|
TÖRTÉNETEK
A brazil vadászrepülők háborúja
Dél-amerikai vendégjátékosok
Észak-Olaszország egén
Szerző: Horváth Zoltán
Brazília 1942. augusztus 22-én üzent hadat a Harmadik
Birodalomnak és szövetségeseinek. Hitler valószínűleg nem
kapott sírógörcsöt a távoli ország hadba lépésének hírétől,
viszont a 20 hónapos brazil légierő parancsnoksága szervezni
kezdte pilótáinak harcba küldését. Ennek végső gyümölcseként
1944. október 6-án Livornóba érkezett - összesen 360 főnyi
hajózóval és földi kiszolgálóval - az 1. Brazil Vadászrepülő
Csoport. Az éppen 60 éve partra lépők "fogadására" a
hideg szél sötétszürke felhőket kergetett a kikötő fölé.
A barnára sült repülők és szerelők fázósan húzták össze
magukat a szakadó esőben. Hiába, odahaza nem ilyesféle
zord klímához voltak szokva! Ráadásul a számukra kijelölt
reptéren is mostoha körülmények várták őket. Mindezek ellenére
hamar kivívták az amerikai parancsnokság elismerését. Hogy
miként sikerült ez nekik, kiderül az alábbiakból.
1942. augusztus 15-én este a 4800 tonnás "Baependy" személyszállító-hajó
Brazília északkeleti partjaitól 30 km-nyire haladt. A fedélzeten
a kapitány születésnapját ünnepelték. A vidám zeneszót 19
óra 12-kor fogvacogtató robbanás szakította félbe. A fények
azonnal kialudtak és hatalmas pánik tört ki. Akik kabinjaikban
tartózkodtak, azoknak esélyük sem volt a menekülésre, mert
a gőzöst alig két perc alatt elnyelte a tenger. A hajó 306
utasából 215-en, személyzetéből pedig 55-en vesztek oda.
A távolból figyelő U-507-es tengeralattjáró parancsnoka,
Schacht korvettkapitány elégedetten jelenthette a sikert.
Ez a torpedótámadás volt a kezdete annak a vérengzésnek,
melyet a júliusban Franciaországból kifutott tíz darab -
500 és 700 tonnás vízkiszorítású - U-Boot vitt véghez a dél-amerikai
vizeken. A következő két nap folyamán még négy brazil hajót
pusztítottak el, a tengerbe veszett személyek száma elérte
a 337-et. Az események hírére Brazíliában az emberek az utcákra
tódultak és megtorlást követeltek. A kormány pedig, mely
még január 28-án megszakította a diplomáciai kapcsolatokat
a tengelyhatalmakkal, augusztus 22-én hadat is üzent nekik.
A legsürgősebb teendőként meg kellett szervezni az ország
8000 km-t kitevő partvonalának védelmét. A megfelelő számú
személyzet kiképzéséig, illetve a megrendelt járőrgépek megérkezéséig
nagy hatósugarú, amerikai hidroplánok segítségét vették igénybe.
A Brazíliába tartó és az onnan kihajózó konvojok biztosítását
zömében a 4. amerikai flotta látta el. Csak a partok közelében
tudtak besegíteni a hazai haditengerészet hajói. Míg saját
tengerészeti gépei hadrendbe álltak, addig a parancsnokság
csak öregecske gyakorlógépeit küldhette part menti őrjáratozásra.
Ez azonban észrevehetően féken tartotta a német tengeralattjárókat,
hiszen őrszemeik lentről nem láthatták, hogy a felbukkant
repülőgép valójában nemcsak hogy semmiféle fegyverzettel
nem rendelkezik, hanem jobbára még rádiója sincs, amivel
riaszthatná a közeli hajókat. A brazil légierő a búvárhajóknak
1943. július 31-én vágott vissza. Az U-199-es - a szokásoktól
eltérően - a reggeli órákban a felszínen haladva töltötte
lemerült akkumulátorait. Ahogy Rio de Janeiro felé közeledett,
beleszaladt abba a sávba, melyet a JT-3-as konvoj kifutását
biztosító repülőgépek tartottak szemmel. Az amerikai flotta
PBM Mariner járőrgépe a partoktól 100 km-re fedezte fel és
az első csapást 7 óra 18-kor mérte rá. A hidroplán bombái
végül olyan súlyosan megrongálták, hogy merülésre képtelenné
vált. A sérült U-199-est két brazil repülőgép vette üldözőbe.
Egy PBO Hudson kétmotoros és egy PBY Catalina hidroplán.
