


|
FEGYVEREK
A HARCKOCSIZÓK MEKKÁJA
Bovington Tank Múzeum
Szerző: Bilik Péter
Tavaly
decemberben volt szerencsém pár napot Londonban tölteni,
ahol menyasszonyom egy konferencián vett részt. Általában
közös utazásaink során a családi béke érdekében nem nagyon
szoktam erőltetni a II. világháborús emlékhelyek, múzeumok
stb. látogatását, ezúttal viszont bizton számíthattam arra,
hogy amíg ő dolgozik, nekem lesz elég időm szenvedélyemnek
hódolni. Bár London és környéke hemzseg az érdekesebbnél
érdekesebb háborús gyűjteményektől és kiállításoktól, számomra
egy pillanatig sem volt kétséges, hogy az első adandó alkalommal
merrefelé veszem az irányt: Bovingtonba, a világ legnagyobb
harckocsimúzeumába!
Bovington Londontól kb. 200 km-re délnyugatra, Dorset grófságban,
Bournemouth és Dorchester között található. Ha nem akarunk
autót bérelni, legegyszerűbben vonattal közelíthetjük meg.
Magának a településnek ugyan nincs vasútállomása, de a London/Waterloo-Weymouth
vonalon fekvő Woolból taxival és busszal is könnyedén eljuthatunk
a múzeumhoz.
Sokakban
felvetődhet a kérdés, vajon miért éppen egy ilyen eldugott,
isten háta mögötti helyen rendezték be a páncélos hadviselés
legnagyobb múzeumát? Nos, egyrészt azért, mert Bovington
tulajdonképpen a brit harckocsizás bölcsőjének tekinthető;
1916-tól kezdve Dorset grófságnak ezen a viszonylag ritkán
lakott részén folyt a brit harckocsizók kiképzése és a hadviselést
forradalmasító páncélozott harcjárművek tesztelése, fejlesztése.
Másrészt az első világháborúban az arab törzseket a törökök
ellen összefogó, legendás Arábiai Lawrence (1888-1935) élete
több szálon is kapcsolódik a helyszínhez. Az első világháború
után Lawrence szeretett volna visszavonulni a nyilvánosságtól,
ezért először a RAF kötelékébe, majd 1922 végén Thomas Edward
Shaw néven közlegényként a Tank Corps állományába lépett.
1925-ben ugyan visszatért a RAF-hoz, de miután 1935-ben végleg
leszerelt, Bovingtontól néhány km-re északra, Clouds Hillben
lévő kis házába vonult vissza, ahol legnagyobb szenvedélyének,
a motorozásnak élt. A civil életet azonban nem sokáig élvezhette,
mivel 1935. május 13-án, Bovingtonból hazafelé tartva motorjával
balesetet szenvedett. Bár azonnal a bovingtoni katonai kórházba
szállították, hat nap múlva belehalt súlyos fejsérülésébe.
Temetésén számos jeles személyiség, köztük maga Churchill
is részt vett. Emlékét a múzeumban egy külön tárlat őrzi,
ahol személyes tárgyain kívül egy olyan Brough Superior motor
is megtekinthető, melyen 1935 májusában a bovingtoni postaépület
elől elindult végzetes útjára.
A
közel 300 harcjárműből álló gyűjtemény egy modern épületegyüttesben
kapott helyet, melyhez étterem, ingyenes parkoló, nagyméretű,
piknikezéshez kiváló zöld terület, és egy harckocsik számára
kialakított gyakorlótér is tartozik. Utóbbin rendszeresen
rendeznek bemutatókat, szimulált ütközeteket, melyeket pirotechnikai
eszközök alkalmazásával tesznek még izgalmasabbá. Ezen bemutatók
során bizonyos összegért maguk a látogatók is felpattanhatnak
egy-egy harckocsira és részt vehetnek a "csatában".
(A bemutatók pontos dátumáról és időpontjáról, valamint az
aktív részvétel díjairól mindenki tájékozódhat a múzeum hivatalos
honlapján: www.tankmuseum.co.uk.)
