|
TÖRTÉNETEK
Repülőtér a Három Tölgyfához
Szövetséges légi támaszpont az
ellenség hátában
Szerző: Horváth Zoltán
Az 1944. augusztus 29-én kirobbant
Szlovák Nemzeti Felkelés résztvevőinek elsősorban légi támogatásra
volt szükségük a német túlerő megállítására. Érkezett is,
mégpedig szovjet felségjelzésű vadászgépek formájában. A
Lavocskin La-5FN-eket azonban nem oroszok, hanem cseh pilóták
vezették. Olyanok, akik a háborúban egészen addig a RAF színeiben
harcoltak a fasizmus ellen. Színre lépésük nagy meglepetést
okozott - barátnak, ellenségnek egyaránt. Összesen 21 gépükkel
azonban megakadályozni nem, csak elodázni tudták a kellően
elő nem készített felkelés vérbe fojtását. De bárhogy is
végződött, hősies küzdelmük mindenképp megérdemli, hogy felidézzük
a 60 esztendeje történteket.
Az
1938. októberi Müncheni Döntés Csehszlovákia feldarabolását
eredményezte. A cseh pilóták nagy része elmenekült és később
lengyel, francia vagy angol légtérben vette fel a harcot
a németekkel. Az elszakadni kívánó szlovákok - Tiso páter
vezetésével - következő év március 14-én kikiáltották önálló
államukat. A németek bevonultak a Cseh-Morva Protektorátusnak
elnevezett országrészbe. Magyarország pedig, mely 1938 novemberében
visszakapta a Felvidék egy részét, 1939. március 23-án belevágott
a vitatott hovatartozású Kárpátalja visszaszerzésébe. A mindössze
kilencnapos szlovák légierő lecsapott az előrenyomuló honvédalakulatokra.
Minimális károkat okoztak, viszont a csapatlégvédelem öt
gépüket lelőtte. Noha a Magyar Királyi Légierő mindössze
két vadászszázadot tudott küldeni, a Fiat CR.32-es kétfedelűekkel
repülők egy nap alatt kivívták a légi fölényt. 24-én kilenc
igazolt légi győzelmet arattak, saját veszteség nélkül. Az
Iglón öszszevont szlovák légierőre Junkers Ju-86-os, kétmotoros
bombavetőink mértek csapást. Akciójuk 17 repülő eszköz pusztulását
eredményezte. A vereséget követően újjászervezett szlovák
légierő 63 darabos gépállományának zömét a vadászok Avia
B.534-es, és a felderítő-bombázók Letov ©.328-as kétfedelűi
tették ki. A Lengyelország lerohanásában részt vevő repülők
két gépüket vesztették el, amivel szemben csupán egyetlen
lengyel iskolagép lelövését tudták felmutatni. A Szovjetunió
elleni támadást megelőzően nagy számban vásárolhattak vissza
az egykori csehszlovák légierő, hadizsákmányként lefoglalt
eszközeiből. A szlovák gyorshadtestet támogató repülőalakulatok
között három vadászszázad is volt. Az Aviákban ülők a keleti
hadjárat első hónapjai alatt 58-szor csaptak össze orosz
gépekkel. Ezek során hat igazolt légi győzelmet könyvelhettek
el, de csupán egyetlen Aviát vesztettek, egy további pilótájuk
pedig átállt. Első vadászalakulatuk 1942 februárjától kapott
átképzést a Messerschmitt Bf-109-re és kora ősztől a Luftwaffe
nagy hírű 52. ezredének 13. századaként járt bevetésre. A
később osztállyá bővített alakulat - a mintegy 2000 bevetés
során - négyfős veszteség mellett, 216 igazolt légi győzelmet
aratott. Nem meglepő hát, hogy 1944-re 17 vadászpilótájukból
lett ász a keleti fronton. A dezertálások száma mégis annyira
megnőtt, hogy a szlovákokat, mint megbízhatatlan, úgymond "másodosztályú
partizánokat", inkább kivonták és hazaküldték, hogy
a honi légvédelemből vegyék ki részüket.
A szervezkedés
Nemcsak
a keleti fronton, hanem odahaza is egyre romlott Tisoék helyzete.
A hegyekben nyüzsögtek a partizáncsoportok. Számuk elérte
a százat, összlétszámuk pedig legalább 35 000 főt tett ki.
Soraikban jugoszláv, orosz és francia hadifoglyok, bolgár
meg román katonaszökevények, valamint lelőtt gépeikből kiugrott
orosz, brit és amerikai hajózók is akadtak. A hadsereg sok
tisztje tartotta a kapcsolatot a Beneą-féle, londoni emigráns
kormánnyal, mely arra törekedett, hogy még azelőtt felkelést
szítson, mielőtt a németek megszállnák az országot. Az események
koordinálására 1943 decemberében létrehozták a Szlovák Nemzeti
Tanácsot. A testület Golian tábornokra bízta a hadműveletek
irányítását. A Moszkvában szervezkedő, cseh kommunisták szintén
pártfogolták a felkelés gondolatát, ezért kitartóan győzködték
a Kreml illetékeseit annak anyagi támogatásáról. Az oroszok
beadták a derekukat, mert belátták, hogy az jelentős német
erőket köthet le, így csapataik jobban koncentrálhatják erőiket
az előretörésre Berlin felé, délen Magyarország és északon
Lengyelország irányából. 1944 tavaszán, a megtizedelt 1.