Előbbi, révén a gyorsabb, 8 óra 50-kor dobta le bombáit,
de a bent ülők találatot nem észleltek. Ezt követően még
kétszer csapott le. A géppuskázást a német tengerészek bőszen
viszonozták. A Catalina 8 óra 58-kor ért a helyszínre. Első
rárepülésekor két bombát dobott le, melyek telibe találták
a célt. Mialatt megfordult, hogy másodszorra is lecsapjon,
a német kapitány elrendelte a hajó elhagyását. A parancs
végrehajtására nem maradt idejük, mert az U-199-es - a 9
óra 2 perckor, 100 m magasságból kioldott, két további bombától
- másodpercek alatt elmerült. A 12 kimentett között volt
a parancsnok is. Októberben a brazil repülők újabb búvárhajót
támadtak meg, de az elmenekült. A statisztikák szerint az
1942. február 14-én észlelt elsőtől, a tengeralattjárók térségbeli
aktív tevékenységének befejeződéséig, összesen 32 brazil
hajót ért támadás hazai és nemzetközi vizeken. Az amerikaiakat
1944 áprilisától fokozatosan kivonták és helyüket a közben
felszerelt brazilok vették át.
Hogy' kerültek Olaszországba?
1943-ban, Roosevelt elnök brazíliai látogatását követően,
az ország kormánya elhatározta, az év végén expedíciós hadtestet
küld a Földközi-tenger térségébe, hogy az bekapcsolódjon
az észak-afrikai hadműveletekbe. A tengelyhatalmak azonban
májusban vereségét szenvedtek ott. A szövetségesek előtt,
következő célként Olaszország felszabadítása állt. A brazil
hadsereg 25 445 katonája végül - 1944. szeptemberétől - ebben
a hadjáratban vett részt. A vezérkar támogatásukra természetesen
repülőket is szánt. Mivel azonban a kiképzett pilóták zömére
elsősorban a tengerészeti járőrözésben volt szükség, kezdetben
csupán csak két alakulat létrehozása jöhetett szóba. Az első
egy felderítő és futárrepülő csoport volt, mely közvetlenül
a brazil expedíciós erők alárendeltségébe tartozott. Ennek
felállítása nem okozott különösebb gondot, mivel az olyasféle
könnyű gépek vezetésében, mint például a Piper J-3-as - melynek
L-4-es, katonai változatával a frontok közelében repkedtek
- számos pilótájuk szerzett több ezer órás gyakorlatot. A
korszerű vadászgépekkel felszerelt, másik alakulat megszervezése
keményebb diónak bizonyult. No nem az önkéntesek hiánya folytán,
hiszen százával akadtak jelentkezők, hanem a modern harceljárások
elsajátítása és a típus-átképzés miatt, mely feladatokat
egyszerűen képtelenek voltak odahaza megoldani. A brazil
légierő egyébként is szűkölködött valamirevaló vadászgépekben.
1942-ben mindössze 42 db Curtiss gyártmányú P-36-os Hawkkal
és P-40-es Warhawkkal rendelkezett.
A vadászrepülők kiképzése
A hivatalos nevén 1. Brazil Vadászrepülő Csoport a kormány
6123-as számú, 1943. december 18-án hozott rendeletével született
meg. Az alakulat parancsnokává a 34 éves Nero Moura őrnagyot
nevezték ki, aki az 1932-es forradalom harcedzett veteránjaként
Vargas elnök bizalmát élvezte. A törzs 16 tiszttel és 16
tiszthelyettessel január 3-án kelt útra, hogy az USA-ban
megtanulják, miként kell harcolni a modern háborúban korszerű
vadászgépekkel, vagy hogy miként kell azokat üzemeltetni.
A pilóták a kéthetes alapozás után Floridában kaptak 50 órás
átképzést a Curtiss P-40N típusra. Köszönhetően a "növendékek" 1500
órát meghaladó repülési tapasztalatának, március 10-ére valamenynyien
sikeresen levizsgáztak légi lövészetből, földi célok támadásából,
kis magasságú navigációból, harcászati kötelék-repülésből,
légi harcból és vadász-irányítással végrehajtott elfogásból.
Míg ők Floridában repültek, az odahaza kiválasztott önkéntesek
két hazai támaszponton kaptak 20 órás átképzést a P-40-esre.
Ennek befejeztével a 40 főt két csoportban küldték a panamai
csatornaövezetbe, ahol további 110 órában, hasonló kiképzésben
részesültek, mint a törzs pilótái. A feszített programnak
is tulajdonítható az alakulatot ért első katasztrófa. Május
18-án Gastaldoni hadnagy gyakorlórepülésre indult, lezuhant
és életét vesztette. Átképzésük június 20-án ért véget. Az
oktatók végül hét pilótát találtak alkalmatlannak a következő
lépcsőfokra. Az alkalmasok csoportja 27-én indult New Yorkba,
hogy onnan Suffolk megyébe vonatozva találkozzanak a többiekkel
és megkezdjék a 93 órásra tervezett átképzést a Republic
P-47 Thunderboltra, vagyis arra a típusra, amivel harcba
fognak szállni. A szerelők, akik szintén Panamában tanultak
bele a P-40-esek kiszolgálásába és javításába, ezalatt Farmingdale-ben,
a Republic cég központjában, 30 napos tanfolyam keretében
sajátították el az új típus üzemeltetési ismereteit. Maga
a repülő-kiképzés végső soron megegyezett a P-40-esen kapottal,
a különbség annyi volt, hogy ekkor nagyobb hangsúlyt helyeztek
bombázók kísérésének begyakorlására és a légi harcra. Utóbbiakat
nem csak oktatóikkal vívták, hanem a US Navy pilótáival is,
akik F4U Corsair és F6F Hellcat vadászgépekkel "támadtak".
