|
TÖRTÉNETEK
A birodalom visszavág
Hitler önkéntes kamikázéi
Szerző: Horváth Zoltán
1944 tavaszán az USAAF nappali bombázó
offenzívája Németország ellen új, még pusztítóbb fázisába
lépett. A végig vadászbiztosítással berepülő kötelékek a
III. Birodalom iparának szívét vették célba. A mind nyomasztóbbá
váló amerikai légi fölény miatt azonban a Luftwaffe egyre
kevesebbet tudott tenni ellenük. A probléma hosszú távú megoldása
a Messerschmitt Me-262-es, sugárhajtású vadászgépek támadásba
küldése lett volna. Ezt a típust nagy sebessége alkalmassá
tette a vadászkíséret elkerülésére, tűzereje meg arra, hogy
súlyos veszteségeket okozzon a nehézbombázó-kötelékekben.
Addig viszont, amíg ezeket a forradalmian új vadászgépeket,
jelentős számban csatasorba állíthatták, áthidaló megoldásként
- kimondottan a bombavetők pusztítására - különleges alakulatokat
szerveztek. A "Sturmgruppékból", azaz "rohamvadász-osztályokból" végül
hármat állítottak fel, melyek pilótái önkéntesek voltak.
Az
1944-es év kezdetére a Luftwaffe legtöbb nappali vadászrepülő
alakulatát visszavonta a frontokról a hátország védelmére.
De még ez sem volt elég. A támadó amerikai kötelékek ellen
felszállók rendszeresen a kísérővadászok széles választékának,
elsöprő túlerejével találták magukat szemben. Közülük kiemelkedett
a North American P-51 Mustang típus, melyből nem csupán egyre
több állt szolgálatba, hanem ráadásul olyan teljesítménnyel
is rendelkezett, amivel leiskolázhatta bármelyik ellenfelét.
Április végére a védők helyzete annyira megromlott, hogy
Adolf Galland vezérőrnagy, a vadászrepülők tábornoka kénytelen
volt a következőket jelenteni: 1944 januárja és áprilisa
között a nappali vadászrepülő alakulatok több mint 1000 pilótát
vesztettek. Köztük legjobb század-, osztály- és ezredparancsnokainkat...
Nincs messze az az idő, mikor belátható közelségbe kerül
a fegyvernem összeomlása. A helyzetet súlyosbította, hogy
a bombatámadások hevességét legkevésbé sem csökkentették
ezek az áldozatok, hiszen a vadászok ahhoz nem lőttek le
elegendő ellenséges gépet. A körülmények gyökeresen megváltoztak
az 1943. augusztusi, Regensburg elleni támadás óta. Akkor
a Luftwaffe pilótái tisztán csak bombavetőkből álló kötelékekkel
vették fel a harcot és a vérengzésnek kizárólag az vetett
véget, hogy lőszerkészletük kifogyott. Alig egy évvel később
viszont a német vadászoknak, már ha egyáltalán sikerült eljutniuk
a négymotorosok közelébe, csak egy-két rövid rácsapásra jutott
idejük a Mustangok, Lightningek vagy Thunderboltok közbelépéséig.
A Luftwaffe a "22-es csapdájába" került. Speciális,
bombázók elhárítására alkalmas gépeik - a Messerschmitt Bf-110-ek
és Me-410-ek - gépágyúik és rakétáik révén igazán hatékonyaknak
bizonyultak. Ezek a kétmotorosok azonban viszonylag lassúak
és esetlenek voltak, amiért súlyos veszteségeket kellett
elszenvedniük a kísérettől. A gyors és jól manőverező együlésesek
- a Messerschmitt Bf-109-ek és a Focke-Wulf Fw-190-ek legújabb
változatai - legalább a túlélés esélyével tehettek próbát
a kíséret kijátszására. A bombázókig eljutva azonban egyik
típus sem rendelkezett akkora tűzerővel, amivel egy átlagos
pilóta képes lett volna négymotoros ellenfelének megsemmisítésére
a kényszerűségből, mindössze néhány másodperces rácsapások
során.
Megszületik a "faltörő kos"
A
Luftwaffe berkeiben uralkodó, "próbáljunk ki akármit" hangulatban,
az ellenséges bombázókötelékek megtizedelésére új harcászati
koncepció ötlete merült fel. Az elgondolás központi magját
egy repülőosztálynyi, vagyis mintegy 30 db, erősen felfegyverzett
Focke-Wulf Fw-190 alkotta. Az egymotorosok plusz páncélzattal
és golyóálló üveggel védett fülkéjébe önként jelentkező pilóták
kerülhettek, akiknek az ellenséges bombázó-formációk közvetlen
közelébe férkőzve kellett támadni. A "Sturmgruppe" plusz
súllyal nehézkessé tett vadászgépei azonban nem jelentettek
volna mást az amerikai kíséret pilótáinak, mint könynyű zsákmányt.
