fel. Az Anglia felé siető P-51-ek egyik százada, Brémát elhagyva
egy magányos Messerschmitt 109-el futott össze. A 357. osztály
géppárja, Howell és Harder hadnagyokkal kormányaiknál, egykettőre
leszedte. A szétlőtt együlésesben lelte halálát Gerhard Loos
főhadnagy, aki az 54. vadászezred egyik legeredményesebb
ászaként, 92 igazolt légi győzelmet mondhatott magáénak.
A bombázók körüli küzdelmek 14.40-kor folytatódtak. A Haselünne
környékén korábban bemutatkozott Messerschmitt 109-ek és
Fw 190-ek - üzemanyaggal és lőszerrel újratöltve - ismételten
támadásba lendültek. Kötelékükhöz csatlakoztak azok a belgiumi
és franciaországi századok is, melyek néhány órával korábban
elmulasztották a csatát a berepülő amerikaiakkal. Ebben az
összecsapásban a legkeményebben a 388. bombázóosztályt szorongatták.
Watts hadnagy minderre így emlékezett: Az egymásközti recsegve
kelt életre. "Focke-Wulfok jobbra, velünk egy magasságban!" Kutyafuttában
megszámoltam őket. Legalább 30-an voltak! A lőtávolon kívül
repülő kötelék gyorsan lehagyott bennünket, aztán - jóval
formációnk előtt - megfordult és szemből támadott. A némileg
alacsonyabban felénk száguldókra tüzet nyitottak a géppuskások.
Néhány felhúzott belőlük, aztán zuhanórepülésben zúdította
ránk fegyverei össztűzét. Legtöbben viszont szemből rohamoztak
és az utolsó pillanatban kapták fel vagy nyomták rá gépüket.
Olyan szorosan követték egymást, hogy a lövészek csak minden
harmadikra tudtak épkézláb sorozatot leadni. A támadás első
percében két bombázónkat lőtték le. Harmadiknak mi következtünk.
A faroklövész ujjongva jelentette: "Elkaptam egyet!
Elkaptam egyet!"- majd, még ugyanazzal a levegővel sikította: "Eltaláltak!" Még
el sem halt kiáltása, mikor egy másik hang csattant fel: "Égünk!" Előrepillantottam
és láttam, ahogy egy Focke-Wulf pontosan szembe repül velünk.
A felső és az orr alatti tornyok ikergéppuskáinak tüze megrázta
gépünket. Abban a másodpercben a "Fritz" is lőni
kezdett. Szárnyai valósággal lángoltak gépágyúi torkolattüzétől.
A 20 mm-es lövedékek az orrba vágódtak és a talpam alatti
oxigénpalackok közt robbantak. Ráadásul ezekben a másodpercekben
az üzemanyag-vezetékek is tropára mentek. A kiömlő benzin
azonnal tüzet fogott. A szivárgó oxigén táplálta az égést,
ami a törzs elejét, egészen a bombakamráig borzalmas lángtengerré
változtatta. Semmit sem láttam előre. A kormányokkal küzdve
azon igyekeztem, hogy legalább addig egyenesben tartsam,
amíg a személyzet kiugrik. Watts a lángoktól nem láthatta,
hogy egyre jobban megközelíti a szomszédos formáció B-17-jeit.
Csikorogva bele is csúszott egyikükbe. A gépek darabokra
szakadtak és a roncsok falevélként pörögve zuhantak alá.
A pilóta az egészből csak azt érzékelte, hogy "Fort"-ja
már nem irányítható, ezért ugrani készült. Dolgát megkönnyítette,
hogy mialatt a menthetetlen négymotoros egyszer a hátára
fordult, váratlanul levált a plexitető, ami lehetővé tette
volna, hogy a tűztengerré változott lépcső és közlekedőfolyosó
helyett, e nyíláson át hagyja el a fedélzetet. Az őrült forgás
azonban az üléshez szegezett. Még annyira sem tudtam mozdulni,
hogy levegyem a gázt, vagy elzárjam a benzincsapokat. Mikor
fejre állt, lábam lecsúszott a bal pedálról. Legnagyobb elképedésemre
még arra is képtelen voltam, hogy visszalépjek rá. A lábaim
közül felcsapó lángok közben arcomat és kezeimet perzselték.
A tehetetlenség, a halálfélelem és a személyzet rám bízott
kilenc tagjának sorsa feletti aggodalom érzése máig kísértenek
rémálmaimban. A szokásos történetekkel ellentétben életem
filmje nem pergett le előttem. Túlságosan is el voltam foglalva
azzal, hogy megmentsem azt. Még arra emlékszem, hogy valami
hatalmasat taszított rajtam, aztán elsötétült a világ...
Watts arra tért magához, hogy - kellőképp messze a lángoló
bombázótól - szabadon zuhan. Kinyitotta ernyőjét és akárcsak
öt bajtársa, biztonságosan földet ért. Az összeütközést a
másik gép személyzetéből szintén hatan élték túl. Ebben a
küzdelemben a 388. ezred még öt B-17-et vesztett. A németek
nem ünnepelhettek felhőtlenül, mert 11. vadászezredükből
Hugo Frey századost, aki 32 légi győzelméből 26-ot négymotorosok
ellen ért el, a bombázók géppuskásai lelőtték.
Viszontagságos hazatérés
Mielőtt még valaki arra következtetne, hogy a B-24-ek könnyebben
átvészelték a csatát, nem árt felidézni, hogy mit élt át
Elmer Crockett főhadnagy, aki a 453. bombázóosztály egyik
Liberatorát vezette: Mialatt rárepültünk a célra, a légvédelem
kétszer is eltalálta gépünket. Az első gránát az 1-es motort
érte, ami annyira megrongálódott, hogy le kellett állítani.
