FEGYVEREK
A Királytigris
Szerző: Bilik Péter
Hasonló elnevezésük, motorjuk, erőátviteli rendszerük és
88 mm űrméretű lövegük miatt a közkeletűen csak Königstigernek
(Királytigris) nevezett Pz.Kpfw. VI Tiger II-t sokan a Tigris
továbbfejlesztett változatának tartják. Ez azonban korántsem
igaz. Ha már mindenképpen "rokonsági kapcsolatot" kell
keresni, akkor a szövetséges harckocsik és páncéltörő lövegek
által szinte teljesen sebezhetetlen Királytigris sokkal inkább
a Párduc nehézsúlyú változatának tekinthető. Testének és
tornyának döntött páncélfalával a majdnem 70 tonnás monstrum
sikeresen ötvözte a Tigris tűzerejét a Párduc modern, nagy
védettséget biztosító kialakításával.
A Tiger felváltására szánt Tiger II tervezése tulajdonképpen
már 1941 májusában, egy évvel a Tigris gyártásának beindulása
előtt elkezdődött, de igazán lendületet csak 1943 januárjában
kapott, amikor Hitler meghatározta a legfontosabb követelményeket
az új nehézpáncélossal szemben. Fő fegyverzetként egy hosszú
csövű 88 mm-es löveget kellett beépíteni, a harckocsitest
és a torony kialakításánál pedig, az akkoriban rendszeresítés
előtt álló Pz.Kpfw. V Panther harckocsi mintájára, döntött
páncéllemezeket kellett alkalmazni.
A prototípusok kidolgozásával és elkészítésével a Tigris
tervezése terén tapasztalatokat szerzett Porschét és Henschelt
bízták meg. Porsche professzor a Henschel típusával szemben
alulmaradt és végül Elefant páncélvadász harckocsiként megvalósult
Tigris-tervezetéből kiindulva alkotta meg a VK4502(P) jelzésű
prototípust, melynek két eltérő felépítményű változata létezett.
Az egyiknél a tornyot a harckocsitest közepére (Sd.Kfz. 180),
a másiknál a hátuljára (Sd.Kfz. 181) szerelték; utóbbinál,
a mai Merkavákhoz hasonlóan, a motort középen helyezték el.
Henschel típusa sokkal gyorsabb ütemben készült és kezdettől
fogva ígéretesebbnek tűnt. A gyártás 1943 februárjában elrendelt
egységesítése érdekében a VK4503(H) felépítésében több ponton
(pl. a vezető és a rádiós búvónyílásai) megegyezett a Pantherrel
és az annak felváltására tervezett Panther II-vel. Az 1943.
október 20-án a kelet-poroszországi Orzyszban bemutatott
fa felépítményű mintapéldány lenyűgözte a Führert, aki azonnal
döntés hozott a gyártás megkezdéséről. Henschel kasseli üzemében,
három prototípus elkészítését követően, 1943 decemberétől
indult be az Sd.Kfz. 182 jelzésű típus sorozatgyártása. 1945
márciusáig az eredetileg tervezett 1 500 helyett a hadi helyzet
alakulása és a kasseli üzem porig bombázása miatt, mindössze
489 Királytigris hagyta el a szerelőcsarnokot - 1943 decemberében
12 darab, 1944-ben 377 darab, 1945. januártól márciusig 100
darab. Termelés szempontjából a legjobb hónap 1944 augusztusa
volt, amikor 94 páncélos hagyta el a Henschel-üzemet, de
a rendelkezésre álló állomány soha nem haladta meg az 1945.
februári 226 (más források szerint 219) darabot.
