FELADATOK
- A 4. feladathoz kapcsolódó cikk
AZ AMERIKAI SZEZON
Magyarország bombázása 1944 nyarán
Szerző: Sisa András
Bár a magyar politikai és katonai vezetés már 1941.
április 11-én a hadbalépés mellett döntött - sőt, nehezen
magyarázható módon a Bárdossy-kormány december 12-én hadat
üzent a távoli Egyesült Államoknak is - a háború okozta
hátrányok évekig alig voltak érezhetők. A kezdeti német
hadisikerek, a frontok előretörésének hírei és a magyar
honvédség részvétele a hadműveletekben nem eredményezett
háborúellenes légkört a hátországban. A hadban állás az
ország lakosai számára nem éreztette hatását a közlekedésben,
a fogyasztásban és a hétköznapi életben. Tovább folyt a
kulturális élet, és a háború szenvedéseiből az átlagpolgár
legfeljebb a filmhíradókból és az újságokból értesült.
A háború azonban már a doni katasztrófától egyre kézzelfoghatóbban
jelen volt, majd a német megszállással a hátországot is
megérintette. Az ország területét érintő tényleges és rendszeres
hadműveletekre azonban 1944 nyaráig várni kellett. Ekkor
ugyan még ellenséges csapatok nem léptek az ország területére,
azonban a szövetséges légierő gépei gyakran látott hívatlan
vendégek lettek a magyar égbolton...
A
Magyar Királyság szövetségesek általi bombázásának kezdete
a nyugati front megnyitását előkészítő légi hadműveletekre
vezethető vissza. Németország - és szövetségesei - kibombázása
a háborúból, hadiiparának és a hadi szükségleteket kielégítő
üzemeknek a megsemmisítése vált az angolszász hadvezetés
céljává. Ezen hadműveletek közé tartozott már az 1944. április
1-ig tartó Operation Argument, majd e fő célkitűzéshez kapcsolódott
a Frantic Joe hadművelet is. Ezen légi hadműveletek és a
tervezett partraszállás összehangolására az európai és földközi-tengeri
térségben települő amerikai légi hadseregeket, valamint a
RAF Bombázó Parancsnokságát 1944. április 14-től a szövetséges
haderők főparancsnokának, Dwight D. Eisenhower tábornoknak
rendelték alá.
A Frantic hadműveletek célja az angliai, az észak-afrikai
és a szovjet repülőterek igénybevételével a bombázók veszteségeinek
csökkentése, valamint az ellenséges légtérben való tartózkodás
idejének rövidebbé tétele volt. Az ingabombázás keretében
az angol szigetországi repülőterek és Észak-Afrika, illetőleg
- a magyar hadműveleti terület vonatkozásában - az olaszországi
repülőterek és a Szovjetunió között "közlekedtek" a
bombázókötelékek és kísérővadászaik, amelyek rakományuktól
megszabadulva megspórolták a visszaút veszélyeit. Poltava,
Pirjatyin és Mirgorod települések szovjet repülőterein a
kitelepült saját kiszolgáló-személyzet a gépeket ismételten
felkészítette a bevetésekre, amelyek így a visszaúton ismét
pusztíthatták a kijelölt célpontokat. Az ellenséges légtérben
való rövidebb tartózkodás kétségtelen előnnyel járt a repülőszemélyzetek
pszichikai terhelésének csökkentése, a rövidebb bevetési
idő, valamint a visszaút ismételt kihasználása által.
A
Magyarország elleni légitámadásokat a 8. AAF (Army Air Force
- Légihadsereg) és a 15. AAF egységei hajtották végre több
száz repülőgépből - köztük átlagosan kb. 500 bombázóval és
200 vadásszal - álló támadó kötelékek által. A bombázókat
a támadás egésze alatt folyamatosan vadászkíséret biztosította.
Ez alól kivételt jelentettek a RAF éjszakai bombázásai és
folyami aknatelepítései, amelyek vadászkíséret nélkül, 50-100
repülőgéppel zajlottak.