Ezért úgy tervezték, hogy egy ilyen "rohamvadász-osztályt" a
bevetésre mindig két, Messerschmitt Bf-109-ekkel felszerelt
vadászrepülő-osztály kísérjen. Nekik elsősorban az volt a
dolguk, hogy addig mindenképpen távol tartsák az amerikai
vadászokat, amíg a Focke-Wulfok lesújtanak a bombázókra.
Másodsorban várt rájuk az a feladat, hogy a kötelékek leszakadó,
megrongált gépeit elintézzék.
A Focke-Wulf Fw-190-esnek, erre az új szerepre átalakított
A-8/R8-as változata a "Sturmbock", vagyis a "faltörő
kos" nevet kapta. A módosítás egyik leglényegesebb eleme
a nagyobb űrméretű gépágyú beépítése volt. A jobb és a bal
szárny középső részénél található, MG 151-es típusú 20 mm-es
gépágyúkat váltotta fel két, Rheinmetall Borsig MK 108-as,
30 mm-es fegyver. Ezek tűzgyorsasága 600 lövés/perc volt.
A tapasztalatok szerint az 51 dkg-os lövedékekkel már három
találat is elegendőnek bizonyult bármelyik négymotoros harcképtelenné
tételéhez. Az MK 108-asok csövenkénti 55 db-os lőszer-javadalmazása
öt másodperces, folyamatos tüzelést tett lehetővé. A lövedékek
alacsony torkolati sebessége miatt azonban nagy távolságra
nem lehetett hatékony tűzcsapást mérni. Ezért az új taktika
új fegyvere azt követelte a német pilótáktól, hogy lövés
előtt 200 m-nél is jobban közelítsék meg a kiszemelt bombavetőt.
A cél felé tartó faltörő kosokban ülőknek dacolniuk kellett
a négymotorosok lövészeinek kereszttüzével. A támadás sikeres
véghezvitele érdekében a módosított Fw-190-ek kétszer akkora
súlyú páncélzatot kaptak, mint az átlagos vadászgépek. A
nehezebb fegyverzet és páncélzat, amely mintegy 200 kg-mal
megnövelte e gépek tömegét, jelentősen csökkentette manőverező-
és emelkedő képességüket, továbbá - legkevesebb 60 km/h-val
- a sebességüket.
A rettenthetetlenek
A
Sturmgruppék a Luftwaffe elitjének számítottak. Mielőtt az
önként jelentkezőt felvették volna soraikba, az illetőnek
egy nyilatkozat aláírásával fogadalmat kellett tennie arra,
hogy a támadást a megpillantott nehézbombázók ellen mindenképpen
véghezviszi, azt a lehető legkisebb távolságból hajtja végre,
és ha a tüzelés eredménytelennek mutatkozna, akkor célpontját
nekirepüléssel semmisíti meg. Ha valaki mégsem ekképpen és
az ugyanilyen tartalmú, ünnepélyes esküben foglaltak szerint
cselekedett volna, az gyávaság vádjával egykettőre hadbíróság
elé került. Ott pedig ilyen esetben csak egyféle ítéletet
szabtak ki: a halált. Az igazsághoz tartozik, hogy senkire
sem kényszerítették rá a nyilatkozat aláírását. Akik erre
a legelején nem voltak hajlandóak, azokat egyszerűen kihagyták
a számításból.
A háborúnak ebben a szakaszában az amerikai bombázó-oszlopok
hossza már meghaladta a 150 km-t is. Általában az élen haladó
köteléket védte nagyon erős kíséret. A formációban hátrébb
levőket a két oldalon fel-alá cirkáló vadászrepülő-alakulatok
biztosították. A német haditerv éppen ezért a rohamvadászokat
a hatalmas kötelékek közepe felé utasította, ahol a védelem
rendszerint a leggyengébb volt. A korábbi taktika szerint
a német vadászok szemből, géppárban vagy négygépes rajokban
csaptak le és főként az élen haladókat pécézték ki. A pilóták
maguk választották ki célpontjukat, döntötték el, mikor nyitnak
tüzet, és mikor szakítják meg a támadást. A rohamvadászok
gyökeresen más, sokkalta merevebb taktikát követtek. Legtöbbször
kilencgépes, század-ék alakzatokban indultak támadásba. A "V" csúcsán
repült a parancsnok, a többiek tőle jobbra és balra - néhány
méteres térközzel - lépcsőzve követték. A következő századok,
kis távközökkel szorosan a nyomukban haladtak. Az osztályparancsnok
vezetésével hátulról közelítették meg a kiszemelt köteléket.
