FEGYVEREK
A T-34/85 harckocsi
Szerző: Bilik Péter
1941 júliusában a Szovjetunió ellen támadó német hadseregek
egy olyan harckocsival találták szembe magukat, mely páncélvédettségét,
lövegének tűzerejét és mozgékonyságát tekintve jelentős mértékben
felülmúlta az alkalmazott német típusokat. Hitler tábornokainak
szerencséjére azonban a T-34 típusjelzésű, forradalmian új
harckocsiból ekkor még nem állt elegendő mennyiség a szovjet
hadvezetés rendelkezésére, sőt a meglévőket is szétszórva,
elavult harcászati elméleteket követve vetették be. A háború
előrehaladtával azonban a típus egyre nagyobb számban jelent
meg a frontokon, ami a német mérnököket arra sarkallta, hogy
a szovjet "csodaharckocsi" mintájára megalkossák
a Párducot, illetve növeljék a meglévő típusok páncélvastagságát
és fegyverzetének hatékonyságát. Mindeközben természetesen
a szovjetek sem tétlenkedtek és az egyre erősebb német páncélosok
ellensúlyozására megkezdték a T-34 továbbfejlesztését.
1943-ra a szovjet hadvezetés előtt egyértelműen bebizonyosodott,
hogy a T-34 alaptípusának 76 mm-es lövege túlságosan kis
tűzerővel rendelkezik a német páncélosok leküzdésére. Egy
augusztus végén tartott tanácskozáson Malisev, a harckocsigyártás
népbiztosa a fegyverkezési népbiztosság jelenlévő vezető
munkatársai és Fedorenko, a Vörös Hadsereg gépesített és
harckocsizó csapatainak főparancsnoka előtt tartott beszédében
a következőképp vázolta a kurszki csata egyik legfontosabb
tanulságát: "Az ellenséges harckocsik már 1500 m távolságból
tüzet nyithattak a mieinkre, míg 76 mm-es ágyúink alig 5-600
m távolságból voltak csak képesek kilőni a Tigriseket és
Párducokat. Képzelhető, hogy mit jelent, ha az ellenségnek
másfél kilométer, míg nekünk csak fél kilométer áll rendelkezésünkre.
Amilyen gyorsan csak lehet, erősebb ágyút kell a T-34-esbe
építeni."
A T-34 fő fegyverzetének elégtelensége azonban a kurszki
csata kapcsán nem érhette váratlanul az illetékeseket, hiszen
az már jóval korábban ismertté vált előttük. 1943 áprilisában
ugyanis a tüzérségi főigazgatóságot utasították, hogy az
összes sorozatgyártásban lévő harckocsi- és páncéltörő ágyúval
végezzenek kísérleteket egy zsákmányolt Tigris nehézpáncéloson
a páncélátütő képességet és a hatótávolságot illetően, és
10 napon belül nyújtsák be észrevételeiket. A jelentés szerint
a 76 mm-es ágyú nyomjelzős páncéltörő lövedéke 200 m távolságból
sem tudta átütni a német harckocsi oldalát! (Ennek fényében
a Malisev beszámolójában elhangzott 5-600 méter meglehetősen
kozmetikázott adatnak tűnik...)
A kipróbált fegyverek közül a Tigris leghatékonyabb ellenfelének
a 85 mm-es 52-K Model 1939 légvédelmi ágyú bizonyult, mely
akár 1000 m távolságból is képes volt áttörni a 100 mm-es
elülső páncélzatot.
A kísérletek eredményeként a szovjet mérnökök májusban nekiláttak
a ballisztikájukban légvédelmi ágyúra hasonlító harckocsiágyúk
kidolgozásához. A német harckocsik/rohamlövegek fegyverzetének
kialakítását követő, kis tömegű, rövid hátrasiklású D-5T-85
első példánya júniusban készült el. Ugyanebben az időben
a Központi Tüzérségi Tervezőiroda S-53 és S-50 ágyúja, valamint
a 92. sz. gyár LB-85 lövege is napvilágot látott. Így immáron
négy 85 mm-es harckocsiágyú is létezett, már csak az volt
a kérdés: melyik harckocsitípusba építsék be őket?
T-43 vagy T-34?
