|
TÖRTÉNETEK
Jenkik őfelsége szolgálatában
Az amerikai "Sas-századok"
Szerző: Horváth Zoltán
A tavalyi év nagy filmslágere, a "Pearl
Harbor" nem csupán a címbeli amerikai hadikikötő elleni
japán támadásról beszélt. A film hőseinek elő-, illetve utóélete
az amerikai repüléstörténet másik két, nem kevésbé fontos
epizódjára is felhívta a közönség figyelmét. A Jimmy Doolittle-féle,
1942 áprilisi, Tokió elleni bombázóakcióról már volt szó.
Viszont az időrendben korábbi eseményről, az amerikai önkéntesek
RAF-szolgálatban viselt dolgairól eddig még nem. A 3 repülőszázadnyi,
sötétkék egyenruhába öltözött fiatal 1940 őszén kezdődött
történetének felidézése már csak azért is időszerű éppen
most, mert kerek 60 esztendeje nyelte el őket - 4. vadászrepülő-csoportként
- az időközben Nagy-Britanniába települt 8. Amerikai Légi
Hadsereg.
Ahogy elkezdődött
Mielőtt az USA 1941 decemberében belépett volna a II. világháborúba,
sok amerikai érezte úgy, hogy harcolnia kell a fasizmus elleni
igaz ügyért. Mivel zömüket az amerikai hadsereg légiereje
ilyen vagy olyan okból visszautasította, a vállalkozóbb szelleműek
felkerekedtek, hogy Kanadában próbáljanak szerencsét. Az
ottani légierőről, a RCAF-ról jól tudták, hogy pilótái 1940
nyarától keményen küzdöttek a franciaországi, majd az angliai
légi csaták forgatagában. Az útra kelőknek viszont szembe
kellett nézniük az amerikai semlegességi törvénnyel, mely
bűncselekménynek minősítette állampolgárainak bármelyik hadviselő
félhez történő csatlakozását. A törvénysértőkre kiszabható
büntetés 10 év börtön vagy 20 ezer dollár pénzbírság, és
az amerikai állampolgárságtól való megfosztás volt. A Kanadába
tartó vonatokon, a határ előtt az FBI ügynökei számtalanszor
tartóztattak fel hadköteles korú fiatalokat. Könnyű választás
elé állítva őket: vagy hazamennek szépszerével, vagy pedig
börtönbe. Ez a fajta megfélemlítés azonban csak ideig-óráig
tarthatta vissza a legelszántabbakat. Ôk ugyanis hamis papírokkal
vagy illegálisan, de mégis kanadai területre léptek. Ott
- ha beváltak - csatlakozhattak a RCAF-hoz, melyet a RAF,
angliai csatában elszenvedett embervesztesége legfőbb utánpótlási
forrásának tekintett. A pilótavárományosok útját Kanadában
egy I. világháborús veterán által létrehozott szervezet,
a Knight Társaság egyengette. Tevékenysége nyomán összesen
6700 amerikai állhatott a RCAF szolgálatába. Ez a szám a
hajózóállomány 10%-át tette ki. A későbbi "Sas-századok" -
melyek nevüket pilótáik megkülönböztető karjelzésének köszönhették
- repülőinek 92%-a szintén rajtuk keresztül került át Európába.
A követelmények némileg alacsonyabbak voltak, mint az USA-ban.
Az orvosi alkalmasságon túl 20 és 31 év közti életkort, középiskolai
érettségi bizonyítványt és 500 órányi repült idő igazolását
várták el a jelöltektől, akik ezután különböző kiképzéseken
estek át, majd a szigorú vizsgák letételét követően indultak
az Atlanti-óceán partjára.
"Bill" Geiger hadnagy egyik volt közülük: A magam részéről elsősorban
amiatt akartam a RAF oldalán harcolni, hogy segítsek nekik a túlerővel szemben.
Aztán meg azért, hogy repülhessek álmaim gépével, a Supermarine Spitfire-rel.
Mivel mindig is hivatásos repülőtiszt akartam lenni hazámban, és mert gyanítottam,
hogy előbb-utóbb Amerika is belép a háborúba, reméltem, addigra éppen lesz annyi
értékes harci tapasztalatom, amivel nehézségek nélkül át fognak venni. A jelentkezéskor
- akárcsak mások - a repült időt illetően jókorát füllentettem, miután a kívánt
légiórák negyedét sem repültem meg igazából. Ezt azonban soha, senki nem firtatta.
