|
TÖRTÉNETEK
Fekete vasárnap
A "Tidal Wave" hadművelet
Szerző: Horváth Zoltán
A háború jelentős lerövidítésének szándékával beindított
hadműveletek általában nem hozták meg az áhított eredményt.
Jó példa erre akár a RAF "Gátrobbantóinak" 1943
májusi akciója, akár a szövetségesek 1944 szeptemberi "Market
Garden" fedőnevű légideszant támadása. Ugyanez áll az
Amerikai Hadsereg Légiereje - az USAAF - 8. és 9. Légi Hadseregeinek
összefogásával, 1943. augusztus 1-jén végrehajtott "Szökőár" hadműveletére
is. Az elsöprőnek szánt rajtaütéstől a tengelyhatalmak elsőszámú
üzemanyagforrásának teljes megsemmisítését várták. Mellesleg
még arra is számítottak, hogy a látványos siker az ingadozó
Olaszország háborúból való, azonnali kiugrását eredményezi.
Előbbi felerészben, utóbbi meg csak két hónapra rá következett
be. A nagyra törő elképzelés, a "gyors siker" borsos
árát viszont - ebben az esetben is, mint mindig - a támadásba
küldötteknek kellett megfizetni.
Az USAAF a romániai olajmezők és finomítók ellen az 1942.
július 12-étől 1944. augusztus 19-éig terjedő időszakban
22 alakalommal intézett bombatámadást. Az első akciót egy
különleges alakulat, a Harry Halverson alezredes vezette,
HALPRO fedőnevű különítmény 13 db Consolidated B-24D Liberatora
hajtotta végre. A RAF egyiptomi El Fayid légitámaszpontjáról
11-én éjjel útnak indult négymotorosok nem kötelékben, hanem
külön-külön navigálva érkeztek másnap hajnalban a Bukaresttől
80 km-re, északra fekvő Ploiesti fölé. A célterületet felhők
borították, de a bombák robbanását követően észlelt sűrű,
fekete füst azt jelezte, hogy értek el találatokat. Végeredményben
tíz nehézbombázó támadta az ottani "Astra Romana" finomítót,
egy a constantai kikötőt, kettő pedig ismeretlen célokat.
A visszaúton négy gép Törökországban ért földet. Ezek személyzeteit
a háború végéig internálták. További két B-24-es a sivatagban
hajtott végre kényszerleszállást. A 14 órás, 4200 km-es bevetés
során mindössze ketten sebesültek meg. Az akciót, melyet
figyelmeztetésül szántak a hadat üzenő román királynak, egyértelműen
sikeresnek minősítették. Ám titkossága miatt csak évek múlva
hozták nyilvánosságra, hogy valójában ez volt az USAAF európai
célpontok ellen végrehajtott legelső bombatámadása. És egyúttal
a - később hazánkban is rettegetté váló - Liberatorok bemutatkozása
is a vén kontinens egén. Jobb is, hogy titokban tartották!
Mert ezzel a szerény vállalkozással csak azt érték el, hogy
a térség végzetes kelepcévé vált. A Ploiestiben működő nyolc
finomító ugyanis tízmillió liter üzemanyagot - többek között
magas oktánszámú repülőbenzint - állított elő, melyre égető
szüksége volt a német hadigépezetnek. Különösen azután, hogy
kútba esett a Szovjetunió Kaszpi-tenger környéki olajmezőinek
megkaparintására szőtt tervük. Nem csoda, hogy a feldühödött
Hitler az akciót követően légelhárító lövegek százait és
vadászrepülő-ezredeket rendelt oda. Ami pedig gyászos következményekkel
járt a jó egy évvel később, gyanútlanul berepülő amerikai
hajózókra nézve. Addigra ugyanis a finomítók környékéből
- Berlin és Bécs után - a megszállt Európa harmadik legerősebb
légvédelmével őrzött területe lett, melyet közel 250 db 88
mm-es és több száz, kisebb űrméretű löveggel tűzdeltek meg.
És amit ezeken felül még legalább 240 db egy- és kétmotoros
vadászgép is biztosított.
Felkészülés a támadásra
A nyár elejére tervezett megsemmisítő csapást késleltette
a szicíliai partraszállás. Ezért arra csupán a sziget zömének
elfoglalását követően keríthettek sort. Végrehajtására összesen
öt bombázóosztályt vontak össze a felszabadított Líbiában.
Egy részüket a 8. Amerikai Légi Hadseregtől, Angliából vezényelték
Észak-Afrikába. A 44. és 93. nehézbombázó osztályok B-24-esei
sötétzöldre voltak festve. Magától értetődő, hogy a Ploiesti
ellen indulók közé tartoztak a frissen létrehozott, Északnyugat-afrikai
9. Amerikai Légi Hadsereg 98. és 376. osztályainak sivatagi-rózsaszín
álcázó festésű - a pilóták által egyszerűen "ciciszínűnek" csúfolt
- Liberatorai. Ide irányították utóbb az eredetileg a 8.
