TÖRTÉNETEK
Égi szökevények
Átrepülések nyugatra és keletre
Szerző: Sárhidai Gyula
1944. szeptemberétől 1945. április
végéig az M. Kir. Honvéd Légierő 10 repülőgépe távozott az
országból, részben parancsra, részben szökevényként. A légierő
repülőszemélyzetének becsületére legyen mondva, harci alakulat
gépe egy sem volt közöttük. Ezek legénysége a végsőkig teljesítette
a kötelességét és a parancsot, ragaszkodott az esküjéhez.
Egy He 111-es nem tér vissza
A fegyverszüneti tárgyalások ügyében egy igazolható kirepülés
történt.1944. szeptember 22-én 16 óra 57 perckor a Csákvári
kitérő repülőtérről a gyengén szemerkélő esőben egy német
jelű He 111 H futárgép szállt fel, és délnyugati irányban
felhőbe emelkedve eltűnt.
A
gépet a MALÉRT légiforgalmi vállalat használta, egy 1944.
júniusi lembergi balesetben sérült U-866 jelű, Ju-52/3 m
szállítógép pótlásaként. A Luftflotte-4 adta át a 102/1.
szállítószázadnak, s Gelencsér Ferenc százados repült át
vele Budaörsre, aki később egyik útján a lembergi német "szero"-ból
2 tartalékmotort is hozott a géphez, ugyanis gyújtási zavarok
miatt teljes gyertyacserére szorult. Ezt gyakorlati okokból
motorcserével szokták végezni, a speciális szerszámok nélkül
nem javítható motort pedig visszaküldték a német üzembe -
mivel a magyar szállítórepülők ezt a típust nem üzemeltették.
A repülőgép itthon csak pár berepülést végzett, gyertyáit
részben nehéz kézi munkával kicserélték, majd átrepültek
vele Csákvárra, és ott tárolták a kukoricaföld szélén.
Majoros János tartalékos repülőszázados, a MALÉRT főmérnöke
állítása szerint Tost Gyula repülő vk. őrnagy, 1944. március
elején kormányzói szárnysegéd útján kapott először megbízást
egy külföldi útra Kairóba, de ez nem valósult meg. 1944.
szeptember 22-én kora reggel értesítették, hogy két katonát
még aznap ki kell szállítani a szövetségesek olaszországi
főhadiszállására.
Más forrás szerint ez ügyben vitéz Bánfalvy István repülő
vezérőrnagy tett lépéseket, s 1944. szeptember 21-én két
pilótát is megbeszélésre hívott magához egy önkéntes, veszélyes
repülés ügyében. Bánhidi Antal tartalékos repülő főhadnagy
nem vállalta a repülést, mert nem fogadta el a távozás után
kiadandó szökevényminősítést, még akkor sem, ha az csak formális
lett volna. Bánfalvy ezután tárgyalt Majorossal.
Ez a megoldás valószínűbb, tekintettel Háry vezérőrnagy
és Bánfalvy vezérőrnagy kapcsolatára a kormányzó katonai
Irodájával.
Majoros eredeti tervezett személyzete, Péter (?) rádiós
és Mészáros (?) repülőgép-szerelő délben nem volt elérhető,
ezért rögtönzéshez folyamodott. Budaörsről a Bü-131-es futárgépen
15 óra 30 perckor magával vitte egy berepülésre Marosán Péter
rádióst, és úgy döntött, hogy a helyszínen lévő ügyeletes
Rákosi László szerelő lesz a segítője, és majd útközben közlik
vele a parancsot.
Tost Gyula rep. vezérkari őrnagy által rendelkezésre bocsátott
nyitott túrakocsi meghozta a civilben lévő utasokat, akik
beszálltak, és 16 óra 57 perckor a repülőgép nekifutott és
felszállt. Az utasok vitéz Náday István ny. áll. vezérezredes
a kormányzó megbízottja, W.C. Howie brit tüzér ezredes bújtatott
hadifogoly, valamint Majoros János felesége voltak. A felhőalap
200 m; a teteje 4000 m-en volt, csendesen esett az eső, felhőzet
borította a Balkán és az Adria nagy részét, s részben Olaszországot
is. A gép Siófok felé haladva a 225o-os irányra állt, áttörte
a felhőzetet és 4000 m magasban haladt délnyugat felé. Ekkor
vitéz Náday István vezérezredes informálta a személyzet két
be nem avatott tagját a feladatról és a helyzetről.
