TÖRTÉNETEK
A bűntett
Az Eck-ügy - I. rész
Szerző: Dr. Gál Gyula
Berlin, 1944. január. Heinz Eck sorhajóhadnagy,
az U-852 parancsnoka, első harci bevetése előtt elbúcsúzott
szüleitől. Vigasztalan havas esőben száll az S-Bahnra Bernau
felé. Komoran szemléli az utat szegélyező romokat. Ki tudja,
hány ezer ember jeltelen sírját, amit 23000, az év első két
napján 2500 tonnányi bomba hagyott maga után. Egy olyan városban,
amiről a "birodalmi marsall" nemrég nyilatkozta: "Meyer
legyen a nevem, ha egyetlen ellenséges gép Berlin fölé tud
repülni". Egykedvűen vesz tudomást a falcsonkokra mázolt
lózungokról: "Falainkat megtörhetik, szívünket nem!".
A BdU-nál (Befehlshaber der U-Boote = tengeralattjárók parancsnoka)
kell eligazításra jelentkeznie, az erdőben rejtőző Koralle
táborban. Adalbert Schnee tölgyfalombos, lovagkeresztes sorhajóhadnagy
fogadja, aki a BdU stábjában 1942 óta ismerteti a fiatal
parancsnokokkal a rájuk váró feladatokat.
Ezután a nagy "Lagezimmer"-ben Günter Hessler
fregattkapitány, Dönitz vezérkarának első tisztje közli vele
bevetésének céljait, hadműveleti területét - az Indiai-óceánon...
Az Atlanti térképen megmutatja útvonalát: Kiel, Sund, Észak-Angliát
megkerülve Izland nyugati partjainál, az Atlanti-óceán. "Mire
Gibraltárig ér, talán 3-4 hét múlva, már öreg ravasz farkas
lesz. Útját többnyire víz alatt teszi meg. Felmerülés csak
éjjel. Ne felejtse, küldetése egy pillanatig sem veszélytelen.
Ezt ne becsülje le. Soha sem lesz biztonságban. A szövetséges
légierők igen erős parti támaszpontjairól keresni fogják".
Hessler pálcája a térképen a Freetowntól nyugatra lévő tengerrészre
mutat. "Ez a térség nemrég még igen eredményes harcok
színtere volt. Utóbbi években az ellenség különösen hatékony
légi megfigyelő rendszert épített ki. Gyorsan legyen túl
ezen a zónán. Sovány zsákmányokkal ne bajlódjon. Mindent
elkerülni, ami jelenlétét elárulhatja: olajfoltot, de még
a fedélzetről kidobott szemetet is!" Hessler a nagy
asztalon levő makettek egyikére mutat. "Ez az Ön U-Bootja
a "Neun D zwo", a IX D-2-es - meg kell Önnek mondanom,
utóbbi időben több ilyen típust vesztettünk, útban az Indiai-óceán
felé. Feltevésünk szerint ebben a térségben tűntek el nyomtalanul.
Különös, hogy egyiküknek sem volt ideje a támadást jelenteni.
Tökéletesen meglepték őket. Azt gyanítjuk, hogy a hajókat
éjjel derítik fel, de a támadással kedvező időpontra várnak.
A Napból vagy felhők mögül csapnak le rájuk." Eck a
reá bízott emberekre gondol, de arra is, hogy három évet
aknaszedő hajón szolgált, legutóbb mint az M-151-es parancsnoka
- azt is túlélte.
Ez az év egyébként is fordulatot hozott a tengeralattjáró-háborúban.
Míg 1942-ben a német tengeri erők vesztesége 87 U-Boot volt,
1943-ban 242. Dönitz írja: "Csak ekkor sikerült az USA-nak
és Angliának havonta több hajóteret gyártania, mint amennyit
elsüllyesztettünk. Hitler felfogása az U-Bootokról Sztálingrád
után változott meg, ekkor azonban már késő volt, mert a két
tengeri hatalom intézkedései meghaladták tengeralattjáróink
harci erejét."
Eck sorhajóhadnagy - Kapitänleutnant ("Kaleu" -
ejtsd: kaloj) az U-852-es - IX D-2-est 1943 júniusában vette
át a brémai hajógyárban. A Keleti-tengeren végzett próbautak
során megismerte tulajdonságait. Így azt, hogy merüléskor
nagyságánál fogva nehézkes, és ezért meglepetésszerű támadásoknál
könnyen sebezhető.
