FEGYVEREK
Az M4 Sherman harckocsi
Szerző: Bilik Péter
Az M4-es Sherman egyike a világ egyik legismertebb harckocsijainak.
A II. világháború minden hadszínterén bevetett típus mára
ugyanolyan legendává vált, mint a szovjet T-34, vagy éppen
a német Párduc. Sokoldalúságát és megbízhatóságát mi sem
bizonyítja jobban, mint az, hogy a Shermant több változatban
gyártották, mint addig és azóta bármely más harckocsit, valamint
hogy a típus az orosz sztyeppéktől Normandián át az észak-afrikai
sivatagig, Koreától a Közel-Keletig mindenhol megállta a
helyét és még évtizedekkel gyártása után is képes volt eredményesen
felvenni a harcot a generációkkal fiatalabb típusokkal.
Előzmények
1919-1939 között az Amerikai Egyesült Államok haderőfejlesztési
terveit az elszigetelődési politika határozta meg, amely
az ország védelmét elsősorban a tengereken keresztül kívánta
biztosítani. Ebben a helyzetben az Adna R. Chaffee-hez és
George S. Pattonhoz hasonló, tehetséges lovassági tisztek
hiába igyekeztek felhívni a hadvezetés figyelmét egy ütőképes
páncéloserő kiépítésének szükségességére, javaslataikat sorra
elutasították. Bár a vezérkar belátta, hogy elengedhetetlen
a harckocsizó egységek mennyiségi és minőségi fejlesztése,
a meglévő egységeket szétszórva a gyalogság támogatására
rendelték. Hadosztályokba szervezésük igazából csupán 1940-ben,
a németek gyors nyugat-európai győzelmeit követően kezdődött
el.
A II. világháború kitörésekor az USA mindössze két páncéloshadosztállyal
- összesen 464 harckocsival és páncélgépkocsival - rendelkezett,
1943-ban pedig már tizennéggyel. Az 1937-1938 között kifejlesztett
17,2 tonnás, max. nyolc géppuskával és egy rövid csövű 37
mm-es ágyúval felszerelt M2 harckocsi felváltására szánt,
főfegyverzetként egy 75 mm-es és egy 37 mm-es löveget alkalmazó
M3 Lee/Grant harckocsi sorozatgyártása 1941 augusztusában
kezdődött el. Az M3 1942. május 27-én Észak-Afrikában, a
brit hadsereg kötelékében került először bevetésre, ahol
a német páncélosok méltó ellenfelének, "Egyiptom utolsó
reményének" bizonyult. Felépítéséből adódóan (fő fegyverzetét
nem forgatható toronyban helyezték el, hanem a harckocsitestben)
azonban jelentős harcászati hátrányokkal rendelkezett, ami
szolgálatba állításától fogva szükségessé tette mielőbbi
felváltását, és egy igazi "háborúnyerő harckocsi" rendszeresítését.
T6 - a prototípus
Az utódtípus iránti igénynek megfelelően már 1941 márciusában
kezdetét vette a T6-nak nevezett prototípus kifejlesztése.
A tervezőmérnökök nem egy teljesen új típus megalkotásában
gondolkodtak, hanem igyekeztek minél több elemet átvenni
az ekkor még sorozatgyártásra sem került M3 harckocsiból.
Ennek megfelelően megtartották az oldalanként három, egyenként
két kerékből álló, függőleges tekercsrugóval megerősített
kerékzsámolyos felfüggesztési rendszert, az erőátvitelt,
az alvázat, valamint a törzs nagy részét. A motor szintén
ugyanaz maradt (340 LE-s Wright R975 C2 kilenchengeres csillagmotor),
ami a 30 tonnás páncélosnak 40 km/h-s végsebességet biztosított.