A támadó gépek zöme a B-24 Liberator és a B-17 Flying Fortress
négymotoros nehézbombázók különböző alváltozataiból került
ki. Öszszetételükben a Liberator dominált: kb. 80- 20% volt
a B-24 és a B-17 közötti megoszlási arány. Mindkét bombázótípusnak
szinte körkörös védelmet biztosított a 8-13 darab .50 Cal.
űrméretű géppuska, azonban a részben páncélozott B-17-es
sérülésállóbbnak bizonyult. A Liberatorok gyakori kigyulladásuk
miatt olyan sérülés után is megsemmisültek, amelyekkel a
B-17-es még hazarepült. A Flying Fortress azonban lassúbb
volt, és kisebb szolgálati csúcsmagassággal rendelkezett.
A B-17-es futóműve lehetővé tette a füves repülőtereken történő
üzemeltetést - szemben a B-24-essel - ezért a Frantic hadműveletek
keretében is főleg ezek a típusok repültek át szovjet repülőterekre.
A
amerikai védővadászok közül a P-47 Thunderbolt 1944 júniusára
már csak elvétve fordult elő a magyar légtérben. A támadó
kötelékeket főleg a P-38 Lighting és a P-51 Mustang különböző
alváltozatai biztosították. A három típus közül egyértelműen
csak a Mustang volt jobb az ellenük bevetett német és magyar
típusoknál, mind repülési jellemzőit, mind fegyverei hatékonyságát
tekintve. Mindhárom vadásztípusból azonban egy időben jelentős
mennyiség volt jelen a légtérben, a többszörös túlerő és
az ebből adódó magabiztosság megnehezítette az ellenük való
eredményes harcot.
A magyar légteret 1944 júniusától gyakorlatilag a háború
végéig a Luftwaffe 8. Jagddivisionja, valamint a magyar 101.
vadászrepülő osztály repülőgépei védték. A vadászvédelem
azonban a legideálisabb esetekben is maximum 200 repülőgépet
küldhetett a támadók ellen, amely elégtelen mennyiségnek
bizonyult. A háború folyamán a magyar vadászokat a veszprémi
Szikla Központ, a németeket a Bécs központú vadászirányítás
vezette az ellenséges kötelékekre, amelyek a légvédelmi figyelőszolgálatoktól,
majd gyakorlatilag az egész ország légterét lefedő német
radarhálózattól kapták az adatokat. Gyakori és visszatérő
problémaként jelentkezett azonban, hogy a magyar és a német
vadászirányítás között nem volt megfelelő a kommunikáció,
és az egyébként is kisszámú vadászt nem tudták koncentráltan
alkalmazni.
Erre az időszakra már Luftwaffe jelentős mennyiségi hátrányban
volt a szövetséges légierők gépeihez viszonyítva, valamint
a krónikus üzemanyaghiány, illetve a képzett pilóták rohamos
fogyása egyre kilátástalanabbá tette a légtér védelmét.
A
német vadásztípusok legtöbbje nem nehézbombázók, hanem a
hasonló jellegű/méretű ellenséges vadászok elleni harcra
készült, a bombázók elleni optimális tűzcsapáshoz vagy nem
volt megfelelő a fegyverzetük, vagy azok pótlólagos felszerelése
a gépek repülési jellemzőit rontották le. A háború alatt
folyamatosan fejlesztett típusok (Me-109, FW-190) 1944 közepére
elérték lehetséges műszaki továbbfejlesztésük felső határát,
az új típusok (pl. Me-262, FW-190D) pedig nem álltak kellő
számban rendelkezésre. A védővadászok állandó és nagyszámú
jelenléte miatt a bombázók ellen egyébként hatékony rombolók
bevetése pedig óriási veszteségekkel járt.