Miután a főbejáratot "őrző" Chieftain Mk. 9-es
és egy Hydra-Gas felfüggesztésű, Chobham-páncélzat nélküli
Challenger-prototípus (V3A2) között beléptem az épületbe,
az előcsarnokban található bolt könyvekkel és mindenféle
emléktárgyakkal zsúfolt polcait látva megnyugodtam, hogy
lesz mire költeni a pénzemet. Gyorsan a pénztárhoz mentem,
kifizettem a belépőjegyet - 2004. április 1-től felnőtteknek
8 font, 16 év alatti gyerekeknek 6 font - és a bejáratot
jelző tábla mellett besétáltam a múltba.
Irány a front!
A
hangulatosan megvilágított átvezető folyosó végén meglepetésemre
és egyben nagy örömömre nem egy hatalmas, harckocsikkal telezsúfolt
terembe toppantam, hanem egy diorámaszerűen, korabeli egyenruhákat
viselő bábukkal és felszerelési tárgyakkal berendezett "életkép-sorozat" első
állomására, egy I. világháborús brit toborzóirodába. A kifüggesztett
tájékoztató szöveg tanúsága szerint itt egy 17 éves fiú bőrébe
bújva meg kellett győznöm az íróasztal mögött ülő brit tisztet,
hogy már elmúltam 18, így katonai szolgálatra alkalmas vagyok.
Miután a rejtett hangszórókból hozzám intézett, életkoromat
firtató kérdésekre képzeletben ügyesen megfeleltem, és a
magasságommal sem volt baj, indulhattam a kiképzőtáborba
(itt fel lehet próbálni a brit katonák telepakolt hátizsákját),
majd onnan a nyugati frontra.
A harmadik terem egy frontvonal mögötti kisvárosba, Conteville-be
röpít el minket. Az utcán törmelékhalmok és lőszeres ládák
hevernek, a hordágyakon fekvő sebesülteket pedig éppen egy
ápolónővér látja el. Innen már egyenes út vezet a lövészárkokhoz,
ahol sár és állandó fegyverropogás fogad. A fedezékek gerendáin
és az árkok alján patkányok szaladgálnak, miközben felharsan
egy síp és a lövészárokból katonák ugrálnak elő rohamra.
Géppuska-kelepelés, robbanások, aztán csend, majd minden
kezdődik elölről. Egy üregben sokkot kapott, rémült arckifejezésű
fiatal katonát fedezek fel - talán ő is 17 éves önkéntesként
került ide.
A
brit lövészárkok után a német árokrendszert is végigjárhatjuk.
A patkányok és a sár itt sem hiányzik, csak a csúcsos sisakokról
és a Schwarzlose géppuskáról, no meg az időnként felharsanó
német vezényszavakról tudhatjuk, melyik oldalon járunk. Aztán
egyszer csak egy német bunkerből kilépve ott állok egy Flershez
közeli lövészárok alján, 1916. szeptember 15-én. Mellettem
két, rémülten kiabáló német katona hátrál. Szemmel láthatóan
félnek, tekintetük a lövészárok teteje felé mered, amerről
furcsa, egyre erősödő motorzúgás és csikorgás hallatszik.
Felpillantok, és egy pillanatra én is megdermedek; a Heavy
Branch Machine Gun Corps C századának egyik Mark I-es Male
(ágyús) harckocsija magasodik fölém. A lánctalpak alól eltiport
szögesdrót és kilapított géppuska kandikál elő, mögötte pedig
támadó brit gyalogosok körvonala sejlik fel. Ez a lélegzetelállító
jelenet zárja le a toborzóirodában elkezdődött történetet,
és egyben bevezetőként szolgál az első világháborús harckocsik
csarnokába.
Az első harckocsik
Mivel a bovingtoni múzeum olyannyira hatalmas, hogy nekem
öt és fél óra sem volt elég mindent részletesen megnézni
(a prospektus és a honlap szerint 3,5 óra elég rá.), kénytelen
voltam szelektálni. Ebből kifolyólag beszámolómban nem célom
a gyűjtemény tételes, minden darabra és részletre kiterjedő
bemutatása, ami egyébként is egy egész könyvet töltene meg.
Ehelyett csupán "szemezgetnék" a látottakból.
