|
TÖRTÉNETEK
A finn fenegyerek
Ilmari "Illu" Juutilainen
Szerző: Horváth Zoltán
1939 őszén - Lengyelország keleti felének bekebelezése után
- Sztálin újabb területekre vetette sóvár tekintetét. Határainak
biztonságát északnyugati szomszédja, Finnország által látta
veszélyeztetettnek. Országaik 1200 km-es közös határának
legérzékenyebb szakasza a Ladoga-tó menti volt. Ez ugyanis
alig 30 km-re Leningrádtól húzódott. Aki ma a térképre pillant,
látja, hogy a tó teljes egészében orosz területen fekszik.
1939-ben azonban a határ megfelezte azt. Sztálin nem nyughatott,
amíg a proletárforradalom szülővárosát a finn ágyúk lőtávolságában
tudta. Ezért előbb tárgyalásos úton igyekezett "határkiigazítást" kicsikarni.
Miután a finnek nemet mondtak az országuk 10%-át követelő
oroszoknak, következtek a "más eszközök". November
26-án 7 tüzérségi lövedék csapódott be a Manila nevű orosz
határfalu közelében létesített állásba. A robbanások megöltek
4 és megsebesítettek 9 szovjet katonát. Az állítólagos finn
provokációra válaszul november 30-án megindult az orosz "gőzhenger".
Sztálin, a németek Lengyelországi példájából tanulva, a fenti
módon tette "jogossá" a "válaszcsapást",
melyet a Népszövetség határozatában agressziónak bélyegzett,
és ami antikommunista összefogást indított be világszerte.
Önkéntesek érkeztek számos országból. Például Magyarországról
többek között két pilóta, Pirithy Mátyás és Békássy Vilmos
sietett "szegény kis finnek" megsegítésére, Svédországból
pedig egy egész repülőezred. Azt ugyanis sehol sem hitték
el, hogy egy 3,6 milliós kis nemzet megtámadott egy 192 milliós
birodalmat.
Azon a téli hajnalon 900 orosz repülőgép, 19 hadosztály
és 6 páncélosdandár 2000 harckocsija, összesen 460 000 katona
zúdult rá a finn hadseregre, mely teljes mozgósítása után
is csak 116 repülőgépet, néhány száz tankot és összesen 160
000 embert tudott csatasorba állítani. A számok gyors orosz
győzelmet ígértek. A támadók elbizakodottságukban 3 napot,
legfeljebb 1 hetet adtak a finneknek. Ma már tudjuk, hogy
területi követeléseik teljesülése közel 4 hónapjukba, azon
felül több mint 200000 halottjukba és sebesültjükbe került.
A történelemkönyvekben a "téli háború"-ként szereplő
konfliktusban kezdték pályafutásukat azok a finn vadászpilóták,
akik közül a háború végéig 155-en értek el igazolt légi győzelmet,
ebből 87-en 5-nél is többet. Ez utóbbiak - az ászok - sorából
emelkedett ki az akkor 25 esztendős Juutilainen tiszthelyettes.
Ô lett az, aki - a németeket leszámítva - a II. világháború
alatt a legtöbb vörös csillagos gépet - szám szerint 94 és
1/6-ot - lőtt le. Összesen 437 harci bevetése során három
vadászgéptípust repült. Ebből az első kettő mindenképpen
különlegességnek számít, mivel a finneken kívül ezekkel a
gépekkel másutt, más pilóták kevés dicsőséget arattak. Ugyanis
a Fokker D.XXI-esekből az a pár tucatnyi, mely 1940 májusában
- a nyugati front harcainak első napjaiban - holland és dán
színekben feltűnt, villámgyorsan megsemmisült. A Brewster
cég "Buffalo" (=bölény) típusáról meg inkább az
köztudott, hogy a világ túlsó felében - a japánok elleni
harcok során - holland, brit vagy amerikai felségjelzéssel
szerepelve "muzsikált" kifejezetten gyengén.
A háború előtt
Juutilainen hadseregbeli pályafutását szerelőként kezdte.
1933-ban egy repülőklubban szerzett civil szakszót. 1935-ben
jelentkezett a légierőbe, ahol sorállományú pilótakiképzésen
esett át. 1937 elején került őrmesterként csapatszolgálatba.
2 évre rá helyezték át ahhoz a repülőszázadhoz, melynek kötelékében
első légi győzelmeit aratta. A 24-ekhez márciusban kerültem.
Az alakulat légierőnk legjobb vadászgéptípusát, a Fokker
D.XXI-est repülte. Ott is, mint mindenhol a finn légierőben,
intenzív kiképzés folyt. A világon a 30-as években a vadászrepülők
alapformációja a 3 gépes, szoros rajék, a V volt. Mivel azonban
az illetékesek tudták, hogy olyan sok gépünk sosem lesz,
amennyivel ezt a feszes köteléket tartva országunk légtere
megoltalmazható lenne, lazább járőralakzatot fejlesztettek
ki. 1935-től a géppár lett formációink alapja. Ebből épültek
fel a 4 és a 8 gépes rajok, melyek laza láncot alkotva nagy
területet tudtak szemmel tartani. A géppárban a vadászok
egymástól 150-200 m-re, a rajkötelékben pedig a géppárok
egymástól 300-400 m-re repültek. Így figyelmüket a légtér
vizsgálatára és nem a kötelékbeli pozíció precíz tartására
összpontosíthatták. Vezérelvünk mindvégig a támadás volt.
Tekintet nélkül az ellenség számbeli fölényére. Úgy tartottuk
ugyanis, hogy egy határozott roham mindenképpen szétszór
bármekkora köteléket. Az azt követően kialakuló párharcokban
pedig a jobbik pilóták győzedelmeskedhetnek. Ezért az útvonal-
és műrepüléseken túl különösen nagy hangsúlyt fektettek a
pilóták légiharc- és légilövész-kiképzésére. 1939 októberére
már világossá vált, hogy a háború elkerülhetetlen. Ezért
felkészülésünk érdekében fokozták a kiképzések intenzitását.
