FELADATOK
- A 3. feladathoz kapcsolódó cikk
FEGYVERBARÁTSÁG
A magyar páncélosok átképzése német technikára
Szerző: Bonhardt Attila
Az I. világháborút követő trianoni békeszerződés katonai
vonatkozású korlátozó intézkedései miatt a magyar katonai
vezetés csak Magyarország fegyverkezési egyenjogúsítása
után, 1938-tól kezdhette meg a M. Kir. Honvédség páncélosfegyvernemének
kifejlesztését. Azért, hogy a honvédség fegyverellátását
minél jobban függetlenítsék a külső tényezőktől a hazai
páncéljárműgyártás mellett döntöttek. Mivel új, saját tervezésű
típusokkal való hosszadalmas és költséges kísérletezésre
sem pénz, sem idő nem állt rendelkezésre, a kérdést jól
bevált, kiforrott külföldi harckocsik gyártási jogának
megszerzésével kívánták megoldani. Magyarország számára
az időtájt - politikai okokból - csak négy lehetőség kínálkozott:
A szövetséges Németország és Olaszország, a semleges Svédország
és az időközben a Német Birodalom uralma alá került Csehország.
A
szövetségesek közül a háborúra készülő Németország mereven
elzárkózott minden olyan magyar próbálkozás elől, amelyek
korszerű Pz.III. vagy Pz.IV. típúsú közepes harckocsijainak
átengedését célozták. Olaszország pedig nem rendelkezett
nem rendelkezett olyan típussal, amely a magyar hadvezetés
igényeit kielégítette volna. Végül a svéd Landsverk gyár
L-60 könnyű harckocsijának, illetve a Skoda művek által a
csehszlovák hadsereg számára tervezett, de sorozatgyártásra
már nem került T-21 jelzésű közepes harckocsi licencének
a megvásárlása mellett döntöttek. Az előbbit 38 M. Toldi
könnyű harckocsi, az utóbbit 40 M. közepes harckocsi néven
rendszeresítették a honvédségnél. A 8,5 tonnás, könnyű páncélzatú,
mozgékony Toldit, amelynek fő fegyvere egy 20 mm-es páncéltörő
nehézpuska volt 1938-ban kezdték gyártani. A 18.2 tonna tömegű,
40 mm-es löveggel és két géppuskával felfegyverzett Turánok
gyártása azonban csak 1940-ben indulhatott meg.
1941. június 27-én, a Szovjetunió elleni háborúba való belépésekor
a honvédség kb. 100 Toldival és 150, még a 30-as évek közepén
Olaszországtól vásárolt Ansaldo kis harckocsival rendelkezett.
Az előbbieket az 1. és 2. gépkocsizó dandár önálló harckocsizászlóaljaiba
fogták össze. Az utóbbiak pedig az 1. és 2. lovasdandár állományába
tartoztak. A Turán harckocsik csapatokhoz kerülésével csak
1942-ben számoltak.
A két gépkocsizó dandár és az 1. lovasdandár páncélos alakulatai
a gyorshadtest kötelékében a kezdettől fogva részt vettek
a Szovjetunió elleni hadjáratban. Itt bebizonyosodott, hogy
a gyenge fegyverzetű, könnyű páncélzatú Toldik nem képviselnek
megfelelő erőt, a kis harckocsik pedig mindennemű páncélosfeladat
ellátására alkalmatlanok. Ennek eredményeként az Ansaldokat
1941 szeptemberében kivonták a harci állományból, a megrendelt
Toldik számát pedig erősen csökkentették.
A
harcokban elszenvedett veszteségek következtében a M. Kir.
Honvédség gyakorlatilag nem rendelkezett hadra fogható páncéloserőkkel.