Néhanapján homloktámadást is végrehajtottak, de ez nem volt
népszerű a pilóták körében. A nagy közeledési sebesség miatt
ugyanis csak a vezérnek és a nyílhegy alakzat két szélén
repülő pilótáknak volt igazán lehetőségük és idejük a pontos
célzáshoz szükséges manőverezésre. A többiek a szoros kötelék
belsejében már annak is örülhettek, ha ilyenkor nem ütköztek
egymásba. Ha pedig sikerült eltalálniuk egy-egy bombázó szárnyvégét,
azt külön szerencsének tekintették. A "Sturmstaffel",
vagyis a rohamvadász-század pilótái különben addig támadtak
újból és újból, amíg a 30 mm-es gépágyúk lőszerkészlete ki
nem fogyott. Akkor, a köteléket tartva megszakították az
akciót és igyekeztek elpárologni. A Sturmgruppe támadás lényege
ugyanis a rövid, de nagyon kemény csapás volt, melyet három
százada egyetlen, zárt és lépcsőzött bombázó harci kötelékre,
egy úgynevezett "Combat Box"-ra koncentrálva hajtott
végre. Befejezésül a Focke-Wulfokat biztosító Messerschmittek
is meredek zuhanásban hagyták el a "tetthelyet".
Ilyenkor valamenynyien abban bizakodtak, hogy mire a bosszúszomjas
amerikai vadászok befutnak, sikerül egérutat nyerniük. Összegezve
a Sturmgruppék három dologban is különböztek más Luftwaffe
alakulatoktól: a repülőgéptől, amit használtak; a taktikától,
amit alkalmaztak és a repülőgép-vezetők hozzáállástól, akik
ott szolgáltak. Az első rohamvadászokat a 3., Udet nevét
viselő vadászezredhez vezényelték. 68 önkéntesből náluk alakult
meg 1944 májusában három századdal a IV. repülőosztály. Pilótái
pedig, az új feladatkör szerint, azonnal intenzív gyakorolásba
kezdtek. Miután megfelelő darabszámú, módosított Focke-Wulf
Fw-190-es állt rendelkezésre, a 4. és a 300. vadászezredek
kötelékében is létrehozták a rohamvadász-osztályokat.
Hatásos bemutatkozás
Az
új taktika első, nagyszabású alkalmazására július 7-én került
sor. A rohamvadászok a Lipcse környékének ipari célpontjait
támadó, 1129 db B-17-esből és B-24-esből álló, hatalmas kötelék
egyik alakulatát vették célba. A németeket Walther Dahl őrnagy
vezette. Az ász a háború végéig 128 igazolt légi győzelmet
ért el és áldozatai között 36 db négymotoros gép is akadt.
A nehézbombázókra támadó formáció összesen 93 együlésest
számlált. Ebben a rohamvadász-osztályon kívül két biztosító
Messerschmitt Bf-109-es osztály is repült. A vadászirányító
utasításait követve Dahl megpillantotta a négymotorosok fenyegető
oszlopát. Az őrnagy a középtájon haladó 14. bombázóezred
Liberator kötelékét szemelte ki. Mustangoknak vagy Thunderboltoknak
nyoma sem volt a környéken, ezért nyugodtan parancsot adhatott
a támadásra. Az újmódi taktika szellemében a rohamvadászok
hátulról közelítettek. Századaik közben felvették a "V" alakzatot.
Míg utolérték a hasas teheneknek is csúfolt bombavetőket,
a pilótáknak bőven volt idejük rá, hogy célpontjaikat kiválasszák
közülük. A vadászgépekre elkeseredett golyózáport zúdítottak
a Liberatorok géppuskásai. A németek azonban, farkasszemet
nézve az 1200 m-es hatásos lőtávolságú, 12,7 mm-es Browningok
torkolattüzével, tántoríthatatlanul közeledtek. A nyomjelzők
ijesztő tűzijátékának dacára a pilóták, híven esküjükhöz
és engedelmeskedve a szigorú parancsnak, fogukat összeszorítva
tartották az irányt. Walther Hagenah hadnagy az ezred egyik
rohamvadásza volt: Mindennél fontosabb volt, hogy a bombázók
közvetlen közelébe férkőzzünk. Úgy törtünk előre, mint Nagy
Frigyes gyalogosai, akik csak akkor nyithattak tüzet, mikor
már látták az ellenséges katonák szemefehérjét. Az extra
páncélzat megfelelő védelmet biztosított, mert csak néhány
gép gyulladt ki a pergőtűztől. A faltörő kosok végül az előírt,
200 m-en belüli lőtávolságba manővereztek. A századparancsnokok
vezényszavára kezdődött meg a tüzelés. Olyan közelről szinte
lehetetlen volt mellélőni. A gépekbe becsapódó 30 mm-es gránátok
robbanásaitól a B-24-ek zárt alakzata másodpercek alatt felbomlott.
