FEGYVEREK
A Tigris
Szerző: Bilik Péter
Nincs olyan harckocsi a II. világháború történetében, mely
a Tigrisnél jobban jelképezné a hitleri Németország páncéloserejének
ütőképességét. Sokszor egyetlen példány puszta jelenléte
is pánikot okozott az ellenséges harckocsizók körében. Az
elharapódzó "Tigris-fóbia" következtében a szövetséges
katonák hamarosan minden német harckocsit Tigrisnek neveztek,
és még Zsukov marsall visszaemlékezéseiben is feltűnő módon
sokszor esik említés a "fasiszta hordák" rohamozó
Tigriseiről. Ha a németeknek annyi Tigrisük lett volna, amennyit
a szovjet marsall kilőttként feljegyzett, egészen biztosan
másképp alakultak volna a keleti front eseményei...
A legendás harckocsi története 1937-ben kezdődött, amikor
a német hadvezetés bejelentette igényét egy 30 tonnás nehézharckocsira,
melynek feladatául az ellenséges vonalak áttörését szánták.
A prototípus elkészítésével a Henschelt bízták meg, ahol
1941-ig egymást követték a különféle tervezetek: a Durchbruchswagen
(áttörő jármű), a VK 6501, majd a DW 2 végül egyiket sem
fogadták el, és leállították a programot.
Az 1941. május 26-i új kiírásra több cég is benyújtotta
a javaslatát; közülük a Porsche és a Henschel kapott megbízást
4-4 prototípus elkészítésére. Henschel viszonylag konzervatív
megjelenésű tervezete hasonlított a Pz.Kpfw. IV-eshez, de
hét közepes méretű futógörgővel rendelkezett. Ferdinand Porsche
professzor Leopárd névre keresztelt típusa több helyen szakított
a hagyományos kialakítással. A hosszanti torziós rugózású
VK 3001(P)-t benzin-elektromos üzemű motorrendszer hajtotta,
mely egy generátort hajtó központi benzinmotorból és a generátor
szolgáltatta elektromos energiát felhasználó, lánctalpanként
egy-egy elektromos motorból állt. Fegyverzetüket tekintve
Henschel prototípusai eleinte 75 mm-es, L/43-as csőhosszúságú
KwK 43 harckocsiágyúval (a Panzer IV-esek rövid, 75 mm-es
ágyújának hosszú csövű változata) rendelkeztek, de a keleti
fronton hamarosan be bizonyosodott, hogy a 75 mm-es lövegek
nem túlságosan hatékonyak a modern, döntött páncélzatú szovjet
harckocsikkal szemben. 1941 novemberében a német mérnökök
optimizmusa végképp elszállt, amikor végre lehetőségük adódott
egy működőképes T-34-est megvizsgálni.
A futó fejlesztési programot azonnal leállították és minden
erőforrást egy jóval nehezebb (45 tonnás) páncélos kifejlesztésére
mozgósítottak. Hitler egy olyan harckocsit követelt, ami
a brit Matildához és a francia Char B harckocsikhoz hasonlóan,
ellenáll a rendszeresített páncéltörő ágyúk tüzének. Fegyverzetével
szemben alapkövetelményként azt szabták meg, hogy a beépített
löveg legyen képes 100 mm vastagságú páncélzatot 1500 m távolságból,
azaz az ellenséges ágyúk hatótávolságán kívülről átütni és
ezzel megsemmisíteni az ellenséget.
Megszületik a Tigris
A Henschel és a Porsche az új prototípusokat a meglévő példányok
megnövelésével alakították ki. Fő fegyverzetként a 88 mm-es
KwK 36 L/56-os építették be, melyet a rendkívül sikeres "88-as" légvédelmi
lövegből fejlesztettek ki. A megkívánt páncélvédettség miatt
az elkészült harckocsik tömege jócskán meghaladta a tervezettet
(a Henschelé 56 tonnát nyomott), a motort viszont ezzel párhuzamosan
nem cserélték erősebbre.
Az első példányokat 1942. április 20-án, a Führer születésnapján
mutatták be. A két prototípus közül végül a Henschel tervezetét
hirdették ki győztesként, és Pz.Kpfw. VI Tiger Ausf.H néven
(1944-től Ausf. E) elrendelték a sorozatgyártását. A Porsche
típusából szintén rendeltek 90 darabot arra az esetre, ha
a Henschel nem lenne képes tartani a tervezett gyártási ütemet.
Mivel rövidesen kiderült, hogy a kasseli Henschel Műveknél
semmiféle probléma nem hátráltatja a gyártást, a Porschénél
addigra elkészült alvázakat rögzített felépítménnyel Elefant
páncélvadász harckocsikká alakították.