Az
Mk. I-es mellett máris két kuriózumot fedezhettem fel: egy
német 8 fontos mozsárágyút, melyet a britek egy támadás során
zsákmányoltak, és a rohamot vezető, hősiességéért Viktória-kereszttel
kitüntetett tiszt emlékére őriztek meg, illetve az 1915-ös
harckocsi-kísérletekhez használt Little Willie egyik eredeti
példányát. A csarnokban egyébiránt a Mark sorozat szinte
összes tagja megtalálható volt. Az Mk. II-es oldalának egy
jókora darabját eltávolították, hogy be lehessen látni a
belsejébe. Ötletes megoldás, hogy gombok segítségével a harckocsi
személyzetét alkotó katonák mindegyike megszólaltatható,
így "első kézből" tudhatjuk meg, mi is egy vezető,
vagy éppen egy lövegkezelő feladata ebben az acélmonstrumban.
Bár az Mk. II-es vékony páncélzattal, kiképzési feladatokra
készült, a harckocsihiány miatt a brit hadvezetés 20-at a
frontra irányított; a kiállított példány egy a túlélők közül.
A múzeumban látható piros 102-es Mk. IV-es története is érdekes.
Az első világháború után a hadsereg a haditengerészetnek
ajándékozta, de aztán 1940-ben, amikor a hadfelszerelés döntő
hányada odaveszett Dunkerque-nél, újból üzembe állították,
és járőrfeladatokat láttak el vele. A feljegyzések szerint
II. világháborús szerepvállalása meglehetősen eseménytelenül
telt, mindössze egy magánkézben lévő személyautót sikerült
vele véletlenül kilapítani.
A
29,6 t-s Mk. V-ös harckocsi különlegessége, hogy még ma is
működőképes! Az I. világháborúban Whittenbury főhadnagy parancsnokságával
részt vett az 1918. augusztus 8-i amiens-i támadásban, amiért
a főhadnagyot később Hadi Kereszttel tüntették ki. A típusnak
látható a jócskán meghosszabbított, "Ol'Faithful" nevet
viselő Mk. V** változata is, melybe ugyanúgy bele lehet szállni,
mint az Mk IX-es csapatszállító változatba. Utóbbi belső
terében 30 katona fért el, akik két nagy ovális páncélajtón
keresztül szállhattak be a harckocsiba, illetve hagyhatták
el azt. (Ebből 1918 novemberéig csupán egyetlen példány készült
el, így harci bevetésére már nem került sor.)
Bovingtonban látható az a Hotchkiss géppuskákkal felfegyverzett
Mk. A Whippet könnyű harckocsi - Caesar II - is, melynek
parancsnokaként Sewell főhadnagy 1918-ban (posztumusz) Viktória-keresztet
kapott. Sewell a heves ellenséges tűzzel mit sem törődve
kiszállt Whippetjéből, hogy megmentse egy felborult harckocsi
személyzetét, és bár sikerrel járt, mielőtt visszaszállt
volna saját harcjárművébe, halálos lövés érte.
Az
I. világháborús gyűjtemény egyetlen külföldi tankja, a francia
Renault FT-17 története fordulatokban bővelkedő. A 37 mm-es
löveg helyett 8 mm-es géppuskával felszerelt, öntött tornyú,
6,6 t-s könnyű harckocsi, mely teljesen körbeforgatható tornyának
köszönhetően mintaként szolgált minden későbbi típus kialakításához,
Franciaországban egészen az 1940-es kapitulációig szolgálatban
állt. A júniusi fegyverletételt követően hadizsákmányként
a németek tulajdonába került, akik rendfenntartási feladatokra
alkalmazták, majd átadták a Vichy-hez hű francia csapatoknak,
melyek 1942-ben Szíriában még harcba vetették a britek ellen!
Vichy 1942. novemberi megszállását követően a németek ismét
lefoglalták és a Csatorna-szigeteken járőrfeladatokra alkalmazták,
egészen a szövetségesek 1944-es visszatéréséig.
Az 1920/30-as évek haditechnikája
A két világháború közötti harcjárműveket bemutató második
csarnokban a harckocsik mellett igazán üde színfoltokat jelentettek
a szögletes, dobozszerű felépítménnyel rendelkező páncélautók.
Közülük is kitűnik a Rolls-Royce Silver Ghost alvázára épült
méregzöld jármű, mely 7,7 mm-es Vickers géppuskájával 1920-tól
egészen a II. világháborúig szolgálta a brit birodalom érdekeit
Írországban, Kínában és Egyiptomban. A jármű működőképes,
és 1997-ben II. Erzsébet bovingtoni látogatásakor ez szolgált
a királynő szállítóeszközéül.