Aznap a 2. bombázóhadosztály állományából 28 Liberator semmisült
meg. A legtöbbet, összesen éppen egy tucatnyit, a 492. bombázóosztály
vesztette el. A lelőtt gépek nagy részét a Sturmgruppe pilótáinak
igazolták. Hagenah hadnagynak egy B-24 lelövését ismerték
el. A rohamvadászok közül kilencet szedtek le a bombázók
lövészei, három Focke-Wulf pedig a kényszerleszállások során
tört össze. A megsemmisült gépekben öt német pilóta lelte
halálát. A korábbiakhoz hasonlítva ezt a veszteséget elviselhetőnek
minősítették, ezért a Luftwaffe vadászrepülő-parancsnoksága
bátran jelenthette, hogy hónapok óta nem zárt ilyen eredményes
napot. A taktika bevált és a rohamvadászok július 18-án és
20-án, valamint augusztus 3-án is súlyos vámot szedtek. Hagenah
nemcsak hogy mindegyik támadásban részt vett, hanem mindhárom
alkalmával egy-egy újabb lelövéssel is gyarapította trófeái
számát.
Hitler "kamikázéi"
A
Sturmgruppék pilótái, aláírt nyilatkozatuk szerint hajlandóak
voltak arra, hogy akár nekirepüléssel is elpusztítsanak bombázókat
abban az esetben, ha más módon ezt már nem tudják elérni.
Az ilyesféle támadás sikere érdekében a gépek egy részén
a szárnyak belépőélét is páncélozták. Csakhogy azok a pilóták,
akik Focke-Wulfjaikkal lőhelyzetbe kerültek, azok - a nagy
kaliberű gépágyúknak köszönhetően - többnyire lelövést is
elkönyvelhettek. Emiatt aztán a hírhedt, önfeláldozó manőverhez
csak elvétve nyúltak. Akik mégis rákényszerültek, azoknak
több mint fele, ejtőernyővel leereszkedve, komolyabb sérülések
nélkül megúszta az összeütközést. Július 20-án a 91. bombázóosztály
B-17 repülő erődjei az egyik Lipcse környéki repteret támadták,
ahova a felderítés szerint Messerschmitt Me-262-es sugárhajtású
vadászgépek települtek. Ahogy a kötelék támadóalakzatba fejlődött,
a 401. század került a magasságban lépcsőzött formációban
hátulra és legalulra, vagyis az egész kötelék legsebezhetőbb
részére. Az egyik lövész így írta le, ami aztán történt:
Gépünk, a "Peacemaker" pilótája az egymásköztin
szólt, hogy megpillantotta a messzeségben a célpontot. Ekkor
mögöttünk Focke-Wulfok tűntek elő a semmiből. A század parancsnokának
kissé előbbre haladó gépébe, szárnyvégtől szárnyvégig, gránátok
csapódtak. A lángba borult B-17-es lelassulva a hátára fordult
és zuhantában kis híján nekünk ütközött, végül tűzcsóvát
húzva eltűnt a mélyben. Gépünk szárnyát ekkor érték azok
a gránátok, melyeket alig 100 m-ről zúdított ránk egy másik
Fritz. Gépágyúi vakítóan villogtak, aztán, egy másodperc
múlva, vagy sorozata, vagy bal szárnya eltalálta oldalkormányunkat.