Majoros pólai vonalon a vadászrepülőgép-veszély miatt a
felhők felett repült, majd az Adria partján Velence felé
vezető irányra fordult, mintha utasgép lenne. A víz felett
fordult hirtelen délnek, és egy hajókaravánt elkerülve, az
olasz partok előtt repült Bari-Barletta felé.
A Howie ezredes által megadott angol rádióállomással nem
tudtak kapcsolatot létesíteni, az adó nem működött (vagy
a rádiós felszerelése nem volt alkalmas a repülőgéppel való
beszélgetéshez). Howie javasolta, hogy repüljenek Nápolyba,
de a sűrű felhőzettel, az olasz terület feletti átrepülés
rádió nélkül reménytelen dolog volt. Majoros eredetileg Bengáziába
akart repülni, mert üres géppel a legjobb megoldás parti
homokon való leszállás lett volna. Közben az egyik motor
akadozni kezdett, a gyertyák egymás után hibásodtak meg,
nem volt más hátra, mint kényszerleszállást végezni, amíg
a motor még működik.
Foggia környékén lévő számos amerikai repülőtér egyikén
akart leszállni, de ezek nem voltak berendezve éjszakai repülésre,
s nem reagáltak rakétapisztoly jelzésre. Pescara felett 300
m magasban egy 20 km-es kört leírva kezdték a manővert, de
egy épülő repülőtér felett találták magukat. Tovább repülve
15 km-re dél felé, Termoli mellett az út szélén sötétben,
egy alig látható sík terepen 20 óra 30 perckor behúzott futóval,
leállított motorokkal a pilóta hasra tette a gépet. Egy amerikai
repülőtér személyzete rövidesen odaért és átvette a gép őrzését.
A repülőgépet saját sérült C-47-es szállítógépnek vélték,
amely a Balkán felől tér vissza. Másnap reggel derült ki,
hogy milyen szerencséjük volt a leszállás során. A köves
teraszt szőlőműveléshez készítették elő egy domboldalban,
mögötte mély szakadék tátongott, az út mentén magasfeszültségű
vezetékek húzódtak, amelynek alatt és két oszlop között a
besikló gép átrepült.
Reggel Náday és a személyzet amerikai kísérettel visszament
a repülőgéphez. Egy rejtett, lemez alatti üregből Náday kivette
az aktatáskáját a levelekkel. Majoros megállapította, hogy
az őrség ellenére a műszerfal időmérő órája és minden mozdítható
szerelék a pilótakabinból eltűnt. Az álcázóhálóval fedett
gépet később az amerikaiak elszállították, további sorsa
ismeretlen.
A csoportot szeptember 23-án reggel Malcolm ezredes pilóta,
Wilson tábornagy C-47-es különgépén vadászgépfedezettel átszállította
Casertába, ahol a Palazzo Umbertóban tevékenykedett az AFHQ
(Allied Forces Headquarters) főhadiszállás.
Itt tárgyalt Náday vezérezredes Wilson brit tábornaggyal,
Mac Narney amerikai tábornokkal, később Alexander brit tábornaggyal
is. Két levelet vitt magával, XII. Piusz pápának és Apor
bárónak, a vatikáni magyar követnek. Ezeket a CIC emberei "véletlenül" felbontották,
de eljuttatták a címzetthez.
A további események nem a repülés témakörébe tartoznak.
A legénységet Casertában egy vendégházban őrizték. 1945.
május 15-én költöztek Rómába. 1945 őszén tértek vissza Magyarországra.
Náday vezérezredes újból nyugdíjba ment, míg 1950-ben internálták
Kecskemét közelében lévő tanyáján. 1954. január 30-án hunyt
el Balassagyarmaton. Majoros Jánost nyomban menesztették
a megszűnő MALÉRT-től, 1946-ban a kat. pol. oszt. letartóztatta,
majd elengedte. Ekkor végrehajtotta Európa első repülőgép-eltérítését
és a MASZOVLET Budapest- Pécs-Budapest járatát Kun Miklós
pilótával Münchenbe térítette el. Mindketten emigráltak az
USA-ba.