A tapasztalatlanabb pilótáknak plusz lő- és légiharc-gyakorlatokat
írtak elő. A harci szellem igen jó volt, annak ellenére,
hogy hatalmas ellenséggel kellett farkasszemet néznünk. A
szerelők a fedélzeti fegyvereket feltöltötték lőszerrel,
rengeteg géppuskalőszert hevedereztek be, és az összes felszerelést
teherautókba rakták, hogy ha kell, azonnal kitelepülhessünk
a hadi repterekre. A járőrtevékenységet fokoztuk a határ
mentén. Persze arra szigorúan ügyeltünk, nehogy határsértéssel
ingereljük az oroszokat. Pontosan ebből az okból, november
közepére a finnek az összes határ menti tüzelőállásból, lőtávolságuknál
jóval hátrébb vonták vissza valamennyi nehézlövegüket. Nehogy
azok lövéseire hivatkozva támadhassanak az oroszok. Mint
láttuk, hiába! Sztálin eszén nem lehetett túljárni.
Fokkerrel harcba szállva
Nekünk még '39-ben is ez volt a legjobb gépünk, de az oroszok
Polikarpov I-16 "Rata" vadászgépe, repülőtulajdonságait
tekintve, jócskán felülmúlta. Gyorsabb, mozgékonyabb és ráadásul
a pilótaülés környékén páncélozott volt. Később alkalmam
nyílt rá, hogy többször felszálljak egy zsákmányolt példánnyal.
Nagyon élveztem vele a száguldást. Mélyrepülésben több mint
400 km/h-ra volt képes, ráadásul meg tudott fordulni egy
zsebkendőnyi területen. Ehhez képest földközelben a Fokker
max. 325 km/h-t tudott, és páncélzat sem védte a bennülőt.
Mellette szólt viszont, hogy zuhanásban megfelelően felgyorsult,
és fegyverzete nagyon erősnek számított abban az időben.
A szárnyakban elhelyezett 2-2 db - légcsavarkörön kívülről
tüzelő - 7,7 mm-es géppuskája megsemmisítő erejű tűzcsapásra
volt képes. Végső soron ennek és a szigorú légilövész-kiképzésnek
köszönhettem első sikereimet.
A nagyon rövid téli nappalok és a gyalázatos időjárás következtében
csupán december 19-én kerültem orosz gépek közelébe. A hidegben
nehezen indult be Fokkerem 825 LE-s Twin Wasp csillagmotorja,
ezért a többiektől leszakadva startoltam el. Antreához közelítve
az irányító 3, a városka felé tartó ellenséges bombázóról
értesített. Fél perc múlva meg is pillantottam a kérdéses
rajt. Iljusin Il-4-es kétmotorosok voltak. 500 m körüli magassági
fölényemet kihasználva lecsaptam rájuk. Minthogy vadászfedezetüknek
nyomát sem láttam, úgy éreztem, mintha a lövésziskolában
lennék. Az oroszok azonban közben észrevettek, és azonnal
megszabadultak gépeik 1-1 tonnányi bombájától. Mindet az
alattuk húzódó erdőre zúdították. Hiába fokozták azonban
sebességüket. Merev futója ellenére Fokkerem - zuhanórepülésben
- gyorsabbnak bizonyult náluk. A leghátsó már ott is volt
célzókészülékemben. A toronygéppuskások közben lőttek, mint
a veszedelem, de nyomjelzőik ártalmatlanul húztak el mellettem.
Először a hátsó bombázó lövésztornyát vettem célba. Hosszú
sorozatomtól hamarosan elnémult. Akkor sorban a másik kettőét
is elhallgattattam. Aztán a motorokat vettem tűz alá. Az
egyik, amelyiket "alapos munkába vettem", orrát
hirtelen felvágva átfordult, majd meredek zuhanásba ment,
és felrobbant. Mivel lőszerem elfogyott, tétlenül néztem,
hogy a többiek - sajtként összelyuggatva, enyhén magasságot
vesztve és vékony füstöt eregetve - elhúzzanak kelet felé.
December 23-án egy Tupoljev SB-2-es kötelék került hatgépes
rajunk útjába. Ezeknek sem volt kíséretük, ezért a toronygéppuskások
kilövése után már csak azon múlott leszedésük, hogy lőszerrel
győzzük-e. Mivel a "körtáncban" rajomból mindenki
lőtt mindegyik kétmotorosra, a végül felgyújtott egyetlen
gépet közös győzelemként könyveltük el. Így született meg
az az 1/6 légi győzelem, melyet egyes források fel szoktak
tüntetni a 94. után. Az igazat megvallva, később nem foglalkoztam
a töredék győzelmekkel. Azokról inkább lemondtam fiatalabb
bajtársaim javára.
Az első valódi légi harc
December 31-én hamisítatlan, régimódi fordulóharcba keveredtem
egy Ratával. A harcérintkezés felvételekor kimondottan jó
pozícióban voltam az orosz mögött és kicsivel magasabban.
Ám észrevett, és éles bal fordulót kezdett. Persze követtem,
és rövid sorozatokkal próbáltam egyrészt eltalálni, másrészt
idegileg kikészíteni. A szűk fordulókban sebességünk a minimálisra
csökkent. Mindez igen alacsonyan, a 200 m-es felhőalap alatti
keskeny sávban zajlott. A fordulékonyabb I-16-os hamarosan
kezdett nálam jobb helyzetbe kerülni. Mielőtt még teljesen
mögém került volna, éles emelkedő fordulóval beszáguldottam
a felhőbe. Ám amint eltűntem a tejfölben, jobbra kifordulva
leborítottam. Kiestem belőle, és ahogy számítottam rá, ismét
a Rata mögé kerültem. Láttam, hogy tekergette a fejét, de
mire észrevett, már alig 100 m-re megközelítettem. Miként
előzőleg, akkor ismét éles fordulókkal próbált meg lerázni.