Összegezve elmondható, hogy a Magyarországot ért légitámadások
idejére a vadászelhárítás érdemben nem tudta befolyásolni
a szövetségesek által kijelölt célpontok támadását, zavarni
is csupán jelentéktelen mértékben voltak képesek a bombázókat.
Maguk a támadók is jobban tartottak a légvédelmi tüzérségtől,
mint az ellenséges vadászoktól. A legjobb esetben is maximum
200 darab vadászrepülő sem a védendő objektumok, sem az ország
akkori kb. 175.000 km2-nyi területét nem tudta hatékonyan
védeni. A károkat csökkenthették, de a pusztítást megakadályozni
nem tudták.
1944.
június 2-ára virradóra a Frantic Joe hadművelet keretében
érte az első jelentősebb légitámadás Magyarországot: a vasúti
közlekedés - mint a csapatok átcsoportosításának kulcsa -
rombolása kapcsán. A Frantic hadművelet első éjszakáján a
Royal Air Force Wellingtonjai és Liberatorai a szolnoki pályaudvart
támadták, azonban a téves célmegjelölés miatt csak néhány
gép szórta bombáit a célpontra, így annak pályaudvara a Magyarországot
ért első támadást sértetlenül átvészelte. A légitámadás június
2-án nappal is folytatódott. A 15. AAF 5. Wing-ének 130 db
B-17-ese a 325. Fighter Group 70 db P-51-es kíséretében Debrecen
vasúti csomópontjainak megsemmisítésére indult az olaszországi
Foggia környéki repülőterekről felszállva. Ezzel a támadással
egyidejűleg a 49. Wing a szolnoki a 304. Wing a miskolci
és a szegedi az 5. Wing a nagyváradi az 55. Wing a kolozsvári,
a 47. Wing a piskitelepi vasúti pályaudvart támadta. A támadó
kötelékek egy B-17-est vesztettek, amelyet később a Légvédelmi
Erők Parancsnoksága magyar légi győzelemként igazolt.
A szövetséges gépek saját jelentéseik alapján a támadás
során sem ellenséges vadászgépekkel, sem légvédelmi tűzzel
nem találkoztak, mivel az ellenük irányított 101. vadászrepülő-osztály,
illetve a légtérben tevékenykedő német repülőgépek nem érték
el időben a kötelékeket.
A légitámadás eredményeként Szolnok vasúti pályaudvara telitalálatot
kapott: majdnem teljesen elpusztult a pályaudvar és közvetlen
környéke. A károk akkori árfolyamon számolva 45 millió pengőre
rúgtak, az áldozatok száma: 336 fő halott és kb. 460 sebesült
volt.
A
Debrecent ért szőnyegbombázás ugyancsak elpusztította a vasúti
pályaudvar jelentős részét, valamint a pályaudvarhoz közeli
ipari üzemek jelentős hányadát. A veszteségeket súlyosbította,
hogy a pályaudvaron több szabadságos katonákkal teli katonavonat
állt, illetve a pályaudvar környéki lakóházakból még nem
telepítették ki a lakosságot. A legvalószínűbb veszteségadat
szerint kb. 1260 fő vesztette életét a légitámadás során.
Miskolcon a Tiszai Pályaudvart és a rendező pályaudvart
egyaránt súlyos károk érték és ezenfelül telitalálatot kapott
a gyalogsági-, a huszár- és a tüzérlaktanya is. A támadás
során meghalt 206 fő, megsebesült 420 fő.
Szeged a bombázás során szerencsésebb helyzetben volt: a
Miskolc bombázásából visszatérő 38 db Liberator oldotta ki
bombáit másodlagos célpontként a város felett. Bár itt is
találatok érték a rendező pályaudvart, de a károk és az áldozatok
száma elmaradt a fentiektől.
Kolozsvárott
súlyos károkat okozott a szövetséges légitámadás: elpusztult
a pályaudvar és jelentősen megrongálódott néhány országos
jelentőségű gyár is, többek között a Magyar Általános Gyufaipari
Rt. Gyára és a Dermata Művek Bőr- és Cipőgyár Rt. üzeme.