A Tigris bonyolultsága, tömege és gyártási költsége egyértelművé
tette, hogy nem fog a csatatér leggyakoribb típusává válni.
A 8,45 m hosszú (lövegcsővel), 3,72 m széles, 3 m magas páncélos
előállításának névleges költsége elérte a 250 000 birodalmi
márkát. Összehasonlításként egy Panzer III-as 96 200 márkába,
egy Panzer IV-es 103 500 márkába, míg egy Párduc 117 000
márkába került. (Egyik feltüntetett összeg sem tartalmazza
a beépített fegyverzet és a rádiók, valamint a gyártás során
alkalmazott kényszermunka értékét.) A háború alatt összesen
1355 darab Tigris hagyta el a Henschel szerelőcsarnokát.
A Tigrisek futóművét oldalanként nyolc, keresztirányú torziós
rugós felfüggesztésű, fésűs elrendezésben átlapolt kerékcsoport
alkotta csoportonként (tengelyenként) három, illetve később
kettő futógörgővel, hogy a harckocsi tömege a lehető legegyenletesebben
osztódjon el a lánctalpakon. (Előnyei mellett ez az elrendezés
komoly hátrányokkal is járt, hiszen a görgők közé szoruló
sár, hó vagy jég könnyen megbéníthatta a harckocsit.) A 80
cm átmérőjű, 7,5 cm széles görgők eleinte gumi peremmel,
majd később acélbetétes gumiperemmel készültek. Vasúti szállításhoz
a külső görgőket le kellett szerelni és egy keskenyebb lánctalpat
kellett felerősíteni, mert a normál szélességű lánctalp nem
felelt meg a német vasúti szabványoknak.
A harckocsitest hengerelt, elektromosan hegesztett, egymásba
kapcsolódó tömör nikkelacél páncéllemezekből épült fel. A
páncéltest kialakítása, függőleges és vízszintes síkjai miatt
meglehetősen dobozszerűen hatott. Ez gyártástechnológiai
szempontból ugyan kedvező volt, de így a megfelelő páncélvédettség
biztosításához jóval vastagabb páncélzatra volt szükség,
mint ha döntött páncéllemezeket alkalmaztak volna. A legvastagabb
páncélzatot (120 mm) a lövegpajzs kapta, de szemből a harckocsi
többi része is 100 mm vastagságú páncélborítással rendelkezett,
ami szintén elegendő védettséget biztosított a legtöbb ellenséges
lövedékkel szemben. A Tigris oldalsó és hátsó páncélzata
60-80 mm, míg alsó és tetőpáncélzata 25 mm vastagságú volt.
88 mm-es lövegével, melyet függőleges síkban -6,5° és +17°
között lehetett állítani, a Tigris gyakorlatilag minden korabeli
harckocsit ki tudott lőni. A löveghez kétféle páncéltörő
lőszert alkalmaztak: a Pz.Gr. 39-est és a könnyebb, volfrámmagvas
Pz.Gr. 40-est, melyek mindegyike képes volt több mint 2000
m távolságból áthatolni a T-34-es homlokpáncélzatán. Ezek
a lőszertípusok általában a teljes lőszerkiszabat felét tették
ki, a többit SprGr repeszlövedékek alkották. Páncélozatlan
célpontok és az ellenséges élőerő ellen a harckocsi két 7,92
mm-es géppuskával rendelkezett, melyek közül a lövegcsővel
párhuzamosítottat a lövegirányzó kezelte egy pedál segítségével,
a vezető mellett a homlokpáncélba szereltet pedig a rádiós
használta. Gyakran a parancsnoki kupolára egy további, légvédelmi
célokat szolgáló géppuskát erősítettek.
Az irányzó, a töltőkezelő és a parancsnok a hidraulikus
működtetésű toronyban foglalt helyet. Mivel a torony a fő
sebességváltóműtől kapta az energiát, körbefordításához,
a motor sebességétől függően, 25-60 mp-re volt szükség
ezzel szemben a Sherman 10 mp alatt körbe tudta fordítani
a tornyát, ami sokszor döntőnek bizonyult. A toronyforgató
mechanizmus elromlása esetén ráadásul a tornyot csak egy
26 cm átmérőjű kerékkel lehetett mozgatni, melyet egy 360°-os
toronyfordulathoz 720-szor kellett megtekerni! A fürge ellenséges
harckocsik ezt persze igyekeztek kihasználni, és ilyenkor
gyorsan a Tigris mögé manővereztek, ahonnan a viszonylag
vékony hátsó páncélzatot vették célba. Képzelhető a német
legénység kapkodása, ahogy megpróbálták gyorsan 360-szor
körbeforgatni a kereket, hogy a lövegcsövet a hátulról fenyegető
ellenséges harckocsi felé fordítsák.