Erődünk megremegett, de képes volt tovább repülni. A német
gép viszont orsózva kezdett zuhanni. Pilótája végül ejtőernyővel
menekült ki az irányíthatatlan Focke-Wulfból. Repülő erődünk
szárnyából jól láthatóan szivárgott az üzemanyag. A kisebb
fogyasztás érdekében vissza kellett venni a gázból, emiatt
viszont leszakadtunk a köteléktől. Mire a Csatorna közelébe
értünk, minden felesleges súlyt jelentő fegyvertől és felszerelési
tárgytól megszabadultunk. A bombázótiszt még a 10 kg-os célzókészüléket
is kihajította. Hála az égnek, útközben találkoztunk a 361.
vadászosztály Mustangjaival, akik egészen Bassingbourne-ig
kísértek. A szerencsés leszállás után kiderült, hogy a századból
nyolc gép veszett oda. A tudatos nekirepülést vállalók közül
Heinz Papenburg nem volt éppen szerencsés. A tizedes a 4.
vadászezred rohamvadász-osztályában szolgált. Az augusztus
27-i bevetés döntő pillanatában gépágyúim csütörtököt mondtak.
Sebességtöbbletemnek köszönhetően játszva utolértem az alig
300 km/h-val cammogó, legalább három tonna bombával megtömött
Liberatort. Farokrészét vettem célba. A kormányfelületek
végzetes sérüléseket szenvedtek. Az ütközéstől azonban nemcsak
gépem légcsavarja rongálódott meg, hanem leszakadt jobb szárnya
is. A veszettül pörgő madárból sikerült kiugranom, a következő
minutumban azonban mindkét lábamat eltörte valamelyik vezérsík.
A földet érés borzalmas kínjairól inkább nem beszélnék.
Az amerikaiak ellenintézkedésül a kíséretbe a vadászkötelékek
dupláját, néha háromszorosát küldték, melyek zömének feladata
a bombázóoszlopok szárnyainak őrzése volt. A vezérkar elképzelései
szerint ezek, a támadó német századok szétszórásával elejét
tudják majd venni annak, hogy az ellenség egy pontra koncentrált,
megsemmisítő csapást mérjen. A Sturmgruppe szétugrasztott
gépeinek ugyanis, nyakukon az amerikai vadászokkal, nem lenne
módjuk arra, hogy összezárkózzanak, és újra támadásba lendüljenek.
Ezért inkább feladják tervüket és szépen odébbállnak. A 8.
légi hadseregnél bevezetett, megelőző taktika egészében véve
beváltotta ezeket a reményeket. Időről időre azonban mégis
akadt olyan Sturmgruppe, mely sikeresen eljutva a bombázókig
nagy pusztítást vitt végbe soraikban.
A 445. bombázóosztály leggyászosabb napja
Az
amerikai légi hadviselés történetében - sem addig, sem azóta
- nem akadt másik olyan repülőosztály, ami egyetlen bevetés
során ilyen példátlanul súlyos veszteséget szenvedett volna
el. Pedig az a tragikus végű szeptember 27-e is a megszokott
módon indult. Az 1. és 3. bombázó-hadosztályok összesen 877
db B-17 Flying Fortresse számára Köln, Ludwigshaven és Mainz
térségében olajfinomítók, műbenzin gyárak és gépjavító központok
megtámadását adták parancsba. A 2. bombázóhadosztály Liberatorokkal
repülő alakulatai rövid pihenőből tértek vissza a háború
poklába. 315 db B-24-üknek, "bemelegítésül" a közép-németországi
Kasselben működő Henschel motor- és gépgyár jutott célpontnak,
mely a harkocsi-gyártás egyik fellegvárának számított. A
pirkadat borult égbolttal köszöntötte a támadásra készülődőket.
A felhőzet kiadós esőt ígért, de a bombázóosztályoknál a
tervek szerint folyt a hétköznapi munka. A 445. osztály négy
százada - a 700., a 701., a 702. és a 703. - összesen 39
Liberatorral gurult a felszállópálya felé. Az egyik gép az
alig derengő fényben azonban leszaladt a betonról és defektet
kapott. A benne ülő tízfős személyzet nem is sejtette, milyen
jól járt, hogy már akkor kimaradt az aznapi "mókából".
A többi, egymás mögé felsorakozott négymotorosban a hajózók
mind türelmetlenebbül várták a kedvezőtlen időjárás miatt
egyre késlekedő zöld jelzést. Mikor végre megkapták, beszúrták
a gázt és a B-24-ek félpercenként dübörögtek végig a futópályán.
Egyik óriást a másik után nyelte el a napkelte előtti szürkeség.
Nehézkesen emelkedtek fel 4500 m-re, ahol ragyogó napsütésben
kezdtek gyülekezni. A kijelölt légterekben már ott körözgettek
a "zebrák". Így nevezték azokat a tarkára festett,
fegyverzet nélküli, kiérdemesült bombavetőket, melyek az
alakulatok útnak indulása előtt a formációk összeállását
segítették. Legénységeik szabályos időközönként, meghatározott
színű jelzőrakéták kilövésével is felhívták magukra a hozzájuk
tartozó kötelékek figyelmét. A 445-ösök, a zöld-vörös rakétákat
látva, egymás után fejlődtek alakzatba az egyik mögött. A
távolban keringő többi zebra zöld-zöld, vörös-zöld és vörös-vörös
jelzésekkel gyűjtötte maga köré a másik osztályok Liberatorait.