A VII. hadtest vezérkari főnökének
árulása
1944.
október 14-e után a katonai vezetők meghaltak, vagy leváltották
őket. Csatay Lajos vezérezredes öngyilkos lett, Szombathelyi
és Bajnóczy vezérezredesek őrizetben voltak, a kormányzó
távozott az országból, így senki sem hivatkozhatott ezen
személyektől kapott parancsokra. Ennek ellenére 1944. november
6-án este Hatz Ottó vezérkari ezredes (1945-től Hátszegi
Ottó) a VII. hadtest akkori vkf.-je Sárbogárdon magához rendelte
Fekete Rezső rep. őrmestert, a cecei tábori repülőtéren álló
vöröskeresztes sebesültszállító Fi 156 Storch gép pilótáját,
hogy másnap reggel repüljön át vele Szegedre. November 7-én
kora reggel a cecei rétről felszállva elrepültek, alacsonyan
Madocsa mellett.
A szökést észrevették, a légvédelmet riasztották, csak pár
perc előnyük volt, mert Madocsán már melegítették a 4 db
német Me 109G motorjait, amikor a Storch ködbe repült, a
Dunát elérve délre fordult és a víz felett repülve Mohács
után elfordult balra. Zombort felismerve, megkeresték a Palicsi
tavat, innen délről közelítették meg a szovjet kézben lévő
szegedi repülőteret, ahol leszálltak.
A szovjet helyi parancsnok a hadsereg-parancsnoksággal való
telefonbeszélgetés után, még délben egy kísérőt ültetve a
Storchba átküldte őket Kecskemétre, a hads. parancsnokhoz.
A Szentes-Kecskemét útvonalon repülve délután le is szálltak.
A kihallgatás után közlik, hogy másnap november 8-án reggel
Aradra kell menniük a 3. Ukrán Front parancsnokához Malinovszkij
marsallhoz. Ez meg is történt, itt már szovjet vadászgépek
kísérték őket, a Storch Arad repülőterén maradt, de nem sokáig.
Autón vitték őket Deszkre, a főhadiszállásra, ahol Fekete
Rezső Sándornak további szerepe nem volt. Hatz ezredes átadta
a helyzettérképeit a marsallnak, és elmondta, amit tudott.
Ez több ezer magyar honvéd életébe került, mert az 57. és
49. hadsereg támadása ezután a leggyengébb magyar részen
tört át. Visszavitték őket Aradra, ahol 8-án délután láthatták,
hogy német vadászbombázók alacsonytámadása több szovjet géppel
együtt a Storchot felgyújtotta és az porig égett. A német
felderítés tudott arról, hová mentek és miért.
A Nemzeti Számonkérő Szék bírósága mindkét személyt 1945.
január 18-án távollétében halálra és lefokozásra ítélte,
valamennyi fellelhető családtagjukat internálták.
A pilóta 1944. november-decemberében szovjet Po-2 éjjeli
repülőgépek navigátoraként röplapokat szórt magyar területre.
Ez nem mentesítette, 1945 januárjában már a hírhedt focsani
fogolytáborban találta magát. 1945 áprilisában a Budapestre
költöző HM valahogy kihozatta, május 1-jén adta át az NKVD
a magyar hatóságoknak. 1945-1948-ig a műszaki hadosztály
parancsnokának segédtisztje, ekkor leszerelik, 1949-1951-ig
a MASZOVLET pilótája, 1951-ben repült, de szárnyak nélkül,
és szerencséjének mondhatja, hogy mélyépítési vállalat művezetőjeként
állt meg és nem a hadbíróság előtt. 1956-ig keszonos művezető
a metrónál, túlélte, 1976-tól nyugdíjas, 1987-ben még életben
volt.
A főnöke rosszabbul járt. 1944 novemberétől a szovjet hadsereg-parancsnokságon
működött, 1945. január 10-től volt az újjáalakított magyar
HM-ben. 1945. április 5-én az NKVD tisztjei Budapesten letartóztatták,
és Moszkvába küldték, mint angol és német kémet. Régen felderítették,
hogy mint szófiai és isztambuli katonai attasé kapcsolatot
tartott a német és a brit titkosszolgálattal is. Hét éven
át vallatták vizsgálati fogságban a ljubjankai börtönben.