A
Rolls-Royce, illetve annak külön vitrinben bemutatott motorja
mellett látható Crossley-Chevrolet páncélautót Indiában használták
rendfenntartó feladatokra. A típus érdekessége, hogy a nem
éppen barátságos érzületű tömeg távoltartására, valamint
a kocsira való illetéktelen felmászás megakadályozására a
belülről leszigetelt páncéltestbe enyhe áramot lehetett vezetni.
(Manapság ugyanezt a feladatot egy "Kérjük, ne másszon
a járműre!" feliratú tábla hivatott ellátni.) Szintén
a Crossley cég készítette azt a háromtengelyes Mk. I-es páncélautót,
mely 1935-ben az Egyiptomban állomásozó 11. huszárezred kötelékébe
tartozott. A sivatagi haladást megkönnyítése érdekében a
hátsó két tengely kerekeire oldalanként egy-egy közös "homokláncot" szereltek,
amitől a jármű úgy nézett ki, mint egy kezdetleges féllánctalpas.
Ugyanakkor a gyűjtemény Peerless AG páncélautója le sem
tagadhatná, hogy alapját egy egyszerű teherautó képezte.
Mivel a páncélozott felépítményt rövidebbre tervezték a teherautó
teljes hosszánál, hátul az alváz a vastag lánccal meghajtott
hátsó kerekekkel együtt "kilóg". A tömör gumiabroncsokkal
rendelkező páncélkocsi egészen 1939-ig reptérvédelmi feladatokat
látott el Gloucestershire-ben.
Ami pedig a harckocsikat illeti, a látogató ebben a csarnokban
közelről szemügyre veheti többek között a Carden-Lloyd kisharckocsit,
a háromszínű sivatagi festéssel ellátott Mk. IIA könnyű harckocsit,
az öt toronnyal rendelkező, 1926-ban épült kísérleti Independent
nehéz harckocsit, a legendás szovjet T-26-os alapjául szolgáló
6 tonnás Vickers-Armstrong Medium Mk. E-t, vagy éppen a két
hajócsavarral meghajtott, felhasadt úszótestű LIE 3 kétéltű
harckocsit.
Aki
pedig különlegesebb látványra vágyik, annak itt van a Vickers
D3E1, melynek orrán és a lánctalpak belső oldalán felhúzott
kerekek vannak. Ezeket az úton való gyorsabb haladás érdekében
le lehetett engedni, és ilyenkor a harckocsi gyakorlatilag
páncélautóként funkcionált. Mivel a típus nem váltotta be
a hozzá fűzött reményeket, a brit hadsereg letett arról,
hogy kerékkel és lánctalppal egyaránt használható harckocsikat
rendszeresítsen. (Ez a megoldás nagy számban egyedül a Szovjetunióban
került alkalmazásra, a Christie-felfüggesztésű BT gyorsharckocsik
rendszerbe állításával.)
Panzerek és ellenfeleik
Amikor egy piros-fehér-fekete német lobogóval díszített
boltíven át beléptem az 1940-es franciaországi harcokat bemutató
csarnokba - a II. világháborús gyűjtemény méreténél fogva
tematikusan, több csarnokban került elhelyezésre -, egy pillanatra
földbe gyökerezett a lábam. Mindaz, amiről eddig csak olvashattam
és képeket nézegethettem, most ott állt előttem életnagyságban,
körbejárhatóan, megtapogathatóan.
Rögtön balra mellettem egy üvegvitrin állt, melyben a III.
Birodalom jelvényeit lehetett megszemlélni, a sporteredményeket
elismerőktől egészen a Lovagkereszt tölgyfalombbal és kardokkal
ékesített változatáig. Innen nem messze egy tévé, előtte
pedig székek állnak, melyekből kényelmesen végig lehet nézni
a környező harceszközök 1940-es bevetésének hiteles történetét.
Az
első páncélos, amin megakadt a szemem, egy Panzer II-es volt.