és a 2. szlovák hadtestek, Oroszországból visszavonult maradékát
- mintegy 22 000 főt - Golian Szlovákia keleti részébe irányította,
a Duklai-hágó "védelmére". A tartalék haderő 10
000 katonáját ezalatt a nyugati országrészben vonta össze.
A tábornok a felkelést akkorra tervezte, mikor a Vörös Hadsereg
felszabadítja Krakkó városát, hogy a katonái által megnyitott
szoroson keresztül a szovjet csapatok azonnal benyomulhassanak.
A Nemzeti Tanács rimánkodása ellenére azonban a partizánok
- felbátorodva Kárpátok hágóit megközelítő orosz előretörés
gyorsaságán - legkevésbé sem ennek az időzítésnek megfelelően
tevékenykedtek. Akcióik csúcspontja augusztus első felére
esett. Tiso, látva, hogy kezd kicsúszni a hatalom a kezéből,
12-én statáriumot hirdetett és 29-én behívta a németeket.
Hitler haladéktalanul négy SS hadosztályt vezényelt oda:
a 85.-et Lengyelországból, a 19.-et a Cseh-Morva-Protektorátusból,
a 20.-at Ausztriából és a 104.-et Magyarországról. Ugyanezen
a napon Golian tábornok, akinek ezzel legroszszabb álmai
váltak valóra, kénytelen volt mozgósítani csapatait. A felkelés
kezdetét vette.
A harcok megindulása
Csakhogy
a németek megelőzték a felkelés országossá terebélyesedését.
Megdöbbentő gyorsasággal lefegyverezték a kelet-szlovákiai
lázadó csapatokat és megszállták a Duklai-hágót. Csupán az
1. hadtest 2000 katonája menekült meg és jutott el Golian
erőihez. Helyzetük - körülvéve németekkel és elvágva a szovjet
segítségtől - cseppet sem volt irigylésre méltó. Légierejük
szénája sem állt valami jól. A központ, Besztercebánya közelében
fekvő Tri Duby repülőtéren félszáz, javarészt elavult repülő
eszközt tudtak csak összevonni. 38 db elsővonalbeli harci
gépük ugyanis 29-én átmenekült a Vörös Hadsereg által felszabadított
területre. A német eredetű és hazai gyártású gépparkban csupán
három Avia és négy Messerschmitt 109-es vadászgép akadt.
Emiatt egyetlen, vegyes századot tudtak felállítani. A felkelők
és a Luftwaffe VIII. repülőhadtestének gépei első ízben augusztus
31-én csaptak össze. Akkor egy Junkers Ju-87-es Stukával
légi harcba keveredett Letov biplán veszett oda. Két nappal
később Lúpták alhadnagy Aviájával Poprád környékén végzett
felderítést, mikor a földön egy századnyi Stukát fedezett
fel. Sikerült méltó bosszút állnia a lelőtt Letovért, mert
a zuhanóbombázókból - részint 20 kg-os bombákkal, részint
géppuskatűzzel - hármat elpusztított. Szintén aznap volt
az a lelövés, ami - mint az utolsó, kétfedelű vadászgéppel
aratott légi győzelem - bevonult a repülés történetébe is.
Az S 2 + 07 utolsó útja
Szeptember
2-án Frantiąek "Fero" Cyprich alhadnagy Tri Dubyban
egy frissen javított Avia B.534-es berepülésére szállt fel.
A pilóta, aki 1939-ben egy ugyanilyen típusú géppel hiába
üldözte az Iglót támadó magyar Ju-86-os bombavetőket, akkor
még nem sejtette, hogy perceken belül nem csupán az orosz
fronton, Messerschmitt-tel aratott 15 légi győzelmének szaporítására
nyílik módja, hanem ötéves adósságának "egyenlítésére" is.
Visszatérésekor ugyanis azt látta, hogy a földi személyzet
fedezékekbe rohan. Azonnal megértette, hogy légiriadó van.
Nem volt nagy újság, mert német gépek naponta megjelentek.
Néha ledobtak pár bombát is, de legtöbbjük ártalmatlan, átrepülő
Junkers Ju-52-es szállítógépnek bizonyult. Mivel azonban
a reptériek nem tudhatták, mi érkezik, jobbnak látták biztonságba
menekülni. Cyprich gépén nem volt rádió, ezért csak találgatta,
merről jön az ellenség. Hiába kutattam, semmit sem láttam
az égen. A reptérszéli lövészárkok közelébe gurulva viszont
észrevettem, hogy onnan mindenki egy apró pont felé mutogat.
Az ellenséges gép! Minthogy még járt a motor, villámgyorsan
fel tudtam szállni. Radvány közelében értem utol. Egy Ju-52-es
volt és akkorának tűnt, mint egy kocsiszín. Tüzet nyitottam
rá. A hullámlemez törzsbe csapódó lövedékek észrevehető kárt
nem okoztak. Kifordultam és újra támadtam. Ezúttal az egyik
motort vettem célba, és addig lőttem, míg füst nem kezdett
ömleni belőle. Harmadszorra a túloldali motort soroztam meg.