Ezúttal azonban már nem volt rá ideje, mert gépe ott táncolt
célzókészülékem közepében. Tüzet nyitottam. A nyomjelzők
néhány méterrel előtte húztak el. Egy parányit engedtem a
boton. Következő sorozatom a motorjába talált. Egyből dőlni
kezdett belőle a füst. Nem hagytam abba a tüzelést addig,
míg lövedékeim végig nem pásztázták egész törzsét. Nyelte
a golyókat rendesen. Ezután egy kicsit szűkítettem a forduló
ívén, hogy az előretartás tökéletes legyen, és újra lőni
kezdtem. A kiömlő fekete füst egyre vastagabb lett, majd
a Rata hirtelen megremegett, és orsózva belezuhant az erdőbe.
A "téli háború" vége
A légi összecsapások csak egy részét tették ki a finn vadászrepülők
tevékenységének. Mivel felderítő bombázóik elavult és lassú
Fokker C.X-ek meg más hasonló kétfedelűek voltak, azokat
csak éjjel vagy rossz időben lehetett bevetni. Így jó időben
a vadászokra maradt a gyorsfelderítés és a földi csapatok
támogatása is. Juutilainen ebből sem maradt ki, hiszen feljegyzései
szerint legalább 25 000 db géppuskatöltényt lőtt ki a Vörös
Hadsereg csapataira. Közben a nyugati országokból egyre érkezett
a segítség, önkéntesek és repülőgépek formájában. Utóbbiak
között brit Bristol "Blenheim"-ek, Gloster "Gladiator"-ok
és Hawker "Hurricane"-ek, francia Morane-Saulnier
MS.406-osok, amerikai Brewster "Buffaló"-k és olasz(!)
Fiat G.50 "Frecciá"-k voltak. Ennek következtében
a finn légierő lassacskán, de erősödött. Csakhogy nagyon
vegyes képet mutatott. Legtöbbször egyetlen repülőszázad
teljes felfegyverzésére sem volt elegendő az, ami egy adott
bombázó- vagy vadászgéptípusból megérkezett. E tarka-barka
géppark üzemeltetéséről elképzelhető, mekkora feladat elé
állította a finn műszakiakat. Az antikommunista összefogásban
részt vevők azonban egyéb hathatós segítséget nem tudtak
nyújtani, mivel Svédország és Norvégia - semlegességükre
hivatkozva - nem akartak átengedni se angol, se francia csapatokat.
Ráadásul Németország, Sztálin szövetségeseként, a gyors orosz
győzelemben volt érdekelt. Főleg mert Hitler 40 tavaszára
tervezte Nyugat-Európa lerohanását, és nem hiányoztak neki
a hátában harcoló szövetséges csapatok. A március 2-án beindított
orosz offenzíva végül megpecsételte a magára maradt finn
hadsereg sorsát. A tavaszi olvadások előtt tehát végül mégiscsak
sikerült Sztálinnak - legalább részben - elérni, amit akart.
Nem tudta ugyan holmi Finn Demokratikus Köztársaság formájában
a finnek nyakába ültetni az Otto Kuusinen vezette kommunista
bábrezsimet, de megkapta a követelt területeket. Északi rokonaink
a március 13-án életbe lépett tűzszüneti megállapodás értelmében
lemondtak egy Dánia nagyságú országrészről. A teljes karéliai
földnyelvről, beleértve Viipurit (ma Viborg), második legnagyobb
városukat. Legjobb délkeleti területeik fejében viszont megőrizhették
függetlenségüket. Háborús emberveszteségük alig 1/4-ét tette
ki annak, amennyit az oroszok szenvedtek el.
"Repülő koporsó" vagy a
világ legjobb anyahajós vadásza?
Akik a II. világháború legellentmondásosabb vadászgéptípusát
keresik, mindig a Brewster "Buffaló"-nál lyukadnak
ki. A tömzsi együlésest 1939-től gyártották az amerikai haditengerészet
számára F2A jelzéssel. Megépítése úttörő vállalkozásnak számított,
mivel ez lett a US Navy legelső behúzható futóműves, egyfedelű
vadászgépe, melyet 4 géppuskával szereltek fel. Ami még különlegessé
tette, hogy szemben a jól ismert Grumman F4F "Wildcat"-tel,
melynek kerekeit kurblival kellett be-, illetve kitekerni,
a "Buffaló"-n mindez hidraulikusan történt. A típussal
repülők a Pearl Harbor-i vérfürdőt csupán hajszállal úszták
meg, mivel az egyetlen repülőgép-hordozóra telepített "Buffaló"-század,
a VF-3 a "Saratogá"-val éppen Amerikában járt.
A Távol-Keletre eladott F2A-k viszont belecsöppentek a dolgok
sűrűjébe. Az állandó motortúlhevüléssel küszködő - brit,
holland, ausztrál és új-zélandi kézben lévő - "Buffaló-kat
valósággal lesöpörték az égről a Mitsubishi "Zeró"-k
vagy a Nakajima "Hayabusá"-k. A US Navy 1942 tavaszára
a problémás típust szépen rásózta a tengerészgyalogságra.
A "bőrnyakúak" VMF-221 százada a Midway-szigeteken
20 db F2A-val állt harckészültségben. A június 4-i légi csatát
közülük csak 6 vészelte át. A tengerészgyalogosok, akárcsak
Malajziában a britek és a hollandok, minden bajuk okát a
típusban látva, egyenesen gyűlölték. Pedig a katasztrófákat
valójában a rossz harcmodor, a pilóták gyakorlatlansága és
az egymásnak ellentmondó parancsok okozták.