Ugyan idegen szolgálatba álltam, mégsem tekinthettem magam "vérbeli" zsoldosnak.
Hiszen a havi illetmény - átszámítva - még a 60 dollárt sem érte el. Alig volt
többre elegendő, mint hogy a tiszti étkezdében rendezni tudtam belőle a számlát.
Hol volt ez saját hajózóink ötszörös, vagy a Kínába szegődött "Repülő Tigrisek" legalább
tízszer ennyi zsoldjához!
1940 közepére a Knight-ék már annyi amerikait toboroztak,
hogy Kanadában nem győzték repülőkiképzésüket. Ezért a társaság
magánszerződést kötött néhány USA-beli repülőiskolával. Ezzel
viszont előállt az a fonák helyzet, hogy az USA-ban képeztek
ki Kanadának hadköteles USA-állampolgárokat azért, hogy azok
utóbb - törvényellenesen - elhagyják hazájukat, és egy hadviselő
országban, vadászpilótaként repüljenek. Az Angliába korábban
érkezettek a típusátképzés befejeztével először különböző
RAF-századokban szolgáltak, a későbbiek viszont már egyből
bekerülhettek a 3 közül valamelyik "Sas-századba".
A '40 szeptemberében létrehozott 71-esbe, melynek gépei XR-rel
kezdődő lajstromjelekkel repültek, a '41 májusában alapított
121-esbe - amelyet az AV kezdetű kóddal - vagy a '41 augusztusában
felállított 133-asba, amit az MD betűkkel különböztettek
meg. Állományukba 1942 szeptemberéig, összesen 244 amerikai
állampolgárságú pilóta került. Közülük 109-en kerültek a
veszteséglistára. Ebből 77-en haltak repülőhalált, 16-an
pedig hadifogságba estek. A többiek sebesülésük miatt, vagy
pszichikai okokból váltak repülésre alkalmatlanná. Mielőtt
azonban harctéri szereplésükre kitérnék, említést kell tenni
a háború kitörése óta a RAF- kötelékében repülő amerikaiakról
is.
Az angliai csatában összesen 7, bevallottan amerikai állampolgárságú
pilóta harcolt. Az öt különböző RAF-században küzdők egyikéből
sem lett ász, és csak J. K. Haviland hadnagy érte meg a csata
végét. A többiek légi harcban vagy repülőbalesetben vesztették
életüket.
Akiknek inkognitóban kellett harcolniuk
Hogy aztán ténylegesen hány amerikai küzdött a "Sas
századok" létrehozása előtt a RAF soraiban, arról nincsenek,
és nem is lehetnek pontos adatok. Az ott szolgáltak legalább
egy részének valódi nemzetisége a különböző századnaplókból
azért előásható. Olyan becenevek formájában, mint a "Tex",
az "America" vagy az "Uncle Sam". A törvények
miatt magukat kanadainak vagy a Brit Nemzetközösség valamely
országába tartozónak vallók között két, "nem hivatalos
amerikai" ász is akadt.
James Davies százados első, megosztott légi győzelmét 1939.
november 21-én aratta egy Dornier Do-17-es felett. A brit
családban, de Amerikában született repülőtiszt 1940. június
8-án már összesen 8 lelövést mondhatott magáénak. Ezért kitüntetés
járt, amit VI. György király adott volna át neki. A 27 éves
Davies azonban nem jelenhetett meg a június 25-ére beütemezett
ceremónián. Aznap légi harcban hősi halált halt.
A második "rejtett" amerikai ász, Carl Davis hadnagy,
papírjai szerint Dél-Afrikában született. Miután azonban
szülei amerikaiak voltak, így kettős állampolgárként őt is
megillette az USA útlevele. A semlegességi törvény folytán
azonban neki sem volt más választása, mint hogy ne vallja
ezt be. A 601-es században küzdve - az angliai csata legforróbb
napjaiban - 1940. július 11-e és szeptember 4-e között 9
német gépet lőtt le, egyet pedig megrongált. Két nappal utolsó
győzelmét követően David Hurricane-jét lelőtték. Kényszerleszállás
közben gépe átvágódott és a pilóta halálos sérüléseket szenvedett.