Meghalt 459 fő, megsebesült kb. 150 fő. Nagyvárad pályaudvara
szintén találatot kapott, azonban Szegedhez hasonlóan a nagyvárosokhoz
képest csekélyebb károk keletkeztek.
Az 1944. június 2-i légitámadások a második világháború
magyarországi bombázásai közül a legtöbb áldozatot követelték.
A viszonylagos meglepetés, a még nem kellően hatékony légvédelmi
vadászvezetés, továbbá a csöves légvédelmi tüzérség szinte
kizárólag a főváros védelmére koncentrálása a nagyvárosokat
sebezhetően hagyta. A veszteségeket nagyságrendileg növelte
továbbá az a racionális elgondolás, hogy az egyszerűbb és
olcsóbb szállítás végett az iparterületek közvetlenül a vasúti
pályaudvarok mellett települtek. Ez a jó gazdasági elgondolás
azonban védelmi szempontból jelentős hibának bizonyult. Ugyanekkor
nem álltak rendelkezésre kellő számban kiépített óvóhelyek,
az árok-óvóhelyek pedig a szőnyegbombázások alkalmával nem
biztosítottak a lakosság számára megfelelő védelmet.
Június 2-a a szövetségesek számára pozitív mérleggel zárult:
minimális veszteség mellett Magyarország vasúti közlekedése
három napra teljesen megbénult, és a gyors helyreállítás
is csak az alapvető szállítási feladatokat tette lehetővé,
a legtöbb nagy rendező pályaudvar helyreállítása több hónapig
is eltartott. A Frantic hadművelet részeként bombázott magyar
célpontok eredményes támadása jól illeszkedett a szövetségesek
azon stratégiai céljába, amely a német csapatok kelet-nyugati
átcsoportosítását hivatott megakadályozni a partraszállás
napjaiban.
1944.
június 8-án az amerikai légi hadseregek számára Spaatz tábornok
új direktívát bocsátott ki, amelyben meghatározta a pusztítandó
ellenséges célpontok fontossági sorrendjét. A sorrendben
első helyen a kőolajfinomítók és a szintetikus-üzemanyag-lepárlók
szerepeltek a háború végéig. A direktíva kapcsán a 15. AAF
célpontjai közé felkerültek magyarországi finomítók, olajmezők,
illetőleg a kész üzemanyag szállításának vasúti és vízi útvonalai.
Mivel a lehetséges célpontok közül a prioritást a németországi
szintetikus-üzemanyag-lepárlók és a romániai olajmezőkre
települt
finomítók jelentették, a magyarországi olajcélok elleni
támadás 1944. június 12-13 éjszakájáig halasztódott.
Június 13-ára virradó éjszaka a nagyobb volumenű nappali
támadást megelőzően a RAF 205. Bomber Groupjának 56 gépből
álló köteléke támadta az almásfüzitői kőolajfinomítót nem
túl jelentős károkat okozva: a bombák túlnyomó többsége üres,
beépítetlen területen robbant.
A magyarországi olajfinomítókat 1944. június 14-én a délelőtti
órákban érte az első nagyobb erejű légitámadás, melynek során
nagyságrendileg 5-600 db B-17-es és B-24-es nehézbombázó
támadta Komárom, Pétfürdő, Eszék, Sziszek és a főváros finomítóit.
A
támadó kötelékek ellen a magyar vadászirányítás 10:25-kor
a levegőbe emelte a Puma vadászosztály 32 db Me-109-esét,
amelyek Budapest környékén, a Vértes hegység felett, a 14.
Fighter Group 49. századának 15 db P-38-as kísérővadászával
bocsátkoztak légi harcba, így a bombázókat megzavarni már
nem volt lehetőségük. A német vadászok szintén elkerülték
a támadókat, közülük 25 db szintén ezt az amerikai köteléket
találta meg. A maradék 50-55 német gép sem tudta a támadó
kötelékeket jelentősen megzavarni.