További gondot jelentett, hogy számos híd nem bírta el a
Tigrisek 57 tonnás harci tömegét, ami behatárolta bevethetőségüket.
Eleve a hatósugaruk nagyon alacsony volt, mert elegendő erejű
dízelmotor nem állt rendelkezésre, a 700 LE-s Maybach HL
230 P45 típusú, 23095 cm3-es, 4 ütemű, 12 hengeres, benzinüzemű
V-motor viszont sokkal többet fogyasztott. Az 540 l-es belső
üzemanyagtartályt teletöltve, a harckocsi névleges hatótávolsága
terepen ugyan elérte a 110 km-t, de a valóságban sokszor
ez a "névleges" hatótávolság a valóságban akár
45 km-re is zsugorodhatott. Ez a harcok során igen nagy hátrányt
jelentett, hiszen egy nap szükség lett volna 60-80 km utántöltés
nélküli megtételére. A harckocsi névleges max. sebessége
45,4 km/h volt, de a motor fordulatszámának 2500 fordulat/percre
korlátozásával ez az érték 38 km/h-ra csökkent. Terepen az
átlagsebesség alig érte el a 20 km/h-t.
A 80 cm lépcsőmászó képességű, 2,5 m árokáthidaló képességű
harckocsi előkészítés nélkül 1,6 m mélységű vízen tudott
átkelni biztonsággal, de egy Schnorkel, azaz a motor levegőellátását
és a kipufogógázok elvezetését biztosító "légcső" alkalmazásával
a Tigris akár 4 m mélységű folyókon is átkelhetett.
Harci alkalmazásban
A típus első négy példányát 1942 augusztusában adták át
a Panzer III-asokkal felszerelt 502. nehézpáncélos-zászlóalj
1. századának, mely az Észak hadseregcsoport kötelékében,
a Ladoga-tótól délre fekvő területeken harcolt. Az első bevetést,
egy eseménytelen járőrszolgálatot, szeptember első hetében
hajtotta végre az egyik Tigris. Egyébiránt a négy harckocsi
semmiféle említésre méltó eredményt nem ért el. Sőt, idővel
mind a négy meghibásodott és használhatatlanná vált, de sikerült
őket felrobbantani, illetve visszavontatni a saját vonalak
mögé, hogy ne kerüljenek szovjet kézre. A második csapatpróbára
1943. januárjában került sor Leningrád környékén, ezúttal
azonban a szovjeteknek nagyobb szerencséjük volt, és nagy
veszteségek árán sikerült egy épen maradt példányt zsákmányolniuk.
Mivel a Tigriseket nagy számban először Kurszknál vetették
be, a szovjet mérnököknek és katonáknak majdnem fél év állt
rendelkezésükre az acélmonstrum gyengéinek tanulmányozására.
1943-ig a nehézpáncélosokat 20, majd 59 harckocsiból álló
zászlóaljakba szervezték. A háború alatt összesen 13 nehézpáncélos-zászlóalj
létezett; 10 a Wehrmacht (számozásuk: 501-510.), 3 a Waffen-SS
(számozásuk: 101-103., később 501-503.) kötelékében. Ezeket
a zászlóaljakat általában közvetlenül a hadsereg- vagy hadtestparancsnokságoknak
rendelték alá, önálló feladatok végrehajtása céljából. A
Tigrist mindig a legveszélyeztetettebb pontokon vetették
be, hiszen vastag páncélzatát a legtöbb szövetséges páncéltörő
ágyú nem tudta áttörni, 88 mm-es lövegének lövedékei viszont
úgy hatoltak át a Shermanok és a T-34-esek páncélzatán, mint
kés a vajon. A harci tapasztalatok azt mutatták, hogy egyetlen
Tigris kilövéséig átlagosan öt Sherman, illetve nyolc T-34-es
semmisül meg.
Ugyan az 1944-ben nagy számban megjelent T-34/85-ösök, a
Joszif Sztálin harckocsik, illetve a 122 és 152 mm űrméretű
ágyúval felszerelt szovjet rohamlövegek valamennyire ellensúlyozták
a német nehézpáncélosok fölényét (nyugaton ez megfelelő harckocsik
híján, a légierőre hárult),, de a legtöbb Tigris nem az ellenséges
támadások következtében, hanem motorhibák és erőátviteli
meghibásodások, illetve az üzemanyaghiány miatt veszett el.
Lesben állva
A legismertebb "Tigris ász" kétségkívül Michael
Wittmann, a 101. SS-nehézpáncélos-zászlóalj fiatal századparancsnoka,
aki Villers-Bocage-nál egymaga megsemmisítette az angol 22.
harckocsidandár egy harckocsizó és egy gépesített lövészzászlóalját.