Ez a típus Lengyelországban és Franciaországban nagy számban
került bevetésre, vékony páncélzata és gyenge fegyverzete
(egy 20 mm-es gépágyú és egy párhuzamosított 7,92 mm-es géppuska)
miatt azonban 1940 őszétől kezdve fokozatosan felderítő és
kisegítő szerepkörbe sorolták át, illetve páncélvadászokká
építették át őket. Bár a kiállított példány a Guderian hadtestébe
tartozó 1. páncéloshadosztály jelzéseit viseli, valójában
sohasem harcolt Franciaországban. Eleve nem is harcolhatott,
lévén az 1941 márciusától gyártott, erősebb páncélzatú Ausf.
F sorozatba tartozik, melynél a harckocsitest korábbi legömbölyített
elülső kialakítását szögletesre változtatták. Tényleges harci
szolgálatot Észak-Afrikában látott el, ott került a szövetségesek
kezébe. (A fehér 512-es szám alatt közelebb hajolva ki lehet
venni az eredeti jelzést: R06.) A Panzer II-es mellett közvetlenül
egy sebesültszállító Sd.Kfz 251-es áll, benne négy-öt katonával.
A jármű hátulja nyitva van, de felmászni rá nem lehet, erről
egy rács gondoskodik.
1940-es
brit és francia harcjárművekből érthető módon sokkal nagyobb
a választék, mint németből. Elsőként a brit 1. páncéloshadosztály
3. királyi harckocsiezredének (RTR) Franciaországban harcolt
Cruiser Mk. I-es tankját jártam körbe. A típus kialakítása
meglehetősen szokatlan. A fő fegyvertorony előtt két kisebb,
géppuskás torony található, melyek közrefogják a vezető fejének
helyet biztosító, kiemelkedő páncélborítást. Mivel ezekről
a becsapódó lövedékek rendszerint befelé, a vezető irányába
pattantak le, a továbbfejlesztett Mk. II-es típustól kezdve
- ennek Bovingtonban a 94 mm-es tarackkal felszerelt Mk.
IIA CS változata látható - a géppuskás tornyokat elhagyták.
Szintén az 1. páncéloshadosztályhoz tartozott Ron Huggins
őrmester "Agility" névre keresztelt, működőképes
Cruiser Mk. III-asa is, melyet egy német páncéltörő ágyú
lőtt ki hátulról. Érdekes volt látni, hogy a háborúban meghalt
harckocsizók emlékére itt is, ott is feltűntek a harckocsikra
helyezett, névvel, dátummal ellátott apró fakeresztek. (Név
nélküli kereszteket később láttam a bolt egyik polcán, gondolom
ott a helyszínen feliratoztatni is lehet.)
A kiállított Renault UE kisharckocsi azon kevés jármű közé
tartozik, melyeket sikerült a briteknek Dunkerque-ből Angliába
szállítani, ahol aztán a szabad francia és a lengyel egységek
kiképzésére használták. A Char B1bis és a működőképes Somua
S-35 ezzel szemben Európában maradt, és 1944-es visszazsákmányolásukig
német szolgálatban álltak - a B1bis például a Jersey-szigeten
állomásozó Panzerabteilung 213. kötelékében.
A következő csarnokban néhány egészen különleges járművel
találkozhattam. Egyrészt ott volt az a hevenyészve összeállított
páncélvonat, amivel 1940/41-ben járőrfeladatokat láttak el
a német invázióra készülő Nagy-Britanniában. Ezt később,
a közvetlen veszély elmúltával átadták a skóciai Home Guardnak.
Nem messze tőle egy Matilda Canal Defence Light (csatornavédelmi
fényszóró) állt. Ez felépítményként egy 13 millió gyertya
fényerősségű speciális fényszórót hordozott, mely rövid felvillanásokkal
volt hivatott megvakítani az ellenséget. A vakító hatást
bárki kipróbálhatja, mivel a fényszóró automatikusan villog,
persze, mint arra egy tábla figyelmeztet, tilos közvetlenül
a fényforrásba nézni.
Felettébb
bizarr látványt nyújt a Thornycroft Bison is, mely a britek
1940-es elkeseredett védekezési terveinek gyümölcse. A Bison
tulajdonképpen nem más, mint egy beton felépítményű teherautó.