Ez szóba került Horthy Miklós kormányzó Hitlernél tett szeptember
7-i látogatásán is. A tárgyalásokon a kormányzó szóvá tette,
hogy a magyar gyorshadtest fegyverzet tekintetében nagyon
leromlott. Tekintettel arra, hogy a gyorsseregtest felállítása
az országnak kb. 3 milliárd pengőjébe került, amelynek anyaga
nehezen pótolható, a további anyagi veszteségek csökkentése
érdekében kérte a magyar seregtest mielőbbi kivonását és
hazaszállítását. A Führer azonban ragaszkodott a gyorshadtestnek
a hadműveletekben való további részvételéhez. Ezért ígéretet
tett a hadjáratban elhasznált magyar hadianyag pótlására,
és kilátásba helyezte egy páncéloshadosztály felszereléséhez
szükséges anyag rendelkezésre bocsátását is.
A berlini magyar katonai attasé 1941. október 7-én jelentése
szerint, a Wehrmacht Főparancsnokságán nem kaptak egy páncéloshadosztály
anyagának átadásra vonatkozó parancsot, "csupán hallottak
a dologról". Ugyancsak hallomás alapján van tudomásuk
arról, hogy ezen anyag átengedését egy olyan időpontra tervezték,
amikorra a német haderő harckocsi-gyártását ismét a maximumra
fokozzák, és tekintélyes német harckocsi-veszteségeket pótolták.
A gyorshadtest 1941 novemberi hazatérése után a harcteret
megjárt Toldi harckocsik csaknem 100%-át nagyjavításra vissza
kellett szállítani a gyárakba. Ez tovább késleltette a műszaki
okok miatt amúgy is csúszó Turán-programot.
Így
fordulhatott elő, hogy 1941 végén Magyarország - bár papíron
egy harckocsiezrede és két önálló harckocsi-zászlóalja volt
- egyetlen hadra fogható harckocsialakulattal sem rendelkezett.
Ugyanakkor német részről egyre inkább igényelték a magyar
honvédség nagyobb arányú részvételét a háborúban. Azzal azonban
mind német, mind magyar hadvezetés tisztában volt, hogy harckocsik
nélkül a frontra küldendő magyar erők harcértéke jóval kisebb
lenne. Ezért Németország engedett a már 1941 szeptembere
óta hangoztatott magyar kérésnek, hogy a kivonuló alakulatokat
lássa el páncélosanyaggal.
1941. december 19-én német küldöttség érkezett Budapestre,
hogy a honvédség német páncélosanyaggal való felszereléséről
és a magyar harckocsizók német anyagra való átképzéséről
tárgyaljon. E tárgyalások eredményeként 1942 január elején
megalakult a harckocsikiképző-ezred. 40 tisztet, és 144 harckocsivezetőt,
rádióst, irányzót, harckocsiszerelőt, vezető-oktatót vezényeltek
egy 1942. január 10-én kezdődő 9 hetes átképzőtanfolyamra
a wünsdorfi német páncélos kiképző- és gyakorlótáborba.
A wünsdorfi tanfolyam célja elsősorban a magyar honvédségnek
átengedett Pzkpfw 38 (t) és Pz. IV.F1. harckocsitípusokkal
való megismerkedés volt. Az előbbi a CKD gyár által LT-38
néven a csehszlovák hadsereg részére kifejlesztett könnyű
harckocsi volt. A konstrukció erőssége a nagy futógörgős,
egyszerű, kevésbé sérülékeny futóművet tartották. A 10,5
t tömegű, jó menettulajdonságokkal rendelkező, mozgékony
harcjármű 37 mm-es lövege és 25 mm-es homlokpáncélja pedig
az akkori közepes kategóriájú harckocsikéval vetekedett.
A német megszállók tovább gyártatták és Pzkpfw 38 (t) /t
= tschechisch/ típusjellel besorolták a Wehrmacht állományába.