A legfőbb változást az jelentette, hogy a harckocsiágyút
nem a törzsbe, hanem egy teljesen körbeforgatható toronyba
építették be. A T6-os eleinte az M2 jelzésű L/28,5 csőhosszúságú
75 mm-es löveget hordozta, de miután elkészült a nagyobb
löveg befogadására alkalmas talapzat, áttértek az L/37,5
csőhosszúságú 75 mm-es M3-as lövegre. Emellett a harckocsi
három géppuskával rendelkezett: egy 7,62 mm-es homlokgéppuskával,
egy hasonló űrméretű, löveggel párhuzamosított toronygéppuskával
és egy 12,7 mm-es légvédelmi géppuskával, amit a parancsnoki
kupolára lehetett felszerelni. A 75 mm-es löveg 457 m távolságból
30 fokos becsapódási szög esetén 60 mm páncélzatot tudott
átütni.
Azzal, hogy a harckocsiágyú a toronyba került, a kezelők
számát öt főre csökkenthették. A harckocsitestben bal oldalt
elöl a vezető, mellette, a differenciálmű túloldalán a segédvezető/homlokgéppuskás
ült. Az irányzó a löveg jobb oldalán, a töltőkezelő a bal
oldalán, a parancsnok pedig az irányzó mögött foglalt helyet
a toronyban.
A T6 prototípus méretei nagyrészt megegyeztek az M3 méreteivel:
hossza 5,64 m, szélessége 2,72 m, magassága (ez eltért az
M3-tól) parancsnoki kupolával 2,92 m, kupola nélkül 2,77
m, árokáthidaló képessége 2,26 m, lépcsőmászó képessége pedig
0,6 m volt. (Később a gyártás megkezdése előtt a méreteket
kissé megváltoztatták, így az M4 Sherman első változata 25,4
cm-rel hosszabb és 10 cm-rel keskenyebb lett.)
Az M4 és az M4A1
A Fegyverzetügyi Bizottság 1941 júniusában elfogadta a terveket,
és két prototípust rendelt meg: egy öntött törzsűt az aberdeeni
gyártól és egy hengerelt acéllemezekből hegesztettet a Rock
Island Arsenaltól. Miután a különféle próbák és tesztek kielégítő
eredménnyel zárultak, szeptember 5-én az új harcjárművet
M4 közepes harckocsi néven rendszeresítették. A havi 2000
darabos mennyiségre előirányzott gyártás 1942-ben két típusváltozatban
indult meg - a hegesztett páncéltestű változat lett az M4
(a briteknél Sherman I), az egy darabból öntött pedig az
M4A1 (Sherman II). Mindkét változat öntött tornyot kapott,
de míg az M4 97 darab 75 mm-es lőszert vihetett magával,
addig az M4A1 csak 90-et.
Páncélvédettségét, illetve tömegét tekintve (30,45 tonna)
a két változat gyakorlatilag teljesen megegyezett egymással.
Az 56 fokos szögben döntött, 50 mm vastagságú homlokpáncél,
valamint a torony 75+50 mm-es elülső páncélzata ugyan elfogadható
védettséget biztosított a PzKpfw III és IV ekkoriban gyártás
alatt lévő változataival szemben, de 1943-tól az egyre nagyobb
számban megjelenő Párducok és Tigrisek 75, illetve 88 mm-es
lövedékeivel szemben már teljesen védteleneknek bizonyultak.
Több olyan eset is ismert, amikor a német lövedékek az amerikai
harckocsik mindkét oldalát áttörve gyakorlatilag keresztülhaladtak
a páncéltesten. A Párduc szemből 1000 m, míg oldalról és
hátulról 2800 m távolságból képes volt kilőni a Shermant.
Az amerikai harckocsizóknak kb. fele ekkora távolságba kellett
merészkedniük, hogy hatékonyan tüzelhessenek a német páncélosokra.
Ugyanakkor viszont rendelkeztek egy kis kéthengeres kiegészítő
motorral a generátor meghajtására, ami lehetővé tette, hogy
a toronyforgató mechanizmust az akkumulátor lemerítésének
veszélye nélkül akkor is lehessen használni, amikor a fő
hajtómű nem üzemel. Ez jelentős előnynek bizonyult, mivel
így csendben, árulkodó motorzaj nélkül lehetett a harckocsival
lesben várakozni.