Finnországban ugyanis - a fentiekre alaposan rácáfolva -
ragyogóan szerepeltek a "Buffaló"-k. Mivel egy
vadászgéptípus sikerességét általában a legeredményesebb
pilóta elismert légi győzelmeinek számával, valamint a gép
győzelem/légiharcveszteség arányával mérik, a számok magukért
beszélnek. A csendes-óceáni hadszíntér egyik legjobb gépének
tekintett, fordított sirályszárnyú Vought F4U "Corsair"-rel
a legtöbb lelövést - 25-öt - Hanson korvettkapitány érte
el. A másik "sztártípussal", a Grumman F6F "Hellcat"-tel
pedig McCampbell fregattkapitány 34-szer győzedelmeskedett.
A finnek legeredményesebb "Buffalo"-pilótája, Wind
hadnagy viszont mindkettőjüket felülmúlta, mivel összesen
39 esetben kerekedett felül ellenfelein. A győzelem/veszteség
arányok még meglepőbb eredményt mutatnak. A "Corsair" 11/1-et
ért el. A "Hellcat" 19/1-et. A "Buffalo" viszont
hozzájuk képest hihetetlenül magas, 26/1 arányt tudhatott
magáénak.
Megjöttek a "Buffaló"-k!
1940 márciusában érkeztek meg az első példányok a finnek
által Brewster B-239 jelzéssel ismert vadászgépekből. Ahhoz
már későn, hogy a "téli háborúban" bevetésre kerüljenek.
A 24. vadászszázad mint a legharcedzettebb alakulat kapott
először belőlük. Miután Fokkereit március végén leadta, megkezdhette
az ismerkedést az új típussal. Mivel a US Navy a "Buffalo" legelső
szériájáról mondott le Finnország kedvéért, ezért üzemeltetési
tapasztalatokat semmiképpen nem adhattak át a gépekkel együtt.
A leleményes finn szerelők azonban feltalálták magukat. A
'40 májusáig leszállított, összesen 44 db gépet korszerű
reflexüveges célzókészülékkel szerelték fel, és kisebbre
cserélték ki a farokkereket. Úgy, mint ahogy a gép hasán
lévő nagyméretű plexi megfigyelőablakot is, mely különben
szabványfelszerelése volt minden amerikai anyahajós gépnek.
A pilótaülés mögé páncéllemezt szereltek. Miután pedig egykettőre
rájöttek, hogy a motortúlhevülést olajkeringetési elégtelenség
okozza, egy bizonyos dugattyúgyűrűt egyszerűen megfordítva
lettek úrrá az akadályon. Időközben nagyon megkedvelték a
könnyen karbantartható, erős felépítésű vadászt, amelytől
a repülőgép-vezetők egyenesen el voltak ragadtatva. A vadászpilóták
álma valósult meg vele! Kész csoda volt, ahogy a feltöltve
háromtonnás madár, 950 LE-s motorjával, rakétaként fúrta
magát az égbe. Minél többet repültem vele, annál jobban megszerettem.
A valamivel gyorsabb Fiat G.50-est fordulóharcban bármikor
megvertük vele. Elég volt egy perc rá, hogy beüljünk mögé,
ahonnan aztán már a legjobb pilóta sem tudott lerázni. -
emlékezett az első hónapokra Karhunen százados.
Juutilainennek is jó emlékei vannak a típusról. A 24. század
június közepén már határ menti járőrfeladatokra szállt fel.
A hátralévő egy év alatt, ami a "folytatólagos háború" kitöréséig
még hátra volt, alaposan összeszoktunk vele. Nagyon jól műrepült.
Fordulékonyságban legfeljebb a kétfedelűek versenyezhettek
vele. 1 db 7,7 mm-es és 3 db 12,7 mm-es nehézgéppuskájával
a legerősebb fegyverzetű vadászgépünknek számított. Legnagyobb
sebessége elérte az 500 km/h-t. 230-as utazósebességgel 4
és 1/2 órát lehetett vele repülni. Hatótávolsága közel 1800
km-re rúgott. Ha '39 telén már szolgálatban áll, másképpen
tárgyalhattunk volna az oroszokkal. Sokkal tágasabb volt,
mint ahogy azt ránézésre bárki gondolta volna. Az "úriemberek
túragépének" is neveztük. A törzsben akkora volt a hely,
hogy akár pókerbarlangot is lehetett volna benne üzemeltetni.
Rengeteg cucc fért be. Feketén gyakran vittünk magunkkal
szerelőket, tartalék alkatrészeket, olajoskannákat. A rekordot
az az őrmester bajtársam tartotta, aki egyszer egy hadnagyot
plusz a barátját meg egy kutyát és fél tucat koffert zsúfolt
be hátra. Leszállás előtt a szokott módon hátrahúzta a fülketetőt.
Gépe azonban letért a futópályáról, és reptérszéli, zötyögős
szakaszra érve olyan őrült táncba kezdett, hogy elkezdtek
belőle potyogni a csomagok. Pechjére mindez az ezredparancsnok
szeme láttára történt. A benn ülők fenyítését napiparancsban
is felolvasták. Elég viccesen kezdődött. "X.Y. hadnagyot
mint rangidőst az együléses vadászgép személyzetéből..."
Szövetségest cseréltek, de az ellenfél
a régi maradt
Miután Hitler 1941 június 22-én megtámadta a Szovjetuniót,
a finneknek is alkalmuk nyílt rá, hogy visszaszerezzék a "téli
háború"-ban elvesztett területeket. Csapataik azonban
nem vetették rá magukat egyből az oroszokra, csak 30-án,
miután 5 nappal korábban több légitámadást is el kellett
tőlük szenvedni. Az előretörő finn csapatok, mihelyt felszabadították
a tőlük elszakított országrészeket, kedvezőbb állások kiépítése
céljából továbbnyomultak szovjet területre. Ennek mélysége
azonban sehol sem haladta meg a 160 km-t, és decemberre a
frontnak az a szakasza megmerevedett. A finnek az ott kiépített
védőállásokba húzódva - közel 3 éven át - várták a fejleményeket.