Az augusztus végi, sikeres vizsgát követően szigorú összetartás
lépett életbe. A kémek miatti óvintézkedés egészen az Olaszországba
indulásig tartott.
Megérkezés és berendezkedés az első támaszponton
Az alakulat szeptember 19-én kelt útra a "Columbie" teherhajóval.
Az 5000 szövetséges katonát szállító konvoj 16 napos tengeri
utazást követően, október 6-án kötött ki Livornóban. A brazilok
még aznap, vonattal jutottak el a Rómától alig 100 km-re,
északnyugatra fekvő Tarquinia helység sáros repterére, ahol
sátrakban helyezték el őket. A bázis a 350. amerikai vadászosztályának
adott otthont, mely a 12. légi hadsereg 62. vadászezredének
alárendeltségébe tartozott. Az alakulat a 345., a 346. és
a 347. századokból állt. A brazilok számára összesen 68 db
vadonatúj, buborék alakú fülketetős P-47D-27-est utaltak
ki, melyekből - az amerikai szabályzat szerint - 30-nak minden
körülmények között bevethetőnek kellett lennie. A veszteségek
pótlására tartalékolt Thunderboltokat Naples mellett tárolták.
A gépek sötétzöld álcázó-festésére hamarosan felkerült a
brazil felségjel és az alakulat jelvénye, melyen a "Senta
a Púa" csatakiáltás volt olvasható és egy harcoló struccot
ábrázolt. A brazil vadászrepülő csoport személyzetét és gépállományát
tekintve egy amerikai vadászrepülő-századnak felelt meg,
így a háború végéig a 350. vadászosztály negyedik századaként
hajtotta végre a feladatokat. A századot - nevezzük mi is
így a csoportot - négy rajra osztották. A gépek orrára, betűből
és számból álló kódot festettek. Az A a "vörös",
a B a "sárga", a C a "kék" és a D a "zöld" rajokat
jelentette. Ha a századparancsnok vagy a hadműveleti tiszt
vezette a köteléket, akkor használták a "narancs" vagy
a "barna" hívójeleket. Az aprólékos földi előkészítés
után a pilóták október 14-én kezdték meg az ismerkedést a
környékkel a levegőből. Az alakulat repülőgép-vezetőinek
első, éles bevetésére 31-én délután került sor. A hadműveleti
tiszt és a négy rajparancsnok a három amerikai századhoz
szétosztva, kísérő pozíciókat elfoglalva vettek részt alacsonytámadásokban.
A következőkben a beosztott pilóták mindegyike számára öt,
ugyanilyen formában végrehajtott bevetést írtak elő. Sajnos
már ezek során elszenvedték első harctéri veszteségüket.
November 6-án a légvédelmi állásokat támadó kötelékből a
lövedékek felgyújtották Silva hadnagy gépét. A lángoló P-47-es
túl alacsonyan volt a kiugráshoz, ezért pilótája jelentette,
hogy kényszerleszállást kísérel meg a közeli völgyben. Az
amerikai rajban repülők szeme láttára vált a gép a földet
érés pillanatában tűzgolyóvá. A percek múlva a helyszín felett
megjelent felderítőgép csak megerősíteni tudta Silva halálhírét.
A mindenkit megrendítő veszteség ellenére továbbrepültek,
mert csak az így megszerzett harci tapasztalatok birtokában
minősíthették a teljes alakulatot bevethetőnek Még magukhoz
sem tértek, mikor - már másnap - újabb katasztrófa történt.
Mivel a 45 percnyi repülőútnyira fekvő frontvonal környékén
rossz idő uralkodott, nem volt bevetés. Rittmeister és Olsen
hadnagyok viszont, tökéletesíteni akarván zuhanóbombázó tudásukat,
gyakorolni szálltak fel. A közelben kanyargó 1-es számú útra
hajtottak végre színlelt rácsapást, melynek végén, felhúzás
közben - a képzelt légvédelem megtévesztésére - intenzív
kitérő manővereket végeztek. 900 m-es magasságba érve Rittmeister
hátrapillantott és azt látta, hogy kísérőjének gépe - alig
400 m-en - hátára fordulva dugóhúzóba perdült. Mire Olsen
kivetette magát belőle, ernyője belobbanásához már nem volt
elegendő magasság, ezért gépétől 50 m-nyire becsapódva életét
vesztette. A vizsgálat szerint az eseményt szériahiba okozta,
melynek elhárításával november 11-ére végeztek. Ez a nap
a brazil alakulat önálló bevetéseinek kezdetét is jelentette.