Utána csak annyi dolgom volt, hogy figyeljem, amint a megrongált
Junkers kényszerleszálló-helyet keres és talál. Közben persze
nagyon örültem első győzelmemnek, amit a felkelők színeiben
értem el. Mikor jelentettem Singlovic ezredesnek a történteket,
a várt dicséret helyett rám förmedt: "Miért nem nálunk
kényszerítette le a földre!?" Bár a többiek ünnepeltek
a lelövésért, beláttam a parancsnok igazát. Egy sértetlen
szállítógépnek csakugyan nagyobb hasznát vettük volna, mint
annak, ami így maradt belőle.
A magyar szállítószázad S 207-es oldalszámú hárommotorosát
Gách György főhadnagy vezette. A MALERT egykori kapitánya
erre a balszerencsés útra a szabadnapján "ugrott be",
megbetegedett pilótatársa helyett. A Krakkóba tartó gép személyzete
Vermes Nándor főhadnagy, másodpilótából, Maszlagi Imre rádiósból
és Széky László őrmester, hajózószerelőből állt. A fedélzeten
rajtunk kívül még két vezérkari tiszt és öt utas tartózkodott.
A raktérben postazsákok és három hordó repülőbenzin volt.
A Junkers törzsén, felül kialakított géppuskaállást ponyva
fedte, mivel az útvonalon - mit sem tudva a felkelésről -
nem számítottunk semmiféle ellenséges akcióra. Az idő kitűnő
volt. Félúton, a Körmöci hegyek felett jártunk, mikor elhúzott
mellettünk egy kétfedelű vadászgép. Orrán, törzsén és szárnyain
jól látszottak a baráti gépeket megkülönböztető sárga jelzések.
Gáchék legnagyobb rémületére az Avia élesen visszafordult
és tüzet nyitott. A jobb motor lángba borult és hatalmas
füstcsóvát húzott maga után. A pilóta mögött helyet foglaló
Széky és az egyik vezérkari tiszt halálos lövéseket kaptak.
A rádiós megsebesült. A kilyuggatott hordókból ömlött a 100-as
benzin. Gách habozás nélkül cselekedett: kiürítette az üzemanyag-tartályokat,
kikapcsolta a motorok gyújtását és belefogott, hogy letegye
a gépet. A fennsíkon, belátható közelségben mindössze egyetlen,
futballpályányi legelő kínálkozott a kényszerleszállásra.
A szélén magasodó sövényen épphogy átemelte, aztán földet
értek. A futók kibírták a hatalmas zökkenést, a jobb kerék
azonban egy gödörbe futott. A Junkers beperdült és féloldalra
dőlve megállt. A motortűz közben kialudt, így valamennyien
megmenekültek a máglyahaláltól. A sebesülteken a falu lakói segítettek.
A felkelők fogságába esettek később, egy német légitámadás
ideje alatt megszöktek és hazajutottak. Cyprich többszöri
támadását és állítólagos, "lovagias" integetését
a magyaroknak kétségessé teszi, hogy a szétlőtt BMW csillagmotor
szétrobbanó olajtartályának tartalma a közvetlen közelből
támadó Avia szélvédőjét teljesen beterítette, így a fegyvertelen
Ju-52-est, "hősiesen" elintéző alhadnagynak jobb
dolga is akadt - sürgősen le kellett szállnia.
A felkelők repülőinek további küzdelmei
Nevezetes
légi győzelme után négy nappal Cyprich Messerschmitt-109G-vel
indult őrjáratra. Kísérőjével közösen lelőtték a Luftwaffe
egy Focke-Wulf Fw-189-es kéttörzsű felderítőgépét. Szeptember
8-án páncélosok elleni támadásra szállt fel két Letov két
Avia fedezetével. Mivel azonban ködbe kerültek, dolguk végezetlenül
voltak kénytelenek visszafordulni. Hazafelé az egyik Avia
hegyoldalnak ütközött és felrobbant. Két napra rá következett
a szlovák légierő "fekete vasárnapja". Malackyból
15 óra 30-kor szállt fel az első abból a 30 feketekeresztes
csapásmérőből, melyek 50 percen keresztül támadták Tri Dubyt.
Az első hullám hat Stukája a reptér légvédelmét semlegesítette.
A második hullám hat Junkers Ju-88-asa és 12 Heinkel He-111-ese
a gépeket és az épületeket támadta. Utánuk újabb hat Stuka
és hat Messerschmitt 109-es következett, melyek fedélzeti
fegyvereikkel lőtték végig a kínálkozó célokat. Ellenük egyedül
Bozik alhadnagy tudott felszállni. Lőszerrel fel nem töltött
109-esével a Ju-88-asokra vetette magát, hogy szétzilálja
köteléküket. Erre irányuló próbálkozásainak vadászgépek vetettek
véget, melyek elkergették. A támadás következtében egy-egy
109-es, Avia továbbá Letov, valamint két Ju-52-es, két Savoia-Marchetti
SM.84-es bombavető és tucatnyi gyakorlógép semmisült meg.
A bombák szaggatta futópályát rendbe hozták és valamennyi,
bevethető állapotban maradt harci gépük - egy 109-es, egy
Avia és két Letov - részt vett Horna Stubna mellett előretörő
harckocsik megtámadásában. Az akció során sikerült is hármat
felgyújtaniuk. Szeptember 12-én Cyprich - ismét Messerscmittel
felszállva - egy Ju-88-as lőtt le. 16-án szokatlan légi összecsapás
zajlott le a szembenálló felek egy-egy felderítőgépének részvételével.