Az előírásos alakzatba, vagyis két Combat Boxba rendeződött
osztály a 2. ezred élén lévő pozíciót foglalta el. Ezredük
végül a 2. hadosztály közel 100 km hosszúra nyúlt oszlopának
közepére került. Mire a Kassel felé tartók átrepülték a holland
partokat, műszaki okokból néhány gépük visszafordulni kényszerült.
A 445. osztályból emiatt három, szerencsésnek mondható B-24-es
tért haza. Az odaút nagyobbik része eseménytelenül telt el.
Carrow főhadnagy és személyzete a "Patches" fedélzetén
21. bevetését teljesítette. Nem sokat beszélgettünk. Leginkább
arra gondoltunk, hogy már csak négy alkalmat kell átvészelni,
aztán hazamehetünk. Időnként hallottuk vadászaink karattyolását,
akik, valahol elöl, németekkel viaskodtak. Közelségük megnyugtatott
mindenkit.
A végzetes tévedés
Collar hadnagy volt a 702. század egyik bombázótisztje.
Aznap már a 28. küldetésemet teljesítettem. Szabadságra készülődtem,
de az utolsó pillanatban mégis be kellet ugranom, mert a
Shaen hadnagy gépére beosztott fickó nem jött vissza az eltávozásról.
A rárepülés kezdőpontjától még elég messze jártunk, de azt
észrevettük, hogy a fél-hátszél keletre sodort, ezért hamarosan
helyesbíteni kellett volna az irányon. A vezérgép azonban,
melyet McCoy őrnagy, az osztály parancsnoka vezetett, ehelyett
hirtelen élesen balra fordult. Természetes, hogy minden 445-ös
követte. Navigátorunk rögtön felkiáltott: "Ezek aztán
jól elcseszték! Még nem kellett volna fordulni!" Mire
a vezérgépben rájöttek hibájukra, úgy vélhették, már késő
visszafordulni. Szerintem ugyan egy nagy ívű, 360 fokos fordulót
követően a többi, helyes irányon tovább haladó osztály nyomába
eredhettünk volna, de a parancsnok máshogy döntött. Tovább
repült a keletebbre vezető kurzuson, mely másodlagos célpontunk,
a Kasseltől 40 km-re fekvő Göttingen felé mutatott. Baj nélkül
odaértünk, de a város vastag felhőzetbe burkolózott. Ezért,
3/4 10-kor, a vezérgép térképező radarja szerint oldottuk
a rakományt. Valami nem stimmelt, mert a rendező-pályaudvar
helyett minden bombánk a város előtti nyílt térségre záporozott.
Az igazi baj nem is ez volt, hanem az, hogy közben elvesztettük
vadászkíséretünket. Tetejébe akkor a vezér újabb, még érthetetlenebb
döntést hozott. Ahelyett, hogy toronyiránt húztunk volna
Anglia felé, ő inkább az eredeti repülési terv szerinti hazavezető
útvonalra akart visszatérni. Ezért Göttingent elhagyva délnek
fordultunk, hogy majd, 80 km-es repülést követően, nyugatnak
vegyük az irány. Kötelékünk Koblenznél keresztezte volna
a Rajnát, hogy előbb a felszabadított francia területek,
aztán végül Anglia felé repüljön. Mire a németországi szakasz
kisebbik részét megtettük, a hadosztálytól már jó 120 km-rel
lemaradtunk. Védtelenül bóklásztunk az ellenség légterében!
A 445-ösök útja Eisenachtól pár km-re vitt el, melynek közelében
a rohamvadász-osztályok is állomásoztak. A 3., a 4. és a
300. ezredek Sturmgruppéi, öszszesen mintegy száz géppel,
már a levegőben voltak. Védelmüket a 4. ezred I. és III., valamint
a 300. ezred I. osztályainak Messerschmitt 109-eseire bízták:
Az összesen több mint 200 egymotorost Döberitzből, az 1.
vadászrepülő-hadosztály főhadiszállásáról irányították. Az
ügyeletes parancsnok legnagyobb bosszúságára a kötelékek
9 óra 54-ig nem találták meg a bombázókat. Aztán észrevették
a szorosan összezárkózott formációt és a Sturmgruppék, 10
óra 3 perckor támadásba lendültek.