A június 14-i légitámadás következtében a Budapest IX. kerületi
Fantó Művek súlyos találatokat kapott. A támadás során a
kenőolajgyártás az üzemben véglegesen megszűnt, a repülőbenzin
gyártása is csak július 6. után állt helyre teljes mértékben.
Ugyancsak súlyos mértékben megrongálódott a stratégiai vegyi
anyagokat gyártó Helvey Tivadar Vegyészeti Gyár, amelyet
szintén csak részlegesen lehetett helyreállítani. Találatok
érték a csepeli szabadkikötőben lévő két nagy finomítót:
a Shell Vacuum Oil Company és a Steaua telepét is. Az 1944.
június 2-i bombatámadások kapcsán megvalósított légoltalmi
fejlesztések miatt a személyi veszteség jelentősen csökkent:
a fővárosban és környékén ezen a napon kb. 100 fő vesztette
életét.
Ezen a napon a Pétfürdői Ipartelepek vegyiüzemeit is súlyos
találatok érték. A bombaszőnyeg hosszú időre kiiktatta az
ammónia- és a salétromsav üzemet, és viszonylag kisebbkárokat
okozott az olajfinomítóban. Az ugyancsak ekkor támadott szőnyi
olajfinomítót ért találatok során tűzvész keletkezett, ahol
a tárolókapacitás jelentős hányada megsemmisült.
Június 14-én ért először légitámadás célpontként kijelölt
repülőteret. A kecskeméti repülőteret támadta a 82. Fighter
Group három százada, megsemmisítve két hangárt, valamint
11 darab repülőgépet.
A kőolajfinomítók ellen intézett első támadás mérlege a
szövetségesek részéről egyértelműen pozitív eredménnyel zárult,
az ország finomítónak termelési kapacitása jelentősen viszszaesett
és a termelés helyreállítása - háborús körülményekhez viszonyítva
- rendkívül hoszszú időt vett igénybe.
1944.
június 25-26 éjszakáján a RAF 205. BG. 104 darab repülőgépe
nagyobbrészt gyújtóbombákkal bombázta a fővárost. A támadó
kötelékek ellen a szombathelyi és a Ferihegyi repülőtereken
települő német éjszakai vadászokat vezette a Bécs melletti
vadászirányító központ a támadókra. A német éjszakai vadászok
a támadók hét repülőgépét megsemmisítették. A brit légitámadás
gyakorlatilag az egész főváros területét sújtotta. A fő célokként
szerepelő IX. kerületi Shell olajfinomító és a pályaudvarok
mellett azoktól egészen távolra is hullottak bombák. A brit
éjszakai támadás - az amerikaiak jóval pontosabb, és a civil
célokat lehetőleg kímélni próbáló támadásaitól eltérően -
a lakóházakat is sújtotta. A britek által alkalmazott nagy
robbanóerejű légiaknák ellen az óvóhelyek is hatástalannak
bizonyultak, ezért a nappali támadásokhoz viszonyítva szokatlanul
magas veszteség, 89 halott és 158 sebesült volt az éjszakai
légitámadás mérlege.
Június 27-én, kedvezőtlen időjárási körülmények mellett
az 5. Wing hat Bomber Groupja bombázta a Ferihegyi repülőteret
és a budapesti pályaudvarokat. Az alacsony felhőalap miatt
nem túl pontos bombázás pontatlansága ellenére is súlyos
károkat okozott. Találatok érték a Józsefvárosi és a Nyugati
pályaudvart és a Kerepesi úti Ganz gyárat is. Súlyos találatok
érték a magyar harckocsigyártás legfontosabb gyáregységét,
a Ganz és Társa Villamossági, Gép- Vagon- és Hajógyár kőbányai
telepét. A telitalálatok következtében a gyár olyan súlyos
károkat szenvedett, hogy a harckocsigyártás gyakorlatilag
befejeződött az üzemben, csak a szükségszerű helyreállítások
és a menthető berendezések kimentése történt a továbbiakban.