Ettől fogva lett a század hívójele "Jambock". Ekkor
vált véglegessé az, hogy a kísérővadász feladatokra felkészült
brazilok számára, a szövetségesek nyomasztó légi fölénye
folytán, ilyen szerep nem jut, ezért vadászbombázó feladatok
teljesítésére kell átállniuk. A következő napok különböző
létesítmények elleni támadásokkal teltek, melyek során sem
a légvédelem bennük, sem ők a célpontokban nem okoztak említésre
méltó károkat. 16-án egy propagandafilm készítése torkollott
szerencsétlenségbe. A Silva százados vezetésével felszállt "zöld" raj
négy gépe, az USAAF forgatócsoportjának kérésre balról, szoros
kötelékben repült el az operatőröket szállító C-47 Skytrain
mellett. A megbeszélés szerint a jobb szélső kísérő gépe
és a kétmotoros között legalább 25 m-es oldaltávolságot hagytak.
Ahogy éppen elhúztak a C-47-es közelében, az enyhe bal fordulóba
kezdett. Mivel a nap pontosan a filmesek felől sütött, a
vadászok egyike sem vehette észre a váratlan manővert. A
következő pillanatban az amerikai bal szárnyvége beleszántott
a jobb 2-es kísérőként repülő Fonesca hadnagy Thunderboltjának
jobb szárnyába. A vadászpilóta ösztönösen felrántotta az
erősen sérült madarat és haladéktalanul kiugrott belőle.
A szétrebbenő kötelék tagjai rémülten látták, ahogy a megrongálódott
C-47-es előbb a hátára fordult, majd egyre meredekebb ívű
zuhanással a reptér mellett becsapódott és felrobbant. A
filmeseken kívül fedélzetén volt két brazil pilóta is. Rittmeister
és Mello hadnagyok tragédiájával - mindössze 11 nap alatt
- halottjaik száma négyre emelkedett. Ezt méltán találták
aggasztónak az amerikaiak, hiszen az egész 12. légi hadseregben
az átlagos vadászpilóta-veszteség, egy teljes naptári hónap
folyamán tett ki három főt. A példátlan balszerencse-sorozat
azonban nem törte le a brazilok lelkesedését. 21-én a támadások
súlypontja a Pó-síkságra tevődött át, a géppuskázást pedig
zuhanóbombázás váltotta fel. A következő nap a hadműveleti
tiszt, Pinto százados vezette a "kék" és a "zöld" rajokat.
A célba vett üzemanyag-tárolót és a közeli épületeket a gépek
egyetlen rácsapással, teljesen elpusztították. A hazatérők
mögött 2000 m magasba kúszó, fekete füstoszlop messzire hirdette,
hogy a brazilok "iskolaideje" lejárt. A hónap során
még 68 bevetést teljesítettek, mellyel kivívták az amerikai
osztályparancsnok elismerését. A szakadatlan eső - a "futópálya
szigetnek" elkeresztelt felszálló-mező kivételével -
közben mocsárrá változtatta a repteret. A sárban térdig süppedő
szerelők csak keservesen tudtak bevetésre felkészíteni a
gépeket. Az elkeserítő helyzetben megváltásként fogadták
a parancsot, mely szerint az egész osztálynak 320 km-rel
északabbra, a Pisa városa melletti San Giusto reptérre kell
áttelepülni.