1952. január 19-én az NKVD különbírósága 25 év javító-nevelő
kényszermunkára ítélte és elküldték egy gulagra.
1955. szeptember 14-ig volt fogságban, ekkor az összes német
hadifogoly elbocsátása mellett a még életben lévő magyar
főtiszteket is visszaküldték Magyarországra. 1956 elején
érkezhetett haza, csak vívóedzőként működhetett, részben
az NDK-ban, részben itthon. 1963-tól nyugdíjas, 1977. június
21-én hunyt el Budapesten. A sors végeredményben igazságos
volt.
A Bajcsy Zsilinszky Endre vezette
szervezkedés utóélete
1944.
november 13-án egy Fw 58 Weihe futárgép szállt fel a Székesfehérvár-sóstói
repülőtérről és a Balaton felé vette az irányt. Ebben nem
volt semmi feltűnő, mivel javítóüzem települt itt, és naponta
végeztek javított gépekkel berepüléseket. Az idő elég esős
volt, alacsony felhőzettel, rossz látással. A gépet Török
Ferenc rep. fhdgy. vezette, a II. pilóta Tóth István főhadnagy
volt. Utasként ült a gépen Dajka Miklós rep. műszaki fhdgy.,
és egyes bizonytalan adatok szerint Böröczki Sándor művezető
is, a javítóüzemből.
A Magyar Nemzeti Felszabadító Bizottság még ősszel keresett
kapcsolatot a székesfehérvári repülőkkel, hogy hol talál
olyan pilótát, aki felvenne egy Budapestről érkező küldöttséget,
ezt átvinné a fronton egy szovjet külügyminiszterhez címzett
levéllel. Ezt a kapcsolatot Török József főhadnagyban találták
meg, aminek indokai ismeretlenek.
November 13-án akart egy küldöttség kijutni Budapestről,
ezért kellett a szökést erre a napra időzíteni. A gép leszállt
a Siófok melletti Gamásza-puszta legelőjén, és ott várta
a közeli országútról az autót. Egy kocsi jött meg, átszállt
Vörös Tibor vk. százados (az akkori vkf. fia); Simonffy Tóth
Ernő vk. százados és felesége. Nem vártak a második kocsira
(jó megérzéssel, mert az nem is jutott odáig) ezen érkezett
volna ifj. Tildy Zoltán és Szakasits Árpád. A gép alacsonyan
repülve, felhőkben bujkálva megérkezett Szegedre, majd ezt
is Kecskemétre küldték. Innen vadászkísérettel Aradra repültek
Malinovszkijhoz, aki a beszámoló meghallgatása után Simonffy
Tóth Endrét, feleségét, Vörös Tibort és Török Ferencet repülőgépen
Moszkvába küldte. Az 1980-as években az eseményt Simonffy
könyvében részletesen leírta, ott megtalálható. ("Kompország
katonái címen")
A szervezkedőknek nagy szerencséjük volt, elrepülésük után
egy órával futott be egy autó 4 csendőrnyomozóval, akik Török
letartóztatására érkeztek. Mivel az üti is eltűnt, a tisztek
több katonát vettek maguk mellé és a javítóműhely embereit
azonnal elővették, nem éppen kesztyűs kézzel. Estére világos
volt a helyzet, nyomban őrizetbe vették azokat, akik a szökevényeket
ismerték. November 22-én fogták el Bajcsy Zsilinszkyt, másnap
letartóztatták az összes pilótát, aki bármiféle kapcsolatban
állt a résztvevőkkel. Névsoruk a "Sopronkőhidai napló" című
könyvben megtalálható.
A szovjet külügyminisztert nem érdekelte a felszámolt szervezkedés
levele, ekkor már a megszökött Vörös János vezérezredes,
volt vkf. is Moszkvában volt. A személyzet propaganda tevékenységet
végzett a fronton, majd Budapestre került. Egy 1945. 02.
28-i HM igazolás szerint Török József, Dajka Miklós és Figlár
Jenő fhdgyk az állományukban vannak. A Weihe az Aradi repülőtér
elleni újabb német támadások egyikén megsemmisült. Utólag
felderített adatok szerint Tóth István fhdgy. volt aznap
a repülőtér ügyeletes tisztje, aki nem akarta megakadályozni
a szökést, inkább felszállt ő is a gépre a felelősségre vonás
elől. Böröczki Sándort nem lehetett azonosítani, lehet, hogy
csak papíron szereplő személy. Ezekről később említés sem
történik.