Amerikai Légi Hadsereg erősítésének szánt, szintén piszkoszöld
rejtőszínű 389. osztályt is. A választás azért esett a jól
bevált B-17 Flying Fortressek helyett a B-24-esekre, mert
mélyrepülésben az utóbbi típus hatótávolsága lényegesen nagyobb
volt. Emiatt persze szükségszerűvé vált a gépek felszerelésének
módosítása. A bonyolult Norden magassági célzókészülékeket
kicserélték egyszerű gyűrűs szerkezetűekre. A bombakamrákba
két póttartályt szereltek, amelyek a normál 9400 literes
benzinmennyiség helyett 11700 liter betankolását tették lehetővé.
A "hasznos teher" viszont ezáltal felére, vagyis
négy darab 454 kg-os bombára csökkent. Ezek gyújtása 20 perces
késleltetésű, savas rendszerű vagy a becsapódást követő 45.
másodpercben történő robbanásra időzített volt. Csak a 389.
osztály gépeinek rakománya állt kizárólag ez utóbbi típusúból.
A hasi lövésztornyot minden gépről eltávolították, hiszen
a célok megközelítésekor háztetőmagasságban, 360 km/h-val
haladó gépeknek aligha kellett alulról támadó vadászokkal
számolni. Ennek ellenére nagy részük a teljes, tízfős személyzettel
kelt útra. A Liberatorok orrába két 12,7 mm-es nehézgéppuskát
szereltek, melyekkel a pilóták tüzelhettek a légvédelmi állásokra,
illetve az olajtartályokra. A 8. Légi Hadsereg két "veterán" osztálya
előzőleg Kelet-Angliában már rutint szerzett a szoros kötelékben
végrehajtott, terepkövető repülésben, a többi három viszont
csak a sivatag felett kezdte el. A gyakorlórepülések során
a célobjektumok mérethű modelljeire - legfeljebb 30 m-es
magasságból - 45 kg-os, késleltetett gyújtású gyakorlóbombákat
dobáltak. A felkészülés befejeztével mind az öt osztály részvételével
főpróbát tartottak, melyet sikeresnek ítélt Brereton vezérőrnagy,
a hadszíntér repülőerőinek parancsnoka. A következő napi
eligazításon hullott le mindenki számára a lepel az addig
gondosan titkolt célokról. Brereton befejezésül elmondott "buzdító" beszéde
azonban inkább elkeserítette az érintetteket. A tábornok
ugyanis több mint 50%-os gépveszteséget valószínűsített.
Ráadásul hozzátette: "A célpontok elpusztítása annyira
nagy jelentőségű, hogy ha tökéletesen sikerülne, az megérné
még az összes gép elvesztését is!"
Bevetés indul!
Augusztus 1-jén reggel, helyi idő szerint 7 órakor a Bengázi
melletti támaszpontról startolt az első kötelék, a 376. "Liberandos" bombázóosztály
vezérgépe, melyet 29 Liberator követett. Feladatuk a "White
I." kódjelű cél, a Romana-Americana finomító megsemmisítése
volt. Másodikként a 93. "Flying Circus" osztály
emelkedett fel. A "White II." jelű "Concordia
Vega" ellen 21-, a "White III." fedőnevű "Standard
Petrol Block" és "Unirea-Spiranza" kiiktatására
15 géppel. Harmadik a sorban a 98. "Pyramiders" osztály
volt, melynek a "White IV." kód alatti két finomító,
az Astra Romana és a közeli Unirea-Orion elpusztításához
47 Liberatora volt. A negyedikként startoló 44. "Flying
Eightballs" osztály is két célpontot kapott. A haditerv
szerint a "White V."-ös Columbia Aquila finomítóra
17, a "Blue I." jelzésű "Creditul Minier" üzemre
Braziban 20 géppel csaptak volna le. Az utolsóként induló
389. "Sky Scorpions" csoport 27 gépe a legmesszebbi
cél, a "Red I." jelű Cimpinában működő Steaua Romana
finomító lerombolására kapott parancsot. A vadászkíséret
nélkül útra kelő kötelékek tagjai rossz előérzettel nézték
a 389-es osztály egyik gépének füstölgő roncsait, melyet
különben erősítésnek a 98.-hoz vezényeltek, és felszállás
közben, motorhiba miatt kényszerült visszafordulni.
A Földközi-tenger felett
Északi irányban repülték át a Földközi-tengert. A párás
levegőben nem lehetett végiglátni az oszlopban haladó osztályokból
álló, 8 km hosszan elnyúló köteléken. Cameron százados a
44-esek pilótájaként vett részt a bevetésen. A németek megszállta
Kurfu szigetéhez közeledve a bombázótiszt a csillogó tengerből
felmagasodó füstoszlopra hívta fel a figyelmet. Az egész
akciót irányító "Liberandos" osztály vezérnavigátorának
gépe zuhant le. A helyettesét szállító B-24-es egy darabig
ott körözött, hátha lát túlélőket, aztán a kötelék élére
állt. Akkor kezdtem aggódni. Tépelődésemből egy másik Liberator
zökkentett ki, mely kifordulva, két álló motorral igyekezett
hazafelé. Mivel bombaterhétől gyorsan megszabadult, már volt
reménye a visszatérésre. Korfut elhagyva fordultak északkeletnek,
Ploiesti irányába. Mire az albán partokat elérték, még kilenc
gép volt kénytelen megszakítani útját. Ebből hét, a legrégebb
óta a sivatagban repkedő 98. osztályhoz tartozott. A mindenhová
beférkőző, alattomos por és homok megtette hatását!