1944. január 18-án elindul első és utolsó bevetésére. Fedélzetén
66 főnyi legénységgel. Legtöbbjük alig húszéves. 27 évével,
egy fedélzetmestert kivéve, ő a legidősebb. Csak tíz embere
van, akinek nem ez az első útja. Január 21-én a kristiansandi
támaszponton felszerelést vesz fel. Útja innen már "Feindfahrt" -
harci bevetés.
Március 11-én Freetown magasságában a BdU figyelmeztetését
veszik a térségben, várható fokozott légi tevékenységre.
13-án a freetowni és ascensioni szövetséges támaszpontok
közti légvonalon, háromszáz mérföldre az afrikai partoktól
haladnak. Közel két hónapja vannak úton, csaknem végig víz
alatt, 40 fokos hőségben, kimerülten és idegesen. Felszínen
haladnak, amikor 17.00 órakor a figyelő őr füstoszlopot jelez.
Az első kereskedelmi hajót, amely útjukba került. Eck nem
gondol az eligazításra, hogy a "könnyű falatokat" lehetőleg
kerülje el. Megközelíti az egykéményes gőzöst, és követi,
hogy éjjel támadja meg.
19.30 - két mágneses torpedót lőnek ki, mindkettő robban
és darabokra tépi a kis hajót.
19.40 - az U-852-es köröz a roncsok körül. Fények, hangok,
sípjelek. Tehát vannak túlélők a mentőtutajokon. Két vagy
három ilyen lélekvesztőt észlelnek. Megközelítik őket. Eck
nem tud angolul. Fedélzetre hívatja Hans Richard Lenz mérnököt,
aki a támadás alatt a hajó belsejében, szolgálati helyén
tartózkodott. Egy hajótöröttet hoznak a fedélzetre. A tengerész
görög.
- Mi a neve a hajójának, hány tonnás?
- Peleus, görög hajó angol szolgálatban, 4695 BRT.
- Hol van a kapitány?
- Nem tudom
További kérdések után Lenz jelent parancsnokának, majd lemegy
a hajó belsejébe, hogy megírja jelentését.
Eck fennmarad. Mit tegyen a hajótöröttekkel? Napkelte után
egy ellenséges felderítőgép biztosan észleli, majd felszedik
őket. Jelentik a támadás időpontját. Számítása szerint 16-18
óra sem elég arra, hogy a veszélyes távolságon kívül kerüljön. "Spurlos
versenken!" (Nyomtalanul elsüllyeszteni) az egyetlen
megoldás.
Parancsot ad, hogy egy MG-15-ös gépfegyvert és kézigránátokat
hozzanak fel. Végrehajtják. Dr. Walter Weissfennig törzsorvosnak,
aki időközben a fedélzetre jött, megparancsolja, hogy nyisson
tüzet a roncsokra, tutajokra. Weisspfennig vonakodás nélkül
tüzet nyit. Lenz ebben a pillanatban jön a fedélzetre. "Mit
csinál?! Hajótöröttekre lő! Követelem..." Eck félbeszakítja: "Azt
hiszem, helyesen járok el. Engedelmeskedjen! A torpedózás
minden nyomát el kell tüntetni." Kolditz hadnagy, első
tiszt is úgy érzi, tiltakoznia kell. A géppuska kattogása
elnyomja szavait. Elhallgat. Eck a jelzőlámpa fényénél próbálja
megállapítani, mi maradt a tutajokból. A roncsok sötét körvonalai
az ezüstös holdfénynél is láthatók. A tutajokon senkit sem
látnak. A géppuska megakad - Ladehemmung! August Hoffmann
hadnagy hozza rendbe. Eck parancsára ő lő tovább. A tutajok
azonban szitává lőve sem süllyednek el. Felhozzák az egyik
nehézgéppuskát. Hoffmann ezzel lő tovább, eredménytelenül. "Kézigránátokat!" A
láda keze ügyébe esik, ugyancsak ő ragadja meg az elsőt,
élesít és dob. Aztán a másodikat... A tutajokon, élő nem
maradhatott.
Hajnali 1.00 órakor az U-852-es elhagyja a helyszínt. A
legénység hangulata nyomott. A fedélzeten mindenkinek rossz
a lelkiismerete. Eck szükségesnek látja, hogy hangszórón
szóljon embereihez. "Ha túlságos részvétet éreznek,
gondoljanak feleségükre, gyermekeikre, akiket bombatámadásokban
ölnek meg!"
Eck meg van győződve arról, hogy a Peleusnak nem maradt
túlélője. A fedélzeti naplóba bevezeti: "1944. március
13., 19.30 óra. Peleus görög hajó, angol lobogóval, 4695
BRT Planquadrat FF, 02/S - 10/W torpedóval elsüllyesztve."
Nem tudhatta, hogy halálos ítéletét írja alá... |