1944 decemberének eseményei
A költözködés nem zavarta meg a hadműveleti munkát. December
2-án a P-47-esek a tarquiniai ingoványos reptérről startoltak,
végrehajtották feladatukat, de már az új bázis betonjára
szálltak le. Az eső itt nem okozhatott fennakadást, mert
a gurulók és az állóhelyek perforált fémlemez borításúak
voltak. A hajózók harci kedvét ráadásul az is kedvezően befolyásolta,
hogy a sivár, szélfútta sátortábor helyett egy ötemeletes
hotelben szállásolták el őket. A Luftwaffe vagy az olasz
légierő vadászaitól ugyan nem kellett tartaniuk, ám annál
inkább fenyegették őket a légvédelmi fegyverek. Ezek skálája
a kitűnő 88 mm-es lövegektől kezdve, a 37 és 20 mm-es gépágyúkon
át a 13 mm-es nehézgéppuskákig terjedt. Félelmetes tüzükhöz
az alacsonytámadások során hozzájárult még a német gyalogság,
kézifegyverek százainak golyózáporával. A brazilok veszteségeit
e felsorolt tűzeszközök, valamint a bevetések során bekövetkezett
balesetek okozták. A Thunderboltok fedélzeti fegyverzete
nyolc, 12,7 mm-es Browning nehézgéppuskából állt, melyekből
összesen 1920 db lövedék volt kilőhető. Legnagyobb számban
227-kg-os bombákat dobtak le. Ezekből a P-47-esek mindegyike
két darabot vitt. A kemény tél 1944 végi beköszöntével a
szövetségesek offenzívája elakadt. A harc egy darabig felderítő
őrjárataik és a jól kiépített, Gót-vonalat védő német csapatok
közti összetűzésekre korlátozódott. Míg az Appenninek déli
lejtőin ezek a tapogatózó csetepaték folytak, a levegőben "nagyban" mentek
a dolgok. A vadászbombázók ugyanis feladatul kapták, hogy
hiúsítsák meg az ellenség megerősítését. A célokat éppen
ezért északon, messze a frontvonalon túli területeken jelölték
ki. A közutak és vasutak, egyetemben a rajtuk közlekedő járművekkel,
a rendező pályaudvarok, az elágazások, a gócpontok, a hidak,
mind-mind rákerültek a listára. A brazil pilótáknak bőven
nyílt alkalmuk harci tapasztalatok gyűjtésére. Így például
december 14-én is, mikor Souza százados vezetésével a "vörös" és
a "zöld" rajok a jól védett peschierai vasúti elágazást
támadták. A 2400 m-ről a célra zuhanókat heves légvédelmi
tűz köszöntötte. 16 bombájuk ennek ellenére célba talált
és a csomópont valamint 33 vagon pusztulását okozta. A hazafelé
tartók hét teherautót gyújtottak fel. Ugyanaznap Moura alezredes
és hét kísérője a létfontosságú Cremona-Mantova vasútvonalat
vették célba. Mialatt bombáikat a sínekre zúdították, a légvédelem
sem tétlenkedett és a felhúzó parancsnok gépének törzsébe
gránátszilánkok csapódtak. Az 1-es számot viselő madárral,
a megrongált kormányhuzalok ellenére, Moura szerencsésen
hazatért. De nem mindig ők húzták a rövidebbet. Két napra
rá Oliveira százados - megszakítva a közutak és vasutak elleni
akciók sorát - a "kék" rajjal légelhárító ütegek
elpusztítására indult. Nem törődve az intenzív elhárító tűzzel,
nyolc 180 literes napalmbombájukat pontosan célba juttatták.
A hazahúzók aztán elégedetten látták, hogy a pokoli lángok
- egy nagy és számos kisebb másodlagos robbanást okozva -
végképp eltörölték az ütegeket. December 23-án reggel, Miranda
századost és a "sárga" rajt, valamint Machado főhadnagyot
és a "kék" rajt a kanyargós Brenner-hágón áthaladó
vasútvonal megbénítására küldték. Egyórás repülést követően
értek a kijelölt terület közelébe. Miután bombáikkal sikeresen
elvágták az utánpótlás-szállítás legfontosabb ütőerét, délnek
fordultak, hogy hazafelé még annyi kárt okozzanak az ellenségnek,
amennyit csak tudnak. A "sárgák" mélyrepülésben
kutattak alkalmas célok után, a "kékek" felülről
biztosították őket. Az Isola di Scala felett elhúzók a vasútállomáson
számos tehervagont és tartálykocsit fedeztek fel. Visszafordultak
és lecsaptak a könnyűnek ígérkező zsákmányra. A raj végén
haladó Paes hadnagyot kézifegyverek golyózápora fogadta.
A lövedékek megrongálták az olajrendszert, amitől a fülkét
pillanatok alatt vastag füst töltötte meg. A hadnagy, emelkedés
közben ledobta a plexitetőt és kétségbeesetten igyekezett
elérni az Appenninek északi hegyláncát, melynek déli lejtőinek
lábainál már a szövetségesek voltak az urak. A motor azonban
20 km-nyivel onnan besült. A balszerencsés pilóta ejtőernyőjével
a jéghideg Secchia folyóba ereszkedett. Mire partra vergődött,
a Wehrmacht járőre már ott volt érte. Paes - elsőként az
öt brazil közül - a háború végéig fogolytáborban csücsült.
A támadások hevessége még karácsonykor sem csökkent. December
27-én és 28-án azonban végre olyan feladatot kaptak, amire
eredetileg készültek. North American B-25 Mitchell bombázókat
kellett kísérniük. Mindkét napon maga Moura alezredes vezette
a kötelékeket. 28-án, mikor a gondjaikra bízott 18 kétmotoros
Velencétől 16 km-re, északra egy vasúti hidat bombázott,
a brazilok megpillantották életük első és utolsó német vadászgépét
a levegőben. A Focke-Wulf Fw 190-eseként azonosított, magányos
egymotoros pilótája azon iparkodott, hogy a nehézkes B-25-ösök
mögé kerülve támadásba kezdjen. Szerencséjére még időben
észrevette a két, légi győzelemre éhes Thunderbolt-rajt,
és rögtön feladta szándékát. Zuhanórepülésben menekült el
anélkül, hogy akár egy lövést is leadott volna. Ezzel a sikeres "elhárítással" zárult
az 1944-es év.