A mészárlás
Hátulról
lecsapó három hullámuk heves gépágyú és géppuskatűzzel árasztotta
el az eltévedt 445. osztály Liberatorait. Pouliot hadnagy
a 703. század egyik másodpilótája volt, akinek gépe a kötelékben
alacsonyan, baloldalt repült. Előttem az egyik gép faroklövésze
váratlanul tüzet nyitott valamire. Aztán fehér füstcsíkokat
vettem észre, melyek valósággal beszőtték az egész köteléket.
Rögtön rájöttem, hogy ellenséges vadászgépek támadtak hátba
bennünket. A koncentrált tűzbe került, sérülékeny négymotorosoknak
szinte esélyük sem volt rá, hogy átvészeljék ezt a golyózáport.
A Luftwaffe mindenre elszánt pilótái már az első három percben
22 Liberatort lőttek le. A következő három perc alatt pedig
még újabb hármat gyújtottak fel. Az első roham alatt Romm
százados, a 3. ezred IV. osztályából egymaga három lelövést
ért el. Schröeder őrmester, a 300. ezred rohamvadásza szintén
eredményes volt. Ahogy szoros kötelékben közeledtünk a bombázókhoz
egyik a másik után borult lángba, sőt néhány szét is robbant.
Mindez az előttünk támadók munkáját dicsérte. Nemsokára aztán
mi jöttünk. Századparancsnokom és én új, giroszkópos célzókészüléket
kaptunk. Ennek segítségével másodpercek alatt két Liberátorral
is végeztem. Az első élesen kifordult aztán meredeken, szinte
fejest ugorva zuhant alá. A mellette repülő másik bal motorjai
már füstöltek az előzőleg bekapott találatoktól. Egyetlen
rövid sorozat elég volt hozzá, hogy mindkettő tűzbe is boruljon.
A gyors siker annyira meglepett, hogy mellé zárkózva bámulni
kezdtem utolsó másodperceit. A hátracsapó lángnyelvek olyan
hatalmasak voltak, hogy a magassági kormányt nyaldosták.
A sérült behemót esetlenül a hátára fordult, aztán, üstökösként
zuhanva pusztult el. A megtámadottak kétségbeesve kértek
segítséget. A 3. hadosztályt biztosító két Mustang osztály
130 km-re tőlük, Frankfurt közelében járt. Az 1. hadosztályt
védelmező 361. vadászosztály zöme, közel 70 km-ről robogott
megsegítésükre. Hat értékes perc telt el, mire elérték a
megtizedelt 445-ösöket. Mikorra pedig a másik két osztálytól
is befutottak a P-51-ek, az ellenség már rég visszavonult.
A 361-esek aznapi 18 légi győzelmük felét ekkor aratták.
Közben a Liberatorokban tovább harcoltak az életükért. Az
ég zsúfolva volt robbanó-lövedékekkel, felgyújtott vagy darabokra
szakadó gépekkel. A megmenekültek később legalább 150-re
tették a támadó német vadászok számát, melyek könnyedén hatoltak
keresztül a négy század foghíjas védelmén. Néhány amerikainak
úgy tűnt, mintha az egész Luftwaffe a nyakukba szakadt volna.
A köteléket vezető 700. század kilenc géppel kelt útra, de
közülük egy sem tért vissza Angliába. Az egyik pilóta, Bruce
hadnagy elképedve írta később: Hihetetlenül sok német gép
támadta alakulatunkat. Szoros kötelékekben, hátulról, alulról
jöttek. Pokoli tűzzel árasztottak el bennünket. Hogy minél
tovább tüzelhessenek, kiengedett futókkal közelítettek. Némelyik,
miközben lőtt, egészen az átesésig húzta Focke-Wulfját. Egyszerre
hét gépet láttam lezuhanni. Amelyik négy lángolt, az volt
a miénk. A másik háromról igen hamar kiderült, hogy az övéké
és csak sebességet gyűjtenek az újabb támadáshoz. Saját vadászaink
meg az ördög tudja, merre tekeregtek. A hadnagy egyedüliként
élte túl gépe megtámadását. Mielőtt a "Bonnie Vee" felrobbant
volna, a pilóta döbbenten nézett körül B-24-ében: Két motorunk
égett és a törzs belseje leginkább egy mészárszékhez volt
hasonlatos. A géppuskások egy darabig hősiesen viszonozták
a tüzet, de akkorra már - vagy holtan, vagy sebesülten -
mindahányan a padlón hevertek. Éreztem, hogy már nem bírom
sokáig levegőben tartani a rázkódó gépet. Mivel mindkét kezemmel
birkóznom kellett a kormánnyal, szóltam másodpilótámnak,
hogy kösse ki hevederjeimet. Miután megtette, felegyenesedett
és egy 30 mm-es gránát szó szerint kettévágta. Az iszonyú
látvány okozta sokkból még fel sem ocsúdtam, mikor jobb szárnyba
belerohant egy Focke-Wulf. A német gépet kettészelte az ütközés.