A típus azonban 1941-re már mind védettség, mind a tűzerő
szempontjából gyengének bizonyult, ezért fokozatosan kivonták
a német páncélos erők élvonalbeli kötelékeiből. A 22,3 tonnás
Pz.IV.F1 közepes harckocsi 1941-ben a Wehrmacht legnehezebb
harckocsija volt. Eredetileg arra tervezték, hogy 75 mm-es
L/24 csőhosszú, nagyobb repeszhatású lövegével a csak kisebb
űrméretű páncéltörő ágyúkkal felszerelt könnyebb páncélosok
kísérője legyen. Kis kezdősebességű lövege a modern szovjet
páncélosokkal szemben nem volt elég hatásos, ezért Németországban
1942 elején megkezdődött a típus hosszabb csövű, nagyobb
átütőerejű páncéltörő ágyúkra való átfegyverzése.
Wünsdorfban
a magyar harckocsizók megismerkedtek az átadásra kerülő típusok
szerkezetével, motorikus részeivel, fegyverzetével, és kezelésével.
Az elméleti és tantermi oktatást vezetési gyakorlatok, lövészetek
majd egy harcászati zárógyakorlat követték. Végül egy rakodási
gyakorlat keretében a Magyarországnak átadott harckocsik
egy részével 1942 márciusában indult haza Esztergomtáborba
a magyar harckocsikiképző-ezred Wünsdorfban kiképzett részlege.
Amíg az ezred egyik része Németországban volt, a két lovasdandár
páncéloszászlóaljának itthon maradt állományát 1942 január
közepén Esztrergomtáborba vezényelték, ahol egy német kiképzőkeret
von Levinszky alezredes parancsnoksága alatt néhány toronynélküli
Pz.I. oktatóharckocsi, valamint Pzkpfw 38 (t) és Pz.IV.F1.
harckocsik segítségével megkezdte átképzésüket a német páncélosanyagra.
Miközben Wünsdofban és Esztergomtáborban megkezdődött a
magyar harckocsizók egy részének átképzése német a harckocsianyagra,
Keitel tábornagy budapesti tárgyalásain 1942. január 22-én
megállapodás született arról, hogy az 1942 nyarán meginduló
oroszországi hadjáratban Magyarország milyen erőkkel vesz
részt. "Hosszas alkudozás és huzavona után" megegyeztek
abban, hogy a kivonuló 2. magyar hadsereg 9 könnyű hadosztályból,
egy páncélos hadosztályból és egy repülőcsoportból áll majd.
A magyar hadosztályokért cserébe a németek nagyszámú nehézfegyvertígértek.
Az előző év szeptemberében Hitler által ígért páncéloshadosztály
komplett felszerelése helyett végül csak egy, két zászlóaljas
harckocsiezred páncélosanyagát és az ehhez szükséges kiképző
harckocsikat adták át a németek. A hadosztály többi egységét
magyar anyaggal kellett felszerelni. Az átengedett harckocsik:
108 darab Pzkpfw 38(t) és 22 Pz.IV.F1 két részletben 1942
februárjában és márciusában érkeztek az esztergomtábori kiképzőbázisra.
Lövegük űrmérete alapján Magyarországon az előbbit a közepest,
az utóbbit a nehéz harckocsik kategóriájába sorolták.
1942. április 8-án megalakult a hadműveleti területre vonuló
1. tábori páncéloshadosztály német anyaggal felszerelt harckocsi
ezrede, amely a 30. harckocsiezred elnevezést kapta.
Az
ezred megszemlélésekor a Haditechnikai Intézet szakemberei
megállapították, hogy az ezred mind anyagilag, mind szervezetileg
hiányos. Főleg a sérült harckocsik mentéséhez és javításához
szükséges különleges járműveket és az azokat működtető szakszemélyzetet
hiányolták. Ugyanis a háborús tapasztalatok azt mutatták,
hogy "a páncélos alakulatok csak igen bőségesen méretezett
műszaki szakszemélyzettel és felszereléssel életképesek." Megállapításaikkal
a német kiképzőkeret parancsnoka és az oda beosztott mérnök
őrnagy teljesen egyetértett. Kérték, hogy a mind a német
anyagú, mind a leendő magyar anyagú harckocsiezredek részére
a szükséges műszaki felszerelést haladéktalanul rendeljék
meg.