A főváros elleni támadás 84 halottat és 223 fő sebesültet
követelt. A támadók négy darab B-17-est és két kísérővadászt
vesztettek a hadműveleti területen. A támadást követő harmadik
napon a sziléziai üzemanyaggyárak támadására kijelölt amerikai
támadó kötelék a célokat borító sűrű felhőzet miatt Magyarország
légterében visszafordult és a másodlagos célokként kijelölt
bécsi és budapesti üzemek és pályaudvarok ellen kísérelt
meg támadást. Azonban ezeket a célokat is túlnyomó részt
felhőzet takarta, a támadók teljesen esetlegesen az ország
egész területén bombázták a szóba jöhető célokat: pályaudvarokat,
vasútállomásokat, repülőtereket. A fővároson kívül a bombákból
jutott Veszprémnek, Pécsnek, Dombóvárnak, Kaposvárnak és
Balatonboglárnak is.
A romániai üzemanyag Németországba történő folyami szállításának
meggátlása céljából 1944. július 2-ra és 3-ra virradó éjszakákon
a RAF 205. Bomber Groupja ismét aknatelepítést végzett a
Duna magyarországi folyamszakaszán. Ennek során a Dunába
252 db víziakna került, amelyek zömét a háború végéig nem
távolították el. Az aknásítás jelentősen hátráltatva a Romániából
a Harmadik Birodalom felé irányuló kőolajszállítmányok eljuttatatását,
és számos uszály és folyami naszád pusztulását okozták.
A II. világháborúban 1944. július 2-án érte Magyarország
területét a legnagyobb amerikai légitámadás. Kifejezetten
az országra koncentrált bevetés során hat Bomber Group indult
támadásra az almásfüzitői olajfinomítók, két Bomber Group
a Weiss Manfréd gyár rendező pályaudvara, két Bomber Group
a budapesti Shell olajfinomító, négy Bomber Group a Ferihegyi
repülőtér, négy Bomber Group pedig a Rákosrendező pályaudvar
ellen. Az akcióban vegyesen vettek részt a 15. AAF és a 8.
AAF egységei. A támadás során a csepeli ipari vágányhálózatot,
valamint a Shell és a Steaua olajfinomítóit és a csepeli
szabadkikötőt a 454., 455., 456., 459. Bomber Group bombázta.
A támadás során számos IX. kerületi hadiüzem kapott találatot,
valamint a WM-gyár és a két finomító jelentős károkat szenvedett.
Az 55. és 49. Bomber Wing kötelékei a Rákosrendező pályaudvart
támadták, azonban a bombák zöme az erős légvédelem miatt
elvétette a célpontokat és a környező lakónegyedeket pusztította.
A vasúti közlekedést a találatok nem bénították meg. A pontatlan
bombázás ugyan nem okozott helyrehozhatatlan károkat a kijelölt
célpontban, azonban az eltévedt bombák megsemmisítettek számos
olyan kisebb üzemet, amelyek a hadiipar számára nélkülözhetetlenek
voltak. Ilyen üzem volt a Klösz-féle Grafikai Műintézet,
amely térképeket gyártott, a Mercedes-Benz Automobil Üzem,
amely a jelentős számú honvédségi Mercedes gépkocsikat kizárólagosan
javította, és az AEG, amely repülőgép-műszereket gyártott.
A 47. Bomber Wing feladata a Ferihegyi repülőtér támadása
volt, azonban a bombák zöme itt is célt tévesztett. A bombázás
során az elcsúszott bombaszőnyegek sok áldozatot követelek:
136 halott és 111 sebesült volt a bombatámadás mérlege.
Az 5. Bomber Wing két Groupja Almásfüzítő olajfinomítóira
oldotta a bombákat, jelentéktelen károkat okozva. A 463.