A szovjet 43826 táb. po. sz. alakulat egy igazoló jelentése
írja, hogy az október 13-tól december 29-ig terjedő időszakában
5 kis repülőgépe repült át a szovjet ellenőrzés alatt álló
területre, de ezt nem részletezi. Mivel más magyar beszámoló
szerint december közepén Fülöpszállás mellett szállt le egy
Levente II futárgép, és decemberben egy gép a bolgár csapatokhoz
repült át a Dunántúlra, egy esemény hiányzik.
Lehetséges, hogy ez az 1945. január 6-án átrepült Ju 52/3m
szállítógép volt, mivel egyéb repülőesemény a szovjet arcvonalon
ezen kívül nem történt. Utóbbi 2 esetről semmiféle dokumentáció
nem maradt, részvevők nem kértek jutalmat, vagy elismerést
1945 után.
1944-ben még két Olaszországba történő repülés ismeretes,
de ezek közvetlen kapcsolata a tárgyalási kísérletekkel nem
bizonyítható. 1944. december 11-én egy M-24B-és túragéppel
Szűcs Dénes pilóta és egy Magyarországon élő menekült lengyel
mérnök átrepült Olaszországba. Az útvonal és pontosabb időpont
nem azonosítható, bár célul Milánót jelölték meg, ez nyilvánvalóan
nem volt lehetséges, mert a város 1945. április 29-ig német
ellenőrzés alatt állt. Szűcs Dénes ekkor a HMNRA kötelékében
volt oktató. A HA-NAN jelű repülőgép Tortorella közelében
szállt le. Szűcs Dénes 1945-ben visszatért Magyarországra,
és az új Magyar Honvédség szolgálatába lépett. Az OMRE kötelékében
repülve, 1949-ben egy Bü-131-essel lezuhant és repülőhalált
halt, így az ügy részleteit nem lehet kideríteni. Az M-29-es
gép Olaszországban maradt, és a mai napig is egy milánói
repülési gyűjteményben van.
Az RKI embereinek szökése
1944.
december 9-én reggel 9 órakor Pápa repülőteréről egy német
jelzésű He 111-es szállítógép emelkedett fel, és felhős,
ködös időben Dél-Olaszországba repült. Utasai: Hadnagy Domokos
rep. őrnagy, pilóta, Toperczer Árpád hadnagy megfigyelő,
Rakovich Sándor őrmester, szerelő, Hadnagy D. felesége, másfél
éves kislánya, dr. Soós Géza diplomata és Johannes Adolf
Baron Bentick holland 2. oszt. hadnagy, Magyarországon bújtatott
hadifogoly volt.
A 3 repülőtiszt az RKI kötelékébe tartozott, Hadnagy D.
a parancsnok helyettese volt, bár ismert volt angolbarát
megnyilatkozásairól, a légierő vezetése mégsem mozdította
el beosztásából. Gyalakuti Soós Géza, külügyi titkár és futár
volt, erős egyházi kapcsolatokkal. A református Soli Deo
Gloria szövetség elnöke is volt a háborús években. 1944.
március 19 után a Magyar Függetlenségi Mozgalom szervezkedésében
vett részt, 1944. október 15 után az MNFFB tagja is. Ekkor
már körözik, illegalitásban rejtegetik. Ekkor a mozgalom
légvárakat építő vezetői levéllel és üzenettel a nápolyi
főhadiszállásra küldik, hogy angol-amerikai katonai segítséget
kérjen.
Ma már tudjuk, hogy Hadnagy D. a pápai repülőtéren lévő
ismeretségeit felhasználva informálódott a német szállítógépek
helyzetéről, mert megfelelő magyar gép híján ezekből akart
lopni. Aznap igen rossz, alacsony felhőzettel kísért idő
volt, így nem tudták üldözni, de félúton ők is vakrepüléssel
haladtak.
A gép viszonylag simán, jugoszláv területek és az Adriai-tenger
felett átrepülve, Foggia térségébe érkezett. San Severo mellett
amerikai vadászgépek elfogták és Bari mellett egy amerikai
repülőtéren leszállásra kényszeríttették.