A szakemberek borúlátását a hadműveleti területen bekövetkezett
események messzemenően igazolták. A nyári hídfőcsaták veszteségei,
valamint a mostoha körülmények következtében történt műszaki
kiesések miatt a 30. ezred harckocsi állományának csaknem
a fele harcképtelenné vált. Megfelelő javítókapacitás hiányában
ezeket a hadműveleti területen nem tudták javítani, így elvesztek
az ezred számára. 1942 októberében már csak 59 Pzkpfw. 38
(t) és 14 Pz.IV.F1. állt rendelkezésre. Mivel tartalék harckocsik
nem voltak, hogy az ezred hadra foghatóságát fenntartsák
a németek 7 hosszú csövű, nagy átütőerejű 75 mm-es páncéltörő
harckocsilöveggel felszerelt Pz.IV.F2, illetve Pz.IV.G-t,
valamint 10 szintén 75 mm-es, de rövid, L/24 csőhosszú löveggel
felfegyverzett Pz.III.N. közepes harckocsit adtak át a magyar
1.tábori páncélos hadosztálynak.
A hosszú csövű Pz.IV-ekre a nehézszázadok harckocsi nélkül
maradt legénységét képezték át rövid idő alatt. A Pz.III-ok
személyzete nagyobb részt 1942 őszén pótlásként a frontra
küldött póttartalékosokból állt, akinek nem volt megfelelő
harckocsizó előképzettsége. Sem a két-három német kiképző,
sem Balogh Károly főhadnagy, megbízott századparancsnok nem
tudták hadra foghatóvá tenni a századot. 1942 decemberében
a németek küldtek kiképzett harckocsizókat. Így a Pz.III.
század a magyar 30. harckocsiezred állományában, de német
személyzettel harcolt a szovjet áttörés és a 2. magyar hadsereg
visszavonulása idején.
Bár
az átadott német harckocsianyag alig fedezte a 30. harckocsiezred
szükségletét néhány Pzkpfw 38(t), és egy Pz.IV.F1 visszamaradt
a 30. harckocsiezred pótkereténél Esztergmtáborban, illetve
Párkánynánán, ahol egy százados parancsnoksága alatt álló
német kiképzőkeret irányította a kiesettek pótlására, illetve
a hosszabb ideje a hadműveleti területen levő legénység tervezett
leváltására behívott tartalékosok kiképzését. 1942 decemberében
több hivatásos páncélos tisztet hívtak be Esztergomtáborba,
hogy német anyagra képezzék át őket, valószínűleg azért,
hogy ők vegyék a 30. harckocsiezred leváltandó század- és
szakaszparancsnokainak a helyét. 1943 januárjában Jaczó Zoltán
százados vezetésével 8-10 tisztet és 30 fő legénységet a
németországi Putlosba vezényeltek 2 hónapos továbbképzésre.
Itt hosszú csövű Pz.IV-ekre kaptak kiképzést, és megmutatták
nekik a legújabb Tigris nehéz harckocsikat is. Mire az átképzés
befejeződött a 2. magyar hadsereg 1943 január-februári visszavonulása
során a 30. harckocsiezred szinte teljes harcjárműanyagát
elvesztette, alig egy-két példány került vissza belőlük Magyarországra.
A Putlosban kiképzett tisztek visszatértek eredeti alakulatukhoz.
A terveknek megfelelően 1943 folyamán a honi harckocsi-zászlóaljakat
a Turánok elkészültének arányában fokozatosan töltötték fel
harcjárművekkel. 1944 márciusára, mikor a keleti front csaknem
elérte a Kárpátok vonalát a 2 páncéloshadosztály alárendeltségébe
tartozó 3. harckocsiezred feltöltöttsége közelítette meg
legjobban a hadrendben előírt "kell álladékot".
