EGYENRUHÁK
Repülőgép-vezető nyári hajózóruhában
1942-1943
Szerző: Baczoni Tamás és Hadnagy Róbert
A Magyar Királyi Honvéd Légierő fejlesztése már a rejtés
időszakában is nagy erőkkel folyt, az 1938-39-es első nyílt
hadrend már 25 repülőszázaddal számolt. A légierő hivatalosan
1939. január 1-jével vált önálló haderőnemmé, s nemsokára
már harcokban is részt vettek a magyar pilóták, előbb a szlovák
légierő, majd a délvidéki hadműveletek során a jugoszláv
repülők ellen küzdöttek. A repülőanyag azonban ekkorra meglehetősen
elavult, az olasz CR-32-es és CR-42-es vadászgépek a negyvenes
évek kihívásainak már nem feleltek meg. Korszerűnek számító
Messerschmitt Bf-109-es vadászgépek csak a magyarországi
gyártás beindulása után, 1943-ban kerültek a magyar kötelékek
állományába. A német repülőgépekkel (a Messerschmittek mellett
különféle Heinkel és Junkers típusok) együtt személyi felszerelési
cikkek és ruházat is érkezett, elsősorban fejvédők, de szőrmebéléses "Messzer-csizmák",
bőr hajózózubbonyok és - egyes alakulatok részére - speciális
pilótanadrágok is. Az eredetileg még a nyílt üléses CR-vadászokhoz
megállapított öltözködési normák 1943-ra már elavultak, hiszen
a téli öltözetként rendszeresített, többrétegű béléssel ellátott
bőr kezeslábasra a csukott kabinú gépekben nem volt szükség.
A nyári öltözetként még a harmincas években bevezetett drapp
ballonvászon kezeslábas azonban, kényelmes és praktikus volta
miatt, használatban maradt. A ballonvászon még az első világháború
idején került a hadseregek ruhatárába alapanyagként, ebből
készítették a nevezetes "trencskó"-kat (az eredeti
angol trench-coat = lövészárok-kabát kifejezésből), melyek
a háború után a civil öltözködésben is elterjedtek. A húszas-harmincas
évek sportpilótái is megkedvelték, és divatos fehér, illetve
jóval praktikusabb drapp nyári repülőruhákat varrattak ebből
az anyagból, a hozzáillő fejvédővel együtt. A könnyű, de
mégis rendkívül tartós ballonvászonból készült kezeslábas
hamar kiszorította az egyéb öltözékeket a pilóták ruhatárából,
hiszen kényelmes és praktikus viselet volt, ugyanakkor lehetőséget
nyújtott a réteges öltözködésre is, hiszen lehetett a rendes
szolgálati egyenruha fölött is viselni. Ezek a kezeslábasok
azután hamar "átszivárogtak" a harmincas években
rohamos fejlődésnek induló légierők öltözeti rendszereibe,
és előbb-utóbb a legtöbb ország légierejének pilótái ilyeneket
hordtak. A pilótaruházat alapelemei a harmincas-negyvenes
évek fordulóján annyi változáson mentek keresztül, amennyit
a technikai fejlődés megkövetelt; a bőr vagy vászon (nyári)
fejvédők a pilótaszemüveg mellett - a fedélzeti rádiók elterjedése
után - a fejhallgatót rejtő jellegzetes bőr fülrészekkel
egészültek ki. Egyes típusokon az oxigénálarc rögzítésére
szolgáló kapcsokat is alkalmaztak. 1943-ra más országok légierőinél
általában már korszerűbb - húzózáras - kezeslábas változatokat
rendszeresítettek. A gombos magyar változat tulajdonképpen
éppen úgy megfelelt a követelményeknek, noha fel- és levétele
nehézkesebb volt, illetve a zsebekben elhelyezett tárgyakhoz
is nehezebb volt hozzájutni. A képen látható kezeslábas (angol
eredetije után "overál"-nak is hívták), raglánszabású
ujjakkal, egy mellzsebbel, két bevágott oldalzsebbel - ezek
egyben hasítékként is szolgáltak arra az esetre, ha a szolgálati
egyenruha fölé öltötték fel - és két alsólábszár-zsebbel
készült. Az alsólábszár-zsebek a pilótaruhák jellegzetességei
voltak, mert jóllehet az ezekben a zsebekben elhelyezett
tárgyak pl. gyaloglás közben zavarták a ruházat viselőjét,
de a szűk pilótakabinban ülve biztosították a tárgyak könnyű
elérhetőségét. Nyári időben a kezeslábast gyakran csak magában
hordták, vagyis nem öltöztek alá. A légierő állománya általában
meglehetősen "lazán" kezelte az öltözeti szabályzatok
előírásait, egyrészt a rendelkezésre álló ruházati anyag
sokfélesége miatt, másrészt pedig, mert a harcmodorból fakadó
individualizmus sajátságos "repülő divat"-ot teremtett,
aminek része volt, hogy a pilóták "kulturált" körülmények
közül indultak a harcba és a bevetés után remélhetőleg ugyanoda
vissza is tértek, ellentétben mondjuk a harcoló gyalogsággal,
vagyis viszonylag "kényelmes" körülmények között
harcoltak. A képen látható pilóta (korabeli hivatalos nevén:
repülőgép-vezető) a Messerschmitt vadászgépekhez kiadott
német Lkp S 101 típusjelű vászon (nyári) fejvédőt viseli.
A bőr alkatrészekkel kiegészített fejvédő sárgásszürke vászonból
készült, mű-szatén béléssel. A fejvédő rádiórendszere mágneses
vagy szénmikrofonos volt, négypólusú csatlakozóval. |