Sírkövén azóta is csak a dél-afrikai állampolgárság olvasható.
Az első "Sas század" létrejötte
1940 őszére a RAF bevethető pilótáik létszáma elérte a kritikus
szintet. Kapóra jöttek hát a harci vágytól égő amerikaiak.
Leigh-Mallory légimarsall konok ellenkezése dacára, végül
1940. szeptember 19-én mégiscsak kiment az első amerikai
repülőszázad felállítását elrendelő parancs.
A 71-es számot kapott "Sas század" - élén a bevett
szokás szerint tapasztalt brit parancsnokkal és törzstisztekkel
- 1941 januárjában, Hawker Hurricane Mk. I gépekkel felszerelve
érte el a bevethetőséget. Feladata kezdetben az Északi-tengeren
haladó teherszállító hajókaravánok légi biztosítása volt.
A Hurricane Mk. II.A típusú vadászgépek májusi rendszeresítését
követően az alakulat június 23-án települt át a Londonhoz
közeli North Weald repterére. Onnan szálltak fel, hogy útjukon
végigkísérjék a RAF, észak-franciaországi célpontokat támadó,
Bristol Blenheim könnyűbombázóit. A 71-es pilótái július
2-án keveredtek először komolyan légi harcba, és akkor aratták
első győzelmeiket is.
"Bill" Dunn hadnagy: Századunk, egy brit vadászalakulattal
egyetemben, 12 Blenheimet kísért a lille-i villamos erőmű
elleni akcióra. Miután mi Hurricane-ekkel repültünk, a közvetlen
biztosítás érdekében felzárkóztunk a kétmotorosok mellé.
A fedezet másik fele, fürgébb Spitfire-jeivel látta el a
formáció felső védelmét. Mielőtt elértük volna a cél körzetét,
két századra való Messerschmitt 109E és F rontott rá a kötelékre.
Egyből felismertem, hogy a németek sárga orrú vadászai az
Abbeville környékének repterein állomásozó, 26. vadászezredbe
tartoztak. A küzdelem közel fél órán át folyt. Egészen addig,
míg Gravelines magasságában ki nem repültünk újra a Csatorna
fölé. A "Vörös" rajban a 2-es pozíciót foglaltam
el. Hirtelen észrevettem, hogy az egyik 109F a magasból lecsapva,
meredek zuhanásban lőni kezdte az 1800 m-en haladó Blenheimeket.
A kötelék közelébe érve balra, élesen kifordult, hogy aztán
az újabb támadáshoz magasságot gyűjtsön. Balsorsa pontosan
elém hozta. Nem lehetett messzebb 100 m-nél. Rávágtam a teljes
gázt és a bal hátsó negyedből tüzet nyitottam rá. Egy 4 másodperces
és három 2 másodperces sorozatot eresztettem bele. 50 m-ről
jól láttam, hogy az egész szélvédőmet betöltő 109-es törzsébe
és szárnytöveibe miként csapódnak be a géppuskalövedékek.
Azon nyomban vastag füstöt eresztett és meredek zuhanásba
ment át. Nem hagytam futni. 1000 m-en értem utol. Közvetlen
közelből újból megsoroztam. Ekkor kigyulladt. Hevesen égve,
szinte függőlegesen zuhant tovább és egy útkereszteződés
közelében a földbe csapódott. Pokoli robbanását még a többiek
is látták. Az órámra pillantottam. 12.35-öt mutatott. "Egy
kockafejű lesikálva!" - jelentettem rajparancsnokomnak.
5 percre rá "Gus" Daymond hadnagy megszerezte
a 71-esek második trófeáját. Kisvártatva pedig a századparancsnok,
Woodhouse őrnagy is begyűjtötte a maga "skalpját".
A három győzelem feletti örömüket megkeserítette, hogy miközben
bajtársuk, "Bill" Hall gépét lelőtték, még 4 Blenheim
is odaveszett.
Dunn és Daymond hadnagyok vetélkedése
A sajtó másnapi híradásával indult kettejük rivalizálása,
mely az amerikai század legelső győzelmét Daymond hadnagynak
tulajdonította. A szándékos ferdítést Dunn, személye elleni
újabb támadásként fogta fel. Mivel a századnál lenézték őt
amiatt, hogy a kanadai gyalogságtól kérte áthelyezését a
légierőhöz. A következő 2 hónap folyamán hol Daymond, hol
pedig vetélytársa vezette a 71-es század győzelmi listáját.