Mi több, parancsnokságuk megtagadta a részvételt Leningrád
ostromában. Ebben a hagyományos lövészárok-háborúban mindössze
a szembenálló légierők tevékenysége mutatott nagyobb aktivitást.
Mivel azonban a finnek - a németek oldalára állva - szembekerültek
korábbi szövetségeseikkel és repülőgép-utánpótlásuk fő forrásával,
a nyugati hatalmakkal, újabb gépeket már csak Hitler jóvoltából
kaphattak. Korszerű, német típusokról azonban kezdetben csak
álmodhatott a Finn Légierő, mely a 3 évig tartó és "folytatólagos
háború" néven elhíresült harcok kirobbanásakor 559 db
gépet tudott felvonultatni. Eleinte a németek a veszteségek
pótlására a nyugati fronton vagy az oroszoktól zsákmányolt
gépeket adták el nekik. Így kerültek olyan újabb típusok
hadrendbe, mint például a franciáktól elvett Curtiss P-36 "Hawk" vagy
az a számos orosz vadász- és bombázógép, melyek csak tetézték
a szerelők gondjait. Igyekeztek ugyan, hogy legalább egy-egy
századot egységes típussal szereljenek fel, de hiába. A háború
végéig tudniillik közel félszáz típust üzemeltetésére kényszerültek,
emiatt a vegyes felszerelésű repülőalakulatok jellemezték
a finn légierőt. Az alkatrész-utánpótlást egyrészt szintén
hadizsákmányból elégítették ki, másrészt meg a finn területre
zuhant vagy ott kényszerleszállást végrehajtott gépekből
kiszerelve. Ötletességük párját ritkította, hiszen később
a "Buffaló"-k vagy a Morane MS.406-osok krónikus
motorhiányát úgy orvosolták, hogy azokba zsákmányolt orosz
erőforrásokat építettek be. A légcsavarkérdést szintén eszerint
oldották meg. A vadászpilótáknak, akik '43 elején jutottak
először korszerű gép, a Messerschmitt Bf-109G ülésébe, az
említett típuskavalkád miatt már '41 őszén fel volt tisztességesen
adva a lecke. Egyfelől az ellenük bevetett, egyre modernebb
és veszélyesebb, vörös csillagot viselő repülőeszközök miatt.
Másfelől meg azért, mert mielőtt tüzet nyitottak volna, alaposan
meg kellett vizsgálniuk, hogy milyen felségjelzéssel repül
az, amit üldözőbe vettek.
Az első győzelmek "Buffaló"-val
1941. július 9-én hajnali 4-kor szálltunk fel, hogy megakadályozzuk
az orosz vadászgépek csapataink elleni támadását. A megadott
térségben jó félórát köröztünk, mikor végre megpillantottuk
az első ellenséges gépeket. Összetéveszthetetlen körvonalaik
elárulták, hogy egy századnyi kétfedelű, behúzható futós
Polikarpov I-153 "Csajka" közeledik rajunk felé.
A csata 4000 m-en kezdődött. Néhány lövésváltást követően
észrevettem, hogy a szétszórt orosz kötelék néhány gépe földközelben
próbál egérutat nyerni. Fejre nyomtam hát "Buffaló"-mat,
és utánuk eredtem. A leghátsó, fatetők magasságában iszkoló "Csajka" mögé
érve volt időm nyugodtan célozni, mivel az orosz valamitől
teljes biztonságban érezve magát, csak előrebámulva repült.
25 m-re megközelítettem, aztán tüzet nyitottam. A négy gépfegyver
valósággal darabokra tépte farokrészét. Keményen bele kellett
húznom, hogy elkerüljem az erdőbe vágódva felrobbanó roncs
szerterepülő darabjait. Hirtelen köpködni kezdett motorom,
majd leállt. Fel sem ocsúdhattam az emiatti megdöbbenésből,
mikor - szinte ugyanabban a pillanatban - szemből egy másik "Csajka" rontott
rám. Gépfegyverei villogásával mit sem törődve lázasan kutattam
egy tisztás után, ahova letehetném madaramat. Meg is láttam
egyet, közvetlenül előttem. Elég jónak látszott a kerékre
szálláshoz. "Fékszárny ki, futó ki!"- vezényeltem
magamban. Néhány méternyire lehettem a talajtól, mikor motorom
felbőgve újból életre kelt. Az orosz, talán azt gondolva,
hogy elintézett, eközben elrobogott felettem. A futót behúzva
élesen utánafordultam. Hamarosan felfedeztem, hogy időközben
egy másik zárkózott fel hozzá. A géppár kisvártatva kelet
felé, a hazavezető kurzusra fordult. Teljes gázt adva rövidesen
beértem őket. A kísérőt megcélozva adtam le az első sorozatot.
Valahogy megérezhette a veszélyt, mert ugyanabban a pillanatban
balra kifordult. Ahhoz azonban későn, hogy elkerülje nehézgéppuskáim
lövedékeit. A 4 fegyver elvégezte dolgát. A vezér, amely
ugyanakkor jobbra csűrve tört ki, közvetlenül a tó tükre
felett hozta egyenesbe madarát, és hamarosan eltűnt az apró
szigetek között. Csábított a gondolat, hogy utánaeredjek.
Végül azonban bizonytalanul működő motorom jobb belátásra
térített, és hazafelé vettem az irányt. A bázison óriási
lelkesedéssel fogadtak. A századbeliekével együtt összesen
9 gépet lőttünk le. Saját veszteségünk nem volt.
A legemlékezetesebb légi harcok "Buffaló"-val
Augusztus 18-án kora este a Finn-öböl felett 60 ellenséges
géppel, főleg I-16 és "Hurricane" vadászokkal vívtak
légi harcot, melybe közben még Petljakov Pe-2-es gyorsbombázók
is beavatkoztak. A Kronstadt-sziget melletti halálos körtáncnak
végül a sötétedés vetett véget. A harcból egyértelműen a
finn század került ki győztesen. Az alakulat viszont ekkor
vesztette el első pilótáját, Raito hadnagyot, aki felgyújtott
gépéből ugyan kiugrott, de a viharos tengerben lelte halálát.