A T-34 közepes harckocsi hibáinak kijavítására, illetve
harcértékének növelésére már 1942 folyamán elkezdődött egy
fejlesztési program. A T-43 jelöléssel felvázolt továbbfejlesztett
változatot javított felfüggesztéssel, megnövelt küzdőtérrel
és jobb páncélvédettséggel (harckocsitest: 75 mm, torony:
90 mm) kívánták ellátni, ugyanakkor a harckocsitest kialakítását,
a motort, az erőátviteli rendszert, az alvázat és az ágyút
az alaptípusból változatlan formában tervezték átvenni.
Amikor 1943 nyarán elkészültek a 85 mm-es ágyúk és megfelelő
harckocsit kerestek hozzájuk, természetesen felvetődött a
T-43 alkalmazásának lehetősége, de hamarosan le is mondtak
róla. A harckocsi ugyanis már a 76 mm-es löveggel is 34,1
tonnát nyomott és egy nagyobb ágyú csak tovább növelte volna
a tömegét. Ráadásul az új típus gyártására való átállás a "harmincnégyessel" való
nagyfokú (78,5%-os) megegyezés ellenére jelentős termeléskiesést
okozott volna, amit a szovjet vezetés mindenképpen el akart
kerülni. Így aztán a T-43 egyetlen kísérleti példánya készült
csak el 85 mm-es ágyúval 1944-ben, aztán a fejlesztését végleg
beszüntették.
Mindeközben a D-5T harckocsiágyú és az ISZ, illetve KV nehézharckocsik
párosítása (ISZ-1 és KV-85) kimondottan sikeresnek bizonyult,
ezért előtérbe került egy hasonló ágyúval felszerelt T-34
változat kifejlesztése. Mivel az eredeti toronyba képtelenség
lett volna beépíteni a 85 mm-es löveget, a T-43-as tornyát
felhasználva két gyárban is hozzáláttak egy megnövelt toronykoszorú-átmérőjű,
öntött torony kifejlesztéséhez. A munkálatokat eleinte komolyan
hátráltatta a Központi Tüzérségi Tervezőiroda azon bejelentése,
miszerint S-53 típusjelzésű ágyújukat képesek az eredeti
átmérőjű toronyba beépíteni pusztán annak elülső részének
áttervezésével, ami feleslegessé teszi az új tornyok kifejlesztését.
Malisevnek azonban komoly fenntartásai voltak a javaslattal
szemben, mivel a gorokovetszki lőtéren a régi toronyba épített
új löveggel lefolytatott kísérletek sikertelenül zárultak.
Az eleve szűkös torony a nagyobb fegyverzet beépítésével
ugyanis még zsúfoltabb lett és így gyakorlatilag lehetetlenné
vált az ágyú hatékony kezelése, másrészt a kisebb belső tér
miatt jelentős mértékben csökkent a szállítható lőszermennyiség.
Mindezek miatt az eredeti torony alkalmazását hamarosan elvetették.
Ugyanakkor a lőkísérletek eredményei alapján a D-5T-nél
jobb teljesítményűnek ítélt S-53 ágyút nem lehetett az új
Krasznoje Szormovo-toronyba beépíteni, mert a löveg sajátos
kialakítása miatt függőleges síkban csak korlátozottan lehetett
volna kitéríteni. Éppen ezért a szovjet hadvezetésnek el
kellett döntenie: átterveztetik a tornyot az S-53 kialakításának
megfelelően, vagy egy másik ágyút választanak - például a
toronyhoz pontosan illő D-5T-t. Mivel az idő sürgetett, az
utóbbi megoldás mellett döntöttek és 1943 decemberi szállítási
határidővel 100 darab D-5T ágyúval felszerelt T-34-est rendeltek,
melyeket azonban csak 1944 januárjától kezdve sikerült leszállítani.
A T-34/85 típust a Vörös Hadsereg hivatalosan 1944. január
23-án rendszeresítette. (Számos szerző könyvében találkozhatunk
azzal az állítással, hogy az erősebb fegyverzettel erősebb
páncélzat is járt. Ez azonban csak a toronyra igaz, mely
max. 90 mm vastag páncélzatot kapott, a harckocsitest páncélvastagsága
mindenhol 45 mm maradt!)