Az M4A1 gyártása hamarabb kezdődött, mint az M4-esé. 1942
februárjától az év végéig három gyárban összesen 6281 darab
készült el. Később, 1944 januárja és 1945 júliusa között
még 3426 darabot gyártottak folyadéktöltésű lőszertartóval
és L/52 csőhosszúságú 76 mm-es löveggel, amelynek lövedéke
457 m távolságból, 30 fokos becsapódási szög esetén 110 mm
páncélzatot tudott átütni - ez a változat az M4A1(76)W jelölést
kapta.
Az M4-ből 1944 januárjáig öt üzem összesen 6748 darabot
készített, majd 1945 márciusáig további 1641 darabot gyártottak
le 105 mm-es tarackkal. A későbbi szériáknál a törzs mellső
részét már öntéssel készítették, de a többi részt továbbra
is hegesztéssel állították össze.
Az idő előrehaladtával több kisebb változtatást eszközöltek
a harckocsikon - pl. sok példánynál (nem mindnél) egy darabból
öntött orr-részt alkalmaztak, fokozatosan 400 LE-re megnövelték
a Continental által gyártott és módosított Wright-motor teljesítményét,
valamint Délkelet-Ázsia japán kézre kerülését követően a
fellépő gumihiány miatt fémbevonatú lánctalpakat kezdtek
használni (az addigi gumibevonatúhoz páronként 0,75 t gumira
lett volna szükség).
Az M4A2-től az M4A6-ig
A típus harmadik változatát, az M4A2-est (Sherman III) a
General Motors 12 hengeres, 375 LE-s kétütemű dízelmotorjával
szerelték fel. A harckocsinak ezzel javult a terepjáró képessége,
20%-kal nőtt a sebessége (48 km/h-ra), ugyanakkor 30%-kal
csökkent a fogyasztása. 1942 áprilisától 1945 májusáig összesen
8053 darab 75 mm-es és 2915 darab 76 mm-es löveggel felszerelt
M4A2 harckocsit gyártottak.
Mivel az amerikai hadsereg tengerentúli alakulataihoz egy
1942. márciusi határozat értelmében csak benzinüzemű harckocsikat
lehetett küldeni, az M4A2-eseket főleg a szövetségesek részére
gyártották. A Szovjetunió, ahol a dízelüzemű hajtómű számított
szabványosnak, 1990 darab 75 mm-es és 2073 darab 76 mm-es
löveggel szerelt példányt kapott, míg a fennmaradó mennyiség
zömét Nagy-Britannia alkalmazta. Az amerikaiak csak az észak-afrikai
partraszállásukkor, illetve Okinawán vetettek be belőle néhány
példányt. 1944 tavaszán a harci tapasztalatok hatására a
hegesztett homloklemez dőlésszögét 47 fokra változtatták,
miközben a páncélvastagságot megnövelték. Emiatt el kellett
hagyni a jármű elején található búvónyílásokat, ami nagyban
megnövelte az immáron egy darab hengerelt lemezből készített
elülső páncélzat szilárdságát.
Az M4A3 változat meghajtásáról egy 450 LE-s Ford GAA nyolchengeres
benzinmotor gondoskodott - az összes alkalmazott motor közül
ezt tartották a legjobbnak. 661 literes üzemanyag-mennyiségével
a harckocsi 210 km-t tudott megtenni, úton legfeljebb 42
km/h sebességgel. Ebből a változatból összesen 12 342 darabot
gyártottak 75, 76 és 105 mm-es löveggel egyaránt. 7 darab,
Angliának átadott példányt (Sherman IV) kivéve az összeset
az amerikai hadsereg alkalmazta. A változatnak létezett egy
M4A3E2 jelzésű altípusa is, amelynek páncélvastagságát jelentős
mértékben megnövelték, de így a harckocsi tömege 47,7 tonnára
nőtt, ezért a gyártást 254 példányt követően leállították.