Fegyveres felderítésen
1945 januárjában folytatódtak a már ismertetett típusú akciók,
azzal kiegészülve, hogy viszszatérés közben egy-egy adott
szektorban - a lövöldözés mellett - pontosan fel kellett
deríteniük az ellenséges erőket is. Január 2-án a Kopp százados
vezette "vörös" raj, kisebb károkat okozva, bombázta
a bergamói hidat. A hazatérőben a területet fürkészők alkalmi
célokat is géppuskáztak. Vagonok, gépjárművek és nehéztüzérségi
lövegek kerültek útjukba. Aztán ráakadtak a város melletti
reptérre. Az egyik állóhelyen sikerült eltalálniuk egy Gotha
Go 244-es szállítógépet. Ez volt az első a harcok során megrongált,
összesen 11 német és olasz repülő eszközből. A légvédelem
golyózáporában ugyan megsebesült Mocellin tisztjelölt, ám
a raj ezután már baj nélkül hazatért. Míg Koppék Bergamó
környékét fésülték át, addig a "sárgák" - Costa
főhadnaggyal az élen - Piacenza, Brescia, Torinó és Genova
térségét derítették fel. Egész úton heves légvédelmi tevékenységet
tapasztaltak, de ez nem zavarta őket abban, hogy számos járművet
megsorozzanak. Alessandria közelében egy 30 vagonból álló
vonatot vettek észre, mely egy mellékvágányon várakozott.
A földközelben, oszlopba fejlődve rohamozó négyes lövedékei
telibe találták a mozdonyt és szétvertek számos teherkocsit.
A felriasztott légvédelem tűzfüggönyében a "sárga 4-es" hívójelű,
utolsó gép húzta a rövidebbet. Medeiros főhadnagy sűrű, fekete
füstöt okádó P-47-sével felhúzott, közben jelentette, hogy
gépe kigyulladt, ezért ugrani fog. Habár sikerült elhagynia
a fáklyaként lángoló Thunderboltot, hihetetlen balszerencsével
nagyfeszültségű vezetékre ereszkedett és halálos áramütést
kapott. Bajtársai azonban csak májusban értesültek tragédiájáról.
Egész addig abban a hitben voltak, hogy 32. bevetését hadifogságba
kerüléssel fejezte be. Moura, aki ezzel már hatodik pilótáját
vesztette el, egyre türelmetlenebbül várta az utánpótlást,
de az, valamiért nem érkezett. Nem csoda, hogy a brazil pilóták
bevetéseinek száma gyorsan meghaladta az 50-et. Az amerikaiakat
a 35. után mindig pihenőre küldték! Minthogy a háború végéig
összesen csak hat főt kapott, a parancsnok kényszerűségből
lecsapott arra a tanfolyamról frissen megérkezett három vadászirányítóra,
akiket a panamai P-40-es kiképzés befejeztével irányítottak
át földi szolgálatra. Ilyen feladat náluk amúgy sem lett
volna, ezért Moura parancsba adta P-47-esre történő, gyorsított
ütemű átképzésüket. Döntését később sem bánta meg, mert ketten
közülük 60-nál is több bevetésben vettek részt a háború végéig.
A pilótaínség ellenére a csonka brazil század ugyanannyi
felszállást teljesített, mint amennyit a teljesen feltöltött
amerikaiak közül akármelyik, pedig a küldetések száma nemhogy
csökkent volna, hanem még nőtt is. A tavaszi offenzívára
készülő szövetséges parancsnokság elrendelte, hogy a gépek
minden lehetséges időben és helyen pusztítsák a vasúton vagy
közúton mozgó erőket és szállítmányokat. A még mindig ereje
teljében lévő légvédelem miatt azonban az ilyesmi továbbra
sem volt sétarepülés. Erre példa január 22-e, mikor is a
Lafayette százados parancsnokolta két raj Milánó térségébe
indult, ahol bombáival sikeresen elpusztított öt raktárépületet
és két barakkot. Visszatérőben géppárokra válva, a fák csúcsait
súrolva kerestek maguknak prédát. Machado főhadnagy kísérője
Sampaio főhadnagy volt. Utóbbi, az átképzett vadászirányítók
egyikeként, ekkor 16. bevetését teljesítette. A vezér éppen
egy személyautót sorozott meg, mikor társa egy mozdonyt vett
észre. Felhúztak, hogy visszatérve elintézzék, de közben
elvesztették a szemük elől. Mielőtt még méregbe gurulhattak
volna, valamivel távolabb egy vonatot fedeztek fel. Machado
- utasítva kísérőjét, hogy kövesse - akcióba lendült. A rácsapást
követően felhúzó vezér érezte, hogy gépébe lövedékek csapódnak.