Március 13-án elrendelték a 2. páncéloshadosztály mozgósítását,
hogy a német Észak- és Dél-Ukrajna Hadseregcsoportok közt
keletkezett rés betömésére bevetett 1. magyar hadsereg alárendeltségében
a Kárpátokon kívül, Galíciában alkalmazzák.
Bár a hadosztály a hadműveletek első szakaszában sikeresen
szerepelt, a nehéz terepen szívósan védekező ellenféllel
vívott harcban érzékeny veszteségeket szenvedett. Az 1944.
április 17 és május 3 közti összecsapásokban a 3/I. és a
3/II. harckocsizászlóalj 24 páncéljárművét lőtték ki, és
88 darab vált üzemképtelenné., amelyek közül 6 végleg tönkrement,
7 pedig az ellenség területén maradt. A veszteség, amelynek
kijavításával már nem lehetett számolni 35 harcjármű volt,
75 harckocsit pedig javításra a hadosztály szerelőoszlopához
vagy a hazai gyárakba kellett szállítani.
Mivel
a német hadvezetés elemi érdeke volt, hogy a magyar páncéloshadosztály
harcértékét fenntartsák elrendelték, hogy a 3. harckocsiezred
veszteségeit német harcjárművek átadásával pótolják. Ekkor
került a magyar alakulathoz 12 db. Pz.IV.H. német közepes
harckocsi, 10 Stug III.G rohamlöveg és 10 Pz.VI.E Tigris
nehéz harckocsi. A harckocsikat a ceglédi 3/I. harckocsi-zászlóalj
kapta meg. A zászlóalj megmaradt Turánjaival a kecskeméti
3/II. harckocsi-zászlóaljat töltötték fel.
A harckocsik átadásával egy időben a magyar harckocsizó
személyzet átképzésére egy német kiképzőalakulat települt
Nadwornára, ahol 1944. május 6 és 14 közt folyt az átképzés.
Az átképzésre kijelölt magyar tisztek és legénység nagy
kedvvel fogtak a munkához. A Tigrisek vastag páncélzata,
pontos 88 mm-es lövege visszaadta a magyar harckocsizók önbizalmát,
amelyet a szovjet harckocsiknak a Turánokkal szembeni fölénye
az április-májusi harcokban megtépázott. Délelőtt, délután
folyt a kiképzés. A németek csodálkoztak a magyar harckocsizók
képzettségen, gyors felfogásán és tudásszomján. A magyarok
nemcsak a harckocsik kezelése és a harcászat iránt, hanem
a szerkezettan után is érdeklődtek. A telephelyen az oktatáson
kívül is állandóan folyt a kérdezősködés, a tanulás. A műszaki
ismeretek terén a tanítványok gyorsan elérték az oktatók
szintjét. A lőkiképzést is hamarosan befejezték mondván,
hogy "a magyarok prímán lőnek".
A magyar Tigrisek legénységének hamarosan alkalma nyílott
arra, hogy a gyakorlatban is bebizonyítsa tudását. A 2-3
harckocsiból álló Tigris-szakaszokat harcászati és lövésszaki
kiképzésük vizsgájaként a 24. hadosztály Tlumaczyk környéki
fő ellenállási vonala mögé vezényelték, ahol szakaszonként
egy-egy zászlóaljhoz osztották be őket.
A
harckocsik készenléti állása a zászlóaljparancsnoki harcálláspontokon
volt. Kint az első vonalban a századoknál csak egy-egy "vastagbőrű" megfigyelő
tartózkodott. Ezek azonnal jelentették, ha gyanús mozgást,
a földből hirtelen kinövő farakásokat, új bokrokat észleltek,
vagy motorzúgást hallottak. A magyar harckocsik a megfigyelők
által készített pontos vázlatokkal - lehetőleg késő délután,
amikor a nap az ellenség szemébe sütött - indultak bevetésre.