A legénységet egy kis fogolytáborban az amerikai és brit
titkosszolgálat emberei kihallgatták, majd a holland tisztet
Nápolyon át, Liverpoolba küldték. A magyar személyzetet Bari
mellé internálták. Dr. Soós Géza kapcsolatba került a szövetséges
Dél-európai Főparancsnokság képviselőivel, de az úthoz fűzött
várakozások nem teljesültek. A katonai vezetők nem tárgyaltak
jelentéktelen magyar csoportokkal, London nem is adott felhatalmazást
semmire.
A repülőgép He 111 H-16 típusú, Nr:8433 gyári számú bombázógép
volt, szállításra átalakítva. Eredeti lajstromjele 2B+DC
volt, mivel ép állapotban maradt, az amerikaiak 1945-ben
San Severoból FE-1600 zsákmányjelzéssel az USA-ba szállították.
Átfestve ma is egy amerikai repülőgyűjtemény darabja. dr.
Soós 1945 őszén tért haza, azonnal üldözni kezdték, 1946
nyarán elmenekült Svájcba, ahonnan az USA-ba távozott. 1953.
szeptember 5-én autóbalesetben meghalt. Hadnagy D. és családja
az USA-ba került és az emigráció renegátjaként hunyt el.
A személyzet 2 tagja visszatért Magyarországra.
Egy Ju 52-es szállítógép nem tér vissza
A
magyar szállítórepülő alakulatok közül egyetlen gép személyzete
vált katonaszökevénnyé Budapest ostroma közben úgy, hogy
a többieket is veszélybe hozta. A 102/1. szállítórepülő-század
S-211 jelű, PIRT gyártású Ju 52/3 mg9 repülőgépe Budapest
légi ellátásában vett részt Pápai bázissal. 1945 decemberében
több csomagledobást végzett, de egyszer sem szállt le a katlanban.
1945. január 6-án éjjel kötelékkel indult, hogy leszállnak
a csepeli régi RKI repülőtéren. A géppel a rádiókapcsolat
Budapest elérésekor megszakadt, eltűntnek nyilvánították.
1945. január 9-én német felderítők észleltek egy magyar Ju
52-es gépet, a szántóföldön Tószeg és Jászkarajenő között.
A vadászbombázók két óra múlva rostává lőtték, nem gyulladt
ki, mert nem volt benne benzin.
A HM eln. 1945/25098 sz. irat szerint, amelyben a személyzet
jutalmat igényelt háborúellenes cselekményeiért, az esemény
az alábbiak szerint zajlott le. A gép személyzete Stifter
János tartalékos rep. fhdgy. pilóta; Pintér József tart.
törzsőrmester II, pilóta, Molnár János tartalékos zászlós,
rádiós Kiskéry János őrvezető szerelő és Szeghalmy Mihály
tizedes lövész volt.
Ők 1944. októbertől szervezkedtek a szökésre, mert túl veszélyesnek
tartották a frontbevetéseket. Szinte valamennyien a korábbi
MALÉRT polgári személyzete voltak, akiket katonai behívóval
vezényeltek a szállítórepülőkhöz, ahol ekkor már egyesítették
az 1. és 2. század személyzetét, mert a katonai szállítószázad
embereinek nem volt kellő vakrepülési és éjszakai gyakorlata.
Így 1945. 01. 06-án éjjel a fedélzetre vitték bőröndjeiket
és a kötelékben utolsóként szálltak fel, éjfél után. Csepelre
kellett volna vinni a 118 db puskából, 40 láda lőszerből,
és magyar-orosz nyelvű röplapokból álló szállítmányukat,
visszafelé pedig sebesülteket kihozni. A várost elérve, délről
elkerülték, kikapcsolták a rádiót és elrepültek Szolnok felé.
Mivel éjszaka leszállni terepen nem mertek, a szovjet kézben
lévő repülőterekre sem mentek, így 5 órát ingáztak a levegőben
Szolnok és Csepel-sziget déli része között. 0630-kor világosodott
annyira, hogy láttak, és 07 körül szálltak le a havas szántóföldre.