és a 483. Group gépei nem érték el Almásfüzitőt: a kötelékeket
német vadászok megzavarták, így azok a célpont előtt megszabadultak
bombáiktól, a Duna bal partján lévő Dunamocs és Dunaradvány
községek felett. A kötelék gépei közül egy B-17-est a visszaúton
megsemmisítettek. Ennek a köteléknek a részét képező 2. Bomber
Group Győrben a vagongyárat és a pályaudvart találta célpontul.
A 301. Bomber Group 6 db B-17-ese a szolnoki vasúti hidat
bombázta. Itt alkalmaztak első esetben Magyarországon rádiótávirányítású
bombákat, amelyek rávezetésénél az oldalszöget helyesbíteni
lehetett. Ennek ellenére a célpontra irányított bombák a
sűrű felhőzet miatt célt tévesztettek.
A légvédelem és a vadászok eredményes tevékenysége következtében
a támadók e napon kb. 35 darab repülőgépet vesztettek.
Az 1944. július 8-án indított amerikai légitámadás feladata
a megerősödött német vadászvédelem szétverése volt. A támadó
kötelékek elsődleges, Bécs melletti és németországi célpontjai
mellett másodlagos és tartalék célokként magyar repülőterek
és olajfinomítók voltak kijelölve. E napon a Puma-szállást,
a 101. vadászrepülő osztálynak otthont adó Veszprém-Jutasi
repülőteret érte a 456. és 459. Bomber Groupok 31 db gépének
támadása. A repülőtérre hulló közel 7000 db 20 fontos repeszbomba
szerencsés módon a repülőgépekben és a kiszolgáló épületekben
a támadás nem sok kárt okozott. A repülőgépeket ért apróbb
sérülések kijavítása már másnapra megtörtént, a bevethető
Messzerek száma ismét elérte a 40 darabot. Óriási szerencse
volt, hogy sem a lőszerraktár, sem az üzemanyagraktár nem
kapott találatot, és a földön tartózkodó repülőgépek is csak
felületi sérüléseket szenvedtek. A légitámadás azonban súlyos
emberveszteséget követelt: 62 halott 127 sebesült volt a
támadók számlájára írható.
A rendszeressé váló bombázások következő állomásaként július
14-én a budapesti Fantó olajfinomítót, valamint a Péti Nitrogénműveket
érték találatok. A pétfürdői üzemeket súlyos pusztítás érte:
az összes épület elpusztult, vagy megrongálódott. Üzemképes
rész nem maradt a gyárban és a részleges termelés is csak
1944 végére indulhatott meg újra. A következő légitámadás
július 27-én érte az országot. 366 repülőgép bombázta Budapestet,
24 pedig a pécsi vasúti pályaudvart. Az amerikai támadás
fő célpontja ezúttal a legnagyobb magyarországi ipari központ,
a csepeli Weiss Manfréd Művek volt. A gyár szinte minden
részlege ekkor már kizárólag hadiipari nyersanyagokat, fegyvereket,
lőszereket, repülőgépmotorokat gyártott. A bombatámadás következtében
a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek harckocsigyártása gyakorlatilag
megszűnt, számottevő termelést a gyár a háború folyamán már
nem produkált. A bombaszőnyeg nagy részben ekkor is elcsúszott
a célterületről: bombák hullottak Csepel és Budafok településekre,
valamint a Weiss Manfréd Művek melletti környező üzemekre
is. Találatok érték a két csepeli olajfinomítót, a Shellt
és a Vacuum Oilt, megsemmisült a Magyar Posztógyár és a Neményi
Testvérek Csepeli Papírgyára. Elpusztult Pestszenterzsébeten
a katonai ruházatot gyártó Unió Textilművek, továbbá repeszbombák
hullottak a Budaörsi repülőtérre, ahol két repülőgép megsemmisült,
kettő pedig súlyosan megrongálódott. A támadásban 7 db B-24-es
és 3 db P-51-es elvesztését jelentették az amerikaiak.