A 16 lelőtt gépből Juutilainen 3-at - valamennyi "Rata" volt
- írhatott győzelmi listájára. Ezt a zömök orosz típust egyenértékűnek
tekintette a "Buffaló"-val. A következő időszakban
számos légi harcot vívott vörös csillagos Curtiss P-40 "Tomahawk"-okkal,
Supermarine "Spitfire"-ekkel és Hawker "Hurricane"-ekkel,
valamint az újabb generációs, orosz építésű vadászok közül
a MiG-3-asokkal és LaGG-3-asokkal. Utóbbi kettő ugyan gyorsabb,
ám kevésbé fordulékony és gyengébben felfegyverzett volt
a "Buffaló"-hoz hasonlítva. Az akkori brit és amerikai
típusok sorából igazából komoly ellenfélnek Juutilainen a "Spitfire"-t
tartotta. Szeptember 20-án is velük csaptak össze.
A Finn-öböl felett két századra való MiG-gel és "Spit"-tel
akadtunk össze azon a reggelen. A bevált gyakorlatnak megfelelően
rájuk rontva szétszórtuk őket, hogy aztán párharcban döntsük
el, ki a jobb. Én éppen teljes gázzal egy MiG-3-ast szorongattam.
Ujjam már ráfeszült a lőbillentyűre, mikor a légcsavar erőátviteli
rendszere bemondta az unalmast. A teljesítményét vesztő gép
ijesztően lelassult. Gyorsan jelentettem kétségbeejtő helyzetem,
és segítséget kértem. Az előbb még üldözött orosz, miután
gyorsan leborított, már mögém is emelkedett, hogy kihasználja
szorult helyzetemet. Hirtelen ötlettől vezérelve egy gyors
csűrőmozdulattal a hátára fordítottam "Buffaló"-mat.
Fejjel lefelé lógva láttam, hogy ellenfelem érthetetlen manőveremtől
teljesen elbizonytalanodva kifordult, és zuhanásba vitte
gépét. A küzdelmet kurtán-furcsán otthagyó orosz után meredve
kissé fellélegeztem. Gyorsan megfordulva, kis motorfordulattal,
enyhe siklásban igyekeztem a hazai partok felé. Közben természetesen
éberen figyeltem a fölöttem cikázó ellenséget. Az egyik "Spitfire" kiszúrt,
és könnyű győzelmet szimatolva vetette utánam magát. Igyekeztem
úgy repülni, mint aki nem is sejti, mi jön mögötte. Mikor
lőtávolba ért, hirtelen orsóba kezdtem, miközben teljesen
beléptem az oldalkormányt. Gépem ettől erősen megcsúszott.
A váratlan, kitérő manővert egy éles, közel 90 fokos bedöntésű
180 fokos, vízszintes fordulóval fejeztem be. Az orosz a
hirtelen irányváltoztatás miatt éppen hogy nem tudott lőni.
Sőt, mivel nálam jóval gyorsabban repült, egyszerűen átszáguldott
felettem. Több nem is kellett, csak visszafordulnom az eredeti
irányba, és a "Spit" már ott is volt előttem. Gyorsan
jobb harcfordulóba vitte madarát, hogy aztán ismét mögém
és fölém kerülhessen. Mivel azonban tőlem alig 70 m-re volt,
mikor gépét bedöntve teljesen megmutatta magát, rajtam volt
a cselekvés sora. A nyomjelzők korbácsként vágtak végig törzsén.
Előbb vastag füst tört elő, majd pedig lángok csaptak ki
belőle. Hirtelen orra bukott, és egyre meredekebben zuhant.
Végül csaknem függőlegesen vágódott a tengerbe. Jóformán
fel sem fogtam, hogy lelőttem, mikor a magasból megérkezett
bajtársa, hogy bosszút álljon. Ösztönösen rávágtam a gázt.
Erre a motor egyszerűen leállt. Komisz helyzet volt. Csak
egyet tehettem, túldöntött siklófordulóval a "Spit" orra
alá ügyeskedtem magam. Az orosz persze nagy sebességgel vágtatott
felém, és így képtelen volt ugyanilyen kis ívben utánam fordulni.
Ezért mérgében utánam eresztett egy sorozatot, aztán tovaszáguldott.
A közeli észt partok felé indultam, hogy majd ott hajtsak
végre kényszerleszállást. Siklás közben azonban a gázkarral
kísérletezve rájöttem, hogy közepes gázt adva újra tudom
indítani a motort, mely alacsonyabb fordulaton ugyan, de
aztán szabályosan működött is. Megörültem, hogy mégis hazatérhetek.
A teljesítményből enyhe emelkedésre is futotta. Így repterünk
felé vettem az irányt. Ám alig állítottam be a megfelelő
fordulatszámot, mikor a semmiből egy MiG-3 került elő és
nyitott rám tüzet. Tekintettel arra, hogy lehetetlenül éles
szögből lőtt, nyomjelzői ártalmatlanul húztak el közelemben.
A felülről és oldalról támadó orosz, zuhanását tovább folytatva,
villámként süvített el mellettem. A víz felett az utolsó
pillanatban húzta fel gépét. Nem hagyhattam futni. A sebességét
lassacskán vesztő MiG pilótája, úgy látszott, teljesen semmibe
vette jelenlétemet, mivel pontosan az orron elé emelkedett.
Csak enyhe kormánymozdulatok kellettek hozzá, hogy gépét
célzókészülékem közepébe ültessem. A lövedékek a pilótafülkébe
csapódtak. A MiG megrázkódott, szinte megállt a levegőben,
majd "hanyatt esett". Zuhanása közben egyre gyorsabban
pörgött, egészen addig, míg a vízbe nem vágódott. Mivel többen
aznap már nem pályáztak a bőrömre, végre hazaindulhattam.