Az 1944. januártól szeptemberig terjedő időszakban a Királytigriseket
a gyárban ún. Zimmerittel vonták be, mely a mágneses aknák
feltapasztását hivatott meggátolni. (A korabeli fényképfelvételeken
könnyen észrevehető, ha egy harckocsi Zimmerittel van bevonva,
mert ilyenkor a páncélfelületek nem simának, hanem bordázottnak
látszanak.) A júniusig készült példányok némelyikét mélyebb
folyókon való átgázolást lehetővé tevő felszereléssel látták
el, de ez főként csak kísérleti célokat szolgált. Egyébiránt
a teljes gyártási időszak során állandóan igyekeztek különféle
módosításokkal fokozni a típus harcértékét, de a végrehajtott
változtatások (pl. új lánctalpak alkalmazása) összességében
nem sokban befolyásolták a harckocsi megjelenését és teljesítményét.
A Királytigris felépítése
A harckocsi meghajtásáról egy ugyanolyan 12 hengeres, 700
LE-s Maybach HL 230 benzinmotor gondoskodott, mint amilyet
a Párducoknál és a Tigriseknél is használtak. (Érthető módon
a 45,5 tonnás Párduc ezzel a hajtóművel sokkal jobb menetteljesítményt
ért el, mint a nála majdnem 25 tonnával nehezebb és ebből
következően a túlterheltség miatt gyakran meghibásodó Királytigris.)
Az erőátvitelt a lánctalpakra egy 8 előre- és 4 hátrameneti
fokozattal ellátott váltóművön keresztül, a kormányzást pedig
egy újonnan kifejlesztett Henschel kormánymechanizmussal
oldották meg, melynek segítségével a nehézpáncélos képes
volt egy helyben megfordulni.
Futóművét oldalanként kilenc pár átlapolt, torziós tengelyeken
felfüggesztett, gumiszélű fém futógörgő alkotta, amivel sikerült
elejét venni a Tigrisek futóművének fésűs elrendezéséből
adódó problémáknak. A Tigrisek ugyanis a görgők közé szorult
kövek, sár vagy jég miatt gyakran mozgásképtelenné váltak,
míg a Királytigriseknél ilyen gondok nem merültek fel. Ugyanakkor
az átlapolt elrendezés miatt a lánctalpak továbbra is hatalmas
igénybevételnek voltak kitéve, ami jelentősen megrövidítette
élettartamukat. A harckocsihoz kétféle lánctalpat rendszeresítettek:
egy 66 cm széleset a vasúti szállításhoz és egy 80 cm széleset
a harci bevetésekhez.
Nagy tömegénél fogva a Királytigris meglehetősen lomhán
mozgott: úton max. 38 km/h sebességgel, míg terepen alig
17 km/h-val haladhatott. Emellett a hidak jelentős része
nem bírta el a 70 tonnát, a lazább talajban pedig széles
lánctalpai ellenére egyszerűen elsüllyedt. 500 liter/100
km-t meghaladó benzinfogyasztása a háború vége felé egyre
fojtogatóbb benzinhiány miatt szintén komoly hátrányt jelentett.
860 literes belső üzemanyag-kapacitásából következően hatósugara
úton 110-120 km, terepen 85 km körül mozgott.
A nem páncélozott földi célok, az ellenséges élőerő, illetve
a támadó repülőgépek leküzdésére szolgáló három 7,92 mm-es
MG 34/MG 42 géppuska mellett fő fegyverzetként a Királytigrisbe
egy nagy pontosságú, 88 mm-es KwK 43/3 L/71-es harckocsiágyút
építettek be, melynek hatásos lőtávolsága elérte a 10 km-t.
Függőleges síkban +17°/-8° között állítható lövegének majdnem
20 kg-os lövedékével a Királytigris 3 500 m távolságból képes
volt kilőni a Sherman, Cromwell és T-34/85-ös harckocsikat,
miközben 185 mm vastag döntött lövegpajzsának és 100 mm-es
(a vezető előtt 150 mm-es), 40°-os dőlésszögű homlokpáncélzatának
köszönhetően csupán néhány szövetséges fegyver tudott benne
kárt tenni, és azok is csak rendkívül közelről tüzelve. Sem
fénykép, sem írásos dokumentum nem maradt fenn a háborúból,
mely azt igazolná, hogy harcban valaha is sikerült volna
egy Királytigris elülső páncélzatát keresztüllőni. A harcban
elvesztett példányok mindegyikét oldalról vagy hátulról lőtték
ki a közel merészkedő Sherman Firefly, T-34/85 vagy JS-2
harckocsik, vagy pl. a lesben álló brit 17 fontos páncéltörő
ágyúk. A páncélos oldalsó és hátsó védelme egyébiránt szintén
messze meghaladta az átlagot: ezeken a helyeken 60-80°-os
dőlésszögű, 80 mm-es páncéllemezeket alkalmaztak.