Róla és haditetteiről vaskos kötetek szólnak, ezért én itt
inkább a keleti fronton harcoló névtelen harckocsizók által
alkalmazott taktikáról kívánok szót ejteni.
A német hadsereg- és hadtestparancsnokok a rendelkezésükre
álló nehézpáncélosokat hadászati tartalékként használták
az áttört szovjet csapatok ellen. Bevetésükre kizárólag azután
kerülhetett sor, ha a szovjet támadás súlypontjai egyértelművé
váltak. Ekkor viszont felbődültek a motorok és a Tigrisek
mozgásba lendültek. Sokszor az ellenlökések halálos küzdelmekké
váltak, hiszen gyakran fordult elő, hogy két Tigris szállt
szembe több száz T-34-essel. A nehézharckocsikat általában
párosával küldték egy-egy szektor védelmére és az ott támadó
szovjet harckocsik megsemmisítésére. Ilyenkor az egyik Tigris
olyan pozíciót foglalt el, ahonnan beláthatta a terepet és
fedezhette a társát, miközben az előrenyomult. Amint a mozgó
harckocsi fedezékbe ért, a másik is nekiindulhatott és társa
fedezete mellett új tüzelőállást kereshetett.
A harckocsiparancsnokok általában a toronyban álltak és
a tüzérségi tűzzel, valamint az orvlövészekkel mit sem törődve
távcsövükön a látóhatárt pásztázták célpontok után kutatva.
Ha észrevették az ellenséges harckocsikat, olyan tüzelőállást
próbáltak találni, ahonnan a célpontokat oldalba támadhatták.
Ennek a magyarázata pusztán harcászati okokra vezethető vissza,
hiszen a 88 mm-es lövedék képes volt áttörni a legtöbb szovjet
harckocsi homlokpáncélzatát. A szovjet harckocsik legénysége
azonban igen korlátozott kilátással rendelkezett, ezért ha
a támadás nem szemből érte őket, kevés esélyük volt arra,
hogy még időben felfedezzék a németeket. Ráadásul a szovjet
harckocsiknak csak kis hányadát látták el rádióval, így ha
esetleg mégis felfedezték a Tigriseket, akkor sem tudták
figyelmeztetni társaikat a veszélyre.
Rejtett tüzelőállásaikból a Tigrisek gyakran zúdítottak
pusztító tüzet a gyanútlanul vonuló szovjet harckocsioszlopokra.
Sokszor a szovjetek hosszú percekig összezavarodva forgolódtak
és nem tudták, hogy honnan tüzel az ellenség. Ilyen körülmények
között még ha végül fel is fedezték a német harckocsik rejtekhelyét,
akkor sem tudtak hatékony ellencsapást mérni rájuk. Mire
aztán összeszedték magukat és harci alakzatban megindultak
a támadók felé, addigra a Tigrisek már rég visszahúzódtak,
és lángoló szovjet harckocsikat maguk mögött hagyva új tüzelőállásokat
foglaltak el.
Magyar Tigrisek
Kevésbé ismert tény, hogy a Tigriseket a Magyar Királyi
Honvédség is alkalmazta. 1944 kora nyarán a Galíciában harcoló
1. magyar hadsereg 2. páncéloshadosztálya súlyos veszteségek
árán megállította az orosz előrenyomulást, amivel kivívta
Harpe tábornok, az Észak-Ukrajna hadseregcsoport parancsnokának
elismerését. Ennek jeleként a 3. honvéd harckocsiezredet,
kilőtt Turánjai helyébe, német páncélosokkal, köztük 10 Tigrissel
szerelték fel. A nehézpáncélosok számát tovább növelte a
Hollósy-Kuthy László vezérőrnagynak születésnapi ajándékként
átadott három darab Tigris. Az átképzést követően az ezredet "vizsgafeladatként" máris
élesbevetésre küldték, mely teljes sikerrel járt: a nehézpáncélosok
saját veszteség nélkül T-34-eseket, páncéltörő ágyúkat és
fedezékeket semmisítettek meg. Az egyik legeredményesebb
bevetésükben a 2. páncéloshadosztály két Tigrise fél óra
alatt 14 szovjet harckocsit lőtt ki.
A magyar Tigrisek története a visszavonulás során ért véget,
amikor műszaki hibák és benzinhiány miatt sorra kénytelenek
voltak mindet felrobbantani. Visszaemlékezések szerint, 1945
tavaszán a dunántúli harcokban is részt vett egy magyar Tigris-század
német felségjellel.
Manapság ha valaki testközelből szeretné megcsodálni a hatalmas
monstrumot, a következő helyszíneken találkozhat vele: Kubinka,
Sznegiri (Oroszország), Saumur, Vimoutiers (Franciaország),
Bovington (Nagy-Britannia). |