Túlhaladva a gyalogsági vonalakon, a terepfedezeteket kihasználva
lesből nyitottak tüzet a vázlatokon bejelölt célpontokra.
Az egyhetes kihelyezés alatt 3 T-34-t, több páncéltörő ágyút,
tucatnyi bunkert és egy lőszerlerakóhelyet lőttek ki saját
veszteség nélkül. A gyalogság a lövészárkokból kiugrálva
ünnepelte a magyar páncélosokat, a gyaloghadosztály parancsnoka
kitüntetéseket osztott. A németek Vaskeresztre terjesztették
fel a legeredményesebb harckocsik személyzetét. Az oroszok
pedig hangszórókon keresztül fenyegették meg a szürke ruhás
magyar páncélosokat.
Az egyhetes "gyakorlati vizsga" után a 3/I. harckocsizászlóalj,
miként a 2. páncéloshadosztály többi alakulata az 1. magyar
hadsereg mozgótartalékát képezte.
Amíg a zászlóalj pihenőben volt egy-egy Tigris, illetve
Pz.IV. harckocsiból, valamint egy Stug.III. rohamlövegből
álló kiképzőszakaszt állítottak fel Eszes Mátyás hadnagy
parancsnoksága alatt, aki előzőleg mint tolmács részt vett
a német anyagra való átképzésben. A szakasz feladata az volt,
hogy az otthon maradt pótzászlóaljtól a frontra érkező személyi
pótlást átképezze a német harcjárművekre. A kiképzőszakasz
29 fős kerete 1944. július 21-ig, a nyári szovjet támadás
megindulásáig 38 katonát képzett át a német technikára.
Az 1944 júliusi lembergi hadművelet részeként az 1. magyar
hadsereggel szembeni szovjet csapatok is támadásba lendültek.
A 1 magyar csapatok hamarosan megkezdték visszavonulásukat
a Kárpátokban kiépített védőállások felé. E visszavonulást
a 2. páncéloshadosztály alakulatai, köztük a 3. harckocsiezred
fedezte. A harckocsik számára kedvezőtlen terepen folytatott
harcok és menetek következtében az ezred mind német, mind
magyar harcjármű-anyagának nagy részét elveszette. A visszavonulás
után augusztus elején Huszt környékén gyülekező zászlóaljai
alig rendelkeztek bevethető harckocsikkal.
A kiesett Turánok helyett a szövetségesek bombázásától sújtott
magyar gyárak már nem tudtak újakat szállítani. A németeknek
azonban égetően szüksége volt a M. Kir. Honvédség további
kitartására, ezért ígéretet tettek a magyar páncélos hadosztályok
német harckocsikkal történő átfegyverzésére. Egy 1944 júniusában
kötött szerződés értelmében a magyar harckocsizó alakulatokat
Pz.V. Párduc nehéz és Pz.IV.H típusú közepes harckocsikkal
kellett volna felszerelni.
Talán ezen szerződés értelmében érkezett 1944 nyarán Esztregomtáborba
5 darab Párduc harckocsi és Ceglédre a 3/I. harckocsizászlóalj
pótkeretéhez 10 Pz.IV., hogy az átképzést megkezdhessék.
A háborús események azonban nem adtak időt a nyugodt átképzésre.
Romániának a szövetségesekhez történt átállása után, hamarosan
új front nyílt Erdélyben. A pihenőben levő 2. páncéloshadosztály
1944. augusztus 30-án kapott parancsot, hogy települjön át
Erdélybe. Szeptember 1-én Hajmáskér - Esztergom berakó állomásokról
egy egyesített szerelvénnyel 5 Pz.V. Párduc és 20 Pz.IV.
harckocsit indítottak útba a 2. páncéloshadosztályhoz. A
szállítmánnyal utazott 20 német tiszt és 100 katona, mint
kiképzők. A szállítmányt Szamosújváron vette át a 3/I. harckocsizászlóalj,
amely már Galíciában is német harckocsikat használt. Az addig
még nem ismert Párducokra való gyors átképzés utána zászlóalj
a hadosztály többi alakulatával részt vett a szeptember 5-én
induló és a Déli-Kárpátok birtokba vételét célzó támadásban.