A Királytigris legénysége öt főből állt: parancsnok, irányzó,
töltő, vezető és rádiós/géppuskás. A töltőt kivéve mindannyian
egy belső telefonrendszeren keresztül álltak kapcsolatban
egymással. A páncélos teljes hosszúsága 10,26 m, szélessége
4,72 m, magassága pedig 3,08 m volt. Árokáthidaló képessége
elérte a 2,5 m-t, lépcsőmászó képessége pedig a 85 cm-t.
Kétféle torony
A három prototípus és az azokat követő 47 sorozatpéldány
a Porsche VK4502(P) prototípusához tervezett "Porsche-toronnyal" készült,
míg a későbbi példányoknál, 1944 májusától, "Henschel-tornyokat" alkalmaztak
- megjegyzendő, hogy közismert elnevezéseikkel ellentétben
mindkét tornyot a Kruppnál tervezték, ezért azok valójában "Krupp-tornyok".
A Porsche-torony felhasználására azért került sor, mert a
Henschel típushoz tervezett módosított, javított kialakítású
torony még nem állt gyártásra készen. A kétféle torony több
szempontból is különbözött egymástól. A Porsche-torony 88
mm-es ágyúja egyetlen részből állt és 80 lőszer elhelyezését
tette lehetővé, míg a Henschel-toronyba két részből álló
lövegcsövet szereltek be és 86 lőszert szállíthatott. A lőszerkiszabat
háromnegyedét mindkét változatnál a harckocsitestben tárolták,
csupán az összmennyiség egynegyedét helyezték el a torony
hátsó meghosszabbításával kialakított tárolórészben.
A géppuskákhoz a harckocsi összesen 5850 lőszert vitt magával.
Legelőször az ívelt lövegpajzsáról és bal oldalra elcsúsztatott
parancsnoki kupolájáról felismerhető Porsche-torony készült
el a Kruppnál, de miután kiderült, hogy a lövegpajzs alsó
részére vágódó lövedék az íveltség miatt lefelé, a torony
és a test találkozásához pattan, 1943 decemberében a német
hadvezetés új tornyot rendelt. Ez az új torony lett a sík
elülső páncéllemezzel és "Saukopf" lövegpajzzsal
ellátott Henschel-torony. Mindkét torony forgatásáról a motorhoz
kapcsolt hidraulikus mechanizmus gondoskodott, mely a motor
fordulatszámának megfelelően 19-77 mp alatt tudta a tornyot
teljesen körbefordítani (19 mp 2000 fordulat/percen). Természetesen
lehetőség volt a torony kézi működtetésére is, ebben az esetben
az irányzó egy kis kerék forgatásával állíthatta irányba
a löveget.
Harci alkalmazásban
"Egyik nap, alig 150 m-re tőlünk hirtelen felbukkant
egy Királytigris és kilőtte a tankunkat. Öt saját harckocsi
azonnal tüzet nyitott 200-600 m távolságból, de az összes
lövedék lepattant a német páncélos elülső páncélzatáról.
Ha nekünk is ilyen harckocsijaink lennének, akkor holnapra
már otthon lehetnénk." Clyde B. Brunson őrmester, a
2. amerikai páncéloshadosztály harckocsiparancsnoka, a szerencsésebbek
közé tartozott, hiszen túlélte az összecsapást és megadatott
neki, hogy később beszámolóban örökítse meg az elkeseredett
küzdelmet. Brunson tapasztalataival azonban egyáltalán nem
volt egyedül. Számtalan hasonló tűzpárbaj zajlott le a keleti
és a nyugati fronton, általában hasonló eredménnyel. A szövetséges
harckocsizók számára - legyen az egy T-34-es parancsnoka,
egy Sherman vezetője vagy egy Cromwell irányzója - úgy tűnt,
hogy a Királytigris sebezhetetlen ellenfél...