Az utolsó lelövés volt a legkülönösebb
Október 20-án egy Pe-2 gyorsbombázót üldözött, mikor az
a felhőkbe menekülve egyszerűen felszívódott. A vastag réteg
alatt bujkálva várta, hátha ismét előbukkan. Az oroszoknak
azonban eszük ágában sem volt ismét összeakaszkodni a finn
vadásszal. A Pe-2 helyett akkor valami egész másra figyelt
fel. Egy Heinkel He-111-es volt. Ilyen típusunk "véletlenül" nem
volt, ezért először németnek gondoltam, és hagyni akartam,
hadd menjen a dolgára. Közelebb repülve viszont alaposan
meglepett, hogy sárkányán semmiféle jelzést nem láttam. Valami
titkos küldetésen lehetett. De hogy milyen nációbeli, arra
semmi támpontot nem találtam. Mindenesetre mellé repültem,
és megmutattam neki gépem felségjelzéseit. A megnyugtatásnak
szánt, barátságos gesztusra kimondottan ellenséges módon
válaszoltak. A felső törzsgéppuskásnak valamiért nem tetszhetett
a világoskék szvasztika, mert vadul lőni kezdett. Ez eldöntötte
a kérdést. Élesen kifordultam, és mögé kerülve először ezt
a lövészt tettem harcképtelenné. Aztán a motorokat gyújtottam
fel. A személyzetből hármat láttam a lángoló gép hasából
kiugrani. A légi harcot ugyan túlélték, de a fürdőt - a Finn-öböl
jéghideg vizében - nem.
"Mersu"-ra átszállva
'43 február 8-án vezényelték az újonnan létrehozott 34.
századhoz. Az alakulat pilótái 2 nap múlva keltek útra Németországba
Messerschmitt-átképzésre. Első "Mersu"-val, vagyis
a Messerschmitt Bf-109 G-vel aratott légi győzelmét egy Lavocskin
La-5 felett augusztus 31-én könyvelhette el. Örömmel nyugtázta,
hogy az új, nagyon fordulékony és szívós orosz típus lelövése,
mely a Jakovlev Jak-9-essel együtt éppen elég fejtörést okozott
a "Buffaló"-kkal felszállóknak, a "Mersu"-knak
nem jelent különösebb nehézséget. Ám azt is megállapította,
hogy az oroszok légilövésztudásában már nincsenek olyan komoly
hiányosságok, mint az első két évben. Ennek ellenére pilótáik
egyéni tudását és a kezdeményezőkészséget még mindig a létszámfölény
nyújtotta előny mögé sorolták. Miközben légi győzelmei számát
olyan különlegességek lelövésével gyarapította, mint egy-egy
vörös csillagos North American P-51 "Mustang" vagy
Lockheed P-38 "Lightning", a szovjet légierő derékhadát
jelentő ottani gyártású típusokat is ritkította. Végül összesen
59 ellenséges gépet lőtt le Messerschmittjével felszállva.
A típussal vívott légi harcok sorából kiemelkedett az 1944.
június 30.-i, mikor egy bevetésben 6 vörös csillagos gépet
- 2 db Bell P-39 "Airacobrá"-t, 2 db Jak-9-est,
valamint 1-1 db Iljusin Il-2-est és La-5-öst - semmisített
meg. Ám mégsem ezt tartotta a legemlékezetesebbnek, hanem
azt, amelyikben egyetlen lövést sem adott le.
'44 március 8-án kis magasságú felderítésből visszatérőben
voltam, mikor az irányítás 4, a bázisunk felé tartó orosz
vadászra figyelmeztetett. A raj magassága 4000 m volt. Gyorsan
emelkedni kezdtem abban reménykedve, hogy megvárnak. Ritkán
fordult ugyanis elő, hogy ilyen mélyen bemerészkedtek volna
légterünkbe. Már 3800 m-en voltam, mikor megpillantottam
a közeli vasútállomás és repterünk között a La-5-ösöket.
Csinos alakzatban, enyhe siklásban repültek, úgy 500 m-rel
alacsonyabban. Lévén mögöttük és felettük, azonnal akcióba
lendültem. Mialatt feléjük száguldottam, néhány másodpercet
elidőztem kecses vonalaikat és naptól csillogó festésüket
tanulmányozva. A vezérgépet vettem célba. A biztos siker
tudatával szorítottam a botot. A lőbillentyű megnyomása előtti
másodpercben, mintha gránát vágott volna közéjük, szétspricceltek.
Négyen négy irányba, miközben teljes gázzal emelkedtek. "Tőrbe
csaltak!" - villant belém. Nyilvánvaló, hogy már előbb
észrevették jövetelemet, és most azon vannak, hogy fölém
kerekedve lepuffantsanak, mint egy kövér vadkacsát. Nem lepett
meg, amit később felderítőnktől megtudtam. A négyesfogatot
ugyanis a 15 légi győzelmes Matvejev ezredes, a 275. vadászezred
parancsnoka vezette. Némi sebességtöbbletemmel azonban sikerült
náluk magasabbra feljutnom. Ôket viszont ez cseppet sem zavarta,
és folytatták az emelkedést. Közben azonban szemmel tartottak,
mert valahányszor gépem orrát egyikük felé fordítottam, az
zuhanásban keresett menedéket, mialatt a másik három azonnal
felém lódult. A gond az volt, hogy megtámadásuk pillanatában
villant fel üzemanyagmennyiség-mérőmön a figyelmeztető piros
fény. Ami azt jelezte, hogy utazósebességgel kb. 20 percre
elegendő a benzinem. Teljes gázzal viszont, mint ebben az
esetben, sokkal kevesebbre. Az irányító figyelmeztetett,
hogy Matvejev erősítést kért. Ezért az emelkedő-spirálozás
közben fél szemmel mindig kelet felé sandítottam, ahonnan
a többi "vendég" érkezése volt várható. A magasságmérő
már 6000 m-t mutatott, mikor eszembe ötlött, hogy nem vettem
fel az oxigénmaszkot. Oldalra nyúlva sikerült megnyitnom
a csapot, de a maszkot már nem tudtam rendesen felcsatolni.