Augusztus vége felé Dunn javára állt a "mérkőzés" 3,5
: 3-ra, mikor 27-én elérkezett életének legemlékezetesebb
napja. Akkor már egy hete a Spitfire Mk. II.A változatával
repkedtünk. Az egész századot a levegőbe emelték, hogy 9
Blenheimet kísérjünk az unalomig ismert célpont, Lille ellen.
Ez persze valószínűsítette az újabb összecsapást az "abbeville-i
fiúkkal". Ahogy az ellenséges partvidéket kereszteztük,
körülöttünk légvédelmi gránátok robbanásai pöttyözték tele
az eget. Az ellenséges vadászok támadása is bármelyik pillanatban
várható volt. Valamennyien éberen lestük, mikor tűnnek fel
az égen, apró pontocskák formájában. Mivel a nap irányából
csaptak le, már csak azt láttam, hogy elöl haladó rajunkból
az egyik gépre három 109-es akaszkodott. Két kísérőmmel a
nyomomban, azonnal teljes gázzal a segítségére siettünk.
Hirtelen foszforcsíkok húztak el a közelemben. Egy német
ránk akaszkodott! Azonnal figyelmeztetést rikkantottam. A
raj szétrebbent és mindenki ellenfelet keresett magának.
Az előbbi golyózáportól feldühödve fejeztem be a kitérő manővert.
A "Spit" kifogástalanul engedelmeskedve meggyőzött
róla, hogy az előbb csak önérzetemet érték találatok. Körülpillantottam
és láttam, ahogy a sárga orrúak, áttörve századunkon, a bombázókra
vetették magukat. Egyik megsorozott vadászgépünk füstölve
igyekezett elpucolni a helyszínről. Alattam ekkor két lesipuskást
fedeztem fel, akik szemlátomást arra vártak, hogy valamelyik
sérült gépünk lemaradjon a köteléktől. A botot előrelökve
csaptam le rájuk. A vezérgép észrevett és villámgyorsan leborítva,
kereket oldott. A kísérő viszont lassú, emelkedő fordulóját
éppen az orrom előtt fejezte be. 180 m-re lehetett. Céloznom
sem kellett, csak megnyomni a lőgombot. Az összetartó nyomjelzők
törzsébe vágódtak. A találatoktól rázkódó Messert közben
alig 50 m-re beértem. Szétlőtt motorjából a kiömlő olaj alaposan
be is fröcskölte szélvédőmet. Meglepett, hogy a német semmilyen
komolyabb kitérő manőverbe nem kezdett. Helyette a 109-es
a hátára fordult, majd lángba borulva meredeken zuhanni kezdett
és egy mezőre becsapódva felrobbant. Megsajnáltam a szerencsétlen,
zöldfülű "Fritz"-et, aki akkoriban kerülhetett
ki a repülőiskolából. A távolban a bombázók éppen kioldották
rakományukat. "Még megvan mind a 9!" - nyugtáztam
örömmel. Sajnos túl sok időt fecséreltem el figyelésükre.
Az ellenség egyik mögém beült vadásza durván figyelmeztetett
is a hibára. Arra ocsúdtam tudniillik fel, hogy a bal szárnyon
- erős robbanás kíséretében - csipkézett szélű, nagy lyuk
keletkezett. A gépágyútűz villámgyors cselekvésre sarkallt.
Lekaptam a gázt, a légcsavar állásszögét negatívba állítottam
és kinyitottam a féklapot. A gép valósággal megtorpant és
a nyomjelzők egy pillanat alatt már messze előttem keresztezték
egymást. A Messer alig 3 m-rel süvített el a fejem felett.
A hatalmas fekete kereszten kívül még a pilótafülke oldalára
festett, vörös kakast ábrázoló jelzést is megfigyelhettem.
A gép a 2., "Richthofen" nevet viselő vadászezred
III. csoportjába való volt. A helyzet egy csapásra a javamra
változott. Én lettem az üldöző. A géppuskámból menten egy
4 másodperces sorozatot eresztettem beléje. Azonnal kigyulladt.