Az összes motorvariáció közül kétségkívül az M4A4 (Sherman
V) Chrysler A57-es több hengersorú motorja volt a legkülönlegesebb.
Ennél öt blokkban helyezték el a hathengeres blokkokat, ami
így minden berendezésből (gyújtáselosztó, karburátor stb.)
öt darab alkalmazását tette szükségessé. Méretéből adódóan
a motor csak úgy fért el, ha a törzset 28 cm-rel kiszélesítették
és az üzemanyagtartályok számát lecsökkentették - emiatt
ez a változat rendelkezett a legkisebb hatótávolsággal. 1942
júliusa és 1943 szeptembere között összesen 7499 darabot
gyártottak ebből a változatból, melyek 56 példányt kivéve
külföldi (brit, kínai stb.) hadseregekben kerültek alkalmazásra.
Nagy-Britanniában ez a változat képezte alapját a 17 fontos
harckocsiágyúval felszerelt Sherman VC Firefly típusnak.
Mivel az A5-ös jelzést a kanadai építésű, M3-as alváz felhasználásával
készült Ram harckocsi kapta, az utolsó amerikai Sherman alváltozat
M4A6 jelöléssel került rendszeresítésre. Meghajtásáról egy
450 LE-s D200-as (RD-1820) "mindenevő" motor gondoskodott,
ami nyersolajtól a benzinig bármilyen üzemanyaggal működtethető
volt. 1943 januárjában a Fegyverzetügyi Bizottság 775 darabot
rendelt meg belőle, de a 75. példányt követően a gyártást
1944 februárjában felfüggesztették, hogy az M4A3-ra koncentrálhassanak.
Harci alkalmazásban
A típus első harci alkalmazására 1942. október 24-én El-Alameinnél
került sor, amikor a brit 2. harckocsidandár Sherman II és
III harckocsijai - összesen 252 darab állt rendelkezésre
- összecsaptak az Afrika Korps 15. páncéloshadosztályának
PzKpfw III és IV harckocsijaival. Az angolok 1800 m-ről tüzet
nyitottak és több ellenséges harckocsit kilőttek, miközben
maguk is számos Shermant vesztettek. A németek végül visszavonultak.
Az első bemutatkozás tehát jól sikerült, és bár a britek
az 1943 májusáig tartó észak-afrikai harcokban még sok harckocsit
vesztettek, egyértelművé vált, hogy végre megtalálták a német
Panzerek ellenszerét. A tűzerőben és a páncélvédettségben
mutatkozó hiányosságokat ugyanis a Sherman kiváló mozgékonysággal
és megbízhatósággal ellensúlyozta. A német harckocsizók,
amint ez az 1944. október 19-25. között Olaszországban tartózkodó
Albert Speer fegyverkezési miniszter Hitlernek tett jelentéséből
kiderült, igen nagyra értékelték a Shermanok manőverező-képességét:
"A délnyugati [értsd: olaszországi] fronton katonáink
nagyra tartják a Sherman tank terepjáró képességét. A Shermanok
olyan hegyeken is át tudnak kelni, amire a mi Panzereink
képtelenek. Ezt a harckocsi saját tömegéhez képest rendkívül
erős motor teszi lehetővé. A 26. páncéloshadosztály jelentéséből
az is kitűnik, hogy a Sherman terepjáró képessége nem csak
a hegyekben, hanem sík terepen is (a Pó völgyében) felülmúlja
a mi harckocsijainkat. A Shermanok szabadon mozoghatnak a
vidéken bármerre, a mi páncélosaink viszont csak a keskeny
utakat használhatják, ami jelentős mértékben korlátozza bevethetőségüket
és harcértéküket.