A Focke-Wulf 189-essel harcba keveredett lomha Letov megfigyelője
egy szerencsés sorozattal felgyújtotta a német gép bal motorját,
a kéttörzsű pedig, lefelé spirálozva keresett egérutat. A
vegyes század által elpusztított vagy megrongált repülő eszközök
száma ezzel hétre emelkedett, ami - ennyicske géppel és ekkora
túlerővel szemben - figyelemreméltó teljesítménynek mondható.
Jönnek a csehszlovákok!
A
felkelők abban a hitben küzdöttek Besztercebánya körül, hogy
a Vörös Hadsereg - hamarosan áttörve a németeken - a segítségükre
siet. Reményüket egyrészt az táplálta, hogy a szovjetek már
szeptember 4-én 19 db Liszunov Li-2-es repülőgéppel utánpótlást
juttattak el hozzájuk. Másrészt meg az, hogy a következő
napon egy katonai küldöttség érkezett tőlük a további szállítmányok
érkezésének koordinálására. Az orosz csapatok azonban a határ
előtt megtorpantak és napokig tétlenül várták a fejleményeket.
A szlovákok a legjelentősebb segítséget végül két repülőszázadnyi,
vörös csillagos vadászgép formájában kapták meg.
1944. januárjában a Nagy-Britanniába menekült csehszlovák
erők vezérkara, értesülve a szlovákiai felkelés lehetőségéről,
felajánlotta a szovjeteknek, hogy repülőket küld ennek megsegítésére.
Az ötletet elfogadták és a RAF vadászrepülő parancsnoksága
is hozzájárult, hogy 21 tapasztalt, cseh nemzetiségű pilótája
február 21-én útra keljen. A Frantiąek Fajtl százados vezette
önkéntesek hosszú hajókázást követően, Irakon átutazva jutottak
el Iránba. Onnan repülővel folytatták és utolsó csoportjuk
április 13-án érkezett meg Moszkvába. A 32 esztendős parancsnok
csak ekkor konstatálhatta elégedetten, hogy a 13 000 km-es
átcsoportosítást sikeresen végrehajtották. Másnap együtt
indultunk tovább a Moszkvától 300 km-re, északkeletre fekvő
Ivanovóba, hogy a 6. tartalékos repülődandárnál megkezdjük
a típusátképzést. Mivel csak egyikünk tudott oroszul, a hóolvadásig
a földi előkészítés mellett a legfontosabb feladat a nyelvtanulás
volt. Kiderült, hogy ezen a hatalmas bázison képezték át
a közismert Normandia-Nyeman ezred francia pilótáit is. A
típusvizsgát követően 24-én szálltunk fel először a "Lavocskával",
melynek bivalyerős, 1540 LE teljesítményű csillagmotorja
5000 m-en, közel 650 km/h maximális sebességet biztosított.
A gép érzékenyen reagált a kormánymozdulatokra. Bár leszállósebességét
túl magasnak találtuk, május 30-án mégis valamennyien, egyetlen
esemény nélkül megszereztük a jogosítást rá. Az alakulat
hivatalos neve, noha igazából csak osztálynyi erőt képviselt,
1. önálló csehszlovák vadászrepülő-ezred lett. Július és
augusztus hónapokban az egyre türelmetlenebb pilóták csak
lassacskán kerültek közelebb a fronthoz. Bevetésüket állítólag
az oroszok azért halogatták, mert az 1. Csehszlovák Hadtest
légi támogatására szánták őket. Ez a magasabb egység azonban
keserves harcok után éppen pihenőjét töltötte. A tétlenségre
kárhoztatott vadászok körül az eseményeket a Szlovákiában
történtek gyorsították fel. Hatásukra a 4. ukrán front 2.
légi hadseregéhez vezényelték őket, melynek parancsnoka Krasszovszkij
tábornok volt. Szeptember 9-én a 38. szovjet hadsereg és
a csehszlovák hadtest végre támadásba lendültek, hogy a Duklai-hágón
keresztül benyomulva felmentsék a szorongatott partizánokat.
Addigra azonban az ellenség már jól felkészült és visszaverte
őket. Több tízezerre tehető az akkor elesett vagy megsebesült
csehszlovák és orosz katonák száma. A felszabadítók a határt
végül október 6-án tudták áttörni. A körülzárt felkelőkön
addig csupán annyit tudtak segíteni, hogy átdobták hozzájuk
az önkéntes repülőket.
"Végre hazamegyünk!"
Szeptember
14-én Krasszovszkij tábornok magához rendelte Fajtl századost.
Rövid tanácskozást követően utasította, hogy 15-én helyettesével
és a két század parancsnokával repüljenek át Tri Dubyba,
vizsgálják meg az ezred áttelepülésének lehetőségeit, utána
pedig térjenek vissza
jelenteni a tapasztaltakat. 15 óra 30-kor a parancsnok Rejthar
századossal, valamint Chábera (hét-) és Stehlík (nyolc légi
győzelmes) főhadnagyokkal útnak indult Krosnóból. A repülés
során teljes rádiócsend volt érvényben. A háború tőlünk pár
km-re dúlt. Ezért a célzókészülékek bekapcsolva, a gépágyúk
meg tűzkész állapotban voltak. A frontvonal keresztezését
követően mélyrepülésben folytattuk az utat, nehogy a Fritzek
radarjai felfedezzenek. 20 perc zavartalan "sétarepülés" után
már Besztercebánya felett jártunk. Mielőtt Tri Dubyt megközelítettük,
300 m-re emelkedtünk és lassan, kieresztett futókkal közeledtünk,
hogy a légvédelmiseknek legyen idejük azonosítani felségjelzésünket.