Az első 5 sorozatpéldányt kivéve, melyek a Panzer Lehr tankhadosztály
állományában kerültek bevetésre (és még a normandiai harcok
előtt műszaki meghibásodások miatt felrobbantásra...), a Királytigrisek
zöme a Wehrmacht, illetve 150 példány a Waffen-SS nehézpáncélos-zászlóaljainak
keretében harcolt 1944 februárjától. Egy március 23-án kelt
összehasonlító jelentés alapján, miszerint "a Tiger
II messze felülmúlja a T-34/85-öst és a JS-2-est", a
német hadvezetés bizakodva tekintett a jövőbe.
A típus első harci bevetését 1944 májusában, Minszk közelében
hajtotta végre, amit von Legat főhadnagy 501. nehézpáncélos-zászlóaljának
harcba vetése követett 1944 júliusában, a lengyelországi
Sandomierznél. Normandiában Fromme százados 503. nehézpáncélos-zászlóaljának
két Porsche-tornyos Királytigris-százada, a műszaki problémáknak,
a szövetséges légitámadásoknak és a hadihajók tüzének köszönhetően,
augusztus végére teljesen megsemmisült. A nyugati fronton
legközelebb a szeptemberi Market Garden hadművelet meghiúsításában
vettek részt Királytigrisek, ahol Lange őrnagy Hollandiában
állomásozó 506. nehézpáncélos-zászlóalja került bevetésre.
Mivel 1944 decemberében, az ardenneki offenzíva során, a
terep adottságai miatt a páncélosokat nem lehetett széles
arcvonalon szétbontakoztatni, a támadás élén haladó Kampfgruppe
Peiper 501. SS-nehézpáncélos-zászlóaljának Királytigriseit
oszlopban vetették be. A nehézpáncélosok sebességéből kifolyólag
így ugyan az előrenyomulás üteme lelassult, de ha a harccsoport
ellenállásba ütközött, a Tiger II-esek könynyedén utat tudtak
törni maguknak. Az amerikai páncéltörő ágyúk kezelői egy-egy
ilyen ütközet alatt elképedve nézték, ahogy lövedékeik szó
szerint lepattantak a német acélszörnyek homlokpáncélzatáról.
A 70 tonnás monstrumok a keleti fronton, főleg Lengyelország
középső részén, illetve Magyarországon is kivették a részüket
a harcokból, de hiába bizonyultak sokkal jobb harckocsiknak
ellenfeleiknél, a fenntartás, illetve a benzin- és lőszerutánpótlás
hiányosságai, valamint az elsöprő ellenséges túlerő miatt
végül alulmaradtak a küzdelemben. A világháború utolsó elpusztított
német harckocsija egy Királytigris volt, melyet a saját legénysége
robbantott fel 1945. május 10-én Ausztriában.
Királytigrisek 2004-ben
Manapság, mint minden német páncélosból, Királytigrisből
is nagyon kevés található Európa múzeumaiban és emlékhelyein.
Ezek közül az egyik legszebb, korhű festéssel ellátott példány
Belgiumban, La Gleiseben állít emléket a nyugati front küzdelmeiben,
főleg az ardenneki csatában elesett katonáknak. Emellett
a saumuri (Franciaország), a bovingtoni és shrivenhami (Nagy-Britannia;
a bovingtoni példány a V2-es prototípus), a münsteri (Németország),
a thuni (Svájc) és a kubinkai múzeumokban (Oroszország) található
egy-egy Királytigris. Az USA-ba látogatók a Fort Knoxban
lévő Patton Museum kiállított harckocsijai között találkozhatnak
Tiger II-essel. |