Minden páncélos katona könnyebb, mozgékonyabb, jobb terepjáró
képességgel rendelkező harckocsikat szeretne, amelyek kizárólag
erős fegyverzetükkel biztosítanák a harctéri fölényt. Ez
az igény más szempontokból is megfontolandó. Termelési kapacitásunk
egyre csökken, a krómhiány miatt pedig képtelenek leszünk
a terveknek megfelelő mennyiségű páncéllemezt előállítani.
Következésképpen vagy az előállított harckocsik számát, vagy
a páncélzat vastagságát kell csökkentenünk. E két megoldás
közül a csapatok egyöntetűen a páncélvédettség mérséklése
mellett vannak, hiszen így több harckocsi kerülhetne a gyárakból
a frontra."
A típus univerzalitása nem ismert határokat. Páncélvadász,
lángszórós, rakétavető, önjáró löveg, aknarobbantó, műszaki
mentő, buldózer, rőzsenyaláb-szállító, hídvető, kétéltű,
csapatszállító, légvédelmi harckocsi - megannyi változat,
melyek ékesen bizonyították a típus kiválóságát. A Sherman
minden hadszíntéren bizonyított. Olaszországban, Franciaországban,
a Szovjetunióban, a csendes-óceáni szigeteken, Burmában,
majd a II. világháborút követően a koreai háborúban, illetve
az arab-izraeli háborúkban egyaránt megállta a helyét. L/51-es
105 mm-es löveggel felszerelt változata, amelyeket M51-esnek
hívtak, még az 1973-as arab-izraeli háborúban is szerepet
vállalt, és győzedelmeskedett a sokkal korszerűbb T-62-esek
fölött!
Előnyök és hátrányok
Az M4 fegyverzetét és páncélzatát tekintve egyértelműen
gyengébb volt, mint a német harckocsik. A vastag homlokpáncélzatú
Tigris és Párduc ellen a 75 és 76 mm-es harckocsiágyúk nem
sokat értek, egyedül a brit Firefly 17 fontos lövege rendelkezett
elegendő tűzerővel a német páncélosok leküzdésére. Ezzel
szemben a németek már messziről kilőhették a közelítő Shermanokat,
éppen ezért az amerikaiaknak csak úgy lehetett esélyük az
ellenséges tankok elpusztítására, ha álcázott rejtekhelyeikről
a Panzerek vékonyabb oldalsó vagy hátulsó páncélzatát vették
célba. Emellett komoly hátrányt jelentett, hogy a Shermannal
nem lehetett helyben megfordulni, hanem csak egy 20 m sugarú
köríven, ami igencsak megnehezítette a hegyvidéki és a városi
közlekedést.
Ugyanakkor az M4 rendkívül megbízható és egyszerű konstrukciónak
bizonyult, ami igen értékes harceszközzé tette, bármelyik
fronton is vetették be a szövetségesek. A harc hevében egy
beragadt váltó nagyon könnyen végzetessé válhatott, visszavonuláskor
pedig egy kis hiba is az egész harckocsi elvesztését jelenthette
- amint ez oly sokszor megesett a német harckocsikkal. A
Shermanok ebből a szempontból messze felülmúlták ellenfeleiket.
A torony forgási sebessége is kiemelkedő volt: egy teljes
fordulathoz elegendő volt 10 mp. Összehasonlításként a Tigris
személyzetének a legjobb esetben is 25 mp-be telt körbeforgatni
a tornyot, de ez akár 1 percet is igénybe vehetett. Ennyi
idő alatt a Sherman 2-3 lövést is leadhatott, ami gyakran
döntőnek bizonyult a harc kimenetele szempontjából.
Mindemellett egyszerű konstrukciójuk révén gyorsan, nagy
mennyiségben lehetett őket előállítani - összesen 49 234
Shermant gyártottak -, ami szintén jelentős előnynek bizonyult
a kétségkívül világszínvonalú, de bonyolult felépítésű harckocsik
gyártásával pepecselő német hadiiparral szemben. |