Ráadásul zuhantában még farokrésze is leszakadt. Földbe ütközéséig
nem láttam körülötte ejtőernyőt. Jóformán el sem halhatott
a robbanásának döreje, mikor alattam 150 m-rel egy másik
109-est fedeztem fel. Két győzelmemtől megittasulva, habozás
nélkül vetettem rá magam. Lőtávolba érve egy rövid sorozattal "köszöntöttem".
Válaszul vékony fehér füstöt eresztett. Mielőtt másodszor
lőhettem volna, 2 Messer zúdult a nyakamba. Az első lövedékei
gépem orra előtt húztak el. A második viszont már sokkal
jobban célzott. A gránátrobbanások között jól hallatszott,
ahogy géppuskagolyói, mint jégeső, verték a sárkányt. Az
egyik lövedék lyukat tépett a műszerfalba. Valami eltalálta
a jobb lábfejemet. Azonnal zsibbadni kezdett. Aztán lábszáramba
és fejembe is rettentő fájdalom nyilallt. Minden kezdett
ködbe veszni körülöttem. Előrebukva annyit láttam még, hogy
a pilótafülke padlóját fém- és üvegszilánkok borították.
Feleszmélésemkor egyedül találtam magam az égen. Hajózócsizmám
csurom vér volt. Gépem viszont a rongálódások ellenére repülőképesnek
bizonyult. Feléledt bennem a hazatérés reménye. A Csatorna
partján fekvő, Folkestone mellett található, Hawkinge repteréig
tudtam elvergődni. Az ottani kórházban megoperáltak. Mikor
jobban lettem, elmesélték, hogy a gránát a fülkében, a jobb
lábam előtt robbant fel.
Hol az igazság?
A kórházból kikerült Dunn-t, hosszú lábadozást követően,
kiképzőtisztnek Kanadába vezényelték. Ám mielőtt útra kelt
volna, személyes holmijáért visszatért századához. Felháborodva
tapasztalta, hogy cuccait alaposan "megvámolták".
Vadonatúj zoknijainak, ingeinek, alsóneműinek, nyakkendőinek
és törülközőinek lába kelt. A maradék cókmók pedig málhazsákba
gyömöszölve, a ruharaktárban, egy pocsolya közepén hevert.
Mindez azonban semmi volt ahhoz képest, mikor felfedezte
a sokkalta nagyobb méltánytalanságokat. Ugyanis társai, Daymond
és Peterson akkoriban vették át a legalább 5 győzelmet igazolni
tudókat megillető Repülő Szolgálati Érdemkeresztet. Ô viszont
később sem kapott semmiféle plecsnit. Mi több, az első amerikai
ásznak kijáró dicsőség fényében is Daymond sütkérezett. Annak
ellenére, hogy 5. győzelmét több mint 1 hónappal később érte
el, minden feljegyzésben és krónikában ő szerepelt úgy, mint
a legelső amerikai mesterpilóta. Ez maradt a helyzet egészen
1968-ig. Dunn - aki különben alezredesként és további 3 győzelemmel
fejezte be a háborút - akkor március 19-én kapott levelet
az Amerikai Vadászrepülő Ászok Szövetségétől. Ebben a RAF
archívumában fellelhető dokumentumok újbóli és alapos átvizsgálásának
végeredményére hivatkozva, végre-valahára elismerték elsőségét.
Dunn mellőzöttségét amúgy a 71-es század felderítőtisztjének, "Robbie" Robinson
őrnagynak tulajdonította. A brit lord, akinek felsőházi tagsága
révén befolyása volt a légügyi minisztériumban, mindig saját
cimboráit helyezte előtérbe, ha kitüntetésről vagy előléptetésről
volt szó. Mondani sem kell, hogy szenvedő hősünk, aki korábban "büdöslábú,
sárdagasztó baka" volt, nem tartozott az arisztokrata
baráti körébe.
A 71-es század további, rövid története
Ami a bevetésből való hazajutást illeti, nem mindenki úszta
meg úgy, mint Dunn, Geiger hadnagy 1941 októberében járt
pórul: A nyár folyamán 9 pilótánk nem tért vissza. Ez akkoriban
a RAF berkeiben nem számított súlyos veszteségnek. De nekem
2 hónap alatt 2 szobatársamat lőtték le. A "halál szelétől" ilyenformán
megcsapva ébredtem rá, hogy ez bizony kegyetlen háború és
nem habostorta. Utolsó bevetésemen Spitfire V.B-inkkel 24
Blenheimet kísértünk a hadjárat addigi legnagyobb szabású,
nappali akciójára. A kötelék végén, söprögetőként repültem.