Július 30-án az amerikai Bomber Wingek célpontjai a Dunai
Repülőgépgyár, a Tököli repülőtér és a bázakerettyei Gazolin-telep
voltak. A repülőgépgyárra dobott bombák nagy része nem találta
el a célt és a repülőtér területére hullott, így a gyár elhanyagolható
veszteségeket szenvedett csupán. Egy kb. 90 bombázóból álló
kötelék a Zala megyei Lispe környékén található olajmezőket
támadta, csekély károkat okozva. A támadók vesztesége 4 bombázó
és 2 kísérővadász volt. A júliusi légitámadások során szinte
az összes jelentősebb hadiüzem károkat szenvedett vagy megsemmisült.
A hadianyaggyártásban olyan súlyos károk keletkeztek, amelyeket
a háború alatt nem lehetett helyrehozni. A fegyver- és lőszergyártás
föld alá telepítésével a termelést még lehetett ugyan folytatni,
de csak az eredeti kapacitás töredékével. A szövetségesek
légitámadásai elérték céljukat: az anyagháborúban ütközetet
nyertek.
Augusztus 9-én az 5. és a 49. Bomber Wing gépei a győri
MWG repülőgép- és fegyvergyárát, valamint az almásfüzitői
olajfinomítót, az 55. és a 47. Bomber Wing a Ferihegyi repülőteret
támadta. A bombázókat biztosító vadászok erre az időszakra
már olyan nagyszámban voltak jelen a légtérben, hogy a támadás
alatt végig állandó védőernyőt tudtak biztosítani a bombázóknak,
úgy, hogy a német és magyar vadászoknak minimális esélyük
maradt a bombázók érdemi megzavarására. A Győrt három hullámban
támadó bombázók súlyos károkat okoztak a Magyar Vagon- és
Gépgyárban, ahol ekkor még folyt a repülőgépek, tüzérségi
eszközök és gépkocsik gyártása. A támadás a gyártási kapacitást
50 %-kal vetette vissza. Ugyancsak súlyos károkat okozott
a fővárost ért bombázás is: a Ju-52-eseket gyártó Pestlőrinci
Ipartelepek Rt. találatokat kapott, valamint a Ferihegyi
repülőtéren elpusztult a Repülőkísérleti Intézet összes felszerelése
és kilenc repülőgépe. Augusztus 13-án a RAF újabb éjszakai
bombázása következett. A célpontját elért 54 db bombázó Hajdúböszörmény
tábori repülőterét támadta, azonban a ledobott bombák zöme
a repülőtér környéki szántóföldekre, illetve a településre
hullott, minimális károkat okozva.
Augusztus 20-án Szolnokot és Szegedet érte bombatámadás.
A szolnoki pályaudvar, a repülőtér és a tiszai vasúti híd
szerepelt a célpontok között, illetőleg a szegedi pályaudvar
és a mellette fekvő laktanya. Mindkét városban számos épület
összeomlott és a halottak száma is magas (90 ill. 27 fő)
volt. Az amerikaiak négy repülőgépet vesztettek.
Ezzel a légitámadással lezárul a Magyarország elleni légi
hadműveletek egy jól elkülöníthető szakasza, és megváltoznak
a hadműveletek céljai. 1944. augusztus 20-án a 2. és a 3.
Ukrán Front elsöprő erejű támadást indított a Jasi-Kisinyov
irányokban. A támadással egyidejűleg a szövetséges légierők
támadásának iránya is megváltozott. A légitámadások fő célkitűzése
a két ukrán front támadásának hadászati biztosítása, illetve
Magyarország háborúból való kilépésének kikényszerítése lett.
Ettől az időszaktól válnak általánossá a térségben a szovjet
légitámadások is. A német és magyar csapatok Romániából történő
visszavonulása kapcsán a csapatmozgások és a közlekedési
útvonalak elleni harcászati légitámadások is általánossá
válnak, és 1944 augusztusának végére a szárazföldi hadműveletek
is elérik Magyarországot. |