A komoly gondok akkor kezdődtek, mikor a második használhatatlanná
tette a 2-es és a 3-as motorok turbófeltöltőit. Mindezt megtetézte
az, hogy néhány közeli robbanás mindkét szárnyba ronda nagy
lyukakat szakított. A bombák kioldásáig valahogy tudtam tartani
a többiek tempóját, utána viszont egyre jobban leszakadtam.
Egyik raj a másik után húzott el tőlünk. Végül teljesen magunkra
maradva vánszorogtunk az ellenséges égbolton. Nem sokat kellet
várni a bosszúállókra. Négy Messerschmitt 109-es vetette
ránk magát. Géppuskásaink vadul tüzeltek, ami kellőképp megzavarhatta
őket, mert lövéseik csak elhanyagolható károkat okoztak.
Mielőtt végképp elintéztek volna, egy század "söprögető" Mustang
jelent meg a színen. Megpillantásuk is elegendő volt ahhoz,
hogy a Messerek eltakarodjanak. Egy darabig háborgatás nélkül
repülhettünk Anglia felé. A három motor, hála a még működő
kereszttápláló üzemanyag-rendszernek, megnyugtatóan duruzsolt.
A holland partvidék közelében két Focke-Wulf rontott ránk.
Az első sorozatától leállt a 3-as motor. A második lövedékei
meg, vagy fél méteres szakaszon kilyuggatták az üzemanyag-szállító
csőrendszert. Ettől rögtön akadozni kezdett a megmaradt két
motor. Haladéktalanul kinyitottam a bombakamrát, hogy szükség
esetén gyorsan el tudjuk hagyni a gépet, aztán direkttáplálásra
kapcsoltam remélve, hogy a 2-es és a 4-es motor újból erőre
kap. A lövészek eközben igyekeztek távol tartani a németeket.
Sajnos a hasi torony nem működött, mert géppuskása feltornászta
magát a felsőbe, hogy átvegye az egyébként oda beosztott
hajózószerelő helyét, aki nekilátott az üzemanyagcsövek megfoltozásának.
Máig sem tudom hogyan, de megfelelő szerszámok nélkül képes
volt megszűntetni a szivárgást. A németek szerencsénkre felfedeztek
egy rajra való, nyugat felől berobogó Thunderboltot és rögtön
elpárologtak. Az újból felbőgő két motor akkora önbizalmat
adott, hogy elhatároztam, megkísérelem elérni Angliát. A
személyzettel minden mozdítható dolgot kihajigáltattam. Közben
vették észre, hogy a hidraulikus rendszer csöveit is szétlőtték.
Az még hagyján, hogy nem lehetett becsukni a bombakamrát,
de sajnos miatta se futót, se fékszárnyat nem tudtam volna
nyitni. 15 percnyire az angol partoktól benzinhiány miatt
leállt a 2-es motor. Mivel megfelelő magasságban repültünk,
úgy számoltam, hogy még eggyel is átérünk. Két perccel a
partvonal keresztezése előtt megállt az utolsó légcsavar
is. Parancsot adtam a gép elhagyására. A rádiós - aki előzőleg
megadta pontos helyzetünket - a végső percig a helyén maradt
és SOS jeleket küldött. Befejezésül orrnehézre trimmeltem,
hogy a gép a tengerbe zuhanjon, aztán utolsóként magam is
ugrottam. A víz piszkosul hideg volt. Tíz percen belül jött
a mentőhajó. Kezeim addigra úgy megdermedtek, hogy nem tudtam
elkapni a kötelet. Végül csáklyával húztak ki. A legénységből
rajtam kívül még négy főt mentettek ki, másik öt bajtársunk
sosem került elő.
A károkról
A március 6-i, emlékezetes akciónak mintegy 400 berlini
(civil vagy katona) és közel ugyanannyi amerikai halálos
áldozata volt. A támadók összesen 812 db B-17-sel és B-24-sel
szálltak fel Angliából. Ebből 672 jutott el Berlinig és dobta
le rakományát a városban megadott elsődleges vagy másodlagos
célokra. Összesen 69 olyan Flying Fortress és Liberator volt,
melyek nem tértek vissza támaszpontjaikra. Ezek közé számított
az a négy szitává lőtt nehézbombázó is, melyek Svédországban
hajtottak végre kényszerleszállást. 60 négymotoros súlyosan
megrongálódva, további 336 kisebb sérülésekkel érkezett haza.
A légi fedezet 691 db vadászgépből 11-et lőttek le, nyolc
pedig nagyfokú károsodásokkal vergődött vissza. A bevetésről
kiadott jelentés 686 hajózó eltűnéséről számolt be, akik
közül 298-an estek fogságba. A német vadászgépek bizonyos
bombázóosztályok elleni koncentrált támadásainak tudható
be, hogy igazán komoly veszteségeket csak néhány balszerencsés
alakulat szenvedett. A Luftwaffe azon a napon 528 vadászbevetést
teljesített, ebből 369 során találkoztak ellenséggel. 62
német vadászgépet - vagyis 16%-át a harcérintkezést felvetteknek
- lőttek le az amerikaiak és megrongáltak további 13-at.
A kétmotoros nehézvadászokkal harcba küldött alakulatok szenvedték
el a legnagyobb veszteségeket. Az 5. éjszakai-vadászezred
14 Messerschmitt 110-éből 10-et szedtek le, a 26. rombolóezred
18 db 110-e és 410-e közül meg 11-et. A Luftwaffe 44 hajózója
- köztük két neves ász is - halt aznap repülőhalált és 23
volt a sebesültek száma. Az elpusztult gépeket akkoriban
még könnyen pótolták, viszont az életüket feláldozott, tapasztalt
pilótákat már semmiképp sem tudták. |
|