A terv bevált, mert senki sem lőtt ránk. Biztonságosan leszálltunk.
Öt év után újra hazai földön lehettünk! Ujjongó emberek vettek
körül bennünket. Jól esett az ünneplés és az, hogy egykori
bajtársakkal is találkozhattam a békeidőkből. A reptér annál
kevésbé nyerte el a tetszésemet. Nem elég, hogy túlságosan
is ismerték a németek, ráadásul gépeink, természetes fedezékek
híján, nagyon ki lettek volna téve az ellenség várható támadásának.
Szerencsére a bázis parancsnoka tudott ajánlani valamit helyette.
A Zólyomtól öt km-re, északkeletre fekvő Zolná falucska melletti
legelőt ideálisnak találtam: talaja egyenletes és kemény
volt, hossza is éppen megfelelőnek bizonyult. A közeli facsoportok
pedig gépeinknek kínáltak olyan biztonságos állóhelyeket,
ahol kiszolgálásuk is megtörténhetett. A főhadiszálláson
jelentkeztem Golian tábornoknál. Kértem hogy Zolnát telefonvonallal
kössék össze Tri Dubyval, és hogy készítsék fel a repteret
gépeink, a falut meg az orosz származású szerelők fogadására.
Pilótáink számára ugyanakkor a városban kerestettem megfelelő
szállást. Egyetlen jó hírként megtudtam, hogy a felkelők
zsákmányoltak 200 000 liter benzint. Bár alacsony oktánszámú
volt, bizonyos adalékok hozzáadása után később alkalmasnak
bizonyult gépeink feltöltésére. Addig azonban a légihídon
küldött utánpótlásra voltunk szorulva. 16-án a százados csak
két kísérővel tért vissza Krosnóba. A negyedik gépet vezető
Stehlík ugyanis, megrándult bokája miatt kénytelen volt Tri
Dubyban maradni. A százados jelentését meghallgatva Krasszovszkij
elrendelte, hogy a következő nap folyamán az egész ezred
áttelepüljön Szlovákiába.
Megérkezés és berendezkedés
Az
átrepülés 14 óra 10-kor kezdődött meg. A Lavocskinokhoz csatlakozott
két átállt Messerschmitt 109G is. Egyiket az 1., a másikat
a 2. századhoz osztották be. Valamennyi vadászgép sértetlenül
megérkezett Zolnára. Fajtl százados különben a szigorú utasítások
szerint bevetésre azért nem mehetett, hogy minden figyelmét
az ezred irányításának cseppet sem könnyű feladatára koncentrálhassa.
Munkáját Sehnal főhadnagy segítette, aki "mellesleg" a
felderítőtiszt szerepet is betöltötte. A megérkezésüket követő,
nagyszabású besztercebányai fogadáson Fajtl rájött, hogy
nem ők az egyedüli szövetséges repülők a környéken. A vendégek
közt volt 30 amerikai hajózó is, akiknek gépeit lelőtték,
és akik a partizánok segítségével úszták meg a hadifogságot.
A társaság fele még aznap éjjel, két Tri Dubyba érkezett
B-17-essel visszatért olaszországi bázisára. A reptéren a
következő éjszaka még nagyobb volt a forgalom. Előbb RAF
gépek szálltak le, melyek rádió-adóvevőket, gyógyszert és
kötszert hoztak. A hajnali órákban pedig 40 szovjet Li-2-es
érkezett. Egy részük a partizánoknak hozott utánpótlást.
Másik részük fedélzetén ott voltak a szerelők, a hátra maradt
pilóták és természetesen az alkatrészek, a szerszámok, a
lőszer valamint az üzemanyag is. Szeptember 19-én, kora reggel
a földi személyzet büszkén jelenthette, hogy valamennyi vadászgép
bevetésre kész.
A tűzkeresztség: szeptember 19, Pöstyén
A
reptéren a jelentések szerint a Luftwaffe legalább 40 egymotorosa
állomásozott: Messerschmittek, Stukák, Focke-Wulf 190-sek,
Fieseler Storch futárgépek és más repülő eszközök. Az 1.
század csapásmérésre kijelölt hat Lavocskinját a századparancsnok,
a bázist nagyon jól ismerő Stehlík vezette. A főhadnagy erre
sérült bokája ellenére vállalkozott. A fél tucat csapásmérő
felső biztosítására a 2. század két gépét jelölték ki. Igazából
csak a meglepetés okozta sokkra számíthattak. Arra, hogy
a németeknek még fogalmuk sincs alakulatuk megérkezéséről.
Minthogy a keveredésben az automatikus bombakioldóknak nyoma
veszett, a résztvevők csak 20 mm-es gépágyúikat használhatták.