A következő pillanatban pedig felrobbant a bal szárny. Ha
jól emlékszem 6000 m-en repültünk. Mikor magamhoz tértem,
szabadon zuhantam. Megrántottam a kioldózsinórt. Az ernyő
kinyílásakor minden porcikámat borzalmas fájdalom járta át,
ami nem is csoda, mert megrepedt a csigolyám, eltört a medencecsontom
és a bal vállam helyén undorító, véres masszát tapintottam.
Csúnyán összetörve került hadifogoly-táborba, de legalább
túlélte. Nem úgy századának kilenc hajózója, akik a Koblenztől
20 km-re, északkeletre fekvő Nentershausen környékén értek
földet. A felheccelt parasztok hajtóvadászatot rendeztek
utánuk, melynek során egyenként végeztek velük.
A tibenhami támaszpont étkezdéjében 27-én este 236 szék
maradt üresen. Tulajdonosaik közül 117-en haltak repülőhalált,
a többiek hadifogságba estek. A 445. osztály 30 db-os gépveszteségéből
öt Liberator akkor vált ronccsá, mikor a visszaúton angol
földön kényszerleszállást hajtottak végre. A hazavergődött
öt B-24-ben sem volt sok köszönet, mert annyira megrongálódtak,
hogy a szerelők csak egyet tudtak összefoltozni a következő
napra. A cél akkor is Kassel volt. A bevetésre a 445. osztály
mindössze egyetlen századnyi erőt tudott küldeni. Azt is
csak úgy, hogy az ezredtől minden utánpótlásként beérkezett
hajózót és gépet hozzájuk vezényeltek. A sors iróniája, hogy
a küldetésből az így összekapart tíz gép veszteség nélkül
tért vissza.
A Sturmgruppék végnapjai
November
22-én a három rohamvadász-osztályból kettő indított támadást,
ám ezúttal egymástól függetlenül. A 3. vadászezred 39 gépe
a 91. bombázóosztály kötelékeire csapott le. Eredményük 13
repülő erőd elpusztítása volt, amiből kettőt nekirepüléssel
értek el. Ugyanaznap, valamivel később a 4. vadászezred 22
Sturmbockja a 457. bombázóosztálylyal ütközött meg. Az alsó
és a vezérkötelékből egy perc alatt kilenc B-17-et lőttek
ki. A kísérő vadászok mindkét esetben túl későn értek a helyszínre
ahhoz, hogy elejét vegyék a pusztításnak. Ahhoz viszont éppen
időben érkeztek, hogy véres bosszút álljanak. A két támadásban "érdekelt" 61
Focke-Wulfból 31-et szedtek le. A gépekben 17 német pilóta
lelte halálát, hét pedig megsebesült. A rákövetkező hetekben
az üzemanyaghiány, melyet a német olajfinomítók elleni sikeres
támadások okoztak, megakadályozta a Luftwaffét abban, hogy
mindezért visszafizessen. A rohamvadász-osztályok akciói
közötti kényszerszünetek hossza egyre nőtt és nőtt. Utolsó,
említésre méltó bevetésükre 1945. január 14-én került sor.
A 300. vadászezred heves támadást intézett a 390. bombázóosztály
ellen. A légi összecsapás során egy század mind a nyolc B-17-ét
sikerült megsemmisíteniük. Az ár öt pilótájuk halála és kettő
megsebesülése volt. Habár 1944 második felében a Sturmgruppék
alkalmanként látványos sikereket értek el egy-egy bombázóalakulat
ellen, mindez csak csepp volt a tengerben. A bíztató kezdetet
követően ugyanis hadműveleteik egyre nehezebben lettek végrehajthatók,
és mind több áldozatot követeltek tőlük emberben, gépben
egyaránt. Hiába kapott az eltökélt személyi állomány a bombázók
pusztítására tényleg kitűnő gépeket, egyszerűen képtelenség
volt érzékelhető eredményt kicsikarniuk azzal az elsöprő
légi fölénnyel szemben, amivel az USAAF az európai hadszíntéren
akkoriban rendelkezett. |
|