Ahogy átdübörögtünk a Csatorna felett, szokásomhoz híven
akkor is fohászkodtam: "Istenem! Ne hagyd, hogy itt
lőjenek le!" A kétmotorosok egyike a francia partok
közelében bajba került és lemaradt. Gondoltam, hogy segítek
neki, ezért megszegve a szabályt, visszafordultam. A németek
éppen ilyen balekokra vadásztak. A nap irányából zúdultak
a nyakamba. Igazából nem is láttam őket, csak "Gus" Daymond
figyelmeztetésére kaptam fel a fejem. " Nem tudom, ki
vagy ott hátul, de három 109-es van mögötted!" Alig
mondta végig, az első sorozat máris a motorba talált. Mindent
elborított az olaj és a füst. A következő pillanatban pedig,
szétlőtték a kormánymozgató huzalokat. A gép irányíthatatlanná
vált. Nem maradt más hátra, mint kiugrani a rettegett, még
a legmelegebb nyári napokban is dermesztően hideg vízű Csatorna
felett. Hiába rángattam kétségbeesve, a fülketető nem akart
hátracsúszni. A magasság vészesen fogyott. Végül felfedeztem,
hogy egyik sarka kiugrott a sínből. Visszalöktem, és azonnal
hátraránthattam. Lecsatoltam az oxigénmaszkot és a rádiócsatlakozót,
nehogy kikászálódás közben lábaimmal beléjük gabalyodjak.
Ahogy a hevedereken himbálóztam, többször is feltettem a
kérdést magamnak: "Hogy a kórságba sikerült ide juttatnod
magad, Billy fiam!?" A víz még annál is hidegebb volt,
mint amilyenre legrosszabb álmomban számítottam. 5 órán át
tempózgattam benne, mire egy német őrnaszád felfedezett.
Kezeim addigra úgy elgémberedtek, hogy képtelen voltam elkapni
a kötelet. Nagysokára aztán, mint egy tonhalat, a mentőmellénybe
akasztott csáklyával húztak a fedélzetre. Ezzel a fürdővel
kezdődött 3 és 1/2 éves hadifogságom.
A hasonló veszteségek szerencsére később sem voltak gyakoriak
és a század pilótái szorgalmasan gyűjtögethették a "skalpokat".
Végül 41-et mondhattak magukénak. Közben - '41 novemberében
- került 3. ászuk, a 23 éves "Pete" Peterson az
alakulat élére. 1942 első negyedévében a rossz időjárás miatt
alig-alig repültek. Áprilisban viszont 661 bevetést teljesítettek.
Ezek többsége bombázók kísérete és Franciaország feletti
szabadvadászat volt. A május és a június, hasonlóan mozgalmasra
sikerült, sőt kibővült belgiumi célpontok megtámadásával
is. Júliusban ellenben csupán csak 73 bevetésben vettek részt,
mert a századot közben szovjetunióbeli áttelepülésre készítették
fel. A tervből nem lett semmi és a 71-esek utolsó komolyabb
akciójára a Dieppe-környéki harcok idején került sor. A századot,
mint RAF-alakulatot szeptember 29-én feloszlatták, de hajózóit
- gépeikkel együtt(!) - ugyanaznap átvette az USAAF, és azon
nyomban megalakította belőlük 4. repülőcsoportja, 334-es
számú vadászrepülő-századát. A "beolvasztás" a
másik két "Sas század" esetében is ugyanakkor,
ugyanígy ment végbe.
A "konvojok őrangyalai"
A 121-es század, mely az USAAF-nál később a 335-ös számot
kapta, eleinte a konvojok légi biztosítójaként jeleskedett.
Jim Griffin e bevetések sajátosságairól beszélt. 4 gépes
rajokkal, másfél óránként váltottuk egymást. Legtöbbször
150-200 m-en, közvetlenül a lógó hasú felhők alatt voltunk
kénytelenek repülni. Az egyik géppár még lejjebb ereszkedett
és szinte árbocmagasságban körözött fél órát a teherhajók
körül. A másik - ha tehette - felülről biztosított. Aztán
cseréltünk. A legtöbb fejtörést számunkra az időjárás jelentette.