Csak az arcomra nyomtam a csutorát, és fogaimmal szorítva
próbáltam megtartani. A kényszermegoldásnak roppant kínos
következményei lettek. A kilehelt és oldalt elszökő, páradús
levegő egyből a plexire fagyott. Fél perc sem kellett hozzá,
és már csak előre láttam ki a szélvédő golyóálló üvegén keresztül.
Az oroszokhoz erősítésként megérkező Lavocskinra a fülketetőn
átderengő villogás - gépágyúinak torkolattüze - figyelmeztetett.
Az orra alá fordultam, mialatt a másik kezemmel kétségbeesetten
kapartam a jeget. A lyukacskán egy másik orosz gép orrát
pillantottam meg. Ez is lőtt veszettül. Gépágyújának lövedékei
olyan közel húztak el "Mersu"-m alatt, hogy akaratlanul
felpattantam volna, ha nem vagyok bekötve. Szinte észveszejtő
volt mind az ötöt szemmel tartani, miközben úgy döngtek körülöttem,
mint a darazsak. 8000 m-ről lepillantva észrevettem, hogy
repterünkön vadul kavarog a porhó. "Végre elstartolt
a készültségi raj!"- nyugodtam meg kissé. Már csak azért
imádkoztam, hogy a mohó orosz farkasfalkát addig távol tudjam
tartani, amíg bajtársaim felérnek. Az irányító rossz hírére,
hogy Matvejevékhez egy hatodik gép is csatlakozott, már meg
se rezdültem. Akkor már negyedórája tartott a halálos fogócska.
A csontig hatoló hideget nem is éreztem, hiszen valósággal
fürödtem az izzadságban. Miután leráztam az egyik támadót,
kapkodva másik lyukat kapartam, és megláttam, hogy az éppen
soros La-5-ös már lőtávolon belülre került. Gépemet széttépő
sorozatának robbanásai helyett azonban motorom köhögése hangzott
fel. "Kifogyott a benzin!" Gyorsan a lőni készülődő
Lavocskin alá nyomtam a fűrészt, és csaknem függőleges zuhanásban
kerestem menedéket. Tudtam, hogy az orosz típus zuhanósebessége
hasonlóan az enyéméhez, 950 km/h körüli maximumra korlátozott,
ezért hagytam, hadd nőjön az 1100 km/h fölé. A magasság villámsebesen
6000 m alá csökkent. A kormányokat mintha bebetonozták volna,
jóformán mozdítani sem lehetett se a botot, se a pedálokat.
Füleim úgy pattogtak, zúgtak, mint a rossz telefonvonal.
2000 m-en kezdtem nagyon lassan felhúzni, miközben a trimmet
tekertem. Az orr csak centiméterenként emelkedett, miközben
a föld veszedelmesen gyorsan közeledett. Voltak olyan pillanatok,
mikor úgy éreztem, leszakadnak a szárnyak. Az őrült sebesség
azonban érezhetően kopott, mialatt egyre hatásosabb lett
a magassági kormány. A botot egyre jobban hasra tudtam húzni.
150 m-en, 900 km/h sebességgel sikerült végül egyenesbe hoznom.
A sebességet akkor magasságra váltva, futót nyitottam, és
álló motorom ellenére szerencsésen leszálltam repterünkre.
Odalent aztán megtudtam, hogy jól látták, amint 2 Lavocskin
is utánam veti magát, de 1500 m-nyi zuhanást követően inkább
kiválnak, felhúznak, és odébbállnak.
A háborúk végén
A hősiességéért kétszer is Mannerheim Érdemkereszttel kitüntetett
Juutilainen utolsó légi győzelmét '44 szeptember 3-án aratta.
A következő nap életbe lépett az elsöprő erejű, orosz nyári
offenzíva térnyerése miatt megkötött újabb tűzszünet. Az
azt követő, "lappföldi háború"-ban, melynek során
a finnek kiverték a németeket országukból, már nem nyílt
alkalma trófeáinak szaporítására. A békeszerződés, melyben
a finnek függetlenségükért cserébe lemondtak országuk 12,
nemzeti vagyonuk 13%-áról, a légierő létszámát is a minimumra
korlátozta. Ennek értelmében mindössze 60 db-os gépállományt
tarthattak meg. Juutilainen ezért 1947-ben leszerelt, és
a polgári repülésben helyezkedett el. Miután nyugdíjba ment,
saját tulajdonú deHavilland "Tiger Moth" kétfedelűjével
repkedett tovább. Havonta egyszer még ma is elmegy a bajtársi
összejövetelre, hogy az egyre fogyatkozó világháborús pilótagárda
tagjaival ápolja azt a barátságot, melyet a kegyetlen és
hosszú háború megpróbáltatásai kovácsoltak össze. A sokszoros
túlerő elleni, hősies küzdelemben a finn vadászpilóták összesen
1567 légi győzelmet arattak. Az együttvéve 536 db-os gépveszteségből
209 volt a légi harcok közben megsemmisültek száma. Ez pedig
azt jelenti, hogy a finn vadászpilóták 7,5/1 légi győzelem/veszteség
arányt értek el. 100 főt kitevő személyi veszteségük eltörpült
a Finn Hadsereg 82000 elesettjéhez képest. Nem volt hát kidobott
pénz, amit kiképzésükre költöttek. Cáfolhatatlanul fontos
szerepet játszottak abban, hogy Finnország végül nem vált
Sztálin csatlósává sem politikai, sem gazdasági értelemben.
Úgy vészelhette át a világégést, hogy egyetlenként a tengelyhatalmak
oldalán harcoló országok sorából, területét soha nem szállták
meg a szövetséges csapatok. |
|