Kavarodás a hegyek között
A partvonalat átrepülve hamarosan a 2600 m-ig magasodó Pindosz-hegységgel
találták szemben magukat. A csúcsokat felhők takarták, melyek
több mint 5000 m-ig tornyosultak fel. Cameron így látta a
később, döntőnek bizonyuló zavar kialakulását. Compton ezredes
- a 376-osok vezére - úgy határozott, hogy a felhőket áttörve,
az eredeti tervnek megfelelő kurzuson halad tovább. Az összeütközést
is kockáztatva a 93-asok - Baker ezredessel az élen - követték.
Az utánuk jövő 98-as osztály vezére, "Killer" Kane
ezredes viszont ezt nem merte egyből vállalni. Főleg, mert
kötelékének legtöbb gépén nem volt oxigénellátás, hiszen
4000 m alattira tervezték az egész útvonalat. Ezért némi
kitérővel lyukat igyekeztek találni a felhők közt, de csak
sokára sikerült nekik. A némileg kitisztult levegőben jól
látszott, ahogy hármasával végül belerepültek. A felhőkön
átjutott két osztály viszont, már csak aprócska pontok formájában
volt kivehető a messzeségben. Sajnos a 98-asok kényszerű
késlekedése miatt, már akkor a tervezettnél sokkal előbbre
jutottak. Az utánuk következő három osztály végérvényesen
le is szakadt. A rádiózási tilalom miatt viszont szó sem
lehetett arról, hogy visszahívjuk őket. Pedig az egész haditerv
a pontos időzítésre épült. Az oszlopban haladó kötelékeknek
a harmadik romániai, fő tájékozódási pont elérésekor, egyszerre
kellett volna 90 fokkal jobbra fordulni. És így vonalban
repülve, egyidejűleg lecsapni a kijelölt finomítókra. Majd
ismét egyszerre 90 fokot jobbra fordulni, hogy újfent oszlopba
fejlődve, végül hazafelé induljunk. Teljes meglepetésre és
a védelem megosztására csak ebben az esetben lehetett számítani.
De sajnos már igen korán felborulni látszott az egész terv.
Nem sokat bosszankodhattunk ezen, mert mi következtünk. A
felhők fenyegetően tornyosultak osztályunk elé. A vezér,
Johnson ezredes "Suzy Q" nevű gépével nehezen talált
egy másik rést. Hármas rajokban habozás nélkül követtük.
Mire kikeveredtünk a túlsó oldalon, már csak a 98-asok sivatagi
festésű gépeit láttuk kötelékünk előtt. A bolgár légtérbe
érve a "Pyramidersv egyik Liberatorában Gibby őrmester,
a hajózószerelő hirtelen belekiáltott az egymásköztibe. Vadászgép
10 óránál, 600 m-rel magasabban! Hé! Várjatok csak! Hiszen
ez egy kétfedelű! A meglepetés kölcsönös volt. Az Avia B-534-es
lecsapott, egy sorozatot adott le a hevesen védekező kötelékre,
aztán - folytatva a zuhanást - jobbnak látta eltűnni. Egyértelművé
vált, hogy felfedezték őket. Hamarosan elérték a Balkán keleti
lejtőjének kezdetét, melynek lankáit követve megkezdték a
folyamatos süllyedést. Úgy számolták, hogy a végére, a célok
közelében éppen a kívánt 30-50 m közötti magasságban lesznek.
A Dunát elérve - ami, a kicsivel műveltebbek csalódására,
nem is kék, hanem barna volt -, a bombázóosztályok immár
kettészakadva, de azért a terv szerinti hét csoportra szétbontakozva
kezdtek neki a célok megközelítésének.
Az ellenség gyanút fogott
McFarland főhadnagy a 93-as osztály egyik gépét vezette:
Ahogy a Román-alföld felett 90-120 m-es magasságban átdübörögtünk,
csodálkozva láttuk, hogy a parasztok még vasárnap is a földeken
robotoltak. Pedig azért időzítették az akciót pont akkorra,
mert a hírszerzés szerint a románok még a háború alatt is
megtarthatták ezt a pihenőnapot. Így arról informáltak bennünket,
hogy emiatt a finomítókban is minimális számú civil áldozat
várható. Békés falvak és tanyák felett vitt az utunk. Az
udvarokon és utcákon az emberek térdre borulva imádkoztak
az életükért. A suhancok viszont köveket hajigáltak utánunk.
A motorzúgástól megvadult lovak egész családokat borogattak
ki a szekerekből. Hirtelen egy folyócskában pucéran fürdőző
lányokat vettünk észre. "Gyerünk fiúk! Itt ugorjunk
ki!" - hallatszott a géppuskások erőltetetten jókedvű
fecsegése a belső rádión. Pedig a helyzet igencsak komoly
volt. A németek Athénbe települt lehallgató csoportja - megfejtve
az észak-afrikai légierő kódját -, felfigyelt a nagy készülődésre.