A D-5T ágyús változat
A D-5T ágyúval felszerelt négyszemélyes T-34/85 harckocsi
külső és belső felépítését tekintve is jelentős mértékben
különbözött a későbbi változatoktól. A golyóscsapágyakon
forgó parancsnoki kupola, melynek kétfelé nyíló páncélfedele
volt, például jóval előrébb helyezkedett el a torony tetején
és közvetlenül előtte egy körkörös kilátást biztosító MK-4
periszkóp kapott helyet. A torony mindkét oldalán egy-egy
figyelőrést alakítottak ki, melyeknél szilánkmentes háromrétegű
üveget alkalmaztak. A rádió a harckocsitestben kapott helyet,
az antenna pedig a harckocsi jobb oldalán elöl - mint a T-34/76-nál.
A típus összesen 56 ágyúlőszert és 1953 géppuskalőszert vihetett
magával. Mindemellett az azonos változatú harckocsik között
is voltak apróbb eltérések: pl. a korábbi gyártásúaknál csak
egy toronyventillátort, míg később kettőt alkalmaztak.
A D-5T löveggel felszerelt változat pontos gyártási mennyiségét
mind a mai napig homály fedi. A T-34/85-tel foglalkozó művek
a számukat 5-700 közé teszik, de ennél minden bizonnyal jóval
kevesebb (kb. 300) készült el. Ez elsősorban a legyártott
D-5T ágyúk számából következik, hiszen 1943-44 folyamán 543
ágyú hagyta el a gyárat, melyekkel nem csak a T-34-eseket
fegyverezték fel, hanem az ISZ-1 és KV-85 nehézharckocsikat,
valamint számos prototípust is.
Az S-53 (ZISZ-S-53) ágyús változat
Az S-53 löveggel felszerelt új, Nyizsnij Tagilban tervezett
tornyot a Vörös Hadsereg 1944. január 1-én fogadta el. A
gyártás márciusban indult, de az igazi tömegtermelés csak
májusban kezdődött el három gyár (Nyizsnij Tagil, Omszk,
Krasznoje Szormovo) bevonásával. Mindeközben folyamatosan
zajlott a típus tesztelése, melynek során hamarosan fény
derült a hátrasiklási mechanizmus hibájára. A probléma orvoslásával
a gorkiji Sztálin löveggyárat bízták meg. Az általuk kidolgozott
ZISZ-S-53 típusjelzésű módosított löveg 1944 novemberétől
került gyártásra - az S-53-ból összesen 11 518, a ZISZ-S-53-ból
14 265 példány készült el 1945 végéig.
A D-5T ágyús változattal szemben, ahol a kétfős toronyban
a parancsnoknak is be kellett segíteni a löveg kezelésébe,
ezek a harckocsik már három főnek helyet biztosító toronnyal
készültek, így a harckocsiparancsnok kizárólag elsődleges
feladatára tudott összpontosítani. A parancsnoki kupolát
a torony hátsó részén helyezték el, a motor Cyclone légszűrő
berendezését pedig egy jóval hatékonyabb Multi-Cyclone típussal
váltották fel. Az S-53 és a ZISZ-S-53 ágyús változatokon
belül szintén számos eltérésre akadt példa, főleg a torony
öntési módozatai, a parancsnoki kupola, valamint a sajtolt,
vagy öntött futógörgők alkalmazása terén. Emellett időközben
változtattak az egyik toronyventillátor elhelyezkedésén is,
illetve 1945 januárjától a kupola kétrészes fedelét egyrészesre
cserélték.
A T-34/85 szovjet tömegtermelése 1946-ban ért véget, habár
néhány forrás tanúsága szerint kis mennyiségben a típust
egészen 1950-ig gyártották a krasznoje szormovói gyárban.
A néhány száz parancsnoki és lángszórós változatot beleszámítva
a 85 mm-es löveggel felszerelt T-34 közepes harckocsiból
összesen 25 899 darabot gyártottak.
T-34/85 a II. világháborúban
Az első 85 mm-es löveggel gyártott T-34-esek 1944 február-március
folyamán jelentek meg a fronton a 2., 6., 10. és 11. gárda-harckocsihadtestek
kötelékében, de mivel a harckocsikat szétosztották az alárendelt
harckocsidandárok között, az új típus eleinte nem sok vizet
zavart, ráadásul a harcok közepette nem is maradt túl sok
idő a 76 mm-es változatokat használó harckocsizók átképzésére.