A recept egyszerű: végy egy teherautót, szereld le a vezetőfülkét,
tegyél helyére betonfülkét, a platóra pedig tegyél egy kisebb
fajta betonbunkert lőrésekkel. A vezetők a fülke tetején
mászhatnak be, míg a bunkerben lévő lövészek alulról, az
alvázon keresztül. Egyszerű, nemde?
Persze kicsit arrébb ennél sokkal harcképesebb brit típusok
is helyet kaptak. A Churchill nehézharckocsi-családot egy
Mk. VII-es képviseli, mely a széria utolsó elkészült példánya
volt, a gyárból egyenesen a múzeumba szállították. Előtte
külön kiállítva a lángszórós változat, a Crocodile utánfutója
látható. Nem messze onnan egy Firefly VC áll, amit a Rajnán
legelőször átkelő brit harckocsi, a Guards páncéloshadosztályhoz
tartozó Robinson őrmester Firefly VC-jének festésével láttak
el. A harckocsi tornyán jól megfigyelhető az a szem, amit
oly sok brit tankra felfestettek. A legenda szerint ennek
eredete az első világháborúra nyúlik vissza, amikor egy kínai
munkás megkérdezte: "Hogyan látnak a tankok, ha nincs
szemük?" Mindemellett természetesen az 1942-1945-ös
időszak brit harcjárművei közül olyan hírességek is képviseltetik
magukat, mint az Universal Carrier, a 9. páncéloshadosztály
Cruiser Mk. V Covenantere (ezt a háború után egy farmon elásták
és csak jóval később került elő ismét), Gull százados (Guards
páncéloshadosztály, Coldstream Guards, I. zászlóalj) Humber
Mk. I-ese, mellyel a százados végigharcolta egész Nyugat-Európát,
valamint a Westminster Dragoons Sherman CRAB aknamentesítő
harckocsija.
Ha
már a Shermannál tartunk, annak számos hagyományos és különleges
változata megtalálható a bovingtoni gyűjteményben. Ezek közül
csupán néhányat említenék meg: brit 17 fontos ágyúval szerelt
amerikai M10 Achilles, az 1. kanadai páncélos szállítóezred
RAM Kangarooja, kétéltű Sherman DD (ennél az első világháborús
Mk. II-eshez hasonlóan a személyzet tolmácsolásában ismerhetjük
meg a szárazföldön és vízen egyaránt haladni képes harcjármű
működését), vagy éppen a létező legrégebbi gyártású, a vezető
előtt két géppuskával szerelt M4A1-es.
Külön fejezetet képeznek a vitorlázógéppel szállítható könnyű
harckocsik. Amerikai részről az M22 Locust képviseli ezt
a műfajt. Ezt a 7,3 t-s, egy 37 mm-es gépágyúval és egy géppuskával
rendelkező könnyű harckocsit úgy tervezték meg, hogy beférjen
a Hamilcar vitorlázógépbe. A 6. légi szállítású ezred használta
a Rajnán való átkeléskor. Brit párja, a Light Tank Mk. VII
Tetrarch a normandiai partraszállás napján, majd 1945 márciusában
a Rajnánál is bevetésre került.
Természetesen a kiállítás elmaradhatatlan része a DUKW úszó
harcjármű is. Ennek kapcsán a bovingtoni szakemberek külön
felhívják a figyelmet arra, hogy a szakirodalomban a típus
sok helyütt tévesen DUCK-ként, azaz Kacsa néven szerepel.
Ezzel szemben a DUKW mozaikszó, melynek hivatalos amerikai
jelentése: 1942-es gyártású (D), szállítási és egyéb kisegítő
feladatokra alkalmazott (U), összkerékmeghajtású (K), hátul
két tengellyel rendelkező (W) harcjármű.
A gyűjtemény szovjet részében többek között találkozhattam
egy 1933-as mintájú T-26-ossal, amit a finnek zsákmányoltak
a téli háborúban. Motorját kiszerelték, és tornyig beásva
a Mannerheim-vonal megerősítésére használták. A mellette
álló hatalmas KV-1-es nehéz harckocsi Leningrád környékén
harcolt, erről tanúskodik a torony felirata is: "A leningrádi
nőktől a frontnak". A tankot nem csupán nők gyártották
és javították, de női személyzettel is került bevetésre!
Még a háború alatt Nagy-Britanniába szállították kiértékelésre,
így került Bovingtonba. Ezzel szemben a Szu-76M önjáró löveget
az ENSZ-csapatok zsákmányolták a koreai háborúban.