Amikor aztán az amerikaiak a felszállást követően rádión
figyelmeztették a baráti légvédelmi egységeket a közelgő
nagy bombázókötelékre, a nekik szánt - "Ne lőjetek!" -
felszólítás riadóztatta az ellenséges légelhárítást is. Egyszer
csak a 376-osok - követve egy vasútvonalat - élesen jobbra
fordultak. Melléjük zárkózva osztályunk is vonalba fejlődött.
A navigátor fahangon megjegyezte: "Azt hiszem túl hamar
fordultunk." Gyomromban a gombócot focinagyságúnak éreztem.
Az eget körülöttünk légvédelmi gránátrobbanások pöttyözték
tele. A szilánkok jégesőként verték a burkolatot. Géppuskásaink
viszonozták a tüzet. Nem vitás, megérkeztünk! De hová!?
Romokban a jól kidolgozott terv!
Cameron - akárcsak a kötelékek minden pilótája - észrevette,
hogy baj van. Az időzítésnek lőttek, hiszen az első két osztály
már jó ég tudja merre járt. Csak a 98-asok hosszan elnyújtott
alakzatát láttam előttünk és mögöttünk, jóval magasabban
a 389-eseket. A Duna átrepülésekor mi 900 m-en voltunk. A
magasságot koptatva hamarosan ki tudtuk venni a lenti táj
részleteit. Semmi sem mutatta, hogy ellenséges ország suhan
el alattunk. Teljesen olyannak tűnt az egész, mintha odahaza
Indiana állam felett repülnénk! Ploiesti még 250 km-nyire
volt. Pitesti várost, az első nagyobb romániai tájékozódási
pontot elérve még 160 km állt előttünk. Azt viszont nem tudhatták,
hogy az elöl lévő két osztály közben mintegy 90 km-es "előnyre
tett szert". Az első navigációs pontot rendben érintették,
ám már a másodiknál délre fordultak. Floresti helyett a 30
km-rel nyugatabbra fekvő Tirgoviste mellett! Már csaknem
Bukarestig jutottak, mikor a heves légvédelmi tűzben ráeszméltek
tévedésükre. Visszafordultak, de még mindig egy völggyel
a meghatározott előtt járva, az ellenkező irányból kezdték
a rárepülést. A meglepetés ezzel végképp odalett, hiszen
a főváros környéki légelhárítók azonnal riasztottak mindenkit.
Ráadásul vezérük tévedése következtében a 376-os osztály
- no meg a 93-asok - abba az irányba haladva éppen az eredetileg
a 98. és a 44. osztályok számára kijelölt célokat támadták.
A 376-osok hajózói jól látták, hogy a 93. osztály gépei jóformán
képtelenek átverekedni magukat a hevesen tüzelő légvédelmen.
Ezért zömük szétszóródva, alkalmi célokra zúdította le rakományát.
Ellenben a "Liberandos" gépei viszonylag nyugodtan
húztak át Ploiesti felett, és szórták a halált. Aztán, mikor
a várostól északnyugatra kezdődő hegynyúlvány fölé emelkedtek,
váratlanul szemben találták magukat a feléjük ereszkedő 98-as "Pyramiders" élével.
A szépen eltervezett akció romokban hevert. A rossz irányokból
érkező osztályok összekeveredve, egymást zavarva, enyhén
szólva nem tudtak hatékonyan működni. A 93-asok maradéka
mindenesetre követte a 376-osokat. Ekkor bukkant fel az első
román vadászgép. Melynek lövései - a légi csata 446 amerikai
halottja közül elsőként - végeztek a "Flying Circus" osztály
egyik géppuskásával.
"Ha gépem közben darabokra szakad,
akkor is elvezetlek benneteket a célig!"
Baker alezredes a 93-asok parancsnoka az utolsó pillanatban
vette észre a tévedést. Megkeveredett kötelékéből viszont,
az öt perces rárepülés vége felé már csak az élen repülő,
fél tucat gép maradt együtt. Tate alezredes e hat Liberator
egyikéből látta Bakerék sorsát: Átkozottul sok légvédelmi
löveg volt mindenfelé elhelyezve. Baker 120 m-rel előttem
repült. Gépe, a "Hell's Wench" három találatot
kapott. Egy a külső résznél érte a szárnyát, a következő
a szárnytőnél robbant, az utolsó a pilótafülkét találta el.
A szárnyban és a törzsben lévő benzintartályok sárga lánggal
kezdtek égni. Még egy percnyi repülés volt hátra a célig.
Ekkor Baker, hogy sérült gépét egyenesben tudja tartani,
megszabadult bombáitól. A köteléket azonban tovább vezette
egészen a finomító szívéig. Közben vadul manőverezve csúszott
át a tornyok és kémények közti szűk helyeken. Hirtelen egy
lábat pillantottam meg az orrfutó lenyíló ajtajában, majd
valaki égő ruhában kiugrott. Ernyőjét láttam belobbanni.
Pontosan a cél felett húztak el. A pilótafülke lángokban
állt. Valóságos pokol lehetett ott bent, mégis vezette valaki
a végzetesen sérült bombázót. Aztán hirtelen lelassult. Utolértük.
