TÖRTÉNETEK
Jó széllel francia partra
99 pezsgődurranás
Szerző: Tőrös István
Az ezredforduló egykaptafára készülő akciófilmjein nevelkedett
generáció kalandvágyó világjárói biztos kissé csalódottan
állnának meg Normandiában, Bénouville város mellett a caeni-csatorna
két partját összekötő mozgatható híd felhajtójánál. Számukra
ez az alig 20 méteres szürkére festett vasszerkezet csak
egy - nem is a legnagyobb - a francia tengerpart hídjai
közül. Pedig a Pegazus-hídként elhíresült átkelőhely és
a csatorna partján álló kávéház a kézzelfogható hadtörténelem
kedvelőinek közismert találkahelye. A békében született
korosztályok érdeklődőin kívül az angol és német veterán
katonák egyaránt gyakran felkeresik az egykori harcok helyszínét.
A
napjainkban már rendezett csatorna partján sétálva számtalan
támpont ad összehasonlítási lehetőséget a 60 évvel ezelőtt
készült archiv fotók és a valóság között.
Az eredmény még napjaink szuperszonikus repülőtechnikájának
ismeretében is elismerésre méltó. Az Oxfordshire and Buckinghamsire
ezred kijelölt katonáit szállító három otromba Horsa vitorlázógépet
leoldás után, 1900 métert süllyedve alig 40 méterre a hídfőtől
tették le a pilóták!
A
földet érés helyén az akciót vezető Howard őrnagy szobra
emlékeztet a nem mindennapi pilótateljesítményre, melyet
a dicséreteket ritkán osztogató Leight-Mallory repülő tábornagy
a második világháború legprecízebben végrehajtott akciójaként
értékelt.
Az angol katonák karjelzéséről elnevezett Pegazus-híd mindkét
végén egy-egy múzeum várja az érdeklődőket.
A déli oldalon a Gondrée házaspár egykori kávéháza a "maszek"
gyűjteménynek ad otthont, míg a túlsó parton az igazi meglepetést
tartogató hivatalos múzeumot lehet megtekinteni.
A
kávéházban igazi franciás hangulat fogadja a belépőt. Színes
likőrök és sokcsillagos "tábornoki" konyakok üvegei
között megbarnult fényképekről marcona hadfiak néznek farkasszemet
a múltidézésre - vagy csak egy jó kávé reményében - betérőre.
Békésen megférnek itt a polcon a vörös barettsapkák és a
Pegazus-emblémás kulcstartó, a sonkás-sajtos baquet szendvics
és az egykori harcjárművek makettjei.
A sonka akár egyfajta reklám eledele is lehetne az átkelőhelynek,
hiszen hat évtizeddel ezelőtt a kódolt rádióadásokban a "HAM
AND JAM" jelszó jelezte az akció sikerét.
1944. június 6-nak
hajnalán a "ham" jelentette a caeni-csatorna, a "jam"
pedig az Orne folyó hídját.
A kávézóban mindig rengetegen vannak. Így volt ez a harcok
közepette is, amikor az épületet jelölték ki az "Ox
and Bucks" regiment segélyhelyéül. Először csak a sebesültek
üldögéltek véres kötéseikkel a falak tövében, de mihelyt
híre ment, hogy a Gondrée házaspár 99 üveg pezsgővel köszönti
a felszabadítókat, gyorsan megszaporodott a csak kicsit megsérült,
de annál szomjasabb katonák száma. Mivel akkoriban még nem
gyári álcázófestékkel mázolták be arcukat bevetés előtt az
ejtőernyősök, a lenolaj és kakaópor sajátos keverékétől lassan
szemrevaló néger asszonyként osztogatta csókjait a katonáknak
Madame Gondrée.
A
túlsó parton álló múzeum igazi meglepetése nem más, mint
az igazi Pegazus-híd! Mivel az egykori átkelő felett eljárt
az idő, szükségessé vált egy modernebb - de formájában azonos
- szerkezet felépítésére a csatorna két partja között. Természetesen
szóba sem jöhetett a híd lebontás utáni szétdarabolása, az
eredeti helyétől alig 100 méterre újra felépítették a golyóütötte
sebhelyeit büszkén viselő szerkezetet. Így a látogatók az
eredeti híd burkolatán sétálva idézhetik fel az angol katonák
vakmerő akcióját.
Éjfél után foglalták el a hídat, és csak 13 óra múlva hallották
meg a puskaropogás szünetében Bill Millin skót dudájának
a hangját, aki a Lord Lovat vezette. 1. Különleges dandár
katonájaként hangszerével szolgálta őfelségét, és buzdította
harcra társait. A fél napja harcoló ejtőernyősöket azonban
nemcsak a "Búzavirág" dallama lephette meg, bizonyára
a felmentő sereget vezető Lovat öltözékén is elcsodálkoztak.
Ritkán lehet ugyanis barna kordbársony nadrágot és fehér
garbót viselő dandárparancsnokot látni az egyenruhás katonák
élén. |