EGYENRUHÁK
A Puma vadászrepülő alakulat pilótája
(százados)
Szerző: Baczoni Tamás és Hadnagy Róbert
Az I/3. vadászrepülő századot 1944-ben bővítették osztállyá,
majd ezreddé, elsősorban honi légtérvédelmi feladatokkal.
Három századból állt (5/3 vadászrepülő század, Budapest;
1/1. vadászrepülő század, Szolnok; 2/1. vadászrepülő század,
Kolozsvár). Hivatalos hadrendi elnevezése 101. honi vadászosztály
volt, de jószerivel mindenki híres - fehér alapon vicsorgó
puma-fejet ábrázoló - jelvényükről ismerte őket. (A puma-fej
alatt szerepelt szintén híressé vált jelmondatuk: Vezérünk
a bátorság, kísérőnk a szerencse.) Az alakulatot jórészt
Győrben gyártott Messerschmitt Me 109G-6 vadászgépekkel szerelték
fel. Parancsnoka Heppes Aladár őrnagy volt, aki 1939-től
töltötte be a "Puma" század parancsnoki tisztét,
tőle származott az elnevezés és az embléma rajza is, katonái
ezért az "Öreg Puma" becenévvel tüntették ki.
A pilóták általában minden nemzet hadseregében kitűntek
különc, individualista öltözködésükkel, s ez alól a Honvéd
Légierő tagjai sem képeztek kivételt. Békeidőben is léteztek
bizonyos divatos öltözeti szabálytalanságok, majd a harctéri
körülmények között ezek egyre gyorsabban terjedtek, és a "háborúra
való tekintettel" a parancsnokság is elnézőbb lett a
pilótákkal szemben.
A repülők "frontdivatjára" természetesen elsősorban
a német "pilótadivat" hatott, emellett pedig a
német típusú gépekkel együtt különféle ruházati és felszerelési
cikkeket is átvett a Honvéd Légierő, többek között fejvédőket,
hajózó zubbonyokat és nadrágokat, valamint a "Messer-csizma" néven
elhíresült szőrmebéléses, húzózáras csizmát.
A képen látható százados szolgálati öltözetéhez az említett "Messer-csizmát" és
szőrmével bélelt - velúrbőrből készült - hajózó bőrzubbonyt
(dzsekit) visel. Ebből a pilóták által nagyon kedvelt ruhadarabból
többféle hivatalosan kiadott változat is létezett (ezek többé-kevésbé
a német mintát követték), de a tisztek körében általánosan
dívó szokásoknak megfelelően, sok pilóta saját igényeinek
megfelelően készíttetett magának ilyen bőrzubbonyt. A szolgálati
öltözet zubbonya és csizmanadrágja általában "kamgárn" anyagból
készült, bár voltak, akik - a szárazföldi erők tisztjeinek
példájára - legénységi posztóból csináltattak maguknak "tábori" változatot.
Érdekesség, hogy bár a zubbony és a hajózó bőrzubbony nem
voltak "kompatibilisek" egymással - a zubbony,
hosszabb lévén, kilógott a dzseki alól - mégis előszeretettel
viselték együtt e két ruhadarabot. A különleges hajózóöltözeteken
- kezeslábas, hajózó bőrzubbony - a rendfokozati jelzéseket
nem váll-lapon hordták, hiszen az fokozott balesetveszélyt
jelenthetett volna pl. a mentőernyő hevedereinek felvételénél,
hanem az alkarra erősített - téglalap alakú - "kar-lapokat" viseltek.
(Századosunk három arany paszománysávot visel a "légierő
szárnyait" szimbolizáló "V" alakban hajtogatott
paszomány alatt.) Sok pilóta nem bajlódott külön kar-rangjelzések
beszerzésével, hanem egyszerűen a szolgálati zubbony váll-lapját
áttette a hajózó öltözet ujjára. Mások még ennél is tovább
mentek, és egyszerűen rávarrták a paszományokat a ruhadarab
ujjára, az előírásos fekete bársony alátét nélkül. A hajózó
öltözetekhez a fejfedők széles skáláját viselték a repülők,
bár az előírásos viselet a tábori sapka, illetve 1944-től
a szemernyős tábori sapka lett volna, de akadtak, akik a
német pilótákat utánozva, tányérsapkájukat hordták, méghozzá
a merevítő drót kivételével kellően "frontosra" alakítva.
Korabeli felvételeken látható, hogy a Pumáknál mégis a szabályos1921
M tábori sapka maradt a legelterjedtebb fejfedő (az 1944
M tábori sapka bevezetése után is). A légierő részére előírt
tábori sapka abban különbözött a szárazföldi erők tábori
sapkájától, hogy bal oldalt a topán és a topándísz helyett
a repülő jelvény kicsinyített mását helyezték el, állománycsoportnak
megfelelő színben és kivitelben.
A fronton a tisztek is gyakran viseltek legénységi tábori
sapkákat, legénységi sapkajelvénnyel. A százados nyakában
a korszak divatos pöttyös nyaksálja, "á la Werner Mölders".
Tiszti derékszíján hordozható repülőtájoló, mely kedvelt
eszköz volt a pilóták körében. |