Szerencséjére "csak" géppuskából származtak. Mikor
visszanézett, észrevette, hogy az egyik nyitott vagonról
egy 20 mm-es gépágyú vette tűz alá társát, akinek emelkedő
gépéből lángok csaptak ki. A következő pillanatban ugyan
a levegőbe repült a kocsi, de az már nem segített bajba került
pilótán. Machado hiába kiabálta neki, hogy ugorjon azonnal,
nem kapott választ. A sérült Thunderbolt még pár másodpercig
emelkedett, aztán orrát leadva, lapos siklásban - Milánótól
5 km-re, keletre - a földbe csapódott és felrobbant. A gyászos
hírt megkapó kötelékparancsnok mérgét egy traktoron töltötte
ki. Gépét azonban egy gondolattal később húzta fel, és a
jobb szárny elkapta egy fa csúcsát. Bár az ág a főtartóig
beszakította a belépőélet, Lafayette mégis haza tudott vele
repülni. Öt nappal később, még ennél is fényesebb bizonyítékot
szolgáltatott a P-47-es sérülésállóságáról egy másik pilóta.
A brazil század 184. bevetésére a "zöld" és a "vörös" rajokat
Lagares százados vezette. A Ponte di Piave vasúti híd fölé
11 órakor érkeztek. A 600 m-ről kioldott bombák nemcsak a
hidat tették tönkre, hanem az északról befutó síneket is
felszaggatták. A bevetés felderítő szakaszában a "vörösök" egy
jól álcázott gépjárműtelepet fedeztek fel az egyik gyár udvarán.
Mivel nem volt légelhárítás, a négy pilóta céllövöldében
érezte magát és egymás után többször is lecsapott a védtelen
teherautókra. Canário tisztjelölt egy teljesen ép, magányosan
álló gépkocsit fedezett fel az egyik fal tövében. Kétszer
is rárepült, de lövései nem érték el a kívánt hatást. Harmadszorra
még jobban leereszkedett és arra koncentrált, hogy a szálkeresztet
a célon tartsa. A "vörös 4-est" ekkor valami vadul
eltérítette az iránytól. A meglepett pilóta alig tudta visszanyerni
felette az uralmát. Mikor jobbra pillantott, elképedve látta,
hogy a szárnyvéget valami letépte. A tettes az egyik gyárkémény
volt, melynek tetejét, nagy téglazápor kíséretében, ledöntötte.
Bár a többiek a gép elhagyására bíztatták, Canário - roppant
kimerítő kar- és lábmunkával - hazavergődött vele. A szerelők
lemérték, pontosan 128 cm hiányzott a szárnyból.
A tavaszi offenzíva, mely meghozta a háború végét
A harcok 15 hete alatt a brazilok kivívták a 12. légi hadsereg
vezérkarának megbecsülését. Irigylésre méltó hírnevüket nemcsak
támadásaik pontosságának, hanem felderítő-jelentéseik szavahihetőségének
is köszönhették. Ezt még Canário "találkozása" a
kéménnyel vagy Mendes hadnagy - még ugyanaznap történt -
felettébb furcsa esete sem tudta megingatni. A dolog akkor
került napvilágra, mikor a Padova-Mestre vasútvonal egy szakaszát,
bombákkal sikeresen elvágó két raj a visszatérést követően
jelentést tett. A felderítőtisztnek beszámoló pilóták sorában
Mendes volt az utolsó. A hazaúton megfigyelt objektumok közt
említést tett egy 75 m hosszú rombolóról, melyet az egyik
kastély kertjében fedezett fel. Bajtársai vidám ugratása
ellenére kitartott állítása mellett, így azt végül vonakodva
bár, de továbbították. Legnagyobb meglepetésükre a parancsnokság
megerősítette a hadnagy állítását. A szóban forgó hadihajót
Mussolini adta ajándékba d'Annunzionak, a neves írónak és
hazafinak, aki az I. világháborúban katonai repülőként is
tekintélyt szerzett magának. A híresség nyári rezidenciának
használta a birtokát határoló Garda-tó partjára futtatott
rombolót. Mielőtt áprilisban a szövetséges csapatok megindították
volna végső offenzívájukat, légierejük könyörtelenül támadta
az ország ipari központját alkotó nagyvárosokat - Milánót,
Bolognát, Torinót - és környéküket. A vadászbombázók pedig,
megállás nélkül továbbpusztították a már megszokott célokat.
E feladatok tökéletesebb végrehajtásához két eszközt is kaptak.
Az egyik a gépek bal szárny alatti bombafelfüggesztőjére
szerelt, nagy felbontású K-25A, ferde tengelyű felvételeket
készítő kamera volt. Ez lehetővé tette a támadás okozta károk
azonnali felmérését. Miden rajban a negyedik P-47-esre került
ilyen fényképezőgép. Így persze a sorban utolsóként támadónak
- hogy elkészíthesse a fotókat - még egyszer viszsza kellett
repülnie a cél fölé, bele a felriasztott légvédelem pergőtüzébe.