Jobb szárnyának külső fele akkor szakadt le. A Liberator,
orrát felvágva meredek emelkedésbe kezdett. Ez sem volt véletlen,
hiszen ezalatt még hárman ugrottak ki belőle. Aztán úgy 180
m-en a sebességét vesztett négymotoros átfordult és meredeken
zuhanni kezdett. Mielőtt egy mezőre becsapódva felrobbant
volna, a levegőben több darabra hullott. Baker szó szerint
megtartotta eligazításon tett ígéretét! Az ezredest és másodpilótáját,
Jerstad őrnagyot önfeláldozásukért posztumusz Kongresszusi
Becsület Érdeméremmel tüntették ki. A 93-as osztályból azokban
a percekben még kilenc B-24-es osztozott a vezérgép szomorú
sorsában. A veszteséglistákon szereplők közül sokan, már
teljesítve a kötelező 25 bevetést, önként jelentkeztek erre
az akcióra. Baker gépén például a tízből heten!
A csata tovább tombolt
A 98-as "Pyramiders" gépei a lehető legrosszabbkor
repültek be a térségbe. Ahogy átsöpörtek a finomítók felett,
akkor robbantak sorra a 376-osok által ledobott, időzített
bombák. Legalább kilenc veszett miattuk oda a terület fölé
merészkedett negyvenből. A 44-esek eleje, köztük Cameron
százados gépe is 15.15-kor érte el a kijelölt zónát. A rárepülés
kezdési pontja az erdőkkel borított magaslatok között, egy
fúrótornyokkal megtűzdelt, csupasz gerinc volt. A látszólag
békés vidéken nyoma sem látszott légvédelemnek. Aztán varázsütésre,
körös-körül máris löveg- és gépfegyvercsövek torka ásított
ránk. Ott teremtek tisztásokon, bokrokban és épületekben.
A házak egyszerűen kettényíltak és 88 mm-es ágyúcsövek fordultak
irányunkba, miközben a kezelők, mint a hangyák úgy nyüzsögtek
mindenfelé. Szerencsére mire lőhettek volna, rajunk már át
is viharzott felettük. Előrenézve viszont azt láttam, hogy
a nekünk kijelölt üzemekből hatalmas füst szállt fel. Váratlanul
egy hosszú oszlop, sivatagi-rózsaszínű gép tűnt fel, melyek
jobb fordulóval éppen a mi "White V."-ünk felé
vették az irányt. Johnson ezredes levágva a 98-asok fordulóját,
szintén azt célozta meg. Így legalább 50 bombázó zúdult rájuk.
Mire a célok közelébe értünk 75 m-re süllyedtünk. A "Suzy
Q"-ra ragadva - a sivatagban begyakoroltak szerint -
az alacsony, 180-szor 65 m-es alapterületű raktárt pécéztünk
ki. Jobbra tőlünk, egy velünk párhuzamosan száguldó vonatra
figyelt fel másodpilótám. "A fenébe! Ez egy rohadt légvédelmi
szerelvény!" A gépágyúkkal telezsúfolt vagonokon lázas
sietséggel tekerték irányunkba a 20 mm-eseket. Toronylövészünk,
orr- és oldalgéppuskásaink azonban fürgébbek voltak. Sorozataikba
beleremegett a gép. A 12,7 mm-es lövedékek tűzhatása elképesztő
volt. A mozdonytól az utolsó kocsiig végiglőtt vonatot ugyanis
gyorsan és látványosan szétvetette egy robbanás-sorozat. "Egy
gonddal kevesebb!" De már nyakunkon is volt az újabb!
Az ég meglepetésszerűen "ciciszínű" gépekkel telt
meg, melyek balról egyre inkább közelítettek formációnkhoz.
Sőt! Arra kaptam észbe, hogy szorosan alattam és fölöttem
egy-egy ilyen Liberator van. Ebben a "szendvicsben" egy
rossz mozdulat is elég lett volna hozzá, hogy mindhárman
otthagyjuk a fogunkat! Fellélegeztem, mikor a veszélyes szomszédok
odébb lavíroztak. "Lehet, hogy észre sem vettek!"-
ötlött fel bennem. A vezér által követett vasútvonal füst
és lángtengerben végződött. Ez pár perce még a "Columbia
Aquila" finomító volt. A feketén gomolygó füstoszlopok
közti keskeny rést céloztuk meg, mely egy viszonylag épen
maradt üzemrészhez vezetett. Ahogy belerepültünk, a füstfelhő
összezárult körülöttünk. Pokoli hőség csapott meg. A külső
hőmérő a mérési maximumon felmondta a szolgálatot. Gépünk
a "Buzzin Bear" forró volt, mint egy kemence. Bal,
enyhén süllyedő fordulóval az ég egy kék foltja felé kormányoztam,
miközben kioldottuk a rakományt. A Liberator megemelkedett,
és már egy szép zöld mező felett voltunk. Nem volt néptelen.
Légvédelmi tüzérek lestek ránk. A vezér habozás nélkül rányomta
gépét. Mi hasonlóan cselekedtünk. A meglepett légelhárítósok
felhagytak a csövek felénk irányzásával és ösztönösen hasra
vágták magukat. A raj méterekkel zúgott el a fejük felett.
Ezzel részünkről be is fejeztük a támadást. Egy békés kukoricaföld
felett fordultunk a hazavezető kurzusra. A hajózószerelővel
visszavetettem a gázból. A motorok olyan megnyugtatóan duruzsoltak,
mint az Államokban a moziból hazafelé tartó, családi limuzinoké.