A felettébb kockázatosnak ígérkező támadás során ugyanis
nem várhatták el azt egyik pilótától sem, hogy a nehézkes,
a kézi szerkezettel bíbelődve még nagyobb veszélynek tegyék
ki magukat. A mindössze 100 km-re fekvő cél elleni akció
végrehajtásához alig egy óra kellett. Az otthon maradottak
izgatottan várták a visszatérőket. A nyolcból heten egy csoportban
közeledtek. Csak Skopal hadnagy késett, akinek gépét megrongálta
a légvédelem. A leszállás után kiderült, hogy Mráz hadnagy
Lavocskinjának légcsavarja és oldalkormánya szintén megsérültek.
Mélyrepülés közben olyan alacsonyra ereszkedett, hogy eltépett
egy telefonvezetéket. A tűzkeresztségen átesett kötelék által
okozott károk, ennél hasonlíthatatlanul jelentősebbek voltak.
Alig 20 perc alatt legalább tíz gépet semmisítettek meg és
ugyanennyire tették a megrongáltak számát. Legtöbbjük Stuka
volt. A rettegve várt, azonnali válaszcsapás viszont elmaradt.
Ebből Fajtl és bajtársai arra következtettek, hogy az ellenség "Lavocskáikat" Kárpátokon
túlról érkezett, orosz vadászgépeknek tartotta. A német források
ugyan csupán öt gép megsemmisülését ismerték el, de a támadás
legkézzelfoghatóbb eredménye nem is ez volt, hanem az, hogy
legalább Pöstyénből nem támadták egy ideig a felkelőket.
Az események sűrűjében
A napnak azonban még korántsem volt vége. Egy német gépkocsioszlopot
jelentettek, mely Privigyéből indult útnak. Chábera és kísérője,
Vaculík hadnagy 25 kg-os bombákkal felszerelkezve szálltak
fel. Fedélzeti fegyvereik lőszerkészletét egy esetleges légi
összecsapásra tartogatták. Mivel ellenséges gépek nem tűntek
fel, a bombák ledobását követően még négyszer csaptak le
a járművekre. A kézifegyverekkel védekezőknek esélyük sem
volt. A hazatérő géppár három teherautó felgyújtását és legalább
öt megrongálását jelentette. Közvetlenül utánuk Kocfelda
hadnagy és kísérője Privigye környéki célpontokat bombázott.
Délután négy géppel visszatértek, hogy újból megszórják az
ellenséges állásokat. Útközben Stehlík egy magányos, dél
felé tartó Ju-88-ast fedezett fel. A főhadnagy, bár gépének
szárnyai alatt még ott voltak a bombák, rávetette magát.
A kétmotoros tűzcsóvát húzva zuhanni kezdett, majd a földbe
csapódva felrobbant. A pilóta ezzel 8. légi győzelmét könyvelhette
el. Skopal ugyanekkor egy rosszul elrejtett Storch futárgépet
lőtt szét. A heves légvédelmi tűzben mindkét "Lavocska" megrongálódott,
de haza tudott térni.
Másnap az alakulat elszenvedte első veszteségeit. Az első
bevetésben Kruta hadnagy tűnt el, aztán Tocauer hadnagy szállt
hasra egy mezőn. A La-5-sök később Vrutky-Karlovany városában
egy páncélozott járműoszlopra csaptak le. Az akció fényesen
sikerült, de nagy ára volt. A légelhárítók Borovec hadnagy "Lavocskájának" átlőtték
a hűtőjét, amit kényszerleszállás követett. Utána Vaculík
gépét találta telibe egy 37 mm-es gránát. A hadnagy levegőben
szétrobbant La-5-ösében lelte halálát. 20-án este szomorú
statisztika került az ezred naplójába. A két nap 23 bevetése
során két főt és két gépet vesztettek, Lavocskinjaik fele
pedig, kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedett. Tocauer és
Borovec ugyan hamarosan megkerültek, Krutáról azonban nem
jött hír. 21-én Rózsahegyen egy lőszerraktárt vettek célba.
A támadás eredményességét beárnyékolta, hogy Loucký hadnagy
súlyos comblövést kapott. Következő nap Nemecké Pravno vasútállomására
csaptak le. Az akcióból két gép szitává lőve tért vissza.
24-én az eső felszállásra alkalmatlanná tette a reptér talaját.
Csak másnap délutánra száradt fel annyira, hogy öt géppel
elintézhettek a Handlová környéki aknavető ütegeket. A következő
három nap során 26 alacsonytámadó bevetést teljesítettek.
29-étől aztán, a kifogyóban lévő üzemanyagkészlet miatt,
csak arra voltak képesek, hogy ellenséges berepülések esetére
készültséget adjanak. Hiába volt 200 000 liter benzinjük,
Moszkvából nem akart megérkezni az elemzés eredménye.
Szorul a hurok
Mialatt a csehek földre kényszerültek, a németek újjászervezték
erőiket, hogy októberben végső csapást mérjenek a felkelőkre.
A Hoefle Obergruppenführer vezette csapatok négy irányból
indulnak támadásra: keletről a "Horst Wessel" SS
páncélgránátos hadosztály, délről a "Schill" SS
harccsoport, északról a Wehrmacht "Tatra" páncéloshadosztálya,
nyugatról pedig a "Dirlewanger" SS rohamdandár
és az "Ukraine" SS páncélgránátos hadosztály. A
Stukák által támogatott Tigrisek, mindent elsöpörve megindultak.