Guderian büszkeségei
Miután a szövetséges típusokkal zsúfolt termeket végigjártam,
végül megérkeztem a háború vége felé használt német páncélosokhoz.
Elsőként egy 75 mm-es Pak 39 ágyúval felszerelt Hetzer vadászpáncélost
vettem szemügyre, melyről fontosnak tartom megjegyezni, hogy
eredeti világháborús példány. Ez azért jelentős tény, mert
a legtöbb helyen a bemutatott Hetzer valójában a típus továbbfejlesztésével
kialakított, Svájcban egészen az 1960-as évekig használt
G.13-asból lett visszaalakítva. A mellette álló 46 t-s Jagdpanther
ugyanakkor furcsa mód nem a második világháborúban készült,
hanem utána. 1945 tavaszán a britek az egyik épségben elfoglalt
szerelőcsarnokban számos félig kész Panthert és Jagdpanthert
találtak, melyeket a Royal Electrical & Mechanical Engineers
felügyelete alatt befejeztettek az ott dolgozó német munkásokkal,
és különféle kísérletekhez használták őket - a kiállított "Vadászpárduc" is
ezek közül való.
Szintén kísérleti céllal került Nagy-Britanniába a nyolckerekű,
rövid csövű 75 mm-es löveggel felszerelt Sd.Kfz 234/3 nehéz
felderítő/támogató páncélautó. A jármű, melynek összes kereke
kormányozható, valósággal lenyűgözte a briteket, akik későbbi
fejlesztéseikhez számos megoldást átvettek a zsákmányolt
típusból. A múzeum tájékoztatása szerint az Sd.Kfz 234/3-ast
később összehasonlították a jóval modernebb brit típusokkal,
és sáros, puha talajon a német harcjármű sokkal jobbnak bizonyult!
Természetesen Bovingtonban megtalálható a német páncélos
fegyvernem számbelileg két legmeghatározóbb típusa, a Panzer
III-as és IV-es is. Előbbiből a korai Panzer IV-eseken alkalmazott
L/24-es csőhosszúságú, 75 mm-es harckocsiágyúval felszerelt
Ausf. N változat látható, kissé megviselt állapotban, lánctalpak
és jobb oldali középső visszafutó görgő nélkül. Ezt a példányt
a szövetségesek Észak-Afrikában zsákmányolták az 501. nehézpáncélos-zászlóaljtól.
A Panzer IV-es 1940-ben Ausf. D-ként hagyta el a Krupp szerelőcsarnokát,
1943-ban azonban új, L/48-as csőhosszúságú ágyút kapott,
páncélzatát jelentősen megerősítették és kötényzetet is kapott,
így lett belőle Ausf. D/H hibrid. A háború idején kiképző
harckocsiként szolgált az NSKK-nál (a náci párt szállításokért
felelős gépesített csapatai), majd brit kézre került. A múzeum
1951-ben kapta meg a hadseregtől.
Hasonlóképp Afrikában került brit kézre a Panzer I-es parancsnoki
változata, melynek elülső páncélzatát a lengyelországi tapasztalatok
hatására szemmel láthatóan megerősítették. Ennek ellenére
a harckocsit a briteknek sikerült kilőni, amiről a jobb oldali
páncéllemezbe ütött két lyuk árulkodik. Szerencsémre az afrikai
német gyűjtemény nem merült ki ennyiben. Alig három héttel
látogatásom előtt érkezett ugyanis vissza a múzeumba a híres
131-es Tigris, mely 1943. április 21-én az 504. nehézpáncélos-zászlóalj
kötelékében a tunéziai Djebel Djaffánál harcolt. Itt a 48.
királyi harckocsiezred A századának egyik Churchillje eltalálta
a tornyot, mire a toronyforgató mechanizmus felmondta a szolgálatot.
Erre a személyzet elhagyta a védtelenné vált 56 t-s monstrumot.
A legendás harckocsit Churchill és VI. György király is megtekintette,
majd Nagy-Britanniába szállították. Jelenleg intenzív restaurálása
folyik, erről részleteket a www.Tiger-Tank.com honlapon olvashatunk.