"Vigyázzatok! Vadászok mindenfelől!"
A vezér bal kísérője - minden előjel nélkül - felhúzott,
a hátára fordult és a földbe csapódott. Mielőtt leért volna,
alig 90 m-en a két lövész kiugrott a törzs lőállásaiból.
Hihetetlen, de túlélték! Hamar rájöttünk az okra! Balról
jobbra Messerschmitt Bf-109-esek húztak át előttünk. A következőktől
mi is megkaptuk a magunkét. Ellőtték a hidraulikacsöveket,
és használhatatlanná tették a faroktornyot. Nagy baj volt,
mert a következő fél órában úgy tűnt Románia összes vadászgépe
ránk zúdult. 109-esek, 110-esek és 210-esek tizedelték az
osztály maradékát. Egyenesen szemből vagy két tucat zuhant
felénk. Mivel alig 20 m-en, szinte a földhöz tapadva repültünk,
éles manőverezésre nem volt mód. Három a mi gépünket szúrta
ki. Orruk valósággal lángolt, ahogy tüzet nyitottak, aztán
áthúztak. Nem felettünk, hanem alattunk! Jobbra tőlünk egy
Liberator a földnek vágódott. Nem gyulladt ki, hanem hatalmas
port verve a búzatáblán csúszott, majd megállt. Lelövésük
szerencsésen végződött. A közelben sokkal rosszabbul járt
egy kétmotoros nehézvadász, majd egy 109-es is. Mindkettő
felrobbant. Aztán már nem jött több "bosszúálló".
Tovább húztunk "fűmagasságban" hazafelé. Csak egyszer
emeltem meg kissé a madarat. Egy tehénnel szántogató parasztot
láttam meg. Még csak meg sem torpant! Mintha naponta amerikai
nehézbombázók berregtek volna át a feje felett! A Duna közelében
két hatalmas fát fedeztem fel, egymástól éppen megfelelő
távolságra. Nem bírtam ellenállni a kísértésnek, és "Odahaza,
legálisan úgysem lesz ilyesmire még egyszer alkalmunk!"-
felkiáltással, keresztülrepültem közöttük. A hátralévő, 1600
km-es visszaúton már "csak" az okozott izgalmat,
hogy elég lesz-e a benzin. Meg az, hogy kitart-e addig a
szitává lőtt madár!?
Akik a legsikeresebben támadtak
Időközben a 44-esek másik fele, Posey őrnagy vezetésével
a Ploiestitől 8 km-re, délre található Braziban dolgozó finomító
felé repült. 21 gépéből Craiova közelében az egyik, üzemanyag-ellátási
problémák miatt, mindössze két működő motorral visszafordult.
A személyzetet bosszantotta, hogy a céltól alig 40 percnyi
repülésre voltak kénytelenek feladni. A szerencse viszont
ezután melléjük szegődött, mert ugyan csigalassúsággal haladva,
de elérték Ciprust. Posey köteléke sem panaszkodhatott Fortunára,
mivel egy gépük elvesztése árán a háború hátralévő részére "üzemen
kívül helyezték" a "Blue I." célpontot.
Szintén Ploiestitől messzebb fekvő célpontra - a "Red
I."-re - csapott le a 389-es osztály. Az onnan 35 km-re,
északnyugatra található üzem elleni akciót Wood ezredes irányította.
Az utolsó szakasz elején ugyan rossz völgybe fordultak, de
még időben észrevették a navigációs tévedést, és a egy nagy "S"-sel
korrigálva azt, berepültek a megfelelőbe. Miután e kezdeti
zavaron úrrá lettek, megközelítették a működését magas füstoszlopok
eregetésével eláruló finomítót. A begyakoroltak szerint három
csoportra válva, három különböző irányból csaptak le. Ferris
hadnagy a "Hitler's Hearse" másodpilótájaként repült.
Mooney százados rém izgatott volt. A végső megközelítéskor
az újonnan beszerelt elsütőbillentyűt gusztálgatva átszólt: "Hank!
Már alig várom, hogy mint egy vadászpilóta, megsorozzam őket
a géppuskákkal!" Ahogy lapos siklásban közeledtünk,
egyre több löveg nyitott ránk tüzet. Mooney - nem spórolva
a lőszerrel - válaszolt. "Hé! Láttad, hogy bekapták?" -
rikkantotta, mikor telibe talált egy négycsövűt. A bombakioldásig
rendben is mentek a dolgok. Aztán egy óriási dörrenést követően
a fülke megtelt füsttel. Elrántottam az oldalablakot. A gyorsan
oszló füstben szörnyű látvány tárult elém. A szélvédőn hatalmas
lyuk tátongott, és a százados mozdulatlanul dőlt hátra ülésében.
Arcának bal fele helyén nyers hús látszott, melyből patakzott
a vér. Kezei élettelenül lógtak teste mellett. 30 m-en sem
voltunk, de még mindig enyhe siklásban. A kormányhoz kaptam
és belehúztam. Aztán azonnal jobbra csűrtem, nehogy beleütközzünk
az egyik toronyba. Közben éreztem, hogy valami végigcsordult
az arcomon. Bal karomba pedig iszonyatos fájdalom nyilallt.