Katukov, az 1. harckocsihadsereg parancsnoka 1944 áprilisában
a heves ukrajnai harcok kapcsán emlékirataiban külön kitért
erre a problémára:
"Nehéz napokat éltünk, melyeket csak ritkán szakítottak
meg örömteli pillanatok. Ezen ritka alkalmak közé tartozott
az utánpótlásként küldött harckocsik megérkezése. A hadsereg
ekkor [1944 tavaszán] új "harmincnégyeseket" kapott
- igaz, kisszámban. Ezek nem a szokásos 76 mm-es löveggel,
hanem 85 mm-esekkel voltak felszerelve. Azok, akiket az új
tankokra osztottak be, alig két órát kaptak, hogy megismerkedjenek
a kezelésével. Egyszerűen nem volt több idő. A túlságosan
elnyújtott frontvonal helyzete miatt az erősebb fegyverzetű
új harckocsikat harcba kellett vetnünk, amilyen gyorsan csak
lehetett."
Mind közül legelőször az OT-34 lángszórós harckocsikat egyaránt
alkalmazó 38. önálló harckocsiezred kapott a D-5T ágyúkkal
felszerelt T-34/85-ösökből. Érdekesség, hogy az ezred összes
harckocsijára az anyagi fedezetet az orosz ortodox egyház
teremtette elő, ezért a páncélosok tornyának oldalára a "Dimitrij
Donszkoj" feliratot festették. (Dimitrij Donszkoj moszkvai
nagyherceg volt, aki a kulikovói csatában legyőzte a támadó
mongol hordát.) Az ezred az 53. összfegyvernemi hadsereg
kötelékében Ukrajna felszabadításában vett részt.
Az ötszemélyes T-34/85 harckocsik megjelenése egyébként
bizonyos fokú szervezeti átalakítással is járt, lévén az
érintett dandárok mindaddig csak négyszemélyes harceszközöket
alkalmaztak. A hirtelen fellépő harckocsizó-hiányt minden
dandárban a géppisztolyos zászlóaljhoz csatolt páncéltörő
tüzérüteg személyzetével egészítették ki egy gyors átképzést
követően.
A D-5T löveges változat egyébként nemcsak a Vörös Hadsereg
kötelékében szolgált, hanem a szovjetek oldalán küzdő szövetséges
seregeknél is. A lengyel hadsereg például 1944-45 folyamán
összesen 328 ilyen harckocsit kapott, az utolsókat 1945 márciusában.
Közülük egy 1945. július 16-i jelentés szerint 132 darab
élte túl a háborút. 1945 elején az 1. önálló csehszlovák
dandárt szintén ilyen harckocsikkal szerelték fel. A dandár
a 38. szovjet hadsereg részeként súlyos harcokat vívott Ostrava
környékén. A harcok hevességére jellemző, hogy május 7-én,
Olmütz bevételét követően a csehszlovák alakulatnak mindössze
8 működőképes harckocsija maradt a 64-ből. A háború vége
felé a jugoszláv Népi Felszabadító Hadseregen belül egy harckocsidandárt
állítottak fel 60 darab T-34/85-össel.
A keleti fronton dúló harcok során néhány példány a németek
és szövetségeseik kezébe került, melyeket azok igyekeztek
felhasználni korábbi gazdáik ellen. Bizonyított tény, hogy
az 5. Wiking SS-páncéloshadosztálynál és a 252. gyalogoshadosztálynál
is szolgált néhány T-34/85. A finn hadsereg ugyanakkor kilenc
darabot zsákmányolt a típusból; közülük hatot egészen 1960-ig
rendszerben tartott.
Érdekes módon előfordult, hogy a németektől sikerült visszazsákmányolni
a szovjet harckocsikat. Ez történt az 5. gárda-harckocsidandárral
is Csehszlovákiában, amikor egy német felségjelzéssel ellátott
T-34/85 került a kezükbe. Lévén a dandár T-70, T-34 és zsákmányolt
magyar harckocsikkal volt felszerelve, ilyen módon jutottak
hozzá saját hadiiparuk egyik legjobb termékéhez.
A világháború befejeződését követően egyébként a T-34/85
harckocsik alkották a szovjet harckocsicsapatok gerincét
egészen az 1950-es évek közepéig. A típus természetesen rengeteg
külföldi üzemeltetőhöz eljutott és gyakorlatilag a XX. század
végéig minden jelentős konfliktusban részt vett (hozzánk
legközelebb a balkáni konfliktusok során kerültek bevetésre
a szerb hadsereg állományában). Sajnos pontosan nem lehet
meghatározni, hogy hány T-34/85 került külföldre, mivel nem
csak a Szovjetunió, hanem Lengyelország és Csehszlovákia
is exportálta a típust. |