Október 4-én végre megjött a benzin és a lőszer! - emlékezett
Fajtl. Helyzetünk azonban, úgy Zolnán, mint Tri Dubyban,
nagyon bizonytalanná vált. A felkelők visszavonultak. Jobbnak
láttam a 2. századot a Breznóbánya közelében kialakított
tábori reptérre telepíteni. Október 6-án Skopal felszállás
közben összetörte gépét és magát is. Következő nap 24 bevetésben
támadtuk a németeket, közte egy gyalogos oszlopot Klacany
mellett. Visszaúton a raj pilótái öt Stukával találkoztak.
Stehlík leszedett egyet. Nagyon örült, mert ez már kilencedik
légi győzelme volt. Nem sokkal később sajnos hírt kaptam
arról, hogy Mráz, aki egy légvédelmi állást támadott, közben
találatot kapott gépével eltűnt. Ugyanezen a napon, dél körül
nagy kötelék jelent meg Zólyom felett. Szerencsére nem németek
voltak, hanem amerikaiak. Öt B-17-esük fegyvert és utánpótlást
hozott. Visszafelé magukkal vittek minden saját vagy brit
hajózót, akiket addig a partizánok bújtattak. A ki-és berakodás
alatt a kíséret 30 db P-51-ese a légtérben körözve biztosított.
Az egyik "magvadult" Mustang még készültségi géppárunkat
is megtámadta, de sorozatai szerencsére mellé mentek. Október
7-én Golian tábornokot leváltották. Helyét Viest tábornok
foglalta el, aki 1940-ben a Franciaországban harcoló cseh
erőket irányította. A küszöbön álló vereség ellenére a repülők
helyzete némileg javult. Moszkvából végre megkapták a receptet,
amivel használni tudták a zsákmányolt benzint. Az időjárás
is kedvezőbbre fordult, így a két század mindent megtehetett,
hogy segítse a szorongatott felkelőket. Október 11-én Tocauer
leszállás közben balesetet szenvedett. A nap legfontosabb
eseménye mégsem ez volt, hanem hogy megérkezett a 2. csehszlovák
ejtőernyős dandár. Meggondolatlan bevetésüket a cseh moszkoviták
erőszakolták ki, akiknek fogalmuk sem volt a hadi helyzetről.
A deszantosok, megfelelő utánpótlás híján, hamarosan kutyaszorítóba
is kerültek. Október 12-én hajnalban, a Tri Dubyba viszszatelepült
2. század szerelői az ott talált, használhatatlan gépeket,
csaléteknek a reptér feltűnő pontjaira vontatták. Délelőtt
©rom főhadnagy és Hlučka hadnagy a "Schill" SS
harccsoport katonáit támogató öt Stuka elűzésére szálltak
fel. A Svatý Kríz mellett kiderült, hogy a jelentés tévedett.
Igazából Messerschmitt 109-esek voltak ott. A páros azonban
így bátran szembeszállt velük. A viadalban egyik fél sem
ért el komolyabb találatot. Délben ugyanők, Tri Duby felett
2000 m-en, felderítést végző 109-esekkel keveredtek harcba.
Bár a megtámadott német gépek motorjaiból fekete füst tört
elő, mégis mind a kettő el tudott menekülni. Délután ©rom
és Kocfelda Svatý Kríz környékén újra Messerschmittekbe botlott.
Ebből az összecsapásból egy-egy győzelemmel tértek haza.
Egy másik őrjárat során Matuąek alhadnagy felfedezte az öt
nappal korábban eltűnt Mráz Lavocskinjának roncsát. Közben
a németek Zólyom elfoglalására indultak. Előretörésüket akkor
még meg tudták állítani az ejtőernyősök. Október 15-re viszont
sokat romlott a helyzet. Fajtl szerint: Teljesen körülvettek
bennünket és a gyűrűt egyre szorosabbra vonták. Már nem tudtuk
pontosan, merre vannak a mieink és merre a németek. Éppen
ezért mindkét századunk a "Tatra" hadosztály, jól
felismerhető páncélosait támadta. A heves légvédelmi tűzben
Motička gépével együtt odaveszett, további négy Lavocskinunk
pedig súlyosan megrongálódott. Másnap három gépünk a Diviaky
vasútállomáson kirakodó "Dirlewanger" rohamdandár
egyik alakulatát támadta. 17-én az eső megakadályozta felszállásainkat,
viszont a RAF, Olaszországból érkezett két de Havilland Mosquito
típusú kétmotorosa tudta bombázni Pöstyént. A légvédelem
az egyiket lelőtte. Kanadai pilótája és navigátora azonban
szerencsésen eljutottak a partizánokhoz. 18-án a Krakkóban
állomásozó 1. csatarepülő ezred 11 db Focke-Wulf 190-ese
rajta ütött Tri Dubyn. Bár elsősorban a csalinak kitett roncsokat
pécézték ki, a lövedékek megölték az őrség számos katonáját
is. Mikor azonban megjelentek Zolnáról a Lavocskinok, a németek
kereket oldottak. Második hullámuk egy órával később érkezett.