Egyedül voltam, mert eltűnt közülünk a hajózószerelő. "A
pokolba is!" - gurultam méregbe, - "Mielőtt lezuhanunk,
magunkkal vihetnénk egypárat!" Ezért megnyomtam az egymásközti
gombját, és hívtam a géppuskásokat: "Fiúk! Adjatok nekik,
ami a csövön kifér!" A felugató fegyverek tudatták,
hogy élnek, és hogy hallották. A környező olajtartályokba
csapódó lövedékek jókora tüzeket okoztak. Aztán egyszerre,
már a fák koronái felett jártunk. Még mindig életben és még
mindig a levegőben!
A "Steaua Romana" finomítót sikerült teljesen
elpusztítani. Mi több, 100%-osan helyreállítani csak hat
évvel a háború végét követően tudták. Mindez tíz gépébe került
a "Sky Scorpions" osztálynak. A kötelék tagjainak
bátorságát és eltökéltségét mi sem bizonyítja jobban, mint
Lloyd Hughes hadnagy története. Mire gépével, a harmadik
csoport egyik rajparancsnokaként az üzemet elérte, a felriasztott
és feldühített légvédelem elképesztő zárótüze fogadta. De
őt sem ez, sem a gépénél jóval magasabbra felcsapó lángok
nem tántorították el. Eltökélten repült a kijelölt üzemrész
felé. Hamarosan a lövegek kereszttűzébe került. Az egymás
után gépébe vágódó gránátok széttépték az egyik szárnyban
lévő benzintartályt, és kisvártatva a bombatárban elhelyezett
póttartályt is. Mégsem fordult ki, hogy mentse életét. Jól
tudta, hogyha ezt megteszi, akkor a rábízott raj egész addigi
kockázatvállalása értelmetlenné válik. Másodpilótájával,
Horton hadnaggyal ezért, a biztos halált választva belerepültek
a lángtengerbe. A kiömlő üzemanyag hamarosan lángra is lobbant,
de a fáklyaként égő Liberatorral makacsul tovább repültek.
Még a bombákat is pontosan oldották ki! Aztán gépük jobbra
beperdült és a földbe vágódva felrobbant. Hughes hadnagy
cselekedetét Kongresszusi Becsület Érdemérem adományozásával
ismerték el. A legnagyobb csoda mégsem ez volt, hanem az,
hogy két géppuskása a támadás után élve került elő.
Megtépázva hazafelé
Az utolsóként akcióba kezdett 389-esek szép sikerrel jártak.
Ám a megrongált Liberatorokkal valahogy vissza is kellett
térni. Nem volt gyerekjáték. Garrett hadnagy halott pilótájával,
Mooney századossal és súlyosan sebesült szerelőjével végül
Törökországig tudott elvergődni. Még hat B-24-es szállt le
ott. További 19 Ciprusig, Máltáig vagy Szicíliáig jutott
el. A lassan leszálló éjszakában a sebesült, elcsigázott
személyzetek kétségbeesetten kerestek alkalmas leszállóhelyeket.
Így tett a Mooney rajában repülő McCormick főhadnagy is.
Három perccel a bombák kioldását követően, a fiúk szóltak,
hogy a törzs találatot kapott és Van Burent, a rádióst súlyos
találat érte a térdén. Aztán Miller, a farokgéppuskás jelentette,
hogy a bombáink jó helyre csapódtak, és késleltetett robbanásuk
a földdel tette egyenlővé a kijelölt üzemrészt. Vezérgépünk
egyre lassult, és láttam, hogy kettes motorja leállt. Mivel
a találatoktól a bombakamra ajtót sem tudták becsukni, a
személyzet kezdett minden mozdíthatót kidobálni. Még a fegyvereket
és a lőszert is, hiszen csak ilyenformán tudtak könnyíteni
gépükön. Tíz percre rá James, a másodpilóta, megtörve a rádiócsendet
jelezte, hogy még így sem elég a benzinjük hazáig. Próbáltam
olyan lassan repülni, mint ők, de hamarosan, veszélyesen
megközelítve az átesési sebességet, már csak 230 km/h-val
vánszorogtunk. A raj többi gépe, legalább 130-cal gyorsabban
repült, persze, hogy messzire elhúzott. Végül megegyeztünk,
hogy a semleges "Pulykaországban" próbál majd leszállni.
Búcsút intettünk, és gázt adva a többiek után eredtem. 45
perces hajszát követően értem be a közben 2400 m-re emelkedett
rajt. Ideális magasság a lelövéshez! Nem csoda, hogy minden
percben a vadászok támadásától rettegtem. És persze aggódtam "Van" életéért,
akit társaim idejében szorítókötéssel láttak el, és morfiummal
csillapították fájdalmait. Mikor magához tért, körülnézett
és megjegyezte: "Fiúk, úgy látom az egész brancsból
csupán én fogok kitüntetést kapni!" Igaza lett. Egyikeként
a 430 sebesülten visszatért hajózónak, Bíborszívet kapott.
Persze a jó öreg "Vagabond King" is megérdemelt
volna egy medált. A raj haladási irányából kiderült, hogy
ők is mielőbb semleges vidék felett szeretnének repülni.