A Tigris "nagytestvére", a Királytigris rendkívül
impozáns látványt nyújtott, a többi harckocsi szinte eltörpült
a 68 tonnás acélszörnyeteg mellett. A kiállított példány
a Königstiger második prototípusa, amit a britek egy kísérleti
telepen zsákmányoltak. Porsche-toronnyal készült, melynek
a Henschel által készítetthez képest ugyan vastagabb volt
a páncélzata, kialakítása miatt azonban a lövegpajzsra csapódó
lövedékek gyakran lefelé, a küzdőtér tetejére vágódtak, fokozottan
veszélyeztetve ezzel a személyzet életét. Érdekességképp
megjegyzendő, hogy a bovingtoni Királytigris 88 mm-es lövege
nem eredeti, azt később, Nagy-Britanniában építették be.
Épp a 70 tonnás, 128 mm-es löveggel ellátott, mágneses aknák
elleni Zimmerittel bevont, Sennelagerben zsákmányolt Jagdtiger
felé vettem az irányt, amikor a hangosbemondó közölte, a
múzeum fél óra múlva bezár. Hitetlenkedve az órámra néztem,
de igazuk volt. Szaporáznom kellett lépteimet, ha azt akartam,
hogy legalább egy pillantást vethessek a különféle harceszközök
még előttem álló, végeláthatatlannak tűnő sokaságára. Csak
néhány azon típusok közül, melyek tüzetes körüljárására nem
maradt elég időm: StuG III Ausf. G, Panther Ausf. G, a Sturmmörser
Tiger egyetlen fennmaradt, 380 mm-es űrméretű csöve, az olasz
L3/33 könnyű harckocsi Afrikában használt lángszórós változata,
a kuriózumnak számító, Malajában brit kézre került japán
Ha-Go, a 330 kg robbanóanyagot szállító, távirányítású NSU
Springer, egy benzinmotoros, huzalvezérlésű Goliath robbantó "miniharckocsi",
a britek által az amerikaiaktól megrendelt Pershing harckocsik
egyetlen megmaradt példánya és egy Koreában zsákmányolt kínai
T-34/85.
A kutyafuttában végigjárt, második világháború utáni harckocsikat
bemutató csarnokokban ott volt minden az 1950-es évek fejlesztéseitől
kezdve a szuezi válság során zsákmányolt, működőképes egyiptomi
Szu-100-ason át az 1991-es öböl háborúban zsákmányolt iraki
BMP-1-esig és T-62-esig. A modern szekciót egy hosszában
kettévágott Centurion Mk. 3-as zárta, melynél a két fél közé
beállva egy hatalmas kivetítőn végig lehetett nézni egy eredeti,
lövegtoronyból készített felvételt az iraki háborúból.
Összegzés
A legfontosabb tanulság, amit a London felé zakatoló vonaton
megfogalmaztam magamban az, hogy Bovingtonra nemhogy 3,5
óra, de még egy egész nap sem elegendő. Pusztán a közel 300
harcjármű megtekintése sem biztos, hogy beleférne egy napba,
hát még ha hozzávesszük, hogy a múzeum gyűjteményét számos
egyéb, interaktív bemutató gazdagítja. Az egymást követő
csarnokokban található ismeretterjesztő pontokon mindenki
megismerkedhet a páncélzat, az alkalmazott lövedékek, a lánctapak,
a meghajtás, a ballisztika stb. rejtelmeivel. Emellett a
falakra függesztett, korabeli képekkel gazdagon illusztrált
tablókon végigkísérhetjük a páncélos fegyvernem fejlődését
a kezdetektől napjainkig, sőt a brit hadsereg jóvoltából
egy-egy fontért kipróbálhatjuk a kiképzés során alkalmazott
Bren géppuska- és gyalogsági páncéltörő-rakéta szimulátorokat
is. A kijáratnál lévő boltban könyvek, makettek, poszterek
és ajándéktárgyak tömege várja a távozni készülő látogatókat,
akik a múzeum több mint 250 000 darabos képgyűjteményének
bármelyik darabjából kérhetnek másolatot, igény szerinti
kivitelben és méretben.
Mindezek ismeretében azt javaslom, aki csak teheti, legalább
két napot szánjon a múzeum megtekintésére - persze ha csak
3,5 óránk van, akkor is felejthetetlen élményben lesz részünk! |
|