A légi harc 5000 m-en bontakozott ki. Hlučka ennek során
eltalálta az egyik Fw-190-es szárnytartályát, amitől az rögtön
lángba is borult. Az ejtőernyővel megmenekült pilótát a partizánok
három nap múlva csípték fülön. A harcban Hlučka gépének átlőtték
az oldalkormányát, mégis le tudott vele szállni. ©tička hadnagy
közben megrongált egy Focke-Wulfot, de az eliszkolt. Aztán
a csehek a túlerő miatt visszavonulásra kényszerültek. A
hazatérők közül Reznicek hadnagy lezuhant és kórházba került.
19-én hat Stuka támadta Besztercebányát. Elfogásukra ©rom
és kísérője szálltak fel. Miközben a vezér a hátul kullogó
zuhanóbombázót sorozta, két Messer rontott rá. Dobrovodský
alhadnagy elkergette őket mögüle, de a németek nem adták
fel, csak elrejtőztek a felhőkben. Mikor előmerészkedtek,
©rom jól célzott sorozata telibe találta az egyik motorját.
A pilóta kiugrott, a roncs Handlová mellett csapódott be. A
másik, látva társa sorsát, délre menekült. Az emiatt bosszankodó
kísérő ekkor egy Focke-Wulf 189-es felderítőgépet pillantott
meg, ám az is kereket oldott. Váratlanul elébe került egy
másik kéttörzsű, melyet 50 m-ről kezdett lőni. Szárnyáról
- bíztató módon - lemezdarabok szakadtak le, mielőtt azonban
sorsa megpecsételődött volna, üldözőjének lőszere kifogyott.
Dobrovodský nem tehetett mást, mint hogy csalódottan rázta
öklét harmadik, elszalasztott "zsákmánya" után.
Az összeomlás
Az eseménydús napok után a füves reptereket az eső sártengerré
változtatta. A tehetetlenül várakozó repülők egyre-másra
kapták a riasztó híreket a német páncélosok előrenyomulásáról.
A bajokat fokozta, hogy megcsappantak lőszer- és alkatrészkészleteik
is. Az oroszok azonban már nem tudtak semmit küldeni. Október
22-én Viest tábornok rádióüzenetben tudatta a világgal, hogy
a felkelők képtelenek tovább tartani magukat. Másnap a Lavocskinok,
felhasználva majd' minden üzemanyagot és lőszert, a Liptószentjános
utcáin áthaladó németeket támadták. Fajtl ugyanekkor egy
Li-2-est kért sebesültjei elszállítására. 24-én a "Schill" harccsoport
által szorongatott ejtőernyősök feladták állásaikat és a
hegyekbe vonultak vissza. A cseh repülők pedig, még utoljára
hét bevetést teljesítették. Gyetva és Rózsahegy térségében
német páncélosokat lőttek és bombáztak. Eközben Tri Dubyban
megsemmisítették a rádióállomást, valamennyi felszállásra
képtelen gépet - köztük az utolsó Aviát is - és azt a felszerelést,
amit nem tudnak majd magukkal vinni. 25-én a 18. SS páncélgránátos
hadosztály elfoglalta Breznóbányát és megkezdte előretörését
a 35 km-re, délre fekvő Beszterce felé. A Tri Dubyba összevont
11 repképes La-5FN és a vegyes szlovák század egyetlen megmaradt
Messerschmittje 13 óra 30-tól hagyták el a repteret. A felhőket
4000 m-en áttörő gépek ragyogó napsütésben hasíthatták a
levegőt, de a bennük ülők fájó szívvel kormányozták madaraikat
a szovjet kézen lévő repterek irányába. Az átrepülés nem
sikerült mindegyiküknek. Kubovic alhadnagy 109-esével lángolva
csapódott be, Matuąek pedig kénytelen volt ellenséges területre
leszállni. A németek 26-án elfoglalták Zolnát, Zólyomot és
Tri Dubyt. A következő napon elesett Besztercebánya. A szlovák
reguláris erők maradványai a hegyekbe menekültek, hogy a
partizánokhoz csatlakozva folytassák a harcot a megszállók
ellen. Katonáik közül több mint 5000-en adták életüket a
harcok során. A partizánok veszteségeit ugyanenynyire teszik.
A felkelés két főparancsnokát a németek elfogták. Viest és
Golian a flossenburgi koncentrációs táborba kerültek, ahol
1945 januárjában kivégezték őket.
Fajtl százados pilótái a felkelés alatt teljesített 566
harci bevetésük közben 383 órát töltöttek a levegőben. A
légi összecsapásokban kilenc igazolt és három valószínű győzelmet
arattak, további hét gépet pedig megrongáltak. Az ezred,
az elpusztított három lőszerraktáron kívül, számos ellenséges
harceszközt is megsemmisített. Többek közt tíz repülőgépet,
két harckocsit, három löveget, három aknavető üteget, három
mozdonyt, 14 páncélozott és 81 egyéb járművet. Mindezért
három pilótájuk életével és négynek súlyos sebesülésével
fizettek. Négy repülőgép-vezetőjük, felszállásra képes gépek
híján, a partizánokkal maradva küzdött tovább. Közülük Borovec
életét vesztette. Az eltűntként nyilvántartott Kruta viszont
novemberben megszökött a fogságból és szovjet területre menekült.
Az 1. önálló csehszlovák vadászezred - a dezertált és közben
átképzett szlovák pilótákkal feltöltve - egészen a német
megadás napjáig a frontvonalban küzdött. |
|