Itt senki sem járt, végül reggel egy gyalogos parasztembert
állítottak meg és küldték a szovjet parancsnokságra, mert
a gépet és holmijukat nem merték otthagyni. Végül egy szolnoki
őrjárat ment értük és Heves községbe, a 2. ukrán front főhadiszállására
vitték őket. Egy ideig ott is maradtak, a gépet kirámolták,
de az roncs volt. Debrecenbe kerülve az összes személyt egy
fokozattal előléptették. A repüléshez annyi közük maradt,
hogy a MASZOVLET-hez kerülve egy ideig Li-2-sel jártak. Stifter
1949 után repült onnan, és szerencsésnek mondhatja magát,
hogy nem vonták bele a vitéz Szentgyörgyi Dezső ellen folytatott
koholt 4 vádlottas kémkedési perbe. Ma már egyikük sincs
az élők sorában.
Háry vezérőrnagy olasz útja
1945.
március 27-én késő délután egy polgári jelű Fw 58-as Weihe
repülőgép szállt fel a Csepreg melletti rétről és eltűnt.
Az erről szóló jelentés a következőket tartalmazta: "1945.
március 27. az 1. Repülő Körzet Parancsnokság jelenti: Háry
László (ny. áll. vörgy.) Csepreg repülőteréről ma 17 órakor
feleségével, két gyermekével, valamint Magyar Sándorral felszállt
Várpalota úti céllal Fw 58-as géppel. A gépről azóta jelentés
nincs. 1945. április 6-án a Hds. (Hadsereg) utasítja az.
1. Repülő Körzetnél Szánszky hadbírót, hogy a Háry-gép esetét
vizsgálja ki, tegyen jelentést, javaslatot a lefokozásra
stb.
E pár sorból is kitűnik: tudták, hogy Háry László Olaszországba
repült, csak azt nem, hogy miért. Ezt nem sikerült a mai
napig sem tisztázni. Azt tudjuk, hogy Háry korábban HA-136
jelű, átalakított Fw-58C Weihe futárgéppel repült, amit a
HMRNA elnökeként használt. Ez a Sóstón átalakított gép, 3
plusz póttartállyal 1200 km hatótávolságú volt, így Olaszország
bármely pontját elérhette.
Az útvonal nem ismert, a 240 km/h utazósebességű repülőgép
5 órát maradhatott a levegőben. Foggiáig 900; Rómáig alig
700 km-t kellett elvileg megtennie, bár nyilván nem repült
légvonalban. Nem tudni hol szállt le, de ekkor helyi idő
szerint legalább 21 óra volt, amikor már sötét van. A leszállás
nem lehetett egyszerű. (Katonai adatlapja szerint a kirepülés
1945. február 25-én történt.)
Annyi még ismert, hogy 1945 nyarán Rómában, a Magyar Akadémia
épületében lakott. 1946-ban visszatért Magyarországra. 1946.
szeptember 25-én a HM igazoló bizottsága "dicsérettel
igazolta". 1946. november 20-án a SZEB már elutasítja
utazási kérelmét Olaszországba. 1947-ben Rómába utazott,
1948-ban újra visszatért Magyarországra. A katonapolitikai
osztály nyomozói kivárták, míg meglátogatta öccsét, Háry
Kálmán századost, annak lakásán, ott mindkettőjüket letartóztatták
1948. december (24-én ?). Háry Kálmán ellen vádat emeltek
a magyar közösség összeesküvési perben, és elítélték. Vitéz
Háry László ellen nem emeltek vádat semmilyen ügyben, bírói
ítélet nélkül a kistarcsai internálótáborba őrizték, gyógyszert
nem kapott, 1953. február 13-án szívelégtelenségben elhunyt.
Periratai nincsenek. Kísérője Magyar Sándor korábban az amerikai
Standard Oil magyarországi képviselője volt, ő 1981. június
6-án az egyesült államokbeli Knoxville-ben hunyt el. Nincs
tudomásunk róla, hogy hagyott-e hátra Knoxville-ben leírást
ennek az útnak a körülményeiről.
Végül a háború végén a szovjet csapatok elől egy gép távozott
Svájcba, de már osztrák területről. 1945. április 12-én egy
Levente II. futárgép szállt le 2 fővel Dübendorf repülőterén,
a gépet internálták. A svájci hatóságok a személyekről semmit
sem közöltek, valószínűleg a háború után is ottmaradtak. |