A 3. harckocsiezred az erdélyi harcokban, majd az azt követő
visszavonulásban elvesztette magyar gyártású harckocsijait.
Csupán a német anyaggal felszerelt 3/I. harckocsizászlóalj
megmaradt egyetlen Párduca és néhány Pz.IV-e állt rendelkezésre.
1944 novemberének végén a harckocsi nélkül maradt 3/II.
és 3/III. harckocsizászlóaljak a Komárom megyei Szenden és
Szákon voltak elszállásolva. Az ezredparancsnokság a legénység
egy részének német Pz.IV. harckocsikra való átképzését rendelte
el. Ehhez a 3/I. zászlóaljból alakítottak egy, két Pz.IV-rel
felszerelt kiképzőkeretet. Ennek irányításával Eszes Mátyás
főhadnagyot bízták meg, aki 1944 nyarán már végzett hasonló
feladatot Galíciában. Az 1944. november 20-tól december 23-ig
tartó tanfolyam célja az volt, hogy az ígéretek szerint átadásra
kerülő német Pz.IV-ekhez személyzeteket képezzen ki. 1945
január 9-12 közt Galántán 13 Pz.IV-t adtak át a németek,
amelyekkel a kiképzett személyzet csatlakozott a Bodajk -
Zámoly - Székesfehérvár körzetében harcoló 3/I. harckocsizászlóaljhoz.
1944 szeptember elején Zentán, az 1. lovashadosztály harckocsi-zászlóaljánál
is szerveztek átképző tanfolyamot. A lovashadosztály lengyelországi
harcaiban harckocsijait elvesztett zászlóaljból 5 tisztet
és 25 fő legénységet vezényeltek Rejtő Jenő őrnagy parancsnoksága
alatt a németországi Erlangenbe, hogy Párduc harckocsikra
képezzék át őket. Az ígéret szerint az átképzés sikeres befejezése
után Párducokkal felszerelve térhetnek vissza Magyarországra.
Érdekesség, hogy Erlangenben a vezetési gyakorlatokat üzemanyag-takarékossági
célokból fagázzal hajtott Párduc harckocsikkal végezték.
A tanfolyam befejezése után, október közepén azonban az ígéretek
ellenére harckocsi nélkül tértek haza Magyarországra, tovább
növelve a harcjármű nélkül maradt magyar páncélos katonák
egyre népesebb táborát.
1944. november 24-én az I. páncéloshadtest parancsnoksága
elrendelte, hogy az 1. és 3. harckocsiezred pótzászlóaljai
1-1 kiképző keretszázadot állítsanak fel. A rendelet értelmében
ezek a századok 5 tiszttel, 5 tiszthelyettessel és 100 főnyi
legénységgel alakultak meg.
A harckocsiezredek 3-3 kiképző keretszázadát 1-1 kiképző
zászlóaljba fogták össze, amelyeket december elején a Hannover
melletti Bergen bei Celle közelében fekvő hatalmas Munster
páncélos kiképző és gyakorlótáborba indítottak útba, hogy
ott a németek által rendelkezésre bocsátandó harckocsik átvételére.
Mivel hosszabb németországi kiképzésre nem állt elég idő
rendelkezésre, a kiválasztott legénység csak idősebb, kiképzett
korosztály lehetett. A rendeletben kiadott tájékoztató szerint
a keretszázadok 20-20 harckocsit vesznek majd át, amelyekkel
azonnal hazajönnek Somorjára, a páncéloshadtest által ott
felállított felszerelő és kiképző központba. A tervek szerint
ott minden keretszázad a maga 20 harckocsijával két-két teljes
szervezetű harckocsiszázadot állít majd fel.