Máshoz voltunk szokva. Ideát olyan csapnivaló időben is repülni
kellett, amilyenben odahaza még a hangárajtót sem nyitották
ki. A californiai vagy texasi repülőiskolákban jószerével
még felhőt sem láttunk. Angliában meg szinte másban nem is
volt részünk. A bevetések unalmánál csak az volt borzasztóbb,
hogy egy belső hang állandóan a feladat nyugtalanító részleteire
emlékeztetett. Arra, hogy a túlélés ideje a jéghideg vízben
csak percekben mérhető. Motorhiba esetén, a siklási távolságnál
messzebbre a szárazföldtől, csak két rémisztő alternatíva
kínálkozott. Vagy előrelökni a botot a gyors, kegyes halált
választva. Vagy kiugrani abban a tudatban, hogy ha elegendő
is a magasság az ejtőernyő kinyílásához, akkor is elpusztulsz,
mielőtt valaki segíthetne.
A "sorsüldözött sasok"
A legrövidebb történet a 133-asoké. Ôk később, mint 336-os
század kerültek át az USAAF-ba. A RAF-nál rászolgáltak a "legbalszerencsésebb" címre.
'41 októberében Írországba vezényelték őket, hogy onnan felszállva
biztosítsák az Északi-tengeren közlekedő hajókat. Már az
odaút tragédiába torkollott, mert 4 gépük a rossz időben
hegyoldalnak ütközött. Még ki sem heverték bajtársaik halálát,
mikor 2 hétre rá másik két, levegőben összeütközött pilótájukat
gyászolhatták. '42. február 5-én, egy Dornier Do-17-es lelövésével
szerezték meg az alakulat első trófeáját. Ezt még 13 és 1/2
követte a szeptemberi beolvasztásig. Utolsó RAF-beli bevetésükön
is kísértette őket a balsors. A katasztrofális kimenetelű
akció során, szeptember 26-án, az USAAF B-17-es négymotorosait
kísérték volna - 12 vadonatúj Spitfire Mk. IX-ükkel - Franciaországig
és vissza. A leginkább az amerikai sajtónak szánt küldetésből
egyedül "Dick" Beaty tért vissza. A bombázókkal
Csatorna feletti találkozást terveztünk. Az eligazításon
60 km/h-s, déli szelet adtak meg. Valójában 3-szor ilyen
erős északi fújt. Az angol Brettel százados, aki McColpint
távollétében helyettesítette a teljesen zárt felhőzet felett
repültünkben, ennek megfelelően navigált bennünket. Mivel
benzinkészletünk, több mint felét elhasználva sem találtuk
sehol a "repülő erődöket" és a kapcsolat is megszakadt
közben az irányítással, a vezér a visszatérés mellett döntött.
Úgy gondolta, a "paplant" áttörve, majd valahol
Anglia felett lyukadunk ki. Akkor pedig, már a terep ismeretében,
játszva hazajutunk. A felhőből kiesve Brest, a félelmetes
légvédelmű, német kézen lévő haditengerészeti támaszpont
légterében találtuk magunkat. A pergőtűzben 12 gépünk, a
szélrózsa minden irányába szétszóródva próbált menekülni.
A bekapott találatoktól vagy a kiszáradt üzemanyagtartályok
miatt 11 veszett oda. Csak nekem sikerült sebesülten, összelyuggatott
géppel eljutni Angliáig. A kényszerleszállás után hónapokig
ápoltak. Mikor magamhoz tértem és megtudtam, mi történt a
többiekkel, rettenetesen elkeseredtem. Öten meghaltak, hatan
hadifogságba estek. Harcképesen csupán az a 6 pilótánk érte
meg a várva-várt csatlakozást, akik tartalékként aznap otthon
maradtak. A 133-asok ásza és utolsó parancsnoka, "Mac" McColpin
előzőleg a RAF 607-es századában szolgált. Akkoriban azzal
szerzett hírnevet magának, hogy egyike volt annak a két pilótának,
akik Skócia felett 1941. május 10-én éjjel elfogták és lelőtték
Rudolf Hess, náci alvezér Messerschmitt BF-110-es kétmotorosát. |
|