Az egész ezred, sőt a hadszíntér összes vadászbombázó alakulatának
pilótái közül Mendes készítette a legjobb ilyen képeket.
A hadnagy közben kiérdemelte a "sasszemű" elnevezést,
mivel a bevetések során, még 4000 m-es magasságból is képes
volt kiszúrni a jól álcázott járműveket. A megsemmisítés
szintén rá maradt, mert a többiek rendre csak azután fedezték
fel ezeket, mikor Mendes sorozatai nyomán már lángba borultak.
A leghihetetlenebb felvételt akkor készítette, mikor raja
- immár sokadszor - a Brenner-hágón közlekedőkre csapott
le. A filmet a casertai laborban hívták elő. A nagyításokat
készítő katona majd hanyatt esett a meglepetéstől, mikor
látta, hogy a kockák egyikéről készített képet csaknem teljesen
kitölti annak a német katonának az arca, aki rémületében,
golflabda nagyságúra guvadt szemekkel bámult a tőle alig
két méterrel elhúzó Thunderboltra. Nem meglepő, hogy a heti
legjobb képért járó jutalmat ezúttal is a brazil hadnagynak
ítélték. A másik eszköz egy fegyver volt, melyet kimondottan
utáltak. A szárnyak alá szerelt M8A2, 114 mm-es rakéták kilövésére
szolgáló, tripla M10-es vetőcsövek ugyanis esetlenné tették
gépüket. Egy Thunderbolt összesen hat rakétát indíthatott,
melyek robbanófeje akár egy tank megállítására is képes volt.
Kilövéskor viszont - a légáramlattól szeszélyes öszszevisszaságban
kinyíló vezérsíkjaik miatt - spirális pályát leírva kóvályogtak
a levegőben, így pedig pontos célzásról aligha lehetett szó.
A fegyverrel csak az április 9-én megindított offenzíva idején
békültek meg. A nevezetes akcióra 15-én került sor. Az addig
jól haladó 6. dél-afrikai gépesített hadosztály, erős német
ellenállásba ütközve megtorpant. Valamivel dél után a Monte
Sole körüli magaslatokon beásott németek ellen két brazil
raj érkezett. Először 16 db 500 literes napalmbombát zúdítottak
a kijelölt területre, majd visszafordultak és rakétákkal
szórták meg azt. A 48 rakéta robbanásától, valóságos pokollá
változtatott térségre aztán még kétszer csaptak le, és géppuskákkal
pusztították el a még fellelhető célokat. Mire a nap leszállt,
Monte Sole szövetséges kézre került. Jó megfigyelőképességüknek
volt köszönhető, hogy 19-én nem történt tragédia. Május 2-án
Vasconcellos hadnagy és Costa tisztjelölt a Brenner-hágó
környékén hajtott végre felderítést. Parancsuk szerint csak
akkor lőhettek, ha támadás éri őket. Ahogy északi irányban
elrepültek a települések felett, csodálkozva látták, hogy
az emberek fedezékbe menekülés helyett mindenütt gyülekeznek.
Alacsonyabbra ereszkedve felfedezték, hogy valamennyien fehér
kendőket lobogtatnak. Közel két órába tellett, míg elhúzott
fülketetővel útba ejtették a nagyobb városokat. Az utcák
és terek felett, mélyrepülésben elzúgva, boldogan integettek
vissza a várva várt békét köszöntőknek. A háború véget ért.
A hajózók a hadműveletek 184 napja alatt 445 bevetést teljesítettek,
de mindössze 4(!) alkalommal kísértek bombázókat. Az alacsonytámadások
során megsemmisítettek 2511 különféle célpontot és megrongáltak
közel 2000-et. Eközben öt pilótájuk halt hősi halált, balesetekben
további hárman vesztették életüket. Sebesülések vagy idegi
kimerültség miatt tízen váltak harcképtelenné. Bár 11-en
ellenséges terület felett ugrottak ki gépeikből, csak öten
estek hadifogságba. A partizánok hármat bújtattak a háború
végéig, a másik három a segítségükkel visszajutott az alakulathoz.
Az átvett 48 Thunderboltból 16 vált a légvédelemi tűz áldoztává,
további hat balesetekben semmisült meg. A megmaradt 26-ot
hazavitték magukkal Brazíliába, ahol az 50-es évekig szolgálatban
maradtak. A legendás század ma is létezik. Pilótái Northrop
F-5E Tiger típussal őrzik Rio de Janeiro, Sao Paulo és Bello
Horizonte nagyvárosokat, továbbá a hazai repülőgépipar szívét,
Sao José dos Campost. A cikk megírásához nyújtott segítségért
köszönettel tartozom Joseph Kovacs és Paulo Serra uraknak,
az EMBRAER repülőgép-gyár munkatársainak. |
|