A török határig nem támadtak ránk a vérszomjas vadászok.
Mivel - elkerülendő az internálást - leszállni nem akartunk,
a tenger felé vettük az irányt. A Boz-hegység felett jártunk,
mikor a szárnytartályokra kapcsolás közben, vérfagyasztó
percek következtek. Egy pillanat alatt leállt mind a négy
motor! Belátható távolságban, még akkorka leszállóhely sem
látszott, hogy egy futárgép biztonságosan földet érjen! Ráadásul
a rádiós nem ugorhatott, így azt mi sem tehettük volna. Szerencsénkre
a négy Pratt & Whitney bömbölve életre kelt. Shattles,
a hajózószerelő ugyanis a törzsben, boszorkányos gyorsasággal
kapcsolgatva az üzemanyagcsapokat, megszüntette a légbuborékot.
Az átéltek hatására nagyon is csábítónak találtam a kényszerleszállásra
igen megfelelőnek tűnő széles, sík tengerparti sávot. De
a rádiósnak mindenképpen jó orvosra volt szüksége, ezért
a navigátortól kértem a legközelebbi, vélhetően európai szintű
kórházzal rendelkező sziget irányát. Ciprusét adta meg. Nicosia
repterétől - számításai szerint - akkor 600 km-nyivel északra
voltunk. Pokoli ideges volt mindenki, hiszen már jó tíz órája
a levegőben voltunk. Némileg megnyugtatott Mosco főhadnagy
bombázótiszt jelentése arról, hogy a rádiós a körülményekhez
képest jól van. A leggazdaságosabb sebességgel igyekeztem
elérni a szigetet, mely még az iskolai térképeken is jókorának
látszott. Hogy, hogy nem, mi mégsem találtuk! A számított
érkezési időt elérve alattunk csak a víz látszott. Aztán
hirtelen egy sötét folt tűnt fel. Ott van! Tíz perc után
kiderült, hogy a "sziget" valójában egy felhő árnyéka
volt, és a tartályokban már alig 400 liter benzin lötyögött.
Úgy tűnt, elvesztünk. A rádióban hallottuk, hogy mások is
ilyen slamasztikába kerültek. A tengerre való kényszerleszállás
viszont nem sok jót ígért, mert a B-24-es sárkánya hírhedten
rosszul viselte a vízre érkezést. Nem nagyon volt belőle
menekülés, mert egyszerűen darabokra szakadt. Az utolsó pillanatban
sikerült befogni a nicosiai irányadót. Már három gép keringett
ott leszállási engedélyre várva. Mivel jelentettem, hogy
súlyosan sebesült személy van a fedélzeten, a brit irányító
nekünk adott zöld utat. A motorok leállításakor, jó ha 20
liter volt a tartályokban. Mikor kioldottam a hevedereket
az órára pillantottam. Pontosan 14 és fél órával korábban
startoltunk Líbiából.
Az eredmények
A kiinduló bázisokon a földi személyzetek egyre fogyatkozó
reménnyel számolgatták a visszatért négymotorosokat. Végül
mindössze 92 Liberator szállt le Észak-Afrikában. Mikor aztán
átvizsgálták valamennyit, kiderült, hogy alig több mint egyharmaduk
van bevethető állapotban. A sebesülési érmeket is beleszámítva
2500 kitüntetést osztottak ki a hadműveletben érintett osztályok
katonái között. Elsősorban is öt Kongresszusi Becsület Érdemérmet.
A már említett, haláluk után kitüntetett hősökön kívül még
Leon Johnson és "Killer" Kane ezredeseket találták
méltónak az USA legmagasabb katonai elismerésére. Az előbbi
vezette 44. osztály a "White V."-ös célpont elleni
sikeres támadása a Columbia Aquila finomítót 11 hónapra tette
üzemképtelenné. A másik osztályparancsnok, Kane, a 98-asok
kötelékével, a legerősebb légvédelemmel rendelkező célpontra,
az Astra Romanára csapott le. Európa legnagyobb finomítója
termelésének 50%-osra csökkentéséért a "Pyramiders"-ek
22 gépük elvesztésével fizettek. A bevetésben részt vetvők
mindegyike megkapta a Repülő Érdemkeresztet. Ám ez nem tudta
feledtetni a súlyos veszteségeket. A finomítók felett, a
légi csatában és úton hazafelé - beleértve még a startkor
és a Korfu előtt lezuhantakat is -, összesen 67 gép semmisült
meg. Több mint 60%-uk a légvédelmi tüzérség számlájára volt
írható. A Romániában állomásozó vadászgépeken kívül a bolgár
Messerschmittek három, és a Görögországba telepített német
109-esek négy Liberatort lőttek le. A finomítók egy részét
ráadásul a vártnál gyorsabban helyre hozták, így azok a román
kiugrásig termelni tudtak. Ezt az sem tudta megakadályozni,
hogy az USAAF gépei addig még hússzor csaptak le Ploiesti
környékére, és hogy támadásaik 26 hónapja alatt összesen
közel 13500 tonna bombát szórtak a területre. Legnagyobb
akciójukban - következő év június 23-án - nem kevesebb, mint
761 nehézbombázó vett részt. |
|