Ugyancsak 1944 novemberében Esztergomtáborban Bercsényi
László ezredes vezetésével az 1944 nyarán a harckocsi-alakulatokhoz
behívott újoncokból felállt egy, két zászlóaljból álló újoncezred
is azzal a céllal, hogy kiképzésre Németországba vigyék.
Ezeknek szintén azt ígérték, hogy 2-3 hónapos kiképzés után
német Pz.IV. harckocsikkal és Hetzer rohamlövegekkel felszerelve
térnek majd haza, hogy részt vegyenek a Magyarország felszabadítására
1945 tavaszán induló hadműveletben.
A két kiképző zászlóaljon kívül december végéig ideérkezett
az újoncezred, a páncélos lőiskola, a marosvásárhelyi Csaba
királyfi gyorsfegyvernemi hadapródiskola páncélos és lövész
részlege, a Ludovika Akadémia páncélosszázada, a tartalékos
páncélos tiszti iskola valamint a páncélos műhelyiskola is.
A kiérkező magyar harckocsizókat azonban csalódás érte,
Otthon azt képzelték, hogy Bergenben kész kiképzési tervekkel
rendelkező kiképző német kiképzőkeret, tan- és gyakorlóanyag
várja majd őket. Ezen elképzelésekből a jó elhelyezést kivéve
semmi sem valósult meg. Sem páncélosanyag, sem kiképzők nem
állakt rendelkezésre. A századok gyalogsági kiképzéssel és
menetgyakorlatokkal töltötték az időt. Jellemző, hogy a közel
3000 fős magyar kolóniából 1945 februárjáig csak két 20 fős
csoport kapott Pz.IV. harckocsira, illetve Hetzer páncélvadászra
kiképzést a közeli Gundehausenben. Csak február közepén érkezett
10 német kiképző altiszt és egy-egy gyakorló Pz.IV. harckocsi
és Hetzer rohamlöveg a bergeni táborba. Ezek voltak az utolsó
páncélosok, amelyeket Németország a honvédség rendelkezésére
tudott bocsátani. A magyar kiképzőalakulatokat az ígéretek
ellenére sohasem tudták felszereli, így azok nem vehettek
részt az 1945 márciusában Magyarország területén 1945 márciusában
megindított utolsó német támadó hadműveletben.
A hadvezetés magyar páncélosfegyvernem 1938-ban lendületet
vett fejlesztését kénytelen volt hazai gyártású páncéljárművekre
alapozni, mivel német szövetségesétől nem kapott korszerű
harckocsikat. Azonban a háborús események nem tették lehetővé,
hogy a viszonylag kis kapacitású magyar hadianyaggyártás
ellássa a M. Kir. Honvédséget a hadrendben előírt páncéljárművekkel,
ami nagyban csökkentette a magyar haderő értékét. A háború
előrehaladtával Németországnak egyre inkább érdekévé vált,
hogy Magyarország is minél nagyobb erőkkel és minél hatékonyabban
vegyen részt a hadműveletekben, ezért egyéb nehézfegyverek
mellett harckocsikat is hajlandó volt átadni a honvédségnek.
A német harckocsi-szállítások azonban nem a magyar páncélosseregtestek
tervszerű kiépítésre irányultak, hanem arra a magyar szövetséges
ameddig lehet, folytassa a küzdelmet. A magyar harcjárműgyártás
1944 nyarán történ teljes összeomlása után Németország kényszerűségből
vállalta a magyar harckocsizó alakulatok átfegyverzését és
személyzetük átképzés német harckocsianyagra. Ehhez azonban
nem áll rendelkezésre elegendő harcjármű. Hiszen a háború
végén a német hadiipart sújtó nyers- és üzemanyaghiány, valamint
a bombatámadások miatt egyre csökkenő mennyiségben előállított
páncélosokra a német véderő veszteségeinek pótlására volt
szükség. |